Bio Bekijk alles van De Groene Amsterdammer Word fan

De Groene Amsterdammer

De Groene Amsterdammer Weekblad

25 oktober 2012 Reageer (46) 1114 x bekeken Economie RSS

Eurofascisme

Ewald Engelen in De Groene deze week over het onzalige pad naar een Europese bankenunie, fiscale unie en politieke unie

Het is waarschijnlijk het belangrijkste Europese document sinds het Verdrag van Maastricht. Dat markeerde het begin van het onzalige pad dat naar de euro leidde. Dit markeert een al even onzalig pad naar een bankenunie, fiscale unie en – uiteindelijk – politieke unie.

En omdat ik vrees dat het ons het tegenovergestelde gaat brengen – economische neergang, oorlog en fascisme – van waar de EU ooit voor is opgericht zou iedere Europeaan het moeten lezen, zou het op middelbare scholen verplichte lesstof moeten zijn en zouden universiteiten er kritische hoorcolleges aan moeten wijden. De toekomst is te belangrijk om aan ongekozen technocraten over te laten.

Ik heb het over het interim-rapport van Van Rompuy, Towards a Genuine Economic and Monetary Union. Zoals voor alle Europese documenten geldt: wat er staat is niet wat er staat. Om met Lewis Carroll te spreken: woorden betekenen wat we willen dat ze betekenen. Groei is bezuinigen, democratie is onmondigheid, daadkracht is gelul in de ruimte, een geslaagde top is verplaatste lucht en marktwerking is micromanagement uit Brussel – hoe krom mag een banaan zijn. Dat geldt ook voor dit document. Daarom een kleine wEUrdenlijst. Knip ’m uit en haal ’m erbij als Van Rompuy’s geesteswerk, op de Top van 13 en 14 december, wordt besproken.

Lees verder bij De Groene Amsterdammer

Laatste Reacties (46) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Jelle De Vries, ma 29 oktober 2012 10:15 Reageer op Jelle

    Jelle

    " Het Eurofascisme pleit voor het oprichten van een machtige centrale overheid voor de EU, die boven de nationale regeringen staat, en zonder hun toestemming besluiten kan nemen. Het einddoel is om de lidstaten te reduceren tot machteloze provincies van één Europese superstaat.

    Hiertoe is volgens de Eurofascisten een Europese gelijkschakeling nodig (mogelijk gebaseerd op de “Gleichschaltung” in Nazi-Duitsland). Een centraal element van de gelijkschakeling is het garanderen van de “Europese solidariteit” in de vorm van enorme transfers van rijkdom van het ene land naar het andere. De succesvolle lidstaten moeten gedwongen worden om hun rijkdom af te geven aan de minder succesvolle staten.

    De wensen van de mensen die deze rijkdom opbrengen moeten worden genegeerd, stellen de Eurofascisten. Zo nodig moet de rijkdom onder dreiging van (politiek of fysiek) geweld worden afgenomen. Alle middelen zijn geoorloofd om de solidariteit te dienen. "

    Het bovenstaande is me uit het hart gegrepen.
    Alleen, solidariteit met wat ?
    Griekse belastingontduikers, Italiaanse maffiosi, Spaanse sjoemelaars, Franse corrupte politici ?
    Overigens wordt die rijkdom al afgenomen, onder dreigingen als 'dat is het einde van Europa'.
    Voor mij geen dreiging, zoals Baudet zei, toen Mw Wortmann zei bij Pouw en Witteman 'dan zijn we terug bij af', 'doen'.
    'Af' lijkt mij de zeer wenselijke situatie.

  • Hugo Freutel, zo 28 oktober 2012 23:48 Reageer op Hugo

    Hugo

    @ Bob dela Bob,

    [Het getuigt van groot inzicht om Zwitserland als voorbeeld te nemen en te vergelijken met andere Europese landen. Bravo, het land dat bol staat van de banken, dat een vorm van niationalisme kent waar de Pvv een groentje bij is. Echt, werkelijk wat een inzicht. Ik geloof dat het de EU-foben niets te dol is om hun vorm van waanzicht geaccepteerd te krijgen.]

    Wel artikel gelezen?

    Het gaat om de federale vorm van Zwitserland die haar Kantons een autonomie gunt, wat kennelijk goed werkt, want weinig schulden, relatief.

    Kan de EU wat van leren.

  • Hugo Freutel, zo 28 oktober 2012 11:43 Reageer op Hugo

    Hugo

    Het EUrofscisme en nationalisme zullen allenmaar groeien zonder bestuurlijke hervormingen op EU en nationaal niveau.

    Europa is zo belangrijk, dat NL nog steeds geen minister EUZaken aanstelt in haar regering laat staan, de andere Eulidstaten.
    Laat EUrofielen daareens over nadenken waarom dat zo is.

    Nationale belangen en Atlantische belangen staan voorop in NL en UK, bijvoorbeeld op gebied van economie en militaire zaken. Macht verwerven in de EU via de USA U-bocht is al jaren de praktijk bij BZ, EZ, OSW en ministerie van Oorlog.

  • Hugo Freutel, zo 28 oktober 2012 11:43 Reageer op Hugo

    Hugo

    Het EUrofscisme en nationalisme zullen allenmaar groeien zonder bestuurlijke hervormingen op EU en nationaal niveau.

    Europa is zo belangrijk, dat NL nog steeds geen minister EUZaken aanstelt in haar regering laat staan, de andere Eulidstaten.
    Laat EUrofielen daareens over nadenken waarom dat zo is.

    Nationale belangen en Atlantische belangen staan voorop in NL en UK, bijvoorbeeld op gebied van economie en militaire zaken. Macht verwerven in de EU via de USA U-bocht is al jaren de praktijk bij BZ, EZ, OSW en ministerie van Oorlog.

  • Hugo Freutel, zo 28 oktober 2012 11:21 Reageer op Hugo

    Hugo

    Laat de EU een voorbeeld nemen aan de structuur van Zwitserland waar Kantons garant staan voor hun eigen begroting en schulden.
    No bail out voor Kantons. Zwitserland heeft lagere schulden dan Duitsland per BBP.
    Fris kijken en dwarsdenken naar de EU moet is welkom om je niet blind te staren op het centralistische almachtige bestuursmodel wat alle soevereinteit wegdrukt. In mijn ogen moet de EU juist bouwen op verscheidenheid en concurrentie tussen economien en culturen in Europa.
    Vooral lidstaten in hun waarde laten. Dat betekent niet dat je geen eisen mage stellen/ afdwingen. Probleem is nu de EUro, anders waren er al lang lidtaten uitgegooid.

    Mayers Weltwirtschaft / Frankfurter Allgemeine Zeitung

    Die Schweiz ist ein Vorbild für Europa
    27.10.2012 ·  Der Euroraum sollte sich an der Finanzordnung der Schweiz ein Beispiel nehmen. Dort haften die Kantone alleine für ihre Schulden....

    Die Schweiz hat einen Schuldenstand von nur 41 Prozent, die Kantone noch weniger....
    Schuldenbremsen ja, Gängelung durch Brüssel nein....
    Gängelung betekent aan de leiband van....

    http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/mayers-weltwirtschaft/mayers-weltwirtschaft-die-schweiz-ist-ein-vorbild-fuer-europa-11940643.html?selectedTab=article&showMarginalSlot=1

  • Bob de la Bob, zo 28 oktober 2012 12:02 in reactie op Hugo Freutel Reageer op Bob

    Bob

    Het getuigt van groot inzicht om Zwitserland als voorbeeld te nemen en te vergelijken met andere Europese landen. Bravo, het land dat bol staat van de banken, dat een vorm van niationalisme kent waar de Pvv een groentje bij is. Echt, werkelijk wat een inzicht. Ik geloof dat het de EU-foben niets te dol is om hun vorm van waanzicht geaccepteerd te krijgen.

  • Bogdan Slaapmoe, zo 28 oktober 2012 00:18 Reageer op Bogdan

    Bogdan

    Prachtig, al die kortzichtigheid. 46 van de 50 Amerikaanse staten balanceert op de rand van bankroet en is in veel beroerdere staat dan zelfs een land als Griekenland. Toch ligt de speculatieve druk niet op de dollar maar op de euro. Het verschil? De VS kennen de Federal Reserve als nationale bank die in feite het land tegen een dergelijk speculatief geweld kan verdedigen.

    Wij kopen met zijn allen voor steeds gigantischer wordende bedragen uit met name China. China handelt buiten de EU om met aparte landen of recentelijk met de landen van oostelijk Europa. Om op die manier een wig binnen de eenheid van de Europese landen te drijven zodat ze er zelf beter op worden.

    Die situatie wordt niet beter maar steeds slechter. Want wat we ook kopen en hoe goedkoop het ook moge zijn, we zullen voor alles wat we uit China kopen moeten betalen. En de tijd komt er rap aan dat dat een torenhioog probleem gaat worden, niet in de laatste plaats omdat China steeds meer bedrijven binnen Europese landen opkoopt. Hun plan voor Nederland over enkele jaren luidt een investeringsprogramma van 25 miljard euro per jaar.

    En wat doen wij? In plaats van onze positie te versterken door naar een zo groot mogelijke eenheid binnen de EU te streven zodat we aan China gelijkwaardige partij kunnen bieden, komen we met dit soort simplistische verhalen. Verhalen die heel lekker klinken maar die feitelijk zo kortzichtig zijn dan we er een geweldige prijs voor gaan betalen.

  • Hugo Freutel, za 27 oktober 2012 23:58 Reageer op Hugo

    Hugo

    Fictie, angst of bijna werkelijkheid?

    "Een encyclopedisch artikel, voor uw overweging:

    Eurofascisme is een radicale, autoritaire and supranationalistische politieke ideologie. Eurofascisten streven ernaar om een allesoverheersende Europese “identiteit” te scheppen, gebaseerd op dienstbaarheid van allen jegens de Europese Unie. De EU zien zij als een organisch geheel, waarin individuen en staten niet zelfstandig zijn (en dat ook niet horen te zijn), maar samengebonden worden in één “gedeelde identiteit”.

    Om dit te bereiken proberen Eurofascisten de samenleving te “zuiveren” van bewegingen, ideeën, mensen en systemen die zij als anti-Europees beschouwen. Voornamelijk anticentralisten en patriotten zijn het slachtoffer van deze grootschalige hetze, maar iedere groep en ieder individu die aangeeft onafhankelijkheid belangrijker te vinden dan Europese eenheid is een vijand in de ogen van de Eurofascisten.

    Het Eurofascisme is fel gekant tegen nationale en regionale identiteiten, en tegen alle of bijna alle onafhankelijkheidsgerichte ideologieën en partijen. Het is anti-democratisch, anti-individualistisch, anti-liberaal, anti-parliamentair, anti-conservatief and anti-anarchistisch. Het omvat een zeer specifieke vorm van antikapitalisme, en is doorgaans ook fel antireligieus. Het verwerpt vrijheid, materieel geluk en zelfbeschikking, en richt zich in plaats daarvan op orde, discipline, gehoorzaamheid en “het collectief belang”.

    Eurofascisten geloven de Europa sterk leiderschap en één collectieve identiteit nodig heeft, en dat de EU het instrument is om dit te bereiken. Ze geloven tevens dat de EU de wil en de capaciteit moet hebben om alle nationale en regionale identiteiten uit te vlakken, zodat niets de Europese collectieve identiteit in de weg kan staan.

    Het Eurofascisme pleit voor het oprichten van een machtige centrale overheid voor de EU, die boven de nationale regeringen staat, en zonder hun toestemming besluiten kan nemen. Het einddoel is om de lidstaten te reduceren tot machteloze provincies van één Europese superstaat.

    Hiertoe is volgens de Eurofascisten een Europese gelijkschakeling nodig (mogelijk gebaseerd op de “Gleichschaltung” in Nazi-Duitsland). Een centraal element van de gelijkschakeling is het garanderen van de “Europese solidariteit” in de vorm van enorme transfers van rijkdom van het ene land naar het andere. De succesvolle lidstaten moeten gedwongen worden om hun rijkdom af te geven aan de minder succesvolle staten.

    De wensen van de mensen die deze rijkdom opbrengen moeten worden genegeerd, stellen de Eurofascisten. Zo nodig moet de rijkdom onder dreiging van (politiek of fysiek) geweld worden afgenomen. Alle middelen zijn geoorloofd om de solidariteit te dienen.

    Op economisch vlak zijn Eurofascisten voorstanders van een staatsgestuurde, sterk gereguleerde economie. Deze economie staat (gereguleerd en streng beperkt) privé-bezit en private onderneming toe, maar “enkel als dit in dienst staat van de belangen van de EU als geheel”. Als dat volgens de Eurofascisten echter niet het geval is, moet de Europese superstaat alle nodige bevoegdheden naar zich toe trekken.

    Eurofascisme eist een beleid van autarkie, in te voeren door middel van strenge handelsbeperkingen en hoge import- en exporttarieven. Gelijktijdig moeten bepaalde sectoren van de markt binnen de EU gesubsidieerd worden (bijvoorbeeld door middel van EU-landbouwsubsidies). Dit onderdeel van het Eurofascistische platform is al geheel ingevoerd in de EU.

    Het Eurofascisme is vijandig tegenover vrijemarktkapitalisme, en vooral tegen speculatie. Dit wil men aanpakken door financiële instellingen te collectiviseren en een “bankenbelastingen” op alle financiële transacties te heffen.

    De Eurofascistische ideologie is er al met al een van collectivisme en centralisme, gericht op culturele genocide van de nationale identiteit. De Eurofascisten zullen nergens voor terugdeinzen om hun “droom” tot werkelijkheid te maken. Zelf beschrijven ze hun visie als volgt: “Wij zijn er van overtuigd dat dit de eeuw van eenwording zal zijn, de eeuw van het collectief belang – een Europese eeuw.”

    Ze werken hard aan hun heilstaat, en ze zijn al een heel eind.

    Dit “encyclopedische artikel” is fictief. Maar niet zo fictief als u wellicht denkt. Het is bijna geheel gebaseerd op een Engelstalig Wikipedia-artikel over fascisme. Slechts enkele woorden en zinnen zijn aangepast, om een “Europese” in plaats van een “nationalistische” boodschap uit te dragen. Vervang alle verwijzingen naar Europa die u hierboven ziet door verwijzingen naar de natie-staat, en het is een kloppend stuk over fascisme.

    Echter… vervang het woord “Eurofascisme” door “Eurofilie”, en het is óók een angstaanjagend accuraat stuk over de pleitbezorgers van de Europese eenwording. Maakt u zich geen illusies: de Eurofascisten zijn onder ons. Ze noemen zich alleen niet zo.

    http://www.dagelijksestandaard.nl/2011/10/het-eurofascisme

  • Wim van Delft, za 27 oktober 2012 11:52 Reageer op Wim

    Wim

    Ongekozen technocraten. Foute tunnelvisie van EUrofielen, die slechts de eigen zakkenvullen met mentaliteit 'na mij de zondvloed..' Maatschappelijk hopeloze weg.

    EU is kansloos project, omdat het aantal cruciale elementen mist:
    1. natuurlijk fundament
    2. democratische structuur
    3. gemeenschappelijke identiteit
    4. gemeenschappelijke ontwikkeling, met name economisch

    Voor land als Nederland desastreus vooruitzicht om met dit totaal onverantwoorde EU-experiment door te gaan. Terug naar oude EEG of aan sluiting EVA biedt ons land, met enkele andere economisch gelijkgeaarde Europese landen (Scandinavie, Duitland) goed alternatief.

    Ik neem aan dat de PVV inmiddels gevorderd is in concrete uitwerking van dit Nederlandse alternatief :-))

    Kom op Wilders. politieke constructie en vooruitgang willen we zien..

  • Jan E, za 27 oktober 2012 16:20 in reactie op Wim van Delft Reageer op Jan

    Jan

    Ja laten we het eens vragen aan een ervaringsdeskundige met democratische structuur .... juist, de PVV.

  • Wim van Delft, zo 28 oktober 2012 10:37 in reactie op Jan E Reageer op Wim

    Wim

    Ten eerste draait EUropa niet om Wilders of PVV. Het heeft er zelfs niets mee te maken. Houd je bij onderwerp.

    Ten tweede bestaat democratie in vele maten en soorten. Democratie is zeker niet gebonden aan een door jou kennelijk vereiste 'democratische' ledenstructuur.

  • Ralph van der Geest, za 27 oktober 2012 08:41 Reageer op Ralph

    Ralph

    Erwin Lamme, do 25 oktober 2012 19:44 Reageer op Erwin
    "Wat een overdreven stuk van Engelen."
    O ja ? Vind ik in elk geval niet. En ik denk dat als je de meeste Grieken vraagt, zij het er eveneens mee eens zijn.
    Wat ik overdreven vind, is de ijver waarmee sommigen hier, waaronder u de apologeet uithangen van dat totaal verrotte en verziekte idee van mega-markt Europa ten koste van alles. Het brengt neergang, armoede, vervuiling, sociale ontwrichting, perpsectiefloosheid en oorlog voor velen.
    O ja, en kanker en dood voor onder andere die lerares uit dat andere stuk.
    Dát is uw EU. Dát is de EU die van Rompuy, Merkel, Barosso en hun ESM bezig zijn te creeëren: willens en wetens en tot grote tevredenheid van Goldman Sachs en JP Morgan.
    Denk daaraan als u weer stukjes schrijft in de trand van 'natuurlijk moet Europa socialer en democratischer' want dat interesseeert in Brussel en Berlijk of op het hoofdkantoor van Sachs geen zak.

  • Oane Boers, vr 26 oktober 2012 09:47 Reageer op Oane

    Oane

    Van Rompuy werd beschreven als een intelligent en integer man.
    De man sprak net bij de VN uit 'dat Europa sterker uit deze crisis zal komen''.

    Nu doet dat woord sterk in politiek verband me altijd huiveren, sterk doet denken aan dictatuur en fascisme, het recht van de sterkste.
    De man was kort geleden bij Buitenhof, en zei 'dat Nederland nog wel verder kon bezuinigen'.
    Dat zal wel zo zijn.
    Er is bij ons nog weinig honger, en ziekenhuizen werken nog.

    Maar wat denkt deze Van Rompuy te bereiken met dat bezuinigen ?
    Weet de man niets van de dertiger jaren toen bezuinigende regeringen, na de VS Wall Street implosie van 1929 (ook toen ontbrekend toezicht) , de werkloosheid steeds verder opdreven ?
    Schacht was de enige die, dank zij zeer sterke man Hitler, z'n land uit de werkloosheid kon halen door slimme Keynesiaanse economische politiek, en slimme ruilhandel met andere landen, banken hadden het nakijken.

    Elke idioot ziet hoe de ontslaggolf is begonnen in Europa, dank zij vooral EU en euro, en wat doet de Bende van Brussel: de vlucht naar voren, nog meer macht, macht om nog meer ellende aan te richten.

    Helaas geloven de EU gelovigen nog steeds, bij katholieken zie je iets soortgelijks, ondanks alle schandalen zijn e nog steeds een miljard of zo gelovigen daar.

    Dan heeft het hier iemand over ontstaan van dictaturen als de EU zou instorten.
    Ons land is als republiek begonnen, en is nog steeds een democratische republiek, ondanks een erfelijk staatshoofd.
    Dat erfelijke staatshoofd lijkt me heel wat verstandiger dan elk lid van de Bende van Brussel.
    De W Europese constitutionele democratieën zijn de beste landen om in te leven, met uitzondering van de Britten is het heel lang geleden dat die landen oorlogen begonnen.

  • Henk de Beer, do 25 oktober 2012 23:56 Reageer op Henk

    Henk

    Instorten Europese Unie zal leiden tot allemaal kleine dictaturen (europese landen), en die kleinere dictaturen weer tot een 'EU' (imperium) op een dag als vele dictators/heersers de handen in elkaar slaat (maar dan hard totalitair, het is nu nog allemaal soft 'totalitair' omdat men nog niet absolute macht in handen heeft), maar het kan ook weer leiden tot een interne oorlog in Europa (tussen twee of meer dictaturen) Daarom zou niemand meer pro of anti EU of tussen een van vier (de rode en de blauwe) verzuilingspartijen SP/PVV/PvdA/VVD moeten kiezen, dus (politiek) neutraal opstellen. Er zijn geen anti of pro EU, of politieke partijen op dit moment, dus zal er een moeten worden opgericht (dus echte oppositie voeren, het proces richting opkomend 'neofacisme' (neo-imperialisme) af te remmen (tot op heden remt dit hele proces niet af, er is al verzuiling opgetreden op 12 september, nu begint toch weer de SP, en daarmee de PVV (straks een stem op de SP is een stem op de PVV, die zuilen zullen omtuimelen, die 'stenen' (zetels) zal men gebruiken om een enorme zuil op te richten, dus absolute macht in handen krijgen) Als de economie klapt of eindigt op nul, zal het politieke proces nog sneller gaan verlopen (dan heerst er chaos en wil een volk orde, de orde die het volk zal krijgen is totalitair of 'facistisch', orde uit chaos is een oude strategie)
    Neutraal opstellen kan ook zijn, niets doen (thuisblijven of eventueel blanco stemmen, of een echte oppositepartij oprichten), en dus niet meedoen aan een 'vrijheids'revolutie als die er ooit komt (want zal weer een revolutie, dus georganiseert door het systeem zijn, zoals vele bewegingen, demonstaties, bonden en partijen) Het is net zoiets als 'stemmen voor de vrijheid', je raakt je vrijheid kwijt door massaal te stemmen, de geschiedenis wijst dit uit.
    Pas als de intelligentia van een land precies begrijpt hoe de vork in de steel zit (op elk vlak) kan dit proces worden gestopt. En daarna een ander systeem worden bedacht (het huidige systeem is niet bestand tegen mensen die willen domineren over anderen. Lokale politiek en Brussel, beiden idem dito met een sterretje, gewoon weer allemaal openlijk bezig met een imperium tot stand te brengen (openlijk, maar voor de meeste mensen niet te zien, want psyoorlog is een krachtig wapen, het overkomt je zonder dat je er erg in hebt als burger)

  • Anja Lodewijks, do 25 oktober 2012 23:09 Reageer op Anja

    Anja

    Zeg niet dat we niet gewaarschuwd zijn.
    Alles verloopt nog steeds zoals voorspeld werd.
    Zelfs voor Bolkestein draaft de Eu-top nu veel te ver door.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, do 25 oktober 2012 22:50 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    De EU en de euro is een groot project, je kunt niet verwachten dat alles binnen 10 jaar in kannen en kruiken is. 60 jaar geen oorlog is ongekend voor het Europese continent.

  • Joop Schouten, do 25 oktober 2012 23:30 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Joop

    Joop

    '60 jaar geen oorlog is ongekend voor het Europese continent'.

    Dit wordt spoedig gecompenseerd.

  • Johannes Zeilstra, do 25 oktober 2012 23:33 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Johannes

    De Sovjetunie heeft het ook bijna al die tijd zonder binnenlandse conflicten gedaan.
    Dat oorlogsargument is een verschrikkelijk drogreden.
    Buiten de grenzen van Europa vechten we het nu uit.
    Maar dat raakt u niet, dus is het vrede.

  • patrick faas, do 25 oktober 2012 22:29 Reageer op patrick

    patrick

    Ach, we hebben net verkiezingen gehad en de uitslag was overduidelijk pro-Europees, dus Rutte weet wat zijn opdracht is. Op naar fiscale en politieke unie, hard nodig, maar wel cultureel en industrieel divers.

    Diversiteit is immers ook een streven van de EU, zoals ik al eens illustreerde op deze site, aan de hand van de Ierse kaasindustrie. Oorspronkelijk maakten Ierse boeren alleen maar vieze cheddar in grote fabrieken, maar met EU subsidies en les bij Franse boeren produceren ze nu een veelheid aan kaasjes, die zeer exportwaardig blijken te zijn.

    In sommige gevallen willen we veel keus, zoals op het kaasplateau, maar van andere zaken is standaardisering gewenst, zoals van stopcontacten, visquota en belastingsystemen.

  • Kees Tandvlees, do 25 oktober 2012 20:58 Reageer op Kees

    Kees

    Die man slaat de spijker op zijn kop, kijk naar de feiten. Jullie zijn echt extreem naïef.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, do 25 oktober 2012 22:58 in reactie op Kees Tandvlees Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Als iemand het slachtoffer wordt dan zijn dat de arme landen die erbij wilden om rijker te worden. Het oostblok dus vooral.

  • Erwin Lamme, do 25 oktober 2012 19:44 Reageer op Erwin

    Erwin

    Wat een overdreven stuk van Engelen. Al die maatregelen zijn bedoeld om Europa crisisbestendiger te maken. Maar de democratie moet inderdaad wel beter worden. Besluitvorming loopt nu vaak via de nationale parlementen, terwijl het effectiever is als het via het europarlement loopt.

    Verder lijkt het goed dat de EU een federatie wordt met gekozen president en parlement die zich beperkt tot zaken als de euro, economie, defensie, milieu en buitenlandse zaken. Verder moet de EU haar waarden handhaven zoals vrede, vrijheid, mensenrechten en democratie. En voor het overgrote deel moeten de lidstaten gewoon over hun eigen beleid blijven gaan.

  • Dr. Strangelove, do 25 oktober 2012 20:20 in reactie op Erwin Lamme Reageer op Dr.

    Dr.

    "Wat een overdreven stuk van Engelen."

    dat kan je alleen maar zeggen als je weet wat er in dat van Rompuy rapport staat. weet je dat? ik niet in ieder geval.

  • Dr. Strangelove, do 25 oktober 2012 21:46 in reactie op Dr. Strangelove Reageer op Dr.

    Dr.

    na enig zoeken het interim rapport gevonden - nota bene via het twitter account van van rompuy.

    https://twitter.com/euHvR/status/256719239971491840

    twitter.com resolved fysieke locatie Twitter Inc, 795 Folsom Street, Suite 600, San Francisco. zie street view

    http://maps.google.nl/maps?hl=en&gl=nl&sky=rndy&gbv=2&q=795+Folsom+Street,+Suite+600,+San+Francisco&um=1&ie=UTF-8&hq=&hnear=0x8085807e0fbb1b7b:0xed3852393ecfd4be,795+Folsom+St+%23600,+San+Francisco,+CA+94103,+USA&gl=nl&sa=X&ei=XpaJUIz0Noqb1AWXtYDgBA&ved=0CB0Q8gEwAA

    als je naar boven kijkt, zie je bovenop het gebouw de EU vlag.

  • Joop Schouten, do 25 oktober 2012 20:45 in reactie op Erwin Lamme Reageer op Joop

    Joop

    Ewald's verwijzingen naar fascistisch taalgebruik is logisch (...) Erwin. Zijn woede is groot Erwin. Die van mij ook (zoals je weet) en is niet persoonlijk bedoeld. Zo nodig ga ik een biertje met Van Rompuy drinken. Uiteraard zal ik hem melden dat ik hem een grote lul vind én uitleggen waarom. (Da's wel net zo netjes, vind je niet?)

  • Godzilla de Godin, do 25 oktober 2012 20:59 in reactie op Erwin Lamme Reageer op Godzilla

    Godzilla

    Als ik jou een crisis bezorg, bv; ik schop je tegen je scheenbeen en het breekt, dan kan ik je mooi mijn oplossing opdringen...; ik wil je zo graag voor eeuwig rondrijden in een karretje en al je bewegingen controleren...zeg je dan ook dat ik jou crisisbestendig heb gemaakt?

    zo ongeveer is het verhaal van de EU.
    klets alsjeblieft niet over "crisisbestendig" maken, ja!

  • Joop Schouten, do 25 oktober 2012 21:14 in reactie op Godzilla de Godin Reageer op Joop

    Joop

    Goeie Zjen !
    x

  • Opinius Media, vr 26 oktober 2012 16:56 in reactie op Godzilla de Godin Reageer op Opinius

    Opinius

    ...uw beeldspraal als voorbeeld laat mij in de deuk liggen.

  • Opinius Media, vr 26 oktober 2012 16:56 in reactie op Godzilla de Godin Reageer op Opinius

    Opinius

    corr. beeldspraak.

  • Jac Schmidt, do 25 oktober 2012 21:26 in reactie op Erwin Lamme Reageer op Jac

    Jac

    Erwin we moeten onze ogen niet sluiten voor de huidige ontwikkelingen in Europa.
    Landen als Griekenland en Italie worden geregeerd door technocraten aangestelt door ondemocratische instellingen als het IMF, de ECB en door de opvolgers van het tandem Merkozy.
    Aan het hoofd van de ECB staat een mannetje dat gepokt en gemazzeld is in de bankierswereld.
    Ik raad je aan het Europees verdrag nog eens te lezen en je zult tot de conclusie komen dat het een en al markt, markt en nog eens markt is wat de klok slaat.
    De enkele paragrafen die over een sociaal Europa in het verdreag staan worden telkens ondergesneeuwd door het marktdenken.
    Laten we ons goed realiseren dat een Europa zonder sociaal gezicht geen toekomst heeft.
    Het is daarom van het grootste belang dat wij als burgers zeer kritisch naar het doen en laten van de EUmakers moeten blijven kijken.
    Voor we er erg in hebben leven we in een meritocratie inplaats van een democratie.

  • Marc Schouten, do 25 oktober 2012 21:37 in reactie op Erwin Lamme Reageer op Marc

    Marc

    Erwin, ik bedoel het niet als Gowin maar toen Hitler de verkiezingen won dachten al zijn kiezers dat hij het best voor hun was. Ze waren het met hem eens. En Duitsland ging vooruit....maar ten koste van wat...en van wie?


    Europa zit in een cruciale fase op het moment. Als we door gaan naar de federale fase op dit moment verliest de bevolking de democratische macht in zijn geheel.

    Ik heb het voorbeeld van de kikker in een pannetje water vaak aangehaald.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, do 25 oktober 2012 19:16 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Politieke unie, de VS is er groot mee geworden.

  • Roelf Turksema, do 25 oktober 2012 20:24 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Roelf

    Roelf

    En straatarm.

  • Ton evertsen, do 25 oktober 2012 20:54 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Ton

    Ton

    ja maar in de vs is het systeem ingesteld op klein naar groot dat betekend dat de meeste beslissingen die betrekking hebben op mensen dichtbij hun genomen worden door mensen die verkozen worden, zijn de issues groter dan gaat de county erover, nog groter de staat etc

    de federale regering is feitelijk defensie en buitenlandse zaken, de meeste wetten zijn staats niet federaal.

  • Hugo Freutel, do 25 oktober 2012 19:12 Reageer op Hugo

    Hugo

    Ewald Engelen voorlopig mijn held. Niks aan toe te voegen, geheel mee eens of wacht een toepasselijke cartoon: Austerity in the EUROzone
    http://politiekeprenten.blogspot.nl/2012/08/austerity-in-eurozone.html

  • ton de.vries, do 25 oktober 2012 19:10 Reageer op ton

    ton

    En dan de grootste gotspe ,het europarlement staat op de nominatie om ook de nobelprijs voor de economie te krijgen ,niet zo moeilijk lijkt me gezien de voorzitter van de nobelprijs commissie is ook werkzaam in het europarlement ,maar het klopt dat wij met het hele eurogebeuren afstevenen op hetzij oorlog in europa of een burgeroorlog in de diverse eurolanden .Europa is niet democraties ,het is een stille machinatie naar het vierde rijk ,wat eerdere dictators niet is gelukt probeert men nu op deze wijze .Ter meerdere glorie van ongekozen machtsgeile idiooten die hele bevolkingen in armoede storten op weg naar een neoliberale slaven staat .met op top de opus dei kloon van rompuy en de vriendjes bevoordeeler barroso .en niet te vergeten verhofstad ,de man die zelfs belgie niet tot een eenheid kreeg en het daarom maar met europa probeerd .Waneer gaat de normale media ons eens de waarheid laten lezen omtrend het europa gebeuren en de euro .Waneer komt er een eerlijk reverendum omtrend het voor of tegen over alle stappen die men in brussel denkt ons door de strot te duwen.Maar die zal er wel niet komen ,en zowel laat dat dan door een onafhankelijk ligaam doen ,om manupulatie te voorkomen .

  • Roelf Turksema, do 25 oktober 2012 20:26 in reactie op ton de.vries Reageer op Roelf

    Roelf

    Er is geen Nobelprijs voor economie, die bestaat helemaal niet. Die prijs wordt uitgegeven door Zweedse bankiers, de familie Nobel procedeert al jaren tegen ze wegens misbruik van de naam Nobel.

  • Reinaert de Vos, do 25 oktober 2012 20:51 in reactie op ton de.vries Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Ik erger me niet vaak aan de taal van anderen maar mijn hemel, Hoofdletters gebruiken en een beetje correcte spelling is toch niet te veel gevraagd? Het is lastig leesbaar zo.

  • Joop Schouten, do 25 oktober 2012 21:12 in reactie op ton de.vries Reageer op Joop

    Joop

    Ja, idioot. De EU die een Nobelprijs krijgt.
    Één van de oppergriezels, La Garde krijgt, straks een ere doctoraat van de KU Leuven aan de KULAK in Kortrijk voor 'haar krachtig engagement voor de brede internationale gemeenschap'.

    Empathieloze wetenschappers.

    'Sinds 2008 heeft het IMF (i.s.m. met de Europese Commissie en de Europese Centrale Bank, samen de zogenoemde trojka) de landen die het hardst geraakt werden door de crisis zware bezuinigingsplannen opgelegd en zo nog verder de afgrond in geduwd.'

    ...

    Winsthonger

    Het zijn niet de zogezegd luie Griekse, Spaanse, Portugese, Italiaanse en Ierse werknemers die de crisis hebben veroorzaakt. Deze financiële en economische crisis vloeit voort uit de ongebreidelde winsthonger van de grote bankiers, speculanten en grote bedrijven en uit het vernietigen van de koopkracht door loonstagnatie en gesnoei in overheidsbedrijven en sociale zekerheid.

    Het aandeel in de totale rijkdom van het inkomen uit kapitaal is sinds de jaren zeventig drastisch gestegen tegenover het inkomen uit arbeid. Het is juist deze transfer van arm naar rijk, van werknemers naar werkgevers die eender welke duurzame economie onmogelijk maakt.

    De economische elite, inclusief de Duitse bankiers die door Merkel, Lagarde en consorten op hun wenken worden bediend, beseften dit maar al te goed. Maar in plaats van het te verhelpen door te investeren in een sociale economie hebben ze integendeel het proces nog versterkt om er winst uit te slaan, o.a. door te speculeren op overheidsobligaties.

    Bijgevolg heeft de crisis niet alleen geleid tot een collectieve verarming van de werkende bevolking, maar ook tot een steeds groter vermogen van de allerrijksten. Een half procent van de wereldbevolking bezit nu reeds 38 procent van alle rijdom op aarde! Het is crisis, maar duidelijk niet voor iedereen.

    Bron:
    http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2012/10/23/geef-dit-beleid-geen-eredoctoraat

  • patrick faas, do 25 oktober 2012 22:47 in reactie op ton de.vries Reageer op patrick

    patrick

    "...wat eerdere dictators niet is gelukt probeert men nu..."

    -Rustig aan. Wie is "men"? Ruik ik hier een samenzweringstheorie? Is de EU een samenzwering van Opus Dei, met het doel een Vierde rijk te stichten? Neem even diep adem en probeer uw verhaal zo helder mogelijk te verwoorden.

  • Johannes Zeilstra, do 25 oktober 2012 18:54 Reageer op Johannes

    Mooi, alhoewel het mijn stijl niet is kan ik nu zonder wroeging iedere Eurofiel voor fascist uitmaken.
    Ik weet dat het corporatisten zijn, maar die zo vage grens naar het fascisme zijn ze dus al overschreden.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, do 25 oktober 2012 19:20 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Ik vind dat je wel erg ver doordraaft. Ben ik als steuntrekker voor jou een corporatistische fascist? Klinkt haast als een baan!

  • Hedwich Bonnema, za 27 oktober 2012 21:17 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Hedwich

    Hedwich

    Protestverbod voor Grieken als Merkel op bezoek komt.
    Hoezo doordraven?

  • Gerwin van Eersel, do 25 oktober 2012 19:26 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Fascisme kenmerkt zich door een overdreven afkeer van instituties, dat gaat niet samen met eurofilie, wel met euroskepsis.

  • Johannes Zeilstra, do 25 oktober 2012 20:24 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op Johannes

    Behalve als het instituties betreft die centraliseren, gelijkschakelen, en een topdown maatschappij verheerlijken.
    En laten de Eurofascisten daar nu gek op zijn.

  • Dr. Strangelove, do 25 oktober 2012 20:26 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op Dr.

    Dr.

    facisme is de totale staat, waarin niets anders telt dan de staat. antifacisme gaat daarom uitstekend samen met euroscepsis. of dat terecht is vers twee.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven