vr 25 mei 2012
Bio Bekijk alles van Harrie Verbon Word fan Abonnement
01 december 2011 Reageer (31) 1189 x bekeken Politiek
De Haagse PvdA show: vooral leuk voor de PVV
PvdA wethouder Asscher wil meer show en minder praatjes van PvdA-politici
Van de Haagse show van de PvdA die nu al meer dan een jaar draait zal Asscher niet vrolijk zijn geworden.
Afgelopen zondag solliciteerde Lodewijk Asscher, wethouder in Amsterdam, bij Buitenhof min of meer openlijk naar het leiderschap van de PvdA. Zijn kernkreet blijkt te zijn "Show, don't tell". Laat maar zien wat je gedaan hebt voor de burger, maar hang geen praatjes op. Hij vertelde dat hij zelf het basisonderwijs in Amsterdam flink verbeterd heeft. Ik kreeg er, eerlijk waar, tranen van in de ogen. Ik zag tientallen allochtone Amsterdamse kindertjes voor me die het, dankzij Asscher, nu beter gaan doen in hun latere leven. Tenminste, als het sociale klimaat in de 'Vogelaarwijken' waar die kindertjes meestal wonen het positieve effect van het betere onderwijs niet tegenwerkt. Over het Amsterdamse wijkenbeleid zei Asscher niets. Misschien moeten we toch nog maar even afwachten of zijn beleid echt zo goed uitpakt voor allochtone kinderen.
Het enige wat hij zei over Haagse sociaal-democraten is dat ze te bang zijn voor peilingen. Het zou natuurlijk interessant zijn geweest als Asscher iets meer gezegd had over de Haagse 'show' van de PvdA, maar helaas daar kwam het niet van. Hij werd er ook niet toe uitgedaagd door zijn interviewer, Clairy Polak. Zal ik het dan maar even voor hem doen op twee belangrijke onderwerpen van het afgelopen jaar.
Ten eerste de eurocrisis. Wat de PvdA voornamelijk gedaan heeft de afgelopen anderhalf jaar is de regering slaafs volgen (die weer slaafs Merkozy volgde) in het overeind houden van het dode paard in Europa, de euro. Op geen enkel moment heeft de PvdA zich serieus afgevraagd of het niet beter zou zijn een andere route te kiezen dan het met veel belastinggeld overeind houden van een munt waarvan de meeste mensen (behalve inderdaad veel, zo niet de meeste economen) toch wel inzien dat die op enig moment zal moeten breken. Voor de coalitie VVD/CDA was de steun van de PvdA handig, want dan hoefde de regering niet de rol van spelbreker in de eurozone te spelen. Voor de PVV was de eurosteun van de PvdA nog handiger, want die partij kon gewoon zijn eurofobie blijven uitdragen zonder uit de gedoogrol te hoeven vallen.
Ten tweede het pensioenakkoord. Dit pensioenakkoord is zo ongeveer het meest asociale document waar de vakcentrale ooit zijn/haar handtekening onder heeft gezet. In dat pensioenakkoord wordt de pensioenleeftijd verhoogd en worden de pensioenrechten onzeker gemaakt. De rijkeren, laten we zeggen de toekomstige types Wim Kok of Wouter Bos, worden door deze ingrepen nauwelijks geraakt, maar de laagst betaalden draaien het meest voor de kosten van de ingrepen op. In de Tweede Kamer eiste de PvdA dat het voor de laagst betaalden mogelijk moet zijn eerder met pensioen te gaan tegen een gering verlies van de AOW-uitkering. Minister Kamp van sociale zaken zegde dat inderdaad toe, maar helaas had de woordvoerder van de PvdA niet door dat haar een oor werd aangenaaid door de minister. Opnieuw had de coalitie VVD/CDA alle baat bij de steun van de PvdA, want dan kon de regering er prat op gaan het pensioenstelsel toekomstbestendig gemaakt te hebben. Voor de PVV was het (alweer) nog handiger, want Wilders c.s. hoefde zich dankzij de PvdA niet aan het pensioenakkoord te binden en kon zich profileren als de partij die zich sterk blijft maken voor de rechten van de gepensioneerde Henk en Ingrid.
De Haagse PvdA heeft een dode euro en een asociaal pensioenakkoord gesteund, maar heeft daar niets voor terug gekregen. Over de PvdA show in de Tweede Kamer kun je maar beter niet te veel vertellen, tenzij je PVV-fan bent. Ik kan niet wachten tot Lodewijk Asscher Job Cohen opvolgt.
Lees meer op Joop.nl: Asscher wil PvdA 'elektroshock' geven
Laatste Reacties (31) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Jan Wedeven, di 06 december 2011 02:11 Reageer op Jan
Beste Harry Verbon,
De PvdA heeft inderdaad niets uit het vuur gesleept in ruil voor steun aan het pensioenakkoord en aan het neurotische euro beleid. Zou dat niet komen omdat ze het er gewoon mee eens zijn?
De PvdA heeft het socialisme al lang overboord gegooid en loopt aan de leiband van het CPB en de markt. Ze durven niet te pleiten voor een sterke, goed georganiseerde overheid die strijdt tegen corruptie en machtsmisbruik. Dat dat best kan, zie je aan de belastingdienst. De FIOD zou meer moeten doen.
Want wie het dichtst bij het vuur zit, warmt zich het best.
Jan Wedeven. -
Phage Phage, vr 02 december 2011 11:29 Reageer op Phage
Wat Harrie Verbon doet in dit veel te kleine artikel is verwijten dat de PvdA geen keuzes maakt, alle keuzes verkeerd zijn, of beter alles wat er in de wereld gebeurt aan de PvdA ligt. Maar hoeveel keuze heeft Nederland eigenlijk als Duitsland voor een groot deel de op en neergang van onze economie bepaald? Welke andere route blijft er over? Ja, stoppen met de euro maar dan is Nederland op zichzelf aangewezen. En wij hebben niet die waardevolle ertsen in de grond zitten zoals Noorwegen en Zweden. Wij moeten het van handel hebben. Hoe gaan we zonder euro (beurscrash + depressie) onze pensioen, zorg, politie in stand houden? Een Neuro invoeren, maar dat Nederland tot de "neurolanden" zou kunnen behoren ligt niet aan het economisch talent van de SP. Beuken op de PvdA is makkelijker dan oplossingen aandragen.
Verbon beweert dat het pensioenakkoord is zo ongeveer het meest asociale document waar de vakcentrale ooit zijn/haar handtekening onder heeft gezet. O, waarom dan? Leg dat dan eens exact uit of moeten we het maar aannemen als vanzelfsprekend?
De pensioenleeftijd wordt verhoogd, dat is asociaal zegt men. Hoe moeten we anders de pensioenfondsen gevuld houden? Wim Kok en Wouter Bos tot de rijkeren rekenen is weer typische framing van de SP. Dat de andere politieke partijen (CDA en VVD) er ook bij waren is voor Verbon niet van belang.
'Minister Kamp van sociale zaken zegde dat inderdaad toe, maar helaas had de woordvoerder van de PvdA niet door dat haar een oor werd aangenaaid door de minister.' Welk oor werd er aangenaaid? Leg dat eens exact uit of is alleen de gemaakte beeldvorming belangrijk?
Harrie Verbon gedraagt zich als een populist. Veel kankeren en schoppen, maar geen oplossingen aandragen (kan je geen fouten maken). -
Hugo Freutel, vr 02 december 2011 12:50 in reactie op Phage Phage Reageer op Hugo
De PvdA heeft als grootste oppositiepartij grote onderhandelingsmacht om sociale misstanden recht te zetten of te verzachten, die door regering worden voorgesteld. Doet de PvdA dat voldoende?
Volgt de PvdA voldoende kritisch de EUro onmacht, meervoudige systeemcrisis en patstelling?
SP standpunt inzake pensioen:
Boven de 65 heeft iedereen het recht om te stoppen met werk. Ouderen boven de 65 jaar die willen doorwerken, moeten daartoe het recht krijgen en niet automatisch worden ontslagen. Daarbij hoort ook het recht op sociale zekerheid, zoals WW en loonbetaling bij ziekte.
http://www.sp.nl/werk/standpunten/werk/standpunten/cd_207/standpunt_over_pensioenleeftijd.html
Waarom werken er zo weinig 45 plussers en vooral jongeren, die als laagst betaalden in de EU te werk worden gesteld in supermarkten?
Loonkosten zijn gerelateerd aan leeftijdschalen en AOV premies en AO risico's.
ZZP'ers kunnen nauwelijks de AOV premies opbrengen. Alle pensioenopbouw fiscale voordelen moeten verlopen via verzekeraars, banken en pensioenfondsen, die hoge provisies vragen en gokken met geld. Waarom wordt sparen en beleggen in eigen beheer fiscaal belast en lenen voor eigen huis HRA fiscaal gestimuleerd?
Wim Kok en Wouter Bos horen toch zeker bij de rijken en hoger opgeleiden van NL, die in de laagste klasse vallen van AOV risico?
Alle partijen waren voor invoering van de EUro, behalve de SGP. -
Phage Phage, vr 02 december 2011 10:55 Reageer op Phage
Hannes Minkema,
U diskwalificeert economen tot nitwits, sterrenwichelaars, theebladenlezers, muntjesopgooiers, spitsroedenlopers en prostituées. Waarom komt u dan niet met een oplossing?
U beweert dat economen voor 50% voor en tegen het behoudt van de euro zijn. Dat is onjuist, de overgrote meerderheid is voor de euro en een sterke Europese Unie. Het merendeel is voor Euro Bonds of een groot krediet om de fallout te beperken. U beweert dat de economen onmachtig zijn, maar het merendeel van de economen hebben juist geen macht. Ze doen enkel analyse en geven soms advies.
Politiek leiders vind u blind en dom. Gelukkig is er Emile Roemer die uw diarree aan euroscepsis verwoord. Emile Roemer die al een jaar brult dat het aan de banken ligt, maar zelf nog steeds geen constructieve oplossing aanreikt. -
Hugo Freutel, vr 02 december 2011 10:32 Reageer op Hugo
"...De Haagse PvdA heeft een dode euro en een asociaal pensioenakkoord gesteund, maar heeft daar niets voor terug gekregen. ...."
Aldus Verbon. Geen speld tussen te krijgen lijkt mij.
De EUrocrisis is een meervoudige systeemcrisis en veroorzaakt een patstelling: opbreken of doorgaan. Niemand kan bewijzen of berekenen, of de ene optie beter is dan de andere.
Professor DE Grauwe stelt nog maar eens in het FD:
"Munt zonder land lukt niet"
http://fd.nl/economie-politiek/815299-1112/de-grauwe-munt-zonder-land-lukt-niet -
Artois Arnhem, do 01 december 2011 16:07 Reageer op Artois
Gelukkig heeft Harry Verbon wel verstand van geld, .....mag ik hopen!
Heeft hij die bijchoochems (economen) opgeleid die bij de banken werken? -
Ruud Wiemer, do 01 december 2011 15:57 Reageer op Ruud
Harrie, gaat nu nog duidelijker op de populistische toer. Een partij die voorstander is van het behoud van de Euro en deze daarom steunt mag deze steun niet leveren. Want zegt hij, ze moeten tegen de Euro steun stemmen om het wilders en het CDA en VVD moeilijk te maken.
Dus bij de beslissing om voor of tegen te stemmen moet je gewoon afwijken van eigen opvattingen om een ander dwars te zitten. Eventueel landsbelang komt bij hem niet aan de orde. Ook de kernkreet van Ascher "Show, don't tell" gaat hem boven de pet en vertaalt hij in de kop als zijnde een show. Een ex-hoogleraar die zoveel onzin uitkraamt is geen knip voor zijn neus waard. -
Mees ., do 01 december 2011 19:24 in reactie op Ruud Wiemer Reageer op Mees
Een Plasschaertje doen heet zoiets ;-)
Het gaat PVVer Verbon gewoon om het zeiken,ze verzinnen de gekste dingen waar ze zelf bijstaan en als je dan door vraagt snappen ze zelf niet meer wat ze nou eigenlijk zeggen. -
Ruud Wiemer, vr 02 december 2011 12:43 in reactie op Mees . Reageer op Ruud
[Een Plasschaertje doen heet zoiets ;-)]
Tsja, inderdaad dat is het licht van de VVD. Omdat ze bang was om de SGP tegen de haren in te strijken, stemde ze in de 2e Kamer tegen de principes (hoeveel zijn er nog over?) van de VVD.
Nb. Hoe gaat het met je gezondheid, ik hoop dat het beter met je gaat. -
Herman AS, do 01 december 2011 13:55 Reageer op Herman
Met stijgende verbazing lees ik de bijdrage van Harrie Verbon.
Hierin geeft mijnheer Verbon (hoe die man ooit hoogleraar heeft kunnen worden vind ik nog steeds onbegrijpelijk), weer eens af op de PvdA en dat is niet de eerste keer en waarschijnlijk ook niet de laatste.
Ofschoon hij gelijk heeft dat de PvdA op de 2 genoemde onderwerpen de regering heeft gesteund, lijkt het volgens Verbon wel of de beide onderwerpen uit de koker van de PvdA komen en niet juist door de regering van VVD-CDA met gedoogsteun van de PVV (en ik zeg dat laatste maar weer eens met grote nadruk) zijn voorgelegd. Zo er dus iemand hiervoor een veeg uit de pan moet krijgen dan zijn dat toch in eerste instantie de VVD, het CDA en de PVV.
Ook lijkt het wel of Verbon bij elk overleg van de PvdA fractie is geweest, getuige de stelligheid waarmee hij beweert dat de PvdA zich "op geen enkel moment serieus heeft afgevraagd of het niet beter zou zijn een andere route te kiezen dan het met veel belastinggeld overeind houden van een munt waarvan de meeste mensen .....toch wel inzien dat die op enig moment zal moeten breken".
Terwijl hij in diezelfde zin ook zegt dat "inderdaad veel, zo niet de meeste economen" er juist NIET van overtuigd zijn dat de munt op enig moment zal moeten breken.
In feite zegt hij dus dat de "gewone mensen", waaronder Harrie Verbon, denken dat de Euro zal breken, maar dat de mensen die het kunnen weten dat juist NIET denken. En met die opmerking diskwalificeert dus de hoogleraar Openbare Financien zichzelf tevens als deskundige.
En mijn beste Harrie, als de PVV inderdaad zo Eurofobisch is dan kan ze op ELK moment de regering laten vallen, zelfs vandaag, gewoon door haar gedoogsteun in te trekken. Maar nee, mijnheer Verbon, dat doet de PVV uit lafheid niet omdat ze nu tenminste iedere keer de schuld bij de PvdA kunnen leggen, net zoals u dat doet. -
Jac Schmidt, do 01 december 2011 16:49 in reactie op Herman AS Reageer op Jac
Het spijt meneer Herman AS maar de PVV heeft verschillende keren tegen een regeringsvoorstel gestemd maar heeft daar geen kabinetscrises van gemaakt. Dat was ook niet nodig want op voorhand wist men al dat de PvdA het kabinet zou steunen.
De PvdA heeft vanaf de start van dit kabinet gedaan of ze nog regeringsverantwoordelijkheid droeg.
De partij kon ook niet anders want die regeringspunten die de PVV niet steunen waren ook de standpunten van de PvdA.
Als de PvdA vanaf het begin duidelijk kenbaar had gemaakt dat zij hoe dan ook deze regering op geen enkel moment zou steunen, dan had de PVV niet in zo'n riante positie gezeten. en had ze kleur moeten bekennen.
Wat de Euro betreft, de meeste economen zijn het er wel overeens dat de Euro geen toekomst heeft zonder gesteund te worden door een politieke unie.
Een politieke unie is echter volgens de meeste deskundigen onmogelijk omdat zeker een aantal landen in de EU hun soevereiniteit nooit zullen opgeven.
Dit geldt ook voor de begrotingspact dat landen de maat zou moeten nemen.
Landen als Franrijk zullen als puntje bij paaltje komt altijd zelf willen beslissen over hun eigen lot.
Het hoeft dus ook geen betoog dat een overheersing van een paar grote landen op den duur door de kleineren niet gepikt wordt.
Dus ook bij een begrotingspact zal de Euro geen toekomst hebben, Europa is op dit moment nu eenmaal te heterogeen om een eenheid te worden. Zo'n eenheid moet door het naar elkaar toe groeien van culturen spontaan ontstaan maar daar heeft het minstens nog een paar eeuwen voor nodig.
Voorlopig moeten we ons maar te vrede stellen met een goed functionerende vrijemarkt voor goederen en diensten.
Jammer maar het is nu eenmaal zo. -
Herman AS, vr 02 december 2011 10:51 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Herman
"Het spijt meneer Herman AS maar de PVV heeft verschillende keren tegen een regeringsvoorstel gestemd maar heeft daar geen kabinetscrises van gemaakt. Dat was ook niet nodig want op voorhand wist men al dat de PvdA het kabinet zou steunen."
Maar dit is toch een kromme redenering? U bent met mij eens dat de PVV heel erg tegen Europa is. Dan is het toch laf om je achter een ander te verschuilen om daardoor zelf geen beslissing te hoeven nemen ?
Maar voor een in zichzelf gekeerde en kortzichtige 1mans partij als de PVV is de immigratie en het bashen van links belangrijker dan oog te hebben voor de echt belangrijke zaken.
En ik en met mij heel veel anderen delen uw mening absoluut niet dat de Euro geen toekomst heeft. Wel ben ik met u eens dat landen meer soevereiniteit zullen moeten overdragen en meer discipline moeten opbrengen. Maar misschien moeten we ook niet rigide doen over het feit dat op sommige momenten landen binnen de munt-unie failliet kunnen gaan. In de VS gebeurt dat ook op sommige momenten. Daar zijn de staten Washington, New York en Californie ook min of meer failliet gegaan. Heeft de wereld daar de gevolgen van ondervonden ? -
Hannes Minkema, do 01 december 2011 22:04 in reactie op Herman AS Reageer op Hannes
Mijnheer Herman AS, mijn complimenten voor uw lucide denkwijze en navenante formulering.
-
Mees ., do 01 december 2011 13:52 Reageer op Mees
Het inhoudelijke plan waar Asscher aan werkt is het plan wat Cohen heeft uitgezet....blijkbaar is dat Verbon ontgaan.
Het plan Van Waarde is door Cohen opgezet.
Niet iedereen is alleen maar actief vóór de camera's maar is dag in dag uit achter de coulissen bezig met zaken en veranderingen die echt van belang zijn.
En....wat heeft de euro met de kredietcrisis te maken?
Als we de gulden hadden gehad was de kredietcrisis er ineens niet geweest?
Wordt eens wakker zou ik zeggen -
Hannes Minkema, do 01 december 2011 13:25 Reageer op Hannes
Harrie Verbon schreef: "(behalve inderdaad veel, zo niet de meeste economen)"
Hier zit 'm de crux.
Wat krijg je als je een stel plantsoenschoffelaars met het pistool op de slaap vraagt of Kees de Vries burgemeester van St. Biggenklooster mag worden? Juist, dan krijg je 50% voor enj 50% tegen. Dat krijg je nu eenmaal als je nitwits zich laat uitspreken over een kwestie waar ze de ballen verstand van hebben.
Precies hetzelfde resultaat krijg je als je economen zich laat uitspreken over de vraag of de euro behouden moet blijven. Helft voor, helft tegen. Of zoals Harrie Verbon het uitdrukt: 'veel, zo niet de meeste'. Misschien wel de meeste, misschien net daar onder. Misschien 55%, misschien 45%. Maar wellicht 50%.
Kortom, de economen hebben geen zinnig antwoord op het belangrijkste economische vraagstuk van deze tijd.
Verbon toont - zonder dat hij dit zich bewust is - weer eens de volstrekte onmacht en onkunde van de 'economen' aan.
Dat terwijl onze politiek leiders - blind en dom - zich door hun oordeel laten leiden. Geen wonder dat het overal stinkt waar de economen hun H2S-ei leggen.
Economen zijn sterrenwichelaars, theebladenlezers, muntjesopgooiers, spitsroedenlopers.
We hebben niks aan ze. Behalve dat ze nuttig zijn om - nogal goedbetaald - het financieel jaarverslag door de controleurs te halen.
Economen zijn prostituées die van neuken de ballen verstand hebben. Maar er zit een (financieel) gat in, dus kom, hup, er bovenop. -
Theo Martens, do 01 december 2011 12:46 Reageer op Theo
>>> Opnieuw had de coalitie VVD/CDA alle baat bij de steun van de PvdA, want dan kon de regering er prat op gaan het pensioenstelsel toekomstbestendig gemaakt te hebben. Voor de PVV was het (alweer) nog handiger, want Wilders c.s. hoefde zich dankzij de PvdA niet aan het pensioenakkoord te binden en kon zich profileren als de partij die zich sterk blijft maken voor de rechten van de gepensioneerde Henk en Ingrid.
-
Jac Schmidt, do 01 december 2011 13:47 in reactie op Theo Martens Reageer op Jac
Dat men langer moet doorwerken is nog niet het ergste, de blunder die de bonden (Jongerius) begaan hebben is dat ze de werkgevers als het ware vrijgesteld hebben om geen automatische aanvulling meer te doen als de pensioenpotten te leeg raken.
Als het zover komt dan mogen de bonden de werkgevers op hun knieen smeken om a.u.b. een bijdrage. -
Johannes Zeilstra, do 01 december 2011 12:39 Reageer op Johannes
Ook het pensioen akkoord is een uitkomst van het Lissabon verdrag.
in feite doet de PvdA niets anders dan dat verdrag uitvoeren.
Ze heeft dan ook een simpel check lijstje.
Is het voorstel in lijn met het Lissabon verdrag check, we steunen het.
Flexibilisering van de arbeidsmarkt is er ook een doel van, Europa eist het, dus de PvdA, die daar in het EU parlement al voor gestemd heeft, zal dat ook hier steunen. :-)
Flexicurity noemt men het, en wordt enorm bejubeld. -
Joop Schouten, do 01 december 2011 12:24 Reageer op Joop
PvdGraaiers
-
Ruud Wiemer, vr 02 december 2011 18:53 in reactie op Joop Schouten Reageer op Ruud
[PvdGraaiers]
Heb je ook nog inhoud?? -
Des Duivels, do 01 december 2011 12:19 Reageer op Des
Kijk eens aan, ook Harry Verbon is gedraaid m.b.t. zijn mening over de Euro. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
-
YggY ..., do 01 december 2011 12:58 in reactie op Des Duivels Reageer op YggY
Ja je zou bijna gaan denken dat Verbon qua euro-denken in het SP kamp is aanbeland.
-
Des Duivels, do 01 december 2011 14:38 in reactie op YggY ... Reageer op Des
Ja, je zou het bijna gaan denken... ware het niet dat Marx en Keynes in economische termen verschrikkelijk gefaald hebben.
Je kunt communisme in een nieuwe verpakking stoppen en het proberen te verkopen aan het publiek zoals de SP tracht te doen, maar welnadenkende mensen trappen daar niet meer in.
Een schuldenprobleem los je niet op door nog meer schulden te maken.. -
J J, do 01 december 2011 22:45 in reactie op YggY ... Reageer op J
In ieder geval heeft hij al de vreemde SP gewoonte overgenomen om zonder ook maar lid te zijn van de partij toch het PvdA standpunt te willen dicteren.
-
, vr 02 december 2011 08:49 in reactie op J J Reageer op
Nee, hoor. De SP beoordeelt het standpunt van de PvdA net zoals alle Nederlanders dat bij hun gang naar de stembus doen.
Alleen wordt op dit ogenblik het standpunt van de PvdA niet erg helder.
Daar kun je, ook als *buitenstaander doch sympathisant* best kritiek op hebben. -
Jac Schmidt, do 01 december 2011 11:47 Reageer op Jac
Dit is precies het manco van de PvdA.
Door steeds weer de verkeerde afslag te kiezen loopt de partij voordurend achter de feiten aan.
Dit heeft te maken met het feit dat het neo-liberale virus zich zo diep in de partij geworteld heeft dat ze elk zicht op de ontwikkelingen mist.
Het vasthouden aan de Euro is daar een schoolvoorbeeld van.
Ze zijn of willen in de PvdA niet inzien dat het invoeren van de euro vanaf het begin een blunder is geweest.
Met de invoering van die munt heeft men de nationale staten een belangrijk wapen om de economie te sturen uit handen genomen. Namelijk, de mogelijkheid om als land haar eigen munt te laten revalueren of devalueren zodat zij overhitting of recessie kon bestrijden.
Ieder weldenkende econoom weet inmiddels dat een muntunie die niet gedekt is door een politieke unie ten dode is opgeschreven. De politiek en dus de PvdA weet dat ook maar durft dat niet openlijk uit toe te geven. zij hopen dat de crises wel over zal waaien.
Helaas dat overwaaien zal niet gebeuren omdat er nooit een echte politieke unie in de EU tot stand zal komen.
Landen als Frankrijk en Duitsland zullen nooit hun soevereiniteit overdragen, altijd zullen die landen wel een uitweg vinden om de regels te ontduiken of naar hun hand te zetten.
Het gevolg is dat een van die twee op den duur de EU zal overheersen en de kleinere de rol van satelieten rest.
Ieder weldenkend mens moet weten dat zo'n situatie op den duur niet houdbaar is, de bevolking van die satelieten zullen zich achtergesteld voelen en zich nog verder gaan afzetten tegen de EU.
Hoe dan ook de Euro zal op een gegeven opgeblazen worden.
Het is dan ook beter dat dat zo snel mogelijk gebeurd, dat kost veel geld maar doormodderen zal de burger nog veel meer geld gaan kosten dan het nu al gedaan heeft.
De PvdA en de andere partijen weten dat maar zij zijn van oudsher zo aan het pluche gehecht dat ze geen beweging durven te maken en dus maar een verrottingsstrategie toepassen.
Uiteindelijk komen we op zo'n manier allemaal armer uit. -
Bas Grootel, do 01 december 2011 12:14 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Bas
Jac. Heel helder verwoord. In het zuiden zie je dat al gebeuren. Maar ook hier is dat zeker niet ondenkbaar.
-
, do 01 december 2011 11:40 Reageer op
Ik ben het dit keer helaas eens met Verbon, hoewel ik het sneu vind voor Cohen.
-
Joop Schouten, do 01 december 2011 12:59 in reactie op Reageer op Joop
Sneu Katz? Hoewel ik het ook een sympathieke man vind blijft het een politicus met grote verantwoordelijkheden. Hij gaat uit van de verkeerde aannames en berekeningen. Marcel van Dam heeft hier al op gewezen.
Hij en zijn partij maken er een zooitje van. Als Cohen 'cojones' had had hij zogenaamd links verenigt om Bruin-1 te laten vallen. -
, do 01 december 2011 13:19 in reactie op Joop Schouten Reageer op
Ja, sneu.
Ik vind Cohen namelijk doodgewoon een heel aardige, intelligente en beschaafde man, en ik kan eigenlijk geen andere bezwaren tegen hem hebben dan die die Verbon heeft geschetst.
Dat vind ik sneu.
Het knijpt dus een beetje van binnen.
Dat snap je toch wel? -
Joop Schouten, vr 02 december 2011 19:20 in reactie op Reageer op Joop
Ja lieve Katz. Ik snap dat je van de man houdt.
: )
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
7886 x bekeken Korte Scan
Reageer (353) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7531 x bekeken Korte Scan
Reageer (550) Economie Twitter -
'Procedure rond Dibi was onzorgvuldig'
Update - Video Sap bij Nieuwsuur: Het moet eenzaam geweest zijn voor Tofik ... Geschillencommissie: 'Fatsoensnormen overschreden' ... Sap 'beschaamd' door situatie, GroenLinks-fractievoorzitter wil andere procedure ... Commissie vond Dibi ongeschikt ... Mediastorm redde kandidatuur ... Dibi: 'Ik vecht nu als een leeuw'
6658 x bekeken Korte Scan
Reageer (224) Politiek Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
5749 x bekeken Korte Scan
Reageer (194) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5571 x bekeken Korte Scan
Reageer (130) Politiek Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5134 x bekeken Korte Scan
Reageer (246) Politiek Twitter -
Bam! GroenLinks in frontale botsing met 21e eeuw
Partijvoorzitter Weening legt uit dat Dibi officieel ongeschikte kandidaat is maar dat leden hem toch mogen kiezen ... Kelder legt archaïsch denken bloot ... CDA nu moderner dan GroenLinks
3452 x bekeken Korte Scan
Reageer (44) Politiek Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3420 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
3341 x bekeken Korte Scan
Reageer (90) Media Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3128 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter

