vr 25 mei 2012
Bio Bekijk alles van Frank van der Linde Word fan Abonnement
02 november 2011 Reageer (25) 594 x bekeken Economie
De illusie van keurmerken
Joop-debat: Keurmerken zijn in het leven geroepen om westerse consumenten een beter gevoel te geven. Eerlijk of duurzaam voedsel bestaat niet
Op 1 november bericht NRC.next over de misstanden op plantages waar Unilever zijn thee vandaan haalt. SOMO heeft hier onderzoek naar gedaan. De thee is RainForest Alliance gecertificeerd en RainForest Alliance garandeert dat de thee eerlijk geproduceerd is. Nu blijkt dat dus niet altijd zo te zijn. SOMO heeft op diverse plantages diverse misstanden geconstateerd, inclusief seksuele intimidatie door opzichters.
Het Joop-debat van donderdag gaat over dit stuk. Oud-directeur van Fairfood, Frank van der Linde gaat in debat met Peter D'Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar. Kijk en luister live naar het Joop-Debat bij De Gids FM. Donderdag om circa 11:45 uur op Radio 1. Reacties kunnen aan de orde komen in de discussie.
Het probleem zit niet in de implementatie en de handhaving van het keurmerk. Het keurmerk zelf is het probleem. Keurmerken zoals RainForest Alliance, UTZ Certified en Fairtrade zijn in het leven geroepen om westerse consumenten een beter gevoel te geven. En dat doe je niet door wazige beloftes te doen. Dus blinken deze keurmerken uit in oneliners als 'Geen kinderarbeid' etc. Maar de wereld van de agribusiness is te complex om dat te kunnen garanderen. Het is nog een wonder dat niet eerder de illusie van de keurmerken doorgeprikt is.
Door de jarenlange agressieve campagnes van diverse maatschappelijke organisaties, Greenpeace voorop, is er een gevoel ontstaan bij de consument dat ons voedsel niet klopt. Als reactie daarop is de Fairtrade movement opgekomen die een alternatief bood. Fairtrade garandeerde wel eerlijk voedsel. Later volgden RainForest Alliance, UTZ Certified en anderen. Allemaal maken ze dezelfde fout: ze stellen de werkelijkheid veel simpeler voor dan die is. En dan is het een kwestie van wachten totdat iemand ons een spiegel voorhoud. SOMO heeft dat nu gedaan door diverse misstanden bloot te leggen zoals seksuele intimidatie.
Eerlijk of duurzaam voedsel bestaat niet. Bepaald voedsel is hooguit duurzamer dan ander voedsel en de agribusiness moet continue blijven streven naar duurzamer voedsel. De eerste stap die een voedselbedrijf daartoe moet zetten is een organisatiescan. Waar is het bedrijf het minst duurzaam? Is het omdat er niet voldoende loon wordt betaald? Omdat het milieu wordt vervuild? Of omdat het bedrijf geen belasting betaalt in het land van herkomst maar op de Kaaimaneilanden? Vervolgens moet een bedrijf daarmee aan de slag. Over het gehele proces moet transparant worden gecommuniceerd voor de geïnteresseerde consument. Zo bouwt een voedselbedrijf uiteindelijk een gedegen reputatie op.
En de oppervlakkige consument? Tja, die zal heropgevoed moeten worden dat de wereld nou eenmaal niet zo simpel in elkaar zit. Zolang voedselbedrijven de consument doen laten geloven dat de wereld wel heel simpel is, door met keurmerken te strooien die garanderen dat iets kinderarbeidvrij is, moeten ze ook niet zeuren als ze aangepakt worden door maatschappelijk organisaties als SOMO.
Klik hier voor het aangehaalde onderzoek van SOMA
Laatste Reacties (25) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Ingenieur Paul, za 05 november 2011 00:27 Reageer op Ingenieur
Helemaal mee eens. Er werd gesproken over Unilver plantages, en Oreal palmolieplantages....uiteraard heeft Unilever geen thee plantages maar kopen ze de thee van leveranciers die het juiste stempeltje hebben gekocht. En daarmee hebben ze zichzelf ingedekt. En de consument van de thee in Nederland heeft zichzelf ook ingedekt want er staat een keumerk op het doosje. En zo is iedereen happy.
Ook de mensen die werken op die plantages zijn happy, ook al worden ze zwaar onderbetaald en moeten ze 12 uur werken. Dat is echter normaal en nog veel belangrijker: het is de enige manier om hun 6 kinderen te onderhouden en naar school te sturen.
Dus alleen maar winnars. Alleen vervelend dat er vervelende lieden zijn die de vreugde voor iedereen wil bederven door die keurmerken te gaan controleren. -
Eva ah, do 03 november 2011 13:05 Reageer op Eva
Wat vinden jullie van deze slogan: 'Fair Trade is niet perfect. Maar we doen ons best.' Zou zo'n duidelijke communicatie werken of zou je dan geen Fair Trade producten meer kopen??
-
Donald Duck, vr 04 november 2011 08:10 in reactie op Eva ah Reageer op Donald
"Wat vinden jullie van deze slogan: 'Fair Trade is niet perfect. Maar we doen ons best.' Zou zo'n duidelijke communicatie werken of zou je dan geen Fair Trade producten meer kopen?? "
Wat vind je van deze: "fair trade verstoort de normale marktwerking en is linkse onzin". -
Sylvia Stuurman, do 03 november 2011 08:02 Reageer op Sylvia
Eigenlijk is de enige manier om zeker te weten dat je iets koopt dat echt eerlijk en duurzaam is, om het te kopen van iemand die het lokaal produceert.
Gulpener bijvoorbeeld, gebruikt hop en gerst en water dat vlak om de brouwerij heen wordt gehaald. Iedereen die in de buurt woont kan dat zien. Als er personeel wordt uitgebuit, is dat binnen een dag bekend onder de Limburgers die bij de brouwerij in de buurt wonen.
Er is geen enkel keurmerk nodig om zoiets zeker te weten.
Zo was er ooit een slager in Leiden die alleen eigen koeien slachtte. Die kon je met eigen ogen zien lopen.
Dat kan uiteraard nooit voor alles, al was het maar omdat hier geen koffie of katoen kan groeien.
Maar het is wel absurd om te bedenken dat de hele kleding- en schoenenindustrie hier verdwenen is omdat kleding en schoenen goedkoper in lage-lonenlanden geproduceerd konden worden, terwijl consumenten nu heel veel geld extra betalen voor een keurmerk dat vaak niets anders doet dan dat extra geld naar de producent en de uitbater van dat keurmerk te laten stromen... -
Marc 's Mening in de Marge, wo 02 november 2011 18:38 Reageer op Marc
Tja er is ook een wildgroei aan keurmerken, maar het ergste wat kan gebeuren is dat we cynisch worden en denken dat het toch allemaal niet uitmaakt. Ik kan niet naar Afrika afreizen om een pak koffie te kopen, bovendien belast je het milieu daarmee. Er is transparantie in de keten nodig en er moet een keurmerk voor keurmerken komen!
-
Jan Hooivork, wo 02 november 2011 20:44 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Jan
Ben ik het mee eens, Marc. Scepsis kan er wel voor zorgen dat oprechte welwillendheid tegengehouden wordt, waardoor iedere poging eerlijk en duurzaam te ondernemen gedoemd is te falen.
Kritisch zijn is goed, maar dan wel op een constructieve wijze. Dat is uiteraard wel moeilijk en ben verder blij met critici, altijd hopende dat de desbetreffende kritiek ergens toe leidt. -
Piet de Geus, wo 02 november 2011 14:13 Reageer op Piet
"Eerlijk of duurzaam voedsel bestaat niet. Bepaald voedsel is hooguit duurzamer dan ander voedsel en de agribusiness moet continue blijven streven naar duurzamer voedsel."
Als je je, zoals oud-directeur van Fairfood International Frank van der Linde, exclusief richt op de agribusiness dan klopt het dat eerlijk of duurzaam voedsel niet bestaat. Maar dan ook echt alleen als je zulke oogkleppen op hebt.
Eerlijk of duurzaam voedsel moet je juist buiten de agribusiness zoeken of hooguit in de marge ervan. -
Nieuw!: Veldman, wo 02 november 2011 14:21 in reactie op Piet de Geus Reageer op Nieuw!:
jawel
dat kan wel alleen dat mag niet van de EU
zie hier de trailer van "de kleine oorlog van Boer Kok" vast wel volledig ergens te vinden :
http://www.youtube.com/watch?v=Y6Mb_2_Uz-8
Hoe de Nederlandse staat eerlijke landbouw verbiedt -
Nieuw!: Veldman, wo 02 november 2011 14:35 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Nieuw!:
-
Jan Hooivork, wo 02 november 2011 20:41 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Jan
Rogier,
Bedankt voor de link. Heb de documentaire zitten kijken. Schrijnend om te zien hoe vadertje staat een stel welwillende en eerlijke boeren het leven zuur maakt. Schitterend later bleek dat zij wel degelijkere en gezondere producten leverden en dat dat norm werd. Wel jammer dat een groot bedrijf dat dan meteen weer monopoliseert. -
Donald Duck, do 03 november 2011 09:40 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Donald
Ik kan het helaas niet zien. Van de publieke omroep mag je hun filmpjes alleen bekijken als je Microsoft software hebt.
-
Piet de Geus, wo 02 november 2011 14:43 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Piet
"de kleine oorlog van Boer Kok" vast wel volledig ergens te vinden"
Jazeker. De link staat gewoon onder de trailer: http://player.omroep.nl/?aflID=9870243
Het gaat overigens niet zozeer over eerlijke veeteelt maar over veeteelt op quasi-religieuze grondslag. -
Nieuw!: Veldman, wo 02 november 2011 14:55 in reactie op Piet de Geus Reageer op Nieuw!:
Nee dat gaat over boeren die normaal eerlijk voedsel willen maken met liefde voor hun dieren.
Dat mag niet van de EU
En internationaal stellen die labels al helemaal geen donder voor en dat weet de auteur van dit stuk ook heel erg goed!
Al is ie wat naïef te beweren dat het nu pas ontmaskert wordt
Er zijn legio docu's te vinden over het onderwerp .
Het is gewoon mafia -
, wo 02 november 2011 15:10 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op
Boeren die gewoon voedsel willen maken met liefde voor hun dieren.........................
Oiiiii.
Hoe wou je een lappie vlees op je bord doen zonder minstens één dier niet zo erg vriendelijk te behandelen? -
Piet de Geus, wo 02 november 2011 16:09 in reactie op Reageer op Piet
"Hoe wou je een lappie vlees op je bord doen zonder minstens één dier niet zo erg vriendelijk te behandelen?"
Wachten tot het een natuurlijke dood sterft bedoel je? -
, do 03 november 2011 09:14 in reactie op Piet de Geus Reageer op
Nee.
Hoewel dat wel het diervriendelijkst zou zijn;) -
Anja Lodewijks, wo 02 november 2011 15:32 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Anja
Je kunt de biologsiche boer steunen door rechtstreeks bij hem/haar aan de boerderij te kopen. Zelf krijg je het dan zo vers als het maar kan.
http://www.soeco.nl/duurzame-winkels/Biologische-winkels/Biologische-boerderijwinkels.html
http://www.duurzaamheidinactie.nl/content/haal-producten-rechtstreeks-van-de-boer
http://www.vaneigenerf.nl/ -
Nieuw!: Veldman, wo 02 november 2011 15:59 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Nieuw!:
Dat is inderdaad een goed alternatief maar voor mij een half uur fietsen .
-
Donald Duck, wo 02 november 2011 23:22 in reactie op Piet de Geus Reageer op Donald
"Eerlijk of duurzaam voedsel moet je juist buiten de agribusiness zoeken of hooguit in de marge ervan. "
Het enige voedsel dat je kunt vertrouwen is dat wat je zelf hebt gekweekt of gefokt. Ik weet wat ik mijn vee voer want ik voer het iedere dag zelf. Ik weet dat mijn groente alleen paardemest en compost krijgen. DAT is nog eens eerlijk voedsel. -
Jan Hooivork, wo 02 november 2011 13:12 Reageer op Jan
"En de oppervlakkige consument? Tja, die zal heropgevoed moeten worden dat de wereld nou eenmaal niet zo simpel in elkaar zit."
Zeg maar: de onverschillige consument. Als je die uitlegt hoe de wereld in elkaar zit, interesseert het diegene geen bal. Dan luidt de repliek: "Ach, het is nou eenmaal zo. Wat kan ik eraan doen?"
Het is goed dat duurzaamheid onder toezicht staat. Verduurzamen is wel een lang en ingewikkeld proces, dat gaat niet van de een op de andere dag. Volgens mij proberen die instanties dat wel naar eer en geweten en gaat het met kleine stapjes, in de hoop dat men uiteindelijk van echt duurzaam kan spreken. -
Nieuw!: Veldman, wo 02 november 2011 13:26 in reactie op Jan Hooivork Reageer op Nieuw!:
Nee hoor
het is gewoon big business
Vertrouw geen keurmerk
Gewoon een ordinaire manier om jou geld afhandig te maken
alsof je een aflaat koopt -
Jan Hooivork, wo 02 november 2011 15:19 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Jan
Vaak gaat het inderdaad om een marketingtruc, maar ik geloof wel dat er mensen zijn die wel degelijk eerlijke handel op poten proberen te krijgen, zoals de boeren waar je het over hebt.
Helaas zijn vele instanties - zoals inderdaad een EU - en andere grote bedrijven veel machtiger, waardoor zij uiteindelijk de dienst uitmaken. -
Klaas Blondeman, wo 02 november 2011 20:58 in reactie op Jan Hooivork Reageer op Klaas
"Zeg maar: de onverschillige consument. Als je die uitlegt hoe de wereld in elkaar zit,"
Volgens mij neem je iets te veel hooi op je vork met zo'n opmerking. De wereld (en vooral hier op joop) heeft al veel te veel mensen die wel eventjes uitleggen hoe de wereld in elkaar zit. Het zou geen probleem zijn, als de meeste van die alwetenden vooral aan de zijlijn van de samenleving staan. -
Jan Hooivork, do 03 november 2011 14:01 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Jan
De strekking van mijn stelling was niet dat ik denk de wijsheid in pacht te hebben. Laat ik het dan hierop houden: als je ze op de hoogte stelt van de gang van zaken betreft het deel van de werkelijkheid waar je van op de hoogte denkt te zijn, reageert men daar doorgaans onverschillig op.
-
Nieuw!: Veldman, wo 02 november 2011 13:05 Reageer op Nieuw!:
[Het is nog een wonder dat niet eerder de ilussie van de keurmerken doorgeprikt is.]
Dat is talloze malen gebeurt !!
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
7887 x bekeken Korte Scan
Reageer (353) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7535 x bekeken Korte Scan
Reageer (550) Economie Twitter -
'Procedure rond Dibi was onzorgvuldig'
Update - Video Sap bij Nieuwsuur: Het moet eenzaam geweest zijn voor Tofik ... Geschillencommissie: 'Fatsoensnormen overschreden' ... Sap 'beschaamd' door situatie, GroenLinks-fractievoorzitter wil andere procedure ... Commissie vond Dibi ongeschikt ... Mediastorm redde kandidatuur ... Dibi: 'Ik vecht nu als een leeuw'
6658 x bekeken Korte Scan
Reageer (224) Politiek Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
5755 x bekeken Korte Scan
Reageer (194) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5571 x bekeken Korte Scan
Reageer (130) Politiek Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5134 x bekeken Korte Scan
Reageer (246) Politiek Twitter -
Bam! GroenLinks in frontale botsing met 21e eeuw
Partijvoorzitter Weening legt uit dat Dibi officieel ongeschikte kandidaat is maar dat leden hem toch mogen kiezen ... Kelder legt archaïsch denken bloot ... CDA nu moderner dan GroenLinks
3452 x bekeken Korte Scan
Reageer (44) Politiek Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3420 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
3359 x bekeken Korte Scan
Reageer (90) Media Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3128 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter

