vr 25 mei 2012
Bio Bekijk alles van Frans Verhagen Word fan Abonnement
17 juni 2011 Reageer (37) 1305 x bekeken Politiek
De integratie industrie, deel 3
Het is volstrekt terecht dat het integratiebeleid wordt opgeheven. De integratie is een doorslaand succes en tweede en derde generatie immigranten hebben geen hulp nodig
Een klok die stilstaat geeft twee keer per dag de juiste tijd aan. Een regering die stilstaat doet vast wel twee goede dingen tijdens zijn termijn. De afschaffing van het integratiebeleid is zo'n juist besluit. Met multiculti onzin, de ANP kop die de kranten overnamen, heeft het niets te maken. Wel met de erkenning dat integratie vanzelf gaat.
Doen ze een keer wat juist is, geeft Rutte/Wilders er de foute redenen voor. Minister Donner hield een verwerpelijk, dom en onjuist verhaal over het vermeende mislukken van de multiculturele samenleving. Stemmingmakerij om de Stichting van het Verbieden te plezieren. Donner gaf geen illustratie van zijn stelling, geen bewijzen, hij riep maar wat.
Niettemin, het is volstrekt terecht dat integratie beleid wordt opgeheven. De integratie is een doorslaand succes en tweede en derde generatie immigranten hebben geen hulp nodig. De organisaties die steeds maar weer problemen zoeken om ze vervolgens duur niet op te lossen, de integratie industrie, zal ongetwijfeld te hoop lopen tegen dit besluit. Logisch, het is hun broodwinning om een probleem te behouden.
Het vreemde is dat Donner terecht vaststelt dat migranten zelf maar hun weg moeten vinden in Nederland. Bravo. Wat is daar nou revolutionair aan? Ze moeten zich aanpassen aan de Nederlandse norm, vindt hij. Wat is die norm? Daar waagt Donner zich niet aan. De Grote Leider zou er eens anders over kunnen denken dan de mannenbroeder op Sociale Zaken. Het had Donner gesierd als hij eens vastgesteld had dat Nederland geen integratiebeleid nodig heeft maar beleid op alle mogelijke terreinen, voor iedereen, voor elke burger.
Donner neemt afstand "van het relativisme dat besloten ligt in het multiculturele model". Leest u het vooral nog een keer. Ik weet niet wat hij bedoelt. Wat is een multicultureel model? Een Nederland van KRO, NCRV, CDA, SGP, PVV en duizenden andere groepjes die allemaal samen Nederland maken? Neemt hij daar afstand van?
Het had Donner gesierd als hij eens, met het gezag van zijn ambt, vaststelde dat de tweede generatie allochtonen in alle opzichten meer en meer op het Nederlands gemiddelde gaat lijken. Als dat geen integratie is, dan weet ik niet wat wel als zodanig kwalificieert.
Het is tekenend voor de lafheid van Donner en Rutte, twee verstandige mannen in een onverstandige regering dat ze dit soort onzin uitkramen. Modieuze nonsens, ongemotiveerd, niet onderbouwd en tendentieus. Helaas is het ook tekenend voor PvdA'er Martijn van Dam dat hij spreekt van een historische fout en, u raadt het, de Marokkaanse rotjong weer van stal haalt. Krijgt hij de kans om via een gemeen prijzen van dit regeringsbeleid de Grote Leider de facto in de zeik te zetten, begint hij te zeuren over een onderwerp dat hij zelf al lang had moeten laten lopen.
Het is ergerlijk en enigszins beangstigend dat ook Rutte en Donner nu meehuilen in het "multiculti mislukt" verhaal. Van een positivo als Rutte had je nou juist een mooi verhaal over het succes van Nederland mogen verwachten. Van een verzuilde broeder als Donner was een erkenning mooi geweest dat Nederland altijd multicultureel was en zal zijn. Met relativisme heeft dat niets te maken.
Enfin, beter goed beleid met slechte argumenten dan geen beleid of belangenbehartiging in de stijl van dit kabinet. Wilders zal victorie kraaien. Ik feliciteer hem van harte. Integratiebeleid, weg ermee. Helemaal niet nodig. Het gaat vanzelf als het niet al klaar is.
Laatste Reacties (37) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
leo dijkstra, di 21 juni 2011 21:44 Reageer op leo
Ik weet niet of het zo goed gaat met 'allochtonen'. Een vriend van mij is TBS-psychiater en die ziet bijna alleen maar cliënten van allochtone afkomst. Dat lijkt me een teken dat er ergens iets zwaar mis gaat.
-
Michael Blok, ma 20 juni 2011 11:01 Reageer op Michael
VVD-baas Blok zei het in 2004 al: integratie gaat goed, maar niet dankzij overheid. Nu hebben we regering die inderdaad om foute, lelijke redenen beleid voert dat altijd al gevoerd had moeten worden.
-
Sylvia Stuurman, ma 20 juni 2011 16:09 in reactie op Michael Blok Reageer op Sylvia
Nee hoor. Die belachelijke inburgeringsexamens worden nog steeds gehouden.
Als het kabinet werkelijk een einde zou willen maken aan de integratiekolder, zou *daar* een einde aan moeten worden gemaakt. -
leo dijkstra, wo 22 juni 2011 00:20 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op leo
Gek is dat hé, wanneer je in een land wilt wonen dat er van je verwacht wordt dat je de taal spreekt en weet wat de hoofdstad is.
-
Rob van Koot, zo 19 juni 2011 14:56 Reageer op Rob
Onderzoekje: In Rotterdam kwam 54,7 procent van de jongens met een Marokkaanse achtergrond ten minste een keer met de politie in aanraking. Voor Antilliaanse en Surinaamse Nederlanders was dat 40 procent, voor Turks-Nederlandse jongemannen 36 procent. Autochtone jongens kwamen op een percentage van 18,4 procent.
Dan is er toch wel iets aan de hand. Dacht ik. -
Sylvia Stuurman, ma 20 juni 2011 16:10 in reactie op Rob van Koot Reageer op Sylvia
Ja: sociaal-economisch gaat het relatief slecht met ze.
Er moet meen einde komen aan discriminatie bij werkgevers, en bij stageplekken, dat is duidelijk. -
leo dijkstra, di 21 juni 2011 21:43 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op leo
Ze moeten gewoon hun opleiding afmaken. Zonder diploma kom je nergens aan de bak, en dat geldt voor Turken, Marokkanen, Surinamers en 'Nederlanders'. Niks geen discriminatie.
-
Reinaert de Vos, ma 20 juni 2011 20:32 in reactie op Rob van Koot Reageer op Reinaert
Ja, het punt is alleen dat je uit die cijfers zo weinig kunt opmaken. Ik weet bijvoorbeeld dat Marokkaanse jongens het niet hoeven te proberen zonder ID op stap te gaan, ze worden bij het uitgaan in de regel voortdurend gecontroleerd. Dit in tegenstelling tot mijn blanke dochter die nog nooit haar ID heeft hoeven laten zien.
Ook bij portiers is het altijd raak. Daar komt makkelijker een opstootje uit en portiers schakelen snel de politie in.
Dus ja, ze komen vaker in aanraking met de politie maar dat percentage is aardig opgeblazen door het feit dat iedereen er ook boven op zit. -
leo dijkstra, di 21 juni 2011 21:48 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op leo
73 procent van de jongeren die met justitie in aanraking komt, heeft zich schuldig gemaakt aan een geweldsdelict. Zijn Marokkaanse jongeren -die oververtegenwoordigd zijn in criminaliteitsstatistieken- gewelddadiger of zijn ze agressief omdat ze gediscrimineerd worden?
-
de_gewone man, za 18 juni 2011 10:21 Reageer op de_gewone
En aan het dit succes heeft Wilders niets bijgedragen, sterker nog het slagen van de integratie heeft plaatsgevonden ondanks Wilders.
-
Marjolein Stuijfbergen, za 18 juni 2011 07:34 Reageer op Marjolein
""Het is ergerlijk en enigszins beangstigend dat ook Rutte en Donner nu meehuilen in het "multiculti mislukt" verhaal""
Alles voor het electoraal:
maar ik begin ondertussen ernstige twijfels te krijgen aan de opiniepeilingen van Maurice de Hond. Die man lijkt inmiddels meer invloed te hebben op de samenleving dan onze eigen politici.
Ten eerste is overduidelijk gebleken dat bij de landelijke verkiezingen in juni vorig jaar en de gemeentelijke in maart van dit jaar het verschil tussen de VVD en de PVDA een close call is. Of die opiniepeilingen wel zo objectief zijn als wordt beweert is steeds meer de vraag. En het lijkt erop dat dhr. Rutte en het CDA hun oortjes laten hangen naar de wekelijkse uitslagen en vervolgens denken dat ze middels een meer en meer populistische stellingname gevrijwaard blijven van verlies aan stemmen.
Men moet daarbij niet vergeten dat Maurice de Hond een vast onderdeel is van de Telegraaf die haar peilen heeft gericht op Links Nederland. Zij is geen voorstander van dhr. Wilders en de PVV, maar maakt wel gebruik van de sentimenten ten gunste van het neo liberalisme. Dat hebben de VVD en het CDA goed in de gaten.
Ten tweede: als na prinsjesdag de peilingen nog net zo zijn als nu, zie ik mijn twijfel bevestigd dat Nederland niet helemaal vrij is van manipulatie.
Het enige dat ik nu zie gebeuren is dat Nederland economisch in een vrije val lijkt te geraken en er straks geen ontkomen meer aan is; dan krijgen we dezelfde toestanden als in Griekenland: vanwege de strenge bezuinigingen bouwen we niets op maar breken af....
Nu gaat het nog goed, maar door aan de stoelpoten van de samenleving te zagen en zo streng te tornen aan de koopkracht van een brede laag van de bevolking, kan dit onmogelijk zonder gevolgen blijven.
Het integratiedebat, dat dus geen debat meer mag zijn; het moet gewoon ophouden te bestaan, dient in deze als rookgordijn. Misleiding is aan de orde van de dag in Politiek Den Haag -
leo dijkstra, di 21 juni 2011 21:45 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op leo
Maurice de Hond zat toch altijd bij de Vara?
-
Turks NL, za 18 juni 2011 03:28 Reageer op Turks
Ik snap het niet meer, wat wordt precies afgeschaft? Kan iemand voorbeelden geven?
Wat doet de integratie industrie precies? Hoe kan het dat de o zo grote integratieprobleem, issue nummer 1 tijdens de verkiezingen opeens geen probleem meer is.
Ben ik verward of is het kabinet dat? -
Sankwee Wu, za 18 juni 2011 12:23 in reactie op Turks NL Reageer op Sankwee
Alle voorbeelden staan in de nota. Zelf ook weer voor een deel retoriek, zelfs binnen de omlijnde kaders waarin maatregelen staan opgesomd. Lijkt mij een pr-stuk.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/notas/2011/06/16/integratienota.html -
Frits Guevara, vr 17 juni 2011 23:17 Reageer op Frits
De integratie-industrie is niet te verwarren met het kapitalisme zelf. Dat bedrijven eropaf komen is omdat de overheid zegt van hé jongens, hier hebben we van de belastingbetaler onder dwang afgeperste centen en we willen wat diensten kopen. Als de overheid dat niet deed zou je misschien nog steeds iets van een integratie-industrie hebben maar dit keer wel een markt die op vrijwilligheid is gebaseerd. Aan de markt zelf ligt het meestal niet, bij een probleem waar ook een overheid een factor is heb je daar meestal de meest irrationele besluiten.
-
Rob van der Hilst, vr 17 juni 2011 19:21 Reageer op Rob
Waar ik zo razend benieuwd naar ben: wat vinden 2de en 3de generaties - concrete mensen, geen nota's - van de opvatting dat ze geen integratie nodig (zouden) hebben. Dit in de betekenis dus van steun-in-de-rug.
Wat ik bovenaan al schreef: rázend benieuwd ben ik. -
raymond van leeuwen, vr 17 juni 2011 17:25 Reageer op raymond
De hele integratie problematiek is gewoon opgeblazen door de integratie-industrie voor hun eigen (brood)gewin.Fijn dat dit nu zelfs wordt erkend door een deel van links-Nederland.Merk zelfs op JOOP dat we het misschien nog eens allemaal eens worden in ons multicultureel-Nederland.Ach,eigenlijk is iedere maatschappij multicultureel,zelfs de Chinese of Turkse of Marokkaanse.Je moet er niet al te verkrampt over doen,en er vooral de broodwinnaars van af houden,want dan gaat het zoals we ondertussen weten goed mis.
-
Contra Sinister, vr 17 juni 2011 17:09 Reageer op Contra
Ik ben het voor de verandering eens volledig eens met de conclusie van Frans Verhagen. Het is volstrekt terecht dat het integratiebeleid wordt opgeheven (en dat op Joop.nl...)
-
Sylvia Stuurman, vr 17 juni 2011 17:02 Reageer op Sylvia
Ik ben sterk voor het stoppen met dat hele woord "integratie".
De overheid zal dan in de eerste plaats moeten stoppen met al die inburgeringsexamens, assimilatiecontracten, en al die andere onzin.
In plaats daarvan bied je dan simpele cursussen Nederlands aan, die op vrijwillige basis gevolgd kunnen worden. Gegeven door goeie mensen, en betaalbaar, liefst gratis.
Voeg daar een scherp toezicht bij op het verbod op discriminatie, en het resultaat is dat iedereen zichzelf kan zijn, zelf kan bepalen tot welke "cultuur" hij of zij behoort, zonder dat dat negatieve consequenties heeft voor de mogelijkheid om mee te draaien in Nederland. -
Jan Groothuizen, vr 17 juni 2011 17:33 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Jan
"In plaats daarvan bied je dan simpele cursussen Nederlands aan, die op vrijwillige basis gevolgd kunnen worden. Gegeven door goeie mensen, en betaalbaar, liefst gratis."
Nee, sorry, dat is nou juist die slappe, vrijblijvende multiculti onzin die we zojuist afgeschaft hebben.
Wie hier naar toe wil komen en hier wil blijven zal de taal moeten leren. Moet ik ook als ik naar Marokko of Turkije zou verhuizen. Lijkt me logisch. -
Sylvia Stuurman, vr 17 juni 2011 19:40 in reactie op Jan Groothuizen Reageer op Sylvia
Jij wilt vasthouden aan dat hele integratiecirkus dus...
-
Jan vdH, zo 19 juni 2011 06:57 in reactie op Jan Groothuizen Reageer op Jan
Nu ben ik zelf zo'n immigrant. In mijn werk heb ik de locale taal niet nodig. Mijn klanten spreken engels, de voertaal op kantoor is engels en de mensen bij de bakker en de kroeg spreken engels.
Dit is nu al het 5e land waar dat zo is.
Nu spreek ik 4 talen (min of meer) maar de 5e ga ik me niet aan wagen.
Het is onzin dat iedereen Nederlands MOET spreken om mee te komen.
Val ik op , ja, ik ben een buitenlander. Kennis migrant, die een hekel heeft aan het Nederlandse navelstarende stinkende onderbuik geveloel vanuit een van de rijkste en meest welvarende en best georganiseerde land ter wereld.
Ik blijf nog even weg -
Wendy B, vr 17 juni 2011 16:19 Reageer op Wendy
Blijkbaar wil dit kabinet zich toch wel weer bemoeien met integratie:
http://www.nu.nl/politiek/2542586/vreemdeling-moet-binnen-drie-jaar-inburgeren.html
Wat wil dit kabinet nou, wel of geen bemoeienis van de overheid met integratie? -
Al Bundy, vr 17 juni 2011 16:15 Reageer op Al
Mooi om te zien hoe dit verhaal van Frans Verhagen net boven dat van Martijn van Dam is geplaatst. Tis bijna links tegen rechts hier op Joop.nl !!
-
Tealc of Shulak, vr 17 juni 2011 15:54 Reageer op Tealc
"De integratie is een doorslaand succes en tweede en derde generatie immigranten hebben geen hulp nodig."
Dat is juiste redenering. -
Vaclav Klaus, vr 17 juni 2011 15:51 Reageer op Vaclav
Juist. Er zijn geen integratieproblemen. Weten we dat ook weer. Dank. U woont toevallig in Gouda Oosterwei, Utrecht Zuilen of Amsterdam Bijlmer?
-
Jager Verzamelaar, vr 17 juni 2011 16:31 in reactie op Vaclav Klaus Reageer op Jager
Dat zijn arme wijken
dat is altijd problematisch
Ik kan u wel eens meenemen naar eentje waar bijna alleen maar autochtonen wonen
zelfde problemen
En die zullen met Rutte alleen maar meer voorkomen
die is een groot voorstander van armoe -
Lot Lievaart, vr 17 juni 2011 19:44 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Lot
OK is het muntje aan het vallen? Dat Multiculti ideaal is politiek gezien inderdaad een onding. Cultuur relativisme is een inzicht dat waardevol is in de politiek. Moreel relativisme daar en tegen niet en multiculti ideologie is gewoon moreel relativisme.
Zoals jager hier indirect aangeeft, is het niet discriminatie dat racistisch geweld veroorzaakt, maar sociale ongelijkheid. Het is niet het wijzen, maar het naar boven of naar onder wijzen.
Racisme bestrijdt je niet met tolereren. Een boodschap van tolerantie is misschien een boodschap die de politicus kan uitdragen, maar geloofwaardiger wijs niet kan gebruiken als hij racisme wil bestrijden, dan is hij namelijk intolerant tegen het intolerante. Hier zit em het probleem van moreel relativisme. Een onmachtige positie.
Job heeft dat nog niet door. -
Vaclav Klaus, ma 20 juni 2011 15:59 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Vaclav
Als het alleen om armoede zou gaan; dat zou prachtig zijn. Zo makkelijk is het niet. Uit alle gedegen onderzoeken blijkt dat de achtergrond van de betreffende persoon (dus ook afkomst - van ouders) van invloed is op het gedrag en de kans op succes of problemen.
100 Chinezen, 100 Denen, 100 Polen, 100 Marokkanen, 100 Chilenen en 100 Duitsers. Allemaal net geboren in een arm gezin in de Bijlmer. Hun ouders zijn naar Nederland gekomen. Denkt u werkelijk dat deze groepen allemaal hetzelfde scoren? (criminaliteit, opleiding, werk)
Of is mijn vergelijking niet eerlijk omdat de Denen minder gediscrimineerd zullen worden? -
leo dijkstra, di 21 juni 2011 21:47 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op leo
Maar hoe komt het dan dat die arme wijken grotendeels uit allochtonen bestaan?
-
Horkie Bongers, vr 17 juni 2011 15:20 Reageer op Horkie
"multiculti onzin, de ANP kop die de kranten overnamen"
zegt de auteur.
De heer Wilders heeft deze mediaslag inderdaad goed binnen. En het kabinet heeft weer aan een deel van zijn verplichtingen aan extreemrechts voldaan.
De opmerking over het cultuurrelativisme heeft ook een baard uit de tijd dat de heer Bolkenstein hem liet staan. -
Zjen Zen, vr 17 juni 2011 14:31 Reageer op Zjen
En laat de RE-integratie industrie ook maar snel inpakken want dat zet ook geen zoden aan de dijk.
Dat gedwing constant, daar word een mens doodmoe van. -
Jan Groothuizen, vr 17 juni 2011 14:22 Reageer op Jan
Wat een goed verhaal, zeg. En dat op, de Joop.
-
de_gewone man, za 18 juni 2011 08:46 in reactie op Jan Groothuizen Reageer op de_gewone
Als Joop voor jou zo'n terleurstelling is, is dit dan wel het juiste medium voor je?
-
R van brummelen, vr 17 juni 2011 14:22 Reageer op R
de multiculturele samenleving is niet gelukt of mislukt. het is gewoon de realiteit. je kan wel wetten maken tegen de zwaartekracht, maar niemand zal er langzamer of sneller door vallen.
-
Nihilist #1375, vr 17 juni 2011 14:04 Reageer op Nihilist
'derde generatie immigranten'
Huh? Dat zijn toch gewoon Nederlanders? Of moeten we ze nog steeds als buitenlanders behandelen? -
Jager Verzamelaar, vr 17 juni 2011 14:03 Reageer op Jager
Zo is dat!
Sluit me er helemaal bij aan behalve het verhaaltje over verstandige mannen
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
7887 x bekeken Korte Scan
Reageer (353) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7535 x bekeken Korte Scan
Reageer (550) Economie Twitter -
'Procedure rond Dibi was onzorgvuldig'
Update - Video Sap bij Nieuwsuur: Het moet eenzaam geweest zijn voor Tofik ... Geschillencommissie: 'Fatsoensnormen overschreden' ... Sap 'beschaamd' door situatie, GroenLinks-fractievoorzitter wil andere procedure ... Commissie vond Dibi ongeschikt ... Mediastorm redde kandidatuur ... Dibi: 'Ik vecht nu als een leeuw'
6658 x bekeken Korte Scan
Reageer (224) Politiek Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
5755 x bekeken Korte Scan
Reageer (194) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5571 x bekeken Korte Scan
Reageer (130) Politiek Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5134 x bekeken Korte Scan
Reageer (246) Politiek Twitter -
Bam! GroenLinks in frontale botsing met 21e eeuw
Partijvoorzitter Weening legt uit dat Dibi officieel ongeschikte kandidaat is maar dat leden hem toch mogen kiezen ... Kelder legt archaïsch denken bloot ... CDA nu moderner dan GroenLinks
3452 x bekeken Korte Scan
Reageer (44) Politiek Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3420 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
3362 x bekeken Korte Scan
Reageer (90) Media Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3128 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter

