Bio Bekijk alles van Joop Debat Word fan

Joop Debat

Joop Debat live bij De Gids FM op Radio 1

04 oktober 2011 Reageer (77) 942 x bekeken Leven RSS

De fiets is een oplossing, geen probleem

De Fietsersbond is tegen verplicht betalen voor het stallen van fietsen. Daarvan is sprake in verschillende grote steden om de overlast van wildgeparkeerde fietsen te voorkomen.

In Nederland wil eigenlijk iedereen het fietsen stimuleren. Fietsen is immers snel, goedkoop, gezond en goed voor milieu en leefbaarheid. Betalen voor het parkeren van een auto is normaal geworden omdat we in Nederland het autogebruik in de stad willen ontmoedigen. Verplicht betalen voor de fiets betekent ontmoediging van ons meest mens- en milieuvriendelijk vervoermiddel, zegt Hugo van der Steenhoven van de Fietsersbond.

Door het succes van het fietsen zien we een groot tekort aan stallingsplekken ontstaan, bij stations en in binnensteden. De Fietsersbond vindt dan ook dat er meer plekken voor het stallen van fietsen moeten bijkomen. Dat kunnen losse plekken zijn, maar ook mooie stallingen. Zo koos Zutphen voor een grote, ondergrondse, gratis bewaakte stalling. Daarmee hebben fietsers een veilige plek en is het stationsplein minder rommelig. Ook de Fietsappel bij Alphen aan den Rijn is een prima voorbeeld van hoe het ook kan.

Wanneer je wil voorkomen dat mensen hun fiets zomaar overal neergooien, moet je ze verleiden met goede voorzieningen. Voorzieningen waarvoor ruimte gevonden kan worden door een verdere beperking van het autoparkeren in steden.

Daarnaast zouden gemeenten veel systematischer werk moeten maken van het periodiek opruimen van achtergelaten fietsen en wrakken. De fiets is een oplossing, geen probleem.

Luister donderdag om 11.45 naar het Joop-debat bij Degidsfm op Radio 1. Hugo van der Steenhoven gaat dan in debat met Victor Everhardt, wethouder Gemeente Utrecht, over deze kwestie.

Laatste Reacties (77) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Martijn de Haan, do 20 oktober 2011 02:58 Reageer op Martijn

    Martijn

    Het laten ervaren van de fiets is als oplossing of probleem wordt bepaald door de berijder van de fiets.

    De meeste stallingsplekken waar ik kom, kan ik zo'n 30 tot 40% meer fietsen kwijt als er de berijders zijn/haar fiets op een nette manier 'parkeert'.

    Wellicht lossen we al een heleboel problemen op met passende fietsenrekken, locatie-aanduidingen en het aanspreken van fietsberijders die hun vervoermiddel niet op correcte wijze stallen.

    Fietsen krijgt van mij twee duimen omhoog. Het zijn in mijn ervaring veelal de fietsers die opgevoed moeten worden...

  • Tsjeard Aidoo, wo 12 oktober 2011 12:24 Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    De oplossing voor de fietsvervuiling van treinstations is natuurlijk simpel: gewoon het personenvervoer per train zo aanpassen dat men massaal zijn fiets mee de trein in kan nemen!

  • het geweten, di 04 oktober 2011 15:33 Reageer op het

    het

    Betalen om je stalen ros te parkeren?
    Das helemaal niet nodig. Gewoon de fietsbelasting weer invoeren.
    Dan kun je gratis parkeren. ;-)

  • Michiel Online, di 04 oktober 2011 15:22 Reageer op Michiel

    Michiel

    Fietsen gratis maken, en misschien vna hout? :-)

    Laat de reintegratie fietsen bijmaken, stimuleer duurzame ontwikkeling in de bouw en bouw woningen in de buurt van werk of zelfs tussen werk.

    Ga terug naar lokale slimmigheden! Massa-productie en massa-vernieuwing op lokale schaal?

  • Christiaan Kramer, di 04 oktober 2011 15:42 in reactie op Michiel Online Reageer op Christiaan

    Christiaan

    http://www.guardian.co.uk/environment/bike-blog/2011/sep/13/renovo-wooden-bikes

  • Evert van Vliet, di 04 oktober 2011 13:33 Reageer op Evert

    Evert

    Waar al die noeste fietsers naar onderweg zijn komt niet zo goed uit de verf.

  • , di 04 oktober 2011 13:49 in reactie op Evert van Vliet Reageer op

    Wat dacht je van en naar hun werk, met fiets+trein/bus?
    Volgende vraag:
    Vraag jij je ook af waar al die auto's die de binnensteden en ringwegen verstoppen en vervuilen op weg naar toe zijn?

  • Evert van Vliet, di 04 oktober 2011 14:03 in reactie op Reageer op Evert

    Evert

    Ik vraag me dat iedereen af, welk vervoersmiddel wordt aangewend om richting onzin te gaan doet er niet zo bar veel toe.

    Zelfs een zeilmeisje weet beter.

  • Anja Lodewijks, di 04 oktober 2011 13:52 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Anja

    Anja

    http://www.youtube.com/watch?v=H2tQByk6Qo0

    Uit de tijd, dat je nog vrij en onbezorgd kon fietsen en slecht weer de enige reden was om niet op de fiets te stappen.
    Maar al wel een tijd met zakenmannen zonder mededogen en mensen met een bord voor hun kop. Wanneer dat laatste nou eens verandert?

  • Evert van Vliet, di 04 oktober 2011 14:06 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Evert

    Evert

    Misschien zodra dan toch blijkt dat het creëren van banen planeet-ondermijnend blijkt te zijn.

  • YggY ..., di 04 oktober 2011 15:55 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op YggY

    YggY

    http://www.youtube.com/watch?v=97_UaymsM2Y&feature=related

  • Anja Lodewijks, di 04 oktober 2011 16:24 in reactie op YggY ... Reageer op Anja

    Anja

    En fietsen is zo onschuldig
    http://www.youtube.com/watch?v=wO7_tp0rD7c

  • YggY ..., di 04 oktober 2011 16:55 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op YggY

    YggY

    Jij kunt het niet weten maar deze kwam hard aan.

    Ik heb ook een rugzak.

  • Anja Lodewijks, di 04 oktober 2011 18:05 in reactie op YggY ... Reageer op Anja

    Anja

    Yggy, oh my god. Even geen woorden, wel gedachten naar jou.

  • YggY ..., di 04 oktober 2011 18:28 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op YggY

    YggY

    Geen punt Anja, no harm done.

    Zo en nu is er voldoende over gezegd,

    En gaan we weer gezellig samen Joetjoepen.

  • Marc 's Mening in de Marge, di 04 oktober 2011 12:31 Reageer op Marc

    Marc

    Gewoon een goed opruimbeleid voor wrakken en op probleempunten stallingsvrije zones aanleggen (gestalde fietsen worden daar weggehaald). Zorg voor voldoende stallingen, ga 1 keer in de maand op zondag de stallingen opschonen door de overduidelijke wrakken er uit de vissen. De twijfelgevallen voor zie je van een sticker, met waarschuwing en die neem je de volgende maand mee. Leuk klusje voor de milieudienst.

  • Adder Gebroed, di 04 oktober 2011 13:09 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Adder

    Adder

    ontruim gewoon een paar parkeergarages en aan de rand van de binnenstad tolpoortjes voor auto's (ontheffing voor leveranciers) voor 50,- per voertuig .

    In een tijd waarin je niet eens mag roken in de kroeg is dat geen onredelijke eis dunkt me.

    En als je niet wil fietsen omdat het regent dan ben je geen echte vent!

  • Eline W, di 04 oktober 2011 13:29 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Eline

    Eline

    Ik vrees dat we op een punt zijn gekomen dat voldoende stalling fysiek onmogelijk is geworden. Ik zak vanavond rond Amstelstation een wat foto's maken. Het is niet mogelijk stallingen te maken voor al die fietsen zonder de hele stad af te graven.

  • Joe Speedboot, di 04 oktober 2011 14:06 in reactie op Eline W Reageer op Joe

    Joe

    Ik denk dat het best oplosbaar is. Die drijvende stalling bij CS lost het probleem daar al aardig op maar het is de gemeente die voortdurend dwarsligt bij nieuwe voorstellen. De eigenaar van Macbike heeft al tig voorstellen voor dit probleem gedaan maar stuit voortdurend op een muur van onwil. Daarnaast zijn de vele zwerffietsen deel van het probleem.

  • Eline W, wo 05 oktober 2011 00:10 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Eline

    Eline

    Rondom het Centraal station is heel veel ruimte voor dat soort voorzieningen ja, daar is het best op te lossen. Met velden met fietsen. Maar bekijk eens het probleem rond bijvoorbeeld Amstelstation, er is geen extra ruimte te genereren, en er staan overal fietsen. Tegen ieder hek, tegen ieder gedeelte van het gebouw, in de nabijgelegen woonwijk, langs het hek van de bushalte, waar niet eens een fietsenstalling is, en het normale rek is tot de laatste plaats vol. Meer stalling gaat het daar niet oplossen, er moet gewoon iets gedaan worden aan die spookfietsen, en langdurig stallen moet ontmoedigd worden.

    Nou snap ik trouwens ook niet waarom iemand een fiets langdurig wil stallen op een station. Wat is dat voor waanzin?

  • Joe Speedboot, wo 05 oktober 2011 11:57 in reactie op Eline W Reageer op Joe

    Joe

    Re: Maar bekijk eens het probleem rond bijvoorbeeld Amstelstation, er is geen extra ruimte te genereren,

    Men zou de zaak daar eens moeten herinrichten want het is er sowieso een zootje met die bussen en dat ranzige fietsenpleintje. Het probleem bij Amstel is ontstaan toen men de zaak aan de achterkant is gaan volbouwen met de Rembrandtoren etc

  • Zeer Voornaam, vr 07 oktober 2011 10:37 in reactie op Eline W Reageer op Zeer

    " voldoende stalling fysiek onmogelijk is geworden "

    Dat is wel heel lokaal gedacht.

    Er zijn een paar soorten fiets verkeer.
    Lekker naar de stad om te statten. Gaat in Eindhoven prima, mooie gratis stalling midden in de stad. De fiets brengt je naar hartje stad.

    Opweg naar werk.
    Je woont ver van je werk ( waarom eigenlijk ? ) en de fiets brengt je naar de trein. ( in adam wordt de trein nogal misbruikt als metro, maar goed ). Dan moet je fiets bij het station. Dankzij privaticering van prorail en reizigers is dat opeens een probleem van de gemeente.
    Jammer, immers al de plek waar je vroeger bij een dame een kaartje kon kopen kan prima fietsen stallen. Maar dat wil privato niet, want daar moet een AH... Terwijl er een overshot aan kantoor ruimte is, dat wil je niet weten.

  • Semolina Pilchard, di 04 oktober 2011 12:03 Reageer op Semolina

    Semolina

    Het is inderdaad schofterig dat ze je bij stations laten betalen voor het stallen van een fiets.

  • Han van der Horst, di 04 oktober 2011 11:20 Reageer op Han

    Han

    Dat wordt dan een nieuwe taak voor de stadswachten: fietsen van een parkeerbon voorzien. Hoe weet je dan wie de eigenaar van de fiets is? Dat kan alleen als zij verplicht van een nummberbord worden voorzien. Alternatief: fietsen stallen op een of ander politiebureau waar de ongelukkige eigenaar hem dan moet komen opvallen.

    Ik heb een belangrijke opmerking voor alle gemeentebesturen die betaald parkeren voor fietsen in willen voeren. Natuurlijk: mensen die in het centrum werken zijn wel verplicht om dan te dokken, maar anderen niet, het winkelend en uitgaand publiek. Dat mijdt dan gewoon het te duur geworden centrum. Goed idee als er een crisis op uitbreken staat terwijl klanten steeds meer de voorkeur geven aan webwinkels boven echte. Goed idee om die een extra argument in handen te geven.

  • The Boy Wonder, di 04 oktober 2011 12:23 in reactie op Han van der Horst Reageer op The Boy

    The Boy

    Precies Han! je gaat het dan gewoon mijden.

    Ik mijd als Rotterdammer Amsterdam al jaren. In Rotterdam heb ik alles wat ik in Amsterdam kan vinden, een dagje amsterdam is puur voor de gezelligheid om eens ergens anders te zijn. Maar het parkeren is daar zo idioot duur geworden dat de lol eraf is. Resultaat, ik ga gewoon helemaal niet meer. Een dagje winkelen en terrasje pakken is leuk, maar niet als je daarna €40,- mag afrekenen aan de automaat.

    zo werkt het nu met auto's, ga je het voor fietsen ook invoeren gaan fietsers ook gewoon wegblijven uit het centrum. Zo nodig hoef ik er niet te zijn, ik bestel wel via internet, komen ze het nog brengen ook.

  • Evert van Vliet, di 04 oktober 2011 13:09 in reactie op The Boy Wonder Reageer op Evert

    Evert

    Dit (en vele andere) problemen hebben niet zo bar veel met dagjesmensen etc. te maken maar met hele legers aan mensen die gedwongen door het naderende einde v/d maand zich richting totaal overbodige noeste arbeid begeven e/o de diverse opleidingen die dat allemaal in stand MOETEN houden.

    Als je niet meedoet en een straatje omloopt krijg je de deurwaarder op visite die gratis naast de hermandant parkeert.

  • Evert van Vliet, di 04 oktober 2011 12:38 in reactie op Han van der Horst Reageer op Evert

    Evert

    Kleinschaligheid heeft sowieso nog steeds de toekomst.

    Het parkeerbeleid leidt alleen maar tot het 'recht' van stalling voor de beter gesitueerden van het uitverkoren vervoersmiddel binnen overvolle steden...wie naar hun pijpen moet komen dansen zoekt het maar uit.

  • Adder Gebroed, di 04 oktober 2011 13:01 in reactie op Han van der Horst Reageer op Adder

    Adder

    Hier in de stad is het gratis bij het station en de mensen die in het cemtrum werken zetten hun fiets gewoon bij de voordeur neer en veel bedrijven hebben hun eigen stalling.

    Maar ik stal mijn fiets altijd net iets voor het station .
    Want als ik langer dan 4 dagen weg blijf dan jat de politie mijn fiets en dan moet ik die ophalen ergens aan de rand van de stad waar ik dus niet met de fiets heen kan en moet ik 25,- boete betalen.
    Dat risico neem ik dus niet.

    En wat denk je wat er gaat gebeuren wanneer men de stalling betaald gaat maken?
    Dan zullen er meer mensen hun fietsen gratis stallen op andere plekken.

    Verder is fietsen goed voor het imago van de stad ; toeristen en rotterdammers kijken hun ogen uit ! ;-)

  • Michiel Online, di 04 oktober 2011 13:45 in reactie op Adder Gebroed Reageer op Michiel

    Michiel

    "Maar ik stal mijn fiets altijd net iets voor het station ."

    jammer ik ben nog op zoek naar een fiets voor een tientje :P

  • Adder Gebroed, di 04 oktober 2011 13:54 in reactie op Michiel Online Reageer op Adder

    Adder

    Moet je naar de politie gaan : die hebben de functie van de junks overgenomen. Krijg je zo een goedkope fiets mee die ze hoogstpersoonlijk zelf gejat hebben want de meeste mensen weten helemaal niet waar hun fiets gebleven is .

  • Anja Lodewijks, di 04 oktober 2011 14:05 in reactie op Adder Gebroed Reageer op Anja

    Anja

    Groningen?
    http://www.fietsstad2008.nl/thema_fietsparkeren_groningen.php

  • Adder Gebroed, di 04 oktober 2011 14:53 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Adder

    Adder

    [In Groningen wordt zo veel gefietst dat op de drukste momenten niet iedereen een plek in een rek of stalling kan vinden. Desondanks grijpt de gemeente niet naar fietsparkeerverboden buiten de rekken in bijvoorbeeld het centrum, maar komt met creatieve oplossingen zoals rode lopers op plekken waar op de stoep geparkeerde fietsen leiden tot het blokkeren van de looproutes. Daarmee zijn de fietsers ook erg tevreden. Met al die geparkeerde fietsen lukt het Groningen een zeer aantrekkelijke binnenstad te realiseren, getuige de uitverkiezing tot ‘Beste Binnenstad 2005’.

    Groningen was reeds winnaar van de Fietsstadverkiezing in 2002, maar blijft met haar fietsbeleid en projecten voorop lopen. Wie zich boos maakt over gemeenten die niet genoeg rekken neerzetten en wel fietsparkeerverboden instellen, moet op Groningen stemmen.]

    Wij zijn gewoon COOL!

  • Christiaan Kramer, di 04 oktober 2011 15:25 in reactie op Adder Gebroed Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Als bewoner van het centrum van Groningen wil ik graag opmerken dat ik liever zie dat de Stad voetgangersstad van Nederland wordt. Zolang de gemeente en de politie niet adequaat optreden tegen de fietsterreur in voetgangersgebieden en op trottoirs ben je als voetganger blijkbaar niet welkom in de stad!

  • Adder Gebroed, di 04 oktober 2011 15:52 in reactie op Christiaan Kramer Reageer op Adder

    Adder

    je bedoeld de voetgangers in het centrum die totaal niet beseffen dat er ook nog fietsers langs moeten zoals op de hoe bij de vismarkt bij de vietnameese loempia's of voor de febo bij de poelestraat?

    volgens mij draai je de zaken om .

    ik persoonlijk maak me als fietser en partime voetganger helemaal niet druk om .

    Of ben jij die opa die altijd loopt te schelden als ik in de oosterstraat 5 meter over de stoep fiets (voor de buitenstaanders deze stoep is zoals de meeste stoepen in Groningen 5 meter breed) om op het zuiderdiep mijn weg te vervolgen?

    Groningen is een voetgangersparadijs waar alle wereldsteden jaloers op kunnen zijn

  • Christiaan Kramer, di 04 oktober 2011 18:47 in reactie op Adder Gebroed Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Ook de voetgangers horen zich te gedragen, ben het volledig met je eens. Ook dat is voor veel verbeteringen vatbaar.

    En ja, ik ben die opa, en gehandicapte, die dus ook jou met een "Hé, tokkie! Zou je af willen afstappen?' je wilde herinneren aan jouw plichten. Dat 9 maanden de 'dorpsgek' uithangen, resultaat kan hebben, kun je binnenkort merken. Het was een zware bevalling, mij zo te gedragen ging mij zwaar af, moet ik bekennen.

    Wat heb jij de laatste tijd voor de stad gedaan? Anders dan het trottoir als fietspad gebruiken. Als is het trottoir een kilometer breed, het is verboden voor fietsers! Iets wat op een democratische manier is bepaald en waar jij als individu dus geen beslissing over hoeft te nemen. Die beslissing hebben WIJ al voor je gemaakt.

    'Groningen is een voetgangersparadijs waar alle wereldsteden jaloers op kunnen zijn'
    En dat zegt iemand die net heeft aangegeven dat voetgangersparadijs van af de fiets te bewonderen.

  • Eline W, di 04 oktober 2011 13:16 in reactie op Han van der Horst Reageer op Eline

    Eline

    Als het over grote bedragen hebt zal je gelijk hebben. Maar stel dat we het over 50 cent per dag hebben. Dat kan iedereen ophoesten, het grootste probleem is dan de moeite die mensen moeten doen om te betalen. Om dat te voorkomen introduceer je een kortingskaart, iets van 25 keer voor 10 euro, en abbonement voor 50 euro per jaar. En je niet betalen betekent verwijderen van fiets, als je dat kan handhaven is het hele fietsinfarct waarschijnlijk opgelost zonder dat mensen minder op de fiets gaan. Eventueel kan je ook alle minima een gratis abonnement geven.

  • , wo 05 oktober 2011 09:04 in reactie op Han van der Horst Reageer op

    Han, het is toch al lang zo dat mensen de binnensteden mijden wanneer ze boodschappen of inkopen gaan doen?
    De winkels in de buitenwijken doen gouden zaken en de binnensteden lopen leeg.
    De winkeliers klagen steen en been en vertrekken ook naar ofwel een buitenwijk of een industriegebied.
    En de gemeente vraagt zich maar steeds af hoe het toch komt dat er steeds meer leegstand in het centrum komt:(

  • peter van den bemt, di 04 oktober 2011 11:13 Reageer op peter

    peter

    De fietsersbond heeft natuurlijk helemaal hartstikke gelijk. Maar we hebben nu een VVD regering met een nog vrij grote aanhang, die ´fietsen naar het werk´ waarschijnlijk als linkse hobby ziet en liever zelf zo snel mogelijk die 130km op de snelweg erdoor heeft en alle spitsstroken continue open. Spitsstroken zijn overigens vluchtstroken, in het leven geroepen vanwege de veiligheid. Veiligheid en milieu tellen niet bij de huidige (lands)bestuurders en hun aanhang. En de fiets? Schoner, sneller, gezonder? So what!! Betalen, voor het parkeren van die rommel.

  • Charles Eymard, di 04 oktober 2011 10:56 Reageer op Charles

    Charles

    Waarom moeten dat persee mooie stallingen zijn? Wat is er mis met een simpel fietsenrek? Het stallen van fietsen hoeft helemaal geen dure aangelegenheid te zijn. Zelfs een hek is niet nodig want fietsen hebben tegenwoordig een standaard.

  • Eva ah, di 04 oktober 2011 10:25 Reageer op Eva

    Eva

    Ik vind het niet eens zo erg om te betalen om mijn fiets te parkeren - het kost natuurlijk geld om voorzieningen te regelen.
    Maar het is zoveel gedoe: in een stalling, betalen, bonnetje en 's avonds weer hetzelfde omgekeerd. Kan ik niet betalen via de belasting en dan mijn fiets makkelijk stallen?

  • , di 04 oktober 2011 13:52 in reactie op Eva ah Reageer op

    Je wilt het fietsplaatje terug?

  • Christiaan Kramer, di 04 oktober 2011 14:57 in reactie op Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Met en zonder gaatje?

  • , di 04 oktober 2011 15:11 in reactie op Christiaan Kramer Reageer op

    Ja, dat krijg je dan weer!!
    Als er maar een plakkertje opgeplakt kan worden, hé??

  • Anja Lodewijks, di 04 oktober 2011 15:29 in reactie op Reageer op Anja

    Anja

    Het fietsplaatje, ik heb het even moeten koekelen.

    Wat een linkmiegels waren er toen al zeg.
    http://www.piepstok.nl/vondsten/belpl2.html

  • Christiaan Kramer, di 04 oktober 2011 18:51 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Meende een keer te hebben gehoord dat linkmiegellen een Nederlandse vinding is ;)

  • Eline W, di 04 oktober 2011 10:17 Reageer op Eline

    Eline

    Iedere keer als ik langs het Amstelstation fiets vraag ik me af waar al die fietsen vandaan komen. Dat kan gewoon niet, en de nabijgelegen woonwijk staat ook al vol.

    Ik was laatst door een zeer stomme fout tot sluitingstijd op heg Sciencepark in Amsterdam, en wat zie ik om 10 uur. Bakken met oude fietsen. Zelfs in stallingen die privé eigendom van de universiteit zijn treedt het al op. In de huidige setting kan niemand ontkennen dat dit zeer zware fietsinfarct een probleem is. Wat eraan moet gebeuren weer ik niet, maar iedereen die een half uurtje in Amsterdam rondloopt kan het zien.

    Misschien is een bescheiden bedrag betalen op stations nog niet eens zo een slecht idee, dan heb je tenminste meer gronden om die spookfietsen weg te knippen.

    Maar één ding is zeker, met het verder uitkleden van het stadsvervoer zal het allleen maar erger worden. Dan zijn ik en vele andere namelijk ook genoodzaakt een oude fiets in Amsterdam te zetten omdat de plaats waar we naar toe moeten per openbaar vervoer onbereikbaar zal worden.

  • Adder Gebroed, di 04 oktober 2011 13:25 in reactie op Eline W Reageer op Adder

    Adder

    gooi een autoweg dicht en je hebt een stallingsoppervlakte voor 100.000 fietsen

  • Christiaan Kramer, di 04 oktober 2011 15:03 in reactie op Adder Gebroed Reageer op Christiaan

    Christiaan

    In elke openbare parkeergarage één dek alleen voor fietsers reserveren, zou een oplossing kunnen zijn.

  • The Boy Wonder, di 04 oktober 2011 10:05 Reageer op The Boy

    The Boy

    Door alle maatregelen van de laatste tijd word ik alleen maar gestimuleerd de auto te pakken.

    Ik woon bijvoorbeeld in Rotterdam, net buiten het centrum. Ik kan er zowel lopend, met de fiets of met de tram eenvoudig naar toe. En natuurlijk met de auto.

    Lopend ga ik alleen als ik geen haast heb en als het lekker weer is.
    Met de fiets ga ik als ik even snel heen en weer wil, maar dan moet het wel droog zijn.
    Met de tram kost het me €2,50 en moet ik binnen een uur terugzijn anders kost het me dat nog een keer.

    Met de auto ben ik net zo snel als op de fiets, sneller als met de tram en kost parkeren me "maar" €2,- per 54 minuten in een garage en als ik op straat parkeer kan ik zelfs per kwartier.

    En dan straks moeten we ook betalen om de fiets neer te zetten. U begrijpt wel welk vervoersmiddel ik kies als ik even snel 20 minuutjes in de stad moet zijn: de auto want het is goedkoper dan de tram, het is sneller dan de tram, straks ook goedkoper dan de fiets of even duur en het is comfortabeler en vertrekt altijd op de tijd die mij het beste uitkomt.

  • Christiaan Kramer, di 04 oktober 2011 11:18 in reactie op The Boy Wonder Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Een niet helemaal juiste berekening. Je rekent bij het gebruik van de auto alleen het parkeergeld dat je moet betalen. Daar hoort toch ook de kosten van het bezitten en gebruik van de auto bij. Om met de auto bij een parkeerplek te komen, duw je de auto niet, maar gebruik je brandstof. Je zult voor een eerlijke redenatie ook de overige kosten zoals wegenbelasting, verzekering, afschrijving en onderhoud mee moeten rekenen. En bij dat alles wat jij zelf betaalt, horen ook de kosten die alle Nederlanders betalen. Zoals de economische schade die de vroegtijdige en verschrikkelijke dood van circa 2000 Nederlanders die per jaar door de Nederlandse automobilist worden 'vermoord'. Voor zover ik weet, bedraagt die economische schade vele miljarden per jaar.

  • The Boy Wonder, di 04 oktober 2011 12:17 in reactie op Christiaan Kramer Reageer op The Boy

    The Boy

    Mijn berekening is wel juist christiaan. De kosten voor wegenbelasting en het bezit van de auto laat ik bewust buiten beschouwing. Een auto moet ik namelijk sowieso bezitten om op mijn werk te komen. De kosten voor wegenbelasting moet ik dus sowieso betalen. Of ik nu wel of niet met de auto naar de stad ga. En de auto wegdoen is geen optie.

    Het enige wat ik bij de berekening moet betrekken is het brandstofgebruik om in de stad te komen. Volgens google maps is het geschatte brandstofgebruik vanaf mijn voordeur tot de Coolsingel €0,23 dus voor €0,46 ben ik heen en weer. Een half uurtje parkeren kost me €1,-. Dus voor €1,46 kan ik een half uur in de stad zijn, ik ben dus veel goedkoper uit met de auto dan met de tram. Ik zou toch wel gek zijn om met de tram te gaan?

  • Christiaan Kramer, di 04 oktober 2011 12:47 in reactie op The Boy Wonder Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Ik zou je graag willen wijzen op een 'wij'. Je hebt het alleen over een 'ik'. Vandaar misschien het (bewust?) negeren van de economische schade die jij als automobilist veroorzaakt waaraan ook niet automobilisten aan mee betalen (Hoe staat het bij het autorijden met de regel 'de vervuiler betaalt'?). Zou toch als verstandig mens de volledige kosten per kilometer berekenen en niet schuiven met kosten. Ook al ben je als Nederlander een 'boekhoudertje', doe het dan wel op een eerlijke manier! Het zou verstandig zijn om het Nederlandse ego naar dezelfde hoogte als het Nederlands verstand brengen. Aan opleiding en intelligentie heeft de Nederlander geen gebrek. Aan sociale betrokkenheid des te meer. Jouw berekening is daar een duidelijk voorbeeld van.

  • The Boy Wonder, di 04 oktober 2011 13:26 in reactie op Christiaan Kramer Reageer op The Boy

    The Boy

    [Vandaar misschien het (bewust?) negeren van de economische schade die jij als automobilist veroorzaakt waaraan ook niet automobilisten aan mee betalen (Hoe staat het bij het autorijden met de regel 'de vervuiler betaalt'?).]

    Daar betaal ik toch voor? Weet je hoeveel accijns er op een liter benzine zit? Dus ik betaal ruimschoots voor de vervuiling die ik veroorzaak.

    En nog even iets anders. Ik ga me zelf niet onnodig op hoge kosten jagen om solidair te zijn met een ander. Ik wil best solidair zijn, maar dan vanuit de overheid geregeld zodat het voor iedereen geldt en niet alleen voor gekke gerritje die gek genoeg is zichzelf op kosten te jagen terwijl een ander het niet doet. Zolang een boodschap doen in de stad met de auto goedkoper is dan met de tram ga ik met de auto. Ik ben wel goed maar niet gek.

  • Christiaan Kramer, di 04 oktober 2011 14:45 in reactie op The Boy Wonder Reageer op Christiaan

    Christiaan

    "Daar betaal ik toch voor? Weet je hoeveel accijns er op een liter benzine zit? Dus ik betaal ruimschoots voor de vervuiling die ik veroorzaak.'

    Daar hebben we het 'ik' weer! Weet je ook of dat bedrag aan accijns de volledige kosten dekt?

    'Ik ga me zelf niet onnodig op hoge kosten jagen om solidair te zijn met een ander."

    Alweer een 'ik'. En dan ook nog gecombineerd met geld. Je weet dat de Nederlander als enige volk in de wereld geld boven het eigen ego stelt? Als voorbeeld kan dat omrekenen naar de gulden dienen. Na bijna 10 jaar Euro's zijn nog wel heel veel Nederlanders nog steeds niet gewend. Geeft ook nog eens de conservatieve inslag van de Nederlander weer.

    Nogmaals: trek het Nederlands ego gelijk met het Nederlandse verstand!

  • Adder Gebroed, di 04 oktober 2011 12:56 in reactie op The Boy Wonder Reageer op Adder

    Adder

    Wat leuk, ik kan de hele dag gratis in de stad zijn met mijn fiets.

  • The Boy Wonder, di 04 oktober 2011 13:19 in reactie op Adder Gebroed Reageer op The Boy

    The Boy

    Ik geef het nog 2 jaar, dan betaal jij ook met je fiets gewoon voor de stalling.

  • Adder Gebroed, di 04 oktober 2011 13:34 in reactie op The Boy Wonder Reageer op Adder

    Adder

    Nee hoor, zoals Han al opmerkte dat kost de staat meer dat het ze oplevert.

    En ik ken elke steegje ik betaal helemaal nooit wat voor mijn fiets .

  • The Boy Wonder, di 04 oktober 2011 13:46 in reactie op Adder Gebroed Reageer op The Boy

    The Boy

    [Nee hoor, zoals Han al opmerkte dat kost de staat meer dat het ze oplevert.]
    Dat is natuurlijk geen garantie dat het niet ingevoerd wordt


    [En ik ken elke steegje ik betaal helemaal nooit wat voor mijn fiets . ]
    Inderdaad. totdat heel het centrum tot betaald fietsenstalling zone wordt bestempeld en jouw fiets in het steegje gewoon losgeknipt wordt, die mag je dan, na betaling van een boete, ergens in de spaanse polder ophalen.

  • Adder Gebroed, di 04 oktober 2011 14:20 in reactie op The Boy Wonder Reageer op Adder

    Adder

    weet je wel hoeveel dat gaat kosten?

    Dat kan gewoon niet uit .

    kijk u woont in Rotterdam ; een fietsersnachtmerrie - daar kunnen jullie de fietsers vast het centrum uit treiteren .

    Ik woon in Groningen met meer fietsen dan mensen.

    Fietsen belasten zou hetzelfde zijn als voetgangers belasten.

    hoeveel mankracht je voor jou voorstel nodig zou hebben de boel te handhaven zou absurd zijn.

    Daarbij zijn we trots op ons fietsimago ; de gemeente zal het nooit accepteren; zelfs de VVD niet.

  • The Boy Wonder, di 04 oktober 2011 14:38 in reactie op Adder Gebroed Reageer op The Boy

    The Boy

    [ weet je wel hoeveel dat gaat kosten?

    Dat kan gewoon niet uit .]
    Helemaal niks. Want de boete die jij gaat betalen wegens verkeerd je fiets stallen dekt de kosten volledig. Je denkt toch niet dat ze er verlies op gaan maken?

    [kijk u woont in Rotterdam ; een fietsersnachtmerrie - daar kunnen jullie de fietsers vast het centrum uit treiteren .]
    Hoe kom je daarbij? Ik denk dat Rotterdam één van de fijnste gemeentes is om in te fietsen. Door vrijwel heel de stad ligt een prachtig geasfalteerd fietspad wat ik nog in weinig andere steden ben tegengekomen.


    [hoeveel mankracht je voor jou voorstel nodig zou hebben de boel te handhaven zou absurd zijn.]
    Even ter correctie, het is niet mijn voorstel. Integendeel zelfs. En hoeveel mankracht? Niet zoveel extra als wat er nu rondloopt aan parkeercontroleurs. Die kunnen dan net zo makkelijk de fietsen controleren als dat ze auto's controleren.

  • , di 04 oktober 2011 13:51 in reactie op Adder Gebroed Reageer op

    Ik betaal zelfs nooit voor de auto.
    Wanneer je de weg goed kent is er zelfs in de binnensteden wel een onbetaald plekje te vinden.

  • The Boy Wonder, di 04 oktober 2011 14:09 in reactie op Reageer op The Boy

    The Boy

    En dat kan gewoon niet overal. Ik spreek dan vooral over Rotterdam omdat ik daar de situatie het beste ken. Maar hier is het bijvoorbeeld gewoon een betaald parkeerzone (waar uiteraard het hele centrum binnen valt) en daar valt ieder steegje en straatje gewoon onder totdat jij een bord tegenkomt dat je de zone verlaat. ALs je ergens in het centrum van Rotterdam een gratis plek weet, dan ben ik er zeer benieuwd naar.

  • Piet de Geus, di 04 oktober 2011 14:11 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    "Wanneer je de weg goed kent is er zelfs in de binnensteden wel een onbetaald plekje te vinden."

    Als je er niet om maalt dat die eigenlijk voor invaliden bestemd zijn.

  • , di 04 oktober 2011 15:13 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Ach, kereltje nou toch.
    Er zijn mensen in de binnensteden, zowel Groningen als Assen, die er een goedlopend kantoor op na houden en derhalve ook eigen parkeerplaatsen hebben.........
    Tja, en die mensen ken ik, en daar sta ik dus.
    Maar ik begrijp dat jij dat niet zo kent.
    Jammer.

  • Piet de Geus, di 04 oktober 2011 15:46 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    Och arme, ben je zover gedegenereerd dat je dat al steden noemt.

  • , wo 05 oktober 2011 09:05 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Ja, want zoals al eerder gezegd, Weesp is de navel van de wereld.

  • Piet de Geus, wo 05 oktober 2011 10:16 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    Blijkbaar ken je het verschil tussen een stad en een buitenwijk niet. En dat invaliden in de stad overal gratis parkeren is je ook al niet bekend. Blijft er wel heel weinig over.

  • , wo 05 oktober 2011 09:10 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Kennelijk weet je niet dat ook een invalide gewoon betaalt voor het parkeren.
    Verder wist je dus ook niet dat Assen precies 50.000 méér inwoners heeft dan wereldstad Weesp.
    Groningen heeft er ongeveer 175.000 méér.
    Tja.

  • Adder Gebroed, di 04 oktober 2011 14:55 in reactie op Reageer op Adder

    Adder

    Nou ik moet steeds meer mijn best doen om voor mijn automobiele vrienden een gratis stekje te vinden .

    Bij de Ikea is een optie bijvoorbeeld

  • , di 04 oktober 2011 15:30 in reactie op The Boy Wonder Reageer op

    Nou, dat kan meevallen.
    We zouden over twee jaar gewoon wel eens een zindelijk denkende regering kunnen hebben, ineens.

  • Bas Grootel, di 04 oktober 2011 11:36 in reactie op The Boy Wonder Reageer op Bas

    Bas

    Een heel verstandige keus. Fietsen in de stad blijkt voor de fietser zelf zeer ongezond te zijn.

  • Christiaan Kramer, di 04 oktober 2011 13:10 in reactie op Bas Grootel Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Een heel onverstandige opmerking. De kinderen van de bewoners in de steden groeien op met een tot 50% verminderde longfunctie, afhankelijk van de nabijheid van drukke wegen. Misschien als automobilist toch maar op de fiets de stad in? Desnoods met een gasmasker op.

  • The Boy Wonder, di 04 oktober 2011 13:30 in reactie op Christiaan Kramer Reageer op The Boy

    The Boy

    Een prachtig streven, dat geef ik toe. Maar voordat er gratis en snel openbaar vervoer is gebeurt het niet. Nogmaals, ik ga niet met de tram de stad in, als me dat een euro meer kost dan met de auto. Al is het 2 cent duurder, dan nog doe ik het niet.

    Is het goed weer, dan ga ik op de fiets. regent het, dan wil ik best met de tram, maar niet als de tram me meer kost dan met de auto. ik ben geen dief van mijn eigen portemonnaie.

  • Christiaan Kramer, di 04 oktober 2011 17:09 in reactie op The Boy Wonder Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Je gebruikt wel vaak het 'ik' vind je zelf ook niet?

  • Eline W, di 04 oktober 2011 13:44 in reactie op Christiaan Kramer Reageer op Eline

    Eline

    Ik overweeg om deze reden te stoppen met fietsen. Zeker ook omdat ik tegenwoordig over mijn nek ga van scooters. Ik houdt mijn adem in als ze voorbij komen, en binnenkort monteer ik een bord op mijn fiets met daarop" Scooterrijders u vergiftigd mij!" ik vrees alleen dat ik dan door mijn toegenomen luchtweerstand nog meer giftige zooi moet ademen.

    Ik snap niet dat die lui het recht hebben fietsers te vergiftigen.

  • Christiaan Kramer, di 04 oktober 2011 15:30 in reactie op Eline W Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Ik begrijp je standpunt. Wil daarbij wel de opmerking plaatsen dat er steeds meer elektrische scooters op de weg te zien zijn. Nog beter zou het zijn als er gebruik wordt gemaakt van gecomprimeerde lucht voor de aandrijving. Dit kan zelfs gebruikt worden voor kleine (stads)auto's. Zijn de vervuilende accu's niet nodig.

  • Bas Grootel, di 04 oktober 2011 15:10 in reactie op Christiaan Kramer Reageer op Bas

    Bas

    Wel nee. Juist een heel verstandige opmerking. Fietsen is wel heel gezond. Maar alleen op plekken waar weinig auto's en brommers komen. Fietsers in de stad blijken de meeste roet in hun longen te hebben.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven