Bio Bekijk alles van Adriaan Soeterbroek Word fan

Adriaan Soeterbroek

Adriaan Soeterbroek Cartoonist

02 januari 2012 Reageer (58) 3252 x bekeken Leven RSS

Apartheid

Cartoon over het gedrag van ultra-orthodoxe Joden in Israël... De strenggelovigen willen een strikte scheiding van mannen en vrouwen in de samenleving. De rest van Israël wil dat niet, maar voelt wel steeds vaker de religieuze dwang van de groepering. 

Lees ook op Joop: Ultra's dragen jodenster, overlevenden holocaust woedend

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (58) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Jan Otter, wo 04 januari 2012 23:35 Reageer op Jan

    Jan

    Helemaal eens met a.n.randy !!!

  • Rob Veldhuis, di 03 januari 2012 15:18 Reageer op Rob

    Rob

    Idiote gelovigen die vrijwel altijd vrouwen onderdrukken belachelijk maken, heel goed van Soeterbroek.

    Wel weer tekenend voor links Nederland dat men hierbij Israel onder de microscoop legt, terwijl de vrouwenonderdrukking in de Islamitische wereld vele malen erger is en zich uitstrekt van Marokko via Somalië tot Indonesië (en helaas ook in Europa), maar dan doet men of de neus bloedt.

  • Mostafa Mouktafi, di 03 januari 2012 16:06 in reactie op Rob Veldhuis Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Schrok je van je eigen God -vertegenwoordigers die in de bus zitten?
    ''''Ja Mostafa! ik dacht dat bij ons alles koek en ei, in Israel''''
    Ha ha ha ha....

  • , di 03 januari 2012 16:55 in reactie op Rob Veldhuis Reageer op

    Tjonge rob, wat een achterlijke reactie weer.
    Dus omdat er in de Islam bepaalde groeperingen vrouwen achterstellen mogen de Joden dat ook??

    Zoiets?

    Tjongejonge.

  • Ginger Ted, di 03 januari 2012 17:51 in reactie op Reageer op Ginger

    Ginger

    Volgens mij vind hij blijkens zijn reactie deze afkeuring en de actie ertegen door velen in Israël van vrouwenachterstelling betracht door fanatieke religieuzen juist goed. Aandacht hiervoor in Nederland is prima.

    Hij snapt alleen niet zo goed, net als ik, waarom dat niet ook wat meer kan gelden voor doorgaans ergere achterstelling van vrouwen bij te fanatieke religieuze groeperingen in de rest van de wereld, en dan met name in de door religie geleide of anderszins gedomineerde landen.

    In die landen, in tegenstelling tot in Israël, wordt deze achterstelling juist veel vaker algemeen als normaal gezien en niet zelden door de religieuze, of slechts in naam seculiere overheid actief gesteund.

    Om de een of andere reden is een deel van links, gelukkig niet geheel links, er niet al te happig op wanneer dit benoemd wordt en bagatelliseren ze deze praktijken als ze het niet langer kunnen ontkennen, en wijten het dan vaak aan iets anders dan aan de te fanatieke religieuzen.

    Dit veroorzaakt zelfs dat mensen met een wel degelijk discriminerende agenda in Nederland daar misbruik van maken door het te gebruiken om dat soort religies in hun geheel als minderwaardig weg te zetten. Dat is kwalijk en daarom behalve diegenen met een discriminerende agenda ook het deel van links te verwijten wat liever wegkijkt.

    Gelukkig zijn er nog liberalen en een ander deel van links die als vanouds deze kromme zaken benoemen en daarbij tegelijkertijd diegenen die in werkelijkheid discriminerende objectieven hebben de wind uit de zeilen kunnen nemen. Maar het houdt niet over.

    Het lijkt er een beetje op dat nu datzelfde deel van links wat in dat ene geval graag wegkijkt of bagatelliseert nu in het geval van de joden er als de kippen bij is dit breed onder de aandacht te willen brengen. De liberalen en het gezondere deel van links hebben met die aandacht geen probleem. Zij zien dat graag zoals bij die andere te fanatieke religieuzen.

    Maar waarom nu opeens dat anders zo anders reagerende linkse deel wel belang heeft bij die aandacht voor de daaruit voortvloeiende misstanden bij de joden? Het zal toch niet eenzelfde grond hebben als die mensen met die discriminerende agenda? Ik weet wel zeker van wel. Ze hebben net als zij een eigen agenda die niet eerstens over de achterstelling van vrouwen gaat.

  • Hank Nozemans, di 03 januari 2012 20:13 in reactie op Ginger Ted Reageer op Hank

    Hank

    Volledig mee eens. Die selectieve verontwaardiging verbaast mij telkens weer.

  • Rob Veldhuis, vr 06 januari 2012 23:49 in reactie op Ginger Ted Reageer op Rob

    Rob

    Bedankt, je uiteenzetting komt vrijwel geheel overeen met mijn gedachten en gevoelens rond dit onderwerp.

    En tegen Mostafa kan ik alleen maar zeggen: ik ben atheïst en moet alleen al daarom weinig van Israël hebben, als staat (niet de mensen die er wonen). Maar nog vele malen minder van Islamitische staten, en daar wonen ook nog eens 200 maal zoveel mensen.

  • o jacob, ma 09 januari 2012 17:01 in reactie op Rob Veldhuis Reageer op o

    o

    Wel typisch rechts de dubbele moraal.

  • Mw. Oeverloos, di 03 januari 2012 12:15 Reageer op Mw.

    Mw.

    Wanneer worden al die geloofsgenootschappen nu eens als criminele organisaties gekenmerkt?

  • Mostafa Mouktafi, di 03 januari 2012 16:08 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Nooit, want mensen gaan dood, de religie niet!
    Ik mis je mooie en leuke grapjes van toen!
    De beste wensen, wens ik je.

  • Ginger Ted, di 03 januari 2012 00:27 Reageer op Ginger

    Ginger

    Die jodensterren..... Nee, refereren aan kampslachtoffers omdat je geen goede argumenten hebt, en dus door je tegenstanders in gewetensnood te brengen, toch proberen je zin te krijgen, dat is niet alleen zwak, het is verwerpelijk.

    Dat soort dingen doen alleen extremisten. Bij gebrek aan redelijke argumenten, eigen aan extremisme, schuwen zij weinig middelen, zoals verschillende vormen van geestelijke, maar niet zelden ook letterlijke terreur, het dreigen daarmee, en uiteindelijk zelfs het uitvoeren daarvan.

    Die vind je dus ook onder joden, want het zijn gewoon mensen net als andere leden van andere culturen, religies, en politieke groeperingen.

    Extremisme komt overal voor uit een extreme overtuiging van het eigen gelijk. Maar er is wel wat tegen te doen en niet eerstens door tegenstrevers van die andere culturen, religies, of politieke groeperingen.

    Het is eerstens de opdracht voor de velen met een gematigde of anderszins redelijke overtuiging uit dezelfde hoek die deze extremisten openlijk te veroordelen of ze minstens openlijk proberen te corrigeren.

    In Israël gebeurt dat nu onmiskenbaar. Laat het ook in de rest van de wereld onder andere culturen, religies, en politieke groeperingen gebeuren. Om te beginnen dus in je eigen culturele, religieuze, of politieke omgeving;)

  • Ernst Anepool, di 03 januari 2012 14:48 in reactie op Ginger Ted Reageer op Ernst

    Ernst

    Die Meeuwenflatsen..... Nee, refereren aan Henk&ingrid omdat je geen goede argumenten hebt, en dus door je tegenstanders in gewetensnood te brengen, toch proberen je zin te krijgen, dat is niet alleen zwak, het is verwerpelijk.

    Dat soort dingen doen alleen extremisten. Bij gebrek aan redelijke argumenten, eigen aan extremisme, schuwen zij weinig middelen, zoals verschillende vormen van geestelijke, maar niet zelden ook letterlijke terreur, het dreigen daarmee, en uiteindelijk zelfs het uitvoeren daarvan.

    Die vind je dus ook onder "Liberalen", want het zijn gewoon mensen net als andere leden van andere culturen, religies, en politieke groeperingen.

    Extremisme komt overal voor uit een extreme overtuiging van het eigen gelijk. Maar er is wel wat tegen te doen en niet eerstens door tegenstrevers van die andere culturen, religies, of politieke groeperingen.

    Het is eerstens de opdracht voor de velen met een gematigde of anderszins redelijke overtuiging uit dezelfde hoek die deze extremisten openlijk te veroordelen of ze minstens openlijk proberen te corrigeren.

    In Nederland gebeurt dat nu onmiskenbaar. Laat het ook in de rest van de wereld onder andere culturen, religies, en politieke groeperingen gebeuren. Om te beginnen dus in je eigen culturele, religieuze, of politieke omgeving;)

  • Ginger Ted, di 03 januari 2012 18:24 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Ginger

    Ginger

    Ik trek deze overduidelijk te veroordelen zaak, ook door mij zoals u kunt lezen, naar een bredere context, omdat het een breed probleem is wat bij allerlei culturen, religieuze groepen, en politieke bewegingen speelt, en eerstens en beter in eigen kring en in eigen beweging bestreden kan worden, en u wenst het gezien uw reactie toch liever weer te beperken tot een u welgezinde beperkte focus die u en de uwen ontziet. Het typeert u en velen met u.

  • Archie Bunker, ma 02 januari 2012 16:54 Reageer op Archie

    Archie

    Men schrijft achterstevoren, men rijdt achterstevoren. Niks aan de hand.

  • Eric Jan Taapken, ma 02 januari 2012 18:13 in reactie op Archie Bunker Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Er heerst al heel lang een soort van Apartheid in het Heilige Land, als de Palestijnen daar slachtoffer van zijn of de Arabieren of de Druzen dan is er weinig tot geen reactie maar gaat het om Joden onderling dan is het blijkbaar allemaal weer erger?
    Mooie cartoon en de waarheid, mooie kwinkslag met Rosa Parks!!!!!!!!

  • Ibrahim (Mazdak) Qizilbash, ma 02 januari 2012 20:27 in reactie op Archie Bunker Reageer op Ibrahim (Mazdak)

    Ibrahim (Mazdak)

    Het achterstevoren in de bus zitten van de ultra-orthodoxen duidt volgens mij op hun backwardness, achterlijkheid. Dat lees ik er tenminste in.

  • Marq Pas, ma 02 januari 2012 21:14 in reactie op Ibrahim (Mazdak) Qizilbash Reageer op Marq

    Marq

    "Het achterstevoren in de bus zitten van de ultra-orthodoxen duidt volgens mij op hun backwardness, achterlijkheid."
    ---
    Welnee, het helpt gewoon tegen wagenziekte. Probeer het zelf eens.

  • Ibrahim (Mazdak) Qizilbash, di 03 januari 2012 00:38 in reactie op Marq Pas Reageer op Ibrahim (Mazdak)

    Ibrahim (Mazdak)

    Ook de chauffeur?

  • GJ Huisman, ma 02 januari 2012 16:46 Reageer op GJ

    GJ

    Vanwaar die uitgebreide toelichting? Dat maakt een cartoon bepaald niet sterker. Of nu al indekken tegen de lange CIDI-tenen?

  • Censuur Joop, ma 02 januari 2012 19:53 in reactie op GJ Huisman Reageer op Censuur

    Censuur

    't Is ook zo lastig om eens geen kritiek op een cartoon van Adriaan te hebben, hè?

  • Semolina Pilchard, ma 02 januari 2012 16:05 Reageer op Semolina

    Semolina

    Even voor de betweters onder ons: ja, ik ben bekend met de achtergrond van deze cartoon en nee, het feit dat je een cartoon moet toelichten met een koptekst van een aantal regels, duidt niet op een sterke tekening.

  • Censuur Joop, ma 02 januari 2012 19:52 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Censuur

    Censuur

    Niet iedereen is zo bekend met de uitwassen van de likoed als jij dat bent, superieure man.

  • Semolina Pilchard, ma 02 januari 2012 20:27 in reactie op Censuur Joop Reageer op Semolina

    Semolina

    Een kwestie van het nieuws volgen, wat gemiddelde Joop-lezer doorgaans doet. De cartoonist heeft blijkbaar weinig vertrouwen in zijn kijkers.

  • Likoed Nederland, ma 02 januari 2012 15:21 Reageer op Likoed

    Likoed

    Het zijn niet "de ultra-orthoxen", het is een secte van de ultra-orthodoxen.

  • Roelf Turksema, ma 02 januari 2012 15:52 in reactie op Likoed Nederland Reageer op Roelf

    Roelf

    Dat zijn ook ultra orthodoxen, ze leggen ze geen strobreed in de weg, verkloten heel Jeruzalem zodanig dat zelfs de gewone Israëliërs worden weggejaagd naar Tel Aviv.
    Na de Palestijnen zijn de minder gelovigen aan de beurt. En wie financiert dat allemaal? Ze werken zelf niet, hun vrouwen moeten wat bijverdienen omdat de mannen de kinderen zo religieus mogelijk op voeden, ook dat vertrouwen ze hun vrouwen niet toe.

    Diamonds are forever.....

  • , ma 02 januari 2012 17:29 in reactie op Likoed Nederland Reageer op

    Dat zeggen de moslims nou ook altijd.............en niemand die ze gelooft................... dus...........

  • Sylvia Stuurman, ma 02 januari 2012 18:53 in reactie op Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Dat zit zelfs nog anders:

    in dit geval wordt keurig aangegeven dat het om ultra-orthodoxe joden gaat.
    Niet om alle joden dus, en zelfs niet om orthodoxe joden. Nee, het gaat om *ultra*-orthodoxe joden.

    Bij moslims gaat het steevast om alle moslims.
    Want volgens de PVV kun je alleen maar echt moslim zijn als je ultra-orthodox bent...
    De PVV bepaalt dus de manier waarop moslims hun geloof moeten inrichten.

    Ik ben benieuwd of de PVV ook vindt dat elke jood een ultra-orthodoxe jood hoort te zijn (en elke christen een sgp-er).
    Maar ik geloof dat hij nog geen tweetje heeft gelaten vandaag, toch?

  • , di 03 januari 2012 08:45 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op

    Hij is nog aan het opdrogen, is op oudejaarsavond met zijn geliefde kleerkasten aan de zuip geweest................en dan krijg je dat, een black-out tot ongeveer 4 januari.

  • niek jansen, ma 02 januari 2012 18:30 in reactie op Likoed Nederland Reageer op niek

    niek

    Het is de Israelische regering die met steun van de VS en natuurlijk zijn schoothondje Nederland met Likoed Nederland, CIDI, AIPAC, Joods Aktueel etc.op weg zijn naar de totstandkoming van de apartheidsstaat Groot Israel. De apartheid mbt vrouwen is er een specifiek onderdeel van, maar het past wat de niet-joden betreft in het totale beleid voor de vorming van toekomstig Groot Israel.
    De publiciteit over de behandeling van vrouwen door ultradoxen is slechts een zondebok om de wereld te tonen dat Israel toch een 'liberale democratie' (Perez) is, wat het niet is en vooral niet voor de niet-joden.

  • Censuur Joop, ma 02 januari 2012 19:50 in reactie op Likoed Nederland Reageer op Censuur

    Censuur

    "Het zijn niet "de ultra-orthoxen", het is een secte van de ultra-orthodoxen."

    Het zijn niet de ultra-orthodoxen, het is wel een sekte van de ultra-orthodoxen.

    Wat snap ik hier niet aan?

  • Bernie Whistler, ma 02 januari 2012 14:41 Reageer op Bernie

    Bernie

    Vrouwen en mannen streng gescheiden bij de ziontalibanners? Dus binnenkort 1-persoonsbedden en reageerbuis wippartijen om de soort te laten voortbestaan en....staat er bij deze fundamentalisten ook steniging van zondigen op het menu van hun sharia-versie?

  • Semolina Pilchard, ma 02 januari 2012 14:19 Reageer op Semolina

    Semolina

    Uitleg verbetert een slechte cartoon niet.

  • , ma 02 januari 2012 14:39 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op

    Wie legt hem uit dan?
    En NU graag EN WEL VAN DE RAPPE:

    Een goeie leuke cartoon van ofwel wildershandje ofwel jouwhandje.
    Jullie mogen elkaar zelfs nog een handje helpen.....................

  • Flop Cohen, ma 02 januari 2012 15:34 in reactie op Reageer op Flop

    Flop

    Doe eens normaal joh!

  • , ma 02 januari 2012 17:40 in reactie op Flop Cohen Reageer op

    Aangezien ik een vrouwtje ben hoef ik me niet aangesproken te voelen.

    En zolang er van wilderiaanse sektarische zijde geen enkele vorm van humor komt en ik ook bepaald niet in een deuk lig over datgene wat de rest van het rechtse kamp te bieden heeft, hou ik het maar gewoon bij mijn eigen statement..................en de statements van mijn kleurgenoten.

  • Sylvia Stuurman, ma 02 januari 2012 15:05 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Als je nog nooit van Rosa Parks hebt gehoord, kun je inderdaad niet begrijpen waar de cartoon op slaat.

    Het pleit niet voor je geschiedenisonderwijs!

    http://en.wikipedia.org/wiki/Rosa_Parks

  • Semolina Pilchard, ma 02 januari 2012 16:00 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Semolina

    Semolina

    Mijn god, wat geeft jou het idee dat ik nog nooit van Rosa Parks heb gehoord?

  • Sylvia Stuurman, ma 02 januari 2012 17:56 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Waarom begin je dan over uitleg?

    Als je Rosa Parks kent, slaat uitleg toch helemaal nergens op?

  • Semolina Pilchard, ma 02 januari 2012 20:31 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Semolina

    Semolina

    Mijn oneliners zijn kennelijk ingewikkeld. Ik doelde op de uitleg die boven de cartoon is geplaatst. 'Als je een grap uit moet leggen...', zo luidt het cliché.

  • Sylvia Stuurman, ma 02 januari 2012 22:10 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Daar staat geen uitleg, maar context.
    Rosa, dat is de uitleg.

  • Hank Nozemans, ma 02 januari 2012 23:17 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Hank

    Hank

    ''Daar staat geen uitleg, maar context'
    Het een sluit het ander niet uit. Maar ik vind dat stuk tekst ook volledig overbodig en ontkracht de toch al matige tekening die bovendien grotendeels gecopieerd is van een eerder werk.

  • Rob V, ma 02 januari 2012 15:13 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Rob

    Rob

    Ik vind het juist een erg sterke, originele cartoon.

    http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/back_to_the_future/

  • Semolina Pilchard, ma 02 januari 2012 16:44 in reactie op Rob V Reageer op Semolina

    Semolina

    Yep, die bus had hij nog liggen....

  • Michiel Online, ma 02 januari 2012 18:54 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Michiel

    Michiel

    "Yep, die bus had hij nog liggen...."

    reageer anders even op Sylvia

    of nee dat durf je niet

  • Hank Nozemans, ma 02 januari 2012 19:16 in reactie op Rob V Reageer op Hank

    Hank

    Dat is echt hééééél slecht. Ik vond die paragraaf text al raar, maar dit slaat alles. Ctrl C, Ctrl V en klaar is adriaan.

  • Rob Geurtsen, ma 02 januari 2012 15:14 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Rob

    Rob

    Ha ha - 'uitleg verbetert de cartoon niet'. Je kunt niet eens bedenken dat de cartoon de inehrente apartheid van de Israëlische staat onbenoemd laat.

  • Ernst Anepool, ma 02 januari 2012 15:30 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Ernst

    Ernst

    Dat je het verhaal niet kent, laat alleen zien hoe weinig je van de wereld kent :-(

    Dat maakt de Cartoon deste sterker, want het dwingt je eens na te denken hoe je jezelf hebt laten indoctrineren.

    Want het is alles behalve nieuws :-(

    Ik snap dat dat moeilijk te geloven is, omdat het er in Nederland zo ingepompt word s *juist* zelf anti-Semitisch
    http://tinyurl.com/Israel-is-zelf-anti-semitisch

    [quote]
    The students have been physically separated within this school based solely on ethnicity. The school, which was once one school, has now been virtually divided into two schools, with the Sephardic students separated from the Ashkenazi students and the two groups housed in two isolated buildings.

    The school administration has taken steps to further separate these buildings, using such shocking tactics as building a concrete wall to prevent any form of interaction between the two groups. Furthermore, the school enclosed the Sephardic students’ playground area behind a plastic cloth fence (Cloth of Utah), to conceal any view of them as they played outside. This shunning treatment recalls the historical treatment of leprosy patients who were sent to live in separate colonies, or the racial segregation of black students from white students in the United States, which was one of the main triggers for the civil rights movement.

    The school’s administration has rationalized its actions by going so far as to stigmatize Mizrahi culture and individuals as suffering from “lower spiritual levels” than the Ashkenazim.
    [/quote]

    Hoe meer je er over zult lezen hoe *enger* het word :-(

    Want de Sefardische Joden zijn namelijk de *echte* Semitische-Joden die werkelijk aanspraak hebben op Judea en Samaria zouden mogen maken.

    De AsjkeNazi zijn eigenlijk Turken. (kijk maar waar de berg Ararat ligt...)


    Zoek maar even op Arrarat middels site:www.joop.nl, ik heb daar al eens een heel artikel aan geweid...

  • Hank Nozemans, ma 02 januari 2012 19:24 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Hank

    Hank

    "Dat maakt de Cartoon deste sterker, want het dwingt je eens na te denken hoe je jezelf hebt laten indoctrineren."

    Een legitiem onderwerp wil niet automatisch zeggen dat de cartoon sterk is. Een mening over de cartoon is niet hetzelfde als een mening over het onderwerp. Niet alles door elkaar halen.

  • Ernst Anepool, ma 02 januari 2012 15:30 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Ernst

    Ernst

    Dat je het verhaal niet kent, laat alleen zien hoe weinig je van de wereld kent :-(

    Dat maakt de Cartoon deste sterker, want het dwingt je eens na te denken hoe je jezelf hebt laten indoctrineren.

    Want het is alles behalve nieuws :-(

    Ik snap dat dat moeilijk te geloven is, omdat het er in Nederland zo ingepompt word s *juist* zelf anti-Semitisch
    http://tinyurl.com/Israel-is-zelf-anti-semitisch

    [quote]
    The students have been physically separated within this school based solely on ethnicity. The school, which was once one school, has now been virtually divided into two schools, with the Sephardic students separated from the Ashkenazi students and the two groups housed in two isolated buildings.

    The school administration has taken steps to further separate these buildings, using such shocking tactics as building a concrete wall to prevent any form of interaction between the two groups. Furthermore, the school enclosed the Sephardic students’ playground area behind a plastic cloth fence (Cloth of Utah), to conceal any view of them as they played outside. This shunning treatment recalls the historical treatment of leprosy patients who were sent to live in separate colonies, or the racial segregation of black students from white students in the United States, which was one of the main triggers for the civil rights movement.

    The school’s administration has rationalized its actions by going so far as to stigmatize Mizrahi culture and individuals as suffering from “lower spiritual levels” than the Ashkenazim.
    [/quote]

    Hoe meer je er over zult lezen hoe *enger* het word :-(

    Want de Sefardische Joden zijn namelijk de *echte* Semitische-Joden die werkelijk aanspraak hebben op Judea en Samaria zouden mogen maken.

    De AsjkeNazi zijn eigenlijk Turken. (kijk maar waar de berg Ararat ligt...)


    Zoek maar even op Arrarat middels site:www.joop.nl, ik heb daar al eens een heel artikel aan geweid...

  • Mostafa Mouktafi, ma 02 januari 2012 14:13 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    SGP busje?

  • King Benzai, ma 02 januari 2012 14:13 Reageer op King

    Tja bekend verhaaltje...

    Heel Nederland is tegen de onzin/bullshit die rituele slacht heet en willen een verbod... Maar een klein, eng groepje sadisten hier in Nederland kan dat verbod toch tegenhouden.

    Te gek voor woorden!

  • Bernie Whistler, ma 02 januari 2012 14:04 Reageer op Bernie

    Bernie

    Ik denk dat dit Youp's verdwaalde vrouw met rugzakje is, dat hij spotte op de Vismarkt in Groningen. Blijkt nu dus incognito in Israël opgedoken. Het wurm kan zich voorlopig niet meer in Holland laten zien.

  • , ma 02 januari 2012 14:40 in reactie op Bernie Whistler Reageer op

    Ik wil niet rot doen, maar volgens mij is dit een jongetje.

  • de heer Meijerink, ma 02 januari 2012 14:03 Reageer op de heer

    de heer

    Daarheen gingen ook mijn gedachten toen ik dat van 'vrouwen achterin' hoorde. Nu geen rassensegregatie maar sekse-segregatie.

  • Gerald Thus, ma 02 januari 2012 13:55 Reageer op Gerald

    Gerald

    De moordenaars van vroegers zijn de leermeesters van nu geworden.

  • azazel semjasa, ma 02 januari 2012 13:52 Reageer op azazel

    azazel

    Nou kijk maar uit dat jen het CID niet op je dak krijgt met deze cartoon want voor je het weet voelen die zich weer beledigt :-)

  • , ma 02 januari 2012 14:41 in reactie op azazel semjasa Reageer op

    Die zijn altijd beledigd, dat is dus zo langzamerhand een * Cry Wolf* situatie en verwaarloosbaar.

  • Ernst Anepool, ma 02 januari 2012 15:33 in reactie op azazel semjasa Reageer op Ernst

    Ernst

    Het CIDI is inderdaad deel van die splintergroepering, die zich voordoet als spreekbuis van de Israelieten, gelukkig komen de werkelijk Thora vasten met het ware geluid steeds beter over het voetlicht.

    http://eajg.nl/missie-en-visie

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven