Bio Bekijk alles van Jan Tromp Word fan

Jan Tromp

Jan Tromp Presentator Uitgesproken VARA

27 januari 2011 Reageer (30) 965 x bekeken Wereld RSS

Aanschuiven

Uit de nieuwste constructie blijkt dat het probleem helemaal niet Afghanistan heet. Het probleem heet Den Haag

'Niet doen', schreef H.J.A. Hofland in zijn wekelijkse column in NRC Handelsblad. Het ging natuurlijk over Afghanistan en over de vraag of Nederland een tot de tanden toe beschermde politiemissie naar de provincie Kunduz moest sturen. Het parlement stond op het punt een positief besluit te nemen dat met veel poeha tot 'the Dutch approach' was gepromoveerd; in een brief van de regering was de daad van vermetelheid zelfs gekroond tot 'kwaliteitsslag'. Kern van deze zelfingenomenheid was dat al die ongeletterde Afghanen die door Duitsers en Belgen en andere deelnemende landen aan ISAF in zes weken voor politiewerk werden klaargestoomd, door hun Nederlandse trainers 'tenminste 18 weken' onderhanden zouden worden genomen.

Leveren de Belgen en Duitsers dan halve agenten af? Hebben de Afghanen gevraagd om een opleiding van vier maanden? Is het niet raar dat in dat Kunduz straks verschillende agenten rondlopen met verschillende vooropleidingen? Moet Nederland opnieuw zijn superioriteit bewijzen aan de wereldgemeenschap? Voor zover het nog niet duidelijk was blijkt uit de nieuwste constructie dat het probleem helemaal niet Afghanistan heet. Het probleem heet Den Haag. Het heet Rutte die coûte que coûte zijn leiderschap wil bewijzen, wat daaronder ook verstaan moet worden. Het probleem heet GroenLinks dat per se wil aantonen dat het, ofschoon links, heus wel regierungsfähig is. 

'Niet doen', schreef Hofland dus. En hij gaf er in heldere, sobere bewoordingen de argumentatie bij die iedereen met enige belangstelling voor de zaak op z’n klompen aanvoelt, maar die almaar verduisterd wordt door andere motieven die uiteenlopen van deftigheid tot lafheid.

In dezelfde krant waarin Hofland opriep het niet te doen, stond een hoofdcommentaar dat irritant was in zijn pretenties. Niks over het door en door corrupte bewind in Afghanistan. Ook geen verwijzing naar het nieuwsbericht, een paar pagina’s verderop, waarin onder de kop ‘Nieuw Afghaans parlement biedt weinig hoop’ gewag werd gemaakt van de sombere vooruitzichten van het land. Eén citaat uit dat stuk, alleen maar ter illustratie: 'Bij zijn herverkiezing als president (Karzai) kwam een onafhankelijke commissie tot de conclusie dat ruim een derde deel van de op hem uitgebrachte stemmen vals waren. Onbekommerd bleef Karzai aan. (-) Was dit de manier om de Afghanen ervan te overtuigen (-) dat ze beter vertrouwen kunnen hebben in Karzai en zijn bondgenoten dan in de Taliban?'

Niks dus daarover in het hoofdcommentaar. Dat ging alleen maar over de bange vraag of Holland nog wel meetelt in de wereld als we zouden bedanken voor de eer. Met veel aplomb meldde de commentaarschrijver dat het hier niet zomaar een ja of nee tegen een kabinetsvoorstel betrof. 'Het gaat om ja of nee tegen de internationale gemeenschap waar Nederland deel van uitmaakt.' Zo stond het in NRC Handelsblad en zo hebben we het de afgelopen weken ook elders kunnen lezen.

Dan Hofland. Hij vergeleek de toestand met Vietnam in de jaren zestig. Met alle verschillen die er ook zijn, valt op dat we ons in een oorlog laten zuigen die niet te winnen is. Iedereen wordt er ongelukkig van. 

Hofland: 'Het kabinet stuurt deze missie het chaotische geheel in', schrijft hij, 'terwijl het over het verloop van de strijd daar niets te zeggen heeft. En het is niet onwaarschijnlijk dat door de uitzichtloze oorlog het terrorisme eerder wordt aangemoedigd dan bestreden. Met een hernieuwde uitzending wagen we mensenlevens met de geringste kans op resultaat. (Behalve aanschuiven).'

De clou zit natuurlijk in dat laatste woord. Aanschuiven. Nederland moet aanschuiven bij de G20. Rutte moet aanschuiven bij Cameron en Sarkozy en Merkel. Sap moet aanschuiven bij het midden dat open ligt en dat niet aan Pechtold moet worden gelaten. Zo hebben ze allemaal een voze of op z’n minst valse reden om aan te schuiven en zullen we dus het moedige volk van Afghanistan en diens nobele regering tot onze laatste snik bijstaan in hun gerechtvaardigde en niet aflatende strijd tegen het kwaad van het internationaal terrorisme.

Laatste Reacties (30) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Centurio Veritas, do 27 januari 2011 21:24 Reageer op Centurio

    Centurio

    Misschien kan iemand me uitleggen waarom links stemmend Nederland over het algemeen zo stellig tegen deze voorgestelde missie is, maar daarentegen altijd het hardst roept om overal ter wereld klakkeloos miljoenen heen te sturen, wanneer wat donkere koppies met hongerige vliegjes worden getoond?

    Nu besparen we miljoenen aan vage fondsen en kunnen we die besteden aan concrete en meetbare doelen. Enne, over die agenten hoef je je heus geen zorgen te maken. De agenten die ik ken zijn oud-commando en oud-BBE (Google maar) en zo lopen er wel meer rond.

  • , vr 28 januari 2011 10:37 in reactie op Centurio Veritas Reageer op

    *meetbare doelen*................mag ik even heel erg verschrikkelijk in de lach schieten, het enige wat niet meetbaar zal blijken aan deze missie is het resultaat.
    De kosten wel, de slachtoffers ook, maar resultaat?
    We hebben geen enkele garantie dat die gasten, tot de tanden bewapend, zich straks niet gewoon tégen ons keren omdat ze het gebemoei van Nederland niet langer pikken.

  • Centurio Veritas, za 29 januari 2011 01:05 in reactie op Reageer op Centurio

    Centurio

    En waarom zou je willen lachen dan? Door de concrete doelen is het resultaat juist wel meetbaar. Net als de kosten en de eventuele slachtoffers idd.

    Ik ben overigens niet een 100 procent voorstander van deze missie. Maar wat ik zou voorstellen is van het pre-Conventie van Geneve tijdperk, zeg maar... ;-)

  • Peet Van Velzen, do 27 januari 2011 16:51 Reageer op Peet

    Peet

    Vreemd stuk.
    Het is gebaseerd op aannames die niet hard gemaakt kunnen worden ( "Nederland moet aanschuiven bij de G20", "Sap moet aanschuiven bij het midden", "het midden moet niet aan Pechtold moet worden overgelaten"), daaraan gekoppeld is een negatieve reden die weer niet hard gemaakt kan worden "ze hebben allemaal een voze of op z’n minst valse reden", en daarom zouden we de Afghanen niet moeten bijstaan.

  • Des Duivels, do 27 januari 2011 17:01 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Des

    Des

    Het heeft te maken met een pijpleiding Peet. Een pijpleiding voor het transport van aardgas.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Trans-Afghanistan-pijpleiding

    Deze pijpleiding zal bijdragen aan het vermogen van onze welgeliefde vorstin.

  • , do 27 januari 2011 17:06 in reactie op Des Duivels Reageer op

    Nee, aan het vermogen van de broer van JPBalkenende.

  • Wout Berlinck, do 27 januari 2011 17:16 in reactie op Des Duivels Reageer op Wout

    Wout

    Ahja .. vage aannames .. pijpleiding .. koningin .. ?
    *Peinst*

  • Zeer Voornaam, do 27 januari 2011 19:06 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Zeer

    " gebaseerd op aannames die niet hard gemaakt kunnen worden "

    Vandaar dat het een opinie site is en geen nieuws site.

  • Horkie Bongers, do 27 januari 2011 15:41 Reageer op Horkie

    Horkie

    De auteur zegt inderdaad gewoon wat iedereen denkt.

    Het zal het parlement alleen niet lukken om Rutte te laten uitleggen hoeveel het aanschuiven precies gaat opleveren. Dit is een kostenbatenanalyse. Het probleem is dat de baten heel discreet geleverd gaan worden. We zullen niet weer tien jaar correspondentie van de Amerikaanse ambassade onder ogen krijgen.

    Overigens zijn er ook kosten. Waaronder mensenlevens. Statistisch weet je dat er een aantal mensenlevens verloren zullen gaan. Het is een lugubere berekening, maar het is een berekening. We hadden wel graag eens de versie van de berekening van de regering gezien. Daar hoeft toch niet discreet over gedaan te worden ?

  • Victor Viool, do 27 januari 2011 15:34 Reageer op Victor

    Victor

    Heeft iemand er wel eens bij stil gestaan,
    dat deze Afghaanse politiemensen straks kunnen worden ingezet om homoseksuelen, en blasfemisten te vervolgen.
    Is het niet heel bedenkelijk dat Nederland, deze mensen efficiënte opsporingstechnieken bijbrengt ?

  • zorba de griek, do 27 januari 2011 15:16 Reageer op zorba

    zorba

    --- Voor zover het nog niet duidelijk was blijkt uit de nieuwste constructie dat het probleem helemaal niet Afghanistan heet. Het probleem heet Den Haag. Het heet Rutte die coûte que coûte zijn leiderschap wil bewijzen, wat daaronder ook verstaan moet worden. Het probleem heet GroenLinks dat per se wil aantonen dat het, ofschoon links, heus wel regierungsfähig is. ----

    En waarom liet de PvdA ook alweer het Kabinet vallen, een paar weken voor de gemeenteraadsverkiezingen. Dan moet je toch wel hondsbrutaal zijn als PvdA-fossiel om nu andere partijen te gaan verwijten dat men andere belangen laat meespelen.

  • Opinius Media, do 27 januari 2011 16:52 in reactie op zorba de griek Reageer op Opinius

    Opinius

    alweer een waar ik niet de vraag kan onderdrukken.(gezien een jaar lang alles hier gevolgd te hebben U ahum "de gedetaillerde en infomatieve alom die maar geplempt heeft in die dagen van heb je niet gezien) tegen de achtergrond van alle publicaties,intervieuws etc red .Joop en NOS )

    i hier mijn vraag
    "maar verder alles goed met dat geheugen van U ?"

    tis wat met die individuele informatie-tank- selectie,....
    tegen wil en dank LOL

  • , za 29 januari 2011 09:02 in reactie op zorba de griek Reageer op

    wikileaks niet gevolgd?
    Bos liet het kabinet niet vallen.
    Dat deden Balkenende en Verhagen.

  • Wout Berlinck, do 27 januari 2011 14:46 Reageer op Wout

    Wout

    Waar haalt Tromp de informatie vandaan dat meedoen aan de G20 zo'n hoge prioriteit heeft?

  • W.J. v/d Straat, do 27 januari 2011 14:14 Reageer op W.J.

    W.J.

    Inderdaad, ik wil ook alles weten over dat "aanschuiven"!

    Iedere journalist van elke omroep en andere media, zou vanaf nu steeds uitsluitend die ene vraag moeten stellen aan iedere politicus. Niets anders, maar tot vervelens toe, totdat men toegeeft of zich verspreekt.

    Geheel Nederland begrijpt en weet het, de regering zelf wringt zich in alle bochten, liegt en omzeilt, maar doet (in lichaamstaal) nauwelijks iets om dat te verbergen.

    Voor de draad ermee, het gekonkel is nog erger dan de missie zélf.

  • Aert Willem d'Holbach, do 27 januari 2011 14:17 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik durg hem bijna niet in te zetten, die Godwin.

  • W.J. v/d Straat, do 27 januari 2011 14:32 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op W.J.

    W.J.

    Als ik u was, zou ik dat dan ook maar niet doen.......

    Het probleem / de omissie is hier en nu ernstig genoeg, dus vergelijkingen zijn momenteel niet relevant.

  • Aert Willem d'Holbach, do 27 januari 2011 14:40 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Denkt u dat een zichzelf respecterend mens, politicus of niet, zou lenen voor dergelijke ondervragingstechniekjes? Het onderwerp is te serieus om er zo lichtzinnig over te denken: iemand blijven bevragen totdat hij zich een keer vergist.

    Mama mag ik een snoepje? Nee
    Mama mag ik een snoepje? Nee
    Maak het verhaaltje zelf verder af en kleur de plaatjes...

  • W.J. v/d Straat, do 27 januari 2011 16:03 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op W.J.

    W.J.

    Gelukkig zie ik de relatie moeder-en-kind als een heel andere dan die tussen volk-en-vertegenwoordiging.

    Het gaat mij dan ook niet om "techniek", maar om een duidelijk signaal, dan men veel te ver gaat. Men kan namens mij zeggen: "Zolang u blijft verzwijgen en liegen, interesseert de rest wat u (wel) wilt zeggen ook in het geheel niet". Graag, zelfs !

  • Aert Willem d'Holbach, do 27 januari 2011 16:13 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Het gaat niet om relaties, het gaat om het instrumentarium wat u zou willen inzetten om uw gelijk te halen.

  • Opinius Media, do 27 januari 2011 16:44 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Opinius

    Opinius

    pardon?,.
    ik heb mij toch een end een hoop flodderdewodderinstrumentarium van U gezien zo door het laatste jaar in Uw animo ,waarmee en waarin U ,Uw gelijk wilde halen ,en het m.i. evenmin had.

  • , do 27 januari 2011 14:04 Reageer op

    Hear Hear.Eindelijk een zinnig verhaal omtrent deze hype.
    Het gaat onze regering( niet de mijne, maar allá) helemaal niet om de mensen in Afghanistan................Welnee.
    De Dame en Heren willen aanschuiven in het koffiekransje van de G20.That's all.

    En ook in 2014 is het in Afghanistan geen koek en ei.
    En dan toch( volgens afspraak) weg gaan??
    Gij geleuft da??

  • Marie-Bernadette Engering, do 27 januari 2011 13:56 Reageer op Marie-Bernadette

    Marie-Bernadette

    Ja Ooh Ooh e i g e n b e l a n g

  • Ewout Klei, do 27 januari 2011 13:55 Reageer op Ewout

    Ewout

    Een ontzettend goed stuk! Dit kan ook meteen naar het NRC worden gestuurd. Gelukkig is Joop wel tegen de nieuwe missie naar Afghanistan, die niet helpt maar er alleen maar voor zorgt dat de oorlog zich nog langer zal voortslepen.

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, do 27 januari 2011 17:59 in reactie op Ewout Klei Reageer op Fred

    Fred

    Wat mevrouw Sap begrijpt is het volgende:

    Als je internationaal mee wil praten met je bondgenoten dan moet je iets brengen voordat je komt halen.

    We hoeven niet mee te doen aan de ISAF missie, dat is een keuze maar het is een misvatting dat onze bondgenoten dit zomaar vergeten.

  • , vr 28 januari 2011 10:38 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op

    Ik dacht dat we al 6 jaar missie gebracht hádden?
    Of waren die 24 jongens die daar gesneuveld zijn daar op vakantie??

  • Reinaert de Vos, do 27 januari 2011 13:48 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Goed stuk. Wanneer gaan ze dit nou eens eerlijk aan ons vertellen.

  • Tom Meijer, do 27 januari 2011 16:01 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Tom

    Tom

    Verwacht je eerlijkheid? Van wie dan? Is dat niet een beetje naief?
    Ik verwacht geen eerlijkheid, niet van de partijen die nu in de oppositie zitten maar al helemaal niet van de regeringspartijen. Stel je toch eens voor.

  • Reinaert de Vos, vr 28 januari 2011 10:06 in reactie op Tom Meijer Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Ja, jammer heh, terwijl eerlijkheid bij tijd en wijle zo'n mooie eigenschap kan zijn.

  • Tom Meijer, do 27 januari 2011 16:03 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Tom

    Tom

    Het stuk slaat trouwens de spijker op zijn kop.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven