Bio Bekijk alles van Pablo Moleman Word fan

Pablo Moleman

Pablo Moleman Voorzitter PINK!, jongerenafdeling PvdD

11 januari 2011 Reageer (45) 2096 x bekeken Groen RSS

Bennie Jolink, doe Normaal!

De voorman van boerenrockband Normaal noemt de plezierjacht op dieren ´een onuitputtelijke bron van inspiratie´

Jagen is wreed, onnodig en uit de tijd, zo lijken de meeste Nederlanders te denken. De plezierjacht wordt door 0,2% van de Nederlanders beoefend en door 97% veroordeeld. Streekzanger Bennie Jolink wil daarom met zijn nieuwe cd Hubertus en Diana het ‘taboe rond de jacht doorbreken’. Hij wordt hierin bijgestaan door jachtmaatje Jan Tolkamp en door Sabine Uitslag, een trouw jachtkeffertje van het CDA. De titelverwijzing naar de jachtheilige St. Hubertus is typerend voor de schijnheiligheid waarmee de moderne jager zich tracht te profileren in een land waar het maatschappelijk draagvlak onder de jachtlaarzen wegbrokkelt.

Zo verschuilt ook Jolink zich graag achter het eufemisme ‘faunabeheer’. “De jacht is niet alleen nuttig maar zelfs noodzakelijk” stelt hij. “Jagers helpen de natuur een handje bij het natuurbeheer.” Jagers zijn weldoeners! Puur uit liefdadigheid zijn jagers zelfs bereid duizenden euro's per jaar te besteden aan hun ‘vrijwilligerswerk’. Graag betaalt een rijke Westerling meer dan 20.000 euro om in Afrika de olifant te mogen ‘helpen’. Dat veel jagers door het illegaal bijvoeren en uitzetten van dieren de te bestrijden populatie weer doen groeien, zal ook wel goed bedoeld zijn.

Maar Jolink gaat nog verder: jagers doen het niet eens voor hun plezier! “Iemand die voor zijn plezier een dier doodschiet, moet onmiddellijk naar de psychiater” verklaart hij. Vandaar ook dat nog altijd wordt gesproken van ‘plezierjacht’, of zelfs in de wet van ‘het genot van de jacht’. Vandaar dat jagers in de rij staan om hun deel te krijgen als er weer een afschotquotum is bepaald – op basis van tellingen uitgevoerd door de jagers zelf. Vandaar dat selectief op mannetjes wordt geschoten, opdat de populatie niet te veel afneemt. Vandaar dat in sommige jachtbladen te lezen is over de oerendharde erecties die het jachtspektakel bij de heren teweeg kan brengen.

Bennie noemt de jacht “een onuitputtelijke bron van inspiratie.” Treurig dat hij zich niet, zoals de meeste natuurliefhebbers, kan laten inspireren door de levende natuur en foto's schiet in plaats van kogels. Ook St. Hubertus beterde zijn leven en hing zijn wapens aan de wilgen. Het zou de jachtdiscussie goed doen als de jagers uit hun hutten kropen en open zouden zijn over hun motieven. De mythe van het ‘faunabeheer’ kan dan de wereld uit.

Bennie, doe normaal en ga gewoon weer hoortoestellen promoten.

Laatste Reacties (45) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Pieter Korre, wo 19 januari 2011 07:32 Reageer op Pieter

    Pieter

    Dan kun je dieren beter snel doodschieten dan dat je ze vetmest, vol stopt met chemicaliën, ze genetisch aanpast e.d..... Maar het SMAAKT zo lekker he?!

    Kom op mensen, als er toch schijnbaar zo weinig mensen zijn die jagen, dan is 't toch gewoon OK?

  • J.A. Geerts, ma 17 januari 2011 09:09 Reageer op J.A.

    J.A.

    "Nuttig, noodzakelijk en NORMAAL". Niets mis mee, ben het VOLLEDIG eens met Jolink!

  • Gerwin van Eersel, zo 16 januari 2011 00:23 Reageer op Gerwin

    Gerwin

    "De voorman van boerenrockband Normaal noemt de plezierjacht op dieren ´een onuitputtelijke bron van inspiratie´"

    Laten we ons liever eerst druk maken over de plezierjacht op mensen die met onze steun in Irak heeft plaatsgevonden, en in Afganistand plaatsvindt.

  • Pablo Moleman, vr 14 januari 2011 12:55 Reageer op Pablo

    Pablo

    Inderdaad, die dieren zijn zelf geen haar beter:

    --
    Vos neemt met geweer wraak op jager
    Toegevoegd: donderdag 13 jan 2011, 14:03
    Update: donderdag 13 jan 2011, 15:21

    Het jachtseizoen in de Wit-Russische stad Grodno is sinds kort geopend, maar daar zijn niet alle dieren het mee eens. Een vos zon dan ook op wraak.

    Verschillende Wit-Russische media melden dat een jager in een bos bij Grodno een vos met een kogel wist te raken. Toen de jager het dier zag, wilde hij het met de kolf van zijn geweer de genadeklap geven.

    Maar de vos maakte plotseling een beweging met z'n poot en haalde daarmee de trekker over. Het geweer ging af en de jager werd in zijn been geraakt. De vos wist te ontkomen, de 40-jarige jager moest naar het ziekenhuis.

    http://nos.nl/artikel/211378-vos-neemt-met-geweer-wraak-op-jager.html

  • Ieder - eenwilvrijzijn, wo 12 januari 2011 15:27 Reageer op Ieder

    Ieder

    Waarom worden mensen
    die het goed vinden dat andere dieren dan de mens onnodig gedood, gekweld, gemarteld ....., worden,
    toch vaak zo agressief naar degene die dat niet ok vinden.?

  • Reinaert de Vos, wo 12 januari 2011 16:42 in reactie op Ieder - eenwilvrijzijn Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Misschien omdat ze het er niet mee eens zijn?

  • Ieder - eenwilvrijzijn, wo 12 januari 2011 20:55 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Ieder

    Ieder

    Het niet met iemand eens zijn is toch zeker geen legitimatie of goede reden om agressief te worden.?

  • Rouane Rabbit, wo 12 januari 2011 15:06 Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[en door 97% veroordeeld]---

    Maar als ik dan een konijntje in het zuur klaarmaak op Maastrichtse wijze, dan likt 99% van de bevolking wel zijn vingers af, en kunnen ze niet genoeg krijgen van brood soppen in de jus.

  • Reinaert de Vos, wo 12 januari 2011 14:13 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    [Treurig dat hij zich niet, zoals de meeste natuurliefhebbers, kan laten inspireren door de levende natuur en foto's schiet in plaats van kogels]

    Ach, alles is natuur, het schieten op dieren ook. Wel eens gezien hoe onze mede-dieren met elkaar omgaan, gewoon bij de beesten af, wel eens een mierenoorlog gezien, of een van Chimpansees? En leeuwen, die hufters eten soms gewoon hun eigen kinderen op. Daar zouden ze eens tegen op moeten treden! Dion Graus kom er maar in.

  • Francis Olojocs, wo 12 januari 2011 13:03 Reageer op Francis

    Francis

    Nogal wat Nederlanders vinden ook dat links moet opzouten... Maar dat doen ze ook niet.
    Heel veel Nederlanders vinden dat we met alle ontwikkelingshulp moeten stoppen. lijkt me niet een goed plan, toch, Joop?
    Zo is een groot gedeelte van Nederland van mening dat er meer soap series en minder cultuur nodig is, wat vinden we daar van?
    hebt U die jacht wel eens 'objectief' van dichtbij bekeken?
    bent u wel eens een van de vele keren per jaar' zonder geweer' meegegaan met een jager, die dan van de natuur geniet, haar bestudeert, het biotoop, het ecosysteem analyseert en op basis daarvan bepaald óf en hoeveel er gejaagd moet worden?
    Of stropers te lijf gaat die inderdaad wreed dieren martelen? Gaat u er om 03:00 uur U bed voor uit? De jager wel. Dat weet geen Nederlander.
    Neemt U het gewonde hert, fazant, konijn mee naar huis om het verzorgen buiten de jachtseizoenen om?
    De kortzichtigheid van de zogenaamde natuurliefhebber die zonder enige kennis, puur vanuit een onderbuikgevoel redeneert stoort.
    Linksigheid tegen de groot kapitalist, alsof de kasteelheren nog steeds als hobby te pas en te onpas er lollig op los knallen.

  • Zeer Voornaam, wo 12 januari 2011 13:31 in reactie op Francis Olojocs Reageer op Zeer

    Ik zou willen dat alle bio weg ging en iedereen weer zelf z'n vlees ging vangen. Het zou het besef van wat hij eet zeer vergroten, de man schieten en de vrouw plukken.
    Het heilig verklaren van dieren gaat me echt te ver.
    Waarom zou het dier de mens niet mogen wat het dier de leeuw ook doet? Of het dier de mol het dier de pier aandoet. Immers, een hert edeler maken dan de pier is toch echt pure onzin. Net zo'n onzin als een cavia politie die niet in de bio industrie ingrijpt.

    Natuur in Nederland? Laat me niet lachen, er is in Nederland alleen milieu. Milieu is een park maar dan iets groter, bewust onderhouden door actie of juist door geen actie. Vaak zelfs zo conservatief dat als de natuur ingrijpt en het milieu naar aardse wetten veranderd het door de mens weer terug naar milieu wordt gebracht. Ik zie dan ook niet het verschil tussen de jager lol, het vogeljes lol en het hoge riet lol. Beide lopen door een gecultiveerde omgeving die de aarde in vrijheid heel anders zou indelen.

  • Thayli - Rah, wo 12 januari 2011 12:12 Reageer op Thayli

    Thayli

    "De plezierjacht wordt door 0,2% van de Nederlanders beoefend en door 97% veroordeeld."

    Doet me meteen denken aan de briljante uitspraak: there are lies, damned lies and statistics.

  • Nihilist #1375, wo 12 januari 2011 12:48 in reactie op Thayli - Rah Reageer op Nihilist

    Nihilist

    Het schijnt dat 72,8 % van de statistieken geheel uit de duim worden gezogen.

    ;-)

  • Jan Wijn, wo 12 januari 2011 11:32 Reageer op Jan

    Jan

    De gebruikelijk lariekoek van faunabeheer die Jolink verkondigt.

  • Thayli - Rah, wo 12 januari 2011 12:54 in reactie op Jan Wijn Reageer op Thayli

    Thayli

    Ik zou zeggen: doe eens moeite om zijn uitspraken met geldige argumenten te bestrijden. Uw uitspraak komt zo niet alleen een beetje dom, maar vooral onsymphatiek over.

  • M. NaastDirksland, di 11 januari 2011 19:23 Reageer op M.

    M.

    het is weer zover, een fundamentaliste anti-jacht goeroe kan weer ongenuanceerd spuien tegen de jagerij.
    Als de doorsnee burger in zijn/haar woning last heeft van wespen, kakkerlakken, muizen, ratten, muggen of mieren, dan moet dit direkt beeindigd worden, meestal door het betreffende dier te doden.
    In Nederland wordt alleen nog maar gejaagd op dieren die schade toebrengen aan de portemonnee van de boer, of schade toebrengen (door predatie van andere dieren) aan de fauna. Denk bij dit laatste bijv. aan vossen die weidevogels opvreten of kraaien die nesten van bodembroeders leegvreten.
    Waarom zouden boeren hun bezittingen niet mogen beschermen tegen opvreten? Heeft u wel eens 1000 ganzen op een tarweveldje zien landen? Ik wel. Binnen 1 week geen tarwe meer.
    En in de restaurants zijn de couvertjes met wildezwijnen ragout en hertebiefstukjes niet aan te slepen. Beter dat we ervan genieten dan dit vlees te laten rotten in de natuur, wat in sommige zogaamde "natuurgebieden" inmiddels gebeurd. Denk bijv. aan de dierenbeulerij in de Oostvaarders plassen, waar we binnen een hekwerk duizenden grote grazers laten verhongeren.
    Kortom: kunnen we onze energie nu eens aan wat zinvols gaan besteden? Beste partij van de Dieren: gaat u bijvoederen in de Oostvaardersplassen? Of weet u misschien ook geen raad met dit uit de hand gelopen anti-jacht experiment?

  • , wo 12 januari 2011 13:15 in reactie op M. NaastDirksland Reageer op

    De slechtste en minst efficiente manier om een fundamentalist als deze jongeman te bestrijden is het terugslaan met even fundamentalistische tegenargumenten. Zoals het aanhalen van de Oostvaardersplassen, wat hier niets mee te maken heeft, en de bewering dat er alleen gejaagd wordt op dieren de boer en/of maatschappij schade berokkenen. Ik ben geen principeel tegenstander van de jacht, maar wel tegen jacht die diersoorten in hun voortbestaan bedreigt, zoals die op hazen. Wordt er nog op snippen gejaagd? Dat is louter een plezierjacht, want snippen zijn absoluut onschadelijk. Zijn kraaien schadelijk voor andere dieren of voor boeren. Het eerste is wetenschappelijk al lang tegengesproken, het tweede zal zeker plaatsvinden. Maar is die schade zodanig dat het jacht vereist? Kortom, er moet een compromis worden gesloten tussen allerlei belangen. Het is niet zo simpel als de partij voor de dieren de wereld inschettert, maar ook niet zo simpel als u het stelt.

  • Han van der Horst, di 11 januari 2011 16:24 Reageer op Han

    Han

    De broer van een goede vriendin van mij - hij is nu al jaren geleden overleden - was secretaris van de jagersvereniging Goeree Overflakkee. Ik ben ook wel eens een paar keer bij hem over de vloer geweest in zijn eenzame huis ergens aan de dijk bij Ooltensplaat als ik mij niet vergis. Ik was komisch. Als die ganzen nou terugschoten, dan kon ik er nog waardering voor opbrengen, zei ik. De broer van mijn vriendin werd niet kwaad of cynisch maar hij vertelde over twee dingen: de rol die hij met zijn jagersvereniging speelden bij het faunabeheer én het plezier dat zij hadden aan raak schieten. als ze met zijn allen ook roofdier speelden in de polder.
    Ik sta nog steeds kritisch ten opzicht van de jagers en hun lobby maar die lui op Goeree Overflakkee waren naar mijn idee serieus bezig. Je moet trouwens het wil niet onderschatten. Dat laat zich door een onhandige lawaaiíge mens met een schietgeweer niet zomaar verschalken tenzij het al door een eerder opgedane verwonding of een ziekte verzwakt is. Wat dat betreft leek die jongen en zijn vrienden op de vossen in de polder.
    Hoe dan ook, ik wil Benny Jolink niet demoniseren.

  • Aert Willem d'Holbach, di 11 januari 2011 15:55 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Plezierjacht? Daar ga ik mee varen. En de rest van taalkunidg onderlegd Nederland vaart lekker mee.

    Maar dat terzijde, ik gun Molleman zijn pleziertje...

    Wel is het natuurlijk (!) grappig om te zien dat de oermens Jolink, die nog duidelijke wortels in oudheid en een navelstreng met onze natuurlijke instincten heeft, wordt veroordeeld voor het feit dat hij zich als "de mens de jager" gedraagt door mensen die dermate intellectueel geëvolueerd zijn dat ze geen enkele binding meer met het fenomeen natuur hebben behalve dan met een natuurmuseum en dieren inmiddels op gelijke hoogte stellen met de mens.

    (been)Hamvraag in deze kwestie is: welke natuur zijn we bereid op te geven ten gunste van welke andere natuur?

    Ik vind dat we deze natuurmens moeten conserveren, dat doen we tenslotte ook met culturen die op het eerste gezicht een beetje anachronistisch zijn. De jager met uitsterven bedreigd...

  • Censuur Joop, di 11 januari 2011 15:50 Reageer op Censuur

    Censuur

    Het woord 'plezierjacht' zegt eigenlijk al meer dan genoeg.

  • Bram Mulder ten Kate, di 11 januari 2011 15:47 Reageer op Bram

    Bram

    beter dan de bioindustrie. Maar 97% van de Nederlanders veroordeelt dat niet omdat men bang is zijn goedkope stukje vlees te verliezen. Hypocriet.

  • Tom Meijer, di 11 januari 2011 16:29 in reactie op Bram Mulder ten Kate Reageer op Tom

    Tom

    Behoor ik dan tot die maar 3%? Ik denk dat het er wel meer zijn maar de meeste mensen willen de consequenties niet aan. Dan zijn ze blijkbaar niet echt tegen de bioindustrie, kan je redeneren. Misschien is dat zo maar ik zie dat toch anders. Er wordt niet echt werk van gemaakt om dit soort misstanden tegen te gaan. Gebeurt dat wel dan zullen de prijzen natuurlijk stijgen. Daar heeft dan wel iederéén mee te maken. Omdat er nu nauwelijks iets aan gebeurt zijn de prijzen voor producten die niet uit de bioindustrie afkomstig zijn relatief duurder dan bij het algemeen tegengaan van deze misstand het geval zou zijn. Bovendien worden de prijzen zoals die nu zijn met elkaar vergeleken en dan kiezen de meeste mensen toch voor datgene wat zij beter kunnen betalen: het bioindustrieproduct dus. Zo wordt het nooit wat.

  • hans detorenkraai, di 11 januari 2011 14:49 Reageer op hans

    hans

    Eet niet veel vlees maar wild smaakt buiten gewoon lekker. De belasting van de natuur en het welzijn van de wilde dieren is over het algemeen redelijk gewaarborgd. Het is zo nu en dan noodzakelijk in een druk bevolkt landje zonder groot jagend wild iets aan regulering te doen. Maar er plezier in scheppen een ander wezen het leven benemen gaat ver. Kan me nog wel iets voorstellen bij kleiduiven knallen, maar de lol die er zou kunnen zijn in doden van levende wezens begrijp ik niet goed. Neemt niet weg dat er wel degelijk een noodzaak is om regulerend op te treden. En dan is natuurlijk waanzin het dier in de destructie te gooien, dan is zijn dood helemaal zinloos. Of we importeren wat roedels wolven, dan is er op termijn een wat betere balans te verwachten en met als gevolg ik mijn wild zwijn op mijn buik kan schrijven, vind ik ook prima.

  • Co Stuifbergen, di 11 januari 2011 14:43 Reageer op Co

    Co

    Ik ben niet per se tegen de jacht.

    Het lijkt mij bijvoorbeeld goed als in de Oostvaardersplassen jaarlijks een aantal "grote grazers" afgeschoten worden, zodat de anderen niet van honger sterven.

    Ik ben wel tegenstander van het fokken van dieren voor de jacht (het bijvoeren van everzwijnen valt voor mij daaronder, want het betekent dat de populatie te groot is voor het leefgebied), en het fokken/slachten voor de voedselvoorziening

  • Ben Joosten, di 11 januari 2011 14:40 Reageer op Ben

    Ben

    Wild is scharrelvlees.

  • Marc 's Mening in de Marge, di 11 januari 2011 14:25 Reageer op Marc

    Marc

    Als er te veel jagers zijn, is het jachtseizoen op jagers dan ook geopend? Dan lost het probleem zich vanzelf op.

  • Joe Speedboot, di 11 januari 2011 14:25 Reageer op Joe

    Joe

    Ik verafschuw plezierjacht maar Jolink zit wat mij betreft een stuk zuiverder in elkaar dan menig 'pak met stropdas' die zover van de natuur afstaat dat hij zijn jachtinstinct bevredigt met grootschalig veroveren en graaien ten koste van mens, dier en milieu.

  • x x, di 11 januari 2011 14:19 Reageer op x

    x

    Nog nooit zoveel feiten en goede argumenten in 1 artikel gezien. Chapeau!


    P.s. dit was cynisch natuurlijk...

  • Last Shadow Puppet, di 11 januari 2011 14:00 Reageer op Last

    Last

    Het probleem is dat het merendeel van de Nederlanders inmiddels zo vér van de natuur af staat dat zij zich niets meer voor kunnen stellen bij de jacht. Het hoogtepunt van contact met de natuur bestaat voor deze mensen uit het zondagse bezoek aan het stadspark alwaar een kolonie moddervette eenden wat broodkorsten wordt toegeworpen.

    Bennie Jolink kent nog het buitenleven, en de geneugten daarvan. Als het inderdaad maar om 0,2% van de bevolking gaat die zich hiermee bezig houdt, laat deze mensen dan toch!

  • Ouwe Rukkers, di 11 januari 2011 13:53 Reageer op Ouwe

    Ouwe

    Ik vind het best, zolang hij maar geen schot hagel in mijn eendekont schiet.

  • Henk-Jan Mielke, di 11 januari 2011 14:33 in reactie op Ouwe Rukkers Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Wat is dat toch met eenden en het weigeren een broek te dragen, Donald heeft er ook altijd moeite mee, behalve tijdens het zwemmen...

  • Ouwe Rukkers, wo 12 januari 2011 07:47 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op Ouwe

    Ouwe

    Omwille van de kuisheid, Henk-Jan, omwille van de kuisheid draag ik een zwembroek.

  • Piet de Geus, di 11 januari 2011 13:52 Reageer op Piet

    Piet

    Zelden zo'n verzameling drogredeneringen en ononderbouwde statistieken op een rij gezien. Maar uiteraard is Joling guilty by association...

  • Anja Lodewijks, di 11 januari 2011 13:46 Reageer op Anja

    Anja

    Als jacht je onuitputtelijke inspiratiebron is, hoef je inderdaad niets normaals van deze man te verwachten en is hierbij een hoop verklaart.
    Erasmus wist dat al in het begin van de 16e eeuw.
    Hoewel de jagers door voortdurend op jacht te gaan en wild te eten, niets anders bereiken dan dat ze verdierlijken, menen zij dat ze het leven van een prins leiden."
    Erasmus
    Nederlands humanist en filosoof (1469-1536)
    Citaat afkomstig uit: Lof der zotheid (1511)

  • Jeroen van Arkel, di 11 januari 2011 13:44 Reageer op Jeroen

    Jeroen

    Volgens mij is schieten op olifanten wel degelijk plezier jacht, maar in Nederland moet je eerst een jachtakte halen, en heb je je gewoon aan de fauna wet te houden en de quota. Jagers zelf stellen die niet op dat doen de instaties. Hij zegt zelf ook dat het doden van dieren niet leuk is maar de jacht wel. De jacht is niet gelijk aan alleen schieten.

    Ik zelf heb geen jachtakte, maar ging wel mee met vrienden, ik zelf vind schieten erg mooi, maar heb gekozen voor klei schotels of de kogelbaan, geen dieren. Tijdens mijn diensttijd heb ik veel geschoten en heb diverse diploma's gehaald maar besefte me wel dat een zwart mannetje op een wit bord gelukkig geen mens is.

    Het samen zijn en de gehele dag buiten zijn en eten en drinken dat is iets wat in sommige delen van het land idd als jacht en plezier daaraan ontleent wordt, maar dat is wat anders dan plezier jacht.

    Dat ze kunnen jagen en dat daarmee de quota van de jachtopziener gehaald wordt en voor hen dan meegenomen.

    Indirect is het dus wel plezier, maar niet primair. Als het niet nodig was qua quota dan was er ook geen jacht.

    Ik weet dat dit een op glas ijs gebied is, maar voor jagers geldt niet automatisch dat ze als debielen maar in het wilde westen schieten en om het schieten maar op konijnen ed schieten. Daar heb je zoals ik al vermelde schietbanen voor.

  • Diantha Averil Nota, di 11 januari 2011 19:00 in reactie op Jeroen van Arkel Reageer op Diantha Averil

    Diantha Averil

    Ik vind het opmerkelijk dat jagen vaak wel ok is maar enkel doodschieten niet. Óf en hoeveel er geschoten wordt is steeds een discussie, maar de manier waarop slaan we over.

    Bij de plezierjacht worden de dieren opgejaagd, raar-gefokte honden ingezet en in de elitaire kringen is het een soort sadistische ceremonie met gekke gebruiken. Ik haal er mijn schouders bij op; mal cultureel fenomeen op kleine schaal.

    Een kennis van me werd recentelijk boswachter. Die 'jagen' niet maar schieten alleen. Voor, jawel, faunabeheer. Is dat dan erger? En nu we besluiten dat de dieren dan toch dood moeten, mag iemand daar dan plezier aan beleven? Of is de plezierjacht vooral de goedkope oplossing?

    Over dichter bij de natuur gesproken: vermakelijker was het als Jolink de eerlijke strijd aanging met een everzwijn, met speer, in lendendoek.

  • Zeer Voornaam, wo 12 januari 2011 13:40 in reactie op Diantha Averil Nota Reageer op Zeer

    " Over dichter bij de natuur gesproken: vermakelijker was het als Jolink de eerlijke strijd aanging met een everzwijn, met speer, in lendendoek."

    Kunt u ophouden uw menselijke waarde en normen op dieren te projecteren? De natuur wordt niet door Walt Disney bijgehouden.
    Een leeuw gaat ook niet jagen met 1 poot op z'n rug, "eerlijke strijd" is een onzinnig begrip. Of wilt u beweren dat de innovatie van de mens onnatuurlijk is? De mens als god dus.

  • Thayli - Rah, wo 12 januari 2011 14:54 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Thayli

    Thayli

    Kudo's voor deze reactie. U begrijpt het!

  • Ton evertsen, di 11 januari 2011 13:37 Reageer op Ton

    Ton

    plezierjacht is onzin, ik kan er nog mee leven dat iemand jaagt om te eten (zelfs als de super om de hoek zit want wat is eigenlijk het verschil)

    maar gewoon afknallen om wat gaten in iets te schieten nee, ga dan maar met blote handen op wilde zwijnen jagen, heeft het dier er ook lol van

  • Rob van Koot, di 11 januari 2011 13:36 Reageer op Rob

    Rob

    Mannen zijn van nature jagers en zolang het gaat om dieren die afgeschoten moeten worden om wat voor reden ook mag Joling dit van mij gewoon vinden. Het is toch geen schande om jagen leuk te vinden. Wat gaan we nou krijgen? Fijn dat een meerderheid tegen is maar de minderheid heeft ook bestaansrecht in goed links denken.

  • Joop Schouten, di 11 januari 2011 14:06 in reactie op Rob van Koot Reageer op Joop

    Joop

    'Mannen zijn van nature jagers ' ?
    Klinkt plausibel. Maar jagen kan ook zonder te doden.

    Pak een fototoestel en schiet je rot zou ik dan zeggen...

  • Zeer Voornaam, wo 12 januari 2011 13:36 in reactie op Rob van Koot Reageer op Zeer

    " Fijn dat een meerderheid tegen is "

    Eigenlijk geloof ik daar niets van.
    Waar is ze tegen? Dat dieren pijn leiden? Waarom hebben de meeste kippen dan een vloeroppervlak van 2 vierkante cm om hun leven op te spenderen? Hypocriet hoor om tegen hertenjacht te zijn maar gewoon de prijzenknaller te kopen in de super.
    Als de keuze tussen: wilt u dat dieren pijn lijden als ze gemeen worden neergeknald en wilt u blije vrije dieren? Dan lijkt me het antwoord helder. Maar zo is de realiteit der keuzes natuurlijk niet.

  • Nihilist #1375, di 11 januari 2011 13:36 Reageer op Nihilist

    Nihilist

    'De plezierjacht wordt door 0,2% van de Nederlanders beoefend en door 97% veroordeeld.'

    Bron?

    'Graag betaalt een rijke Westerling meer dan 20.000 euro om in Afrika de olifant te mogen ‘helpen’.'

    Off-topic betreft Jolink. We hebben het hier over de Nederlandse situatie.

    Wat mij betreft mogen de jagers zich (na een korte opleiding) zich nuttig maken/uitleven in gebieden waar bepaalde dierenpolulaties uit de hand zijn gelopen. Een win/win situatie.

  • Joop Schouten, di 11 januari 2011 13:29 Reageer op Joop

    Joop

    '....oerendharde erecties die het jachtspektakel bij de heren teweeg kan brengen'. ?
    Vandaar die wijde broeken.
    ...
    Apart volk deze moordenaars.

  • Zeer Voornaam, wo 12 januari 2011 13:44 in reactie op Joop Schouten Reageer op Zeer

    Moordenaars?
    Welk deel van hun actie doet je tot dit Nederlands woord komen?
    De lol, het doodmaken, de broek?

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven