Bekijk alles van Word fan

13 december 2011 Reageer (91) 2015 x bekeken Wereld RSS

Aanslag met granaten in centrum Luik

Update - Crimineel zaait dood en verderf: 

Nabij het Paleis van Justitie in de Belgische stad Luik is een aanslag met granaten gepleegd. Er zijn twee doden en 64 gewonden te betreuren.

Update 16:30

In tegenstelling tot eerdere berichten lijkt de aanslag het werk van een enkele man.

De VRT meldt:

De man uit Luik is geen onbekende voor de politie. Hij zou alleen gehandeld hebben. Momenteel onderzoeken de speurders zijn huis. Nordine Amrani werd in 2008 veroordeeld tot een celstraf van 58 maanden. In oktober van het jaar daarvoor waren bij hem tientallen wapens en onderdelen van wapens, alsook meer dan 2.800 cannabisplanten ontdekt. Hij kreeg ook een boete opgelegd van 11.000 euro. Volgens de laatste informatie zou de man de enige dader zijn van de granaataanval in Luik. Eerder werd er bericht over mogelijk 3 of 4 daders.

Het motief voor de daad is onbekend, vooralsnog gaat justitie niet uit van een terroristische aanslag.

De Standaard schrijft:

Op de Place Saint-Lambert in Luik heeft een man een aantal granaten gegooid naar een bushalte. Er zou minstens één dode zijn. De dader van de aanslag zou zelfmoord hebben gepleegd. Ondertussen meldt persagentschap Belga dat er nog steeds geschoten zou worden in het centrum.

Live-blog bij De Morgen:

 Ook vanuit Nederland zijn ambulances naar Luik gestuurd. In Maastricht staat het Academisch Ziekenhuis paraat.

Ooggetuigeverslag bij het VRT-Journaal

Laatste Reacties (91) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Piet Monster, wo 14 december 2011 20:21 Reageer op Piet

    Piet

    " De moordenaar is vlak voordat hij de moorden op straat pleegde verhoord door de politie in verband met een niet nader omschreven zedenmisdrijf.
    Tijdens dit verhoor is door de politie zijn huis doorzocht.
    Daarbij is het lichaam van de vrouw over het hoofd gezien, en mogelijk ook de handgranaten en Kalasjnikov, hoewel van het laatste niet zeker is dat die zich in het huis bevonden"

    Niet. te. geloven. Ik kan me altijd nog voorstellen dat de politie fouten maakt, maar hoe diep de belgische politie weet blunderen, dat gaat mijn voorstellingsvermogen te boven. Zou je er een roman van maken zou ie floppen, men zou de overdrijving van de stupiditeit als ongeloofwaardig bestempelen.
    Hij had ook 5 jaar gekregen, maar werd op de helft vrijgelaten, de man had gewoon nog moeten vastzitten.

  • mohammed dareisalaam, wo 14 december 2011 10:45 Reageer op mohammed

    mohammed

    De Belgische politie zet zich zelf, alweer, volledig te kakken neer.

    Dit roept herinneringen op rondom de verwikkelingen rondom de zaak Detroux. Daar had de politie ook een huiszoeking verricht, zelfs kinderen horen schreeuwen, maar de geheime plaats in de kelder niet ontdekt.

    Destijds werd het toegeschreven aan de conflicten tussen de verschillende Belgische politiediensten.
    http://nos.nl/archief/2005/nieuws/achtergronden/dutroux/blunders_dwalingen_doofpotten.html

    Kennelijk hebben de Belgen een dergelijk conflict niet nodig om te blunderen, want nu gebeurt hetzelfde binnen een enkele politiedienst.
    ---------
    De moordenaar had 's ochtends voor de aanslag zijn 45 jarige poetsvrouw vermoord en in zijn garage gelegd. Motief is onbekend.

    De moordenaar is vlak voordat hij de moorden op straat pleegde verhoord door de politie in verband met een niet nader omschreven zedenmisdrijf.

    Tijdens dit verhoor is door de politie zijn huis doorzocht.
    Daarbij is het lichaam van de vrouw over het hoofd gezien, en mogelijk ook de handgranaten en Kalasjnikov, hoewel van het laatste niet zeker is dat die zich in het huis bevonden.

    Dat tijdens het verhoor het niemand is opgevallen dat men met een persoon te maken had die wel in een erg vreemde gemoedstoestand verkeerde is ook niemand opgevallen. Die persoon had net iemand vermoord, en was van plan om iets vreselijks te doen. Of was hij het niet van plan?

    Ik ben bang dat we het nooit zullen weten.

  • Sjakie Chocola, wo 14 december 2011 10:25 Reageer op Sjakie

    Sjakie

    Fijn zeg die islam en alles je daar bij krijgt...

  • mohammed dareisalaam, wo 14 december 2011 11:06 in reactie op Sjakie Chocola Reageer op mohammed

    mohammed

    leg eens uit, sjakie, wat er typisch Islamitisch is aan Breivik

  • Sylvia Stuurman, di 13 december 2011 18:18 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1362432/2011/12/13/Nordine-Amrani-wapenfreak-met-oorlogswapens-en-2-800-cannabisplanten.dhtml

  • Jacqueline Wouters, di 13 december 2011 17:57 Reageer op Jacqueline

    Jacqueline

    Livestream volgen drama luik kan hier http://vtm.be/nieuws/binnenland/65695-livestream-het-nieuws

    rond 17:45 was er een uitzending

  • Dr. Strangelove, di 13 december 2011 22:25 in reactie op Jacqueline Wouters Reageer op Dr.

    Dr.

    "Livestream volgen drama luik kan hier"

    heb je meer url's met drama? ik kan er geen genoeg van krijgen!

  • Piet Devries, di 13 december 2011 17:37 Reageer op Piet

    Piet

    Weer een Breivik ?

  • mohammed dareisalaam, di 13 december 2011 18:15 in reactie op Piet Devries Reageer op mohammed

    mohammed

    Ik denk het niet, Breivik was duidelijk politiek gemotiveerd, daarvan is hier, voor zover bekend, geen sprake.

    Je kunt het eerder vergelijken met Alphen aan de Rijn.

  • Jan B, di 13 december 2011 21:02 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Jan

    Jan

    Je kunt het eerder vergelijken met Alphen aan de Rijn.

    Daar lijkt het inderdaad op.

  • - drammer -, wo 14 december 2011 11:19 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op - drammer

    - drammer

    Wat weer een raar politiek correct verhaal, jij schijnt het allemaal al te weten. Duidelijk is dat 123 mensen en hun familie geen prettige kerst hebben, en de vrouw die men bij deze "lievertje" thuis geeft aan dat we nog niet alles weten.

    4 Dode mensen, man volledig bewapent met zwaar materiaal, doet vermoeden dat hiet niet sprake kan zijn van iets wat "weinig" voorstelt. Bagateliseren kan altijd nog, maar gezien de geoefendheid van deze man, geeft dit toch wel reden tot ernstige bezorgdheid. Het afdoen als "freak" en crimineeltje is een te gemakkelijke weg.

    Gaat u maar slapen.... ( citaat regering mei 1940)

    Bagateliseren kan altijd nog.

  • mohammed dareisalaam, wo 14 december 2011 11:59 in reactie op - drammer - Reageer op mohammed

    mohammed

    "Wat weer een raar politiek correct verhaal, jij schijnt het allemaal al te weten. "

    Wat is er raar en politiek correct aan mijn verhaal? Ik begrijp die termen niet zo goed. Kun je dat uitleggen?

    Ik ga af op de nieuwsberichten, en die zijn zeker niet perfect, maar wel beter dan intuïtief een beetje raden wat er aan de hand is.

    Dat de getroffen families geen prettige kerst hebben is een vorm van spot die ik graag bij jou laat. Alsof iemand dat hier niet zou beseffen.

    Net zoals die persoon in Alphen aan de Rijn was deze man goed geoefend. En hij had inderdaad nogal wat wapentuig. Dat is allemaal te koop. Ook voor mensen die geen relaties met Al Qaida hebben, maar die gewone boeven zijn. En dat is zeker reden tot bezorgdheid, dat ben ik met je eens, en ik denk iedereen.

    Dergelijke wapens worden regelmatig gevonden bij criminelen, ook in Nederland, en ook bij mensen die geen crimineel record hebben.

    Hier zijn bijvoorbeeld twee zaken die te maken hebben met de schoonzoon van Bob Smalhout, columnist van de Telegraaf:

    De politie meldde dat onder meer een AK47, een M16 en een Uzi zijn gevonden. De automatische wapens waren schietklaar. Ook was er sprake van granaten.

    Grote wapenvondst in woning Reeuwijk
    http://www.nu.nl/binnenland/2259878/grote-wapenvondst-in-woning-reeuwijk.html
    --
    Als je dit bij onschuldige burgers aantreft, hoe zal het dan met criminelen zijn. Af en toe worden volledige wapenarsenalen gevonden. Dat betreft allemaal wapens die zich in de vrije handel bevinden. In België en andere landen is dat niet anders.
    Type maar eens "wapenarsenaal" in Google, en je ziet de links van enorme hoeveelheden wapens in criminele circuits verschijnen.
    - In een woning in de wijk De Hoogte in de stad Groningen is een compleet wapenarsenaal aangetroffen.
    - In Sint-Pieters-Leeuw is een illegaal wapenarsenaal ontdekt. In een loods en een kelder werden honderden wapens en munitie in beslag genomen.
    - 'Doodgoeie jongen' had compleet wapenarsenaal (Kerkrade)
    - De Belgische politie heeft afgelopen vrijdag een enorm wapenarsenaal ontmanteld bij een handelaar in Ravels

    etc etc

    En dat is zeker zorgelijk, maar geen reden om aan te nemen dat er sprake is van een Islamitisch complot waar jij graag op aanstuurt.

    Wel was er sprake van een ideologisch gemotiveerd misdrijf, gisteren, in Florence, maar daarover ben jij akelig stil.
    Waarom eigenlijk? Omdat het een verwante politieke stroming betreft?
    Ik denk het wel.

  • het geweten, di 13 december 2011 20:36 in reactie op Piet Devries Reageer op het

    het

    NOPE!
    Het was een meneer met een Arabische naam.

  • , wo 14 december 2011 10:17 in reactie op het geweten Reageer op

    Ik wil de voorraad aan mogelijk medeschuldigen iets vergroten.
    Het was een man. m a n .
    Net als Karst T, v.d. Vlist, Breivik...............
    Ja, het is me wat!!!

  • John Berrevoets, di 13 december 2011 17:26 Reageer op John

    John

    De ideologie van de vrede heeft weer zijn bijdrage geleverd.

    Is er iemand op deze site die iets zinnigs en dan bedoel ik ook echt zinnigs, hier tegen in kan brengen?

  • Sylvia Stuurman, di 13 december 2011 17:45 in reactie op John Berrevoets Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Jij noemt een drugshandelaar en een wapenverzamelaar een "ideoloog van de vrede"?

    Je noemt zeker ook de PVV democratisch?

  • Bernard A. Tikker, di 13 december 2011 19:47 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Bernard A.

    Bernard A.

    Ah, daar is de PVV link al. Wilders heeft het klimaat geschapen, toch? Een sfeer gecreeerd waarin men dit als enige oplossing ziet, is het niet?

  • Sylvia Stuurman, wo 14 december 2011 07:37 in reactie op Bernard A. Tikker Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Wat heeft de PVV volgens jou dan te maken met deze aanslag?

    Ik vroeg aan iemand die een drugshandelaar en wapenverzamelaar een "ideoloog van de vrede" noemde, of hij dan misschien de PVV ook democratisch noemde.

    Snap je die vergelijking misschien niet?

  • Des Duivels, di 13 december 2011 17:50 in reactie op John Berrevoets Reageer op Des

    Des

    Wellicht is het motief niet ideologisch?

  • Jan B, di 13 december 2011 17:55 in reactie op John Berrevoets Reageer op Jan

    Jan

    Het nieuws volgen is kennelijk al te moeilijk voor sommigen.

  • Hassan Derbi, di 13 december 2011 22:39 in reactie op John Berrevoets Reageer op Hassan

    Hassan

    Je vraagt om een zinnig antwoord op een uiterst onzinnige stelling.

  • Sylvia Stuurman, di 13 december 2011 17:19 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    'Het ANP meldt dat Nordine Amrani, de dader van de aanslag, zich vandaag bij justitie moest melden.
    Hij gold als 'zware jongen'.
    Amrani zat lang vast wegens cannabisteelt en grootschalig bezit van zware wapens, maar had zich volgens het ANP ook beziggehouden met heling en met 'zedenfeiten'.'

  • Mostafa Mouktafi, di 13 december 2011 16:59 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Toen ik dat voor het eerst hoorde dacht ik meteen:'' Oh wat erg! als maar geen Marokkaan of moslim is'' daar voor ging ik meteen druk met duimen en duimen en nog eens duimen......maar niets hielp me, want later schijnt dat die verwaalde crimineel wel een Marokkaan of moslims is. Ik heb meteen met duimen gestopt en zei tegen me zelf: ''Nou, Mostafa! dat wordt druk met reageren en schrijven, daar komen ze, blaffend met hun blote voortanden en roepen dat wij allemaal het zelfde zijn....voorbereid je Mostafa....verzin je wat leuks....gooi wat je kan en mag gooien om weer te laten zien aan Kees, Piet en Suzane dat wat Ahmed doet heeft niets te maken met Mohammed uw buurman en dat snappen ze nooit...nooit....kom op Mostafa! het wordt lekker druk met blaffen, blazen, heigen, hoesten,wintjes laten, schreeuwen, kreunen....wij hebben het weer gedaan, stelletje leuke onaardige mensen.

  • bo campman, di 13 december 2011 17:39 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op bo

    bo

    "Toen ik dat voor het eerst hoorde dacht ik meteen:'' Oh wat erg! als maar geen Marokkaan of moslim is''

    Vreemd hè, dat je gelijk zo generaliserend slecht denkt over je land/geloofsgenoten. Hoe zou dat toch komen?
    Je lijkt die juwelier in Nijmegen wel.

    En Mostafa, geef eens één keer normaal antwoord a.u.b., zonder gelijk met kaaskop, haat-kop, Wilders etc. af te komen.

  • Mostafa Mouktafi, di 13 december 2011 17:57 in reactie op bo campman Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Probeer te leren normaal te praten. Het is niet zo moeilijker hoe je denkt.

  • mohammed dareisalaam, di 13 december 2011 18:43 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op mohammed

    mohammed

    "Vreemd hè, dat je gelijk zo generaliserend slecht denkt over je land/geloofsgenoten. Hoe zou dat toch komen?"

    Ik denk niet dat het dat is. Ik denk niet dat het komt door slecht denken over Marokkanen.

    Ik denk dat het angst is dat als het een Marokkaan is dat er weer een felle reactie richting Marokkaanse gemeenschap gaat.
    De Marokkaanse gemeenschap wordt regelmatig collectief verantwoordelijk gehouden voor daden van individuen, zelfs aan de andere kant van de wereld.

    Maar ik denk ook dat je het zelf ook al had bedacht, maar dat je gewoon leuk vond om een kwalijke suggestie te doen richting Marokkaanse gemeenschap.
    Je vulde precies dat aan waarvoor Mostafa bang is.
    Je geeft ook aan dat er geen Marokkaan schuldig hoeft te zijn aan wat dan ook om een kwalijke suggestie richting Marokkanen te doen. Je doet het immers zelf.

    Overigens, ben je nu teleurgesteld, nu er blijkbaar geen Islamitische parameters in de zaak zitten?
    Andere extreem rechtse collega-reaguurders hadden hieronder al vroeg vanmiddag behoorlijk wat voorschot genomen op de feiten.

    Persoonlijk begrijp ik dat niet. Zelfs nu hou ik er rekening mee dat er een ander verhaal achter zit dan nu bekend is. Maar er is inmiddels al een en ander bekend, en we kunnen op basis daarvan al wat voorzichtige conclusies trekken.

    Ik denk, en er zijn feiten die het ondersteunen, dat het een soort geval is als Alphen aan de Rijn, en meerdere van dit soort gevallen waarin mensen zonder veel ideologische binding gewoon andere mensen vermoorden.

    Ook het patroon van de daad lijkt erop. Staande op een dak schoot hij op mensen op tientallen meters afstand of gooide granaten. Er was geen gerichtheid, op personen/individuen, maar gewoon domweg mensen vermoorden, als in een computerspel.
    Zonder haat, maar...., tja.... dan ontbreken mij ook de woorden.

    Ik vind het zo jammer dat dit vaak afloopt met zelfmoord. Het zou zoveel waard zijn als dit soort mensen levend zouden worden gevangen.

  • Hassan Derbi, di 13 december 2011 22:58 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Hassan

    Hassan

    Je hebt gelijk wat betreft die PVV-er die zijn kans schoonziet zijn zure gal te moeten spuwen richting alle Marokkanen/moslims. Hij weet vast beter maar doet het toch. Kan ie weer lekker zijn onderbuik laten spreken bij gebrek aan een stel goede hersens.

  • mohammed dareisalaam, di 13 december 2011 23:44 in reactie op Hassan Derbi Reageer op mohammed

    mohammed

    "bij gebrek aan een stel goede hersens"

    Ik vrees dat het geen gebrek aan hersens is maar kwaadaardigheid voortkomend uit angst voor buitenlandse culturen.

    Nederlanders hebben dat altijd gehad, maar sinds iedereen het Internet op kan is het viraal geworden.

  • bo campman, wo 14 december 2011 11:14 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op bo

    bo

    "Overigens, ben je nu teleurgesteld, nu er blijkbaar geen Islamitische parameters in de zaak zitten?"

    Nee dus, in het geheel niet.

    Waar ik wel opnieuw in bevestigd wordt is de gefrustreerde machocultuur die op de achtergrond lijkt te spelen, zoals zo vaak.
    Een tribale achterlijke cultuur van gekrenkte trots en eer, een cultuur van eerwraak en het vermoorden van je eigen dochter, een cultuur van narcistische trotsmannetjes en minderwaardig gestelde meisjes en vrouwen.
    Een cultuur die absoluut géén kritisch geluid kan velen, waar zelfkritiek als de ultieme zwakte wordt gezien: die narcistische trots en eer gaat boven alles, boven het leven van anderen en zelfs boven het leven van je eigen dochters.

    Dit is wat de advocaat zei over deze Nordine Amrani:

    ‘Hij stak de schuld altijd op een ander. Hij was boos op alles en iedereen en voelde zich oneerlijk behandeld.'

    Dat is dus wat ik bedoel: Nooit naar zichzelf willen kijken maar altijd naar de ander, gekrenkte machotrots en dan rücksichtlos gaan moorden als uitweg.

    En de rol van de islam?
    Ach, de Islam is slechts een religie die voortkwam uit deze bestaande machocultuur: het formaliseerde via de geschriften alleen maar wat in ongeschreven wetten cultureel al eeuwenlang bestond.
    Nu fungeren die geschriften als een cultureel klankbord voor de gematigden en als een wapen voor de extremisten, die daarmee de suprematie van hun macho-machtscultuur opnieuw denken te kunnen opleggen, uiteraard via rücksichtlos geweld.

    In die zin is Nordine Amrani wel te koppelen aan de Islamitische extremisten: het rücksichtlose geweld van beiden: alle twee wortelend in een achterlijke tribale cultuur van macho, trots en eer en bloed dat moet vloeien als het even tegenzit.

  • mohammed dareisalaam, wo 14 december 2011 12:18 in reactie op bo campman Reageer op mohammed

    mohammed

    "Waar ik wel opnieuw in bevestigd wordt is de gefrustreerde machocultuur die op de achtergrond lijkt te spelen, zoals zo vaak."

    Dat klopt, het gefrustreerde macho denken leidt tot veel problemen, en wat je verder zegt, het tribale denken, je kan het ook xenofobe denken noemen is ook een ernstig probleem.

    Het vermoorden van dochter vanwege eerwraak komt ook voor, maar ik geloof niet dat dit speelt in Luik. Er is geen enkele aanwijzing dat dat zo is.

    Dus hoezo het misdrijf in Luik je bevestigt over dit soort zaken, dat is mij een raadsel. Je kent de dader niet, je kent de motieven niet, maar je wordt wel bevestigd over allerlei ideeën die in jouw bestaan over grote groepen mensen.

    Ik denk toch dat je bij jezelf te rade moet gaan over wat je allemaal schrijft, ik ben bang dat jij tribaler in je denken bent dan dat je zelf beseft.

    Je moet je eigen woorden maar eens bespiegelen:

    " ... alle twee wortelend in een achterlijke tribale cultuur van macho, trots en eer en bloed dat moet vloeien als het even tegenzit"

    Je bedoelt met die cultuur, de Islam. Dat leg je goed uit. Je zegt dat Islamieten aan het moorden slaan als het even tegenzit.

    Dat is jouw gedachtewereld, dat is jouw denkkader. Dat is hoe jij naast een Marokkaan in de bus zit, naast iemand die uit een achterlijke cultuur komt en die aan het moorden slaat als het even tegenzit.

    Ik denk dat jij toch eens kritisch naar jezelf moet kijken, want dit is werkelijk extremistisch wat je zegt. En tenslotte hoor jij niet tot die achterlijke tribale cultuur en kun jij wel kritische geluiden velen, en zie jij zelfkritiek niet als de ultieme zwakte.

  • bo campman, wo 14 december 2011 13:31 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op bo

    bo

    "Je bedoelt met die cultuur, de Islam."

    Het valt je blijkbaar moeilijk begrijpend te lezen en je eigen verkokerde vooroordelen even uit te schakelen.

    Lees deze zin nog eens aandachtig door:

    "Ach, de Islam is slechts een religie die voortkwam uit deze bestaande machocultuur: het formaliseerde via de geschriften alleen maar wat in ongeschreven wetten cultureel al eeuwenlang bestond."

  • mohammed dareisalaam, wo 14 december 2011 16:37 in reactie op bo campman Reageer op mohammed

    mohammed

    Lees jij deze zin eens aandachtig door:

    "In die zin is Nordine Amrani wel te koppelen aan de Islamitische extremisten: het rücksichtlose geweld van beiden: alle twee wortelend in een achterlijke tribale cultuur van macho, trots en eer en bloed dat moet vloeien als het even tegenzit. "

    Daar kan alleen maar de Islam bedoeld zijn als cultuur.
    Want Islam is de enige bekende overeenkomst tussen Nordine Amrani en de de Islamitische extremisten.

    En dan zeg je dat de Islam een cultuur vormt waarin bloed moet vloeien als het even tegenzit.

    Maar ik begrijp uit je vorige reactie dat je het niet zo bedoelt, dus moeten we ervan uitgaan dat dit een onbedoelde suggestie was.

  • Sylvia Stuurman, di 13 december 2011 18:02 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Nee, dat had ik niet.
    Bij de aanslag in Oslo, waarbij het onmiddellijk duidelijk was dat het een gerichte politieke aanslag was, was wel mijn eerste gedachte: laat het alsjeblieft geen terrorist zijn die beweert dat ie het uit naam van Allah doet, want dan zullen overal ter wereld Moslims er op worden aangesproken.

    Maar het bleek iemand te zijn die precies heeft uitgelegd waarom hij het deed: niet uit naam van iets of iemand, maar omdat hij er net als Bosma en Wilders van overtuigd is dat sociaal-democraten 'landverraders' zijn.

    Hier in Luik was direct duidelijk dat het geen politiek getinte aanslag is.

    De Belgische kranten zeggen er zelf over:
    'Vermoedelijk handelde de dader uit wraak tegen het gerecht.
    Hij moest zich vandaag melden voor een hoorzitting.'

  • Piet Monster, di 13 december 2011 19:40 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Piet

    Piet

    je hebt het bericht gemist dat er bij Breivik paranoide schizofrenie is vastgesteld door Noorse gerechtelijk psychiaters? Maakt het geen cent minder erg, maar plaatst het wel in een ander perspectief.

  • Sylvia Stuurman, wo 14 december 2011 07:41 in reactie op Piet Monster Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Haha, ja, dat zou ook zijn vastgesteld bij Hitler, Stalin, Idi Amin en Pol Pot, om maar een paar voorbeelden te noemen.

    Je kunt natuurlijk sowieso wel stellen dat iedereen die uit fundamentalistische "het doel heiligt de middelen"-overwegingen paranoide schizofreen is.

    Daarmee zijn de overwegingen van die mensen nog steeds politiek , net als de overwegingen van Breivik politiek waren (en zijn).

  • Piet Devries, wo 14 december 2011 09:36 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Piet

    Piet

    Ik zou toch eens lezen Traudl Junge, with Melissa Müller, ‘Until the final hour’, London, 2004.
    Het boek heeft een heel lang voorwoord om duidelijk te maken dat Hitler toch echt een boef was.
    Z'n jongste secretaresse heeft een heel ander beeld.

  • mohammed dareisalaam, wo 14 december 2011 12:21 in reactie op Piet Devries Reageer op mohammed

    mohammed

    "Z'n jongste secretaresse heeft een heel ander beeld."

    Hitler was ook charmant, bedoel je?
    En wat zegt dat over de miljoenen doden die vanuit zijn waanzin zijn gevallen?

  • Anja Lodewijks, wo 14 december 2011 14:29 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Anja

    Anja

    Hoe kwam één man aan zoveel helpers?

  • Piet Monster, wo 14 december 2011 13:14 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Piet

    Piet

    Voor de Noorse Justitie is hij waarschijnlijk gewoon ziek en volledig ontoerekeningsvatbaar. Inderdaad, zijn daad was politiek gemotiveerd, maar wel de motivatie van iemand die in wanen en hallucinaties gedompeld. Maar ik begrijp dat je niet zomaar je speeltje om blanken en mensen met een rechtse politieke voorkeur te bashen uit handen laat slaan.
    Weet je , misschien heeft hij wel schizofrenie gekregen van een onwelkome Noorse maatschappij, zoals volgens jou de Marokkanen hier te lande overkomt. Ik begrijp dat een marokkaanse schizofreen een slachtoffer van de omstandigheden is, en een blanke schizofreen een weloverwogen handelend individu. Je laat je antiblanke racisme weer eens lekker de onderbuik voeden.

  • jose van leeuwen, di 13 december 2011 21:53 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op jose

    jose

    Ik hoopte dat het geen Marokkaan zou zijn omdat de gehele maatschappij er dan op aangekeken wordt, iets wat natuurlijk onzin is. Waarom mocht deze man met vervroegd verlof, hoe had hij al die wapens kunnen hebben etc etc.

  • Hassan Derbi, di 13 december 2011 22:47 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Hassan

    Hassan

    Niet zo zielig doen man, niemand dwingt je op deze site te komen ofde reacties te lezen.
    Er zullen altijd mensen zijn die hun kans zullen grijpen om generaliserend te doen, nou en. Zolang je weet dat ze onzin uitkramen hoef je er toch ook niet op te reageren laat staan ze proberen van het tegendeel te overtuigen.

    En het is overigens "bereid je voor Mostapha" i.p.v. "voorbereid je .." Dat laatste is geen Nederlands.

  • mohammed dareisalaam, di 13 december 2011 23:54 in reactie op Hassan Derbi Reageer op mohammed

    mohammed

    "Niet zo zielig doen man, niemand dwingt je op deze site te komen ofde reacties te lezen. "

    Stel je voor, je bent op de vlucht voor een beer, en je kan niet vluchten. Beren rennen harder dan mensen, dat weet je.

    Maar je kunt achter een rots duiken, en het werkt, de beer is je kwijt.
    Wat ga je dan doen achter die rots, heel af en toe kijken of hij er nog is.
    Dat is zinvol, als je het voorzichtig doet, want als de beer weggaat kun je weer te voorschijn komen.
    ---
    Het is hetzelfde verschijnsel dat mensen zichzelf voortdurend confronteren met dat waarvoor ze bang zijn.
    Ze kijken weg, en dan moeten ze toch weer kijken.

    Angst roept reactie op tot vluchten, maar je kan niet vluchten voor extreem rechts.
    De volgende angst-reactie als vluchten niet kan is kijken of het gevaar er nog is, of het erger wordt of minder.

    Dit zie je heel vaak bij mensen die bang zijn, ze zoeken voortdurend bevestiging voor hun angst.

    Oude dametjes die angst hebben overvallen te worden lezen voortdurend de Telegraaf, en kijken naar Opsporing Verzocht.
    Terwijl het niet helpt. De kans om overvallen te worden stijgt niet en daalt niet door de Telegraaf te lezen.

    Het zou veel beter zijn om een prettig boek te lezen, of een leuke film te kijken, want waarom jezelf kwellen? Toch moeten mensen dat doen.

  • Jan B, di 13 december 2011 16:24 Reageer op Jan

    Jan

    Rechtse populopopen hebben kennelijk weer te vroeg van de toren lopen blazen. Het zou gaan om een "gewone" gek met een wapenobsessie.

  • - drammer -, di 13 december 2011 16:53 in reactie op Jan B Reageer op - drammer

    - drammer

    Jan, net zoiets als die gek in Scandinavië in Noorwegen een zekere Breivik?
    Gaan we dit ook op het conto schrijven van de PVV?

    Nu komt eerst het politiek correct verhaal om de rust te waren, vier doden en 75 gewonden is explosief genoeg.

  • Sylvia Stuurman, di 13 december 2011 17:21 in reactie op - drammer - Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Jan, net zoiets als die gek in Scandinavië in Noorwegen een zekere Breivik? ]

    Geloof jij dat die crimineel PVV-fan was?

    Weet je daar iets van?

    Dit is wel iets meer dan brievenbuspissen...

  • - drammer -, wo 14 december 2011 11:12 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op - drammer

    - drammer

    Ik heb bijdragen van jou gezien op deze site, waaruit bleek dat jij er zeker van was, wat jij een ander nu in de schoenen schuift.

    Ik noem dat brievenbuspissen.

  • mohammed dareisalaam, wo 14 december 2011 12:41 in reactie op - drammer - Reageer op mohammed

    mohammed

    Beste drammer, het doet niet ter zake in deze discussie, maar Breivik heeft wel meermalen te kennen gegeven een fan te zijn van Wilders.

    Hij was zelfs naar London gereisd om Wilders bezoek aan die stand in bevriende EDL-kring te vieren.

    "Breivik was understood to have met leaders of the EDL in March last year when he came to London for the visit of Geert Wilders"

    http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/norway/8661139/Norway-killer-Anders-Behring-Breivik-had-extensive-links-to-English-Defence-League.html

  • mohammed dareisalaam, di 13 december 2011 17:32 in reactie op - drammer - Reageer op mohammed

    mohammed

    "Nu komt eerst het politiek correct verhaal om de rust te waren, vier doden en 75 gewonden is explosief genoeg. "

    Waarom loop je dan olie op het vuur te gooien door te speculeren over eerwraak of de gevolgen van het Belgische cordon sanitair.
    (zie hieronder)

  • Jan B, di 13 december 2011 18:05 in reactie op - drammer - Reageer op Jan

    Jan

    Gaan we dit ook op het conto schrijven van de PVV?

    Uiteraard.

  • Frank Straathoff, di 13 december 2011 17:16 in reactie op Jan B Reageer op Frank

    Frank

    Je kunt in jouw logica dus pas een reactie op een incident geven als alle details en achtergronden bekend zijn...

    Voor oud nieuws hebben we de krant Jan. Niet dat dat helpt, want voor jou heeft rechts of Wilders (links) heeft het toch altijd gedaan. Want zo niet, dan toch.

  • mohammed dareisalaam, di 13 december 2011 17:30 in reactie op Frank Straathoff Reageer op mohammed

    mohammed

    "Je kunt in jouw logica dus pas een reactie op een incident geven als alle details en achtergronden bekend zijn... "

    Dat ben ik niet met hem eens, als dat zo is. Je mag een gebeurtenis best becommentariëren voordat alle gegevens bekend zijn. Maar het lijkt me wel een goede zaak indien je je onthoudt van speculaties die niet door feiten worden ondersteund, en dat laatste zie je regelmatig bij extreem rechtse sympathisanten.

    Kijk hieronder maar eens, ze (waaronder jij) doen niet eens hun best het te verhullen.

  • Jan B, di 13 december 2011 18:08 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Jan

    Jan

    Maar het lijkt me wel een goede zaak indien je je onthoudt van speculaties die niet door feiten worden ondersteund

    Precies. Het geven van een commentaar (voor zover mogelijk bij gebrek aan een volledig beeld van de zaak) is wat anders dan er fact-free een eigen draai aan geven.

  • Frank Straathoff, di 13 december 2011 19:28 in reactie op Jan B Reageer op Frank

    Frank

    Jouw reactie van 15:39u spreekt in dit verband boekdelen. lol momentje.

  • Jan B, di 13 december 2011 21:01 in reactie op Frank Straathoff Reageer op Jan

    Jan

    Begrijpend lezen is niet je sterkste kant zie ik. Er staat in mijn reactie letterlijk "als inderdaad het een met het ander te maken heeft" tav van die (inmiddels achterhaalde) eerwraaktheorie. Te vroeg gelachen dus.

  • Frank Straathoff, di 13 december 2011 19:24 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Frank

    Frank

    = Kijk hieronder maar eens, ze (waaronder jij) doen niet eens hun best het te verhullen. =

    Volgens mij hoef ik jou niet uit te leggen wat ik met speculatief bedoelde... toch?

  • mohammed dareisalaam, wo 14 december 2011 08:58 in reactie op Frank Straathoff Reageer op mohammed

    mohammed

    Kijk, er was gisteren een andere moordaanslag, wel uit ideologische overweging, daar hoef je niet eens te speculeren, dat is een feit.

    Maar daar zien we je niet met enige wel of niet speculatieve kwalificaties, want daar is het geen moslim om tegen aan te schoppen, maar iemand met een verwante ideologie, namelijk, extreem rechts.

    En dat noem ik nou hypocriet van jou.

  • Klungel de Eerste, di 13 december 2011 16:23 Reageer op Klungel

    Klungel

    Vreselijk nieuws. Mijn deelneming gaat uit naar de slachtoffers en nabestaanden.

  • Anja Lodewijks, di 13 december 2011 16:14 Reageer op Anja

    Anja

    Heel bizar. Ondertussen in Florence.

    Een schutter heeft vanmiddag in de Italiaanse stad Florence twee Senegalese straatverkopers doodgeschoten. Twee anderen raakten gewond. De schutter heeft zelfmoord gepleegd.

    De schutter zou een vijftigjarige extreemrechtse man zijn.

    De man opende het vuur in het noorden van de stad op een markt, meldt de politie. Hij kwam daar aangereden in een wit voertuig. Na de schietpartij schoot hij zichzelf in de borst. Hij is later aan zijn verwondingen overleden, melden Italiaanse media. Andere media melden dat hij in het vuurgevecht met de politie is overleden.

  • - drammer -, di 13 december 2011 16:08 Reageer op - drammer

    - drammer

    De nieuwste getallen zij nog alarmerender 47 gewonden waar een p tal zeer ernstig waaronder een kindje van 7 jaar.

    Tja, de cordonsanitair werkt uitstekend maar niet voor de Belgische samenleving en rechtbank en de stad Luik.

  • mohammed dareisalaam, di 13 december 2011 16:27 in reactie op - drammer - Reageer op mohammed

    mohammed

    Triest, dat jij op basis van summiere informatie verregaande conclusies trekt die in jouw politieke straatje passen.

  • - drammer -, di 13 december 2011 16:55 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op - drammer

    - drammer

    Het doet me denken aan wat jij nu beweert met de gebeurtenissen in Noorwegen met een zekere Anders Breivik.

  • mohammed dareisalaam, di 13 december 2011 17:21 in reactie op - drammer - Reageer op mohammed

    mohammed

    Dit moet je toch even toelichten, want ik kan je niet volgen.

  • - drammer -, wo 14 december 2011 11:07 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op - drammer

    - drammer

    Misschien even nadenken, maar bij deze man thuis heeft de politie een vermoorde vrouw gevonden.

    Nou veel hoeft er niet meer aan toegevoegd worden. Het is alleen jammer dat deze "gek" dood is, zodat de waarheid en de redenen "voor en van" altijd politiek correct in de doofpot kunnen worden gestopt.

    Let maar op de reacties op Joop.nl het begint hier al. Let wel 123 slachtoffers met 4 doden.

  • Joop Schouten, di 13 december 2011 16:31 in reactie op - drammer - Reageer op Joop

    Joop

    Ik las dat er ook een kind van 2 jaar jong voor zijn/haar leven vecht ...

    Kut wapens.

  • Rinze Pluut, di 13 december 2011 17:41 in reactie op Joop Schouten Reageer op Rinze

    Rinze

    Wapens worden gebruikt door mensen...............nou "mensen"!!!!!!

  • mohammed dareisalaam, di 13 december 2011 18:45 in reactie op Rinze Pluut Reageer op mohammed

    mohammed

    moordenaars zijn ook mensen, wen er maar aan.

  • Rinze Pluut, di 13 december 2011 19:53 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Rinze

    Rinze

    Wennen zal ik daar nooit aan, volgens u moet ik dat wel........vertel.

  • Frank Straathoff, di 13 december 2011 16:04 Reageer op Frank

    Frank

    Ben benieuwd naar het motief van de heer Nordine Amrani. Elders wordt de link naar de verrijkende Islam gelegd in relatie tot eerwraak. Zal wel speculatief zijn.

  • mohammed dareisalaam, di 13 december 2011 16:28 in reactie op Frank Straathoff Reageer op mohammed

    mohammed

    Maar toch interessant om de "elders" genoemde speculatieve informatie onder de aandacht te brengen.

  • Jan B, di 13 december 2011 16:47 in reactie op Frank Straathoff Reageer op Jan

    Jan

    Is inderdaad zeer speculatief. Het eerwraakverhaal is in ieder geval al zo goed als weerlegd.

  • azazel semjasa, di 13 december 2011 16:01 Reageer op azazel

    azazel

    Ik vrees dat de messias alweer potentieel nieuw stemmers bloed ruikt, de naam van een van de daders is bekend gemaakt. Nordine Amrani degene die dus dood is door zelfmoord. sterkte voor de nabestaande maar ik vrees nu het ergste dat dit wel eens kan leiden tot rellen, rassenrellen wel te verstaan. En dat wilders over de lijken en de pijnen van de gewonden heen weer flink gaat roepertoeren voor de stemmen

  • Jan Tervoort, di 13 december 2011 16:48 in reactie op azazel semjasa Reageer op Jan

    Jan

    Het is allemaal Wilders zijn schuld inderdaad

  • azazel semjasa, di 13 december 2011 18:35 in reactie op Jan Tervoort Reageer op azazel

    azazel

    Ik zie hem er nog wel vooraan dat hij dit gaat gebruiken voor de stemmen, hier gaat hij vandaag of morgen schandeloos en alle schaamte voorbij gebruik van maken. Want de dader was iemand met een moslim aandoende naam

  • Hassan Derbi, di 13 december 2011 23:10 in reactie op Jan Tervoort Reageer op Hassan

    Hassan

    Het is nooit de schuld van Wilders en zijn verwerpelijke politieke ideolgie, integendeel het altijd de schuld van de rest (volgens Wilders, en jij erbij).

  • Jacqueline Wouters, di 13 december 2011 15:53 Reageer op Jacqueline

    Jacqueline

    Drama in Luik
    3 Nederlandse ambulances uit Limburg zijn op verzoek van België onderweg naar Luik om te assisteren met het aantal gewonden Een persconferentie staat gepland voor 16 uur in Luik inmiddels zou het gaan om vierenzestig gewonden #Luik #Liege
    de dader die vanmiddag doodgeschoten is zou zijn Nordine Amrani (29) is en een bekende van de politie inzake wapenbezit&drugs
    Nordine Amrani kreeg pas nog 58 maanden gevangenis voor het bezit van een wapens en voor de teelt van cannabis planten
    zie hier de herhaling van het VRT journaal #Luik http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/journaal/2.19049/2.19050/1.1175919

  • Jacqueline Wouters, di 13 december 2011 15:52 Reageer op Jacqueline

    Jacqueline

    doden aantal loopt op tot Vier, waaronder een van de daders Nordine Amrani,vierenzestig gewond, aldus de justitiële bronnen #luik #liege

  • Flop Cohen, di 13 december 2011 15:43 Reageer op Flop

    Flop

    PVV-stemmers? Ow wacht.....

  • Jan B, di 13 december 2011 15:40 Reageer op Jan

    Jan

    De Pers meldt 64 gewonden.

  • Jacqueline Wouters, di 13 december 2011 15:13 Reageer op Jacqueline

    Jacqueline

    Zie video http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/nieuws/binnenland/1.1175905 VRT #Luik

  • Jacqueline Wouters, di 13 december 2011 15:08 Reageer op Jacqueline

    Jacqueline

    0800/94.000 de hotline van de stad #Luik. Site van de VRT http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws
    47 gewonden, waaronder 7 ernstig, aldus de officier van justitie van Luik #Liege #Luik
    twee sterfgevallen- 1 dader en 1 jonge man. Het kind van 2jaar wat overgebracht is naar het ziekenhuis heeft ademhalingsproblemen.

  • Jan B, di 13 december 2011 15:39 in reactie op Jacqueline Wouters Reageer op Jan

    Jan

    47 gewonden? Een uur geleden was er nog sprake van 25. Erg benieuwd wat hier achter steekt. Op Elsevier.nl weet men dat overigens al zeker: hiervoor zijn indirect natuurlijk de socialisten verantwoordelijk (gut gut wat zijn ze op rechts nu blij na Oslo). Het zou namelijk allemaal verband houden (zo melden verschillende media) met een pakistaanse eerwraakkwestie. Blijft de vraag wie dit soort randdebielen die hun eigen kinderen om zeep helpen en die van anderen opblazen (als inderdaad het een met het ander te maken heeft) hier naartoe hebben gehaald, en wel om de arbeidsmarkt onder druk te zetten. Die vraag blijft natuurlijk weer in het midden. Rest mij nog mijn medeleven aan de nabestaanden en de gewonden te betuigen, ofschoon die volgens mij wel wat anders aan hun hoofd hebben op dit moment.

  • Robbert Heijmans, di 13 december 2011 15:54 in reactie op Jan B Reageer op Robbert

    Robbert

    een goed voorbeeld van preventief zeiken Jan B!

  • Jan B, di 13 december 2011 16:25 in reactie op Robbert Heijmans Reageer op Jan

    Jan

    Ga dat die eikels op elsevier.nl vertellen. Hun verhaal klopt niet eens. Het gaat om een "gewone" wapengek.

  • - drammer -, di 13 december 2011 16:12 in reactie op Jan B Reageer op - drammer

    - drammer

    Laat zich heel gemakkelijk raden, mensen die voor eerwraak en aanverwante zaken werden veroordeeld, waren het er niet mee eens. Deze mensen wilden de Belgische rechtspraak te niet doen, door met geweld in de geest van de sharia de zaak recht te willen zetten.

  • mohammed dareisalaam, di 13 december 2011 17:01 in reactie op - drammer - Reageer op mohammed

    mohammed

    Het lijkt er eerder op dat de dader vergelijkbaar is met de dader uit Alphen aan de Rijn.

    Dader aanslag in Luik was 'wapenfreak'
    http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20111213_176

    Er lijkt geen relatie te zijn met welk rechtszaak dan ook, en er is ook geen link naar terroristische organisaties.

    Dit soort dingen bestaan op dit moment alleen in jouw brein dat er nooit veel moeite mee heeft om feiten te verzinnen, zoals enkele dagen geleden bleek. Zie jouw bijdragen op deze link:
    http://www.joop.nl/politiek/detail/artikel/cda_voorzitter_bereidt_zich_voor_op_kabinetsval/

  • Hassan Derbi, di 13 december 2011 23:34 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Hassan

    Hassan

    Waarom reageer jij als intelligent persoon op iemand die zich drammer noemt (van doordrammen, je kent de uitdrukking vast wel, enkel negativiteit)?
    Probeer je nou hem te overtuigen (verspilde moeite) of gewoon je gelijk te bewijzen (eveneens verspilde moeite)?
    Het dunkt mij dat sommige mensen het lef niet hebben om bijvoorbeeld bij een theehuis of moskee die moslims even de les te lezen en ze het maar op het internet doen. Ze moeten tenslotte elke dag even hun gal spuwen op de maatschappij uit ontevredenheid over hun eigen saaie levens en vaak gewoon uit vreemdelingenhaat waarbij vooral moslims het moeten ontgelden. Vooral na een triest voorval als deze zien ze hun haat en minachting gestaafd en dat zullen ze ons laten weten ook, vanachter hun PC weliswaar.
    Je zegt vaak zinnige dingen en komt opgeleid over. Daarom begrijp ik niet dat je zovaak op die onzin ingaat en zo serieus ook.
    Houd het nou maar gewoon bij de mensen die iets zinnigs te melden hebben waarop jij weer met eveneens zinnige (goed beargumenteerde en onderbouwde) schrijfsels discusseert. Daar steekt iedereen meer van op en is ook prettig om te lezen dan dat welles-nietes gelul op de rand van de snede. Dit is geen kritiek maar een advies van iemand die je het vaak eens is met je zienswijze (niet altijd) en prettig lezen vindt van hoe je dingen uiteen zet en je alvast een fijne kerst en een goed 2012 toewenst.

  • Jan B, di 13 december 2011 18:02 in reactie op - drammer - Reageer op Jan

    Jan

    Het nieuws volgen is voor jou ook niet weggelegd zie ik. Ik reageer verder niet op je fact-free gezwam in de ruimte (want dat is het).

  • daniella van den boomen, di 13 december 2011 16:24 in reactie op Jan B Reageer op daniella

    daniella

    Volgens mij is zelfmoord na eerwraak niet echt eervol in islamitische kringen.

    Dit soort geweld neemt wel toe in Europa en het wordt ook steeds geweldadiger en collateral damage ondergeschikt aan het doel.

    Luik is een smeltkroes van nationaliteiten en de armoede tiert welig, ook onder de autochtone bevolking. Het is er grauw en veel huizen zijn in verregaande staat van ontbinding. Conflicten zijn er een regelmatig verschijnsel en dat met enorm veel wapens in omloop.

    De 5 regeringen in Belgie en de gebieden die ze vertegenwoordigen staan haast altijd op voet van oorlog met elkaar. Ik heb altijd gedacht dat na de sociale onlusten in Griekenland, eerst de andere zuidelijke europese landen zouden ontploffen en dat daarna het de beurt zou zijn aan Belgie.

    Maar het is allemaal nog koffiedik kijken. Ben wel benieuwd? (als dat het goede woord is)

  • Jan B, di 13 december 2011 17:58 in reactie op daniella van den boomen Reageer op Jan

    Jan

    De schutter schijnt een soort wapenfreak te zijn geweest, iemand die in het verleden al met justitie in aanraking is geweest nav verboden wapenbezit. De zaak lijkt volledig los te staan van de eerder in de media genoemde eerwraakkwestie.

  • Gaius S. Tranquilles, di 13 december 2011 15:01 Reageer op Gaius S.

    Gaius S.

    Triest. Sterkte voor de nabestaanden en gewonden..

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven