Bio Bekijk alles van Michael Blok Word fan

Michael  Blok

Michael Blok Ondernemer/ Publicist

27 oktober 2012 Reageer (56) 1138 x bekeken Wereld RSS

De Bananenrepublikeinen

Gaat net als in 2000 de verliezer weer Amerikaans President worden?

In Amerika is ooit de democratie uitgevonden, maar in 2000 waren de presidentsverkiezingen een frauduleuze farce. In Nederland lijkt men te denken dat dat een eenmalig foutje was. Niets is minder waar. Deze keer is de kans groter dan ooit dat de verkeerde man in het Witte Huis komt te wonen.

De meeste Nederlanders denken dat Bush “won” in 2000 omdat het Hooggerechtshof de hertelling stopte voordat Gore op voorsprong zou komen. Maar daarachter ligt een veel engere waarheid van het stelselmatig en illegaal onderdrukken van arme en zwarte stemmen (meestal Democraten). Documentairemaker Michael Moore en onderzoeksjournalist Greg Palast bewezen al dat dit niet om honderden, maar minstens om tienduizenden stemmen ging. Gore won Florida (en de verkiezing) al nipt, maar had ruim gewonnen in een eerlijke strijd.

De meeste mensen, ook journalisten, onderschatten dus hoe erg de fraude was in 2000. Ze denken ook dat het daarbij is gebleven. Maar ook in 2004 verloor de winnaar Kerry, ditmaal vooral door een lange reeks “gore” trucs in de staat Ohio. In 2008 was men de ravage van Bush zo zat, dat Obama wel moest winnen. Maar in 2012 gebruiken de Republikeinen een zo breed instrumentarium aan fraude dat Obama minstens 55% steun nodig heeft om te winnen.

De kern van de fraude is in het Amerikaanse tweepartijenstelsel niet het maximaliseren van de eigen, Republikeinse, stemmen, maar het in de staten die ertoe doen marginaliseren van groepen die vaak op de tegenpartij stemmen. Dat zijn vooral zwarten en “latino's”. De gebruikte trucs zijn vaak gekopieerd van de “Jim Crow” wetten die tot 1965 de zwarten uit het stemlokaal hielden:

1. Voorkom dat mensen zich registreren (in de VS moet je je aanmelden in het kiezersregister). Dit wordt vooral bereikt door flauwe eisen te stellen aan kiezersregistratieprogramma's van bijvoorbeeld zwarte kerken.

2. Weiger registraties. Door bijvoorbeeld moeilijk te doen over “rare” namen wordt in sommige staten meer dan de helft van de registraties-met-een-kleurtje geweigerd. Vaak zonder het de mensen te vertellen, natuurlijk.

3. Schrap kiezers later van de kieslijst. Door iedereen met een naam die lijkt op die van niet-stemgerechtigde gevangenen te schrappen vang je relatief veel zwarten en armen af.

4. Maak stemmen onmogelijk. In de meeste “swing states” hebben Republikeinen een ID-plicht doorgevoerd. Iets wat armen vaak niet hebben of niet eens kunnen krijgen (bijvoorbeeld Indianen die geen geboortebewijs hebben). Dit alleen al onderdrukt 5 miljoen stemmen, op een totaal van ongeveer 130 miljoen.

5. Ontmoedig stemmers. Door soldaten bij de ingang van stemlokalen te zetten blijven ex-criminelen vaak weg. Ook is de wachttijd in arme, zwarte wijken veel langer dan elders.

6. Creëer de fopstem. Kiezers die in het stemlokaal niet op de lijst blijken te staan krijgen “voorlopige stembiljetten”, die zelden gecheckt of geteld worden.

7. Tel de stem niet. In arme en zwarte gebieden wordt meer dan 10x zo vaak een ongeldige stem gemeld, dankzij oude stemmachines. Waar elektronisch gestemd wordt, zijn tientallen voorbeelden van uiterst verdachte uitslagen die duiden op regelrechte fraude. Het is niet onbelangrijk om te melden dat de meeste stemmachines verkocht zijn door bedrijven die in handen zijn van Republikeinse activisten.

Zo zijn de VS afgegleden tot een niveau van een bananenrepubliek of een corrupte ex-sovjetstaat. Hoe en waarom dat heeft kunnen gebeuren is complex, maar het lijkt net als de radicalisering van de Republikeinen te maken te hebben met de extreme concentratie van welvaart in de handen van enkelen (zoals de oliebroertjes Koch) die er gewoon teveel belang bij hebben om met gewetenloze cynici als Bush-steunpilaar Karl Rove het politieke proces naar de hand te zetten (in dit geval om vervolging voor oliediefstal te voorkomen en een pijpleiding naar hun raffinaderij te laten bouwen). In ieder geval is het een treurige vaststelling dat er een 50/50 kans is dat de leider van de wereld door fraude aan de macht zal komen. Laten we ons daar dan in ieder geval wel bewust van zijn.

Laatste Reacties (56) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Crunchy Frog, zo 28 oktober 2012 19:44 Reageer op Crunchy

    Crunchy

    @Traditioneel Conservatief: "Zwarte Amerikanen zijn helemaal niet tegen de republikeinse partij zoals de schrijver hier suggereert. Een van de mogelijke presidents kandidaten van de republikeinen was afro-amerikaans (Herman Cain) en daarnaast heeft de republikeinse partij de slavernij afgeschaft terwijl de democratisch partij dit in stand wilde houden."

    Je argumentatie gaat op diverse punten de mist in.

    Om te beginnen stelt de schrijver helemaal niet dat "Zwarte Amerikanen" als totale groep tegen de Republikeinen zijn, alleen dat een grote meerderheid onder hen Democratisch stemt (factcheck: in 2008 was dat zo'n 95%). Een zwarte Republikeinse presidentskandidaat doet daar niets aan af, die hoort blijkbaar bij die paar overige procent.

    Ten tweede geef je, zoals door anderen ook al genoemd is, een misleidende weergave van de situatie in de jaren 1860. De Noordelijke Democraten steunden de Republikein Lincoln in zijn beleid tegen de slavernij.

    Ten derde, en het allerbelangrijkst: je suggereert zeer misleidend dat de partijen van 150 jaar geleden vergelijkbaar zouden zijn met die van nu. Integendeel: ze hebben allebei een grote verschuiving doorgemaakt.

    Was je de jaren 1960 vergeten, waarin de Democratische partij met o.a. de Civil Rights Act het stokje overnam in de strijd voor de rechten van zwarte Amerikanen?
    Was je de Southern Strategy vergeten, waarmee de Republikeinen vanaf Nixon doelbewust gingen inspelen op de racistische vooroordelen van conservatieve Zuidelijke Democraten, met als gevolg dat die bijna allemaal overliepen naar de Republikeinse partij, een situatie die tot op heden voortduurt?
    Of is het gewoon handige retorica, een poging om met vier ongenuanceerde en misleidende regeltjes zoveel mogelijk linksmensen in de pen te jagen?

    In dat laatste ben je in ieder geval geslaagd. Tevreden?

  • Dr. Strangelove, zo 28 oktober 2012 17:16 Reageer op Dr.

    Dr.

    iemand nog concrete ideen om onze amerikaanse vrienden te helpen de democratie te herstellen?

  • Eline W, zo 28 oktober 2012 19:39 in reactie op Dr. Strangelove Reageer op Eline

    Eline

    Dat rare geneste districtenstelsel afschaffen.

  • Evert van Vliet, ma 29 oktober 2012 07:24 in reactie op Dr. Strangelove Reageer op Evert

    Evert

    Stop de klok!

  • Evert van Vliet, zo 28 oktober 2012 08:38 Reageer op Evert

    Evert

    "Zo zijn de VS afgegleden tot een niveau van een bananenrepubliek of een corrupte ex-sovjetstaat. Hoe en waarom dat heeft kunnen gebeuren is complex,..."

    Net zo complex als In amerika ooit de democratie uitgevonden zou zijn.
    Niets dan religieuze aandoeningen waar men eerst aan onderworpen wordt alvorens een 'keuze' te mogen maken.

  • Henk-Jan d'Artagnan, zo 28 oktober 2012 08:00 Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Het maakt echt niet veel uit. Als er ergens op het werelds schoolpleintje geknokt kan gaan worden om de knikkers is er altijd wel een Amerikaan bij betrokken, olifant of ezel.

  • Klaas Blondeman, zo 28 oktober 2012 09:52 in reactie op Henk-Jan d'Artagnan Reageer op Klaas

    Klaas

    In Europa was Amerika inderdaad betrokken bij 3 oorlogen (wo 1 en 2 en Joegoslavie) . Met redelijk succes, zou ik zeggen. Daar kunnen wij Europeanen nog wat van leren.

  • Evert van Vliet, zo 28 oktober 2012 10:10 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Evert

    Evert

    Volgens mij legt 'het' geen windeieren en waren die 'redders' in nood al veel langer bezig zich voor te bereiden op het bevrijden van de 'oude wereld' die nog niet eens in staat van oorlog was.

    Zo'n 50% van de federale belastingsduiten (en noeste arbeid en energie en grondstoffen) gaan niet voor niets! naar reeds gevoerde, huidige en toekomstige oorlogsvoering.

    TOTAAL GESTOORD!

  • Henk-Jan d'Artagnan, zo 28 oktober 2012 10:17 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    "Daar kunnen wij Europeanen nog wat van leren."

    Dat hebben wij hopelijk ook, namelijk dat je oorlogen moet proberen te voorkomen in plaats van ze uit te lokken. Of bedoelt u dat we in Europa net zo hypernationalistisch moeten worden en om Gods zegen moeten bidden terwijl we de halve aardbol met militaire dreiging onder de duim moeten zien te krijgen om onze economische belangen en dorst voor olie veilig te stellen?

  • Evert van Vliet, zo 28 oktober 2012 10:27 in reactie op Henk-Jan d'Artagnan Reageer op Evert

    Evert

    "Of bedoelt u dat we in Europa net zo hypernationalistisch moeten worden en om Gods zegen moeten bidden terwijl we de halve aardbol met militaire dreiging onder de duim moeten zien te krijgen om onze economische belangen en dorst voor olie veilig te stellen?"

    Daar komt het netto inderdaad op neer, de oorlogsindustrie als onverzadigbare grootverbruiker n.b.!

  • Klaas Blondeman, zo 28 oktober 2012 12:11 in reactie op Henk-Jan d'Artagnan Reageer op Klaas

    Klaas

    ah,dus de VS hebben die drie genoemde oorlogen ook uitgelokt? En de pacifisten met het gebroken geweertje waren ook niet erg succesvol in het voorkomen ervan.

  • Henk-Jan d'Artagnan, zo 28 oktober 2012 19:55 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Het was natuurlijk gewoon bedoeld om die half miljard Europeanen tot consument van Amerikaanse producten te transformeren, en met succes. Engels is onze tweede taal, we dragen spijkerbroeken, roken Camel of Marlboro, hebben Nike's aan onze voeten, gaan naar de Mac, Burger King, KFC of Starbucks, luisteren op onze Amerikaanse iPod naar Amerikaanse popmuziek, kijken Amerikaanse popcorn-films en televisieseries op onze Amerikaanse tablets. Men was in de VS al jaren op de hoogte van de Endlosung maar enkel toen Stalin een beetje tempo ging maken ging men zich ermee bemoeien. Zo is het met ieder conflict waarin de VS verzeild raakt; enkel als er voor de VS iets te halen valt of als hun geopolitieke dominantie in gevaar komt grijpt men als vanzelfsprekend naar de wapens. Was het ze om mensenrechten o.i.d. te doen dan zaten ze nu in Tibet en donker Afrika. Ik had best Duits of Russisch als tweede taal willen hebben, mij is niks gevraagd...het Amerikanisme is ons met een geweer door de strot geduwd. Yes We Can.

  • Dr. Strangelove, zo 28 oktober 2012 23:40 in reactie op Henk-Jan d'Artagnan Reageer op Dr.

    Dr.

    iets dat logischerwijs gebeurt, is nog niet perse zo bedoeld.

    het is ook nooit de bedoeling van de evolutie geweest om een vogelbekdier te produceren.

    bespaar jezelf de moeite om intentie te zoeken, zij is er meestal niet op de schaal die jij verwacht. waar jij een leidende hand ziet, is er meest sprake van het oplijnen van belangen, van symbiose, van reaktie op prikkels en menselijke zwakte. grote kwaden zijn niet zelden de som van vele kleinere. en ook grote criminelen zijn ook maar mensen.

    het punt dat ik wil maken is tweeledig.

    ten eerste hoeft een dringend probleem niet een georganiseerde oorzaak te hebben om ontwijkende actie te ondernemen. dat doe je ook niet met de aanstromende intercity als je op de spoorwegovergang staat.

    ten tweede, omdat je intentie zoekt die er mogelijk niet is, of niet in de kwaadaardige mate die jij verondersteld, maak je het probleem politiek terwijl het dat niet is, en kan missen als kiespijn. (en besef dat er meer mensen zijn die dit begrijpen, ook onder je opponenten, en daar zie je in dit draadje en talloze draadjes voorbeelden van)

    de stelling dat democratie en vrijheid beschermd moeten worden wordt namelijk door een overweldigende meerderheid onderschreven.

  • Henk-Jan d'Artagnan, ma 29 oktober 2012 09:15 in reactie op Dr. Strangelove Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    ?

  • Anti Zionist, za 27 oktober 2012 20:22 Reageer op Anti

    Anti

    Iemand al genoemd dat grenzen van kiesdistricten onder Bush in het voordeel van de Republikeinen zijn verschoven?

  • gerrie de vries, za 27 oktober 2012 19:30 Reageer op gerrie

    gerrie

    Megan, denk je nu echt dat elke afro de blanke zo oké vind? Nee, dus. Allemaal spijkers op laag water zoeken. Voorlopig is er een zwarte president. Is hier nog niet aan de orde.

  • Tom Meijer, za 27 oktober 2012 23:23 in reactie op gerrie de vries Reageer op Tom

    Tom

    Nee, Megan heeft gelijk.

  • Erwin Lamme, za 27 oktober 2012 19:17 Reageer op Erwin

    Erwin

    Het zou triest zijn als er werkelijk sprake is van grootschalige manipulatie door voornamelijk uitsluiting van minderheden. Maar ik heb er toch wel vertrouwen in dat de verkiezingen in de VS eerlijk verlopen.

    Het lijkt een nek-aan-rek te worden. Kennelijk is de Republikeinse aanhang vergeten wat voor een puinhoop de Republikeinen er van 2000 tot 2008 van gemaakt hebben. Romney doet het niet slecht, maar zijn banenplan is onbetaalbaar. Het plan van Obama om de hogere inkomens wat meer te laten bijdragen om het begrotingstekort te dichten klinkt realistischer. Bovendien heeft Obama het gewoon best goed gedaan. Daarom is te hopen dat de Democraten weer winnen.

  • Erwin Lamme, za 27 oktober 2012 19:25 in reactie op Erwin Lamme Reageer op Erwin

    Erwin

    correctie: nek-aan-nek race

  • Marc Schouten, za 27 oktober 2012 23:06 in reactie op Erwin Lamme Reageer op Marc

    Marc

    Ik vond nek-aan-rek wel toepasselijk.

    ;-)

  • Dr. Strangelove, zo 28 oktober 2012 10:28 in reactie op Erwin Lamme Reageer op Dr.

    Dr.

    "Het zou triest zijn als er werkelijk sprake is van grootschalige manipulatie door voornamelijk uitsluiting van minderheden."

    dat is al jaren de feitelijke situatie. je zou onderhand kunnen weten dat Bush de verkiezingen verloren had, zelfs ondanks de grootschalige verkiezingsfraude, waarbij speciaal doelgroepen werden geisoleerd en op valse gronden werden uitgesloten van verkiezingsdeelname. zou je willen afzien van het diskrediteren van feiten?

    "Maar ik heb er toch wel vertrouwen in dat de verkiezingen in de VS eerlijk verlopen."

    je bedoelt dat als je je kop onder het zand steekt je dan ook niets ziet? je positioneert jezelf als rustig en redelijk, maar je gedraagt je onverantwoordelijk.

  • Megan F., za 27 oktober 2012 18:52 Reageer op Megan

    Amerika is in handen van The Big Club. Een stel super extreem rijke mensen die de meeste grote bedrijven in handen hebben of eigenlijk dé eigenaar zijn van Wall Street (en meer). Zij bepalen vaak wie er in de politiek aan de "touwtjes" mag gaan trekken. Deze Big Club is uiterst onzichtbaar maar hebben ongelofelijk veel macht. Maar mensen met macht willen altijd meer, zo hebben ze tegenwoordig Europa en Azië redelijk in de knip en willen ze nog meer.. of eigenlijk willen ze de hele wereld in the pocket hebben. Dat is de reden waarom ze in Afghanistan en Irak zitten, in hun hartje willen ze die oliestaatjes gewoon kompleet in hun zakken hebben. Ze kunnen het niet uitstaan dat de Arabieren over de grootste olievelden bezitten, dat willen zij namelijk hebben. Zoals ze altijd alles al hebben afgepakt (lees koloniale tijd) als ze iets graag wilden hebben. Echter laat de Arabier zich niet zomaar intimideren laat staan iets van zich af pakken. Het is niet voor het eerst dat Oost en West tegenover elkaar staat in de geschiedenis, alleen lees je daar weinig tot niks over in de geschiedenisboeken, de Arabieren waren nooit verslagen namelijk, die zijn niet voor een appel en een peer te vangen. Als ze wel waren verslagen dan stonden de boeken er vol mee! Het komt er op neer dat The Big Club aardig gefrustreerd is, en dat betekend weinig goeds voor de toekomst. Maar hele landen en volkeren zijn gefrustreerd tegenwoordig, vooral omdat er zoveel mensen zijn die elkaar in de weg lopen met ieder een eigen geloof of mening, en dat het gedoemd is op een grote confrontatie. Een confrontatie waar de Big Club op zit te wachten, want dan kunnen ze dingen naar hun hand gaan zetten.

    En wat betreft Obama als President dat was eigenlijk tactisch. Zo hou je het volk een beetje voor de gek door de mensen te laten geloven dat democratie bestaat (in werkelijk bestaat het namelijk helemaal niet) en het tijdperk Bush een beetje te laten verdampen. Ik denk niet dat The Big Club Obama een tweede ronde geeft, één termijn is voor die man meer den genoeg zullen ze denken.
    Ik zou me maar serieus klaarmaken voor Mitt Romney als president van Amerika... en ik... ik gooi alvast mijn TV uit het raam, heb namelijk geen zin om de komende 4 jaar naar die gladde kop van hem te kijken!

    Als Obama toch wint dan zien ze Mitt Romney niet als iemand die doet wat The Big Club zegt, maar volgens mij is Mitt alleen maar uit om zijn status te verhogen dan dat hij interesse heeft in het volk, laat staan de minderheden in dat land en hij precies zal doen we ze van hem willen. Ze zullen hun kreet God Bless America nog heel hard nodig hebben, echter zal God ze niet helpen denk ik, die heeft ze al laten barsten toen ze de Indianen van hun land en bezittingen beroofden en de slavernij invoerden etc. etc..

    God Bless Everyting but America !!

  • Piet de Geus, zo 28 oktober 2012 01:05 in reactie op Megan F. Reageer op Piet

    Piet

    "ik gooi alvast mijn TV uit het raam"

    Ik zou de pc er achteraan gooien, want op het internet doe je alleen maar goedkope complottheorietjes op.

  • Dr. Strangelove, zo 28 oktober 2012 17:51 in reactie op Piet de Geus Reageer op Dr.

    Dr.

    ze verhaalt het wat plastisch, maar de essentie is volkomen feitelijk, zoals je weet. daarom gooi je het woord complottheorie er ook in.

    speciaal voor jou:

    http://www.thenation.com/article/170644/mitt-romneys-bailout-bonanza

    hoe romney and medehedgers GM chanteerden en staatssteun in eigen zak staken. het gaat maar om 4 miljard dollar.

    http://truth-out.org/news/item/12358-how-wall-street-won-the-election-long-before-the-first-vote-was-cast

    "The total of $2.2 billion in SEC fines, and about $4.4 billion in outside lawsuits is paltry. Consider that for the same period (since 2007), total Wall Street bonuses topped $679 billion, or nearly 309 times as much as the SEC fines, and 154 times as much as all the settlements."

  • niek jansen, zo 28 oktober 2012 03:48 in reactie op Megan F. Reageer op niek

    niek

    Hoewel je wat mij betreft weinig nieuws vertelt, vind ik de manier waarop erg leuk. Ben het dus eens met je verhaal, alleen vergeet je China te noemen als opkomnede wereldmacht nr.1.
    China denkt, laat die Amerikanen maar overal oorlog voeren, wij pikken de zaak wel in intussen en kopen overal in Afrika en Zuid-Amerika land en grondstoffen op. De macht en gezag van de VS is tanende ('crumbling'), maar eerst moet Iran er nog aan geloven, de apartheidstaat Israel komt tot volle wasdom en de jacht op z.g. 'terroristen' wordt met drones voortgezet, waarbij duizenden onschuldige slachtoffers vallen. Olie zal prioriteit nr. 1 blijven voor de VS in het MO.
    Megan, denk je dat het wat uitmaakt of Romney of Obama president wordt. Romney is in elk geval eerlijker in zijn 'rechtsheid', terwijl Obama 'links' wil lijken maar in feite '(extreem) rechts' handelt.

  • Klaas Blondeman, zo 28 oktober 2012 09:55 in reactie op Megan F. Reageer op Klaas

    Klaas

    Je vergeet nog te vertellen dat Republikeinse senatoren elke week in hun kelder een zwart kindje opeten. Echt waar hoor!

  • Dr. Strangelove, zo 28 oktober 2012 19:24 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Dr.

    Dr.

    haar verhaal wordt echter ondersteund door feiten. dat jij die niet wil zien is jouw probleem, niet het hare, en helaas daarom ook dat van iedereen. in plats van feiten belachelijk te maken zou je ook je verantwoordelijkheid eens kunnen nemen in plaats van je te gedragen als een klein kind. laat dat anti-amerikanisme van je vallen, en toon je vriendschap en dankbaarheid eens.

  • Eric Donkaew, za 27 oktober 2012 18:34 Reageer op Eric

    Eric

    Ik heb sowieso geen hoge dunk van het democratische gehalte van de Amerikaanse democratie, nog helemaal los van eventuele fraude en bedrog.
    1. Je kunt maar op twee partijen stemmen die onderling niet zo veel van elkaar verschillen. Qua buitenlands beleid al helemaal niet en wat binnenlands beleid betreft een beetje.
    2. Slechts in zes of zeven staten, de swing states, kun je de facto invloed uitoefenen. In de overige staten is de winnaar allang bekend. Het heeft voor een Texaan geen zin om democratisch te stemmen, net zo min als het voor een New-Yorker interessant is om het republikeinse hokje in te vullen. De VS zouden gewoon het systeem van evenredige vertegenwoordiging moeten invoeren.

  • niek jansen, za 27 oktober 2012 16:57 Reageer op niek

    niek

    Gelukkig maakt het weinig uit wie wint. Voor wat de buitenlandse politiek betreft zet Obama het beleid van Bush voort en zelfs nog agressiever en in de binnenlandse politiek is Obama iets minder rechts als Romney. En Obama blijft liegen over de sluiting van Guantanamo, zoals ook bij de vorige verkiezingen. Obama weigert zelfs nu de gevangenen, die inmiddels door de rechter onschuldig zijn verklaard, vrij te laten en het gaat om de helft van alle gevangenen. Dan is het wel zeer ongeloofwaardig, dat hij Guantanamo nu wel gaat sluiten.
    Drone-aanvallen gaan gewoon door, Iran moet van regime veranderen (de geschiedenis herhaalt zich-de Shah!), Israel gaat door met de bezetting van meer Palestijns gebied . En dat wil Romney ook allemaal. En Europa huppelt braaf achter beiden aan.

  • Joop Schouten, za 27 oktober 2012 16:38 Reageer op Joop

    Joop

    Nederlandse politici zij feitelijk net zo smerig bezig. Ze verpakken hun methode iets beter. Zij gebruiken de medialogica door nadrukkelijk in te gaan op peilingen, door oneliners als ultieme wijsheid te verkondigen en houden hun mond als er karaktermoord plaatsvindt.
    Wij zitten straks opgescheept met neoliberalen en verraders van de sociaal-democratie.
    Let straks goed op hoe zij hun neoliberaal beleid zullen gaan goedpraten. Het technocratengelul van Van Rumpuy en de zijnen zal hierbij verbleken.

  • Traditioneel Conservatief, za 27 oktober 2012 16:02 Reageer op Traditioneel

    Traditioneel

    Zwarte Amerikanen zijn helemaal niet tegen de republikeinse partij zoals de schrijver hier suggereert. Een van de mogelijke presidents kandidaten van de republikeinen was afro-amerikaans (Herman Cain) en daarnaast heeft de republikeinse partij de slavernij afgeschaft terwijl de democratisch partij dit in stand wilde houden.

  • Joop Schouten, za 27 oktober 2012 17:22 in reactie op Traditioneel Conservatief Reageer op Joop

    Joop

    Wanneer ga je verhuizen?

  • Traditioneel Conservatief, za 27 oktober 2012 18:51 in reactie op Joop Schouten Reageer op Traditioneel

    Traditioneel

    Waarom wil je dat weten Joop?

  • Joop Schouten, za 27 oktober 2012 22:59 in reactie op Traditioneel Conservatief Reageer op Joop

    Joop

    Je wilde naar de VS toch?

  • Traditioneel Conservatief, za 27 oktober 2012 23:52 in reactie op Joop Schouten Reageer op Traditioneel

    Traditioneel

    Als de hra wordt afgeschaft wel ja. Dan moet ik bijna wel weg door de enorme belastingdruk in ons land.

  • Piet de Geus, zo 28 oktober 2012 02:09 in reactie op Traditioneel Conservatief Reageer op Piet

    Piet

    Goh wat sneu, dat je het je niet kunt permitteren om belasting te betalen. Aan de VS zou ik me dan helemaal niet wagen, want dan moet je het zonder vangnet doen ook nog.

  • niek jansen, zo 28 oktober 2012 11:21 in reactie op Traditioneel Conservatief Reageer op niek

    niek

    Traditioneel Conserv., als je last hebt van een hoge belastingdruk, verdien je dus goed. Blijf dus nog maar even hier klagen in de polder.

  • Dr. Strangelove, za 27 oktober 2012 18:43 in reactie op Traditioneel Conservatief Reageer op Dr.

    Dr.

    "daarnaast heeft de republikeinse partij de slavernij afgeschaft terwijl de democratisch partij dit in stand wilde houden."

    wanneer hou je op met liegen?

  • Traditioneel Conservatief, za 27 oktober 2012 18:51 in reactie op Dr. Strangelove Reageer op Traditioneel

    Traditioneel

    Liegen? Abraham Lincoln heeft de slavernij afgeschaft en van welke partij was Abraham Lincoln lid denk je? Beschuldig niet zomaar mensen van leugens want dat kan alleen maar als een boemerang bij je terug komen.

  • Dr. Strangelove, zo 28 oktober 2012 11:25 in reactie op Traditioneel Conservatief Reageer op Dr.

    Dr.

    "daarnaast heeft de republikeinse partij de slavernij afgeschaft terwijl de democratisch partij dit in stand wilde houden."

    het tweede deel van de zin is onjuist, en daarmee de bewering. het onderwerp slavernij verdeelde de toenmalige democraten (Northern and Southern democrats) zodat Lincoln de verkiezing won en zijn wens tot afschaffing van de slavernij werkelijkheid werd. Lincoln gebruikte zijn -oorlogsmandaat- in de Noord-Zuid burgeroorlog om het eigenhandig te doen, er is geen stemming aan te pas gekomen anders dan zijn verkiezing.

    ====
    The great abolitionist and former slave Frederick Douglass was more supportive of the Republicans, but still critical. As he put it:

    The Republican Party...is opposed to the political power of slavery, rather than to slavery itself. It would arrest the spread of the slave system...and defeat all plans for giving slavery any further guarantee of permanence. This is very desirable, but it leaves the great work of abolishing slavery...still to be accomplished. The triumph of the Republican Party will only open the way for this great work.
    ====

    Lincoln:
    I am not, nor ever have been, in favor of bringing about in any way the social and political equality of the white and black races, that I am not nor ever have been in favor of making voters or jurors of negroes, nor of qualifying them to hold office, nor to intermarry with white people; and I will say in addition to this that there is a physical difference between the white and black races which I believe will forever forbid the two races living together on terms of social and political equality. And in as much as they cannot so live, while they do remain together there must be the position of superior and inferior, and I as much as any other man am in favor of having the superior position assigned to the white race. I say upon this occasion I do not perceive that because the white man is to have the superior position the negro should be denied everything. I do not understand that because I do not want a negro woman for a slave I must necessarily want her for a wife. My understanding is that I can just let her alone"

    Lincoln was tegen een zwarte president, en de democraten hebben er 1 geleverd. Ik ben verstandig genoeg om Lincoln's woorden te plaatsen in de context van zijn tijd, maar zijn woorden zijn politiek veelzeggend - hij wilde niet teveel van zijn potentiele achterban vervreemden.

    je bewering is een belachelijke simplificatie van de geschiedenis gextrapoleerd naar het nu, waar dit artikel over gaat. de burgeroorlog draaide om industrialisatie (noord) versus katoen&slavernij (zuid), en menig abolitionist wilde slavernij verbieden om te voorkomen dat de zwarten naar het noorden kwamen - niet omdat ze iets principieels tegen slavernij hadden.

    je belachelijke simplificatie, je gegoochel met toen en nu komt neer op liegen, zeker gezien het onderwerp van het artikel. gezien je andere leugens hier is er geen sprake van een incident, en wordt je weer gecorrigeerd. je grote mond desondanks is typerend voor je politieke stroming.

  • Megan F., za 27 oktober 2012 19:00 in reactie op Traditioneel Conservatief Reageer op Megan

    Denk je nou werkelijk dat de gemiddelde republikein pro-zwart is?
    De gemiddelde republikein heeft ook een hekel aan vrouwen, maar er zijn ook vrouwelijke republikeinen.
    Een republikein heeft niks met bruine mensen, zijn allemaal pro-man en hebben hun christelijke levenswijze zodat ze dit in stand kunnen houden. Natuurlijk bestaan ze niet alleen maar uit blanke mannen, dat zou een beetje opvallen.. niet? Tactisch stop je er wat vrouwen en zwarten tussen, die je een beetje voor de gek houdt natuurlijk, anders melden ze zich niet, en is het goed voor de stembus.

    OH ja en waar republikeinen ook heel goed in zijn is de feiten negeren of gewoon verdraaien. Hebben republikeinen de slavernij afgeschaft?? Goh.. wist ik niet joh!

  • Traditioneel Conservatief, za 27 oktober 2012 21:22 in reactie op Megan F. Reageer op Traditioneel

    Traditioneel

    ====De gemiddelde republikein heeft ook een hekel aan vrouwen====

    Onzin, zo interpreteer jij het gewoon omdat de meeste republikeinen tegen abortus zijn. Overigens zijn heel veel vrouwen ook pro-life.

  • Evert van Vliet, zo 28 oktober 2012 08:46 in reactie op Traditioneel Conservatief Reageer op Evert

    Evert

    "....omdat de meeste republikeinen tegen abortus zijn"

    Gelul, de meeste republikeinen zijn tegen abortus bij 'derden' vanwege goddelijk geneuzel dat dus per definitie geen individuele opvatting kán zijn.

    Kortom; niets anders dan dwingelandij om de traditie te conserveren.
    Je mag 'je' tradities houden en blijf zitten waar je zit en verroer je niet.

  • Eline W, zo 28 oktober 2012 09:43 in reactie op Traditioneel Conservatief Reageer op Eline

    Eline

    De republikeinen zijn ook tegen gelijke beloning voor gelijk werk, maar dat zal wel weer worden afgedaan als overheidsbemoeienis. En de meeste zijn een actief voorstander van traditionele rolpatronen. En vergeet niet dat sommigen ook pleiten voor het recht van werkgevers om pilgebruiksters te ontslaan (en dus ook het recht van werkgevers om informatie in te winnen over het seksleven van werkneemsters (niet van werknemers, daarom heet het discriminatie).

  • Traditioneel Conservatief, zo 28 oktober 2012 11:19 in reactie op Eline W Reageer op Traditioneel

    Traditioneel

    ===== En de meeste zijn een actief voorstander van traditionele rolpatronen.====

    Dit is dus weer typisch feministisch geneuzel waarin wordt geopperd dat een traditioneel gezin vrouwonvriendelijk is, terwijl uit onderzoek blijkt dat de meeste vrouwen voor deze gezinsverhouding kiezen. Feministen waar ik jou ook onder schaar, denken zich moreel superieur te voelen aan vrouwen die er voor hebben gekozen hun kinderen op te voeden en thuis het huishouden te doen.

  • Eline W, zo 28 oktober 2012 16:31 in reactie op Traditioneel Conservatief Reageer op Eline

    Eline

    Het enige punt waar je iets op te zeggen denkt te hebben reageer je op, de rest negeer je.

    Maar om dan toch op dit punt in te gaan, natuurlijk mogelijk vrouwen er voor kiezen de kinderen op te voeden (mannen mogen dat ook overigens). Maar dan denken dat je het recht hebt anderen te dwingen (al dan niet fiscaal) dat ook te doen is het probleem.

  • Eline W, za 27 oktober 2012 19:12 in reactie op Traditioneel Conservatief Reageer op Eline

    Eline

    Zelfs als je gelijk zou hebben, wat is dan de relevantie in dit geval?

  • Klaas Blondeman, za 27 oktober 2012 22:54 in reactie op Eline W Reageer op Klaas

    Klaas

    Die opmerking moet ik onthouden. Bruikbaar in elke discussie. Geniale retorische truc.

  • Dr. Strangelove, zo 28 oktober 2012 17:09 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Dr.

    Dr.

    als je de discussie volgt dan is conservatieve leugenaar degene die van punt naar punt springt omdat het vorige met logica en feiten is gediscrediteert. ik snap dat je dat jammer vindt, maar dat maakt het uiten van de term 'rethorische truuk' tegen precies de verkeerde partij niet minder belachelijk.

  • Traditioneel Conservatief, za 27 oktober 2012 23:54 in reactie op Eline W Reageer op Traditioneel

    Traditioneel

    De relevantie is dat de schrijver iets beweert dat niet klopt. Dat jij dat als student van een universiteit niet belangrijk vindt verbaast mij toch een beetje.

  • Eline W, zo 28 oktober 2012 09:37 in reactie op Traditioneel Conservatief Reageer op Eline

    Eline

    Ten eerste klopt het wel, zie hun acties. Maar wat ik wil weten is hoe jij de gebeurtenissen dan wil verklaren. We houden van zwarten, maar gelijke rechten en stemrecht gaat ons toch iets te ver?

  • Traditioneel Conservatief, zo 28 oktober 2012 11:17 in reactie op Eline W Reageer op Traditioneel

    Traditioneel

    ====maar gelijke rechten en stemrecht gaat ons toch iets te ver?====

    Je suggereert nu dat de republikeinse partij dat toentertijd heeft willen tegenhouden. Natuurlijk waren er vast ook wel een paar republikeinen die tegen stemrecht van zwarten waren maar het is historische vervalsing om de republikeinse partij te beschuldigen van het ontnemen van rechten van de zwarte bevolking van de VS. Doe eens wat onderzoek en dan zul je zien dat juist de democratische partijleden zich hevig hebben verzet tegen gelijke rechten voor zwarten in het zuiden. Sterker nog als je geschiedenis zou studeren dan had je geweten dat de beruchte Ku Klux Klan zelfs blanke republikeinen heeft vermoord omdat deze voor gelijke rechten waren.

  • Eline W, zo 28 oktober 2012 16:36 in reactie op Traditioneel Conservatief Reageer op Eline

    Eline

    Je doet wederom aan het opsommen van details zonder oog voor het complete verhaal. Bijna al je berichten in dit onderwerp kunnen vergeleken worden met: "roken is niet ongezond want mijn opa rookte een pakje per dag en is 100 geworden".

  • Dr. Strangelove, zo 28 oktober 2012 17:15 in reactie op Traditioneel Conservatief Reageer op Dr.

    Dr.

    "Je suggereert nu dat de republikeinse partij dat toentertijd heeft willen tegenhouden. Natuurlijk waren er vast ook wel een paar republikeinen die tegen stemrecht van zwarten waren"

    Abraham Lincoln was tegen een zwarte president, zijn eigen woorden.

    "maar het is historische vervalsing om de republikeinse partij te beschuldigen van het ontnemen van rechten van de zwarte bevolking van de VS."

    de niet-verkiezing van GW Bush is ook historie. En daar hebben de republikeinen inderdaad expiciet de zwarte bevolking op stemrecht aangevallen. Een gedocumenteerd en bewezen feit.

    "Doe eens wat onderzoek"

    ik suggereer dat je dat zelf ook eens gaat doen, want je weet er bijna iets vanaf.

    "en dan zul je zien dat juist de democratische partijleden zich hevig hebben verzet tegen gelijke rechten voor zwarten in het zuiden. Sterker nog als je geschiedenis zou studeren dan had je geweten dat de beruchte Ku Klux Klan zelfs blanke republikeinen heeft vermoord omdat deze voor gelijke rechten waren."

    het is altijd beter om te weten dan te bluffen, anders val je door de mand, zoals nu. zie mijn andere reactie, waarin je wanen worden rechtgezet.

  • Dr. Strangelove, za 27 oktober 2012 15:17 Reageer op Dr.

    Dr.

    lees ook dit verbijsterende verhaal
    http://www.thenation.com/article/170644/mitt-romneys-bailout-bonanza

    over de werkelijkheid van romney's 'patriotisme' en 'small government'.

    aangezien de 'democratische leider van de wereld' inmiddels beter een mafiacratie genoemd kan worden, grenst de oorverdovende stilte over dit onderwerp hier aan onverantwoordelijke stupiditeit.

    ik zeg altijd maar, degene die zich pro-amerikaans noemen zijn de echte anti-amerikanen. ze laten de amerikanen gewoon verzuipen in dit moeras zonder een poot uit te steken.

  • Michiel Online, za 27 oktober 2012 15:13 Reageer op Michiel

    Michiel

    bewustzijn is de eerste stap.

    maar dit gaat al zo lang door Michael, we moeten nu actie ondernemen in eigen land. maar deze actie komt er niet.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven