Bio Bekijk alles van René Krewinkel Word fan

René Krewinkel

René Krewinkel Cartoonist

04 juli 2011 Reageer (37) 1170 x bekeken Politiek RSS

Cartoonisten protest

Henk was opeens zelf ook 'n slachtoffer...

Laatste Reacties (37) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Le Chat Botté, di 05 juli 2011 21:09 Reageer op Le Chat

    Le Chat

    Ik ontkom niet aan de vergelijking met de Taliban. Na hun machtsovername verbood dit clubje extremisten iedere denkbare kunstvorm van muziek tot toneel. Eeuwenoude, unieke boeddhabeelden werden vernietigd met explosieven. Haat tegen andersdenkenden. Bang voor onafhankelijke denkers. Bang, bang, bang. En rücksichtloos.

    Dit kabinet en de grote gedoger gelijkstellen aan de Taliban? Niet volledig natuurlijk. Maar ook weer niet volledig niet. De haat tegen andersdenkenden, andersgelovigen, de angst voor onafhankelijke denkers herken ik wel degelijk. Rücksichtloos? Absoluut!
    En verder? In Nederland verbieden we niet, we bezuinigen. Een wereld van verschil?
    Think again...

  • Thayli - Rah, wo 06 juli 2011 11:44 in reactie op Le Chat Botté Reageer op Thayli

    Thayli

    Er wordt 200 miljoen bezuinigd op een budget van 900 miljoen. Om deze situatie te gaan vergelijken met die van de taliban is wel erg onhebbelijk gemekker.

  • Le Chat Botté, wo 06 juli 2011 12:43 in reactie op Thayli - Rah Reageer op Le Chat

    Le Chat

    Volgens mij ga ik nergens in op het bedrag van de bezuinigingen, maar op het effect ervan. Dit is volgens mij in lijn met de cartoon, maar dat terzijde.
    Het gaat mij dus niet om het bedrag dat nodig is om (delen van) de cultuursector om zeep te helpen, maar om de mate waarin de bezuiniging er in slaagt om dat kennelijke doel te bereiken (de beleidsintentie).
    Maar goed, ik wil je wel een lijntje toewerpen. We kunnen samen wellicht vaststellen dat er zeer effectief bezuinigd wordt op cultuur?

  • Aert Willem d'Holbach, wo 06 juli 2011 22:25 in reactie op Le Chat Botté Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik heb nog geen verboden gezien.
    Ik heb nog geen vernietiging gezien.
    Ik heb nog geen haat tegen andersdenkenden gezien.

    En onafhankelijke denkers worden al helemaal niet beknot noch gekort.

    En een gesubsidieerde geest is evenmin een onafhankelijke geest.

  • Censuur Joop, wo 06 juli 2011 20:22 in reactie op Le Chat Botté Reageer op Censuur

    Censuur

    "En verder? In Nederland verbieden we niet, we bezuinigen. Een wereld van verschil?
    Think again... "


    Dat denken is voor sommige mensen wel wat te moeilijk. Om te kunnen denken moet men begrijpen wat denken is...

  • arjan kamphuis, vr 08 juli 2011 19:30 in reactie op Censuur Joop Reageer op arjan

    arjan

    ach,daar heb je Fatima weer. die voelt zich verheven boven een ander. welliswaar zonder onderbouwing,maar toch... Beste Fatima, je gevoel is niet goed, je zet jezelf iedere keer weer voor schut. wake up

  • Martino Campos, di 05 juli 2011 16:38 Reageer op Martino

    Martino

    En opeens weet Henk het... hij wordt inbreker!!

    Zijn personalia wordt beschermd, gratis advocaat, medeleven en begrip van links, gratis X-box in de bak..... (in het uiterste en onwaarschijnlijke geval dat de politie hem ooit pakt...)

  • Ernst Anepool, di 05 juli 2011 17:49 in reactie op Martino Campos Reageer op Ernst

    Ernst

    Je spreekt uit ervaring neem ik aan?

  • Censuur Joop, wo 06 juli 2011 20:30 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Censuur

    Censuur

    Hij heet dan eigenlijk ook Henk...

  • Joop Schouten, di 05 juli 2011 11:26 Reageer op Joop

    Joop

    Er zijn nu ook kunstenmakers die aan kwaliteitseisen moeten voldoen.:
    Het CDA in Amsterdam wil een diploma voor straatmuzikanten invoeren. Muzikanten moeten eerst auditie doen voor ze de straat op mogen vindt Marijke Shahsavari namens de politieke partij in Amsterdam. Pas wanneer ze slagen mogen zij in de stad spelen.

    Idioten.

  • Mostafa Mouktafi, di 05 juli 2011 10:07 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Gecondoleerd Nederland met het verlies van je geliefden de Kunst en Cultuur.
    Gaat u deze begraven of cremeren, beste Hollander?

  • Joop Schouten, di 05 juli 2011 08:48 Reageer op Joop

    Joop

    ... En als gekke Henkie straks hongeroedeem heeft zal Ingrid verklaren dat het een bierbuikje is ...

  • Hans Puntnl, ma 04 juli 2011 20:37 Reageer op Hans

    Hans

    Elke keer, werkelijke élke keer, als ik lees protest tegen de bezuingingen, denk ik: "Kan het nog lulliger".

    En ja hoor, het kan nog lulliger en inhoudslozer.
    Ik ben voor de bezuinigingen.
    En ik denk dat er nog 50 miljoen meer van af kan.
    Dat moeten we dan stoppen in de PGB's.

  • Censuur Joop, di 05 juli 2011 11:07 in reactie op Hans Puntnl Reageer op Censuur

    Censuur

    En die 50 miljoen halen ze zeker bij jou?

    Of moeten er nog meer mensen op een afgekloven vingerbotje bijten?

  • arjan kamphuis, vr 08 juli 2011 19:33 in reactie op Censuur Joop Reageer op arjan

    arjan

    er kan wel wat van ontwikkelingshulp af,denk je ook niet? ook van de vogelaarwijken kan wel iets af. zomaar twee ideeen

  • Marc Kaptijn, di 05 juli 2011 16:50 in reactie op Hans Puntnl Reageer op Marc

    Marc

    Jij bewijst zelf hoe lullig en inhoudsloos het kan worden...

  • Hendrik Jansen, ma 04 juli 2011 19:22 Reageer op Hendrik

    Hendrik

    er wordt niet bezuinigd op kunst.

  • Censuur Joop, di 05 juli 2011 11:13 in reactie op Hendrik Jansen Reageer op Censuur

    Censuur

    Er wordt bezuinigd op Kunst met een grote K en niet op kunst met een kleine k, daar heb je gelijk in. Kunst met een kleine k is meer voor de huiselijke kring, voor een Ingrid die denkt ook wel een Nachtwacht te kunnen schilderen.

  • Martino Campos, di 05 juli 2011 16:46 in reactie op Censuur Joop Reageer op Martino

    Martino

    Oh ja, dus kunst kan alleen gemaakt worden door mensen die zover in het incestueuze clubje van zelfverklaarde experts door zijn gedrongen dat ze gratis geld (subsidie) hebben kunnen scoren....

    Juist.

    Man man wat een arrogantie.....

  • Censuur Joop, di 05 juli 2011 19:54 in reactie op Martino Campos Reageer op Censuur

    Censuur

    Nou, de arrogantie komt eigenlijk van Henk en Ingrid en jezelf die denken dat ze wel even kunst kunnen maken en nog beter ook.

    Man, man, man, wat dom.

  • Thayli - Rah, wo 06 juli 2011 11:47 in reactie op Censuur Joop Reageer op Thayli

    Thayli

    Argumenten zijn niet jouw sterkste punt. Waar beweert Martina dat zij betere/goede kunst maakt? Of dat Henk en Ingrid het beter kunnen?

    Manmanman, wat een drogreden.

  • Molly Moonsoo, wo 06 juli 2011 14:43 in reactie op Thayli - Rah Reageer op Molly

    Molly

    Argumenten? Je hebt het nu over iemand die desnoods zegt dat je liegt, als ze niks beters meer weet. Zo schijn ik te hebben gelogen over mijn beroep, omdat ik het vermetele lef had te zeggen dat ik een stoeltjeslift voor Tante Amalia belangrijker vond dan subsidie voor mij als schrijver - en dus ben ik geen schrijver. Kan niet, want alleen echte egoïsten worden blijkbaar schrijver of kunstenaar. Ach ja. Het blijft treurig, dit soort gevallen.

  • Censuur Joop, wo 06 juli 2011 20:29 in reactie op Thayli - Rah Reageer op Censuur

    Censuur

    "Oh ja, dus kunst kan alleen gemaakt worden door mensen die zover in het incestueuze clubje van zelfverklaarde experts door zijn gedrongen dat ze gratis geld (subsidie) hebben kunnen scoren...."

    Duidelijker kan ik je vraag niet beantwoorden.

  • Eric Jan Taapken, do 07 juli 2011 09:50 in reactie op Martino Campos Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Martino,
    Ik heb bij Uw bijdrages allang gezien dat Uw hart Rechts draait maar U staat dan ook helemaal niet open voor bijdrages van andersdenkenden, het doet mij soms een beetje denken aan het oude Spanje, gelukkig is dat ver weg in Spanje zelf maar ik denk dat u wat toleranter zou kunnen zijn, we wonen tenslotte in Nederland en daar denken we diverser en dat was nooit een groot probleem, nee eerder een kracht van dat kleine kikkerlandje, ik zit nu trouwens in Spanje, het is mijn 2e vaderland waar ik veel van hou, maar er zijn hier maar 2 meningen, of je bent voor Zapatero of voor de PP en verder kun je niks stemmen en dat is in Nederland toch beter vind ik want dan zijn er nog andere partijen, Spanje is toch nog steeds een beetje een monocultuur, voor de kerk of tegen de kerk, ik ben ook nieuwsgierig of u gaat reageren, misschien brandt u mij wel tot de grond af, moest toch even een tegengeluidje laten horen en dat kan op deze site prima want het is tenslotte geen wnl of geen stijl!?

  • Bijstandskoning van GeenStijl, ma 04 juli 2011 17:23 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Een land zonder kunst, droom van de VVD. Laat je maar sponsoren door loterijen ofzo, of wat voor domme ideeën ze ook hebben.

    Ik heb gehoord dat er wel geld gaat naar het betaalde voetbal. Dat is dan ook geen kunst maar proletenvertier...

  • Frans Hotel, ma 04 juli 2011 20:30 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Frans

    Frans

    Proletenvertier. Maar wel vertier waar nog mensen naar komen kijken. PSV trekt 500 keer zoveel bezoekers als experimenteel theaterhuis "eenoog is koning".

  • Joe Speedboot, ma 04 juli 2011 21:07 in reactie op Frans Hotel Reageer op Joe

    Joe

    Als je ipv koning Eenoog de bezoekersaantallen van de grotere musea neemt krijg je een heel ander plaatje. Bijv het van Gogh trok in 2010 alleen al bijna 1.5 miljoen bezoekers en daar was geen wekelijkse inzet van de ME bij nodig.

  • W.J. v/d Straat, ma 04 juli 2011 22:54 in reactie op Frans Hotel Reageer op W.J.

    W.J.

    Al heel erg veel jaren worden er meer kaartjes voor theatervoorstellingen verkocht, dan voor voetbalwedstrijden. Als daarbij ook nog het aantal verschillende bezoekers wordt bekeken, is daarin het verschil nóg veel groter.

  • Sonja van Geloven, ma 04 juli 2011 23:59 in reactie op Frans Hotel Reageer op Sonja

    Sonja

    Des te minder reden om daar nog geld bij stoppen.

  • Censuur Joop, di 05 juli 2011 11:11 in reactie op Frans Hotel Reageer op Censuur

    Censuur

    Dus omdat er maar weinig mensen zijn die van experimentele kunst houden - dat de Henken en Ingridden a-cultureel zijn hebben die liefhebbers geen schuld aan - en dat er een - in jouw ogen meerderheid van twee-ogen is die naar een in elkaar-trap-bal-spelletje kijken, wil jij dus dat die paar mensen maar thuis gaan zitten want anders moeten ze ook maar naar het voetbal als ze van kunst willen genieten?

    Rare éénogige redenatie hou jij er op na.

  • Molly Moonsoo, wo 06 juli 2011 14:46 in reactie op Censuur Joop Reageer op Molly

    Molly

    Ach, jij hebt er geen moeite mee om mensen voor leugenaar uit te maken als je door je argumenten heen bent en je je ongelijk niet wilt of durft toegeven. Over rare eenogige reacties gesproken zeg...

    Maar ga vooral door met (ver)oordelen, meid.

  • Censuur Joop, wo 06 juli 2011 20:27 in reactie op Molly Moonsoo Reageer op Censuur

    Censuur

    Ik ben het met je eens dat lezen en interpreteren en begrijpen waar het over gaat en je oordeel vellen voordat je weet waar je het over hebt, erg moeilijk is. Zie je eige4n reactie.

    Omdat je mij niet mag hoef jij me niet voor leugenaar uit te maken, temeer omdat ik niemand voor leugenaar uitgemaakt heb in dit draadje. Dus wie liegt er nou?

  • Molly Moonsoo, do 07 juli 2011 09:53 in reactie op Censuur Joop Reageer op Molly

    Molly

    ...en dit is natuurlijk pas je eerste draadje. Ach, je geheugen is dus ook niet zo best meer. Jammer. Maar goed, als jij mensen voor leugenaar uitmaakt en je het je een weekje of wat later al niet meer kunt herinneren... dan hang ik vanaf dit punt niet erg veel waarde meer aan wat je zegt. Je zegt dus gewoon maar wat om de duvelstoejager uit te hangen of zo?

    Voor het geval je het niet weet: het is verrekte onbeschoft om zomaar iemand voor leugenaar uit te maken, Fatima. Jij claimt dat ik geen schrijver ben - ik vraag je om bewijs, want ik weet toch zelf verdomde goed wat mijn beroep is. Doe het al jaren en niet eens onsuccesvol. De rest van wat je hier schrijft kan ik niet begrijpen, want heeft niets te maken met mijn post.

  • Marc Kaptijn, di 05 juli 2011 17:02 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Marc

    Marc

    Ja, maar dat is nu het gekke. Het was helemaal niet een droom van de VVD. Tot voor kort stond de VVD voorop als het ging om investeringen in de kunst/cultuursector. Waarom? Omdat het heel goed is voor het imago, vestigingsklimaat en dus heel erg veel meerwaarde heeft voor de economie en maatschappij als geheel. Dit wordt trouwens nog eens onderstreept door een rapport van TNO die te vinden is in deze topic:http://www.joop.nl/economie/detail/artikel/randstad_behoort_tot_europese_tof_vijf/. Hierin staat toch heel duidelijk dat de infrastructuur op het gebied van kunst/cultuur nou net een van de peilers is die de Randstad tot een zo'n aantrekkelijk land maakte om zich in te vestigen. Ik zeg maakte, aangezien hier fors de bijl in gaat dus... dankzij de VVD die last lijkt te hebben van een psychotische episode.

    Het probleem is dat de VVD van nu geen serieuze regeringspartij meer is aangezien zij in onze mediacratie electoraal belang op de korte termijn belangrijker vindt dan verstandig bestuur. Ik ben geen VVD-er, maar als ik een serieuze weldenkende VVD-er was zou ik mij nog eens heel goed achter de oren krabbelen of de VVD in deze gedaante nog wel een kieswaardige laat staan regeringswaardige partij is...

  • Ferdinand Bardamu, di 05 juli 2011 18:01 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Ferdinand

    Ferdinand

    Ik als VVD-er ben voor deze bezuinigingen. Maar je hebt helemaal gelijk wat voetbal betreft, ook dat hoeft van mij niet gesubsidieerd.

  • W.J. v/d Straat, di 05 juli 2011 18:47 in reactie op Ferdinand Bardamu Reageer op W.J.

    W.J.

    Mooi dat u tegen voetbal-subsidies bent, dat is het bedrijfsleven subsidiëren, nietwaar? Jammer dat u dientengevolge vóór een nog verdere krimp van de economie bent......

    Want VDD en economie is (in weerwil van het sprookje) juist een uiterst ongelukkige combinatie. En dat komt, doordat VVD'ers de domme gewoonte hebben om 'economie' en 'eigen portemonnee' nogal eens door elkaar te halen. Maatschappelijke (dus zelfs zakelijke - ) welvaart en individuele welvaart hebben niets met elkaar te maken: Kijk maar naar Griekenland !

  • Censuur Joop, wo 06 juli 2011 20:25 in reactie op Ferdinand Bardamu Reageer op Censuur

    Censuur

    "Ik als VVD-er ben voor deze bezuinigingen. "

    Zolang het jezelf maar niet treft.

    Als Sp-er ben ik tegen deze bezuinigen.

    Ook al treft het mezelf nauwelijks.

    Een wereld van verschil.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven