vr 25 mei 2012
Bio Bekijk alles van Theo Brand Word fan Abonnement
03 januari 2011 Reageer (71) 751 x bekeken Leven
Compassie als kompas
Vrede en compassie tussen joden, moslims en christenen is geen fabeltje
De eerste religieuze viering die ik in 2011 meemaakte, vond zondagavond plaats in de Gul-Zaza-Re Medina Moskee in mijn woonplaats Zwolle. Zoals al jaren een goede gewoonte is, organiseerde de stedelijke werkgroep Samen Leven Anders Geloven (SLAG) op deze eerste zondag van het nieuwe jaar een viering door en voor joden, moslims en christenen.
Voorgangers uit de joodse gemeente, de betreffende moskee, de protestantse gemeente en de rooms-katholieke Dominicanenkerk lazen voor uit de Tenach, het Evangelie en de Koran. Uit alle teksten kwam naar voren: wie de onaanzienlijke mens in nood ziet staan en tot steun is, dient daarmee God omdat de Eeuwige zich vooral identificeert met de mens in nood.
Een koortje met kinderen en enkele volwassenen uit de moskee zong – op de voor moslims zo typerend zangerige toon – Nederlandse teksten over God de Barmhartige en de eer die Hem toekomt. Ook werd er samen gebeden. De preek door dominee Chica van Dam ging over 'Compassie als kompas'.
De viering maakte indruk op mij. Wat vaak onmogelijk lijkt in de media en de wereldgeschiedenis, gebeurt toch. Joden, christenen en moslims ontmoeten elkaar in vrede. Ook overwinnen ze de wijdverbreide vooroordelen over elkaar. Maar dat niet alleen. Naast hun talloze eigen vieringen, zoeken ze soms ook samen het aangezicht van de Eeuwige op, door uit de Schriften te lezen en samen te bidden.
Volgens de Islamnota die de Protestantse Kerk in Nederland eind 2010 op bestuurlijk niveau besprak (en gelukkig nog niet vaststelde), is samen bidden met moslims voor christenen niet wenselijk. Zeker na mijn ervaring in de Zwolse Gul Zaza-Re Medina Moskee, kan ik mij daar als belijdend protestant niets bij voorstellen. Daarmee zeg ik niet dat alle religies inwisselbaar zouden zijn en de verschillen er niet toe doen. Wel ben ik ervan overtuigd dat God als levende werkelijkheid zich niet laat opsluiten in de ene of de andere godsdienst of geloofstraditie, dat Hij Zijn ongekende gang gaat en zeker aanwezig is op plekken waar mensen vrede, compassie en dialoog zoeken.
Na afloop werd er doorgepraat in het zaaltje naast de gebedsruimte met koffie, cake en koek. Toen ik het gebouw verliet, kwamen ook twee - ik vermoed christelijke – vrouwen van middelbare leeftijd de moskee uitlopen en stapten op de fiets. "Als we snel fietsen, zijn we precies op tijd thuis voor Boer zoekt vrouw," zei de ene tegen de andere dame. Zo gingen alle bezoekers weer, heel basaal, hun eigen leven in. Maar wel in het besef dat vrede en compassie tussen joden, moslims en christenen geen fabeltje is, maar vooral nuchtere realiteit.
Deze opinie verscheen eerder op de weblog van Theo Brand
Laatste Reacties (71) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Ben Joosten, wo 05 januari 2011 22:03 Reageer op Ben
Mooi artikel.
In 1986 verscheen de LP "Jerusalem" van de Ivoriaanse reggaezanger Alpha Blondy (voor de kenners: hij werd hierop begeleid door de Wailers).
Het titelnummer is een loflied op de multireligieuze stad Jerusalem, waar "you can see christians jews and muslims / Living together and praying".
In interviews vertelde de zanger dat hij zijn bezoek aan de stad als een mystieke ervaring had beleefd, en dat hij zich geroepen voelde om een vredesboodschap aan de wereld uit te dragen.
Niet lang daarna begon de eerste intifada.
Maar het blijft een mooi nummer:
http://www.youtube.com/watch?v=Vt_eBqeMrZQ
Niet lang na het verschijnen van de plaat begon de eerste intifada. -
Yusuf Farah, wo 05 januari 2011 01:00 Reageer op Yusuf
Compassie is 1 ding maar samen bidden in de moskee, elkaar schriften lezen en zingen. Iets in de richting van liberale moslims, pvv sluiten die handel.
-
Nihilist #1375, ma 03 januari 2011 17:38 Reageer op Nihilist
De compassie tussen Joden, Christenen en Moslims is net een vredesverdrag tussen 3 dictators die allen op hetzelfde stukje land (bij religie: op dezelfde zieltjes) zitten te azen. Het gaat misschien even goed, maar uiteindelijk winnen het eigenbelang, machthonger en eigen dogma's.
-
Mostafa Mouktafi, ma 03 januari 2011 18:14 in reactie op Nihilist #1375 Reageer op Mostafa
Beste mensen, Een poes sluit wel een vredesverdrag met een muis, de mensen niet?!!
Volgens mij zijn de mensen volgens de dieren beesten en lachen ze ons elk dag uit. -
Anja Lodewijks, ma 03 januari 2011 23:01 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Anja
Een eend doet dat sowieso.
-
Mostafa Mouktafi, ma 03 januari 2011 23:25 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Mostafa
Ik moet blijven geloven dat mensen ook dieren zijn, maar mét verstand?! Zijn Wij verstandig dan de eendjes?!
-
Anja Lodewijks, ma 03 januari 2011 23:45 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Anja
Sommige niet, maar aan het lachen van de eenden te horen hebben we allemaal toch wel iets lachwekkends.
-
Mostafa Mouktafi, ma 03 januari 2011 23:51 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Mostafa
Een lekker gebraden eend met aardappels en olijven is alle lekkerste.
Zie je! hoe de mensen denken?
Volgens mijn zit het versatnd van de mensen in de maag. -
Anja Lodewijks, ma 03 januari 2011 23:53 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Anja
De liefde voor de eend gaat bij mij niet door de maag.
-
Joop Schouten, di 04 januari 2011 09:44 in reactie op Nihilist #1375 Reageer op Joop
Je vergelijkt de machthebbers met de goedgelovigen.
-
hans detorenkraai, wo 05 januari 2011 10:15 in reactie op Nihilist #1375 Reageer op hans
Geachte Nihilist #1375, Duidelijk, geen speld tussen te krijgen.
-
Des Duivels, ma 03 januari 2011 16:13 Reageer op Des
De compassie met moslims begint wereldwijd heel snel te ontbinden. Je zou er bijna een complottheorie achter zoeken.
-
Mostafa Mouktafi, ma 03 januari 2011 14:57 Reageer op Mostafa
De heer Brand,
De joden wonen hier als een paar eeuwen in Nederland, joden worden nog steeds gediscrimineerd. Hoezo compassie?
De Katholieken en de Protestanten snappen elkaar niet, terwijl ze hetzelfde boek hebben. Hoezo compassie tussen joden, christenen en joden?
Als uw compassie een wonder is, ga uw gang..
Bedankt.
Compassie voor mij betekend dat iedereen de Grondwet moet accepteren, luxe praten heeft geen zin. -
Hjalmar Hoort, ma 03 januari 2011 16:16 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Hjalmar
*facepalm*
Je moet ergens een BEGIN maken Mostafa, niet altijd alleen maar roepen hullie hullie hullie. -
Ernst Anepool, di 04 januari 2011 09:35 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Ernst
Maar je doet toch niet anders dan Huilie huilie huilie?
Nagenoeg iedere reactie hier loop je te janken dat iemand het zo niet mag zeggen want dat vind jij onverdraaglijk? -
Mostafa Mouktafi, di 04 januari 2011 13:32 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Mostafa
Ben gewend!
Ik vind hem een gezellig lastig reageerder. -
Hjalmar Hoort, di 04 januari 2011 21:48 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Hjalmar
Volgens mij heb ik nog nooit iemand de mond gesnoerd, en verdraag ik verder vrijwel alles. You're welcome :-)
Brand heeft, hoewel ik het meestal niet eens ben met hem, een positief verhaal. Dat zette ik graag kracht bij in mijn originele reactie, omdat in mijn optiek mostafa het altijd zoekt bij een ander: zie mijn andere reactie op jouw reactie. (wellicht toelaatbaar omdat dit allemaal wel heel snel in ad hominem verzand) -
Tom Meijer, di 04 januari 2011 22:13 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Tom
Eerst aanpassen dan, die grondwet.
-
A de Leeuw, ma 03 januari 2011 14:44 Reageer op A
Volgens mij is de nuchtere realiteit dat Christenen, Joden en Moslims elkaar al duizenden jaren de hersenen inslaan. Projecteer jouw levensinstelling niet op die van miljoenen anderen.
-
Ton evertsen, ma 03 januari 2011 22:16 in reactie op A de Leeuw Reageer op Ton
iets minder lang maar je hebt gelijk
-
J van Ginkel, wo 05 januari 2011 09:58 in reactie op A de Leeuw Reageer op J
Klopt, vaak hebben deze drie groepen elkaar bevochten. Niet aldoor, maar wel vaak. Maar als je eerlijk bent kijk je dan ook even naar de andere religiexs en atheisten. Wat blijkt? Die hebben ook een geschiedenis van andersdenkenden vervolgen, oorlog voeren etc etc ... Je zou bijna denken dat het menselijk gedrag was om anderen met argwaan, en daarvan afgeleid geweld te benaderen ... Niet altijd, maar wel vaak ...
-
Mostafa Mouktafi, ma 03 januari 2011 14:12 Reageer op Mostafa
Compassie tussen de mensen begint bij Den Haag. Want als een volksvertegenwoordiger, zoals Wilders, gaat roepen dat moslims verkeerde mensen zijn met verkeerde cultuur en religie is compassie in dit land een lachwekend bizaar iets.
-
hans mandemakers, ma 03 januari 2011 14:26 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op hans
Wanneer heb je wilders dat horen roepen dan? Ik hoor hem alleen maar op een grondig onderbouwde manier zijn afkeer van de islam uitleggen...? Daar moet toch ruimte voor zijn in onze open , vrije multiculturele samenleving?
-
Mostafa Mouktafi, ma 03 januari 2011 14:41 in reactie op hans mandemakers Reageer op Mostafa
Ach, u slaapt. Daar gaa ie!
grondwet: Christelijk / joods / humanistische cultuur moet in Nederland dominant blijven."
Verkiezingspamflet PVV voor de Tweede Kamerverkiezingen van 25 augustus 2006
"Waarom durven wij niet te zeggen dat moslims zich aan ons moeten aanpassen, omdat onze normen en waarden nu eenmaal van een hoger, beter, prettiger en humaner beschavingsniveau zijn? Niks integratie, assimilatie! En laat daarna de hoofddoekjes maar wapperen op het Malieveld. Ik lust ze rauw."
Geert Wilders, HP/De Tijd, 6 februari 2004
"Iedere niet-westerse allochtoon moet een assimilatiecontract tekenen. Daarin staat precies wat je wel en niet mag doen. Als je daar niet aan voldoet, moet je het land verlaten."
Geert Wilders, Volkskrant, 7 oktober 2006
"De Nederlandse cultuur is duizend keer beter dan de islam."
Geert Wilders, De Spits, 9 november 2006
"Het [is] volstrekt onwenselijk dat Amsterdam maar liefst 177 nationaliteiten telt".
Geert Wilders, AT5 (n.a.v. Kamervragen PVV),
22 augustus 2007
"…onze cultuur [is] een betere dan die van veel immigranten."
Geert Wilders, HP/De Tijd, 12 december 2007
"De Partij voor de Vrijheid heeft bijna alle Haagse ministeries gevraagd uit te rekenen hoeveel geld ze precies uitgeven aan (niet-westerse) allochtonen. Van de fiscus wil de PVV´er bijvoorbeeld weten hoeveel minder allochtonen aan belasting betalen ten opzichte van oorspronkelijke Nederlanders. Fritsma wil van het ministerie van Verkeer en Waterstaat weten "welk deel van de aan Verkeer en Waterstaat gerelateerde kosten toe te rekenen zijn aan niet-westerse allochtonen".
Trouw over Kamervragen PVV-er Fritsma, 23 juli 2009
"…migranten bestaan, en hun hypothetische afwezigheid binnen de Nederlandse realiteit mag dan wel mijn Utopia zijn, maar is niet realistisch."
Geert Wilders in interview met DPA, 3 januari 2008
"Beseft u dat door het inrichten van stemlokalen in moskeeën mensen in zekere zin gedwongen worden om deze gebouwen te betreden om hun stem uit te brengen, ook wanneer zij niets met de barbaarse islamitische ideologie te maken wensen te hebben" (..) "Deelt u tevens de mening dat hier sprake is van een geheel andere situatie dan wanneer een stemlokaal wordt ingericht in een kerkgebouw, daar een kerk geen symbool is van een kwaadaardige totalitaire ideologie, maar van een religie die al vele honderden jaren deel uitmaakt van onze westerse cultuur en daar mede de basis van vormt?"
Kamervragen PVV-Kamerleden Fritsma en Brinkman, PVV-website,
28 mei 2009
"Ik geloof niet dat Culturen gelijkwaardig zijn. Onze cultuur is veel beter dan de achterlijke islamitische cultuur."
Geert Wilders, Fox News channel, 25 januari 2008
"De profeet Mohammed is een enge duivel die we in Nederland niet moeten aanbidden. Niet uit haat, maar uit trots en zelfbehoud van onze Nederlandse identiteit en onze westerse waarden, verdedig ik een immigratiestop uit islamitische landen."
Het nieuwsblad 9Vlaams)09-02-2008. -
hans mandemakers, ma 03 januari 2011 15:04 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op hans
O , bedoelde je dat? Dan had ik je verkeerd begrepen denk ik , tja wilders heeft het niet zo begrepen op de islam , dat is wel duidelijk. Ik snap alleen niet wat wilders te maken heeft met de oproep van de columnist over compassie , of denk je dat theo brand ook een pvv stemmer is? .
-
Joop Schouten, di 04 januari 2011 09:32 in reactie op hans mandemakers Reageer op Joop
'Ik snap alleen niet wat wilders te maken heeft met de oproep van de columnist over compassie' ? ? ? Pardon?
Mustafa's rijtje geeft toch een duidelijk beeld?
Wilders wil geen vrede en kent geen compassie.
De botte beledigende uitspraken van Wilders (en zijn trawanten) geven aan dat men geen, of onvoldoende (...), inlevingsvermogen en compassie heeft. (Als men dit wel zou hebben wordt het bewust verzwegen omdat dit anders hun eigen stellingname ondergraaft dat de islamitische cultuur achterlijk zou zijn.): En met 'achterlijke mensen' uit een 'inferieure cultuur' hoef je geen medelijden te hebben (...) of moeite doen een dialoog aan te gaan. Het zijn tenslotte het allemaal potentiële terroristen (...) en bedreigen de identiteit van 'Den Hollander' en zijn superieure cultuur.
...
'Rattenvanger' Wilders zou per direct naar een psychiater moeten worden verwezen.
TBS zou een ander uitstekend alternatief kunnen zijn. -
Jager Verzamelaar, ma 03 januari 2011 14:58 in reactie op hans mandemakers Reageer op Jager
onderbouwing??
u bent een grapjas :) -
hans mandemakers, ma 03 januari 2011 15:30 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op hans
Ik ben blij dat u de ironie in mijn bijdrage hebt ontwaart.
-
Mostafa Mouktafi, ma 03 januari 2011 15:32 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Mostafa
Ha ha ha ha....
-
Tom Meijer, di 04 januari 2011 22:16 in reactie op hans mandemakers Reageer op Tom
Grondig onderbouwd? Dat zeg je toch niet met droge ogen? Kom nou zeg, Wilders en grondig onderbouwen, water en vuur.
-
, vr 07 januari 2011 10:49 in reactie op hans mandemakers Reageer op
Zijn afkeer van de Islam, van de moslims, van de allochtonen, van de marokkanen, van de turken, en niet te vergeten de linkschen .................hij heeft het er maar druk mee.
-
Hjalmar Hoort, ma 03 januari 2011 14:35 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Hjalmar
Niet als je compassie kan opbrengen voor Wilders in plaats van zijn gedachtegoed representatief te maken voor heel Nederland. Juist in de acceptatie van Wilders schuilt het einde ervan. De generalisatie aan de hand van Wilders getuigt van net zo weinig compassie als Wilders zelf ten toon spreid.
-
Ouwe Rukkers, ma 03 januari 2011 21:47 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Ouwe
Daar zit inderdaad wat in. Maar wat zijn die vlekken op je gezicht eigenlijk?
-
Anja Lodewijks, ma 03 januari 2011 23:06 in reactie op Ouwe Rukkers Reageer op Anja
verkiezingsuitslag
-
Mostafa Mouktafi, ma 03 januari 2011 23:27 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Mostafa
Over de modder gelopen?
-
Hjalmar Hoort, wo 05 januari 2011 19:17 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Hjalmar
om de een of andere rede mag ik van de moderatie geen link naar de foto plaatsen, of een link naar de film, maar goed. Het is een shot uit American Psycho, vandaar de vlekken, want bloed: ken uw klassiekers.
-
hans mandemakers, ma 03 januari 2011 13:55 Reageer op hans
Joden en moslims en christenen kunnen vreedzaam en met respect voor elkaar samenleven... en soms maken joden , moslims en christenen ruzie zoals ook landen vreedzaam kunnen leven en soms oorlog hebben met elkaar. Grieken , romeinen , egyptenaren , mayas, apaches etc tec , hadden soms ruzie met anderen en soms niet..... wat een ovoorstelbaar gratuit verhaal hierboven zeg. De mens is nu eenmaal soms sociaal en soms niet...
-
Last Shadow Puppet, ma 03 januari 2011 13:38 Reageer op Last
Ik heb vooral compassie met al die mensen die een denkbeeldige Vriend nodig hebben voor het beantwoorden van hun levensvragen. Of dat nou christenen, moslims of pastafarians zijn.
-
Tom Meijer, di 04 januari 2011 22:17 in reactie op Last Shadow Puppet Reageer op Tom
Geef mij de Theepot maar.
-
karuna waaijer, ma 03 januari 2011 13:19 Reageer op karuna
Natuurlijk kan het. Het is nou juist een mankement van deze tijd dat we denken dat het niet kan.
Welk geloof ook, het gaat over mensen en die zijn in staat begrip voor elkaar op te brengen waarvan compassie het gevolg is. -
Pieter Pan, ma 03 januari 2011 13:13 Reageer op Pieter
De compassie van God.... Ik kijk even naar de toestand van de wereld en moet dan tot de conclusie komen dat God niet bestaat.
-
YggY ..., ma 03 januari 2011 13:28 in reactie op Pieter Pan Reageer op YggY
Ik was al tot die conclusie gekomen zonder naar de toestand in de wereld te kijken.
-
Pieter Pan, ma 03 januari 2011 13:45 in reactie op YggY ... Reageer op Pieter
Ik ben Christelijk opgevoed YggY, dus dan doe je er wat langer over om tot die conclusie te komen.
Compassie tussen drie Joden, zes Marokkanen, twee Turken en duizend Nederlanders in Zwolle. Jottem.
En na afloop gingen we lekker ayam pangang eten.
Doeg! -
hans detorenkraai, ma 03 januari 2011 14:12 in reactie op Pieter Pan Reageer op hans
Juiste conclusie geachte Pieter Pan, Dit soort misselijk makende schijnbewegingen dat het allemaal zo broederlijk is maakt het allemaal nog duidelijker. Er zijn geen goden, niet voor welk geloof dan ook. Ze bestaan gewoonweg niet. En als de gelovigen hun hobby's binnenshuis zouden houden zou ik als atheïst er op een bepaald moment misschien even niet aan herinnert worden, dat ze de oorzaak zijn van het overgrote deel of minimaal mede oorzaak van oorlogen, bloed, honger, onderdrukking en discriminatie. En denk dan ook dat de geachte heer Theo Brand me niet echt gerust gesteld heeft met zijn fantastische beleving. Morgen slaan ze elkander weer op een andere plek de hersens in. Niettemin een mooi 2011, ook voor degene die geloven in sprookjes.
-
Semolina Pilchard, ma 03 januari 2011 11:40 Reageer op Semolina
Compassie met een andersgelovige lijkt me geen nastrevenswaardig uitgangspunt. Dat getuigt van nog meer dédain dan het eeuwige 'tolereren'.
-
Hein van Leeuwen, ma 03 januari 2011 11:49 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Hein
Compassie is partijloos
-
, ma 03 januari 2011 12:20 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op
Er is maar één verschil, bij de ene partij heeft men beduidend méér compassie dan bij de andere.
-
Hein van Leeuwen, ma 03 januari 2011 12:56 in reactie op Reageer op Hein
Nee hoor, compassie is een zuiver menselijke eigenschap en te vinden bij heel veel mensen.
-
GJ Huisman, ma 03 januari 2011 13:01 in reactie op Reageer op GJ
Je bedoelt: er zijn partijen die 'verplichte compassie' willen afdwingen van burgers. Dat werkt m.i. net zo goed als iemand verplichten verliefd te worden op een persoon...
-
Hein van Leeuwen, ma 03 januari 2011 17:10 in reactie op GJ Huisman Reageer op Hein
Lastige vergelijking, maar...ok
-
, di 04 januari 2011 09:57 in reactie op GJ Huisman Reageer op
Je draait iets om.
Het zijn diegenen die vinden dat compassie van wezensbelang is die op die partijen gaan stemmen, en niet andersom. -
Semolina Pilchard, ma 03 januari 2011 12:24 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Semolina
Wilt u dat ik compassie met u heb ? Of heeft u liever dat ik oprecht interesse toon en een relatie op basis van wederzijds begrip tracht aan te gaan? Compassie staat in mijn boek namelijk gelijk aan medelijden; het verbeeldt een situatie van ongelijkheid, waarin de superieur de inferieur de hand toereikt.
-
Hein van Leeuwen, ma 03 januari 2011 12:55 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Hein
Niets van dat al, compassie staat niet helemaal gelijk aan medelijden ook al wordt het vaak op deze manier vertaald, maar is het vermogen om mee te voelen. Op het moment dat het wordt ingezet als instrument krijgt het de waarde die u er aan geeft.
-
Semolina Pilchard, ma 03 januari 2011 14:41 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Semolina
Inlevingsvermogen wordt empathie genoemd, compassie geeft slechts blijk van monotheïstisch superioriteitsdenken.
-
Hein van Leeuwen, ma 03 januari 2011 17:08 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Hein
Onverbeterlijk, maar ik heb compassie voor uw opvattingen, niet voor uw uitleg van de Nederlandse taal.
-
Semolina Pilchard, ma 03 januari 2011 22:48 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Semolina
Ik heb geen compassie voor uw opvattingen, noch voor uw kennis van de taal.
-
Sylvia Stuurman, ma 03 januari 2011 12:57 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Sylvia
[Compassie staat in mijn boek namelijk gelijk aan medelijden]
Als passie in jouw boek staat voor lijden, dan heb ik medelijden met je ;-) -
Hein van Leeuwen, ma 03 januari 2011 17:09 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Hein
Dan moet je eerst een boek geschreven hebben:)
-
, di 04 januari 2011 09:59 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op
Dat boek heet de bijbel, Sylvia.
Het passieverhaal is het verhaal van het lijden van christus, weet je wel?;) -
Hein van Leeuwen, di 04 januari 2011 14:46 in reactie op Reageer op Hein
Het woord 'passie' is pas een eigen leven gaan leiden door de grote klassieke componisten die de bijbel als inspiratiebron gebruikten.
Wel vaak gebaseerd op het evangelie, maar niet allemaal om de kruisiging, dus het lijden, gaan. De Messiah van Handel bijvoorbeeld gaat over de profetieën uit het eerste testament, zijn dood, wederopstanding en terugkomst.
Het woord passie in zijn oorspronkelijke betekenis komt uit het latijns (passio), en heeft inderdaad de betekenis van lijden, maar ja, daar zal de kerk wel iets mee te maken hebben.
De Engelsen gebruiken het woord 'passion' overigens ook voor 'lust'. Hetgeen ook maar weer eens duidelijk maakt dat de kerk ooit midden in de samenleving stond. -
Tom Meijer, di 04 januari 2011 22:20 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Tom
Nou gezien de ophef van de laatste paar jaar staat de kerk nog steeds midden in de samenleving als je het op die manier bekijkt.
-
Aert Willem d'Holbach, di 04 januari 2011 10:07 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Aert Willem
Dat "passie" in het alledaags spraakgebruik wordt gebruikt om een mate van overgave aan te geven, wil niet zeggen dat de oorspronkelijke betekenis van "lijdensverhaal" niet meer geldig is. Om uit de verbastering van het woord "passie" te concluderen dat ook "compassie" een nieuwe betekenis heeft gekregen, gaat nog een stap verder.
Dat het woord "kruk" met de oorspronkelijke betekenis van "stoel zonder leuning" uiteindelijk in het alledaags gebruik mede de betekenis heeft van "iemand die slecht presteert" wil niet zeggen dat een "deurkruk" daardoor een synoniem is voor "een slecht sluitende deur".
Let op: de taalbastaard ligt op de loer. -
Joop Schouten, ma 03 januari 2011 13:52 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Joop
Afstandelijke harteloze rationalisering van zichtbaar lijden zegt veel over de waarnemer(ster)...
Een schouder om uit te huilen, luisteren en daadwerkelijke hulp geven is te allen tijden de enige juiste houding.
Onder wederzijds begrip versta ik ook inlevingsvermogen.
Ik denk dat mensen die dit niet kunnen inzien een bouwfoutje hebben of volledig gebrainwashed zijn door andere empathiearmen. -
Semolina Pilchard, ma 03 januari 2011 15:35 in reactie op Joop Schouten Reageer op Semolina
Tegenwoordig, in dit tijdgewricht van hypes, wordt nog al veel onder de noemer van 'lijden' geschaard. Als boer Jan zijn relatie met kandidate Anne verbreekt, wordt er al massaal geleden.
Bovendien...God is a concept by which we measure our pain, zoals J.W. Lennon treffend opmerkte. -
Aert Willem d'Holbach, di 04 januari 2011 09:51 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Aert Willem
Misericordia, ook zo'n mooi alternatief voor compassie. Of deernis ;-)
Opnieuw toont u zich een voortreffelijk Beatles-kenner en redenaar. -
Semolina Pilchard, di 04 januari 2011 13:41 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Semolina
Bedankt Aert. Ja, deernis, een prachtig woord. Niemand wenst echter 'deerniswekkend' te zijn.
-
Hein van Leeuwen, di 04 januari 2011 14:15 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Hein
Nee, maar vooringenomenheid is ook niet alles
-
Peet Van Velzen, ma 03 januari 2011 12:09 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Peet
Inderdaad. Tolereren is zo'n leeg begrip.
-
Ernst Anepool, di 04 januari 2011 09:36 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Ernst
"tolereren is zo'n leeg berip"
Als je het geen invulling kunt geven, is niet het begrip leeg, maar de begrijper, vind je ook niet? -
Zjen Zen, ma 03 januari 2011 12:13 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Zjen
Uit alle teksten kwam naar voren: wie de onaanzienlijke mens in nood ziet staan en tot steun is, dient daarmee God omdat de Eeuwige zich vooral identificeert met de mens in nood.
-
Hjalmar Hoort, ma 03 januari 2011 12:42 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Hjalmar
De compassie ging over mensen in nood, niet andersgelovigen. Verder kan ik me wel enigzins vinden in de tweeslachtigheid van het woord.
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
7862 x bekeken Korte Scan
Reageer (351) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7515 x bekeken Korte Scan
Reageer (546) Economie Twitter -
'Procedure rond Dibi was onzorgvuldig'
Update - Video Sap bij Nieuwsuur: Het moet eenzaam geweest zijn voor Tofik ... Geschillencommissie: 'Fatsoensnormen overschreden' ... Sap 'beschaamd' door situatie, GroenLinks-fractievoorzitter wil andere procedure ... Commissie vond Dibi ongeschikt ... Mediastorm redde kandidatuur ... Dibi: 'Ik vecht nu als een leeuw'
6654 x bekeken Korte Scan
Reageer (224) Politiek Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
5738 x bekeken Korte Scan
Reageer (194) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5571 x bekeken Korte Scan
Reageer (130) Politiek Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5133 x bekeken Korte Scan
Reageer (246) Politiek Twitter -
Bam! GroenLinks in frontale botsing met 21e eeuw
Partijvoorzitter Weening legt uit dat Dibi officieel ongeschikte kandidaat is maar dat leden hem toch mogen kiezen ... Kelder legt archaïsch denken bloot ... CDA nu moderner dan GroenLinks
3452 x bekeken Korte Scan
Reageer (44) Politiek Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3419 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
3217 x bekeken Korte Scan
Reageer (87) Media Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3128 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter

