vr 25 mei 2012
Bio Bekijk alles van Joop Debat Word fan Abonnement
11 oktober 2011 Reageer (72) 1691 x bekeken Economie
Contant geld moet verdwijnen
Het nieuwe pinnen maakt de portemonnee overbodig. Goed idee?
Binnenkort begint weer een nieuwe mediacampagne voor het nieuwe pinnen. Er wordt een beroep gedaan op de burgers om nu ook voor kleine bedragen bij bijvoorbeeld de sportkantine of het tankstation de munten te verruilen voor het plastic. Willem de Vocht van Detailhandel Nederland is daar een warm voorstander van. Hij wil het pinnen stimuleren om de veiligheid in de winkel te bevorderen en natuurlijk ook om geld te besparen voor de winkelier. Hij gaat erover in debat met Annemarie Koop van het Nibud.
Kijk en luister live naar het Joop-Debat bij De Gids FM, dinsdag 11 oktober om circa 11:45 uur op Radio 1. Reacties op dit artikel kunnen aan bod komen in de uitzending.
Er kleven ook bezwaren aan dit nog nieuwere pinnen. Ondanks de grote winst op het gebied van de veiligheid zijn er nog wel wat onhandigheden. Waarom zijn dingen die wel goed waren aan het oude pinnen niet meegenomen? Het EMV Projectbureau, dat www.hetnieuwepinnen.nl beheert, waarschuwt op zijn website: "Alvast de pincode intoetsen terwijl de aankopen nog gescand moeten worden is met het nieuwe pinnen niet meer mogelijk. De nieuwe manier van pinnen is even wennen. De handelingen zijn voor uw klanten en uw kassamedewerkers nog geen automatisme. Daarnaast moet de betaalpas in de automaat blijven zitten gedurende de betaling. De klant kan dus niet zijn pas eruit halen en alvast opbergen. Hierdoor voelt het langer aan."
De klant moet wachten tot alle producten gescand zijn en met een volle boodschappentas in zijn handen betalen. Ook Willem de Vocht vindt dat geen verbetering: "Onze achterban zou het wel fijn vinden als de mogelijkheid terugkomt zodat klanten snel op weg kunnen met hun boodschappen. We begrijpen wel dat het protocol niet zomaar aangepast kan worden. Het systeem bestaat al langer in heel Europa en dat kan natuurlijk niet alleen even voor Nederland worden veranderd."
Dit lijken slechts kinderziektes, maar er is ook een fundamenteler bezwaar, zegt Annemarie Koop van het NIBUD, dat informeert en adviseert over financiën van huishoudens. Zij onderstreept het belang van cash geld voor de financiële opvoeding van kinderen. En ook voor volwassenen is het belangrijk, aldus Koop: om grip op je budget te hebben en houden heeft contant geld in je portemonnee de voorkeur.
Laatste Reacties (72) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Joop de Jong, vr 28 oktober 2011 20:25 Reageer op Joop
Hoe zou het toch komen dat de MSM steeds weer met misinformatie komt? "Steeds meer mensen betalen elektronisch", las ik laatst ergens in een krant, terwijl, als ik boodschappen aan het doen ben, er gigantische rijen bij de gewone kassa staan en bij de PIN kassa een stuk of twee, drie. Zal wel een "momentopname" zijn van mij.
-
Joop de Jong, vr 28 oktober 2011 20:42 in reactie op Joop de Jong Reageer op Joop
Er schiet mij nog iets te binnen trouwens. Ik zag een jaar of wat terug een animatiefilmpje over een "cashloze" maatschappij, waarin een mannetje telefonisch een pizza bestelde en even later door zijn zorgverzekeraar werd opgebeld met de mededeling; "Of dat met z'n hartkwaal wel verstandig was en dat dat weleens consequenties kon hebben voor de vergoeding van toekomstige behandelingen?"
Een koppeling met het EPD?
Misschien ver gezocht, maar een punt van overdenking waard lijkt mij. -
Semolina Pilchard, di 25 oktober 2011 17:00 Reageer op Semolina
Ja, de kroeg en de kleine middenstander ziet je aankomen....
-
, di 25 oktober 2011 17:20 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op
Ik stel me ook zo voor hoe dat moet op de markt.
Enfin, zoals ik al eerder zei, op het moment dat ik ergens niet meer contant kan betalen zijn ze een klant kwijt. -
Semolina Pilchard, di 25 oktober 2011 18:31 in reactie op Reageer op Semolina
De markt, inderdaad. Wat dacht je van de curiosazaakjes? In de kroeg, twaalf bier in je mik en dan met zijn vieren proberen te pinnen. 'Maar jij hebt de hele avond wodka lopen zuipen!'
-
Ton evertsen, di 25 oktober 2011 00:45 Reageer op Ton
gewoon biljetten boven de 50 verbieden, dan maak je het de drugshandel moeilijk, de zwartgeld bende idem maar kan de gewone man zijn boodschappen nog betalen
-
Donald Duck, ma 24 oktober 2011 19:40 Reageer op Donald
"Contant geld moet verdwijnen
Het nieuwe pinnen maakt de portemonnee overbodig. Goed idee?"
Dan weten de Amerikaanse griezels straks op de cent na wie wat waar in Europa uitegegeven heeft en waaraan aangezien wij alle banktransacties aan hen overhandigen. -
Peter Visser, ma 24 oktober 2011 16:10 Reageer op Peter
Je reinste onzin. Afgelopen zaterdag was er weer een storing of een andere keer er is iets met je pasje. Lijkt me geen goed idee.
-
jg dommerholt, zo 23 oktober 2011 11:48 Reageer op jg
hallo
om winkeliers te believen moet het losse geld maar weg,wat een flauwe kul, u wilt alleen de banken maar sparen ,en een extra inkomsten bezorgen -
Hein Eken ., za 22 oktober 2011 14:43 Reageer op Hein Eken
hoe kom ik dan van mijn zwarte geld af???
-
Martijn de Haan, do 20 oktober 2011 02:36 Reageer op Martijn
Thanks Katz, scheelt mij weer het verhaal voor klaar, punt, uit typen. Ben het er helemaal mee eens!
-
Tom Meijer, zo 16 oktober 2011 22:51 Reageer op Tom
Belachelijk idee. Ik pin veel maar heb gewoon ook altijd contant geld bij me. Al meer dan eens meegemaakt dat pinnen niet mogelijk was en dan sta je daar, dan heb je dat contante geld toch echt hard nodig.
Maar eigenlijk is dat niet eens de belangrijkste reden. De beste reden, althans voor mij, is principieel van aard. Aan pinnen wordt op verschillende manieren verdiend op mijn kosten, zonder dat ik over dat 'extra' een product of dienst terug krijg. Aan het gebruik van geld mogen derden die met de overdracht van het gekochte niets te maken hebben, niets verdienen.
Verder, hoe je het ook wendt of keert, en dat is misschien wel het belangrijkste, pinnen maakt inbreuk op je privacy. -
Karel Martel, zo 16 oktober 2011 06:19 Reageer op Karel
Met het afschaffen van contant geld geef je het laatste restje vrijheid uit handen welke je nog hebt.
Je ben dan helemaal een speelbal van banken en overheid.
Je hebt een conflict met je bank, en hup ze blokkeren je pas.
Daar sta je dan met een lege maag en een stukje plastic.
Je hebt een conflict met de overheid.
Overheid geeft bank opdracht jouw pas te blokkeren.
Daar sta je weer, nog steeds met een lege maag en een stukje waardeloos plastic. -
Ben Joosten, wo 12 oktober 2011 21:46 Reageer op Ben
Zolang het nog voorkomt dat systemen op hol slaan, netwerken plat gaan (nu weer de blackberries) en apparatuur het niet doet, lijkt het me alleen maar logisch dat contant geld gewoon blijft bestaan.
Vooropgesteld, geld is geld. Of het nu plastic is of pasmunt, dat maakt in wezen niet uit. De voorvechters van het plastic beroepen zich vooral op het gemak. Maar wat in de ene situatie gemakkelijk is, is dat in de andere nog niet.
Het is me al vaker dan een keer overkomen dat ik, aan de beurt na een kwartier wachten in de rij voor de kassa, ineens te maken kreeg met een weigerachtige pinautomaat. Dan was het wel makkelijk dat ik contant geld op zak had. Want anders had ik mijn boodschappen achter moeten laten bij de kassa om eerst ergens buiten te gaan pinnen (voor zover natuurlijk niet het netwerk van de hele wijk plat zou liggen).
En dan heb ik het maar niet over die ballonverkoper op de kermis. Of over die mensen bij mij in de buurt die een onbemand kraampje met appels en pompoenen bij het tuinhek hebben staan en een papiertje bij de brievenbus waar "dank u" op staat. Dan vind ik het gemak van wat losse munten heel wat groter. -
jg dommerholt, wo 12 oktober 2011 14:32 Reageer op jg
moeten de banken nog meer verdienen aan geld wat van de spaarder is, je moet al een bedrag per 2 maanden betalen om mee te mogen doen met het pinnen,nu wordt het bedrag ook nog gereserveerd zodat het langer duurt voordat het bij de winkel is
alle maal afzetterij -
Opinius Media, di 11 oktober 2011 14:20 Reageer op Opinius
Wat is er mis met contant geld?
de angst voor een control systeem dat het weleens zwart kon zijn.
Ik durf te wedden dat er hier geeneen is die nooit iets zwart heeft gedaan of heeft laten doen,dat voorop.
De ellende zit hem in de grote graaiers die zwart hele handels hebben kunnen laten plaatsvinden en zich daaraan verrijkt hebben.
Het versluisen vindt op de meest slinkse wegen plaats en ludieke boekhoudingen ,belastingconstructies etc.
De linkse hoor ik nu roepen ,ja boehh
Evengoed is dan een logische vraag: waar ligt de grens ? -
YggY ..., di 11 oktober 2011 13:12 Reageer op YggY
Normaal gesproken ben ik aan de dagelijkse boodschappen, eten en drinken, ongeveer 40 tot 50 Euro per week kwijt, ik tel daar wat onvoorzien, bijvoorbeeld een tijdschrift of een terrasje, ongeveer 20 Euro per week bij op, kom ik op een totaal van 70 Euro per week.
Wanneer de bodem van de schatkist in zicht komt kan ik besluiten om het een paar dagen financieel wat rustiger aan te doen, tenslotte is die 70 Euro per week het geld waarvan ik rond moet komen.
Toen ik gedurende een maand lang probeerde om mijn uitgaven met plastic te betalen toen bleek me al snel dat ik meer uitgaf met pinnen dan met contant betalen.
Mijn weekuitgaven stegen van 70 naar een kleine 90 euro. -
Opinius Media, di 11 oktober 2011 14:29 in reactie op YggY ... Reageer op Opinius
ik zie het voorstel eerder om het koopgedrag van consumenten te doorgronden.
Om groot geld gaat het hier niet,om dat te kunnen traceren in haar wandelgangen .
Wellicht zou daar de aandacht beter kunnen eens op moeten liggen.
tja en die ligt bevroren ergens bij curieuse banken-onderhandelingen-ondoorzichtige transacties ontroerend goed handige accountants etc.
niet bij de plastic betaler van AH de Kijshop de pizzakraam of weet ik het.
of toch,?
maar welke zijde van beide wil men contrleren dan?
grinn -
Willem Sanders, di 11 oktober 2011 13:12 Reageer op Willem
Ik ben hier uiteindelijk toch wel voor. Ik heb geen angst dat men zicht heeft waar ik mijn pin betalingen doe. AH, Gamma, wat maakt het allemaal uit. En dat is ook verder niet relevant want de overheid heeft bij lange na niet de mankracht om dit allemaal te screenen en daarnaast heb ik niks te verbergen. Er zullen wel problemen komen met bepaalde contante betalingen zoals het kopen van een loempia op straat (zoals eerder vermeld).
Het mega voordeel van geen contant geld meer is dat er bijvoorbeeld veel minder overvallen gedaan worden op winkels. Het allergrootste voordeel is dat de ¨zwarte economie¨ volledig de nek wordt omgedraaid. En dat vind ik als nette belastingbetaler uiteindelijk het belangrijkst! Geen zwarte klusjes meer in de avonduren of naast de bijstandsuitkering, geen illegale weetplantage op zolder meer én per saldo hogere belastingopbrengsten waardoor de gemiddelde belastingdruk omlaag kan.
Tevens zullen landen als Griekenland en Italië er ook beter van worden, aangezien de ¨zwarte economie¨ er groter is dan zichtbare economie.
Voorwaarde is wel dat internationaal een gelijk banken/passen systeem wordt ingevoerd, zodat problemen over de grenzen heen zich niet voordoen. -
te publiek, di 11 oktober 2011 15:21 in reactie op Willem Sanders Reageer op te
Maar u komt niet met redenen waarom het voor u persoonlijk goed is. Voor de belastingdienst is het goed, voor de winkelketens is het goed, maar voor de consument niet, tenminste dat maak ik niet uit uw commentaar op. Ik zie persoonlijk ook geen voordelen van dit nieuwe pinnen, of een contantgeldloze maatschappij, voor de consument/burger.
-
Willem Sanders, wo 12 oktober 2011 08:47 in reactie op te publiek Reageer op Willem
Gaaf, iemand op Joop die opkomt voor de consumenten! Ik dacht dat iedereen hier tegen de domme consument is, want die koopt toch alleen maar nutteloze spullen gemaakt door kinderen in China of India. Een door consumptie gedreven economie is toch juist wat velen niet willen? En nu gaan ¨we¨ het opnemen voor de consument die volgens de cijfers steeds meer en meer gebruik maakt van zijn of haar pinpas?
Voor mij persoonlijk is het niet beter of slechter als contant geld verdwijnt. Nu leef ik toch al voornamelijk met mijn pinpas en als contant geld wordt afgeschaft vindt men hier ook zijn weg wel weer in. Dat heeft de geschiedenis wel bewezen.
Maar als ik dan het grote plaatje zie dan zeg ik dat het beter is omdat de gehele zwarte economie de nek wordt omgedraaid. Meer opbrengsten voor de staat waardoor de gemiddelde belastingdruk omlaag kan en daar worden we toch allemaal beter van of niet? Ook de zwakkeren in de samenleving en dat moet toch veel Joop lezers goed doen?
Of heeft men toch veel belang bij een zwarte economie omdat men zo het inkomen aanvult? Want het probleem van het niet kopen van een loempia is meer zeer klein en nogmaals ook daar komt een oplossing voor.
Maar graag verneem ik waarom u geen voordelen ziet? En dan ga ik ervan uit dat u ook verder kijkt dan uw eigen straatje. -
Marq Pas, di 11 oktober 2011 12:30 Reageer op Marq
"Het nieuwe pinnen maakt de portemonnee overbodig. Goed idee?"
---
Het is een goed idee als je 'de mensen achter de knoppen' vrijwillig de totale dictatuur over het systeem wilt aanreiken.
Mensen als ik, die het huidige systeem beschouwen als ruïneus, vinden het verder automatiseren van dit systeem vragen om de ultieme ellende.
Niet eens zozeer uit politiek, maar vooral uit monetair oogpunt. -
Marc 's Mening in de Marge, di 11 oktober 2011 11:45 Reageer op Marc
Contant geld is anders bittere noodzaak in het zwarte circuit :p
-
Des Duivels, di 11 oktober 2011 11:21 Reageer op Des
Het laten verdwijnen van contant geld heeft maar 1 doel:
Give me control of a nation's money and I care not who makes her laws. Mayer Amschel Rothschild -
Freedom Waves, di 11 oktober 2011 12:23 in reactie op Des Duivels Reageer op Freedom
Ik ben het op dit punt helemaal met je eens Duivel.
-
Marq Pas, di 11 oktober 2011 12:35 in reactie op Des Duivels Reageer op Marq
"If the people knew exactly how the monetary and banking system worked, there would be a revolution before tomorrow morning."
- Abraham Lincoln
Er is niet veel (ten goede) veranderd sinds die tijd. -
Des Duivels, di 11 oktober 2011 14:39 in reactie op Marq Pas Reageer op Des
Tja, en nog steeds weet 99% niet hoe dit systeem werkt en waarom we een economische, financiele en monetaire crisis hebben. Eerlijk gezegd denk ik dat de mensen het niet willen weten.
-
joop kerver, di 11 oktober 2011 11:08 Reageer op joop
De vooropzettelijke inhoud van dit voorstel is kostenbesparing in het geldverkeer,ergo:winst als doel,geenszins ter favore van de betalende consument.
jk -
Jan B, di 11 oktober 2011 10:55 Reageer op Jan
Nee, Nee, Nee. Contant geld werkt sneller, is veiliger en geeft bovendien een beter overzicht op de uitgaven.
-
José Sijstermans, di 11 oktober 2011 12:24 in reactie op Jan B Reageer op José
Ik vind het ook niet zo'n veilig idee voor zieken/ouderen die zelf geen boodschappen kunnen doen en dan aan allerlei derden hun pasje mee moeten geven.
-
Jan B, di 11 oktober 2011 12:51 in reactie op José Sijstermans Reageer op Jan
Ook een punt.
-
The Boy Wonder, di 11 oktober 2011 10:07 Reageer op The Boy
Ik pin bijna alles. Maar contant geld moet er zeker blijven. Even snel op straat een loempia kopen of een ijsje bij de ijscoman moet gewoon kunnen.
Verder moeten we ons niet volledig afhankelijk maken van digitale systemen die uit kunnen vallen. -
Evert van Vliet, di 11 oktober 2011 10:01 Reageer op Evert
"Zij onderstreept het belang van cash geld voor de financiële opvoeding van kinderen."
Eng, heeft natuurlijk helemaal niets met opvoeden te maken. -
Pablo Moleman, di 11 oktober 2011 09:38 Reageer op Pablo
Niet alles is in winkels te koop. Dingen die je niet kunt pinnen:
Vrijmarkt op Koninginnedag
Pokeravondje
Straatmuzikanten
Daklozenkranten
Inzamelingsactie voor het goede doel
Heitje-voor-een-karweitje
Wie weet er meer? -
Evert van Vliet, di 11 oktober 2011 10:05 in reactie op Pablo Moleman Reageer op Evert
Wensput, en daar is alles wel mee gezegd.
-
Michiel Online, di 11 oktober 2011 09:16 Reageer op Michiel
oudjes
-
Tim de Boer, di 11 oktober 2011 09:04 Reageer op Tim
Want er zijn noooooit pinstoringen. Al helemaal niet op de dagen dat je het meest moet pinnen, zoals vlak voor sinterklaas en kerst.
Goed idee hoor.
Oh, en wat veiligheid betreft, waarom denk je dat er zoveel juweliers worden overvallen? En denk je dat die er met de inhoud van de kassa vandoor gaan en de juwelen laten liggen? Daar veranderd een geldloze kassa dus niks aan. -
Piet Pieters, di 11 oktober 2011 08:56 Reageer op Piet
Dan durft straks niemand meer in de rij te gaan staan uit angst dat de rekening alweer leeg is.
-
Hank Nozemans, di 11 oktober 2011 08:27 Reageer op Hank
Goed idee ja. Ik kan met mijn buitenlandse pas niet eens de parkeerautomaat of supermarkt betalen in nederland. Echt superhandig dat pinnen. Bovendien hoeven niet al mijn aankopen geregistreerd te worden.
-
Eline W, di 11 oktober 2011 09:05 in reactie op Hank Nozemans Reageer op Eline
Nogmaals, de bank weet niet wat jij koopt. Ze weten alleen waar jij welk bedrag uitgeeft.
-
Anja Lodewijks, di 11 oktober 2011 09:43 in reactie op Eline W Reageer op Anja
Op mijn bankafschrift staat bij wie ik voor welk bedrag besteed heb, en welke bedragen er verder bij en afgaan.
Of ik nou bij de Gamma een paar planken of een w.c. pot en een doosje schroeven heb gekocht is niet relevant.
Je kunt wel iemands gedrag volgen.
Van iedereen die met politie, justitie, siod, fiod etc. in aanraking komt, terecht of onterecht wordt ook vaak de bankrekening bekeken omdat dat informatie over de persoon of het bedrijf geeft. -
Anja Lodewijks, di 11 oktober 2011 10:07 in reactie op Eline W Reageer op Anja
En b.t.w. willen ze wel weten wat er bij de Gamma is gekocht op die bepaalde datum op dat tijdstip, dan gaan ze naar de Gamma, zoomen in op het betreffende pinbedrag in de administratie en dan komen alle artikelen precies in beeld.
-
Eline W, di 11 oktober 2011 12:05 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Eline
En de Gamma geeft dar zomaar? En de AIVD heeft daar tijd voor? Denken dat drie instanties met elkaar gaan samenwerken om achter u te bespioneren is wel heel erg.
-
Anja Lodewijks, di 11 oktober 2011 12:54 in reactie op Eline W Reageer op Anja
Nee, zo bedoel ik het niet. Ik gaf het als voorbeeld om te laten zien wat mogelijk is, niet om het letterlijk te nemen.
Als iemand een ernstig delict heeft gepleegd of juist slachtoffer van een delict is, kan er veel nagetrokken worden, zelfs tot in de details. Dat komt omdat uiteindelijk alles met alles een verbinding heeft dankzij de verregaande automatisering.
Als het aan de overheid ligt, begint dat bij het Elektronisch Kinddossier.
We zijn allemaal afhankelijk geworden van hoe zorgvuldig er met onze gegevens wordt omgegaan.
Ook persoonsverwisseling is geen fictie meer. -
Anja Lodewijks, di 11 oktober 2011 07:52 Reageer op Anja
Alles wordt afhankelijk en controleerbaar gemaakt.
De enig mogelijke weg naar een betere toekomst?
Achter het pinnen is een big business ontstaan, het kost de ondernemer klauwen met geld.
Van het een komt het ander zoals in de vrije markt gebruikelijk is. -
Jan-Peter Scheffer, di 11 oktober 2011 06:10 Reageer op Jan-Peter
En de godganse wereld lijkt weer de vergeten dat één van de vervelendste dingen: je pasje dat niet gescand wordt door een voor het oog onzichtbare beschadiging, uiteraard onverwacht, en dan op zaterdagmiddag in de supermarkt, en dat je dan je boodschappen moet achterlaten, en niet naar huis of de bank kunt voor geld, want nergens ligt nog contant geld, het pasje werkt ook niet in de automaat en de banken zijn dicht, geen service, niks, zoek het maar uit. Die klotebanken moesten eens wat minder geld verdienen aan de afwezigheid van papier en geld en papiergeld en munten waarvoor ze eerst, terecht, nog wat moesten doen. Ze doen er steeds minder voor, integendeel, brengen transacties in rekening, terwijl ze aan je geld verdienen. We worden de monetaire matrix in gelokt, eigenlijk totaal gedwongen, en de mensen lijken kritiekloos aan al deze dwang toe te geven, of, waarschijnlijker, ze, en ik, kunnen er hoegenaamd niks tegen doen. Dus daar sta je dan op zaterdagmiddag, zonder weekend-boodschappen, en niemand kan het wat schelen, vooral de mensen niet die aan je verdienen, en verdienen, en verdienen. Eigenlijk verdienen ze het dus niet. Rare, onverschillige, afgestompte wereld. Alles draait om geld draait om geld, alsof we robots voor automaten van robopaten zijn. Hoeveel kostte ook alweer een brood, voor het omgerekend vier gulden of meer ging kosten? 80-90 cent v.e. gulden? Men heeft mijn geheugen ook al weten te wissen. Het is iets in die euro, en dat pasje... een hypnose-chip.
-
Jan B, di 11 oktober 2011 11:05 in reactie op Jan-Peter Scheffer Reageer op Jan
Het slappe verweer van de branche voel je natuurlijk al aankomen: "ja, maar het komt toch bijna nooit voor dat een pinautomaat niet werkt". Nee maar als het gebeurd ben je inderdaad goed de pineut (en de winkelier ook). En als het nagenoeg overal tegelijkertijd gebeurd (zoals ik laatst meemaakte door een "landelijke storing") dan kost dat de detailhandel miljoenen aan inkomsten. Cash blijft inderdaad handig, al was het maar als noodoplossing.
-
Marta de Wit, di 11 oktober 2011 04:36 Reageer op Marta
Geweldig, fantastisch idee. Meteen doen.
Geen buitenlandse toerist kan hier dan betalen. Gevolg toeristen komen niet meer, toerisme naar de knoppen en honderdduizenden uitkeringstrekkers erbij. Ja, daar is over nagedacht. -
Zeer Voornaam, di 11 oktober 2011 02:12 Reageer op Zeer
" Dit lijken slechts kinderziektes... "
Nee hoor, vanuit technologie gedacht en niet vanuit gebruikers gemak.
Heeft niets met ziektes te maken.
En ik geloof niet dat we ooit nog aan loonzakjes gaan doen, dus van mij mag wel al het geld op de telefoon.
Voor die lelijke "bruggen" hoef je het niet te doen.
En "God zij met ons"? AJB zeg.
Ik begrijp het Nibud wel. Als ik 70 euro flap dan is het ook altijd opeens op, en dan flap ik er niet even 70 bij, je moet toch weer zo'n automaat vinden die het dan ook nog eens doet.
Dat is met de pin wel makkelijker. Bliep Bliep, 1000 in het rood sta je zo.
Ik heb dan ook een 0 rood limiet, op is op. Gelukkig komt het bij mij nooit zo ver.
Geen lening enzo, ik ben zo'n verderfelijke die zich niet tot in z'n nek in de schulden heeft gestoken voor een paar bakstenen. Aan het einde van elke maand dus een leuk bedrag over voor leuke dingen. Scheef wonen willen ze dat graag noemen. Stoute man die geen schulden heeft.
Voor mijn kinderen zijn die muntjes ook leuk.
Kwam mijn zoontje van 5 laatst naar mij toe met een paar zakcentjes:
"Hier pap, mag ik nou die ipad in-app aankoop doen? " Schattig toch?
Uploaden noemt ie dat. Zo had ik het nog niet gezien, zijn kapitaal uploaden naar apple.
Laten we die muntjes nog maar even houden. We krijgen met dit kabinet nog bedelaars genoeg. -
Rob Geurtsen, di 11 oktober 2011 01:29 Reageer op Rob
Pinnen alleen is geen goed idee.
Giraal geld heeft zo zijn problemen. Belangrijker is echter dat overgaan op giraal geld betekent dat de controle en dominante invloed op de geldhoeveelheid/voorraad die bestaat onttrokken wordt aan de mocratische invloed van regeringen van de landen die de munt kiezen.
Bedrijven hebben geen common goods belang.Giraal geld biedt niet de mogelijk tot deze controle.
Daarnaast munten en papier geld zijn wettelijke betaalmidddelen. Het zou wettelijk verboden moeten worden dat winkels uitsluitend in giraal geld betaald willen worden. -
Eline W, di 11 oktober 2011 09:09 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Eline
Is dat niet nu al het geval? Contant geld is volgens mij slechts een representatie van het digitale spul. Ik dacht ook niet dat er nog een vastgestelde hoeveelheid contant geld was.
Waarom moet het winkels nou weer verboden worden geen contact geld te accepteren? Als je het er niet mee eens bent koop je er toch niets? Blijkbaar vinden anderen het wel een goed idee. Bedenk eens hoeveelheid overvaltraumas het de winkelier kan schelen. -
Rob Geurtsen, ma 17 oktober 2011 18:12 in reactie op Eline W Reageer op Rob
Wettelijk betaalmiddel, Eline. Het is de wet.
-
Roelf Turksema, di 11 oktober 2011 00:38 Reageer op Roelf
Er wordt meer digitaal gestolen dan cash dus daar zal het niet om gaan. Totale controle, tot de laatste cent, van de wieg tot het graf.
-
Piet de Geus, di 11 oktober 2011 01:19 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Piet
"Er wordt meer digitaal gestolen dan cash dus daar zal het niet om gaan."
Alleen rijden digitale dieven niet gewapend door de stad en gebruiken ze doorgaans geen geweld. Dat levert toch minder getraumatiseerd personeel en minder gevoel van onveiligheid op. Nadeel is dan weer wel dat je Donner ook niet kunt helpen door ze met je mobieltje te fotograferen. -
Zeer Voornaam, di 11 oktober 2011 01:57 in reactie op Piet de Geus Reageer op Zeer
Opstelten.
-
Jan B, di 11 oktober 2011 10:59 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan
Als zakkenrollen niet meer werkt zal de betrokken beroepsgroep op andere methoden over moeten gaan om rond te komen. Pinpasje en code onder bedreiging afgeven en zo.
-
Eline W, di 11 oktober 2011 11:52 in reactie op Jan B Reageer op Eline
Echte criminelen gaat het volgens mij om winkels en niet om consumenten l.
-
Jan B, di 11 oktober 2011 12:52 in reactie op Eline W Reageer op Jan
Maar als er geen geld meer in de winkels te halen is zullen ze het ergens anders vandaan moeten halen. En dan komen ze vanzelf uit bij mensen met pinpasjes.
-
Henk De Vries, di 11 oktober 2011 00:38 Reageer op Henk
Zo wordt het alleen maar overzichtelijker voor diegenen onder ons die niet zo vlug van geest zijn.
Hoe leg je een verstandelijk gehandicapte uit dat dit virtuele geld even snel 'op' gaat als de concrete briefjes in zijn portemonnee? -
Adder Gebroed, di 11 oktober 2011 00:23 Reageer op Adder
Nieuw pinnen is klote en kontant mag nooit verdwijnen
-
Eline W, di 11 oktober 2011 09:12 in reactie op Adder Gebroed Reageer op Eline
Lekker beargumenteerd ook.
-
het geweten, ma 10 oktober 2011 23:30 Reageer op het
Ben TEGEN!!
De overheid wil alles van je weten, ze weten trouwens al een hoop over de burgers in Nederland trouwens, maar de uitgaven kun je zo een beetje uit het zicht houden als je contant betaald.
Plus dat zwartwerkers die ook contant worden betaald ook een economische impuls geven.
Ze geven het zwarte geld gemakkelijker uit.
Punt. -
Gerald Thus, di 11 oktober 2011 00:45 in reactie op het geweten Reageer op Gerald
U bent dus voor zwartwerken: dat werknemers niet verzekerd zijn tegen risico's zoals ongevallen op het werk e.d.? als de overheid hier achter komt, mogen de werknemers, maar voorasl de werkgevers flink gestraft worden!
-
Donald Duck, ma 24 oktober 2011 19:37 in reactie op Gerald Thus Reageer op Donald
"U bent dus voor zwartwerken: dat werknemers niet verzekerd zijn tegen risico's zoals ongevallen op het werk e.d.? als de overheid hier achter komt, mogen de werknemers, maar voorasl de werkgevers flink gestraft worden! . "
Zwart werken is 100% eerlijk verdient geld en burgers mogen wat mij betreft zelf weten of ze aan al die dwaze peperdure verzekeringen meedoen. De overheid moet met haar poten van werkende mensen afblijven. -
Reinout van Schouwen, ma 10 oktober 2011 23:29 Reageer op Reinout
Einde van contant geld? Ben je helemaal mal. Nu we met Maestro en V-Pay zijn gaan pinnen zijn al onze transacties de facto al in te zien door de Amerikaanse overheid. Pas met spijkerharde garanties dat betalingen gedaan kunnen worden zonder nieuwsgierige meekijkers, zou ik een einde aan contant geld willen overwegen.
-
Joop Schouten, ma 10 oktober 2011 23:23 Reageer op Joop
Twee voordelen van contant geld.
- Contant geld blijft handig als pinnen niet mogelijk is
- Plastic is minder waard dan metaal. -
Gerald Thus, di 11 oktober 2011 00:48 in reactie op Joop Schouten Reageer op Gerald
Ik ben voor contant geld: als je bij de Appie een zakkie drop hebt gekocht en dit vervolgens aan de zorgverzekeraar moet gaan lopen verantwoorden (je weet hoe informatie rond kan gaan): zakkie drop is slecht voor je tanden.
-
Joop Schouten, di 11 oktober 2011 08:51 in reactie op Gerald Thus Reageer op Joop
Da's waar ook Gerald, ik las het ook elders, met een pasje kun je gevolgd en gecontroleerd worden.
Ik blijf voor contant geld. -
Eline W, di 11 oktober 2011 08:59 in reactie op Gerald Thus Reageer op Eline
Dat lijkt me niet de bedoeling en wel een heel vergezochte angst. Ook omdat de producten die je in een pintransactie koopt niet bij de bank bekend zijn. Er is dus een samenwerking tussen winkel, bank en zorgverzekeraar voor nodig.
-
Eline W, di 11 oktober 2011 08:56 in reactie op Joop Schouten Reageer op Eline
Als je overal kan pinnen gaat die eerste niet meer op.
En de echte waarde van het materiaal waarvan geld gemaakt is doet er al lang niet meer toe. Afschaffing ervan zal waarschijnlijk heel veel geld opleveren. -
Eline W, ma 10 oktober 2011 23:22 Reageer op Eline
Ik heb zelf geen contant geld. Ik ben namelijk zo chaotisch dat ik geld kwijtraak. Ik pin zelf werkelijk alles, volgens mij heb ik zelfs wel eens 15 cent gepind.
Het nieuwe pinnen is redelijk irritant in dat opzicht, het duurt ook langer.
Aan de andere kant heb ik ook ervaring, ik werk als sinds 2007 op zaterdag in een soort kleine buurtsuper/delicatessenzaak en merk dat sinds het nieuwe pinnen rennen wij regelmatig met passen achter mensen aan.
Ik weet dat de beperking dat je pas aan het einde je pincode in kan toetsen technisch van aard is. Anders zie ik geen reden waarom het zou zou zijn. -
, ma 17 oktober 2011 18:36 in reactie op Eline W Reageer op
Eline, ik kan heel duidelijk zijn:
Op het moment dat ik in een winkel niet meer met cash kan betalen, doe ik daar geen booschappen meer.
Klaar.
Punt.
Uit.
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
7863 x bekeken Korte Scan
Reageer (351) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7515 x bekeken Korte Scan
Reageer (546) Economie Twitter -
'Procedure rond Dibi was onzorgvuldig'
Update - Video Sap bij Nieuwsuur: Het moet eenzaam geweest zijn voor Tofik ... Geschillencommissie: 'Fatsoensnormen overschreden' ... Sap 'beschaamd' door situatie, GroenLinks-fractievoorzitter wil andere procedure ... Commissie vond Dibi ongeschikt ... Mediastorm redde kandidatuur ... Dibi: 'Ik vecht nu als een leeuw'
6654 x bekeken Korte Scan
Reageer (224) Politiek Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
5738 x bekeken Korte Scan
Reageer (194) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5571 x bekeken Korte Scan
Reageer (130) Politiek Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5133 x bekeken Korte Scan
Reageer (246) Politiek Twitter -
Bam! GroenLinks in frontale botsing met 21e eeuw
Partijvoorzitter Weening legt uit dat Dibi officieel ongeschikte kandidaat is maar dat leden hem toch mogen kiezen ... Kelder legt archaïsch denken bloot ... CDA nu moderner dan GroenLinks
3452 x bekeken Korte Scan
Reageer (44) Politiek Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3419 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
3223 x bekeken Korte Scan
Reageer (87) Media Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3128 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter

