Bio Bekijk alles van Quinsy Gario Word fan

Quinsy  Gario

Quinsy Gario Dichter/kunstenaar

14 oktober 2012 Reageer (92) 11962 x bekeken Media RSS

Alleen Maar niet zo Nette Mensen

De verfilming van het boek van Vuisje is een racistisch spektakel

Vanaf de cast-presentatie in 2011 was het al duidelijk dat de verfilming van Alleen Maar Nette Mensen een racistisch spektakel zou worden. Jeroen Krabbé gaf toen aan dat het boek van Vuisje een ode was aan de zwarte vrouw. Gezien de verfilming is het duidelijk dat Krabbé de betekenis van het woord 'ode' niet begrijpt. Een film waarin een Joodse jongen (Géza Weisz) uit Amsterdam Zuid uit een links intellectueel gezin (Jeroen Krabbé en Annet Malherbe), die Marokkaan genoemd worden als een belediging ervaart, op zoek gaat naar zijn ultieme andere en dan uitkomt bij een zwarte vrouw met overgewicht uit de Bijlmer (Imanuelle Grives), dan weet dat je dat het geen eerbetoon is aan 'de zwarte vrouw'. Als 'de zwarte vrouw' 15 kilo moet aankomen, zoals Imanuelle Grives aangaf om het 'Vuisje type' te worden, wordt zij niet geëerd maar tentoon gesteld.

Waar je bij het boek nog de mogelijkheid had voor een eigen kritische reflectie, is er bij de film geen tijd om na te denken over de mensonterende, gewelddadige en dehumaniserende taferelen die aan elkaar gerijgd zijn. Door dit onder de noemer van humor te plaatsen krijgt het publiek niets anders voorgeschoteld dan de zoveelste gewelddadige bevraging van de menselijkheid van zwarte mensen verpakt als luchtige entertainment.

Voor de duidelijkheid: Alleen Maar Nette Mensen is een 89 minuten durend aanval op de Bijlmer, de Surinaams-Nederlandse en de Caribisch-Nederlandse gemeenschappen en de cultuur uit deze gemeenschappen. De racistische en seksistische taferelen vliegen je om de ogen en oren. Terwijl Vuisje van meet af aan zijn boek verdedigde zijnde fictie (ondanks het feit dat hij Hanneke Groenteman niet verbeterde toen ze vol verbazing tegen hem vertelde dat ze niet wist dat het er zo aan toe gaat in de Bijlmer) heeft Lodewijk Crijns ervoor gezorgd om het zo realistisch mogelijk te maken.

Voor het realisme is namelijk het AT5 incident met voormalig stadsdeelvoorzitter Elvira Sweet uit 2009 opgenomen als doodnormaal tv decor. Voor degene die het niet weten, de zomer van 2009 was een nogal tragische en bewogen periode in het stadsdeel, omdat een aantal jonge zwarte mannen op opzichtige wijze van hun leven werden beroofd. In de film wordt de herinnering aan deze verloren levens te grabbel gegooid op de meest walgelijke manier mogelijk. Onverschilligheid.

Terwijl Krabbé, Weisz en Malherbe op bezoek zijn bij Grives, Will Fraser, Yamill Jones en Urmie Plein, die de moeder van Grives maar niet op de site van de film wordt genoemd, hoor je een jongeman, de muzikant Hydro, in de achtergrond schreeuwen tegen voormalig stadsdeelvoorzitter Sweet. Dit terwijl iedereen uit Zuidoost weet dat hij, als het niet diezelfde dag was, zijn excuses aan haar heeft aangeboden omdat zijn moeder hem dat heeft opgedragen. Dat hij een vriend heeft verloren de dag voor die bewuste opnames en zo heftig tegen Sweet uitvalt wordt ontdaan van de pijn en het letterlijk verlies van levens die eraan vooraf ging.

'Is de mainstream Nederlandse theater-, film- en televisiewereld zo onbarmhartig richting acteurs met een kleur dat slechts dit soort rollen op nationaal niveau beschikbaar zijn?'

Wat deze keus voor achtergrond beeld ook absoluut walgelijk maakt is dat de nationale hit 'Hindabuilding' van de Hydroboyz, waar Hydro deel van uitmaakt, ook te horen is tijdens de film en opgenomen is in de soundtrack. Dit terwijl de maker van het nummer door dezelfde film wordt neergezet als het toonbeeld van de aggressieve en schreeuwerige zwarte man. Het is een ongelofelijk empathieloze trap na gezien de verloren levens en getoonde pijn van die confrontatie.

Het ongeloof dat me overkwam toen ik het nummer hoorde, na het zien van die scène, was dezelfde toen ik de acteurs op het scherm zag in de verschillende mensonterende scènes (o.a. van een zwarte actrice die spuug op de penis van Weisz smeert omdat hij hem niet omhoog kan krijgen of de zwarte actrice die een moeder speelt die in een kelderboks seks met wildvreemde mannen heeft, met haar kind in dezelfde ruimte). Wat deden deze professionals in een film die de zwarte vrouw als een oversekst beest met overgewicht neerzette? In een film die de zwarte man weergeeft als een dier die alleen maar zijn eigen pik achterna rent? In een film waar zwarte moeders constant het mikpunt van belediging en spot zijn? Is de mainstream Nederlandse theater-, film- en televisiewereld zo onbarmhartig richting acteurs met een kleur dat slechts dit soort rollen op nationaal niveau beschikbaar zijn? Na de zoveelste moedwillige sneer naar deze groep, door de casting van Hans Kesting voor de rol van Othello in het gelijknamig stuk van Toneelgroep Amsterdam, blijkt het antwoord een volmondige ja.  

Maar dit ligt niet alleen aan de gatekeepers van die wereld, de producenten, casting managers, regisseurs en script schrijvers. Wanneer er gekeken wordt naar de locaties en de financiering van de film wordt het duidelijk dat het probleem groter is dan slechts de kunstenwereld. De kelderbox seks scene bijvoorbeeld is mogelijk gemaakt door woningcorporatie Ymere. Toen de filmmakers in september 2011 by Ymere aanklopten kregen ze toestemming om een kelderbox te huren bij het kunstenaars complex Heesterveld Creative Community. Met een telefoontje, een handtekening en een ja-woord heeft Ymere bijgedragen aan de zoveelste aanslag op de Bijlmer. Net nu de wijk in aanzien begon te klimmen door onder andere het door Ymere zelf geïnitieerde project, waar om en nabij 86 kunstenaars, muzikanten, dansers, theatermakers, filmmakers, gastronomische artiesten en een copyright specialist bij elkaar zijn gebracht.

De film zelf is ook mogelijk gemaakt door het Abraham Tuschinski fonds, het COBO Fonds en het Film Fonds. Waarbij de bijgedragen bedragen van de publieke fondsen COBO en het Film Fonds niet online te vinden zijn, kan men natrekken dat Het Abraham Tuschinski fonds 122 duizend euro aan het project heeft gegeven. Dat fonds is opgezet door film distributeurs en bioscoop exploitanten. Na het kiezen om hun fonds slechts in naam te liëren aan Abraham Tuschinski, een van de grondleggers van de filmindustrie in Nederland, en niet ook te kijken naar de specifieke omstandigheden waardoor een Joodse man aan het begin van de twingste eeuw zo rijk kon worden is een teken van het kleurenblind racisme dat Nederland in zijn grip heeft.

Daarnaast horen publieke gelden niet gebruikt te worden om eeuwenoude racistische beelden onkritisch de wereld in te slingeren zoals Willem Bosch vorig jaar nog stelde. Hoe is dit door de beoordelingscommissie gekomen? Toen ik naar een DVD-screener vroeg om aan recensenten in het buitenland te tonen kreeg ik geen antwoord van Wild Bunch, die de persvertoning had georganiseerd. Waar we dus constant te horen krijgen dat onze investeringen over grenzen heen moeten gaan hebben deze fondsen dus in een project geïnvesteerd waar de makers zelf bang zijn om het aan het buitenland te tonen. Dit is dus een slechte investering geweest.

Toen ik de bioscoop instapte voor de persvertoning van Alleen Maar Nette Mensen had ik gehoopt dat de makers hadden geleerd van de kritiek op het boek. Ik had gehoopt dat men wist wat het verschil tussen een boek met racistische elementen en een film met racistische elementen zou zijn. Ik had gehoopt dat op het einde van de film de Afro-Nederlandse gemeenschap als volwaardige en gelijkwaardige mensen getoond zouden worden. Ik hoopte dat net als de Joodse familie de Surinaams-Nederlandse familie eruit zou komen als een familie met zijn eigen charmante eigenaardigheden. Voor de zoveelste keer is duidelijk dat je maar beter niet op een verbeelding van raciale gelijkwaardigheid door de dominante cultuur, en zij die daar aan mee willen doen, kan hopen hier in Nederland. Je eindigt namelijk altijd met teleurstelling over de beelden, de makers en de zogenaamde bondgenoten die eigenlijk willen dat je de problemen niet benoemt.

Laatste Reacties (92) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Michel de Jong, wo 16 januari 2013 14:18 Reageer op Michel

    Michel

    De film alleen maar nette mensen, negerzoenen en sinterklaas is racistisch ? wat een onzin allemaal!

    Veel word verwezen naar de slavernij! Tegenwoordig is iedereen een slaaf van de maatschappij! En om nog verder terug te gaan in de tijd elk ras was slaaf in de tijd dat de romeinen de macht hadden. Mensen die dit gebruiken als argument op racisme zijn onderontwikkelt.

    Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen succes wat voor kleur geur en/of ras!
    Sinterklaas is Sint Nikolaas was een bischop met een romeins katolieke achtergrond! zwartepieten zijn van oorsprong italiaanse schoorsteenvegers die zwart zijn door het roet, vandaar ook de kleding die zij dragen!

    De Film alleen maar nette mensen vind ik humor! Uit eindelijk is de film gemaakt om geld mee te verdienen. En niet om mensen iets te leren over een ras of een wijk en/of een geloof!

    In dat geval komt nieuws en dergelijke! Wat op veel vlakken ook onzin is aangezien de media mensen probeerd te sturen inplaats van inderdaad met alles eerlijk en oprecht zijn.

    Wel grappig hoeveel mesnen hier over kunnen schrijven! Mij intreseert het namelijk geen hol wat andere mensen en of media over mij zeggen! Zolang de mensen van ik hou maar eerlijk en oprecht zijn tegen me!

  • Piet Knecht, vr 02 november 2012 19:33 Reageer op Piet

    Piet

    Of de film racistisch is of niet ik heb het niet gezien.

    Maar 1 ding zit hij echt naast, namelijk wie de rollen uitgekeerd mogen krijgen in films of theater.

    In Amerika bijvoorbeeld maar zelfs hier in Nederland of eigenlijk overal in de wereld zijn rollen die oorspronkelijk bedoeld voor blanke personages uitgekeerd aan gekleurde personen.

    Denk maar aan kingpin (Wilson Fisk) in daredevil gespeeld door Michael Clarke Duncan ik meen toch echt dat dit een gekleurde persoon is die een rol speelt van een oorspronkelijke blanke personage.

    en zo kan zijn er duizenden.

    Privesector gesubsidieerd of ongesubsidieerd mogen zelf bepalen welke mensen zij willen aannemen.
    Elke bedrijf heeft zijn eigen bepalen als het gaat om aannemen van werknemers.

    Dat mag je als regisseur, theatermaker, rapper, kapster etc

    Dus ik snap die Othello niet van hem want daar heeft hij zich niet mee te moeien, ja het kan wel je mag je mee moeien ga je gang, ga maar klagen maar in de prive sector ben je vrij om mensen aan te nemen wie je maar wilt.

    Dus als je als kapster alleen maar gekleurde mensen wilt aannemen ga je gang.

    Maar in de theaterwereld is de regisseur gewoon de baas klaar.

    thats how it works

  • L. Cinq, zo 21 oktober 2012 02:34 Reageer op L.

    L.

    ❤ Bijlmer Love ❤

    Scene: Aan de keukentafel in het Amsterdam Oud-Zuid

    Carice: Papa

    Bijstandskoning: Ja, meisje

    C: Ik moet je iets vertellen

    B: Oh, nee toch

    C: Ja, ik ben zwanger van Quinsy

    B: Zeg dat het niet waar is

    C: Waarom kun je niet blij voor ons zijn?

    B: Denk toch aan je toekomst, meisje

    C: Ik ben geen meisje. Ik ben de vrouw van Quinsy

    B: Dat loopt fout af

    C: Ik hou van hem en onze baby

    B: En pakjesavond dan?

    C: Hoezo?

    B: Quinsy is activist weet je nog?

    C: Als hij de Sint speelt, dan kun jij toch Piet zijn?

    B: Nooit van mijn leven

    C: Waarom niet?

    B: Ik ben de Sint en daarmee uit!

  • Richard van Caem, zo 21 oktober 2012 00:17 Reageer op Richard

    Richard

    Het is zo vermoeiend hoe figuren zich opwerpen als criticasters en 'verdedigers' van de zogenaamde juiste moraal, terwijl de mensen die het betreft juist voldoende relativeringsvermogen bezitten om de humor er van in te zien en gewoon lekker kunnen lachen om de hilarische uitvergroting van de 'stereotypetjes'.
    Heeft Quincy nagevraagd hoe de mensen die het betreft er zelf naar kijken? Vast niet...

  • Bak Steen, za 20 oktober 2012 22:38 Reageer op Bak

    Bak

    Quincy vind het racistisch, ik niet. Alleen jammer dat Quincy niet met argumenten komt.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, za 20 oktober 2012 23:13 in reactie op Bak Steen Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    In de film zitten enige scènes die weinig complimenteus zijn over donkere Nederlanders. Dus dan zou het automatisch "racistisch" zijn. Dan zou de hele cast van Flodder ook wel voor de rechter gesleept kunnen worden. Ofwel broodje aap allemaal. Leren incasseren is wat meer mensen moeten doen.

  • Molly Veenstra, do 18 oktober 2012 23:48 Reageer op Molly

    Molly

    Quinsy,

    Wie zijn die 'alleen maar nette mensen' volgens jou?
    De Surinamers uit de Bijlmer? Je vergist je.

    Lees het boek.

    Met die 'alleen maar nette mensen' worden bedoelt:

    De keurige bewoners van het sjieke Amsterdam zuid. De ouders van de hoofdpersoon. Hun vrienden en kennissen.

    Zij zijn het ware mikpunt van Robert Vuijsje. Met hun hypocriete superioriteitsgevoelens. De verkoopsters uit de PC Hooft, die de tassen willen controleren van alle zwarte en Marokkaans uitziende klanten, omdat ze denken dat alle Marokkanen en Surinamers dieven zijn. De op hun eigen preutsheid geilende dametjes waar zijn ouders hem zo graag mee zouden zien.

    Het boek is niet misschien niet uitgesproken complimenteus voor de zwarte vrouwen waar de hoofdpersoon zijn zinnen op heeft gezet. Maar voor wie eigenlijk wel?

  • Ronald Mokens, do 18 oktober 2012 11:43 Reageer op Ronald

    Ronald

    Ik wacht eigenlijk op deel twee, van Zuidoost naar Zuid. Zwarte man valt op keurige blanke vrouwen. Dat zou pas een interessante discussie geven.

  • L. Cinq, do 18 oktober 2012 12:16 in reactie op Ronald Mokens Reageer op L.

    L.

    Gezocht: Scriptschrijver & Producent.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, wo 17 oktober 2012 19:37 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Ik heb de indruk dat je niets meer kunt zeggen over donkere mensen zonder dat alles 10x op racisme wordt gecontroleerd. Hoeveel films zijn er wel niet geweest waarin blanken te kakken worden gezet. Waarin blanken zichzelf te kakken zetten. En gaan wij dan jammeren, "dit is geen correcte beeldvorming"? Ik vind de commentaren van Quinsy Gario veel schadelijker voor het imago van de donkere Nederlander. Alsof ze overgevoelig en kleinzerig zouden zijn.

    Het draait uiteindelijk om weerbaarheid. Autochtone Nederlanders, autochtone westerlingen in het algemeen denk ik, zijn qua sociale weerbaarheid wat sterker. We kunnen een stootje hebben. Als er al een verschil is tussen blanke en donkere mensen dan zullen het wel de enorm lange tenen zijn. Ofwel stop met jammeren!

  • Jan de Boer, wo 17 oktober 2012 21:08 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Jan

    Jan

    "Ik heb de indruk dat je niets meer kunt zeggen over donkere mensen zonder dat alles 10x op racisme wordt gecontroleerd. Hoeveel films zijn er wel niet geweest waarin blanken te kakken worden gezet."

    Het is heel goed dat er 10x op racisme wordt gecontroleerd, zoals dat ook gebeurt bij alles wat je over joden zegt.
    Of je met het hoog tijd vinden dat er heel wat films komen waarin joden te kakken worden gezet.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, wo 17 oktober 2012 23:16 in reactie op Jan de Boer Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Films waarin Joden te kakken werden gezet. Gokje, Borat? Die acteur (Baron Cohen) is zelf Joods, ook nog. Het draait gewoon om weerbaarheid, vermogen tot zelfspot en prestatie. Het verschil met Joodse mensen is dat zij geen sociaal-economische problemen hebben en eigenlijk overal ter wereld goed mee kunnen komen. Zo niet een voortrekkersrol vervullen. Als je dat succes nog niet hebt bereikt vind ik dat je 10x beter je energie in sociaal-economische verbetering kunt steken dan proberen de media te censureren.

  • Jan de Boer, do 18 oktober 2012 06:12 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Jan

    Jan

    "dan proberen de media te censureren"
    ????
    Er is hier niemand die probeert de media te censureren.
    Er is hier iemand die het racisme achter "Alleen maar nette mensen" aan de kaak stelt.

  • L. Cinq, do 18 oktober 2012 08:44 in reactie op Jan de Boer Reageer op L.

    L.

    ❤ Bijlmer Love ❤

    Starring:

    Sweet Lovers Carice & Quinsy

    Quinsy's Angry Father in Law

    Bijstandskoning van GeenStijl

  • Bijstandskoning van GeenStijl, vr 19 oktober 2012 17:17 in reactie op Jan de Boer Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Ik mag hopen dat het doel niet is om die verfilming te censureren! Ik nam dat voor het gemak stilzwijgend aan besef ik nu en ben wellicht daarin te ver gegaan. Vorig jaar had ik vol afgrijzen gezien hoe Quinsy de aanval had geopend op zwarte piet en dan vind ik het niet ondenkbaar dat kritische multiculti-films ook maar wat afgezwakt zouden moeten worden.

  • Molly Veenstra, do 18 oktober 2012 20:37 in reactie op Jan de Boer Reageer op Molly

    Molly

    "Of je met het hoog tijd vinden dat er heel wat films komen waarin joden te kakken worden gezet"

    Als je goed kijkt, of het boek goed leest: dit is een verhaal waarin joden te kakken worden gezet.

  • L. Cinq, wo 17 oktober 2012 23:04 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op L.

    L.

    Quinsy heeft een mening. Hij publiceert die als opiniemaker.

    Een mening van een enkele persoon. Waarom zou je dan generaliseren? En dat beschouwen als de mening van alle zwarte medemensen.

    Mag een gekleurde persoon zijn mening uiten, zonder dat jij alle zwarte medemensen daarvoor verantwoordelijk houdt?

    Verder hoop ik, dat Quinsy samen met Carice van Houten in een romantische film gaat spelen.

    ❤ Bijlmer Love ❤

  • Bijstandskoning van GeenStijl, vr 19 oktober 2012 17:13 in reactie op L. Cinq Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Ik weet niet wat uw idee is, maar ik ben zélf een gekleurde persoon. Mensen denken wel eens "die zal wel blank/Hollands/PVV zijn" maar dat is dus niet zo. Kleur heeft nergens wat mee te maken. Het gaat om gedrag maar het is confronterend om mensen daar op aan te spreken. Dan liever kleur, "want die kies je tenminste niet zelf."

  • L. Cinq, vr 19 oktober 2012 17:25 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op L.

    L.

    U heeft weleens eerder aangegeven, dat u Indische (Indonesische) wortels heeft. Als ik mij dat goed herinner.

    Daarom kunt u nog steeds de rol vervullen van boze schoonvader.

    Waarom niet?

  • L. Cinq, vr 19 oktober 2012 17:34 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op L.

    L.

    Ik weet niet wat uw idee is.

    Niet iedereen denkt langs uw lijnen van kleur.

  • L. Cinq, wo 17 oktober 2012 23:18 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op L.

    L.

    ==stop met jammeren!==

    Goed advies en geef het goede voorbeeld.

    Begin bij jezelf.

  • Truus Beek, wo 17 oktober 2012 09:23 Reageer op Truus

    Truus

    Alle rapclips van afroamerikanen ook maar bannen want daar in wordt een totale bevolkingsgroep neer gezet als smaakloos, geweldadig, sexistisch vrouw onvriendelijk en nog wat.

    Tenen in trekken zou ik zeggen

  • Hein van Leeuwen, wo 17 oktober 2012 08:19 Reageer op Hein

    Hein

    De schrijver had ook blank kunnen zijn, hypocrisie is kennelijk niet gebonden aan huidskleur. Dat is een prettige gedachte:)

  • De Vogelvrije Huisarts, di 16 oktober 2012 22:14 Reageer op De Vogelvrije

    De Vogelvrije

    Eigenlijk is dit een grote grap: de schrijver wordt hier neergezet als dichter/kunstenaar. Eén van die typische eigenschappen van kunst en gedichten is dat het mensen hun zekerheden ontneemt,verontrust ed. Geweldig hoe Quinsy Gario in hoogsteigen persoon dit effect met zijn schriftuur tentoonspreidt. Het Het Rad van Ixion staat even stil…..

  • Ton evertsen, di 16 oktober 2012 20:22 Reageer op Ton

    Ton

    iets zegt me dat een film waarin een blanke vrouw op zoek gaat in de bijlmer naar een lekkere donkere lover een stuk minder als racistisch zou zijn gezien. Er zou geen koor van klachten over stereotype weergave komen, er zou geen opgefokte reacties komen

    oh wacht nog zo lang geleden werd usain bolt op jamaica aangevallen omdat hij een blanke vriendin had, termen als voor je ras kiezen, er zijn toch genoeg etc waren niet van de lucht

    getikt

    man vrouw, zien elkaar vinden elkaar leuk maakt het nou uit

  • L. Cinq, di 16 oktober 2012 20:39 in reactie op Ton evertsen Reageer op L.

    L.

    Maak die film.

    Bijlmer Love

    Starring:

    Carice van Houten

    &

    Quinsy Gario.

  • Ton evertsen, do 18 oktober 2012 09:05 in reactie op L. Cinq Reageer op Ton

    Ton

    in iedergeval is 1 stereotype weer eens bewezen namelijk dat er altijd wel iemand beledigd is door iets

    op zich snap ik he wel zo'n rijk patsertje die met je buurmeisje koloniseerd dat moet je niet willen

    plus het is toch weer goed voor je naar op iets

  • L. Cinq, do 18 oktober 2012 09:25 in reactie op Ton evertsen Reageer op L.

    L.

    Voel jij je beledigd?

    Omdat een opiniemaker een stukje schrijft.

    Stereo-typisch.

  • L. Cinq, do 18 oktober 2012 09:43 in reactie op Ton evertsen Reageer op L.

    L.

    Correctie op mijn vorige reactie:

    Ik neem aan dat jij niet beledigd bent door een opiniestuk.

    Dat zou een stereo-typische reactie zijn.

    Van een verongelijkte reageerder.

  • Robin van den Berg, di 16 oktober 2012 19:48 Reageer op Robin

    Robin

    Al heb ik de film niet gezien, als deze enigszins lijkt op het boek worden zwarte mensen er inderdaad neergezet als racistische stereotypes. Net als de Joodse familie van de hoofdpersoon trouwens. Het lijkt een beetje een traditie in de Nederlandse filmindustrie, om iedereen op soap-serie achtige wijze neer te zetten als een oppervlakkig stereotype.

    Dat alles is vaak niet zo'n probleem, omdat mensen die bekend zijn met de werkelijkheid ook wel weten dat deze weergaves onrealistisch zijn. Er is in dit land echter zodanig sprake van segregatie op basis van inkomen en afkomst, dat veel van de kijkers geen enkel ander beeld meekrijgen dan hetgeen ze in de media wordt voorgeschoteld. Dit soort films bevestigen vooroordelen en versterken daarmee deze segregatie.

    Vooroordelen tegen minderheden zijn daarmee altijd gevaarlijker dan vooroordelen over de heersende (blanke Nederlandse) cultuur. Iedereen weet dat GTST geen realistische weergave geeft van Nederlanders. In het geval van deze film is dat niet iedereen even duidelijk. Helaas zijn er ook mensen die zich optrekken aan negatieve stereotypes, zoals wel te zien is bij een rapgroep als de Hydroboyz. Besef je daarbij wel dat het juist dit soort negatief gedrag is dat aandacht oplevert, zowel bij jongeren uit de buurt als bij de reactionairen die weer eens kunnen roepen 'zie je wel, het is allemaal tuig'.

    ...en toen ging de discussie weer op dezelfde voet verder.

  • Eric Jan Taapken, di 16 oktober 2012 19:26 Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Quinsy,
    Ik heb persoonlijk geen interesse in zijn boeken en de film ook niet maar indien sommige mensen de film racistisch zouden vinden dan zou ik willen zeggen, maak als mensen een zelfde film met een blanke dame erin en kijk hoe men in blank Nederland erop gaat reageren?
    Ideetje!

  • gerrie de vries, di 16 oktober 2012 19:07 Reageer op gerrie

    gerrie

    Cinq, ik denk dat je mijn insteek niet begrijpt.

  • L. Cinq, di 16 oktober 2012 20:20 in reactie op gerrie de vries Reageer op L.

    L.

    Jij schreef het volgende:

    'Weetje wat we laten eerst alle films keuren door de zwarte en moslim medemens en als die er mee akkoord gaan word hij pas vertoond.'

    Ik begrijp niet waarom je moslims erij wilt betrekken.

  • Vergilius Neptune, di 16 oktober 2012 14:47 Reageer op Vergilius

    Vergilius

    "Wat deze keus voor achtergrond beeld ook absoluut walgelijk maakt is dat de nationale hit 'Hindabuilding' van de Hydroboyz, waar Hydro deel van uitmaakt, ook te horen is tijdens de film en opgenomen is in de soundtrack. Dit terwijl de maker van het nummer door dezelfde film wordt neergezet als het toonbeeld van de aggressieve en schreeuwerige zwarte man. Het is een ongelofelijk empathieloze trap na gezien de verloren levens en getoonde pijn van die confrontatie."

    En hier hebben we de 'nationale hit' 'Hindabuilding':

    http://www.youtube.com/watch?v=mOPR2daG82M

    Om de haverklap gaan er geweerschoten af in dat nummer. Handen in de vorm van pistolen, groepsleden die maar al te enthousiast reageren op deze soundeffects. Executies die worden nagespeeld. Pistolen die op de camera worden afgevuurd. De hele groep ziet eruit als 'Lil' Wayne' look-a-likes. Ook weer een rapper die een celstraf gekregen heeft voor wapenbezit.

    En dan wilt deze schrijver ons doen medelijden hebben met dit soort 'Kempi' figuren.

    "Als 'de zwarte vrouw' 15 kilo moet aankomen, zoals Imanuelle Grives aangaf om het 'Vuisje type' te worden, wordt zij niet geëerd maar tentoon gesteld."

    Want de zwarte vrouw moet voldoen aan het schoonheidsideaal van de Westerse blanke vrouw?

  • L. Cinq, di 16 oktober 2012 15:15 in reactie op Vergilius Neptune Reageer op L.

    L.

    Juist. Inner circle muziek en artiesten. Nog nooit van gehoord. Vuijsje zijn lievelingsnummer is een romantische ballad. 'Cause I Love You' van Lenny Williams.

    Bovendien is Vuijsje niet uniek in zijn volslanke schoonheidsideaal. Dat komt in meer culturen voor. Bijvoorbeeld in het Midden-Oosten. Of denk aan de cartoonist Robert Crumb met zijn voorliefde voor stevig gebouwde vrouwen.

    Lenny Williams:
    http://www.youtube.com/watch?v=QbzkwLWK-Ps&feature=plcp

    Robert Crumb:
    http://lattaland.com/wp-content/uploads/2011/02/robert-crumb-strong-girl.gif

  • Joop Schouten, di 16 oktober 2012 15:40 in reactie op L. Cinq Reageer op Joop

    Joop

    Over 'Inner circle' muziek gesproken.:
    http://www.youtube.com/watch?v=RUh1Ti46vtw&feature=BFa&list=PL8A7C326A8374F7F1

  • L. Cinq, di 16 oktober 2012 15:49 in reactie op Joop Schouten Reageer op L.

    L.

    Thanks, Joop. Relaxed.

    Dat kan ik wel gebruiken.

    :)

  • Joop Schouten, di 16 oktober 2012 15:57 in reactie op L. Cinq Reageer op Joop

    Joop

    : )

    Heel graag gedaan. Je opende een bijna vergeten deurtje in mijn geheugenkrocht.

  • L. Cinq, di 16 oktober 2012 16:02 in reactie op Joop Schouten Reageer op L.

    L.

    My pleasure :)

  • gerrie de vries, di 16 oktober 2012 14:35 Reageer op gerrie

    gerrie

    Wat een klaagzang van de goede man, dus de zwarte acteurs hebben zich voor het karretje laten spannen? Weetje wat we laten eerst alle films keuren door de zwarte en moslim medemens en als die er mee akkoord gaan word hij pas vertoond. Goh doet mij aan iets denken.

  • L. Cinq, di 16 oktober 2012 14:48 in reactie op gerrie de vries Reageer op L.

    L.

    Waarom?

    Om de mening van een opiniemaker?

    Gooi jij zwarte medemensen daarom op een hoop met moslims?

    En als hij schrijft, dat je in de gracht moet springen.

    Dan spring jij?

  • Mostafa Mouktafi, di 16 oktober 2012 16:32 in reactie op L. Cinq Reageer op Mostafa

    Mostafa

    ''Gooi jij zwarte medemensen daarom op een hoop met moslims?''
    Stom en domme opmerking. Wat heb jij tegen de moslims?

  • L. Cinq, di 16 oktober 2012 17:05 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op L.

    L.

    Ik heb niks tegen moslims. Ik heb er bezwaar tegen dat er moslims bij dit onderwerp betrokken worden. Het boek en de verffilming gaan daar niet over.

    U heeft op Joop! het onderwerp van Marokkaanse moeders gelezen. Ik zou het raar vinden om daar zwarte medemensen uit de Bijlmer te betrekken.

    Leg uit. Wat is daar dom aan?

  • Mostafa Mouktafi, di 16 oktober 2012 17:52 in reactie op L. Cinq Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Alles.

  • L. Cinq, di 16 oktober 2012 18:22 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op L.

    L.

    Dat begrijp ik niet.

    Wat heeft het ene met het andere te maken in deze context?

    De verfilming van het boek is volgens de auteur racistisch.

    Dat is toch het onderwerp?

    Wil je het uitleggen in meer dan een woord?

  • Molly Veenstra, di 16 oktober 2012 10:58 Reageer op Molly

    Molly

    De film heb ik nog niet gezien, maar ik heb wel het boek gelezen. De 'nette mensen' uit het boek van Vuijsje, zijn de zelfvoldane rijke joodse bewoners van Amsterdam zuid. Om de verveling van dit keurige milieu te ontvluchten gaat de hoofdpersoon op zoek naar wat hij ziet als 'het echte leven', dat plaatsvindt in de vrolijke levenslustige volkswijk verderop.

    Eigenlijk heel vreemd dat nog niemand dit boek antisemitisch heeft genoemd.

  • L. Cinq, di 16 oktober 2012 11:10 in reactie op Molly Veenstra Reageer op L.

    L.

    Heel verstandig.

    Niet zeuren of klagen.

    Schrijf als reactie een boek.

    Die men niet kan negeren.

  • The Boy Wonder, di 16 oktober 2012 09:28 Reageer op The Boy

    The Boy

    Wat een sneue tekst.

    Je moet dergelijke films niet al te serieus nemen en je niet te snel op je teentjes getrapt voelen. Ik heb toevallig vorige week voor het eerst New Kids Turbo gekeken. Iedereen in die film is een uitvergroting van de stereotype blanke tokkie met een uitkering. Ik heb er NIEMAND over horen klagen en denk je dat er in Nederland ook maar 1 niet Nederlands persoon rondloopt die na het zien van deze film denkt dat iedere Nederlander zo is? nee, natuurlijk niet.

    Wat een gezeur om film.

  • L. Cinq, di 16 oktober 2012 09:49 in reactie op The Boy Wonder Reageer op L.

    L.

    Inderdaad.

    Quincy hou op met klagen.

    Maak een film of schrijf een boek.

    Over inter-culturele relaties.

    Of Sinterklaas.

  • Boris Beukman, di 16 oktober 2012 00:10 Reageer op Boris

    Boris

    Dit stuk van Quinsy heeft een hoog PVV-gehalte. Bij de PVV zeiken ze ook altijd over wat er wel mag en wat niet. Het morele vingertje wekt vooral op de lachspieren.
    Zo ook het stuk van Quinsy, dat in feite een aanval is op in Entartete Kunst - in zijn denkraam dan.
    Jongen, waar ben je nou eigenlijk bang voor? Dat de kijker door het bekijken van deze film verandert in een racist? Dat hij door het kijken naar deze film wordt bevestigd in zijn sluimerende racistische vooroordelen? Dacht ik dat we de laatste dominee in 1958 hebben doodgeschoten, blijkt er een nieuwe te zijn opgestaan.
    Ik heb me destijds prima vermaakt met het boek "Alleen maar nette mensen"; stelde me bij de verfilming vooral een multiculti- Flodder versie voor en hou het dan liever bij het boek. Hetzelfde wil ik jou aanraden. Gooi je eigen racisme overboord, geniet van het boek, en laat die film voor wat ie is. Tenminste als je had verwacht er ook nog wat van op te steken.

  • L. Cinq, di 16 oktober 2012 08:25 in reactie op Boris Beukman Reageer op L.

    L.

    Welke laatste dominee hebben jullie (citaat: 'we') in 1958 doodgeschoten?

    En waarom?

  • kees boer, ma 15 oktober 2012 23:19 Reageer op kees

    kees

    Mooi! Tot sinterklaas!

  • Henk Verwoerd, ma 15 oktober 2012 19:24 Reageer op Henk

    Henk

    Hou toch op. Dit is weer zo'n 'sinterklaas' discussie.

  • Piet de Geus, di 16 oktober 2012 09:51 in reactie op Henk Verwoerd Reageer op Piet

    Piet

    "Dit is weer zo'n 'sinterklaas' discussie."

    Nu maar hopen dat sinterklaas niet op bezoek gaat bij de radiozender waar Quinsy Gario zijn praatjes verkoopt. De goedheiligman zou zomaar bedreigd kunnen worden.

  • L. Cinq, di 16 oktober 2012 10:09 in reactie op Piet de Geus Reageer op L.

    L.

    Laten we hopen, dat die laffe bedreigers worden opgespoord en keihard aangepakt.

    Een telefoon is toch eenvoudig te traceren door de politie?

  • Piet de Geus, di 16 oktober 2012 11:26 in reactie op L. Cinq Reageer op Piet

    Piet

    "Een telefoon is toch eenvoudig te traceren"

    Met een prepaid kon dat eenvoudig nog weleens tegenvallen.

  • L. Cinq, di 16 oktober 2012 11:48 in reactie op Piet de Geus Reageer op L.

    L.

    Nou, gratis advies hierboven aan anonieme bedreigers.

  • Klaas Blondeman, ma 15 oktober 2012 18:17 Reageer op Klaas

    Klaas

    http://www.at5.nl/artikelen/88385/robert-vuijsje-met-dood-bedreigd

  • ton de.vries, ma 15 oktober 2012 18:06 Reageer op ton

    ton

    ik had in de 70er jaren een nachtzaak op de zeedijk ,bij de oude zijds kolk in amsterdam .daar had ik zeven nachten alleen maar surinamers over de vloer ,dat was dus in de jaren vandrugs overlast .ik heb daar veelvuldig hele gesprekken gehad over de discriminatie van surinamers .en hetgeen het meest naar voren werd gebracht door henzelf was altijd dat wij nederlanders rijk van hun geworden zijn ,het heeft mij tot in treure de zinnen doen zeggen ,dat ik er vanaf ik op de wereld rond liep ,er nooit een boterham meer door heb gehad ,en dat alles wat ik verdiende of bezat ik zelf moest verdienen ,en dat met het grootste gedeelte nederlanders i,dem is .

  • Armed Logger, ma 15 oktober 2012 16:53 Reageer op Armed

    Armed

    Het is een racistische film want er zijn helemaal geen zwarte mensen die overgewicht hebben, aan sex doen, of maaltijden eten op de bank.

    Als je een reëel beeld wilt hebben van de gemeenschap in de Bijlmer, moet je eens kijken naar clips van de Hydroboyz. Oh nee, toch niet: in de clip van Hindabuilding vliegen de 9mm's, "blokken" en gijzelingen om de oren, terwijl de meisjes in die van "Wacht eens ff" allerminst kuis overkomen - om nog maar te zwijgen van de rappers die kennelijk vanaf half 7 tot half 9 in de ochtend "hoofd krijgen".

    Die muziek is overigens heel tof, en het larger than life cartoony beeld wat ze van zichzelf schetsen is zeer entertaining. Of is dat racistisch van mij?

  • Miss West, ma 15 oktober 2012 16:25 Reageer op Miss

    Miss

    Wat mij opvalt is dat iedere keer als het woord 'rasisme' genoemd wordt en dit betrekking heeft op films als deze of sinterklaas, witte mensen maar wat graag in de verdediging schieten. Het is toch walgelijk om te zien dat een wit hoogopgeleid persoon opkomt voor het behoud van zijn geliefde zwarte piet onder het mom van 'hij is zwart omdat hij door de schoorsteen is gevallen' (met rode lippen, een afro en gouden sieraden wel te verstaan!). En nu diezelfde witte persoon te horen zeggen dat ''Alleen maar nette mensen' geen racistische film is omdat witte mensen vaak genoeg geïmiteerd worden in films als 'De tokkies'. En wat een held, de man die 'blackmovies' probeert te vergelijken met een productie als AMNM. Blackmovies zijn Amerikaanse films die nog altijd gemaakt worden door zwarte mensen voor een zwart kijkerspubliek (hoofddoelgroep). Het zijn geen films die volgens de visie van een witte man zijn gemaakt die van horen-zeggen heeft begrepen dat meisjes in de Bijlmer in kelderboxen hun benen spreiden voor een beltegoed kaart. En dat maar wat graag met 101 andere negatieve stereotyperingen in een boek en film gooit. Mensen begrijp het nou eens! Zwarte mensen zijn een minderheid in Nederland. Het is een kwetsbare, vaak gediscrimineerde groep. Dit soort idiote films zijn alles behalve positief voor de zwarte gemeenschap. En degene die ooit heeft gezegd dat de film 'Alleen maar nette mensen' een ode is aan de zwarte vrouw, mag Nederlands grootste comedian genoemd worden. Het meest walgelijke is dat zwarte mensen hier serieus aan meewerken. Diep triest is het, om te zien dat er mensen zijn die zo wanhopig zijn voor een acteer carrière dat ze gewoon hun eigen principes opzij zetten.

  • Bak Steen, za 20 oktober 2012 22:33 in reactie op Miss West Reageer op Bak

    Bak

    Miss West je snapt er weinig van. ''Blackmovies zijn Amerikaanse films die nog altijd gemaakt worden door zwarte mensen voor een zwart kijkerspubliek (hoofddoelgroep).'' De blackmovies zijn net zo stereotiep en de regisseurs zijn allemaal blank, het zijn domme simpele films (net als alleen maar nette mensen) die zwarte op een clichématige manier neerzetten. Als een witte dat doet mag het wel maar als een zwarte dat doet niet? Dat is racistisch. Het is allemaal aangezet, die shit gebeurt, maybe niet voor belkaart maar wel voor uggs en shit. Ik ben zwart en voel me niet kwetsbaar, mijn vrienden ook niet dus gooi niet elke zwarte op een hoop! Kwetsbaar zijn bepaalde groepen jongeren maar niet omdat ze zwart zijn maar vanwege de opvoeding en omdat sommige mensen altijd vang voor ze zijn en mensen als jij ze niet serieus nemen. Het is zeker geen ode aan de zwarte vrouw, jij hoeft niet over anderen te oordelen, dat je zwarte mensen zo als 1 homogene groep ziet zegt genoeg over jou, je bent niet serieus te nemen.

  • Ties Hercules, ma 15 oktober 2012 14:41 Reageer op Ties

    Ties

    Ik heb de film gezien in bioscoop Bijlmer Arena.
    Voornamelijk luid schaterende zwarte mensen in de zaal...

  • Dik Hoek, ma 15 oktober 2012 12:18 Reageer op Dik

    Dik

    Wat een cliché-reactie. En dat van iemand die zich kunstenaar noemt. Zijn gedichten zullen ook wel niet rijmen, ben ik bang.

  • Yolanthe Smit, ma 15 oktober 2012 08:18 Reageer op Yolanthe

    Yolanthe

    Lieve mensen, ( nette & minder nette)

    AMNM is een KLUCHT. Een verhaal, liefst met veel seks, dat in alle opzichten sterk overdreven is neergezet. Juist omdat iedereen snapt dat het overdreven is, is het leuk en moeten wij lachen. Om onszelf, zoals we worden neergezet en om de anderen. Of we nu uit de Bijlmer komen of uit Oud Zuid. Het milieu van de 'nette mensen' wordt net zo overdreven (veel zuipen & sigaren roken) als het milieu van de Bijlmer boys & girls. Komisch effect. Daar gaat het om. En hoe de held tenslotte toch zijn dreamgirl vindt. Een waar Pa en Moe ook blij mee zijn.
    Het is jammer dat enkele scenes op 3/4 van de film meer grimmig dan grappig zijn (seks in de kelderbox & 'slap' episode) Die mogen er van mij uit. Ze voegen niets toe.
    Dat geroep over racisme is een gevolg van onhelder denken.
    (Google die term maar eens.)
    Wat blijft over: Een vermakelijke zedenschets (klucht) met goede acteerprestaties en enkele zwakke punten. Enjoy & Follow your dream.

  • Reinaert de Vos, ma 15 oktober 2012 00:11 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    [Voor de duidelijkheid: Alleen Maar Nette Mensen is een 89 minuten durend aanval op de Bijlmer, de Surinaams-Nederlandse en de Caribisch-Nederlandse gemeenschappen en de cultuur uit deze gemeenschappen.]

    Ik heb de film gezien en ik zie het racistische nog niet zo. Het is een grove zedenschets zoals je die ook over blanke yuppies kunt maken op de zuidas. En dat het een aanval op de Bijlmer is is al helemaal geen goed argument. We leven in een vrij land waar aanvallen op blanke getto's, de politieke wereld of de familie doorsnee aan de orde van de dag zijn. What's new. Veel tere zieltjes in die prachtwijk die de Bijlmer heet? Ik geloof niet dat kunstenaars er voor zijn om reclameplaatjes te maken voor deze of gene.
    Het een en ander zal uitvergroot zijn maar ik lig er niet wakker van. Enig idee hoeveel grappen er over blanken worden gemaakt? En het gaat hier ook gewoon over culturen. Maar goed, je kan overal een rassenkaart bij trekken. Veel plezier.

  • Tsjeard Aidoo, zo 14 oktober 2012 23:42 Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =o.a. van een zwarte actrice die spuug op de penis van Weisz smeert omdat hij hem niet omhoog kan krijgen=
    Dat werkt niet hoor! Waarschijnlijk is het dus niet mensonterend maar grappig bedoeld.

  • Janfrans Zuidema, zo 14 oktober 2012 18:39 Reageer op Janfrans

    Janfrans

    Hoi Jim,.Karel V was natuurlijk een gewoon mens. Maar Ik geloof absoluut in de beoordeling van het individu. Ik vind trouwens wel dat de omgeving waar je vandaan er toe doet. Als je bijv. het afgelopen schooljaar naar bepaalde streken in Syrie naar school moest, dan geef ik je het te doen. Tegelijkertijd zou ik me het best kunnen voorstellen dat mijn kind in een oorlogsgebied geen gebrek aan lessen heeft, omdat ik of mijn vrouw ze zelf zou invullen. Net als in Nederland is het een kwestie van SES. Heel vervelend, want het betekent dat groepen kinderen zijn achtergesteld. Wat is de oplossing van de lezers van Joop! Ik ga de komende tijd vol interesse lezen.

    L. Mee eens dat mijn stuk wollig was en niet ter zake doet. Het gaat hier absoluut over een film. Ik wilde de schrijver echter alvast voorbereiden op de traditie van Sinterklaas waar een aantal kinderen die ik ken verdomd veel plezier aan beleven. Je zult mij niet voortdurend op Joop! vinden. Ik ga schrijven en ik ga zeker met de camera los. Maar niet op Joop! Ik ben blij dat ik wat wol kwijt ben en ik ga ervan uit dat jij L. Joop! op de rest van het verlies aan wol zal wijzen. Ik ben alvast je grootste fan. Succes!

  • L. Cinq, zo 14 oktober 2012 19:15 in reactie op Janfrans Zuidema Reageer op L.

    L.

    Nu ga ik zelf iets nuttigs doen.

    Voorlopig reageer ik niet. Achterstallig werk inhalen.

    Dat scheelt de Joop! dubbel wol.

    Succes met schrijven en filmen.

  • Brigitte Sins, zo 14 oktober 2012 16:41 Reageer op Brigitte

    Brigitte

    Ik kom uit een durp vlak bij Den Dungen en Maaskant; nee daar bende mooi klaar mee dan...
    http://www.youtube.com/watch?v=c2O7Wqv8mCY

  • Nigel P, zo 14 oktober 2012 15:23 Reageer op Nigel

    Nigel

    Quincy, je benadrukt elke alinea hoe racistisch de film is maar geeft vervolgens geen enkel inhoudelijk voorbeeld van racisme in de film. Als het over stereotypen gaat, ik heb je nooit gehoord over nutty professor, big momma's house of die barbershop bullshit, zijn die films goed voor de beeldvorming? Waarom wordt ze tentoongesteld omdat ze 15kg moest aankomen? Charlize theron, matt damon en robert de niro heb ik nooit horen klagen. Ik kan zo doorgaan, maar je komt alleen maar met randzaken die je in een heel suggestief sausje verpakt. Waarom benadrukken dat een aantal jonge zwarte mannen op opzichtige wijze van hun leven is beroofd, waarom niet vermelden wie de verdachten waren? Of dat hydro tegenwoordig vastzit? De grootste aanslagen die op de reputatie van de bijlmer worden gepleegd is door een groep wannabe G's die een beetje compton naspelen en normale jongens meetrekken, ervoor zorgen dat goed oppassende ouders hun kids niet eens meer buiten willen laten spelen. Is dat niet erger? En als het om de reputatie gaat denk je niet dat de jeugdwerkloosheid een groter probleem is dan een of ander crappy filmpje? Ik vind je zwarte piet is racisme actie een heel goed initiatief maar met dit stuk verlies je voor mij je geloofwaardigheid omdat ik het idee krijg dat je iets te graag racisme wil zien.

  • Janfrans Zuidema, zo 14 oktober 2012 13:41 Reageer op Janfrans

    Janfrans

    Ik heb de film nog niet gezien. Ik kan dus niet oordelen over de inhoud. Indien de blanke leden van de cast inderdaad superieur neergezet worden ten opzichte van de zwarte leden, dan kan wellicht gesproken worden van racisme.

    Naar aanleiding van het lezen van de column krijg ik het gevoel dat Quinsy Gario verlangt naar een film die zijn beeld van de Bijlmer vertegenwoordigd. Mocht dat zo zijn dan raad ik hem aan om zelf een film te maken. Stelt niks voor. Iedereen kan het. Gewoon creatief zijn. De techniek tegenwoordig staat niet alleen voor niets, maar kost ook (bijna) niets.

    Om de discussie alvast voor te zijn wil ik daarnaast nog mijn visie over Sinterklaas en zijn Zwarte Pieten deponeren. Ik ken Quincy Gario namelijk van zijn ‘Zwarte Piet is racisme’ actie. Ik moet zeggen dat ik een dergelijke actie absoluut waardeer. Naar mijn mening is Zwarte Piet inderdaad racisme. Zwarte Piet is volgens mij echter een uitdrukking van een goede vorm van racisme, namelijk het racisme ten opzichte van de racistische bezetter. Een typisch geval van oog om oog, tand om tand, dat is uitgegroeid tot een kinderfeestje.

    In Michael Mann's Collateral heeft Javier Bardem (de nieuwe Bond schurk en geliefde van Penelope Cruz) die een crimineel uit Midden Amerika speelt het over 'Black Peter'. Bardem beschrijft deze Black Peter op een dusdanige wijze, dat het voor Nederlanders duidelijk is dat hij het over Zwarte Piet heeft. Nederlanders hebben echter geen koloniaal verleden in Midden Amerika (los van de eilanden). Spanje echter heeft dat wel. Spanje heeft daarnaast ook een koloniaal verleden in de Nederlanden. Het zou daarom best eens waar kunnen zijn dat de Sinterklaas traditie inderdaad uit Spanje komt.

    Indien Sinterklaas uit Spanje komt, dan zouden de zwarte Pieten kunnen verwijzen naar de Moorse overheersers. Het feit dat (de Katholieke heilige) Sinterklaas de baas over de Zwarte Pieten is, zou hem tot een symbool kunnen maken van de Reconquista die in 1492 ten einde kwam. De superieure positie van Sinterklaas ten opzichte van Zwarte Piet, is in dat geval een uitdrukking van de herovering van Spanje door de Christenen op de Islamieten. Na die tijd hadden Spanjaarden een sterke invloed op de culturen van de Amerika's en de Nederlanden. Dit zou kunnen verklaren waarom mensen uit zowel Midden Amerika als Nederland Zwarte Piet kennen.

    Indien het klopt dat de Sinterklaas traditie mogelijk geïnterpreteerd kan worden als een 'dis' ten opzichte van een oude illegale bezetter/Empire, dan betekent dat niet dat het Sinterklaas feest niet racistisch is. We zouden echter wel kunnen spreken van goed racisme. Ten opzichte van sommige groepen zoals racistische illegale bezetters/kolonialisten mag je (liever niet) nu eenmaal racistisch zijn. Sinterklaas is daarom een goede racistische traditie. Hoewel de zwarte Pieten het symbool zijn van illegale bezetting en kolonialisme, is Sinterklaas hen als een soort Che Guevara de baas. Het is in dat geval dus een positief kinderfeest dat ook de kinderen in de Bijlmer uitbundig zouden kunnen vieren.

    Een probleem is wel dat Moren uit Noord-Afrika komen en dat we daar ook een hoop vertegenwoordigers van hebben in Nederland. Ik vind niet dat deze mensen verantwoordelijk zijn voor de kolonialistische daden van hun voorvaderen. Om het risico te vermijden dat het racisme van Zwarte Piet aan bijvoorbeeld de Nederlandse Marokkaan wordt toegeschreven, is het daarom wellicht verstandig om niet al te diep op de traditionele achtergronden in te gaan. Mij persoonlijk maakt het niet uit of Sinterklaas uit Spanje of Turkije komt. De kinderen bepalen of ze het leuk vinden. Anders haken ze vanzelf wel af. Mee eens Quincy?

  • L. Cinq, zo 14 oktober 2012 14:27 in reactie op Janfrans Zuidema Reageer op L.

    L.

    Het gaat hier over het boek van Vuisje en de verfilming daarvan.

    Jouw betoog in net zo wollig als het stuk hierboven.

    Schrijf je frustraties af in een boek of maak ook een film.

  • Jim Peeters, zo 14 oktober 2012 15:11 in reactie op Janfrans Zuidema Reageer op Jim

    Jim

    Koning Karel de vijfde is overigens gewoon in Vlaanderen geboren

  • Arie Roos, ma 15 oktober 2012 13:09 in reactie op Janfrans Zuidema Reageer op Arie

    Arie

    [Het zou daarom best eens waar kunnen zijn dat de Sinterklaas traditie inderdaad uit Spanje komt.]

    Dat is niet correct. Alhoewel er interressante overeenkomsten zijn met de Germaanse god Odin/Wodan, is de oorsprong van de Sinterklaas-legende bischop Nicolaas van Myra. Myra ligt inderdaad in wat we nu Turkije noemen.

    Echter, de overblijfselen van deze bischop zijn in de 11e eeuw verplaats naar het Italiaanse Bari. Bari werd later veroverd door het Spaanse koninkrijk van Aragon, vandaar de Spaanse connectie.

    [Indien Sinterklaas uit Spanje komt, dan zouden de zwarte Pieten kunnen verwijzen naar de Moorse overheersers.]

    Nee, want die Spaanse connectie is er dus eigenlijk helemaal niet. Zwarte Piet is pas in de 19e eeuw in Nederland geintroduceerd, door een Nederlandse schrijver. In de Duitse traditie heeft Sinterklaas ook een knecht, maar daar is het een oude, blanke man. Er is ook een Franse traditie, uit pakweg de 17e eeuw, maar daarbij is Zwarte Piet zwart geworden door een brand. Hoe het in Midden-Amerika zit weet ik niet precies.

    In ieder geval, de huidige Zwarte Piet lijkt veel meer gebaseerd op koloniale stereotypen; het boek waarin hij voor het eerst wordt beschreven, verscheen ongeveer tegelijkertijd met de Negerhut van Oom Tom. Met Moren heeft hij niets te maken; de Moren uit Andalusie waren niet zwart, net als de huidige Marokanen dat niet zijn. Sterker nog, van diverse Moorse Kaliefen is bekend dat ze blond haar en blauwe ogen hadden; er werd in die tijd nogal wat getrouwd tussen de diverse Spaanse adelijke families, zowel Christelijk als Islamitisch.

    [Indien het klopt dat de Sinterklaas traditie mogelijk geïnterpreteerd kan worden als een 'dis' ten opzichte van een oude illegale bezetter/Empire, dan betekent dat niet dat het Sinterklaas feest niet racistisch is. We zouden echter wel kunnen spreken van goed racisme. Ten opzichte van sommige groepen zoals racistische illegale bezetters/kolonialisten mag je (liever niet) nu eenmaal racistisch zijn.]

    Nou ... 800 jaar Islamitisch bewind in Spanje afdoen als "illegale bezetting" is niet helemaal correct. Ik heb geen zin om deze oeroude discussie weer opnieuw te beginnen. Verdiep je maar eens in die periode; het is niet allemaal zo zwart/wit als sommige mensen je graag willen laten geloven.

  • Frits Demeyer, zo 14 oktober 2012 13:19 Reageer op Frits

    Frits

    Ik was niet van plan de film te gaan kijken. Maar naar aanleiding van de recensie door Quinsy Gario (het de schuld van iedereen behalve...) heb ik besloten met het hele gezin deze fel realistische docu over de Bijlmer te gaan bekijken.

  • s b, zo 14 oktober 2012 14:22 in reactie op Frits Demeyer Reageer op s

    s

    ach wat zielig, misschien kunt u de bijlmer eens bezoeken dan kunt u er ook iets over zeggen. Deze film kan namelijk veel gelijkenissen hebben met de bijlmer uit de krant, maar niet met die in het echt.

  • Frits Demeyer, zo 14 oktober 2012 15:44 in reactie op s b Reageer op Frits

    Frits

    "misschien kunt u de bijlmer eens bezoeken dan kunt u er ook iets over zeggen." Nou, als ik lees dat er no go areas zijn voor o.a. de politie, kijk ik liever eerst de documentaire ok?

  • Bijstandskoning van GeenStijl, zo 14 oktober 2012 16:26 in reactie op Frits Demeyer Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Wat betreft no go areas, gewelddadigheid met vuurwapens schijnt een probleem te zijn onder jonge Antillianen in de Randstad.

  • s b, ma 15 oktober 2012 09:47 in reactie op Frits Demeyer Reageer op s

    s

    Ik loop er al jaren als blanke blonde jonge en heb er nog nooit problemen gehad.

  • Frits Demeyer, ma 15 oktober 2012 22:39 in reactie op s b Reageer op Frits

    Frits

    Als ik die film ga kijken, dan zie ik je misschien!

  • L. Cinq, zo 14 oktober 2012 12:56 Reageer op L.

    L.

    Goovaert van Banning,

    Heeft een punt. Neem jezelf niet te serieus. Neem jezelf gezond serieus.

    Gebruik je talent om een bijdrage te leveren aan de beeldvorming.

    Toon jouw invalshoek. Schrijf een boek, script of regiseer jouw verhaal.

    Over de lotgevallen van een Antilliaanse Nederlander die een verhouding heeft met een vrouw met een andere achtergrond.

    Denk bijvoorbeeld aan Jungle Fever van Spike Lee.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Jungle_Fever

  • Goovaert van Banning, zo 14 oktober 2012 12:38 Reageer op Goovaert

    Goovaert

    Neem jezelf niet te serieus. Wat een wollig betoog. Je begrijpt er werkelijk helemaal niets van. Het is een film met een hele andere insteek dan hierboven geschetst. Je hebt ook wel erg veel "steun bewijs" nodig, zelfs Tuschinki wordt erbij gehaald. Ga er lekker van genieten en om lachen. Get a life!

  • L. Cinq, zo 14 oktober 2012 11:39 Reageer op L.

    L.

    Je kunt schrijven. Schrijf een roman.

    Over een gekleurde jongen met een voorkeur voor Joodse of andere type vrouwen.

    Met deze polemiek stijgen de boekverkoop en bioscoopbezoek voor Vuisje.

    Dat is prima, als je hem graag gratis daarmee helpt.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, zo 14 oktober 2012 13:55 in reactie op L. Cinq Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Mijn idee ja. We hebben hier een belezen en eloquente Antilliaan eindelijk in de kijker... en dan gaat 'ie zijn tijd verdoen met jammeren over racisme en zwarte piet. Ik vind het zo ontzettend jammer om te zien als donkere mensen weer met samenzweringstheorieën komen over de racisten. "Het gaat even niet lekker en dan geven we de schuld aan iets anders." Je bent net zo vrij als ieder ander in Nederland: anders zou je hier niet zitten! Bepaalde groepen in Nederland kampen met sociale achterstanden maar anno 2012 kun je dat niet meer afwentelen op "de racisten". Je hebt álle vrijheid en álle kansen.

  • L. Cinq, zo 14 oktober 2012 14:44 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op L.

    L.

    We zijn het er over eens, dat Quincy zijn talent ook anders kan benutten.

    Ook u kunt hetzelfde doen. U reageert net als Quincy met steeds dezelfde retoriek op de kwestie racisme.

    Gebruik uw talent constructief, net zoals u adviseert aan Quincy.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, zo 14 oktober 2012 16:24 in reactie op L. Cinq Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Wat impliceert u, dat ik een soort tegenpool ben van Quinsy? Zo had ik het nog nooit bekeken. Ik zou graag zien dat er een eind zou komen aan de leugens omtrent racisme. Dus soms ga ik iets teveel preken?

    Bijvoorbeeld: Zuid-Afrika. Apartheid en racisme zijn afgeschaft. Onlangs liep dat uit op ernstige rellen. De zwarte bevolking dacht nu snel rijker te worden maar dat blijkt gewoon niet zomaar te gebeuren. Dus hoe erg al die apartheid en racisme ook zijn geweest daar, voor de welvaart van de slachtoffers lijkt het van beperkte invloed te zijn geweest.

  • L. Cinq, zo 14 oktober 2012 16:45 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op L.

    L.

    U kunt uw eigen advies Quincy zelf goed opvolgen.

    U sleept er zaken bij, die niet over het onderwerp gaan. Namelijk het boek en de film van Vuisje en het vermeende racisme.

    Zuid-Afrika, armoede, stakingen, geweld, Apartheid zijn nu niet het thema. Al zou u het nog zo graag willen.

    Bovendien spelen die zaken zich momenteel niet in de Bijlmer af.

    Doe iets nuttig met uw talent. Anders zijn u en Quincy eeuwig met elkaar verstrengeld in een discussie over racisme of Apartheid.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, ma 15 oktober 2012 12:42 in reactie op L. Cinq Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    OK dan verhevene, en wat doet u dan met uw talent?

  • L. Cinq, ma 15 oktober 2012 14:06 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op L.

    L.

    Haha, 'verhevene'. Beledigd?

    Ik doe iets nuttigs.

    Geen vuil spuien over witte, zwarte of bruine mensen.

    Dat kost mij dezelfde inspanning.

    Het resultaat bevalt mij goed.

    Mag je ook eens proberen.

  • Bert Bachstra, zo 14 oktober 2012 11:16 Reageer op Bert

    Bert

    Wat een geklaag. Natuurlijk is een film nooit hetzelfde dan het echte leven. Maar ik heb nooit mensen uit Drenthe horen klagen dat de tv serie Bartje ze stigmatiseerde al notoire niet bruine bonen bidders. Mensen uit Zweden zijn niet allemaal moordenaars of autistische motorrijdende hackers-meisjes omdat dit in de films en de boeken van Stieg Larsson staat. Deze film is vermaak en overdrijving. Geen natuurgetrouw historisch document. Engelse geheime agenten schieten echt niet elke dag iemand dood om daarna een martini te nuttigen met een mooie vrouw. Dus dat je de film niks vindt is prima. Gezien het niveau van de gemiddelde Nederlandse film zou dat zo maar waar kunnen zijn. Maar ga niet zo lopen klagen over onrecht en racisme. Dat is namelijk ook weer heel rolbevestigend.

  • Harry Hol, zo 14 oktober 2012 10:55 Reageer op Harry

    Harry

    Is Flodder dan ook racistisch? Blanken van alle rangen en standen worden daar op groteske wijze voor schut gezet.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven