Bio Bekijk alles van Mei Li Vos Word fan

Mei Li Vos

Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist

01 januari 2012 Reageer (59) 2083 x bekeken Politiek RSS

2025: Verantwoording afleggen

Toen wij begonnen met Samsom 1 in 2013 was Nederland er zeer slecht aan toe. Het land zat onder een dikke roetlaag - destijds ook wel de 130 millimeterlaag genoemd - het vertrouwen, van consumenten, in de politiek en in elkaar was tot een dieptepunt gedaald

Mei Li Vos blikt vooruit op het jaar 2025, waarin zij voor een parlementaire enquêtecommissie ter verantwoording wordt geroepen.

Den Haag, 2025:

"Zo waarlijk helpe mij God almachtig.

Uiteraard ben ik bereid alle vragen van uw parlementaire enquêtecommissie te beantwoorden. Ik wilde er veel eerder over spreken, eigenlijk al tijdens onze kabinetsperiode, maar in overleg met de collega bewindspersonen uit het kabinet Samsom 1 hebben we besloten pas wat te zeggen als de Kamer er om vroeg. En die vroeg niks. Althans, niet over dit soort zaken.

Samson 1

Toen wij begonnen met Samsom 1 in 2013 was Nederland er zeer slecht aan toe. Het land zat onder een dikke roetlaag - destijds ook wel de 130 millimeterlaag genoemd - het vertrouwen, van consumenten, in de politiek en in elkaar was tot een dieptepunt gedaald. Door het geëmmer met de euro en jarenlang visieloos bezuinigen was de reële economie bijna tot stilstand gekomen. Grond in Noordoostgroningen was weer in waarde gestegen omdat de rijke elite daar massaal land was gaan kopen om zelfvoorzienend te worden. Onze beste studenten, wetenschappers en ondernemers waren geëmigreerd naar oorden waar ze wel konden werken, uitvinden en innoveren.

Nee, ik wil nu toch echt een einde aan die speculaties maken. Ik snap dat u het wilt vragen gezien de onthullingen deze week. Wij hebben het kabinet Rutte niet laten knappen. Dat zou ook knap lastig zijn, we zaten in de oppositie.

Kind Rutte

Dat wij die Cubaanse schone op hem af hebben gestuurd? Ha, we zouden willen dat we dat zelf verzonnen hadden. Nee, is echt tijdens het staatsbezoek aan Cuba gebeurd. Het is zoals het in het weekblad Hard/Hoofd heeft gestaan vorige week. Toen Mark Rutte zijn eerste kind had gekregen heeft hij een soort van midlifecrisis gekregen en zelf de stekker uit zijn kabinet getrokken om thuisblijfvader te worden. Het CDA heeft het vuile werk opgeknapt.

Maar goed, terug naar het Nederland van 2013. Wij wonnen nipt de verkiezingen met de PvdA en mochten dus de premier leveren, Samsom dus. We hadden al gezien dat een minderheidskabinet best goed werkte, en ook dat je niet per se een gedoogpartner nodig had. Wisselende meerderheden - of  wisselende contacten zoals minister van Financiën Van der Ploeg het altijd noemde - waren eigenlijk prima werkbaar.

In die kleine kring van PvdA, GroenLinks en D66 waren we het er eigenlijk al snel over eens wat we wilden. Een slimme economie die op eigen hernieuwbare energie kon draaien, van Nederlandse bodem dus. Als tweede speerpunt het beste onderwijs door de beste docenten. Wat dat betreft waren we wel fantasieloos, we kopieerden gewoon Finland: opwaardering van het beroep, hogere lonen en strenge selectie van docenten. Als derde speerpunt wilden we een open land met een aantrekkelijk fiscaal regime voor iedereen die hier wilde komen werken. Niets bijzonders origineels eigenlijk, maar wel nodig, vonden we.

Kijk, de onderwijsdoelstellingen en het fiscale regime hebben we gewoon met wisselende meerderheden, zonder foefjes bereikt.
Jaja, ik kom echt op dat andere punt. Ik wilde alleen maar zeggen dat we bij die twee doelstellingen het gewoon volgens het boekje hebben gedaan, al was het wel een vreselijk ingewikkeld schaakspel, met al die wisselende contacten.

Duurzame economie

Goed, nu waarom ik hier sta. Hoe we zo snel die duurzame economie hebben geregeld. Laat ik maar direct toegeven dat we daar vals hebben gespeeld. Maar het kon ook niet anders, want we konden daar met geen mogelijkheid een meerderheid krijgen. Het lukte niet rechtsom, middendoor en linksom.

We wilden dus een windmolenpark op de Noordzee en op de helft van alle huizen windwokkels voor de opwekking van elektriciteit. Voor onze gasvoorziening wilden we van alle mest, rioolwater, poep en afvalbergen groengas maken.

De ingenieurs die zich bezig hielden met energiebesparing waren druppelsgewijs al weer teruggekeerd, door dat aantrekkelijker fiscale regime. De plannen lagen er wel. Maar we kregen het geld niet los omdat we er geen meerderheid in de Kamer voor kregen. We hadden iets anders nodig. Een gamechanger of een schok, iets waardoor we wel anders moesten gaan leven.

Olie- en gasboycot

Enfin. Toen kwam in 2015 die diplomatieke rel met Rusland en daarna met een paar Arabische landen wel goed uit. We kregen een olie- en gasboycot aan onze broek. Energie werd vreselijk duur, de prijzen gingen tien keer over de kop. Maar de diplomatieke rel hebben we dus wat langer laten duren dan strikt noodzakelijk was.

Het gevolg van de boycot en de exploderende prijzen was dat we vreselijk zuinig met energie moesten zijn. We hadden alleen nog maar een beetje eigen aardgas en een paar hele kleine beetjes alternatieve energie. We voerden autoloze zondagen in, maar omdat reizen al vreselijk duur was, werd er alleen strikt noodzakelijk gereden. Fietsen werd het alternatief voor de meeste mensen, gecombineerd met veel thuiswerken en videovergaderingen werd het aantal dagelijkse kilometers bijna gedecimeerd in 2017. Tegelijkertijd zetten we dus alles op alles om met groengas, wind- en zonne-energie de energieproductie op te voeren.

Al halverwege 2017 zagen we dat het eigenlijk best ging, of eigenlijk hartstikke goed met onze energiedoelstelling. We bedachten dat het zonde zou zijn als het conflict en dus de boycot al na een half jaar zou zijn opgelost. We hebben de diplomaten toen opdracht gegeven om niets meer te doen en op afstand te blijven.

Waarom we vanuit Europa geen hulp bij het conflict kregen aangeboden? De andere lidstaten waren nog steeds aan het bekomen van de anti-Europese opstelling van de jaren daarvoor. Dus die lieten ons ook lekker in onze sop gaarkoken. Maar dat kwam ons dus niet slecht uit.

Niet democratisch

Inderdaad. Het was niet democratisch. Het mag niet, informatie achter houden. Maar, dat wil ik wel zeggen, er staat nergens in de grondwet of enige andere wet dat de regering zo snel mogelijk diplomatieke crisissen moet oplossen. Nergens. Echt. Zoekt u het maar na. En de Kamer vroeg niks.

Dus.

Aan u het oordeel. Voor ons was het doel heilig, niet de middelen. Daar hebben we best goede resultaten mee behaald. Maar u mag me achteraf, met de kennis van nu, veroordelen voor mijn aandeel in deze hele bestuurlijke affaire. Hier sta ik. Ik kon wel anders, maar ik wilde niet anders."

Dit artikel is een verkorte versie van de toespraak die Mei Li Vos eerder uitsprak tijdens een bijeenkomst van 'Nieuwe Leiders. De progressieve onderbuik', Amsterdam, Stadsschouwburg 20 december 2011. Deze versie verscheen eerder ook in de Volkskrant.

Laatste Reacties (59) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Frits Guevara, vr 10 februari 2012 19:55 Reageer op Frits

    Frits

    Een gefingeerde Parlementaire Enquetecommissie, die Mei Li Vos aan de tand voelt?
    Is dat om teveel socialisme.... of te weinig?
    Het is maar net wat er dan aan de macht is, en of Mei Li Vos dan sleutelfiguur genoeg is om ondervraagd te worden.
    Het is voor haar maar te hopen dat ze niet ondervraagd wordt door communisten en "socialisten" want daar staan de geschiedenisboeken en de registers van Amnesty al meer dan vol van. Dat gaat over diegenen die het wisten te overleven, voor de rest staan ze al dan niet in de registers van begrafenisondernemers.

  • , do 05 januari 2012 09:31 Reageer op

    Het valt me op dat, ook al is het jaar nog maar 5 dagen oud, de PvdA nu echt totaal de draad kwijt is.
    Je afzetten tegen of het ontkennen van mogelijke bondgenoten, of wat Vos hier doet het volstrekt negeren er van, is de snelste manier om tot een absoluut debâcle te geraken.
    Cohen gooit daar in een ander draadje nog een schep bovenop.


    Jammer, ik was benieuwd wat er uit het denkwerk van Cohen c.s. was voortgesproten, dit is echter te weinig, én te laat.

  • Truus Beek, wo 04 januari 2012 11:50 Reageer op Truus

    Truus

    Samson1 en daar had mevr Vos zich zelf een ministerspost toebedeeld?

    Linkse humor( humor schijn alleen vanuit links te kunnen komen vgls een "stapeltje" elders) kan soms zo serieues en tenenkrommend overkomen.

    ik denk nog altijd terug aan een linkse minister die zich door een grote multinational met open ogen in de luren liet leggen en waar wij nog steeds de zure vruchten van plukken en de multinational uiteraard de zoete

  • john van hal, ma 02 januari 2012 22:45 Reageer op john

    john

    Mei li Vos. Je bent nu echt een beetje.... tja de weg kwijt geraakt. Tjonge wat een tekst.

  • Michiel Online, ma 02 januari 2012 21:08 Reageer op Michiel

    Michiel

    leuk is dat, al dat plastic en metaal voor die windwokkels.....

  • MG 68, ma 02 januari 2012 13:23 Reageer op MG

    MG

    Als je op deze manier het doel heilig verklaart gebruik je de beschikbare middelen met een verborgen agenda. Dit is niet alleen zoals mei li opmerkt ondemocratisch maar een voortzetting van een huidige trend die onderling wantrouwen (terecht) versterkt. De polarisatie zal enorm toenemen. Op die manier hebben we in 2025 een burgeroorlog.
    We moeten niet de negatieve en destructieve manier van politiek bedrijven van onze opponenten overnemen maar blijven geloven in de kracht van het eigen verhaal.
    Als je daar niet in kan geloven heb je geen (ultieme) verhaal en (ten dele) ongelijk. Daar zit de handreiking en een begin van een compromis waar samen de schouders onder gezet kan worden.

  • Julius Vold, ma 02 januari 2012 11:54 Reageer op Julius

    Julius

    Ik gok eerder op Rutte2 dan Samson1.

  • Theo Joubert, ma 02 januari 2012 10:33 Reageer op Theo

    Theo

    Doorgeschoten fantasie.
    Een gas- en olieboycot los je niet op met windwokkels.

  • Paul Duran, ma 02 januari 2012 08:02 Reageer op Paul

    Paul

    Leuke droom, Mei Li, maar D66 en GL krijg je hierin nooit mee. Daarvoor heb je echte socialisten nodig.

    Het is natuurlijk vervelend dat jullie zelf ooit het socialisme aan de wilgen hebben gehangen en dat jullie een groot deel van je achterband aan de SP bent kwijtgeraakt. Het beste wat jullie kunnen doen is verder naar links opschuiven en daar de samenwerking zoeken.

  • Truus Beek, wo 04 januari 2012 11:56 in reactie op Paul Duran Reageer op Truus

    Truus

    Sociaal economisch verschilt de PVV niet erg van De SP dus
    laten we onze tweede populistische partij daarin dan ook gelijk zijn aan de PVV en een dergelijk"links"kabinet gedogen

  • Coos van Leeuwen, ma 02 januari 2012 01:38 Reageer op Coos

    Coos

    Meisje Vos heeft op bijna Noord Koreaanse wijze dfe SP weggeretoucheerd. Alleen dáárom al zal er nooit een kabinet Samsom 1 komen. :)

  • , ma 02 januari 2012 08:40 in reactie op Coos van Leeuwen Reageer op

    Viel mij ook op, en dat terwijl de SP op dit moment vrolijk en met open vizier - ongewild en onbedoeld ook nog - druk doende is de PvdA weg te retoucheren.....

    Dus ze zijn bij de PvdA nog steeds ziende blind...

  • Kitty In Nederland, ma 02 januari 2012 22:59 in reactie op Reageer op Kitty

    Kitty

    Ach ja Red de dubbele boodschapjes van onze PvdA VRIENDEN?
    Aan de ene kant kijken naar een nieuwe linkse samenwerking, binnenkort in Nijmegen. Aan de andere kant een mega grote blinde vlek en een anti SP
    houding. Het ligt er nu maar net aan wie je binnen de PvdA kringen spreekt.
    We zullen zien!

  • Piet de Geus, ma 02 januari 2012 08:45 in reactie op Coos van Leeuwen Reageer op Piet

    Piet

    Wat maakt dat je denkt dat progressief linkse partijen zich ook zo zullen verlagen dat ze zich laten gedogen door nationaal-populisten?

  • Joop Schouten, ma 02 januari 2012 11:48 in reactie op Piet de Geus Reageer op Joop

    Joop

    'progressief linkse partijen' ? D66 en GL kunnen dat niet zijn.
    De PvdA is intern verdeeld.
    ...
    Met 'nationaal-populisten' bedoel je vanzelfsprekend Bruin-1 en Kwantumkop neem ik aan ... ; )
    ...
    Voor échte 'progressieve' oplossingen, mét onderbouwing), zul je bij de SP moeten zijn ... De rest prevelt onzaligmakende neoliberale dogma's na uit Het Jaar Kruik ...

  • Piet de Geus, ma 02 januari 2012 15:41 in reactie op Joop Schouten Reageer op Piet

    Piet

    "Met 'nationaal-populisten' bedoel je vanzelfsprekend Bruin-1 en Kwantumkop neem ik aan ..."

    Je vergeet welbewust het tweelingbroertje van de PVV.

  • Jan B, ma 02 januari 2012 13:03 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Andere plaat graag.

  • , ma 02 januari 2012 14:52 in reactie op Jan B Reageer op

    Hij blijft steeds in dezelfde groef hangen, hé??

    Ach ja.

  • Piet de Geus, ma 02 januari 2012 15:44 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    Je rekent je rijk. Er is geen enkele aanwijzing dat ook maar een van de partijen de internationale voor de nationale wil verwisselen, dus je eigen plaatje mag je in volstrekt isolement zelf draaien. Kriebel daarbij af en toe wat partijgenootjes, dan voelt het wat minder eenzaam.

  • Jan B, ma 02 januari 2012 23:11 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Mat het nationalistische geronk van de PVV heb ik weinig zoals je weet. Wat de SP betreft (want daar doel je op): de SP is hooguit euroscepetisch, niet eurofoob (net zoals een groeiend deel van de europese bevolking overigens).

  • Piet de Geus, di 03 januari 2012 00:10 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    "de SP is hooguit euroscepetisch"

    Dat is het formalistische standpunt. Ik zou even makkelijk kunnen zeggen dat ik een regering met de SP wel zie zitten... en vervolgens een lijst met piketpalen neerleggen waardoor is zeker weet dat het er nooit van komt. Kun je me mooi niet verwijten dat ik tegen de SP ben.

    "niet eurofoob"

    Marijnissen is onlangs anders aardig door de mand gevallen tijdens een tv-interview: toen zag je ineens de valse grimas achter de formele praatjes. En dat was echt heel eng nationalistisch.

  • Jan B, di 03 januari 2012 13:08 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    De SP ziet niets in de manier waarop Europa momenteel wordt vormgegeven. Het is niets democratisch en de commissie is feitelijk gekaapt door de (neo) liberalen. Waar de SP op tegen is dat is dat er vanuit Brussel dictaten worden opgelegd aan de lidstaten die tot stand zijn gekomen via schimmige achterkamertjesbijeenkomsten met lobbyisten uit het bedrijfsleven, bol staan van marktdenken en waarover de burger zich feitelijk niet meer kan uitspreken. De SP is niet a priori tegen een verenigd Europa maar tegen een "superstaat" waarin de menselijke maat ver te zoeken is.

  • Jan B, di 03 januari 2012 13:10 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Marijnissen is onlangs anders aardig door de mand gevallen tijdens een tv-interview: toen zag je ineens de valse grimas achter de formele praatjes. En dat was echt heel eng nationalistisch.

    Een concrete verwijzing graag. Dan kan ik het ook bekijken.

  • Jan B, ma 02 januari 2012 12:45 in reactie op Coos van Leeuwen Reageer op Jan

    Jan

    Klopt. De SP is (en blijft) groter dan de PvdA (zoals het er nu naar uit ziet). Het is juist de categorische afwijzing van de SP en haar denkbeelden geweest die de PvdA in de huidige crisissituatie heeft doen belanden. En een kabinet Samsom? Nee, dat zie ik ECHT niet zitten. Aardige gozer, slim (fysicus van origine), wellicht ook doortastend, maar (nog) niet met die vorm van natuurlijk gezag die we nu met Mark Rutte al moeten ontberen en die, zeker op het internationale vlak, enorm hard nodig is en ook de komende jaren zal blijven. Een kabinet Bos lijkt me een beter alternatief. Maar voordat zoiets mogelijk is zal de PvdA heel wat zeilen bij moeten zetten.

  • , ma 02 januari 2012 13:26 in reactie op Jan B Reageer op

    Correct.
    De SP is en blijft groter, stúkken groter zelfs dan de PvdA.
    Vandaar dat ik het absoluut onbegrijpelijk vind dat de PvdA maar blijft stikken in hun eigen weerzin tegen de SP.
    (Hoe doe ik mijn uiterste best mezelf de vernieling in te werken)

    Zoals de SP ook stukken , nog veel grotere stukken groter, blijft dan een clubje als GL, waarbij het eveneens volstrekt onbegrijpelijk is dat er zelfs niet de minste vorm van moeite wordt gedaan om tot samenwerking te komen.

    Maar goed, de volmaakt onwaardige en onberedeneerde alsmede ongefundeerde weerzin van sommigen tegen de SP, en daarnaast nog eens de weerzinwekkende, schandalige reacties t.o.v. de fractievoorzitter, blijft mij persoonlijk een raadsel, maar wel een signaal dat het met dat soort mensen niet helemaal in orde is.

    Ik wens ze sterkte.
    Ze zullen het nodig hebben.

  • Jan B, ma 02 januari 2012 14:28 in reactie op Reageer op Jan

    Jan

    Een kabinet zonder de SP zal na de komende verkiezingen onmogelijk zijn. Ik zou tegen GL en de PvdA zeggen: wen er alvast maar aan*.

    * eens kijken of de SP-bashers hiernaar willen happen.

  • , ma 02 januari 2012 15:30 in reactie op Jan B Reageer op

    Die zitten nog even de knopen te tellen, sinds het tot ze doordringt dat de SP groter is in de peilingen dan de wilderiaanse gekte(sorry: sekte)
    en sinds het er op begint te lijken dat dat steeds erger wordt......;)

    Hoe duidelijker het wordt dat Roemer met zijn elementaire beschaving en elementair gevoel voor recht en rechtvaardigheid niet alleen politicus van het jaar wordt, maar alle criticasters á la ons aller weesper mop volstrekt belachelijk maakt, hoe stiller het wordt.

    Ik zit me stiekem te verkneukelen.
    Maar jij mag dat best weten.;)

  • Piet de Geus, ma 02 januari 2012 15:46 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    "Hoe duidelijker het wordt dat Roemer met zijn elementaire beschaving en elementair gevoel voor recht en rechtvaardigheid niet alleen politicus van het jaar wordt"

    Hij werd politicus van het jaar vanwege zijn "homor" en (je moet er niet aan denken) zijn "aaibaarheid". Beschaving was nergens in de motivatie terug te vinden. Logisch, want dat tref je ook niet bij zijn achterban.

  • Jan B, ma 02 januari 2012 23:15 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Je hebt een wel erg verwrongen kijk op de SP-achterban. Een greep uit de mensen in mijn omgeving die SP stemmen: een linguist, een classicus, een hoogleraar, een psycholoog. Uiteraard stuk voor stuk volstrekte barbaren.

  • de heer Meijerink, zo 01 januari 2012 23:31 Reageer op de heer

    de heer

    Mooi verhaal, ik hoop dat deze voorspelling bewaarheid wordt.

  • Ton evertsen, zo 01 januari 2012 22:59 Reageer op Ton

    Ton

    "Wij wonnen nipt de verkiezingen met de PvdA en mochten dus de premier leveren, Samsom dus"arme mei li, samson 1 is wel mogelijk namelijk samson als enige kamerlid, maar een kabinet nee.

    De pvda is, net als het cda, genadeloos door de mand gevallen, ontdaan van zijn ideologische mantel die al tot op de draad versleten was. De verrotting was al zichtbaar in de steden, waar cliëntelisme en de voor wat hoort wat cultuur al de norm was. Inmiddels is het doorgezet naar den haag, of zou het toeval zijn dat zoveel mensen met ex en pvda in hun resumé van die leuke baantjes genieten (ja ja wouter je krijgt geen bonus maar winstdeling)

    De sociaaldemocratie die de armen en werknemers opoffert voor haar politieke doelen, niet erg origineel want feitelijk al gebeurd door de invoering van de euro.

    Het is maar goed dat wat u stelt fictie is (Finland kopiëren is onzin, minder dicht bevolkt veel meer natuurlijke hulpbronnen) wat u stelt in uw verhaal is kort gezegd het Nederlandse volk laten creperen om uw ideologische gelijk te krijgen.

    De conclusie van de commissie zou dan ook niet anders kunnen zijn dat u landverraad heeft gepleegd.

    gelukkig voor u dat we in een beschaafd land leven waar we de doodstraf niet meer kennen, al zouden we waarschijnlijk niet genoeg stroom meer hebben voor de elektrische stoel...
    Ha

  • Al Bundy, zo 01 januari 2012 20:17 Reageer op Al

    Al

    Best leuk, zo'n science fiction verhaaltje, maar we leven in het hier en nu en stiekum droom ik al van Rutte-2.

  • Anja Lodewijks, zo 01 januari 2012 21:55 in reactie op Al Bundy Reageer op Anja

    Anja

    "stiekum droom ik al van Rutte-2"

    Zolang het maar jouw droom blijft en niet de werkelijkheid, dan is het goed.

  • , ma 02 januari 2012 08:43 in reactie op Al Bundy Reageer op

    Voor de tijd dat er mogelijkerwijze een rutte 2 zou kunnen komen is dit land al volledig naar de kl....
    Tegen die tijd is het beste wat we kunnen doen ons laten inlijven bij Duitsland, waar ze ons bepaald niet met open armen zullen ontvangen.

  • Donald Duck, ma 02 januari 2012 11:01 in reactie op Al Bundy Reageer op Donald

    Donald

    "Best leuk, zo'n science fiction verhaaltje, maar we leven in het hier en nu en stiekum droom ik al van Rutte-2. "

    De kans op een Rutte-2 is naar mijn mening zeer groot. Dan een kabinet van VVD met gedoogsteun van SP en PVV denk ik. Echter zoveel vertegenwoordigers van het gewone volk van regeringsdeelname uitsluiten wordt wel een beetje moeilijk verkopen voor de regenten van de VVD denk ik. Maar ik zie geen andere mogelijkheid als je de huidige aanhang van de politieke partijen bekijkt.

  • YggY ..., ma 02 januari 2012 13:24 in reactie op Al Bundy Reageer op YggY

    YggY

    maar we leven in het hier en nu en stiekum droom ik al van Rutte-2.
    ===============

    Ik verwacht dat we voor het einde van dit jaar Rutte-2 hebben.

    Stiekem.

  • , ma 02 januari 2012 14:19 in reactie op YggY ... Reageer op

    Voor het einde van het jaar een andere regering, okee, daar in ga ik met je mee........, en ik help het je hopen, ....ik ben er echter helemaal niet zeker van dat dat een ruttekindjesclubje wordt...er is erg veel in beweging op dit moment.

  • Sjouke Boonstra, zo 01 januari 2012 18:06 Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == In die kleine kring van PvdA, GroenLinks en D66 waren we het er eigenlijk al snel over eens wat we wilden. ==

    We waren in 2025 zo te zien nog steeds als de dood voor de SP, die zwegen we ook toen nog het liefste dood, dan was het net of ze er niet waren... Gemiste kans, Mei.

  • Piet de Geus, ma 02 januari 2012 00:16 in reactie op Sjouke Boonstra Reageer op Piet

    Piet

    Er staat toch duidelijk: "Het land zat onder een dikke roetlaag"

  • André Rodenburg, zo 01 januari 2012 17:36 Reageer op André

    André

    interessante 'backcasting' van MLV - wordt het niet eens tijd voor een links opponeerakkoord?

  • Ton evertsen, zo 01 januari 2012 23:49 in reactie op André Rodenburg Reageer op Ton

    Ton

    nee zolang de pvda zich nog ziet als DE linkse partij en GL en D66 nog flirten met de overkant.

    Bovendien kijk naar de partij politiek, links succes nu zou Roemer meer opleveren dan Cohen die zelf als enige nog gelooft in zijn eigen toekomst (m l vos heeft hem blijkbaar al bij het oud vuil gezet)

    de pvda kijkt naar de wereld als in "hoe kan ik weer in het machtcentrum komen", realistisch gezien heeft ze daar d66 gl en de vvd voor nodig, de sp echter is een bedreiging, de pvv een probleem en het cda zit in het zelfde pakket, zo niet erger

  • Rob Geurtsen, zo 01 januari 2012 17:32 Reageer op Rob

    Rob

    Leuk verhaal, waarbij de erotiek van mannelijk leiderschap in het wereldbeeld van Vos nog steeds domineert. Rutte die verleidt werd door een Cubaanse schone, en 'ouwe' Rikkie die nog even geplaagd wordt met zijn wisselende contacten onder studenten en docenten op de universiteiten waar hij werkt(e).

    De verhaallijn met het diplomatieke conflict is een leuke, de (h)erkenning dat dit ook vandaag de dag gebeurt. De aangepraatte Euro-crisis niet in het minst.

    De misser is echter zorgwekkend...

    Mei Li Vos pretendeert modern liberaal sociaal democratisch te zijn... (eerdere uitlatingen en de voorkeur voor Gl en D'66 zijn hiervan indirecte bewijzen)
    ... maar als (ex-)politici uit die hoek denken dat er vel energie bezuinigt kan worden op direct consumenten gedrag, dan heeft ze de cijfers nooit goed bekeken. In de huishoudens van burgers is de afgelopen decennia flink zuiniger met energie omgegaan. De winst zal moeten komen uit het her-inrichten van de economisch verkeer en productieprocessen.

    Dat dit punt onaangeroerd blijft, doet mij vrezen voor nieuw-paars.

  • kees van eck, zo 01 januari 2012 19:12 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op kees

    kees

    Klopt. Het aandeel herwinbare energie van de huishoudens is nog altijd zeer laag (

  • Donald Duck, ma 02 januari 2012 11:05 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Donald

    Donald

    "De winst zal moeten komen uit het her-inrichten van de economisch verkeer en productieprocessen."

    Wat bedoel je met het her-inrichten van het economisch verkeer?

  • hr. arryo, wo 04 januari 2012 15:34 in reactie op Donald Duck Reageer op hr.

    hr.

    (even puur reagerend op jouw vraag, niet op Rob:)
    Afzien van die eeuwigdurende exponentiële groei à minstens 3% per jaar, bijvoorbeeld.
    Dat lijkt mij een hele goede insteek voor een nieuw soort economie ... als u begrijpt wat ik bedoel.

  • Bas Grootel, zo 01 januari 2012 17:27 Reageer op Bas

    Bas

    Eh. Mei. Dit werd ons in de jaren zestig voorgehouden. Sindsdien is onze lucht veel schoner geworden. En weet je door wie. Niet door die linksen zoals jij. Maar door innovatie van het bedrijfsleven.

  • hans groen, zo 01 januari 2012 19:22 in reactie op Bas Grootel Reageer op hans

    hans

    nadat natuurlijk de milieuorganisaties, nationaal en internationaal, hadden gewezen op de gevaren van milieuvervuiling en als gevolg daarvan internationale regelgeving kwam. Tjsa, toen moest het bedrijfsleven wel innoveren.
    Maak je geen illusies: het bedrijfsleven doet geen dure innovaties tbv het milieu als daar geen harde noodzaak voor is. Opportunisme viert hoogtij binnen het bedrijfsleven. Marktwerking noemen ze dat.

  • Ton evertsen, zo 01 januari 2012 23:00 in reactie op hans groen Reageer op Ton

    Ton

    nee, het bedrijfsleven doet niets als ze er niet aan kunnen verdienen, dat heet gezond economisch verstand en je bedrijf niet failliet laten gaan.

  • Zeer Voornaam, ma 02 januari 2012 01:43 in reactie op Ton evertsen Reageer op Zeer

    " nee, het bedrijfsleven doet niets als ze er niet aan kunnen verdienen, dat heet gezond economisch verstand en je bedrijf niet failliet laten gaan. "

    Er was ooit een biertje dat buckler heette.
    U onderschat de macht van de consument.

  • Jan B, ma 02 januari 2012 13:04 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Jan

    Jan

    Biertje? Buckler? Neem me niet kwalijk maar Buckler was gewoon moutlimonade met een producteigen, ietwat laffe smaak.

  • Ton evertsen, ma 02 januari 2012 21:09 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Ton

    Ton

    en u begrijpt de denkwijze van de consument niet, buckler was een al niet populair product wat niemand miste, probeer hetzelfde maar eens met iets wat mensen wel eens missen bv hun auto, of nog beter vertel ze maar dat ze een derde of meer in inkomen erop achteruit gaan

    dan zul je de macht eens meemaken

  • Truus Beek, wo 04 januari 2012 11:53 in reactie op hans groen Reageer op Truus

    Truus

    en de meeste banen vinden we daar dus zuinig op zijn zou ik zeggen en goed luisteren naar die "opportunistische" ondernemers".

  • kees van eck, zo 01 januari 2012 20:10 in reactie op Bas Grootel Reageer op kees

    kees

    Onze lucht misschien. Wel eens in Peking geweest, of New Delhi. De wereld is groter dan uw achtertuin. Zie ook commentaar Hans Groen.

  • Bas Grootel, ma 02 januari 2012 00:55 in reactie op kees van eck Reageer op Bas

    Bas

    Nee. Nog nooit geweest. Maar als ik het goed begrijp heeft Hans Groen maar een klein deel van de aarde schoon gekregen. Toch wel prettig dat ik daar toevallig woon. Maar. We hebben het wel over de jaren zestig. Toen zat de industrie steevast aan de noordoost kant van de steden. De haven van Rotterdam daargelaten. Ook toen wist men al. De zuidwesten wind maakt alles schoon. Degenen die dat wisten heetten stedenbouwers. Onder de rook werd niet gebouwd. Dat ze dat in China nog niet doorhebben. Vreemd. Ze zeggen zelf dat ze zo slim zijn. Maar dat komt wel. Nog even dertig jaar wachten. Wat is dat nou op een aarde waarvan niemand weet hoelang die al bestaat.

  • kees van eck, ma 02 januari 2012 11:12 in reactie op Bas Grootel Reageer op kees

    kees

    Jaja.. lachwekkend. Als u met de stedenbouwers denkt dat een zuidwesten briesje de luchtkwaliteit en misschien groter het milieuvraagstuk oplost, dan ben ik wel uitgepraat...

    Dat 30 jaar mensheid en vervuiling (hoe komt u bij 30, volgens mij zijn we al 130 jaar kolen aan het stoken) geen invloed zou hebben op onze leefomgeving en de toekomst van de aarde, is natuurlijk niet meer dan 'een gevoel'... helaas spreken de cijfers anders! tussen 1970-2010 is de uitstoot mondiaal verdubbeld (8 miljard ton koolstof/jaar). Je zou dus gemakkelijker het argument kunnen verdedigen dat de mensheid, die zo'n 100.000 aan een beschaving bouwt, in zeer korte tijd grote risico's neemt in het verstoren van de natuurlijke balans.

  • Bert De Jong, ma 02 januari 2012 23:48 in reactie op kees van eck Reageer op Bert

    Bert

    Valt wel mee dus, als je bedenkt dat de wereldbevolking in diezelfde periode ook bijna verdubbeld is.

  • Didi Man, zo 01 januari 2012 17:22 Reageer op Didi

    Didi

    Prikkelend!

    Staat er een staatsbezoek aan Cuba gepland? Links heeft nog wel wat connecties in Havanna lijkt mij zo.

  • André Rodenburg, zo 01 januari 2012 18:22 in reactie op Didi Man Reageer op André

    André

    Mark Rutte is al op de foto geweest met portretten van Thatcher en Reagan, dus waarom niet eens met Fidel en Che?

  • , ma 02 januari 2012 12:14 in reactie op André Rodenburg Reageer op

    Nou, Chavez mag ook, en Kim il OEN ..............

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven