Bio Bekijk alles van Han van der Horst Word fan

Han van der Horst

Han van der Horst Historicus

06 juli 2011 Reageer (41) 762 x bekeken Leven RSS

Aan tafel!

Wie niet van de geneugtes des levens weet te genieten, kan tot de Waarheid nimmer naderen

In een oude Indiase tempel is door archeologen en kunsthistorici voor 23 miljard dollar aan goud, juwelen en andere kostbaarheden aangetroffen, schrijft Nelson Jones in the New Statesman, een soort Vrij Nederland maar dan op zijn Brits.

Jones voegt daar een beschouwing aan toe over hoe lucratief het prediken van een geloof kan zijn. De opbouw van de tempelschat is al in de achtste eeuw begonnen maar hij geeft ook recentere voorbeelden, zoals dat van de onsterfelijke goeroe Said Baba, die – zo bleek na zijn onverwacht overlijden – in een appartement vol goud en geld woonde. Hij ontving tijdens zijn aards bestaan enkele miljarden euro uit de handen van gelovigen overal ter wereld.

Je kunt inderdaad met je Waarheid een hoop geld verdienen (of macht verzamelen of allebei) als je maar genoeg aanhangers weet te verzamelen. In zijn roman De Nacht op de Kale Berg legt Karel van het Reve uit hoe. Een man heeft het meisje van zijn dromen ontmoet en zij zegt tegen hem: "Als je me volgend jaar een miljoen brengt, dan trouw ik met je".  Die man begint vervolgens een religie. God heeft hem in een visoen geopenbaard dat er binnen een jaar te zijner ere een tempel moet worden gebouwd en die tempel kost een miljoen. Zo voldoet onze held aan zijn opdracht, maar moralist als hij was, gunde Van het Reve hem het meisje niet. Ze wijst hem af met de opmerking dat het maar een grapje was. Liefde is niet te koop en haar hart ook niet.

De Nacht op de Kale Berg is al decennia lang een leerrijk boek voor iedereen die op basis van geloofsprediking miljonair wil worden. Het voordeel van zo’n blijde boodschap is dat je hem altijd kunt blijven verkopen, terwijl hij toch in je bezit is. Om effectief te zijn moet de boodschap niet te ingewikkeld zijn en tegelijkertijd iets beloven wat mensen alleen maar zelf voor elkaar kunnen krijgen. De belofte is persoonlijk geluk, al dan niet met de eeuwige zaligheid on top of that. Om dit geluk te bereiken dient de gelovige zich aan bepaalde leefregels te houden. Anders wordt God boos. Wie er een slaatje uit wil slaan, onderstreept de deugd der opofferingsgezindheid. Je moest bijvoorbeeld eens zien hoe vaak vroeger bij de zakelijk gewiekste pinksterprediker Johan Maasbach de collecteschaal rondging. Ook hier is het nuttig om concrete doelen te stellen, zoals de tempel uit de Nacht op de Kale Berg. 

Is het zo makkelijk? Zo makkelijk is het. Toch zal de aankomende prediker merken dat hij of zij weinig bereikt zonder een bepaald natuurtalent. Ik bedoel: Jomanda kreeg door die toon en die stijl van haar hele veilinghallen vol. Het is nog maar de vraag of het jou met dezelfde boodschap en dezelfde wonderen ook zou lukken. Uiteindelijk is het toch vooral een gave als je in staat bent de medemens veel geld uit de zak te kloppen.

Veel mensen komen op grond hiervan tot het oordeel dat je predikers en religieuze leiders alleen moet vertrouwen als zij in de diepste armoede leven. De paus haat ik, maar voor moeder Theresa heb ik wel respect, zeggen ze dan. Het is maar zeer de vraag of je met asceten beter af bent. De Griekse filosoof Diogenes had alle aardse luxe afgezworen. Toen hij zijn collega en tegenstander Aristoteles tegenkwam zei deze: "Ik zie de ijdelheid door de gaten van je hemd".  Dit soort rigoureuze types ontwikkelen zich vaak tot despoten die in plaats van geld, macht verzamelen. Zij spreiden om zich heen niet alleen de stank van ongewassenheid maar ook van intolerantie.

Daarom sta ik, zoals Gilberto Gil het formuleerde in zijn prachtige lied "De processie" aan de kant van Jezus.

Jezus vastte veertig dagen in de woestijn maar daarna nam hij het er goed van. Hij was vaak op feesten te vinden. Hij liet zich graag een diner aanbieden. Hij veranderde water in wijn en niet omgekeerd. Hij ging bij elke gelegenheid voortreffelijk gekleed, zoals blijkt uit het feit dat de bewakers bij zijn kruisiging zijn gewaad niet verscheurden, zoals de gewoonte was, maar om de waarde ervan verdobbelden. Bij de Profeet Mohammed (vzmh) thuis zaten ze trouwens ook niet op een houtje te bijten.  Al Boechaari vermeldt dat Hij zijn gasten altijd aanspoorde om meer te eten en door te drinken (melk dat wel) tot ze zeiden: "Bij degene die jou met de Waarheid heeft gezonden, ik heb er geen plaats meer voor."

Je neemt nog een hapje en je praat ontspannen over het geloof. Maar boetpredikers en collectanten kan een mens beter mijden.  Wie niet van de geneugtes des levens weet te genieten, kan tot de Waarheid nimmer naderen. Aan tafel!

Laatste Reacties (41) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Seyed Morteza, vr 08 juli 2011 17:25 Reageer op Seyed

    Seyed

    Han, he hebt een goed stuk geschreven. Maar aan het eind heb je voorbeelden over Jesus en Mohammed aangehaald die me doet vermoeden dat je ook met de mode van deze tijd bent meegaan nl. profeten met de oplichers te vergelijken.

    Over Jesus weet ik niet goed. Maar kan me niet voorstellen dat hij rijk was of aan het verrijken. Over Mohammed weet ik meer. Ik wil je vragen om je voorbeeld te verduidelijken. je schrijf:
    [...Bij de Profeet Mohammed (vzmh) thuis zaten ze trouwens ook niet op een houtje te bijten. Al Boechaari vermeldt dat Hij zijn gasten altijd aanspoorde om meer te eten en door te drinken (melk dat wel) tot ze zeiden: "Bij degene die jou met de Waarheid heeft gezonden, ik heb er geen plaats meer voor." ]
    Je haalt hier een culturele verscheinsel aan als een voorbeeld en getuigen van hun rijkdom. Een misplaatst voorbeeld dus.

  • Molly Moonsoo, vr 08 juli 2011 12:39 Reageer op Molly

    Molly

    Wie de meningen en standpunten van een ander niet de ruimte wil geven, niet wil respecteren en niet wil overwegen, zal NOOIT tot de waarheid geraken, Han.

  • Rob van Koot, do 07 juli 2011 07:53 Reageer op Rob

    Rob

    Mooi stukje.

  • Michiel Online, do 07 juli 2011 01:01 Reageer op Michiel

    Michiel

    @Evert: dat klopt, en daardoor zie ik dingen die ik (en de rest) anders bijna nooit tot nooit zou kunnen zien. Als ik vragen ga stellen kom ik in die matrix terecht waar Han tot over zijn oren in verstrikt is geraakt. Net zoals de rest. Net zoals ik. Maar ik ben toch vaak geneigd iets anders te denken dan ik doe. Op vele manieren, zodat vele dingen eruitkomen. Meestal teveel, soms te grof. Maar ja dit is Joop he ;-).

    @Frans:
    "Verplicht op het land werken. U heeft kennelijk een hekel aan boeren? Of gaat het om een nieuwe sekte in wording die terug naar het land predikt. In ieder geval is het zo dat slecht drie op de honderd mensen actief zijn om iedereen te voeden. Die drie hebben gewoon een agrarisch beroep, dat is geen slavenbestaan, de rest kan wat anders doen. Op Joop schrijven en reageren bijvoorbeeld."

    Ik hekel en haat niemand. Ik ben een gelovig mens en ben tegen religie die leugens verkondigen en met sektes heb ik niks.

    Als je denkt dat je met een kantoorbaan nog bij de mens staat dan heb je het mis.

    Talloze films hebben dat al aangetoond. Menselijkheid zal altijd beginnen, voor ELK individu, vanaf de grond en dan verder, in min of meer gelijke mate.

    Opgroeien in een rijk gezin en nooit je handen uit de mouwen hoeven steken...talloze films die dat prachtig illustreren. Rijke kinderen die dan "een jaar naar Afrika gaan" en dan denken dat ze het ook hebben meegemaakt. Leuk voor de afwisseling. Bullshit. Hoeveel kostte je vliegticket?

    En geen rijke die de ware rijkdom ziet Frans. Als je gewoon naar buiten loopt en om je heen kijkt en beseft dat je "on top of the foodchain" staat en dus zomaar kan rondlopen zonder je zorgen te hoeven maken (met uitzondering van steden die zijn uitgebuit door de regering en waardoor het leven weer teruggaat naar overleven).

    ALs mens zouden we ons moeten concentreren om onze lichaam en geest sterker te moeten maken zodat we beter om kunnen gaan met onze omgeving en die omgeving beinvloeden waar bijvoorbeeld kinderen slecht worden opgevoed.

    DAT IS HET PROBLEEM FRANS. Onze leefomgeving. De vergeten rijkdom in de natuur, ecologie, sociale contacten met een willekeurig persoon. Waarbij er niet iemand misbruik mag maken van 10.000 mensen die allemaal in een rijtje stoelen lopen te produceren en straks daardoor van gekkigheid niet meer weten wat leven is.

    Vereniging voor Vrijheid en Democratie. De vrijheid om een stempel op iemand te mogen drukken, is een stempel op jezelf en daarmee je eigenwaarde. Ik blijk wel in de buurt te komen van een nihilist, volgens mij omdat ik vanwege mijn denkwijze zo ontzettend veel moet verwerpen.

    Ik heb wel iets opgemerkt pas geleden. Dat zo'n beetje 99% van de journalisten er simpelweg ernaast zitten. Vanwege die matrix. Dingen schrijven die het onderstreept. Toch weer populisme. Helaas.

  • sjaak de intellectueel, wo 06 juli 2011 22:03 Reageer op sjaak

    sjaak

    Goed stuk en leuk gebracht, met de titel ben ik het echter niet eens. Ik ben bezig met een boek en daar behandel ik juist in dat niemand de waarheid kan benaderen aangezien de waarheid niet bestaat omdat dit interpreteerbaar is. Verder is het een informatief stuk en leuk om te lezen.

  • Han van der Horst, wo 06 juli 2011 22:30 in reactie op sjaak de intellectueel Reageer op Han

    Han

    Fijn dat je het zo goed vindt, Sjaak. Je bent niet de eerste die vindt dat er geen waarheid bestaat. Heb je overigens al eens iets gelezen van een filosoof met de naam Karl Popper?

  • , do 07 juli 2011 10:03 in reactie op Han van der Horst Reageer op

    :=))

  • sjaak de intellectueel, do 07 juli 2011 10:11 in reactie op Han van der Horst Reageer op sjaak

    sjaak

    Nee nog nooit iets van hem gelezen. Wel een bekende filosoof dus wil ik graag nog is een keer doen. Hebt u een voorkeur voor een van zijn werken of tips?

  • Sylvia Stuurman, do 07 juli 2011 10:30 in reactie op sjaak de intellectueel Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Over Popper: [Nee nog nooit iets van hem gelezen. Wel een bekende filosoof dus wil ik graag nog is een keer doen. Hebt u een voorkeur voor een van zijn werken of tips?]

    Dit is wel een erg mooie parodie op jezelf ;-)

  • Han van der Horst, do 07 juli 2011 10:50 in reactie op sjaak de intellectueel Reageer op Han

    Han

    Begin maar met de Open Society and its enemies. Dat is nog steeds actueel en je zult er zeker veel inspiratie aan ontlenen. Popper is vooral bekend om zijn denkbeelden rond falsificatie. Heel in het kort: als je gelooft dat je het bij het rechte eind hebt, ga dan met name op zoek naar wat tegen je eigen gelijk indruist en kijk hoe lang dat stand houdt. Dit is veel te grof gezegd natuurlijk maar als je bezig bent met een boek over de niet bestaande waarheid dan is het wel noodzakelijk om hier terdege kennis van te nemen.

    Nog een morele mededeling. Het was Pilatus die zei "wat is waarheid?" en daarna liet hij Jezus executeren omdat hij dacht zo de wil des volks te volgen.

  • sjaak de intellectueel, do 07 juli 2011 12:39 in reactie op Han van der Horst Reageer op sjaak

    sjaak

    Hartelijk dank voor uw suggestie, hoewel ik al inmiddels al enige kennis van zijn werk heb genomen. (we hadden toevallig een boekje van hem in de boekenkast staan) Ook de morele mededeling kende ik nog niet;)

  • , do 07 juli 2011 14:43 in reactie op Han van der Horst Reageer op

    Han in de rol van pedagoog.
    Verfrissend.
    En leuk.
    ;)

  • sjaak de intellectueel, do 07 juli 2011 19:35 in reactie op Reageer op sjaak

    sjaak

    Haha wat ben je toch weer leuk. We voeren toch gewoon een normaal gesprek. Hij doet enkele suggesties en geeft wat tips, wat is daar mis mee? En niemand had trouwens gevraagd om je lullige opmerking.

  • Tulay M, do 07 juli 2011 15:32 in reactie op Han van der Horst Reageer op Tulay

    Tulay

    Pilatus wordt nooit geprezen om zijn zegenrijke werk ten algemene nutte voor de Joodse gemeenschap. Met de tempelschat bouwde hij een aquaduct en mooie fonteinen. Ik mag die Pilatus wel.

  • Aert Willem d'Holbach, do 07 juli 2011 18:19 in reactie op sjaak de intellectueel Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    "Waarheid" is een overbodig woord.

  • sjaak de intellectueel, do 07 juli 2011 21:17 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op sjaak

    sjaak

    Daar zou je weleens gelijk in kunnen hebben.

  • Frits Guevara, wo 06 juli 2011 18:38 Reageer op Frits

    Frits

    Je kunt voor alles wat religieus is gerust de linkse kerk en zijn apparatjiks invullen en dan verschilt het nauwelijks. Daarbij komt nog dat de linkse kerk daarnaast óók nog eens gebruik maakt van staatsdwang.

  • Han van der Horst, wo 06 juli 2011 19:28 in reactie op Frits Guevara Reageer op Han

    Han

    Wees eens een grote jongen en probeer het. Onderbouw het met argumenten en verifieerbare gegevens. En dan praten we verder.

  • tex ritter, wo 06 juli 2011 20:00 in reactie op Han van der Horst Reageer op tex

    tex

    Hoewel links claimt dat we geld aan anderen moeten afstaan zijn welgestelde linksen die 5x modaal verdienen niet bereid de helft van hun salaris aan een arm gezin te geven, terwijl ze zich wel druk om "graaiers" en kapitalisme.

    Hun links geloof is dus niks meer dan een geloof want bereid het na te leven zijn deze mensen niet.

  • Hans Dekkers, wo 06 juli 2011 20:05 in reactie op tex ritter Reageer op Hans

    Hans

    `Hoewel links claimt dat we geld aan anderen moeten afstaan zijn welgestelde linksen die 5x modaal verdienen niet bereid de helft van hun salaris aan een arm gezin te geven`
    Nee dat klopt niet helemaal. Als die welgestelde echt links is is hij er erg voor dat hij de helft van zijn inkomen aan belasting betaalt. Sterker nog, dan zal hij vinden dat dat belastingtarief omhoog moet.

  • Roelf Turksema, wo 06 juli 2011 22:48 in reactie op Hans Dekkers Reageer op Roelf

    Roelf

    Klopt:-)!

  • Tulay M, wo 06 juli 2011 15:17 Reageer op Tulay

    Tulay

    One day some people asked a Bektashi baba, “Why doesn’t our dear baba keep the Ramazan fast?” The Baba replied, “By Allah I would, but my condition doesn’t allow it.” One of the men asked, “If someone who was fasting invited you to an iftar would you go?” “Ah! Without doubt!” responded the baba. Another in the group exclaimed, “My God! You don’t follow any of Allah’s regulations yourself yet you are so eager to accept an invitation to eat from one of Allah’s obedient servants?” The baba countered, “Why do you reprimand me? You all know that Allah is the Most Merciful of the merciful. He forgives with ease all those who spurn His call. But are the human beings like that? For the least of reasons, they are insulted and dishonoured. Because of that it’s necessary to accept their invitations immediately !

  • Roelf Turksema, wo 06 juli 2011 22:51 in reactie op Tulay M Reageer op Roelf

    Roelf

    Eeh, er is ook gewoon de Koran van Fred Leemhuis....? Ramazan...effe googelen...

  • Mostafa Mouktafi, wo 06 juli 2011 14:41 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Een ding is zeker : alle moslims moeten van de Koran en de profeet het Jodendom en het Christendom recpecteren, Mozes en Jezus zijn heiligen in de Islam en daarom hoor géén één moslim op aard Thora, Bijbel, Mozes, Jezus, Maria .... beledigen.
    De Thora en de Bijbel kennen niets over de Koran en daarom blijft het begrip in de lucht hangen.
    Amen.

  • Seyed Morteza, wo 06 juli 2011 14:17 Reageer op Seyed

    Seyed

    [ ...Bij de Profeet Mohammed (vzmh) thuis zaten ze trouwens ook niet op een houtje te bijten. Al Boechaari vermeldt dat Hij zijn gasten altijd aanspoorde om meer te eten en door te drinken (melk dat wel) tot ze zeiden: "Bij degene die jou met de Waarheid heeft gezonden, ik heb er geen plaats meer voor." ]

    Han, je ben t een echte poldermoslim met je "vzmh". Geweldig!
    Maar ik denk dat je met voorbeelden over Jezus en Mohammed de plank misslaat. Zij hebben het geld (Mohammed had een rijke vrouw, Khadi'jeh) voor hun religie gebruikt en niet andersom. dat was voor hun nazaten niet het geval. Kijk naar de paus en mullahs in Iran.
    Je mist in je zienswijze de onderscheiding tussen een religie, een leer voor een persoonlijk gebruik. En een religie die je vooral aan de man moet brengen wat zeer lucratief kan zijn.

  • Tsjeard Aidoo, wo 06 juli 2011 21:54 in reactie op Seyed Morteza Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    = Zij hebben het geld voor hun religie gebruikt en niet andersom=
    Dat kun je toch niet volhouden. Mohamed heeft de religie gebruikt om rijk te blijven en niet andersom. Waarom denk je anders dat elke gelovige eenmaal in zijn leven naar Mekka moet komen. Omdat zijn familie daar dan lekker aan verdienen kan. Of verstrekte hij ze gratis kost en inwoning gedurende de bedevaart. Dacht het niet. Het is gewoon een slimme truc van een rijk man. Jezus hield er helemaal geen religie op na. Die hebben ze na zijn dood pas bedacht.

  • Roelf Turksema, wo 06 juli 2011 22:53 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Roelf

    Roelf

    Welke Jezus.....

  • Seyed Morteza, vr 08 juli 2011 08:50 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Seyed

    Seyed

    Hoe je aan je stelling kom is mij onbekend. Familie van Mohammad had in Mekka een rijke leven en een belangrijke positie. Beweging van Mohammad was een bedreiging voor hun positie en rijkdom. Mekka was een belangrijke economische kruispunt in die tijd voor caravans. Boodschap van Mohammad over gelijkheid en broederschap bedreigde hun gevestigde orde.

    Ik vind dat je in je stelling een simpele en ongefundeerde uitspraken doet.

    Het voorbeeld van Han over het aanbieden van eten is een omgangsvorm in andere cultuur. Er is gebrek aan kennis over (omgangsvormen van) die cultuur aan de orde.

  • Zingende Zaag, wo 06 juli 2011 13:53 Reageer op Zingende

    Zingende

    Over Moeder Theresa heeft Christopher Hitchens een zeer lezenswaardig boek geschreven: ook hier geldt: geen guru zonder giro.

  • Reinaert de Vos, wo 06 juli 2011 13:32 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Amen!

  • Evert van Vliet, wo 06 juli 2011 13:27 Reageer op Evert

    Evert

    "Je kunt inderdaad met je Waarheid een hoop geld verdienen (of macht verzamelen of allebei) als je maar genoeg aanhangers weet te verzamelen."

    Tafeltje dek je......onder het 'genot' van (inter)nationale re(li)gie wordt menig schatkistje gevuld Han.

    Eet smakelijk?

    Het is maar net aan welke 'waarheid' je bestaans'recht' aan denkt op te kunnen hangen.

  • Michiel Online, wo 06 juli 2011 13:23 Reageer op Michiel

    Michiel

    Leuk geprobeerd Han.

    De geneugtes des levens komen van het werk van de slaven.

    De reden dat jij al je best wel mooie columns kan schrijven is omdat er iemand anders voor jou in de aarde staat te wroeten voor je stamppotje. Die hierarchie begint meer en meer achterhaald te raken. Dit geldt waarschijnlijk voor bijna elke columnist hier op Joop.

    We zouden kunnen beginnen met elke kantoorbaan te verplichten 1 dag in de week op het land te werken voor een duurzamere samenleving. Misschien neem je zelf al wel dit soort initiatieven Han.

    En ook jij Mark Rutte. 1 keer in de week bij je moeder op de koffie zegt niks. Koffie is nog slecht voor je ook.

    De geneugtes des het verslechteren van je eigen lichaam.

  • Evert van Vliet, wo 06 juli 2011 13:35 in reactie op Michiel Online Reageer op Evert

    Evert

    Inderdaad MO, het is echter ten alle tijden (grijze) muizen stil wanneer je realiteitszin aanhaalt en vragen stelt die er wel toe doen.

    'Antwoorden' op nooit gestelde vragen ten overvloede, dat dan weer wel.

  • Hjalmar Hoort, do 07 juli 2011 14:13 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    "Inderdaad MO, het is echter ten alle tijden (grijze) muizen stil wanneer je realiteitszin aanhaalt en vragen stelt die er wel toe doen.

    'Antwoorden' op nooit gestelde vragen ten overvloede, dat dan weer wel."

    Grappig. Dat gevoel bekruipt me meestal als ik je reacties lees. Als ik dan in ga op je antwoorden, en vragen stel, dan is de reactie altijd: "if you can't beat them ignore them". Je wilt een heel ander soort maatschappij op de wereld. Hoe je er komt weet je niet. Je utopie zelf creeren op de wereld wil je ook niet. Je zeikt A altijd af, en wilt B nooit concreet maken of verduidelijken, maar weet wel dat dat de enige oplossing is.

    In hoeverre kun je dan nog realiteitszin claimen, als je het hebt over een fantasie, en de realiteit niet wilt veranderen of erkennen?

  • Evert van Vliet, za 09 juli 2011 11:59 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Evert

    Evert

    De aangeprate 'realiteit' waarmee de tafels worden gedekt trachten te veranderen staat nou juist gelijk aan de (h)erkenning daarvan.

    Dat soort praktijken kun je met de beste wil van de planeet toch niet als verplichte MO aanhalen om ook maar niets te veranderen?

    Politiek bedrijven is en blijft een zwaar negatieve inslag op de planeet en de mensheid, dan kun je mij wel betichten van negatief trappen maar het betreft toch echt niets anders dan een simpele observatie.

    Uitzonderingsposities en excuses.....

    Ik heb overigens meerdere malen een balletje opgegooid hoe 'het' dan wel zou kunnen maar daar gaat geen hond op in, waarschijnlijk vanwege de uitzonderingsposities en excuses die men dan dient in te leveren.

  • Frans Akkermans, wo 06 juli 2011 21:14 in reactie op Michiel Online Reageer op Frans

    Frans

    Verplicht op het land werken. U heeft kennelijk een hekel aan boeren? Of gaat het om een nieuwe sekte in wording die terug naar het land predikt. In ieder geval is het zo dat slecht drie op de honderd mensen actief zijn om iedereen te voeden. Die drie hebben gewoon een agrarisch beroep, dat is geen slavenbestaan, de rest kan wat anders doen. Op Joop schrijven en reageren bijvoorbeeld.

  • Kees van der Steen, do 07 juli 2011 11:03 in reactie op Michiel Online Reageer op Kees

    Kees

    Ik ben het helemaal met Michiel eens.
    Han zit de godganse dag achter zijn PC en dat kan hij alleen maar doen als andere mensen in onze welstaat Nederland voor hem het werk doen.

  • Hjalmar Hoort, do 07 juli 2011 12:57 in reactie op Michiel Online Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Als jij (en evert, en jager verzamelaar) daar toch echt zo hard in geloven, die back to basic alles terug naar de natuur maatschappij, waarom zijn jullie dan niet ALLANG een communie begonnen ergens in Zuid Amerika waar je elke dag je mais zelf kunt gaan zitten verpulveren tot tortilla's, kauwend op het steengruis dat in je bloem meegemengd is.

    Geen koeling, geen medico's, geen auto's, geen media, geen neoliberalen,geen boeken, kunst, opera, film, foie, Demi Glace of Pegasus Bay, geen economie, geen geld, geen zorgen.

    Alleen elkaar, elke dag, bloem maken en bedenken hoe je ook alweer vlees conserveert zonder dat er een bak zout/suiker/zuur/vet klaarligt om mee in te maken.

    Sterker nog: hoe zet je ook alweer uberhaupt een bak in elkaar zonder dat er materiaal klaarligt.

    Uhm.... of hoe maak je een zaag zonder ijzer om planken van te hakken?

    Hoe hak je een Boom om met een stenen bijl?

    Om nog maar te zwijgen over de panters die je opeten, of de kiespijn die overslaat in een infectie van de hersenen met de dood tot gevolg.

  • Aert Willem d'Holbach, do 07 juli 2011 18:20 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Zitten er panters in Zuid-Amerika?

    :-)

  • Hjalmar Hoort, do 07 juli 2011 22:02 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Jaguar, zwarte panter in oud hollandsch

  • Evert van Vliet, za 09 juli 2011 12:02 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Evert

    Evert

    Lachen wel weer, als je het er niet mee eens bent moet je maar oprotten en elders gezamenlijk je heil gaan zoeken en heb het lef niet overleverde kennis etc op te eisen, dat is allemaal van hen die daar zakelijke belangen bij hebben.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven