Bio Bekijk alles van Harry van Bommel Word fan

Harry van Bommel

Harry van Bommel Tweedekamerlid SP

23 maart 2010 Reageer (25) 990 x bekeken Politiek RSS

De Kamer als mak lam

Aangenomen moties niet uitvoeren is schering en inslag geworden.

"We voeren hem niet uit", schreeuwde toenmalig minister Zalm in 1997 nadat hem was gevraagd wat de regering ging doen met een motie over de OV-jaarkaart voor studenten. Hij verhief zijn stem omdat zijn microfoon defect was en de Kamer barstte daarna in lachen uit.

Het niet uitvoeren van aangenomen moties werd daarvoor opgevat als minachting van de Tweede Kamer. Sinds die dag echter is het niet uitvoeren van moties schering en inslag geworden.

Vorige week stelde ik in de commissie Buitenlandse Zaken voor om een debat te voeren over een motie die met brede steun in de Tweede Kamer was aangenomen maar die het kabinet weigert uit te voeren. In die motie wordt voorgesteld om diplomatiek het initiatief te nemen om te komen tot een internationale stop op het gebruik van munitie met verarmd uranium. Soortgelijke initiatieven hebben eerder geleid tot een verbod op anti-personeelsmijnen en beperking van de inzet van clusterwapens. Zo’n initiatief kan dus effectief zijn.

Munitie met verarmd uranium wordt gebruikt om door de pantserlaag van militaire voertuigen te schieten. Nederland beschikt er niet over maar de VS zet het op grote schaal in, bijvoorbeeld in Irak. Aan de militaire effectiviteit van deze munitie kleeft het grote nadeel van chemische toxiciteit. De Wereldgezondheidsorganisatie WHO wijst al jarenlang op het risico van munitie met verarmd uranium. Bekend is dat de giftigheid grote overeenkomsten vertoont met de giftigheid van nikkel, een door de WHO erkend carcinogeen. Om die reden beveelt de WHO aan om gebieden waar substantiële hoeveelheden verarmd uranium terecht zijn gekomen schoon te maken. Waarom weigert de Nederlandse regering dan de eerste stap te zetten op weg naar een stop op het gebruik van deze munitie?

In een brief aan de Kamer melden de ministers Verhagen en Van Middelkoop dat er op grond van de huidige kennis van de gezondheidseffecten ‘onvoldoende aanleiding is voor een internationaal moratorium’ en dat zij voorstander zijn van ‘verder onderzoek’. Sommige andere landen zijn minder terughoudend en menen dat er nu al een internationaal verbod op het gebruik van munitie met verarmd uranium zou moeten komen. De aangenomen motie zou voor het kabinet aanleiding moeten zijn om samen met die landen een initiatief te starten dat, in aanloop naar een verbod, kan leiden tot een stop op het gebruik van deze munitie. Maar het kabinet ligt dus dwars.

Een kabinet dat demissionair is moet net zo goed door de Kamer aangenomen voorstellen uitvoeren als een missionair kabinet. Het getuigt van politieke onwil en dus minachting als anders wordt gehandeld. Kennelijk wil Nederland de landen die deze munitie inzetten niet voor de voeten lopen. Daarom zal het nog wel even duren voordat er een stop komt op het gebruik van deze munitie. Dat zal dan niet te danken zijn aan de Nederlandse regering die deze kans om vooruitgang te boeken voorbij laat gaan. Maar ook de Tweede Kamer die bij meerderheid besloot geen debat aan te gaan over de weigering dit voorstel uit te voeren valt wat te verwijten.

Die Kamer blijkt zich op te stellen als een mak lam, zelfs wanneer de eigen uitspraken worden genegeerd. De cultuur die Zalm inzette in 1997 is dominant geworden en dat is niets om vrolijk van te worden. 

Laatste Reacties (25) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • , do 25 maart 2010 10:10 Reageer op

    Meneer Dick.
    Het is aan de regering om moties al of niet uit te voeren of te betrekken in de besluitvorming.
    Klopt.
    Daarna is het aan de kamer om middels een motie van wantrouwen de regering te laten verdwijnen.(indien met meerderheid aangenomen)
    De fout zit hem dus niet zozeer bij de regering, als wel bij de kamer, en met name bij de regeringsfracties, die zich als een mak lam aan de fraktiediscipline houden en daarmee de hele kamer lamleggen.
    DAT en dat alleen is het probleem met onze democratie, kamerleden die voor hun baantje vrezen.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 24 maart 2010 09:43 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Als ik het wel heb, maakt Van Bommel deel uit van de kamer die hij als "mak lam" bestempelt. Daarmee geeft hij toe niet over de kwaliteiten te beschikken om het kabinet alsnog te bewegen een motie uit te voeren. Niet de minister dient af te treden maar het kamerlid met de slappe knieën.

  • Ollie B, wo 24 maart 2010 13:24 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Ollie

    Ollie

    Tjonge, wat een brevet van onvermogen levert die Aert toch weer af. Als je een hekel hebt aan bepaalde politieke stromingen binnen de Kamer en je wilt op artikelen van hen reageren, doe dat dan met goede argumenten en niet door middel van bij de PVV gehanteerde technieken (veel roepen, weinig zeggen en geen inhoud). Van Bommel (overigens ook niet mijn partij) geeft zijn mening, hij is een van de 150 Kamerleden en komt voor zijn mening uit. Daarbij heeft hij getracht iets te doen aan die praktijken van het Kabinet. Iets wat van die beste Aert niet gezegd kan worden, die zit alleen maar kritiek te spuien vanuit een lekkere luie stoel. Doe het ajb goed, of doe het niet, beste man.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 24 maart 2010 13:36 in reactie op Ollie B Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dat weet jij niet Ollie. Jij weet niet hoe aktief ik ben in de politiek.

  • babs haanstra, wo 24 maart 2010 21:11 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op babs

    babs

    Och arme politieke partij die heer AWd'H als vertegenwoordiger kent, als dat zo is...
    Inderdaad, elke lezer van je bijdrage kan constateren dat die niets voorstelt!
    Kom met inhoudelijke reactie op wat beweerd wordt, a.u.b.

  • Aert Willem d'Holbach, do 25 maart 2010 23:37 in reactie op babs haanstra Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Sprak de uitgerangeerde politica...

  • Aert Willem d'Holbach, do 25 maart 2010 23:48 in reactie op babs haanstra Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik zal u sterker vertellen: zodra een kamerlid zijn functioneren via de media aan de kaak stelt, is het de hoogste tijd om op te stappen. Dergelijke problemen dienen in de kamer besproken te worden. De media zijn goed voor het verspreiden van een visie, voor een sterke mening maar niet voor een frustratie.

  • Piet Paaltjes, wo 24 maart 2010 13:57 in reactie op Ollie B Reageer op Piet

    Piet

    Aert heeft helemaal gelijk en omschrijft het kort en krachtig
    Er zitten al genoeg blabla figuren in de kamer. Een hoop blaten maar geen echte aktie. Kijk eens hoeveel woorden u zelf nodig hebt om op Aert te reageren.

  • Gerwin van Eersel, wo 24 maart 2010 17:02 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Eens met je kritiek op van Bommel waar het gaat om gebrek aan beinvloedingsvermogen richting hele kamer. Maar realiseer je dat de kamer hier de controleur van de ministers is, en dat de ministers verantwoordelijk zijn voor de begane "misdaad".

    [Niet de minister dient af te treden maar het kamerlid met de slappe knieën.]

    Analoog hieraan vindt je dus ook dat wanneer een politieagent in de publiciteit komt omdat ie zegt dat het aantal moorden de laatste tijd te hoog is, de politieagent dient te worden ontslagen omdat ie niet effectief is, en de moordenaars niet vervolgd hoeven te worden?

  • Aert Willem d'Holbach, do 25 maart 2010 23:42 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    De primaire taak van de kamer is het controleren van de regering.

  • Gerwin van Eersel, vr 26 maart 2010 13:53 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Precies, daarom schreef ik [ Maar realiseer je dat de kamer hier de controleur van de ministers is....]

  • Hannah Vermeulen, wo 24 maart 2010 17:02 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Hannah

    Hannah

    Wat stelt u voor dat de heer Van Bommel doet om het kabinet te dwingen om moties uit te voeren ? Of beschikt u niet over de kwaliteiten om uw kritiek te onderbouwen ?

    Het is wel interessant hoe lang Nederland nog voort kan met ongeschreven staatsrechtregels, nu het de smaak van polarisering te pakken heeft. De heer Van Bommel concludeert misschien niet meer dat het verschijnsel motie in onbruik raakt.

  • Meneer Dick, wo 24 maart 2010 17:23 in reactie op Hannah Vermeulen Reageer op Meneer

    Meneer

    Van Bommel kan helemaal niets doen om het kabinet te dwingen, hannah.

    Hij is toch niet belangrijker dan 149 andere kamerleden, of de SP-fractie is toch niet belangrijker dan alle andere fracties.

    Dit noemen wij democratie.

  • Aert Willem d'Holbach, do 25 maart 2010 23:43 in reactie op Hannah Vermeulen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    In het ergste geval zou hij een motie van wantrouwen kunnen indienen.

  • Gerwin van Eersel, vr 26 maart 2010 22:42 in reactie op Hannah Vermeulen Reageer op Gerwin

    Gerwin

    [Wat stelt u voor, dat de heer Van Bommel doet om het kabinet te dwingen om moties uit te voeren?]

    van Bommel kan daar initiatief in nemen, maar een motie van wantrouwen indienen is inderdaad het instrument. In de Nederlandse politiek hoort het zo te werken;

    De regering maakt beleid en voert dat uit, als de TK het daar niet mee eens is, iets aan wil toevoegen o.i.d. dan neemt men een motie aan. De regering voert die motie uit. Als de regering dat niet doet, dan stuurt de TK de regering naar huis dmv een motie van wantrouwen.

    Kortom, het stuk van van Bommel hier is geblaat.

    Als ie serieus is, dan heeft ie één instrument, een motie van wantrouwen.

    Pas als ie dat doet, en de kamer neemt de MVW niet aan ondanks dat het gaat om een door de kamer aangenomen motie die door de regering genegeerd wordt, heeft van Bommel reden tot klagen.

  • Zingende Zaag, wo 24 maart 2010 07:37 Reageer op Zingende

    Zingende

    Helemaal eens met de heer van Bommel: die motie - een aangenomen motie - verdient het om te worden uitgevoerd.

    Ik vind de timing van zijn initiatief ongelukkig. En die timing doet afbreuk aan de inhoud van zijn voorstel. Geen enkel demissionair kabinet pakt met amper meer dan 2 maanden voor de verkiezingen een nieuw onderwerp op, waarvan het weet dat de belangrijkste partner (de VS) tegen is.
    Maar er is meer. Waarom zouden onze Europese partners tijd steken in een nieuw onderwerp van een demissionair Kabinet dat er misschien nog 6 maanden zit? Dit is een nieuw onderwerp voor een nieuw Kabinet.

    In die zin heeft de Kamer m.i. een veel realistischer inschatting gemaakt dan de heer Van Bommel.

  • Henk de Vries, di 23 maart 2010 23:45 Reageer op Henk

    Henk

    Binnen de staatsrechtelijke regels?

    Als het kabinet een motie weigert uit te voeren moet zij opstappen, meneertje. En doen ze dat niet dan schenden ze alle mores die er in Den Haag zijn.

    Uiteindelijk hoort het parlement de baas te zijn in Nederland, niet de regering. Het is immers de volksvertegenwoordiging die steeds weer (gemandateerd door de kiezer) kabinetsbesluiten aanneemt of verwerpt.

    Als je dan bedenkt dat GroenLinks de tweede kamer in wil krimpen en de eerste af wil schaffen. Eerst de leeuw mak maken, en dan ook nog zijn kiezen trekken!

  • Meneer Dick, wo 24 maart 2010 01:05 in reactie op Henk de Vries Reageer op Meneer

    Meneer

    ".. moet zij opstappen .." Henkie?
    Dat maakt de Tweede Kamer uit, niet jij.

  • , wo 24 maart 2010 08:18 in reactie op Henk de Vries Reageer op

    Dat hebben de kabinetten Balkenende toch écht met grote regelmaat gedaan.
    Ik zie nog een schaterlachende Zalm voor me:"en wij voeren de motie NIET uit, ha ha ha ha

  • Rob Geurtsen, di 23 maart 2010 23:05 Reageer op Rob

    Rob

    Maestro Dick... leg dat maar eens uit. Em moet te veel generaliseren á la Wilders en Ayaan.

  • Meneer Dick, di 23 maart 2010 23:57 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Meneer

    Meneer

    "Em moet te veel generaliseren á la Wilders en Ayaan"
    Als iemand een typfout maakt, kan ik vaak toch de zin begrijpen.
    Maar nu begrijp ik je niet.

    Je noemt twee namen. Ik zie het verband met het onderwerp niet.
    Als dit een poging is om een discussie met een oneigenlijke verbreding te vertroebelen, werk ik er niet aan mee.

  • Peter van Eck, wo 24 maart 2010 00:32 in reactie op Meneer Dick Reageer op Peter

    Peter

    Meneer Dick... hij had zijn rechterhand één toets teveel naar rechts (en vergat zichzelf te controleren; het lijkt de Tweede Kamer wel...).

  • Joop Schouten, di 23 maart 2010 22:40 Reageer op Joop

    Joop

    Het misbruik van de staatsrechtelijke regels is misbruik van macht.
    Het zijn belangen achter belangen.
    Handel dus.
    Invloed dus.
    Geld dus.

  • Meneer Dick, di 23 maart 2010 22:24 Reageer op Meneer

    Meneer

    Het niet uitvoeren van aangenomen moties gebeurt geheel binnen de staatsrechtelijke regels.

  • Prins Pils, do 25 maart 2010 11:31 in reactie op Meneer Dick Reageer op Prins

    Prins

    Hoe gaat dat in zijn werk dan?

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven