Bio Bekijk alles van Peter de Jonge Word fan

Peter de Jonge

Peter de Jonge Blogger

08 januari 2012 Reageer (39) 1279 x bekeken Leven RSS

Beste Mark, spaar mijn vader

Ik heb sterk het idee dat je hem niet in de gaten hebt en niet weet dat hij onnodig hard wordt geraakt

Beste Mark,

Ik hoop dat ik het tegen de juiste Mark heb. Je zit op twitter, lees ik, maar ik heb iets meer dan 140 tekens nodig voor mijn nederige verzoek.

Je zei dat je dit land terug zou geven aan de Nederlanders, je zei ook dat iedereen er wat van zal voelen en later zei je dat je goed in de gaten zult houden dat niemand onnodig hard geraakt zal worden.

Nu je alweer een poosje aan het werk bent, wordt steeds duidelijker wat er van die beloften terecht komt. Zo te zien nog maar eentje, dus je hebt nog heel wat werk voor de boeg. Ik wens je alle sterkte daarbij, want ik besef heel goed dat het geen makkelijke klus is.

Toch verzoek ik je dringend haast te maken met de laatste belofte. Uit eigen belang natuurlijk, dat geef ik grif toe. Het gaat om mijn vader. Hij is 85 en zijn leven lang een schoolvoorbeeld van een zuinig en hardwerkende Nederlander. Ook heeft hij zijn leven lang op de VVD gestemd en heeft tijdens zijn werkzame jaren het land gediend als militair.

Wat heb ik in de clinch gelegen met hem. Heftige  ruzies gingen over zijn argeloze gedrag. Hij slikt zijn hele leven de praatjes van jouw partij, geloofde oprecht in dreigingen van communisten (*Koude Oorlog) tot moslims (War on terror). Hij was er heilig van overtuigd dat een hardwerkende en een gezagstrouwe burger niets te vrezen heeft. Hij vond al die burgerlijke ongehoorzaamheid van mijn maar niets.

Hij had de oorlog meegemaakt, de wederopbouw, een enorme watersnoodramp, de oliecrisis, de economische crisis ten tijde van Lubber I tot en met III en alles wat er toen en daarna aan rampspoed over dit land heentrok. Maar hij deed braaf wat hij dacht dat van hem werd verwacht: werken, sparen voor een volgend huis, de studie van zijn kinderen en de zorg voor zijn ouders. Na zijn pensioen werd hij vrijwilliger bij een paar clubs en dit jaar werd hij zelfs tot een van de vrijwilligers en mantelzorgers van het jaar gebombardeerd.

Je kunt hem hooguit verwijten de economie niet genoeg gediend te hebben. De enige lening die hij heeft is de hypotheek. Voor al het andere is gespaard. In beleggingsleningen zag hij nooit wat. Dat vond-ie toch teveel op gokken lijken. Daar heeft hij dus gelijk in gekregen.

En elk jaar kocht hij de Elseviers Belastingalmanak, die hij helemaal doornam om te kijken hoe hij de belastingen kon tillen. Sorry, dat is verkeerd geformuleerd. Elsevier is zijn liberale lijfblad en hij is niet de enige liberaal die niets met belastingen had. Jijzelf, beste Mark, vind ook dat de belastingdruk eigenlijk omlaag moet.

Dus goed beschouwd valt ook dat hem niet te verwijten. Nu zijn pensioen een paar jaar is bevroren, dreigt die dit jaar gekort te worden. Net nu zijn zorgpremie en diverse eigen bijdrages  omhoog gaan. Dit jaar moet hij stoppen met zelf autorijden, wegens een mankement aan zijn ogen. Hij kan een taxipasje krijgen. Vorig jaar kon je daar nog zo’n 750 kilometer mee rijden en kostte het slechts 18 cent per kilometer. Dit jaar kan hij er maar 440 kilometer mee krijgen, voor 20 cent per kilometer. Zijn, door een handicap aan huis gekluisterde vriendin, woont 110 kilometer verder.

En ook nu is hij er van overtuigd dat het niet anders kan. Dat jij Mark, doet wat je moet doen en dat ook mijn vader er dus wat van zal voelen. Hij ziet dat als zijn burgerverantwoordelijkheid. Hij kan ook wel iets missen, maar dat heeft hij niet verdiend.

Beste Mark, mijn vader is 85 en zo gek lang heeft-ie niet meer te gaan. Ik hoop dat jouw moeder nog jong en gezond genoeg is en dat ze nog mooie jaren voor de boeg heeft. Dat hoop ik voor mijn vader ook.

Hij zal het waarschijnlijk niet meer meemaken dat je het land eindelijk aan ons teruggeeft. En hij is niet te beroerd iets te willen voelen van jouw crisis. Maar ik heb sterk het idee dat je hem niet in de gaten hebt en niet weet dat hij onnodig hard wordt geraakt. Onnodig, omdat het allemaal zijn schuld niet is.
Aljeblieft Mark, maak je laatste belofte waar. Spaar mijn vader.

Laatste Reacties (39) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Censuur Joop, ma 09 januari 2012 17:16 Reageer op Censuur

    Censuur

    "Rest mij de vele reacteurs te bedanken voor hun hradvochtigheid."

    Dat is tekenend voor de extreem-rechtsen en neo-libs van deze tijd. Het is niet zozeer hardvochtigheid als wel egocentrisme, narcisme, gebrek aan empathie, een vorm van psychopathie en vooral dommigheid.

    Dat is de tijdgeest. Gaat wel weer over, maar dat maakt je vader helaas niet meer mee. Mijn vader is gelukkig op tijd gestorven en mijn moeder had het na een half jaartje ook wel gezien met dit verdwaasde en verrechtste land.

  • Jim Peeters, ma 09 januari 2012 17:27 in reactie op Censuur Joop Reageer op Jim

    Jim

    Vroeger was het de tijdgeest dat mensen hun ouderen bij hunzelf in huis opnamen. Daarna stopten we ze in een bejaarden tehuis. Tegenwoordig zorgen we er gelukkig voor dat ze zo lang mogelijk in hun eigen huis kunnen blijven wonen met daarnaast mantelzorg door de kinderen (indien mogelijk)

  • Censuur Joop, ma 09 januari 2012 17:56 in reactie op Jim Peeters Reageer op Censuur

    Censuur

    Wat bedoel je? Waarom zeg je dat tegen mij?

  • Peter de Jonge, ma 09 januari 2012 16:44 Reageer op Peter

    Peter

    Ik zie dat mijn vader, en vel andere ouders, niet op de steun van hel wat reacteurs hier hoeven te rekenen. Toch maar even de moeite nemen mogelijk onbegrip weg te werken.

    Zoals ik schreef: mijn vader gaat het allemaal pikken. Ik ga daar geen ruzie meer over maken. Ik betoog dat ik het niet netjes van Rutte c.s. vind alle (nogmaals: alle!) mensen van die generatie, op te zadelen met een onrustige, oude dag.
    Niet alleen mijn vader, ook vele anderen hebben gedaan wat van ze werd gevraagd en waarvan ze, in hun oprechtheid, dachten dat ze ook moesten doen. Hard werken, school en studie voor hun kinderen betalen, betaald en onbetaald hun bijdragen aan de samenleving leveren, hun eigen ouders en/of andere zieke familieleden verzorgen, vanaf hun 16e belasting en pensioenpremies afgedragen, enzovoorts.

    En dat zonder er enige lening voor af te sluiten, dus bekostigd door een spaarzaam leven te leiden. Zonder klagen.
    Ik schreef ook dat ik het zelden met hem eens was en dat hij wat mij berteft vaak de verkeerde keuzes maakte.
    Dat neemt niet weg dat ik toch vind dat hij geen last mag hebben van de generaties die na hem en de zijnen kwamen en de boel hebben verziekt.

    Het gaat niet alleen om mijn vader. Het gaat om die hele generatie, die op het eind van hun leven door Mark Rutte c.s. het leven zuur worden gemaakt.
    Natuurlijk moeten de generatiegenoten van mijn vader, die het zwaarst getroffen worden, als eerste volledig gespaard blijven. Dat is mijn vader wel eens met mij.

    Maakt u zich verder niet ongerust. Hij zal tot zijn laatste snik de offers brengen die nu worden gevvaagd. Hij weet niet beter, dat doet hij zijn hele leven al. Dus al zou hij zijn huis moeten verkopen om thuiszorg, hulpmiddelen, medicijnen, behandelingen, reiskosten en levensonderhoud te betalen, dan doet hij dat.
    Ik gun dat niemand van zijn leeftijd. Laat alle ouderen met rust.

    Rest mij de vele reacteurs te bedanken voor hun hradvochtigheid.

  • Jim Peeters, ma 09 januari 2012 17:04 in reactie op Peter de Jonge Reageer op Jim

    Jim

    Hoezo hardvochtigheid? Het enige probleem dat u beschrijft is dat uw vader hogere reiskosten gaat hebben die hij door het niet meer hebben van een auto zonder probleem zelf kan bekostigen.

    Verder vraag ik mij af wat uw vader ervan vind dat u zijn situatie gebruikt voor een opinieartikel

  • Optel Som, ma 09 januari 2012 17:49 in reactie op Jim Peeters Reageer op Optel

    Optel

    Nou, ik beproef geen hardvochtigheid bij de reageerders, maar meer onduidelijkheid over de situatie. Iedereen zal uw vader het beste gunnen. En dat is zeker geen probleem met een zeer betrokken zoon en een eigen huis als fijne achtervang.

    Nu u uitleg geeft is het mij duidelijker geworden dat de situatie van uw vader niet centraal staat (dat kan immers ook niet met een eigen afbetaald huis!).
    Nee, centraal in uw verhaal (en reactie) staat toch het verschil in politieke kleur tussen uw vader en uzelf. Wellicht meer dan u zelf beseft...

  • Jan L., ma 09 januari 2012 19:56 in reactie op Peter de Jonge Reageer op Jan

    Jan

    "Dat neemt niet weg dat ik toch vind dat hij geen last mag hebben van de generaties die na hem en de zijnen kwamen en de boel hebben verziekt."

    Dat moet dan o.a. jouw generatie zijn. Betaal jij het verschil bij?

  • Nieuw!: Veldman, ma 09 januari 2012 21:21 in reactie op Peter de Jonge Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Je moet niet smeken bij een beul

  • Klaas Slager, di 10 januari 2012 09:23 in reactie op Peter de Jonge Reageer op Klaas

    Klaas

    Ik schreef het al, solidariteit lijkt te verdwijnen, graaien waar het kan wordt goedgekeurd.
    Ik raad degenen met deze mentaliteit een reisje naar de VS aan, niet naar de vakantieoorden, kun je zien hoe armen, zieken en ouderen, dat gaat daar vaak samen, daar leven.
    Dat is dan ook hun voorland.

  • Pepijn Nostrinite, wo 11 januari 2012 09:05 in reactie op Peter de Jonge Reageer op Pepijn

    Pepijn

    [Dus al zou hij zijn huis moeten verkopen om thuiszorg, hulpmiddelen, medicijnen, behandelingen, reiskosten en levensonderhoud te betalen, dan doet hij dat.]

    Ik weet nu al dat ik dat ook zal moeten. Geen ENKEL probleem mee. Dat is sociaal naar de samenleving. Eerst je eigen kapitaal opmaken voordat je aan dat van de maatschappij begint. Nee leuk is dat zeker niet maar rechtvaadfdig is het wel.

  • dr. Bob, ma 09 januari 2012 13:34 Reageer op dr.

    dr.

    Tja, het zal wel als een "schrijpend" (koot & bie) voorbeeld bedoeld zijn dit verhaal, maar ik teken er voor, de situatie van vader de Jonge.
    De meeste mensen in mijn omgeving halen de 65 niet eens, en de paar uitzonderingen zitten weg te rotten in zo'n ouwe van dagen opbergcentrum.
    Moet ik er wel bij zeggen dat een leven lang(kort) tussen de gifdampen van de Botlek wonen en werken ook niet helpt.

  • Pepijn Nostrinite, ma 09 januari 2012 12:33 Reageer op Pepijn

    Pepijn

    Sorry maar hier kan ik geen medelijden mee hebben. De laatste jaren in bescheidenheid leven past voor iemand die toch heel erg van de AOW heeft kunnen geneten na zijn werk. Ik zie het probleem niet. Of het is een luxeprobleem, zeker in deze tijd.

  • Klaas Slager, ma 09 januari 2012 09:09 Reageer op Klaas

    Klaas

    Als je vader een eigen huis heeft, en wat dan ?
    Verkopen, waar moet hij dan wonen ?
    Hypotheek nemen ?
    En als hij nu eens in een huurhuis woont ?
    De mentaliteit van graaien waar er gegraaid kan worden lijkt aan te slaan.

  • Pepijn Nostrinite, ma 09 januari 2012 15:51 in reactie op Klaas Slager Reageer op Pepijn

    Pepijn

    Zo moet ik het ook doen tzt: mijn huis verkopen en huren van de grote overwaarde als aanvulling op mijn pensioen. Ik kan er echt niet mee zitten. Sterker, ik ben blij dat ik dat extraaatje straks heb. En ik heb voor die overwaarde niks hoeven doen. Lui geld.

  • kees van eck, ma 09 januari 2012 16:17 in reactie op Klaas Slager Reageer op kees

    kees

    We mogen toch aannemen dat iemand van 85 zijn lastenvrij woont, maw zijn hypotheeklening heeft afgelost! Als de goede man zijn hele leven gespaard heeft, zit hij nu goed in de slappe was, al weten we niet wat de goede man voor werk deed en navenant loon ving, al zal een vvd-er in hart en nieren geen plaatwerker zijn geweest of schoonmaker.

  • , ma 09 januari 2012 17:07 in reactie op kees van eck Reageer op

    Gatverdamme.
    Wat een pokke-mentaliteit.................
    Sorry, bij dit soort reacties haak ik af.

  • kees van eck, ma 09 januari 2012 21:01 in reactie op Reageer op kees

    kees

    Mijn ouders verkeren waarschijnlijk in eenzelfde situatie als de oude heer van de auteur. Moeten ook meer gaan betalen. Het leven wordt nou eenmaal duurder. Ik word kotsmisselijk van de 'wijhebbennadeoorlognederlandopgebouwd-mentaliteit' alsof mensen in de jaren 50 daar mee bezig waren. Er was genoeg werk en mensen hebben een goede boterham verdiend. Niet voor Nederland of iets anders abstracts, maar om een eigen gezin te onderhouden.

  • Pepijn Nostrinite, wo 11 januari 2012 09:02 in reactie op kees van eck Reageer op Pepijn

    Pepijn

    Volkomen gelijk heb je.

  • Pepijn Nostrinite, wo 11 januari 2012 09:03 in reactie op Reageer op Pepijn

    Pepijn

    Terwijl je juist aan zou moeten haken want Kees heeft gewoon een punt.

  • , do 12 januari 2012 13:11 in reactie op Pepijn Nostrinite Reageer op

    Zo is dat, omdat die mensen na de oorlog zijn geboren en dus werk hadden en ook voor een habbekrats(vergis je daar niet in) keihard gewerkt hebben mag je ze nu rustig afbranden,want wij...................aanstormend nieuw intellect zonder daarvoor ooit iets gedaan te hebben.................WIJ hebben RECHTEN.

    Je hebt volkomen gelijk.

    Ons kent ons.

  • Klaas Slager, ma 09 januari 2012 17:34 in reactie op kees van eck Reageer op Klaas

    Klaas

    Inderdaad, wij ouderen losten nog af.

  • kees van eck, ma 09 januari 2012 21:09 in reactie op Klaas Slager Reageer op kees

    kees

    Precies... omdat bankiers nog te vertrouwen waren en de aflossingsvrije uitzuighypotheek nog niet was uitgevonden. Ik heb destijds (1990) ook maar gewoon een handtekening gezet onder iets omdat de man in pak aan de andere kant van de tafel mij dit adviseerde.

  • Klaas Slager, di 10 januari 2012 09:20 in reactie op kees van eck Reageer op Klaas

    Klaas

    Ik had in 1971 het idee dat ik wist wat ik deed.
    Toen was een annuiteitenhypotheek al revolutionair.

  • Optel Som, ma 09 januari 2012 08:38 Reageer op Optel

    Optel

    Zomaar twee berichten uit de krant heden ochtend:

    'Ouderen rijker dan ooit'
    AMSTERDAM -  De 65+-korting is nergens meer voor nodig: ouderen zijn rijker dan ooit. Ouderen waren vroeger misschien vaker arm, maar nu niet meer. 65-plussers zijn volgens het CBS van alle leeftijdsgroepen „het minst vaak arm”. Het gemiddeld besteedbaar inkomen van ouderen is er flink op vooruit gegaan sinds 2000, evenals de vermogens.

    AMSTERDAM -  Sinds de invoering van de euro, tien jaar geleden, zijn de dagelijkse boodschappen nauwelijks duurder geworden.
    Volgens een onderzoek kostten 42 gangbare producten in 2002 samen 78,90 euro en nu 80,56 euro. Voor andere supermarkten geldt een vergelijkbare prijsverhoging van 2 procent.

    Wat gaat het slecht in Nederland ?

  • , ma 09 januari 2012 09:04 in reactie op Optel Som Reageer op

    Op zich is dat waar, maar dat geldt niet voor ALLE ouderen.
    Zou het misschien een optie zijn die korting op ouwelullenkaarten e.d. afhankelijk te laten zijn van het inkomen?
    Zodat mensen met maar een klein pensioentje niet de dupe worden van het feit dat er steeds meer mensen komen met een goed pensioen??

  • Optel Som, ma 09 januari 2012 09:27 in reactie op Reageer op Optel

    Optel

    De boodschappen zijn toch voor alle ouderen hetzelfde geprijsd?

  • sjaak de intellectueel, ma 09 januari 2012 13:24 in reactie op Reageer op sjaak

    sjaak

    ----Zou het misschien een optie zijn die korting op ouwelullenkaarten e.d. afhankelijk te laten zijn van het inkomen?---

    Nee, anders heeft het al helemaal geen zin meer om te sparen in Nederland en dat is nu juist de oorzaak van de crisis!

  • Klaas Slager, ma 09 januari 2012 09:52 in reactie op Optel Som Reageer op Klaas

    Klaas

    Het eigen risico van de ziektekosten loopt alsmaar op, pensioenen worden niet geindexeerd, verlagingen zijn aangekondigd.
    Maar het kan goed zijn dat ouderen nog met geld weten om te gaan, en geen aflossingsvrije hypotheken hadden, ook geen leasebakken en Iphones.
    Van comazuipen hadden ze ook nog geen last.

  • Eline W, ma 09 januari 2012 14:12 in reactie op Optel Som Reageer op Eline

    Eline

    Mijn ouders ging een week naar Terschelling, ze hadden 50+ korting. Juist...

  • Rob van Kan, ma 09 januari 2012 08:01 Reageer op Rob

    Rob

    Beste Peter, Beste Mark;

    Mijn vader is na een lang, werkzaam en goudeerlijk leven gestorven aan de gevolgen van zijn werk: asbest. Dus, Peter: wees blij dat die van jou veilig in een kazerne zat. En, Mark: ik ben blij dat de oude man dit niet meer hoeft mee te maken. Hij schold altijd op Kok - ik weet zeker dat hij ook jou onder uit de zak had gegeven.

  • Nieuw!: Veldman, zo 08 januari 2012 23:51 Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    jezus wat een luxe

    mijn vader is al jaren de klos door PvdA/CDA/VVD

    mekkeren oven een pensioen

    mijn pa 61 maar zo gammel als hersens van Rutte
    Zijn misdaad: terminale kanker overleven en weigeren mijn moeder te scheiden .
    Die moet rondkomen van een absurd laag bedrag
    Want als je een vrouw hebt die wegens haar leeftijd niet meer aan de bak komt en je bent gammel dan ben je gewoon de klos
    Mark, Cohen of Sap
    Jullie spaarden mijn vader niet en dat gaan jullie ook nooit doen
    Het is wel goed met jullie
    En smeken om genade bij een sadist als mark rutte is een extra pak slaag uitlokken
    Smeekbeden is de politiek niet van gediend of het nu Sap of Rutte is
    een pot nat ze maken onze papa's kapot
    En dat niet alleen
    Ze maken iedereen kapot die gewoon niet op steroide anabolen achter een lopende band kan zwoegen
    Nee mark
    ga jij maar lekker door met je demonische werk
    ooit zullen de mensen opstaan en zeggen IK PIK HET NIET MEER
    http://www.youtube.com/watch?v=QMBZDwf9dok

  • Bas Ooms, zo 08 januari 2012 23:47 Reageer op Bas

    Bas

    Was het niet Wouter die de Bos-belasting heeft ingevoerd?

  • Hans van der Helm, zo 08 januari 2012 23:38 Reageer op Hans

    Hans

    Beste Peter, ik ben 77 en ook beroeps militair geweest, maar wel altijd de PvdA gestemd en daar zit het verschil.
    Ik was veel van huis (varende) soms wel 9 maanden lang (wereldreis).
    Maar ook 19 maanden Nieuw Guinea (60-63).
    Overigens werd ik veel overgeplaatst (2 maal verhuisd)
    Ik heb nooit van 9 tot 5 gewerrkt.
    Nooit bang geweest voor de dreiging van communisten (Koude oorlog) want dan had hij maar het boek van Generaal Von Meijenfeldt moeten lezen in die jaren.
    Ik kan je vader vertellen, dat hij met zijn pensioen en voor die tijd de "uitkering" gewezen militairen, al ruim 25% achterloopt bij de markt.
    Zal hij wel fijn vinden ;-))
    Ik ben ook niet bang voor Islamisering van Nederland, want het is de Katholieken ook niet gelukt, terwijl die toch ook zorgden voor grote gezinnen.
    Je ziet maar er waren in de krijgsmacht ook nog linkse mensen, alhoewel we met de nek werden aangekeken door bepaalde personen.
    Maar dat maakt je hard en leer je de onzinnige uitlatingen weerleggen met echte feiten.
    Ik heb geen liggende gelden, maar ook geen schulden en probeer van het leven te maken wat mogelijk is.
    Ik zou zeggen geweldig dat je het voor je vader en anderen opneemt, maar ik vind het ietwat overdreven om het alleen bij dit soort futiliteiten te houden, de problematiek is veel uitgebreider en heeft geen betrekking op je vader die zich nog best kan redden.
    Hij zou net zo moeten doen als ik, geen beroep doen op de gemeenschap, doe ik ook niet en wij schaffen zelf alles aan zodat mensen die het minder hebben daar gebruik van kunnen maken.
    Ik weet niet hoe je vader (in welke rang/stand) hij eervol is ontslagen, maar kilometervergoeding van de gemeente lijkt mij zelfs overdreven.
    Wens je vader sterkte en jammer dat hij op zo'n late leeftijd door heeft dat hij van de VVD niets te verwachten heeft. ;-((

  • Donald Duck, zo 08 januari 2012 22:39 Reageer op Donald

    Donald

    Waar gaat het eigenlijk over? Dat je vader 2 cent meer voor de taxi moet betalen per km? Ik begrijp er niks van. Beroepsmilitairen hadden altijd een zeer goed en vast salaris en een zeer riant pensioen. Bijna nergens had je meer zekerheid als in het leger. Als hij nou bouwvakker was geweest en iedere ochtend om 6 uur op moest om vaak in weer en wind het meest zware werk te verzetten en door het vele switschen geen pensioen had opgebouwd...

  • Optel Som, zo 08 januari 2012 22:18 Reageer op Optel

    Optel

    Beste Peter, ik snap je verhaal niet. Als je vader een eigen huis heeft dan kan hij hij hier ruimschoots mee vooruit, financieel gezien.

    Als dat toch niet lukt zou je voor hem een taxi kunnen regelen, zomaar nietwaar? Vooralsnog zijn alle loonstrookjes per 1 januari er weer op vooruit gegaan dus we zitten nog niet in de crisis.

    Wat is het probleem, dat vergeet je te benoemen in je stuk?

  • marietje jansen, zo 08 januari 2012 22:07 Reageer op marietje

    marietje

    Iedereen is de klos. Alleen de echte rijken niet.

  • Nieuw!: Veldman, zo 08 januari 2012 23:54 in reactie op marietje jansen Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    we leven in een schilderij van Escher

  • , ma 09 januari 2012 09:05 in reactie op marietje jansen Reageer op

    Oh, die zullen ook moeten inleveren, denk ik.
    Die hebben er alleen nauwelijks last van.

  • Adrie Kooijman, zo 08 januari 2012 21:47 Reageer op Adrie

    Adrie

    Beste Peter, een van de sterke(...) punten van het liberalisme is nu juist dat het niet uitmaakt wie er, hoe hard geraakt wordt.
    Diegene die hard geraakt wordt heeft blijkbaar niet goed voor zichzelf gezorgd, dus eigen schuld, dikke bult.
    Liberalen zorgen niet voor anderen, dat zou je vader als trouw VVD stemmer toch moeten weten?

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven