Bio Bekijk alles van Mercita Coronel Word fan

Mercita  Coronel

Mercita Coronel Freelance journalist

03 januari 2012 Reageer (206) 14827 x bekeken Leven RSS

Een rechtse cabaretier voor de oudejaarsconference 2012?

Humor komt van links, niet van rechts, maar als het dan toch moet is Geert Wilders een goede optie

Waar zijn de rechtse cabaretiers, verzuchtte journalist Joost Niemöller op Radio 1. Niemöller die als professioneel voornemen voor 2012 uitsprak om meer feitelijk te zijn in plaats van lekker in de bek liggende maar niet kloppende statements te maken, verlangde na een overdosis van ‘linkse’ cabaretiers als Youp van ‘t Hek, Dolf Jansen, Claudia de Breij, Freek de Jonge tijdens de feestdagen, naar een ander geluid. De journalist dacht dat een rechtse cabaretier wél een leuke grap over Wilders zou kunnen maken. Mogelijk weer een feitelijke onjuistheid. Maar daarover later meer.

Het is natuurlijk niet voor niets dat de humor van links komt en niet van rechts. Humor heeft vooral te maken met creativiteit, (zelf)relativering, empathie en… engagement, hetzij met de mens of de wereld. Eigenschappen die ‘de’ rechtse mens veelal ontbeert. Het engagement van de rechtse mens beperkt zich immers vooral tot zichzelf, het behoud van eigen goed en geld in het bijzonder. Dat is zijn ideaal. De inhoud van zijn portemonnee, niet de humor is bepalend voor zijn gelukstemperatuur. Verder is zijn blik op het verleden van zijn land gericht, de tijd waarin alles beter en blank was. Ook op dat gebied is zijn stof wat eendimensionaal.


De hang naar repressie is een andere belangrijke sta-in-de-weg voor een rechtse mens met cabaretambities. Waar repressie de grondhouding is, bestaat immers weinig ruimte voor creativiteit. Maar repressie houdt de boel overzichtelijk en de rechtse mens houdt in zijn diepste wezen niet van chaos want dit kan tot verandering leiden. Chaos biedt echter net zo goed een opening tot verbeeldings- en scheppingskracht, ja, zelfs tot humor.


Humor heeft daarenboven vaak met gerelativeerde pijn te maken. Toon Hermans en Najib Amhali bijvoorbeeld, die hun Sinterklaasleed omzetten in een grappige anekdote. Richard Pryor en Dave Chapelle als zwarte komieken over wit Amerika. Het publieke emotionele leven van de rechtse mens daarentegen wordt meestentijds door hooggestemde idealen noch emotionele pijn gedreven, maar door, ja, daar is ie weer, de dikte van de portemonnee. Die pijn in zijn portemonnee wil hij niet creatief in het theater relativeren, maar creatief via belastingtrucs of de politiek in klinkende munt terugkrijgen Maar laten we eerlijk zijn: pijn in de portemonnee? Misschien toch een te smalle basis voor een conference.

Toch moet ik het hier ook voor de rechtse mens opnemen. Dat hij/zij over weinig humor beschikt, ligt mogelijk ook buiten zijn/haar schuld. Sommige zaken blijken immers in het brein geregeld. Zo worden bij humor de hersenfuncties in de ‘mediaal prefrontale cortex’ (belangrijk voor de waardering van humor) en de ‘temporale kwab’(belangrijk voor taalgrappen) geactiveerd. Het zou heel goed kunnen dat die twee hersenfuncties bij rechtse mensen onderontwikkeld zijn. Jarenlang conservatief, angstig, met heimwee naar vroeger en zonder sociale idealen leven kan evolutionair zijn tol geëist hebben. Het zijn boekhouders geworden, geen verhalenvertellers.


Het is al met al geen toeval dat de maatschappijkritiek in de vorm van cabaret met name bij de ‘linkse’ VARA, van oudsher een arbeidersomroep, plaatsvond en niet bij een ondernemersomroep als de TROS. De eerste oudejaarsconference werd in 1954 op de VARA-radio gehouden. Door Wim Kan, sindsdien de godfather van de oudejaarsconference. En de VARA is tot op de dag van vandaag leidend wanneer het gaat om het introduceren van geëngageerde ‘linkse’ cabaretiers. Linkse mensen staan gewoon anders in de wereld; met een open blikveld die inderdaad soms zo open is dat de zwarte realiteit verdwijnt in een roze wolk van wijds idealisme.

Om nu terug te komen op de veronderstelling van Niemöller dat rechtse mensen wél een leuke grap over Wilders zou kunnen maken: ik denk dat dit illusoir zal blijken. Want, zoals boven betoogd, het ontbreekt aan engagement met anderen, aan zelfkritiek en tot slot hebben rechtse mensen waarschijnlijk dus met falende hersenfuncties te maken; iets waar zij eigenlijk weinig aan kunnen doen.

Toch gloort er hoop aan de rechtse horizon. Ik denk namelijk dat áls iemand van rechtse signatuur zo’n oudejaarsconference zou kunnen houden, dan is dat wel Geert Wilders. De PVV-voorman maakt ijzersterke taalgrappen - of zijn het meer sneren - en er valt goed met hem te lachen. Wilders zal uiteraard geen grappen over zichzelf maken, alleen over Cohen, de PvdA, Tofik Dibi, D66-rechters en de linkse media die hem demoniseren. Het enige probleem: kan hij avondvullend zijn? Regelmatig 140 tekens twitteren ja, maar kan hij ook een samenhangend en leuk verhaal vertellen, anderhalf uur lang? Zijn sprookjes vallen over het algemeen toch meer in het genre van horror, shock and awe. En of dat nu zo leuk is om 2013 mee in te gaan? Misschien met Rutte als sidekick?  

Laatste Reacties (206) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Cees Rotteveel, ma 09 januari 2012 13:46 Reageer op Cees

    Cees

    Ach jongen, toch! Je weet dat mamma ook altijd een hoofddoekje in de kerk droeg. En mamma weet hoe moeilijk je het had toen je ouder werd en niet meer bij de meisjes mocht zitten. Schatje, je moet dit toch een keer los laten. Je bent nou een grote jongen en we houden van je.
    Veel liefs,
    kusje,
    mamma.

  • Jan Jansen, ma 09 januari 2012 11:23 Reageer op Jan

    Jan

    Rechts heeft wel degelijk humor. Kijk alleen maar naar de samenstelling van het rechtse kabinet (ofwel nachtkastje).
    Een brommende Op stelten, een accentloos twents haspelende Kamp, bolle Jager uut de kast, hofnar Rutte, gluiperd Verhage, doorrookte Schippers, betonnen Schltz, linke breek-de-natuur-af Bleker, losse hanjes Veldhuizen, enz.

    Om je krom te lachen.

  • Comité "Dicht het 65plusGat", do 05 januari 2012 19:12 Reageer op Comité

    Comité

    er zijn toch meer dan genoeg Propaganda caberetiers op de rechter flank, Chabot zit om de nadere aflevering reclame te maken voor zijn PVVD bij de door WC-Eend gesponsorde P&W (P&G?)

  • Wiljan Hoes, do 05 januari 2012 08:38 Reageer op Wiljan

    Wiljan

    Wie vindt dit leuk?
    http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/326891/PVVer-Van-Bemmel-boos-over-nepbericht-naaktloperij.htm
    Ik vrees dat dit wel leuk bedóéld is, dat de makers zichzelf zitten te bescheuren. Ik zie 'links' dergelijke ad hominems veel normaler achten dan rechts. 'Typetjes' zijn daar een uitbouw van en daar is links goed in. Ik vind het te gemakkelijke humor.

  • Aert Willem d'Holbach, do 05 januari 2012 18:40 in reactie op Wiljan Hoes Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik kan er wel een beetje om lachen maar tegelijkertijd besef ik dat het een enorm gemakkelijke manier van "humor" bedrijven is. Maar goed, dat heb ik met Van 't Hek ook.

  • bo campman wordt gecensureerd!, do 05 januari 2012 00:53 Reageer op bo

    bo

    Het omgekeerde is in elk geval wél waar : Om links te stemmen moet je een groot gevoel voor humor hebben.

    Niet van mijzelf, maar wel zelf gejat.

  • Eric Jan Taapken, do 05 januari 2012 17:34 in reactie op bo campman wordt gecensureerd! Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Het feit dat er zoveel Rechts denkende reageren en vooral hoe zegt genoeg denk ik, het ligt nogal gevoelig maar het betere cabaret is nou eenmaal van Youp,Dolf en Freek de Jonge, Teeuwen beschouw ik wel als een Rechtse cabarettier en heb eens erg gelachen om hem toen het over de Jostiband ging, ik was verrast maar het was echt erg leuk maar meestal vind ik hem niet leuk, Theo Maassen is wel eerder linkser dan neutraal denk, een van mijn favoriete is toch echt Andre Manuel maar die is niet zo bekend, heerlijke humor en Dolf Jansen en Youp ja dat zijn in mijn ogen ook klasse bakken, maar hoe verschillend je ook mag denken over een vorm van cabaret, het is erg belangrijk om soms lekker languit te lachen, het is goed voor je geest en het hart, is mijn bescheiden mening !

  • bo campman wordt gecensureerd!, do 05 januari 2012 22:14 in reactie op Eric Jan Taapken Reageer op bo

    bo

    Ik heb wel moeten lachen om je post, en ik begrijp nu ook waarom je Hans Teeuwen minder vindt! Iets met dubbele bodems..

    Ik zal je mijn top 3 verklappen, en eerlijk gezegd interesseert het mij totaal niets van welke club ze zijn: 1.Hans Teeuwen 2. Hans Teeuwen 3. Theo Maassen.
    Freek is zo zuur als een prediker geworden, Youpie voorspelbaar en Dolf...tja, beetje snel, beetje hippig.
    Voor de rest ben ik het trouwens helemaal met je eens, hoor: lachen is gezond.

  • Sjouke Boonstra, do 05 januari 2012 17:36 in reactie op bo campman wordt gecensureerd! Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == Niet van mijzelf, maar wel zelf gejat. ==

    What else is new?

  • Comité "Dicht het 65plusGat", vr 06 januari 2012 17:38 in reactie op bo campman wordt gecensureerd! Reageer op Comité

    Comité

    Ja dat is eigenlijk de enige werkelijke competentie van Rechts ;-)

    (even doordenken voor de grimlach...)

  • Prof ter Braak, wo 04 januari 2012 21:08 Reageer op Prof

    Prof

    Er is genoeg rechtse humor. De linkse kerk, zoals elke religie, springt dan alleen in de kramp en kan daar per definitie niet om lachen omdat ze wars zijn van elke zelf-kritiek en humor over 'hun' onderwerp. Daarom 'vindt' links hier dat rechts geen humor heeft. Maar het is er genoeg. Denk aan Hans Teeuwen, Micha Wertheim en Theo Maassen. Overzees heb je bijvoorbeeld George Carlin, Jerremy Clarkson, Jim Jeffries en Southpark e.d. bevatten ook genoeg rechtse grappen. Ongetwijfeld geen van alle gewaardeerd door de linkse kliek hier. Kijk zelfs in de kamer. Rechts heeft volop humor. Rutte kun je regelmatig 'betrappen' op humor. Dijkgraaf van de SGP ook wel. En van Wilders hangt vaak al helemaal bewust de clown uit in zijn toespraken - afgezien van zijn verdere boodschap. Als je dat vergelijkt met de zurigheid van een Thieme of Cohen. Alleen Roemer heeft dat aan de linkerkant duidelijk ook. Humor bestaat vooral niet bij de extremen, daartussen maakt het volgens mij weinig uit wat je politieke voorkeur is.

    Andersom bestaat het overigens natuurlijk ook, dat rechtse mensen linkse humor niet waarderen omdat het links is. Maar gek genoeg minder snel lijkt het.

  • Sjouke Boonstra, wo 04 januari 2012 22:20 in reactie op Prof ter Braak Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == De linkse kerk, zoals elke religie, springt dan alleen in de kramp en ==

    Maar weledelzeergeleerde heer professor doctor meester ingenieur weledelgestrenge PhD, MSc, MA, BSc, groene band met gele slip, etc, etc, wat zien we nu toch? Dit artikel gaat over humor, dan gaat u toch niet sip in een hoekje zitten mopperen? Trek uw lippen eens voor uw ogen en lach! Roep stiekem "poep" tegen uzelve, en hoor de bulderende schaterlach het rechtsdraaiend zuur verdrijven, grinnik totdat u spieren voelt waar u er geen vermoedde, doe een mal loopje en giechel tot u van pure jolijt omwaait! Zit uw eigen staart achterna, schuddebuik van de lach, bescheur uzelve, geniet! Dan maar kraaienpootjes rond de ogen!

    Nu kan het nog, straks bent u het leven moe en dan is het te laat. Zeg niet dat ik u niet gewaarschuwd heb.

  • , ma 09 januari 2012 11:49 in reactie op Sjouke Boonstra Reageer op

    LOL, Sjouke!!

  • YggY ..., wo 04 januari 2012 22:29 in reactie op Prof ter Braak Reageer op YggY

    YggY

    Nou beschouw ik mezelf als uitermate links, zo links zelfs dat de SP me nog niet links genoeg is maar ik ben wel een groot fan van Theo Maassen.

    http://www.youtube.com/watch?v=ihluZj5LWak

    Hoezo Theo Maassen rechts ?

  • Didi Man, do 05 januari 2012 10:56 in reactie op Prof ter Braak Reageer op Didi

    Didi

    Rechtse humor van het soort Nekschot? Hahaha, met z'n allen depressief het volgend jaar in!

    Wat mij betreft krijgen we een avondvullend programma Radio Bergeijk.
    George van Houts en Pieter Bouwman schetsten al vanaf 2001 vanuit een lullig Brabants dorpje wat heel Nederland te wachten stond. Radio Bergeijk zit dan ook vol inspiratie voor rechtse geesten, inclusief het afzeiken van alles wat links en sociaal is. De dubbele bodem maakt het leuk voor VPRO luisteraars. Geniaal radio programma!

    De betere cabaretiers (Teeuwen, Maassen) zijn links noch rechts, en staan eigenlijk maar voor een ding: vrijheid van meningsuiting (nogal wiedes), en de noodzaak daarvan laten ze op creatieve manier zien. Daarbij gaan ze op de tenen staan van alle soorten extremisten, superrijken en zwakkeren in de samenleving. Dat bindt de grijze middenklasse. Met wat geluk zien degenen die worden aangepakt er de lol van in. Josti band!!

    De enige Nederlandse cabaretier die zijn humor niet over de rug van derden laat gaan (met uitzondering van zijn broer) is Herman Finkers. Daarmee zijn Finkers' grapjes vaak wel wat flauwe grollen, maar met die twinkeloogjes is hij eigenlijk de beste on-stage grappenmaker van Nederland.

    Maar enfin, rechts is zo aan het bezuinigen op de publieke omroep dat we over een paar jaar met z'n allen herhalingen van "Married with Children" op Oudejaars zitten te kijken.

  • Andre Valdemar, do 05 januari 2012 23:31 in reactie op Prof ter Braak Reageer op Andre

    Andre

    Zo waar!!!

  • Robin Van der Velden, za 07 januari 2012 12:13 in reactie op Prof ter Braak Reageer op Robin

    Robin

    Speciaal voor u Prof ter Braak. Ik zou zeggen hou u vast, zet u schrap, want dit wordt me toch een partijtje lachen! De ene grap is nog briljanter en spitsvondiger dan de andere.

    http://www.youtube.com/watch?v=rozGRFnsOcw&feature=youtube_gdata_player

    Gezien? Uitgelachen? Joep, Najib, Theo (helaas voor u, hij is toch echt links) en alle andere linkse kerk vaders kunnen nu echt hun boeltje pakken. U heeft volledig gelijk, daar kan je niet om lachen. Nee, Wilders is echt de nieuwe briljante clown van Nederland.

    Nog eentje dan, ook speciaal voor u:
    'het is groen en je plakt t tegen het raam, wie is het?
    Kermit de sticker!!!'

    Hahahahahahahahahahahah

    Lachen hè, Prof ter Braak.

  • a bionda, wo 04 januari 2012 20:14 Reageer op a

    a

    Is Mercita Coronel 'Stapel'verliefd'??

  • Schrijvende Rechter, wo 04 januari 2012 19:13 Reageer op Schrijvende

    Schrijvende

    Ik denk wel dat daar waarheid in zit want ik lach me vaak rot als ik links aan het werk zie.

  • Jan Jansen, wo 04 januari 2012 17:47 Reageer op Jan

    Jan

    Rechts heeft wel degelijk humor hoor ;)

    http://www.youtube.com/watch?v=nvhNHZdTf40

  • Erik Does, wo 04 januari 2012 18:05 in reactie op Jan Jansen Reageer op Erik

    Erik

    Rechts?

  • Sjouke Boonstra, do 05 januari 2012 17:38 in reactie op Jan Jansen Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == Rechts heeft wel degelijk humor hoor ;) ==

    is de VARA nu ineens "rechts"?

  • roland sniekers, wo 04 januari 2012 17:04 Reageer op roland

    roland

    "Het zou heel goed kunnen dat die twee hersenfuncties bij rechtse mensen onderontwikkeld zijn. Jarenlang conservatief, angstig, met heimwee naar vroeger en zonder sociale idealen leven kan evolutionair zijn tol geëist hebben. Het zijn boekhouders geworden, geen verhalenvertellers."

    een evolutie vindt niet plaats binnen één leven........

  • beckett petshop, wo 04 januari 2012 16:52 Reageer op beckett

    beckett

    Geredigeerd, betekend dat censuur ? Onzinnige stelling, vergelijk debat Fortuyn/ Melkert, trouwens liever een avondje met Wiegel en dan met Marcel van Dam. En wat te denken van Hans Teeuwen en de Meiden van Halal ? Veel Britse comedy, laat juist zien dat Rechts enorm om zichzelf kan lachen, ooit een comedy gezien over een Linkse intelectueel ? Wellicht nemen die zichzelf toch te serieus, of het grote geld moet lonken, kijk naar Spijkerman, Heerschop, Heertje, etc. En die veilige grapjes over het klootsjesvolk van Joep, Dolf en de anderen, dat is zo'n ingetrapte deur. Politiek correct,wentelen in zelfgenoegzaamheid, It's A bloody shame. Hans Teeuwen zat naast een in Boerka gekleede Nekschot, als diens echtgenoot, dat is pas Humor, al was de aanleiding tragisch. Geen caberatier er verder meer over gehoord! p.s helaas heeft Nekschot besloten om te stoppen met zijn prachtige cartoons

  • Jim Peeters, wo 04 januari 2012 16:39 Reageer op Jim

    Jim

    Als linkse cabaretiers nu ook es grappen zouden durven maken over linkse politiek en de islam en daarnaast ophouden met preken van hun gedachtegoed (waarbij de helft van de Nederlanders als onmenselijk wordt weggezet).

    Verder natuurlijk een compleet belachelijk artikel waarvan je alleen maar kan hopen dat het ironisch bedoeld was.

  • , wo 04 januari 2012 16:53 in reactie op Jim Peeters Reageer op

    Whansaarom zouden ze dat doen?
    Daar is toch niets mis mee?

  • , wo 04 januari 2012 17:06 in reactie op Reageer op

    Oeps, je kunt zien dat de letters op mijn laptop afgesleten zijn

    * want waarom zouden ze dat doen?*

  • Jan Jansen, wo 04 januari 2012 17:45 in reactie op Jim Peeters Reageer op Jan

    Jan

    "Als linkse cabaretiers nu ook es grappen zouden durven maken over linkse politiek en de islam en daarnaast ophouden met preken van hun gedachtegoed (waarbij de helft van de Nederlanders als onmenselijk wordt weggezet)."

    Links verwart "mensen afzeiken" met "humor".

  • , wo 04 januari 2012 20:14 in reactie op Jan Jansen Reageer op

    Rechts kent het woord humor niet.
    Ze zeiken af en vinden dat dolgrappig.

  • Ginger Ted, wo 04 januari 2012 14:55 Reageer op Ginger

    Ginger

    De oorzaak ligt niet in een tekort aan rechtse humor, maar in een tekort aan een behoefte aan een bevrijdende lach bij rechts. Links daarentegen voelt zich standaard onderdrukt, in de maling genomen, tekort gedaan, etc. dus daar is de behoefte aan die bevrijdende lach onstelpbaar.

    De zaken waar liberalen zich desondanks van willen bevrijden, zoals professionele bijstandstrekkers, te fanatieke religieuzen, zijn altijd inferieur, en worden daarom door liberalen slechts als hinderlijk ervaren. Ze lachen er daarom ook graag om maar het staat in geen verhouding tot het permanente slachtoffergevoel ter linkerzijde. De humorbehoefte is minder omdat er voor liberalen, eigen aan hun natuur, altijd wel echte middelen zijn om iets aan die hinderlijke zaken te doen.

    Populistisch rechts echter lijkt in het permanente slachtoffergedrag meer op het zure links. Daarom is er eenzelfde behoefte aan de bevrijdende lach. Daarom maakt Wilders daar ook graag gebruik van en zijn er wel degelijk vele media die in die humorbehoefte voorzien.

    Vooralsnog vooral op het internet, maar de Hilversumse zuilen, tot nog toe vooral linkse humor dragend, schuiven op, zo ze anders niet omtuimelen, ten gunste van nieuwkomers die wel degelijk voorzien in rechtse humor. Populistische rechtse humor maar gelukkig ook liberale.

  • hr. arryo, wo 04 januari 2012 15:24 in reactie op Ginger Ted Reageer op hr.

    hr.

    Een 'humorbehoefte', mevrouw Rand, lijkt me heel ernstig en ik leef dan ook met u mee.
    Van harte beterschap ...

  • Sjakie Chocola, wo 04 januari 2012 12:36 Reageer op Sjakie

    Sjakie

    Zelfingenomenheid is zeker een linkse eigenschap, op humor heb ik ze nog niet kunnen betrappen...

  • Hein van Leeuwen, wo 04 januari 2012 14:03 in reactie op Sjakie Chocola Reageer op Hein

    Hein

    Bedoel je nou dat rechts het beter weet?

  • Erik Does, wo 04 januari 2012 12:29 Reageer op Erik

    Erik

    Het is toch heel simpel zo bij politiek / geengageerd cabaret dat het van je eigen politieke voorkeur af hangt of je het leuk vindt of niet?

  • hr. arryo, wo 04 januari 2012 12:57 in reactie op Erik Does Reageer op hr.

    hr.

    Gevoel voor humor hangt natuurlijk niet af van een politieke voorkeur. Als dat zo was zou ik niet spontaan in de lach kunnen schieten. Ik zou dan eerst moeten bedenken of de grap wel politiek correct was en in de tijd die nodig was om deze overweging te maken zou ik de pointe hebben gemist.
    Nee dus ... gevoel voor humor is niet afhankelijk van politieke voorkeur!

  • Erik Does, wo 04 januari 2012 18:06 in reactie op hr. arryo Reageer op Erik

    Erik

    Maar ik zeg ook niet dat gevoel voor humor af hangt van of je rechts of links bent. Dat zou natuurlijk een belachelijke stelling zijn. Ik zeg alleen dat een links georiënteerd iemand niet echt zal moeten lachen om bijvoorbeeld een Maarten van Rossum-achtige conference maar dan door Martin Bosma, terwijl het PVV publiek er waarschijnlijk dubbel om zal liggen.

  • Truus Beek, wo 04 januari 2012 11:25 Reageer op Truus

    Truus

    Dolf Jansen, Freek de Jonge. over hun houdbaarheidsdatum heen
    totaal niet meer grappig.

    Youp, Links???

  • , wo 04 januari 2012 12:38 in reactie op Truus Beek Reageer op

    Kuch, en wat vindt rechtschdraaiend nederland dan geestig?

    Wildersmanneke??
    Het zal toch niet.

  • Zwarte Piet, wo 04 januari 2012 14:02 in reactie op Truus Beek Reageer op Zwarte

    Zwarte

    Maar Freek was vroeger wel echt de koning. De enige in de laatste 10 jaar die zoveel lagen in 1 zin kwijt kon was Micha Wertheim. Daar valt moeilijk tegen op te boksen. Probleem met Freek is dat hij te veel zichtbaar is door op tv te verschijnen en zich aanpast. Hij moet zich gewoon afsluiten en dan maar 1 keer knallen per jaar op tv. Een goede cabaretier kan je een spiegel voorhouden zoals een goede kunstenaar dat ook doet.

  • Gerard Bakker, wo 04 januari 2012 10:55 Reageer op Gerard

    Gerard

    Alsof Youp van 't Hek links is....

  • , wo 04 januari 2012 11:10 in reactie op Gerard Bakker Reageer op

    Nou, ik kan hem niet rechts noemen, heb je enig argument om dat wel te doen?

  • Truus Beek, wo 04 januari 2012 12:16 in reactie op Reageer op Truus

    Truus

    Kunt u aangeven waarom we hem als links zouden moeten betitelen

    zou het kunnen zijn dat hij, net als Hans Teewen op het podium politiek kleurloos is.

  • Sjouke Boonstra, wo 04 januari 2012 23:42 in reactie op Truus Beek Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == zou het kunnen zijn dat hij, net als Hans Teewen op het podium politiek kleurloos is. ==

    Probeer het uit, meid! koop een kaartje voor een optreden van Youp en ga dan eens in zo'n zaal zitten in plaats van er over te zeuren. Bereid je er wel op voor dat je er best eens een optreden van Emmy Verheij gratis bij zou kunnen krijgen, vanwege wat Youp noemt: "linkse hobbies".

    Dat doet zo'n schavuit dan als je even de andere kant op kijkt.

  • Mw. Oeverloos, wo 04 januari 2012 10:35 Reageer op Mw.

    Mw.

    Een prettig vooruitzicht dat een ieder, na een kleine medische ingreep, kan worden omgetoverd tot linksmens met humor.
    Een land met miljoenen potsenmakers die grappend over elkaar heen buitelen.

    Je kunt in zo'n land werkelijk je lol op.

  • Hjalmar Hoort, wo 04 januari 2012 11:30 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Eugenics is helemaal 2012 volgens deze dame. Koop nu 'erbarmelijkheid' en 'humor' bij de C1000: 100% vergoed door vadertje staat, paar knipjes in kwabjes, en je bent een nette PvdA stemmer: doe nu de hele familie, en je krijgt er een Cohen facial transplant clone he-le-maal gratis bij, met 3D 5 o'clock shadow!!

    En zo wordt weer het al-oude adagium bewaarheid: de facisten van de toekomst zullen zich anti-facist noemen.

    Geniale column, ze heeft zeker humor. Batterijzuur, maar wel humor :-)

  • Michel ter Braak, wo 04 januari 2012 10:06 Reageer op Michel

    Michel

    Ik vind het journalistiek gezien nou niet echt een geweldig stuk. Wetenschappelijk rammelt het verhaal ook aan alle kanten. Google of Wikipedia-kennis heet zoiets volgens mij.

    Daarnaast vind ik het beledigend en generaliserend. Wellicht was dit de opzet en daar is mevrouw de freelancer dan in geslaagd.

    Wat eerdere reacties al aangaven: hoe kun je een politieke voorkeur (de ouderwetse zuilen) nou koppelen aan humor? Ter vergelijking: eerder werd al geprobeerd sexe te koppelen aan humor of vleesconsumptie met a-sociaal zijn. Lijkt me allemaal onzin.

    Dat sommigen van u het hartgrondig met het stuk eens zijn zegt meer over u dan over het stuk, maar dat is mijn mening. Ik vind dat net zo kortzichtig als de gemiddelde PVV-stemmer is, maar dat zult u dan niet met mij eens zijn (maar dat hoeft ook niet).

    Toch vind ik het idee eng dat iemand denkt dat iemand die 'rechts' denkt ziek is en genezen zou moeten worden. Over soortgelijke uitspraken heb ik eerder iets gelezen in geschiedenisboeken.......

  • Hendrik O, wo 04 januari 2012 09:50 Reageer op Hendrik

    Hendrik

    Hieronder vindt u de bewegingen van Joop lezers op internet.
    Valt wel op dat dat de rechtse media hoog staat (3,4 en 5) voor dat ze Joop bezoeken. Bron: Alexa.com
    t.co=Twitter
    Upstream Sites
    Which sites did users visit immediately preceding joop.nl?

    % of Unique Visits Upstream Site
    15.83% t.co
    12.08% google.nl
    11.67% powned.tv
    9.17% telegraaf.nl
    8.75% geenstijl.nl
    7.50% google.com
    5.42% volkskrant.nl
    5.00% ad.nl
    5.00% twitter.com
    3.75% facebook.com

    Downstream Sites
    Where do visitors go after leaving joop.nl?

    % of Unique Visits Downstream Site
    14.01% volkskrant.nl
    13.53% google.nl
    12.08% t.co
    11.11% google.com
    9.66% geenstijl.nl
    8.21% nu.nl
    6.28% elsevier.com
    4.83% facebook.com
    4.83% nrc.nl
    3.86% youtube.com

  • Andy de Groot, wo 04 januari 2012 09:19 Reageer op Andy

    Andy

    Het is altijd zo mooi om op dit soort artikelen te reageren met een simpele link. Slechts de feiten laten spreken en ai...

    http://www.medianed.com/2009/05/13/mysterieuze-vara-presentator-verdient-4-ton/

  • Bernie Whistler, wo 04 januari 2012 07:50 Reageer op Bernie

    Bernie

    Echte humor, verpakt in cabaret, is natuurlijk een exclusieve en puur linkse traditie die goed verklaarbaar is: namelijk het kritisch, cynisch en sarcastisch afzetten tegen de gevestigde orde. (die meestal rechts is)

    Een korte, flitsende oneliner ter rechterzijde wil nog wel eens lukken, maar om er een avondvullend humorvol verhaal van te maken zit er bij rechts gewoon niet in. De suicidale en sterk masochistische poging van Beau op kerstavond om zijn medelanders aan het lachen te krijgen is alleszeggend. Ik kan me dan eigenlijk ook geen cabaratier van rechtse signatuur voor de geest halen die grappig was/is.

    Persoonlijk zie ik de opvallende afwezigheid van rechtse cabaretiers bepaald niet als een gemis. Wilders misschien? Dacht het niet. De kopvoddenrukker tankt 's morgens zijn short-stay-memory vol met grappige combi-woordjes en oneliners bij handlanger Bosma en komt daar zijn dag wel mee door. Maar humor? Nou nee. Als je met je reet bovenop ziekelijk en xenofobisch gedachtegoed zit is daar natuurlijk ook weinig reden voor...

  • GJ Huisman, wo 04 januari 2012 10:55 in reactie op Bernie Whistler Reageer op GJ

    GJ

    "Echte humor, verpakt in cabaret, is natuurlijk een exclusieve en puur linkse traditie die goed verklaarbaar is: namelijk het kritisch, cynisch en sarcastisch afzetten tegen de gevestigde orde. (die meestal rechts is)"

    Je bedoelt dat je serieus ingaat op dit overduidelijk ironisch bedoeld (maar jammerlijk mislukt) schrijven van Coronel? Haha! Het wordt steeds mooier, die linkse op de borst-klopperij. “Kijk ons eens superieur zijn, zelfs op een volstrekt subjectief begrip als ‘humor’ hebben wij het monopolie”, echt hilarisch.

    Gek genoeg moet ik toch ook hard lachen om de volstrekt a-politieke grappen en grollen van Herman Finkers, of de typetjes van Najib Amhali waar je onmogelijk een ‘rechts’ of ‘links’ label aan kunt hangen.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 04 januari 2012 07:20 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Was er niet ooit iemand die de verschillen tussen goed en fout verklaarde door de hersenfuncties te "vergelijken"? We weten met zijn allen waartoe dat geleid heeft...

  • Artois Arnhem, wo 04 januari 2012 06:17 Reageer op Artois

    Artois

    Is het artikel van Coronel het resultaat van een onderzoek van een Tilburgse professor?
    Leuke grap, maar ik ben dan ook links.

  • Henk Daalder Duurzame Brabanders, wo 04 januari 2012 02:17 Reageer op Henk Daalder

    Henk Daalder

    Ik hoop dat "rechts zijn" een ziekte is die te genezen is.
    Of moeten dat heropvoedings kampen zijn?

    Zou het helpen als we een Nederlandse poldervariant kiezen en ze voorlopig hun eigen ziektekosten laten betalen?
    Rechtse mensen kunnen dan alle rechtse hobbies betalen, en ook de schade die ze daarbij aanrichten

  • , wo 04 januari 2012 11:03 in reactie op Henk Daalder Duurzame Brabanders Reageer op

    *We hopen dat *rechts* een ziekte is die te genezen is.*
    ===============

    Schoffelen wil ook wel eens helpen.

  • Pieter Bas, wo 04 januari 2012 02:02 Reageer op Pieter

    Pieter

    Hoe deze bijdrage ooit de redactie van Joop.nl heeft kunnen passeren zal wel altijd een goed bewaard geheim blijven. Mercita masturbeert er linkslustig op los bij het claimen van humor als voorrecht van de superieur geachte linkshangende medemens.
    Het is te hopen dat Coronel haar column als satirisch heeft bedoeld. Dan kan het als mislukt worden afgedaan. De bloedserieuze toonzetting laat evenwel de mogelijkheid open dat Coronel meent wat ze zegt. In dat geval heeft zij een groter probleem dan zij wellicht zelf onderkend.
    Coronel plaatst de zelf bedachte zegeningen van de links denkende mens - creativiteit, zelfrelativering, empathie en engagement – tegenover de veronderstelde benepen gierigheid van rechtsdenkenden. Ze verklaart dit uit verschillen in de mediaal prefontale cortex en de temporale kwab. Dat doet denken aan naar zwavel stinkende spelonken uit een bruin verleden, waarmee Coronel onderliggende denkbeelden etaleert waarvan zij zich wellicht zelf niet eens bewust is.
    Kan deze mevrouw niet beter geexcommuniceerd worden dan Joop.nl blijvend te vervuilen?

  • Zeer Voornaam, wo 04 januari 2012 07:39 in reactie op Pieter Bas Reageer op Zeer

    " Kan deze mevrouw niet beter geexcommuniceerd worden dan Joop.nl blijvend te vervuilen ? "

    Inderdaad, dat kan ze beter niet.

  • Frank Straathoff, wo 04 januari 2012 01:06 Reageer op Frank

    Frank

    Hans Teeuwen a.s. Zaterdag op RTL4. Als dat geen humor is?

  • , wo 04 januari 2012 08:12 in reactie op Frank Straathoff Reageer op

    Nee, dat is geen humor, maar een onsmakelijk want ongewassen hoofd.

  • Frank Straathoff, wo 04 januari 2012 17:13 in reactie op Reageer op Frank

    Frank

    Relevant

  • Tim Snikkel, di 03 januari 2012 23:56 Reageer op Tim

    Tim

    Wat een pijnlijk dom artikel van Mercita Coronel. Nergens grappig ook, wat wel weer ironisch is gezien het onderwerp.

    Redenatie steunt vooral op eigen suggesties tot waarheden verklaard.
    Enkele aannames uit de cognitieve neuropsychologie zo uit zijn context trekken om er vervolgens een untermensch conclusie aan te verbinden en dat alles met een rancune die ze zelf verwart met humor.
    Tussen grote neus en lippen door wordt de rechtmensch (de inmiddels correcte term?) nog even weggezet als racist, conservatief, dom enz. Hoe is dit beter dan bijvoorbeeld Berlusconie’s typering van links? Die dacht ook dat er onder zijn 'komische' uitlatingen een treffende opmerking zat.

    'Mogelijk weer een feitelijke onjuistheid.'

  • Christiaan E., di 03 januari 2012 23:26 Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Er was een goede rechtse cabaretier, maar die heeft inmiddels een andere baan ...

    http://nos.nl/video/158763-binnen-de-kortste-keren-is-het-zand-op.html

  • El Che, di 03 januari 2012 23:18 Reageer op El

    El

    Leuke grap van Fidel: De cia heeft 700 maal geprobeerd mij te doden, nu gaat twitter daar mee door.
    Humor op je 85ste.

  • Zwarte Piet, di 03 januari 2012 23:12 Reageer op Zwarte

    Zwarte

    Ach we zijn allemaal hypocriet. Ik lees ook GS en lach me soms een breuk om de reacties daar. Vooral bij pownews zitten lolbroeken. Het heeft vooral te maken hoe je op een bepaald moment naar iets kijkt. Maarja ik ben dan ook een rechtse hippy ;)

  • Hank Nozemans, di 03 januari 2012 22:42 Reageer op Hank

    Hank

    Humor aan een politiek voorkeur verbinden, zo dom heb ik het nog nooit gehoord. Wat een stigmatiserend onzinartikel.

  • hr. arryo, wo 04 januari 2012 07:50 in reactie op Hank Nozemans Reageer op hr.

    hr.

    Vertel ons dan maar eens een goede, a-politieke mop.

  • Hank Nozemans, wo 04 januari 2012 12:31 in reactie op hr. arryo Reageer op Hank

    Hank

    Tsja waar zou je moeten beginnen. Grappen over sex, vrouwen, banale huiselijke situaties, de dood, werk, sport, etc. De lijst is eindeloos. Maar ik ga hier geen mop citeren, want dan gaat u toch zeggen dat het niet grappig was. Het feit dat u denkt dat een grap politiek georiënteerd moet zijn om leuk te zijn, vind ik redelijk bizar.

  • hr. arryo, wo 04 januari 2012 13:04 in reactie op Hank Nozemans Reageer op hr.

    hr.

    -- Het feit dat u denkt dat ... --
    U trekt hier een conclusie die ik, als ik u was, nooit zo zou kunnen trekken. Het is namelijk niet zo dat ik denk wat u denkt dat ik denk. Van een dergelijk 'feit' kan dan ook geen sprake zijn.
    U trekt iets te snel onjuiste conclusies.

  • Hank Nozemans, wo 04 januari 2012 18:26 in reactie op hr. arryo Reageer op Hank

    Hank

    Daar heeft u gelijk in, maar u insinueert wel degelijk dat er geen a politieke mop is. Anders slaat uw vraag nergens op.

  • hr. arryo, wo 04 januari 2012 21:17 in reactie op Hank Nozemans Reageer op hr.

    hr.

    -- … maar u insinueert wel degelijk dat er geen a politieke mop is. --
    Toch vroeg ik alleen om 'een goede, a-politieke mop'. Het was dus geen insinuatie, maar een uitdaging aan uw adres.
    Maar u gaat hier geen mop citeren … en ik laat het er bij.

  • Hank Nozemans, do 05 januari 2012 11:25 in reactie op hr. arryo Reageer op Hank

    Hank

    Nee natuurlijk, het was geen insinuatie. U wilt mij gewoon een soort schoolopdracht geven zonder enige reden toch?

  • Han van der Horst, di 03 januari 2012 22:42 Reageer op Han

    Han

    O mijn god, wat een diepe ernst en een grondeloze woede tref ik aan bij de rechtse reacties op deze opinie. Een cabaratier zit er in ieder geval niet tussen. Dat is duidelijk.

  • Ganzen Wijn, wo 04 januari 2012 07:39 in reactie op Han van der Horst Reageer op Ganzen

    Ganzen

    "O mijn god...."

    Inderdaad, de beste caberetier ever: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=XSCuY7jyoTs#!

  • , wo 04 januari 2012 11:15 in reactie op Han van der Horst Reageer op

    Ze schijnen echter wel erg om onze linkse reacties te moeten lachen, wat doet vermoeden dat ze - hoewel op een passieve manier - ergens toch wel weten wat humor is.....

  • Des Duivels, di 03 januari 2012 22:30 Reageer op Des

    Des

    Een krokodil wil een Socialistische Partij oprichten en vraagt aan de andere dieren in het bos of ze mee willen doen.

    De beer weigert: 'Ik heb een bontjas, en mijn vrouw en kinderen hebben ook allemaal een bontjas!'

    Ook de slak weigert: 'Ik heb een eigen huis en mijn vrouw en kinderen hebben ook allemaal een eigen huis!

    Maar vertel eens krokodil, waarom moet het nou per se een socialistische partij zijn vragen de beer en de slak?'

    De krokodil antwoordt: 'Simpel. Ik heb een grote bek, mijn vrouw heeft een grote bek en mijn kinderen hebben ook allemaal een grote bek.

  • Sean Hannan, wo 04 januari 2012 02:36 in reactie op Des Duivels Reageer op Sean

    Sean

    Bwaaaaaaahahaha!!! Dit is de beste mop! Vooral het stukje van de beer is super grappig! Ik ben echt super gek op beren!

  • hr. arryo, wo 04 januari 2012 13:06 in reactie op Des Duivels Reageer op hr.

    hr.

    Het komt me voor dat deze al heel oud is. Ongeveer een jaar of vijftig, zestig ...

  • , wo 04 januari 2012 13:22 in reactie op hr. arryo Reageer op

    Ze zijn bij rechtschdraaiend Nederland, zoals we inmiddels

    wel weten, niet zo erg bij de tijd..............;)


    En van eigen inbreng is al helemaal geen sprake, het wachten is op de volgende tweet van de grote blonde absolute en onverbiddelijke leider.

  • Richard Lebans, di 03 januari 2012 22:14 Reageer op Richard

    Richard

    Rechtse humor is als een opzij-lezeres met relativeringsvermogen. Niet bestaand dus.

  • Jan Otter, di 03 januari 2012 21:21 Reageer op Jan

    Jan

    Sterk onderbouwd en duidelijk verhaal, een serieuze site als Joop waardig. Heel wat anders dan die ongefundeerde sites als geenstijl die steeds afgeven op linkschmensen. Eindelijk eens een helder verschil waaruit de meerwaarde van de ' linkse' mens evident blijkt.

    Altijd wel geweten dat linkse mensen betere mensen zijn dan anderen en dat zij veel meer waarde hebben. Ze zijn niet anders, maar beter!

    Jammer dat er maar zo weinig zijn!
    Goed om te weten dat linkse mensen ook v.w.b. humor veel beter zijn dan anderen!

  • Han van der Horst, di 03 januari 2012 22:32 in reactie op Jan Otter Reageer op Han

    Han

    Jan, als je je best doet, kun je ook links worden! Waar een wil is is een weg. Wees dapper. Geef niet op. Dan zul je zien hoe ver je over een jaar gekomen bent.

  • G. aberdeen, di 03 januari 2012 22:52 in reactie op Jan Otter Reageer op G.

    G.

    Er komen geen rechtse cabaretiers naar de oudejaarsconference, omdat de publieke omroepen vooral links zijn en dus geen rechtse cabaretiers inhuren om een verhaal te vertellen dat even de bezuinigingen met humor zal verdedigen terwijl de PO steen en been klagen over diezelfde bezuinigingen. verder vooral veel arrogantie hier tentoongesteld. Zou deze arrogantie en zelfverhevenheid gelijkend zijn aan het bepalen wie er ons land binnen mag komen?

  • Sjouke Boonstra, wo 04 januari 2012 01:01 in reactie op G. aberdeen Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == Er komen geen rechtse cabaretiers naar de oudejaarsconference, omdat de publieke omroepen vooral links zijn en dus geen rechtse cabaretiers inhuren ==

    Ik denk dattut gewoon de schuld van die linkse hullie is. En dan die arme rechtsen weer huilie moeten doen, natuurlijk. Afschuwwekkend, maar bitter. Wij voelen mee.

  • Home Cinema, di 03 januari 2012 21:04 Reageer op Home

    Home

    Mercita Coronel een freelance journalist?

    Welnee, mevrouw is gewoon een cabaretière!

    Persoonlijk vind ik haar niet zo sterk, maar goed smaken verschillen!

  • Jan Hooivork, di 03 januari 2012 20:34 Reageer op Jan

    Jan

    Wilders kan wel goed beatboxen.

    http://www.youtube.com/watch?v=ZaqHbqm1omU

  • Roland Bruynesteyn, di 03 januari 2012 20:22 Reageer op Roland

    Roland

    Iets meer tekst, zelfs meer dan de laatste cartoon van Adriaan, maar desalniettemin wel leuker dan Adriaan!

  • Ton evertsen, di 03 januari 2012 19:26 Reageer op Ton

    Ton

    zucht wat een onzin, het beroep journalist vereist tegenwoordig ook niet veel intelligentie meer, diploma zeker ook kado gekregen?

  • Han van der Horst, di 03 januari 2012 22:33 in reactie op Ton evertsen Reageer op Han

    Han

    Maak liever een goede grap.

  • Ganzen Wijn, wo 04 januari 2012 07:33 in reactie op Han van der Horst Reageer op Ganzen

    Ganzen

    Laat maar komen dan.......

  • , wo 04 januari 2012 08:05 in reactie op Han van der Horst Reageer op

    Je vraagt het onmogelijke, Han.

  • Ginger Ted, di 03 januari 2012 19:09 Reageer op Ginger

    Ginger

    Sprookje

    Er was eens een linkse regering in Nederland en verging iedereen het lachen. En toen kwam er een rechtse olifant met een lange snuit, en die blies het verhaaltje uit. En leefde iedereen nog lang, en gelukkig kon iedereen toen weer lachen.

  • YggY ..., di 03 januari 2012 19:29 in reactie op Ginger Ted Reageer op YggY

    YggY

    Van harte gefeliciteerd, u heeft namelijk met uw bijdrage de stelling van de schrijfster dat er geen rechtse humor bestaat bewezen.

  • Semolina Pilchard, di 03 januari 2012 19:44 in reactie op YggY ... Reageer op Semolina

    Semolina

    De Yggster bezorgt mij persoonlijk immer een glimlach. Rechtsmens lacht om linksmens, zo kan het ook.

  • Piet de Geus, di 03 januari 2012 20:16 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Piet

    Piet

    Ik bulder regelmatig mee. Vooral als YggY en consorten elkaar veren in elkaars derrière steken. Het is toch zo koddig om te zien hoe het kuddedier zijn ego een beetje op peil houdt.

  • Ginger Ted, di 03 januari 2012 20:30 in reactie op YggY ... Reageer op Ginger

    Ginger

    Tsja, Melkert, Hamer, Vogelaar, Singh Varma, Oudkerk, Rabbae, Kant, en nu Cohen, Wolfsen, Occupy... Hoe kun je daar nou nog grappen over maken als ze het zelf al zo goed doen zonder dat je ze in een lachspiegel hoeft te tonen.

    Een cabaretier is een soort nar, en die is dus een hof nodig waarop hij zijn pijlen kan richten. Die waren en zijn nou eenmaal overwegend alles anders dan links. Dus richt de humor van de cabaretiers zich ook vooral op hen en hun politiek.

    De weinige hoven waar links al als minderheid aan meedeed werden ook al waren het minderheden stevig vertegenwoordigd door linkse politici wiens naam je alleen maar hoefde te noemen, eens stevig te zuchten, en een veelbetekenende vermoeide blik deed de rest. Daaraan is voor een beetje cabaretier niet veel eer te behalen.

    Voor de rest bestonden kabinetten uit rechtse of hooguit middenpartijen en ook deze kenden een aantal personen waarop het gemakkelijk scoren was en is. Dus overweegt de linkse nar of in ieder geval de nar die de spot drijft met rechts. Al blijven Aleid Wolfsen, Occupy, en Cohen hun best doen dat te verhinderen.

  • Sjouke Boonstra, di 03 januari 2012 21:26 in reactie op Ginger Ted Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == en een veelbetekenende vermoeide blik deed de rest. ==

    Je kunt mijn kont ook niet keren of u bent weer lol aan het trappen, he?

  • Ben Joosten, di 03 januari 2012 23:42 in reactie op Ginger Ted Reageer op Ben

    Ben

    "Een cabaretier is een soort nar, en die is dus een hof nodig waarop hij zijn pijlen kan richten. Die waren en zijn nou eenmaal overwegend alles anders dan links. Dus richt de humor van de cabaretiers zich ook vooral op hen en hun politiek."

    Sterk argument. Alleen kan ik dat dan weer niet rijmen met de bewering van al die PVVers hier die aldoor roepen dat alle regeringen sinds de jaren 70 links waren.

  • Feestmuts ., di 03 januari 2012 20:39 in reactie op YggY ... Reageer op Feestmuts

    Feestmuts

    het beste rechtse cabaret is iedere zondagochtend op rtl 7 te zien de pratende bulldog: harry mens.er is niemand in nederland die zo grappig is,al heb ik het idee dat het onbewust bij harry gaat.

  • Ganzen Wijn, wo 04 januari 2012 08:08 in reactie op Feestmuts . Reageer op Ganzen

    Ganzen

    En als mijn schoonouders daarna aan mij vragen of ik Harry Mens gezien en dat ik wat gemist heb, kunnen ze me oprapen. Schuddebuikend en dijenkletsend zeg ik dat ik Harry 'helaas' hebben moeten missen.

    Oh wacht, naar deze hoax heb ik wel naar gekeken. Uiteindelijk wel een sigaar uit eigen doos, wat ook weer grappig was. http://hoax.blog.nl/nieuws/2011/08/25/harry-mens-neemt-vara-beet

  • Han van der Horst, di 03 januari 2012 22:34 in reactie op Ginger Ted Reageer op Han

    Han

    Hm, ik wil niet lullig doen. Maar hiermee win je de Cameretten niet.

  • Jan Jansen, di 03 januari 2012 18:46 Reageer op Jan

    Jan

    Humor is de glimlach van iemand die weet hoe weinig er te lachen valt...

  • W.J. v/d Straat, di 03 januari 2012 18:36 Reageer op W.J.

    W.J.

    Een Veurbeeld van Rechtse humor:

    Het is inmiddels al weer een hele tijd geleden, maar in mijn studententijd werkte ik voor een organisatie die o.a. zalen verhuurde. Eén van de klanten was de ultra-rechtse Rotary, nazaten van Tempeliers en Vrijmetselaars. Zij bestelden steeds zeer uitgebreide brunches voor tijdens hun vergaderingen, waarvan het overgrote deel onaangeroerd bleef staan. Fruit, kostbaar beleg etc. Toen de voorzitter ontdekte dat werkstudenten wel eens een overgebleven broodje pakten, greep men in:
    Het eten was betaald en wat overbleef moet de container in, was niet voor armoedzaaiers. Toen ik daar een keer zaalwacht was moest ik, namens mijn baas, iemand verzoeken geen (brandende) sigaar mee naar binnen te nemen. Betreffende patjepeëer probeerde 'm in mijn mond te drukken, met de opmerking "zou je wel willen, he, studentje"....
    Rechtse humor......

  • bo campman wordt gecensureerd!, di 03 januari 2012 18:51 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op bo

    bo

    ..Waarop jij hem vol op zijn smoel raakte.
    Linkse humor?

  • W.J. v/d Straat, di 03 januari 2012 20:03 in reactie op bo campman wordt gecensureerd! Reageer op W.J.

    W.J.

    "Uw woorden, niet de mijne"

    J. Christus, 33 AD
    (de eerste linkschmensch)

  • Semolina Pilchard, di 03 januari 2012 19:01 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Semolina

    Semolina

    Lachwekkend dat je de Rotary en de Vrijmetselarij én de Tempeliers op één hoop gooit. Linkse humor.

  • W.J. v/d Straat, di 03 januari 2012 20:01 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op W.J.

    W.J.

    Geen linkse humor maar historisch inzicht, die tamelijk recht(s)e lijn is eenvoudig te ontdekken, namelijk. Wàs het maar 'lachwekkend', dan was het niet zo verontrustend...

  • Frank Straathoff, wo 04 januari 2012 00:58 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Frank

    Frank

    = ultra-rechtse Rotary, nazaten van Tempeliers en Vrijmetselaars. =

    Beste vriend, als je niet weet waar je over praat, hou je mond dan. Kansloos gebrabbel. Misschien dat Han je een geschiedenislesje wil geven over de Rotary. Of zoek het zelf eens op, misschien leer je wat.

  • Hjalmar Hoort, wo 04 januari 2012 11:33 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    hehehehehe. Jij bent echt heel boos dat je vroeger met geen enkel cluppie mee mocht doen he; dat je Rotary, Loges en Tempeliers (proest) op 1 hoop gooit. Kwam ook al niet door de ballotage voor de lokale schaakclub zeker? Vast ook een complot tegen jou.....

  • Sven Moordrecht, di 03 januari 2012 18:30 Reageer op Sven

    Sven

    Ik ben het helemaal met het artikel eens. De humor komt van links. Ik lach me namelijk al 2 jaar helemaal kapot om Job Cohen. Geweldige standup commedian!

  • W.J. v/d Straat, di 03 januari 2012 18:54 in reactie op Sven Moordrecht Reageer op W.J.

    W.J.

    Met uw spelfouten doet u zelf ook aardig mee, overigens !

  • YggY ..., di 03 januari 2012 19:22 in reactie op Sven Moordrecht Reageer op YggY

    YggY

    Zoals ik in mijn eigen bijdrage reeds schreef kenmerkt rechtse humor zich door een grap van iemand te jatten, een kleinigheid te veranderen en dan als totaal iets nieuws als mop te brengen.

    Zo las u ergens dat iemand zich bescheurde om Wilders, origineel zoals u bent verandert u de naam van Wilders in Job Cohen en zie een rechtse mop is geboren.

  • Han van der Horst, di 03 januari 2012 22:37 in reactie op Sven Moordrecht Reageer op Han

    Han

    Ts, en als jij met je vrienden bent, dan bulderen zij zeker de hele avondv van het lachen.

  • bo campman wordt gecensureerd!, di 03 januari 2012 18:14 Reageer op bo

    bo

    Altijd al vermoed dat Adriaan stiekempjes een liberaal was.

  • Aert Willem d'Holbach, di 03 januari 2012 18:06 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Rechtse humor is gewoon anders dan linkse humor. Vooropgesteld dat humor een politiek karakter heeft. Vooropgesteld hè?

  • W.J. v/d Straat, di 03 januari 2012 17:47 Reageer op W.J.

    W.J.

    Rechts cabaret, een draaiboek:

    00"00 doek open

    00"01 tekst cabaretier 1) "Zàg, hijje ze d'r nog onder?"
    00"03 tekst cabaretier 2) "Nouw, beter dan deze hete batterballu"
    00"06 c1) "dan kenne we an de burrel"
    00"08 c2) "fruit en het leve de bonus...
    ... en wàg met het minimumloon"
    00"11 c1) "daer drinke we op"

    00"13 doek dicht, zaallicht aan, na 13 seconden voorstelling kan het publiek nog koffie drinken á € 5,- en breekt het tewerkgestelde personeel in drie uur het decor af....
    Rechtse humor !

  • Janssen zelf, di 03 januari 2012 22:51 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Janssen

    Janssen

    En dit is dan weer linkse humor?

  • W.J. v/d Straat, di 03 januari 2012 23:07 in reactie op Janssen zelf Reageer op W.J.

    W.J.

    Nee het is een voorbeeld van maximaal haalbare rechtse humor.

  • Kitty In Nederland, di 03 januari 2012 17:38 Reageer op Kitty

    Kitty

    En wie zou dat dan moeten zijn?

  • Enno Van Heuveln, di 03 januari 2012 16:29 Reageer op Enno

    Enno

    En DAT is dan wel weer humor!

  • Ben Joosten, di 03 januari 2012 16:29 Reageer op Ben

    Ben

    Gerard Reve was dan weliswaar geen cabaretier, maar wel nogal rechts. Toch kon ik regelmatig erg om hem lachen.

    De grappigste man van Nederland, als je tenminste afgaat op het aantal fans en uitverkochte zalen, was jarenlang André van Duin. Die was ook geen cabaretier, maar Toon Hermans, die mevrouw Coronel in haar stuk opvoert, was dat wel. Beiden echter waren vooral zeer uitgesproken a-politiek. Dat geldt ook voor Wim Sonneveld die dat zelfs nog eens letterlijk in een conference zei: "Ik ben niet links, ik ben niet rechts."

    Ik durf de stelling aan dat humor en politiek juist niets met elkaar te maken hebben (wat niet wil zeggen dat er geen humor in de politiek bestaat). De humorist heeft een visie op de wereld die de politicus ten enen male ontbeert: namelijk dat je helemaal niets serieus hoeft te nemen.

  • Frans Akkermans, di 03 januari 2012 18:48 in reactie op Ben Joosten Reageer op Frans

    Frans

    Dan moet dit rechtse, maatschappijkritische humor zijn:

    ROEPING

    Zuster Immaculata die al vier en dertig jaar
    verlamde oude mensen wast, in bed verschoont,
    en eten voert,
    zal nooit haar naam vermeld zien.
    Maar elke ongewassen aap die met een bord: dat hij
    vóór dit, of tegen dat is, het verkeer verspert,
    ziet 's avonds reeds zijn smoel op de tee vee.
    Toch goed dat er een God is.

  • Enno Van Heuveln, di 03 januari 2012 16:21 Reageer op Enno

    Enno

    He, jammer... Vond het zelf best geslaagd. Strenge censuur hoor :(!

  • Aert Willem d'Holbach, di 03 januari 2012 18:09 in reactie op Enno Van Heuveln Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    LOL!

  • Ginger Ted, di 03 januari 2012 15:45 Reageer op Ginger

    Ginger

    Een goede koning heeft een nar in zijn hofhouding die hem zo nu en dan een (lach)spiegel voorhoudt en hem aldus tot de nodige (zelf)relativering aan weet te zetten. Maar hij is en blijft de koning;)

  • Bert Bachstra, di 03 januari 2012 15:42 Reageer op Bert

    Bert

    Niet zo'n hele sterke satire en zeker geen humor. Het is toch wel lollig bedoeld hoop ik?

  • Rogier S., di 03 januari 2012 15:40 Reageer op Rogier

    Rogier

    Humor en 2 hersenfuncties . Mercita Coronel is qua kennis echt de Johan Cruijff onder de Freelance Journalisten.

  • Smikkel Lekkims, di 03 januari 2012 15:32 Reageer op Smikkel

    Smikkel

    Het Nederlandse, maar zeker ook het buitenlandse standup comedy circuit, zit barstens vol performers die regelmatig een 'rechts geluid' laten horen. Gelukkig denken de meeste comedianten niet in termen als links en rechts én al helemaal niet over zichzelf. Dat is maar goed ook: vakjes-denken is benauwend en vooral erg humor-remmend.
    Dit artikel slaat daarom de plank mis. Humor is niet toegewezen aan bepaalde groepen mensen. Humor heeft geen grenzen of hoekjes waar het goed gedijt. Humor is van iedereen.

    Kortom; Ga ook eens naar de standup avond in een kroeg, in plaats van een gesubsidieerd kleinkunst-podium. Misschien hoor dan ook eens een ander geluid.

  • kees kortekaas, di 03 januari 2012 15:42 in reactie op Smikkel Lekkims Reageer op kees

    kees

    ik beschouw mezelf als redelijk liberaal, maar vond youp en claudia wel grappig, maar Beau niet... ga ik nu vreemd, of klopt er helemaal niets van dit verhaal?

  • Remco de Boer, di 03 januari 2012 15:03 Reageer op Remco

    Remco

    Toch mooi dat in 2012 een nieuwe prof. Stapel is opgestaan. Zelfs hij zou het niet hebben aangedurfd om dit zeldzaam rammelende kant-nog-wal-rakend stuk de wereld in te slingeren.

  • C vd Kooy, di 03 januari 2012 15:00 Reageer op C

    C

    Ik vind dit verhaal echt grote onzin. Hebben we het hier over politieke grappen of algemene grappen?

    Het is per definitie zo dat de linkse samenleving een relleriger volkje is dan de rechter kant. Dat uit zich dan ook in cabaret voorstellingen omdat dit een grotere groep aanspreekt.

    Youp woont tenslotte, nu hij wat centen heeft, ook in 't Gooi.... en om de linkse massa tevreden te houden gooit hij er nu en dan een leuk grapje uit over Wilders. Dat was vroeger heel anders! En zo zijn de meesten van ons. Geld doet veranderen. Als je het hebt is er niets aan de hand. Als je het niet hebt ga je klagen.

  • Ben Joosten, di 03 januari 2012 15:56 in reactie op C vd Kooy Reageer op Ben

    Ben

    U loopt enigszins achter.
    Youp komt uit het Gooi, maar woont al tamelijk lang in Amsterdam. Of dacht u dat het andersom was? En centen heeft hij ook al langer dan dat Wilders in de politiek zit.
    Logisch dus dat het vroeger wel anders was, want toen was er nog geen gedoogkabinet. Wel waren er toen andere kabinetten, en daar maakte hij toen grappen over.

  • Hans van der Helm, di 03 januari 2012 17:01 in reactie op C vd Kooy Reageer op Hans

    Hans

    ==
    Geld doet veranderen. Als je het hebt is er niets aan de hand. Als je het niet hebt ga je klagen
    ==
    U leeft ook niet erg mee want volgens mij heeft U college tour niet gezien waar Joep iets uit de doeken deed wat hij met zijn royalty's doet.
    Probeer het eens na te kijken dan had U uw stukje beter niet kunnen schrijven.
    Voor mij was Uw stukje "rechtse" humor ;-)

  • Piet Monster, di 03 januari 2012 14:55 Reageer op Piet

    Piet

    Volgens mij moet dit stuk linkse humor voorstellen.
    Waarmee de humorloosheid en de azijnzeikerij ter linkerzijde maar weer eens bewezen zijn.

  • Andy de Groot, di 03 januari 2012 14:55 Reageer op Andy

    Andy

    De "linkse" cabaretiers die hier vermeld worden zijn niet bepaald klein-verdieners. En dat is een understatement.

    Dus die opmerking over dikte portemonnee snap ik niet helemaal. Of zijn grachtenpanden en hypotheek vrije tweede huizen in Ierland van chocolade geld betaald?

  • Kees Gelijkhebber, di 03 januari 2012 14:52 Reageer op Kees

    Kees

    Het verhaal van Coronel roept veel vragen op. Hier zijn er drie:

    1) Waar zouden de grappen van een niet-linkse cabaretier over moeten gaan?
    2) Hoelang zou het duren voordat een rechtse grappenmaker in de hoek van Paulus de Ruiter wordt gezet?
    3) Hoelang kan een grappenmaker die links aanpakt veilig over straat?

  • Ben Joosten, di 03 januari 2012 16:00 in reactie op Kees Gelijkhebber Reageer op Ben

    Ben

    "Hoelang kan een grappenmaker die links aanpakt veilig over straat?"

    Absurde vraag. Ik zou zeggen: net zo lang als een Chinees is.

  • Kees Gelijkhebber, di 03 januari 2012 20:28 in reactie op Ben Joosten Reageer op Kees

    Kees

    Hoe absurd is de vraag als je in de grappen van de linkse grappenmakers over religie het christendom vervangt door islam. Theo Maassen likt aan een crucifix. In hoeveel zalen is hij welkom als hij zoiets met een islamsymbool doet?

  • - -, do 05 januari 2012 18:27 in reactie op Kees Gelijkhebber Reageer op -

    -

    Geen reactie hierop? Van niemand?

  • Ralf Benthem, di 03 januari 2012 14:48 Reageer op Ralf

    Ralf

    Een eenvoudiger verklaring is overigens dat mensen met een rechtse politieke voorkeur geen behoefte hebben om op een podium te gaan moeten vertellen hoe men moet denken, zoals de linkse cabaretiers dit vaak doen. Linkse mensen zijn toch vaak meer de helderdenkenden onder de verdwaalde schapen, vinden ze zelf.

    Ik ook hoor. Ik ben met afstand de meest helder denkende mens die ik ken.

  • Optel Som, di 03 januari 2012 14:27 Reageer op Optel

    Optel

    De kop van dit stuk had ook kunnen zijn: vleeseters zijn agressiever.
    Humor is niet links of rechts. Wat dat betreft bevalt mij de GeenStijl benadering wel. Zowel links als rechts worden afgebrand indien nodig.
    En zelfkrtiek is er aanwezig.

    Twee hersenfuncties? Mijn hemel wat moet ik daar nu op zeggen...

  • Lock Stock, di 03 januari 2012 14:53 in reactie op Optel Som Reageer op Lock

    Lock

    Mercita Coronel trekt wat mij betreft hier inderdaad een Diederik-Stapeltje.

  • Huub Geluk, di 03 januari 2012 18:59 in reactie op Optel Som Reageer op Huub

    Huub

    Afzeiken is geen humor. Net als leedvermaak bijvoorbeeld. Lachen kan en mag, maar is niet empathisch en getuigt van een minder ontwikkeld brein. Geen Stijl is dan ook geen humor, en voor mij ook absoluut niet grappig. Ik kan er niet om lachen.
    Als je overigens bedoelt dat dat dus rechtse humor is, afzeiken, dan klopt de stelling van de auteur wel degelijk. In dat geval is het overigens niet erg. Je mag lachen om wat je wil, ook om poep bijvoorbeeld, of om het eigenhandig vernielen van andermans spullen.
    Maar dat is dus geen humor.

  • de heer Meijerink, di 03 januari 2012 14:25 Reageer op de heer

    de heer

    Cabaretiers signaleren misstanden in de maatschappij, die zijn haast altijd van sociale aard. Dat is nu juist de blinde vlek van de Rechtsmensch, die 'zien' dat niet als een probleem.
    Ze komen graag wel op de voorstellingen van ale cabaretiers af, want ze moeten wel weten wat over hen wordt geroepen. (Plus ee nstukje masochisme.)

  • Janssen zelf, di 03 januari 2012 22:47 in reactie op de heer Meijerink Reageer op Janssen

    Janssen

    Het verschil tussen rechts en links is natuurlijk dat de een andere misstanden ziet als de ander...

  • Piet de Geus, di 03 januari 2012 14:17 Reageer op Piet

    Piet

    Zelden zo gelachen als toen Mercita over zelfrelativering begon! Daar kunnen geen tien oudejaarsconferences tegenop.

    Ben ook meteen begonnen om te kijken wie van de zogenaamde linkse reaguurders dus wel rechts moeten zijn... en kwam uit bij the usual suspects die binnen links inderdaad in een volstrekt isolement zitten. Weet nu eens temeer waarom: ze zijn helemaal niet links.

  • vanessa s., di 03 januari 2012 14:04 Reageer op vanessa

    vanessa

    '''Zo worden bij humor de hersenfuncties in de ‘mediaal prefrontale cortex’ (belangrijk voor de waardering van humor) en de ‘temporale kwab’(belangrijk voor taalgrappen) geactiveerd.'''

    Is hier Johan Cruijff in het spel??

  • Krel Bosweg, di 03 januari 2012 13:56 Reageer op Krel

    Krel

    Al geruime tijd niet zo'n onzinnig stuk gelezen. Het relateren van mate van humor aan (ook al hopeloos verouderde) concepten als ''links'' en rechts'' is onzinnig an sich. Humor is, zoals elke kunstvorm, op zijn 'best' wanneer men er geen boodschap of ideologie aanhangt. Wanneer men geen verantwoording hoeft af te leggen en ofafhankelijk zijn of haar pijlen alle kanten op kan richten. Zoals een eerdergenoemde cartoon Southpark dat bijvoorbeeld doet.

  • bo campman wordt gecensureerd!, di 03 januari 2012 14:17 in reactie op Krel Bosweg Reageer op bo

    bo

    Juist, zo is dat!
    Humor-met-een-boodschap is als neuken-omdat-het-moet.

  • W.J. v/d Straat, di 03 januari 2012 15:19 in reactie op bo campman wordt gecensureerd! Reageer op W.J.

    W.J.

    Humor appelleert altijd ergens aan, dus vraagt per definitie om het doen van 'boodschappen'. En wie niet "moet" neuken, moet naar de dokter !

  • bo campman wordt gecensureerd!, di 03 januari 2012 15:51 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op bo

    bo

    Check je hersenhelften eens, vriend: 'moeten neuken' bevindt zich op een héél andere plek als 'neuken-omdat-het-moet'.

  • Sjouke Boonstra, di 03 januari 2012 17:23 in reactie op bo campman wordt gecensureerd! Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == Check je hersenhelften eens, vriend: 'moeten neuken' bevindt zich op een héél andere plek als 'neuken-omdat-het-moet'.==

    Ha, we gaan wat leren! Waar zitten die twee dan?
    Ik schrijf mee, brand maar los!

  • bo campman wordt gecensureerd!, di 03 januari 2012 18:19 in reactie op Sjouke Boonstra Reageer op bo

    bo

    De ene van onderen, de andere van boven.

  • W.J. v/d Straat, di 03 januari 2012 17:32 in reactie op bo campman wordt gecensureerd! Reageer op W.J.

    W.J.

    Zeg, wilt u mijn geen "vriend" noemen ! Ik ken u niet. En in reactie op uw schrijven: Ga maar eens op zoek naar uw gevoel voor humor, in beide hersenhelften. Dan sturen we over een maand wel een Amber-Alert.

  • bo campman wordt gecensureerd!, di 03 januari 2012 17:59 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op bo

    bo

    "Ga maar eens op zoek naar uw gevoel voor humor, in beide hersenhelften. Dan sturen we over een maand wel een Amber-Alert."

    Deze is anders wel grappig!

  • Lock Stock, di 03 januari 2012 14:54 in reactie op Krel Bosweg Reageer op Lock

    Lock

    Al bevat Southpark toch best vaak een boodschap. Wat dat betreft doet Family Guy het een stuk beter, de Hans Teeuwen onder de cartoons wat mij betreft.

  • Martin Quandt, di 03 januari 2012 13:40 Reageer op Martin

    Martin

    Dat hangt sterk af van uw definitie van 'links'. Er zijn heel veel geslaagde komieken, om die nu allemaal uitgesproken links te noemen.
    Hans Teeuwen, Mike en Thomas, Hans Liberg, Koefnoen, Herman Finkers, Bert Visscher, Marc Marie Huybrechts, Guido Weijers en Najib Amhali. die kun je met geen goed fatsoen uitgesproken links of rechts noemen.

    Freek de Jonghe, Lebbis en Jansen en Youp van 't Hek, die weer wel.
    Alhoewel het links engagement van Youp doorgaans niet verder gaat dan grapjes over Wilders' haar.

  • Rob van Kan, di 03 januari 2012 13:23 Reageer op Rob

    Rob

    Er is altijd nog Hans Teeuwen, posterboy van de rechtse humor en vriend van de Grote Dode Cineast. Niet dat ik die om te lachen vind, maar smaken verschillen.

  • Marq Pas, di 03 januari 2012 13:02 Reageer op Marq

    Marq

    "Humor komt van links, niet van rechts"
    ---
    Een pijnlijke waarheid, die op een internetforum meestal ogenblikkelijk leidt tot een stortvloed van rechtse miskende humoristen, die eigenlijk de voornoemde waarheid slechts onderstrepen.

  • Hjalmar Hoort, di 03 januari 2012 12:53 Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Rutte vs Cohen

    'Mooi!'

    I rest my case.

  • Michiel Online, di 03 januari 2012 13:35 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Michiel

    Michiel

    "Rutte vs Cohen"

    Cohen>Rutte. Rutte verloren! Wat jammer nou, een goeie cabaretier kan ook om zichzelf lachen.

  • Optel Som, di 03 januari 2012 14:28 in reactie op Michiel Online Reageer op Optel

    Optel

    U bedoelt deze?
    http://www.dumpert.nl/mediabase/1104871/a5184a5b/mooi_.html

  • Hjalmar Hoort, di 03 januari 2012 15:43 in reactie op Michiel Online Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Gaat er niet om wie er groter is, gaat om wie er Humor heeft, volgens Mercita. Humor heb ik Cohen nog nooit op kunnen betrappen.

    De hele tweede kamer lag dubbel om het 'Mooi'. Dus OF de hele tweede kamer is links, inclusief Rutte...... OF Mercita dingt naar de Hans Teeuwen absurdisme award 2012, OF ze heeft echt niet door hoe zeer ze de plank nu misslaat.

    Ik denk persoonlijk de tweede, want ik kan me niet voorstellen dat ze dit betoog op enig moment serieus bedoelt.

  • Henk De Bree, di 03 januari 2012 19:42 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Henk

    Henk

    Ik ga met je mee. Anders gezegd zou je dus kunnen redeneren zoals de TS, dat links dan misschien meer cabaretiers heeft omdat..... Maar dan is leiding geven en succesvol zijn blijkbaar recht??

    Tjonge wat een dom ding.

    Maar Micha Wertheim? En ik weet waar Youp vandaan komt en dat is geen links milieu, laat staan waar hij zijn grappen vooral vandaan heeft. Maar goed het gehele stuk is te stompzinnig voor woorden.

    Dus bewijs dat de stelling niet klopt.

  • YggY ..., di 03 januari 2012 12:53 Reageer op YggY

    YggY

    Nou..........er zijn wel rechtse cabaretiers hoor. Zo hebben we ene Guido Weijers die volgens goed rechts gebruik zijn grappen jat van iemand anders om er vervolgens goede sier mee te maken. Veel rechtser kun je het tenslotte niet hebben in dit land.

    En vergeet ook van Zon op zaterdag niet.

    http://humortv.vara.nl/pg.609.van-zon-op-zaterdag.html

  • , di 03 januari 2012 13:11 in reactie op YggY ... Reageer op

    Van Zon op zaterdag................ben ik even blij dat ik dat nog nooit heb gezien...........

  • YggY ..., di 03 januari 2012 13:43 in reactie op Reageer op YggY

    YggY

    Ik ken dat programma van humor tv, is echt heel komisch.

  • El Che, di 03 januari 2012 13:44 in reactie op YggY ... Reageer op El

    El

    En Hans Teeuwen. Ook zo'n rechtse rakker, alleen vind ik hem ook niet om te lachen, sarcastisch: ja, maar leuk: nee.

  • Semolina Pilchard, di 03 januari 2012 14:46 in reactie op El Che Reageer op Semolina

    Semolina

    'k Vind Teeuwen hilarisch. Prachtig absurdisme. Zo zie je dat humor pas humor is als de ontvanger erom kan lachen. Kan bovenstaande mevrouw met heur prefrontale cortex aankomen, maar daar red je het niet mee.

  • El Che, di 03 januari 2012 16:28 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op El

    El

    Zo zie je maar. Sommigen kunnen lachen om rechts sarcasme, ik niet.

  • Steven Loyens, di 03 januari 2012 18:19 in reactie op El Che Reageer op Steven

    Steven

    Ja iedereen lacht om andere dingen. Persoonlijk kan ik altijd glimlachen om mensen die zich middels hun gebruikersnaam vereenzelvigen met een charismatische oorlogsmidadiger...

  • GJ Huisman, di 03 januari 2012 18:39 in reactie op Steven Loyens Reageer op GJ

    GJ

    Haha, goeie... Ben ikzelf toch linkser dan ik dacht, dat ik ergens om kan lachen. Mercita Coronel heeft met dit hilarische artikel echt een memorabel statement gemaakt. De vraag blijft natuurlijk of ze het net zo absurdistisch en hilarisch bedoelde toen ze het schreef.

  • El Che, di 03 januari 2012 20:07 in reactie op Steven Loyens Reageer op El

    El

    "Persoonlijk kan ik altijd glimlachen om mensen die zich middels hun gebruikersnaam vereenzelvigen met een charismatische oorlogsmidadiger..."

    Ja daar gaat ie weer. Weer zo'n rechtse dombo die nooit een bladzijde geschiedenis gelezen heeft! Hoogstens onjuiste en bedrieglijke informatie van de amerikaanse maffia. Succes daarmee.

  • Steven Loyens, di 03 januari 2012 21:31 in reactie op El Che Reageer op Steven

    Steven

    Rechtse dombo? :-) Kort lontje zeg. Persoonlijk denk ik dat weinig mensen mij rechts noemen, niet dat dat erg relevant is.

    Ik lees erg veel mooie geschiedenis boeken over tal van onderwerpen, een grote hobby van me. Maar iedereen die jouw idool niet blind aanbidt is onderdeel van een groot complot he?

    Maar het wordt wel erg offtopic zo. Je laat me wel weer glimlachen, en dat vind ik erg waardevol. Bedankt.

  • Henk De Bree, di 03 januari 2012 19:39 in reactie op YggY ... Reageer op Henk

    Henk

    En Dolf Jansen niet?

  • GJ Huisman, di 03 januari 2012 12:49 Reageer op GJ

    GJ

    "Het is natuurlijk niet voor niets dat de humor van links komt en niet van rechts. Humor heeft vooral te maken met creativiteit, (zelf)relativering, empathie en… engagement, hetzij met de mens of de wereld. Eigenschappen die ‘de’ rechtse mens veelal ontbeert. Het engagement van de rechtse mens beperkt zich immers vooral tot zichzelf, het behoud van eigen goed en geld in het bijzonder. Dat is zijn ideaal. De inhoud van zijn portemonnee, niet de humor is bepalend voor zijn gelukstemperatuur. Verder is zijn blik op het verleden van zijn land gericht, de tijd waarin alles beter en blank was. Ook op dat gebied is zijn stof wat eendimensionaal."

    Hahaha ik mag hopen dat dit humoristisch bedoeld was? Ik kon een glimlachje iig niet onderdrukken.

  • Semolina Pilchard, di 03 januari 2012 12:38 Reageer op Semolina

    Semolina

    Freek de Jonge humorvol noemen is hetzelfde als Job Cohen als gedroomd leider omschrijven. Freek is vooral grappig als hij anderen op de hak kan nemen. Wanneer meneer wat tegenwind krijgt, gaat hij bijkans door het lint. Nu ik erover nadenk, alleen Youp van 't Hek -welk een belabberde oudejaarsconference voerde hij ditmaal op- heeft het vermogen om te relativeren, maar Youp is dan ook geen linksmens pur sang.

  • Nieuw!: Veldman, di 03 januari 2012 13:36 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Freek de Jonge was vroeger behoorlijk grappig hoor ; maar toen maakte hij een ruk naar rechts (steunen van oorlog zelfs en weet ik veel wat voor andere rechtse praat ie ineens ging uitslaan) en toen was het gebeurt .
    Wederom weer een bewijs dat rechts geen humor heeft .

  • Semolina Pilchard, di 03 januari 2012 13:50 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Semolina

    Semolina

    Freek de Jonge rechts noemen, dat is humor!

  • Nieuw!: Veldman, di 03 januari 2012 14:57 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    iemand die gaat optreden voor 'onze jongens' in Irak is zeer zeer rechts

  • Mw. Oeverloos, di 03 januari 2012 12:22 Reageer op Mw.

    Mw.

    Vreemd verhaal, ik denk dat rechtse mensen gemiddeld net zoveel humor hebben als linkse mensen.
    Anders waren de zalen aardig leeg.

  • R van brummelen, di 03 januari 2012 13:54 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op R

    R

    valt wel mee hoor. theater is namelijk een linkse hobby.

  • Nieuw!: Veldman, di 03 januari 2012 14:01 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Klopt ook . De hoogtijdagen van de Humor in Nederland liggen achter ons

  • Berthold Hohenlowe, di 03 januari 2012 18:34 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Berthold

    Berthold

    Welnee, Nederland staat bol van de humor. Ik pis bijna elke dag in mijn broek van het lachen, onder andere als ik uw reacties lees.

  • , wo 04 januari 2012 08:16 in reactie op Berthold Hohenlowe Reageer op

    Zie je wel, de humor zit dus inderdaad op links.

    En het volk wil brood en spelen, dus U lacht er om.

  • Semolina Pilchard, di 03 januari 2012 12:09 Reageer op Semolina

    Semolina

    Wel, ikzelf ben toch een behoorlijke rechtse grollenmaker. Neem nu dit commentaar.

  • , wo 04 januari 2012 16:54 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op

    Te gek, ja

  • maria trepp, di 03 januari 2012 12:09 Reageer op maria

    maria

    Julius noem dan een leuke zelfrelativerende rechts grap!

  • Roland Bruynesteyn, di 03 januari 2012 20:21 in reactie op maria trepp Reageer op Roland

    Roland

    Elke linkse leuke relativerende grap gaat toch al over rechts?

  • Nieuw!: Veldman, di 03 januari 2012 12:04 Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Probleem is dat Wilders zijn eigen taalgrapjes niet schrijft maar hij daar een team voor heeft.

    In de VS is dat bij sitcoms heel gebruikelijk maar op de planken zal een Wilders snel door de mand vallen door gebrek aan improvisatievermogen en spontaniteit.
    Daarbij is een chagerijn als Wilders prima geschikt als aangever maar solo worden mensen daar niet vrolijk van.

    Nee de echte rechtse komediant is helaas al gestorven: Hans Janmaat :-)

  • Mike Peeters, di 03 januari 2012 12:03 Reageer op Mike

    Mike

    Beau van Erven Dorens is toch rechts?

  • Nieuw!: Veldman, di 03 januari 2012 12:33 in reactie op Mike Peeters Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Dat is toch een modepresentator?

  • , di 03 januari 2012 11:59 Reageer op

    Wilders is het hele jaar door de giller van de week.
    Daar wilden we nou juist graag met oud-en nieuw even van af.

  • Piet Monster, di 03 januari 2012 19:29 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    ik krijg vaak de indruk dat jij er de humor helemaal niet zo van inziet.

  • , wo 04 januari 2012 08:14 in reactie op Piet Monster Reageer op

    Vergeet die indruk van je nou maar.
    Er zijn er wel meer die er naast zitten.

  • Julius Vold, di 03 januari 2012 11:56 Reageer op Julius

    Julius

    Dit is toch echt een onvolledige en onjuiste analyse.
    Zo is de algemene teneur in de VS dat ´rechts´ veel meer humor heeft en beter kan relativeren dan ´links´.

  • Eline W, di 03 januari 2012 12:06 in reactie op Julius Vold Reageer op Eline

    Eline

    Die streng christelijke conservatives hebben toch geen humor?

  • Frans Akkermans, di 03 januari 2012 14:26 in reactie op Eline W Reageer op Frans

    Frans

    Humor wel maar daar is Psalm 1: Welzalig de man die niet zit in de kring der spotters. En daarom werd er niet naar Wim Kan en zijn opvolgers geluisterd op oude oudejaarsavond. Toen ook het vloeken algemeen ingang had gevonden bij de Vara en Vpro was het helemaal bekeken.
    Maar gelachen wordt er wel hoor in de bijbelgordel.

  • Nieuw!: Veldman, di 03 januari 2012 12:35 in reactie op Julius Vold Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    En amerikaanse humor is van het niveau man glijdt uit over bananeschil danwel :praten over neuken is grappig .

    Op het aantal inwoners armoe troef qua humor .
    En ja dan hebben ze wel grappige zaken als Southpark maar die kun je niet rechts noemen .

  • kees kortekaas, di 03 januari 2012 15:41 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op kees

    kees

    Ga je nu ook al bepalen wat een ander in een ander land wel of niet grappig mag vinden?

  • Nieuw!: Veldman, di 03 januari 2012 16:47 in reactie op kees kortekaas Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Nee ik constateer gewoon een feit.

  • Piet Monster, di 03 januari 2012 19:05 in reactie op kees kortekaas Reageer op Piet

    Piet

    niet vergeten dat deze heer Hoog verheven is boven het plebs, en smaaktwisten met keiharde empirie beslecht.

  • Ganzen Wijn, di 03 januari 2012 17:07 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Ganzen

    Ganzen

    "En ja dan hebben ze wel grappige zaken als Southpark maar die kun je niet rechts noemen."

    En niet links. Je mist de strekking! Lees dit interview eens. Deze quote van Tray Parker illustreert wat de makers bedoelen met Sout Park:
    "Michael Moore being an extremist is just as bad, you know, as Donald Rumsfeld." en deze is misschien nog duidelijker:
    "If anybody’s telling me what I should do, then you’ve got to really convince me that it’s worth doing."
    Bron: http://reason.com/archives/2006/12/05/south-park-libertarians/singlepage

    Links en Rechts hier zijn niet (geheel) hetzelfde als L&R in de USA. Ook is er een cultureel aspect aan humor. In de USA wordt ironie en sarcasme als stijlmiddel minder vaak toegepast. Het kan natuurlijk ook zijn dat de fijnere (culturele) nuances in Amerikaanse humor je ontgaat.

    p.s. Links en Rechts zijn politieke postmoderne containers (lees" vuilnisbakken) geworden en onbruikbaar geworden in het maatschappelijke debat. Met 'vrienden' (die dit soort columns schrijven), heb je geen 'vijanden' nodig.
    Het is zeker mogelijk dat "linkse" mensen sneller neigen naar het gebruik van cabaret, maar dit "Het is natuurlijk niet voor niets dat de humor van links komt en niet van rechts." zou hilarisch zijn, als Mercita Coronel dit niet (toch, Mercita?) zou menen. Geloof me, mijn extreem rechtse oom is grappiger dan Freeke "Daar komt ie of toch niet" de Jonge, Youp "Wanneer stopt ie nu?" van 't Hek..ja ja, dat vind ik! Al moet ik zeggen dat Lebbis me meerdere malen aan het lachen heeft gekregen (sterker nog, ik vond hem goed).

    Ik presenteer de Redder van de Nederland: http://nrc.tv/video/kamagurka/article1366884.ece/Redder_van_Nederland

  • Nieuw!: Veldman, wo 04 januari 2012 09:23 in reactie op Ganzen Wijn Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    [p.s. Links en Rechts zijn politieke postmoderne containers (lees" vuilnisbakken) geworden en onbruikbaar geworden in het maatschappelijke debat]

    Nee dat is een leugen die zowel gebruikt wordt door rechts om links monddood te maken als door de Halsema's van deze wereld om hun ruk naar rechts te legitimeren.
    Links bestaat en is nodig in deze tijden van rechtse golf van oorlog, slavernij, onderdrukking en diefstal.

    Dat men in Nederland ter linkerzijde de burger heeft laten stikken doet daar niks aan af .
    Kijk naar Latijns-Amerika waar sprake is van een heuse linkse golf.

  • Eline W, wo 04 januari 2012 08:16 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Eline

    Eline

    Southpark is vooe Amerikaanse termen gewoon links hoor.

  • Zeer Voornaam, wo 04 januari 2012 07:43 in reactie op Julius Vold Reageer op Zeer

    Amerikaanse ( stand-up) humor is vooral politiekloos.
    Daarmee trek je een groter publiek en vangt dus meer geld.

    Cabaret ( sociaal / politieke ) kennen ze daar bijna niet.
    Hoewel de today show wel dicht in de buurt komt.
    Die is even 'hard' tegen rechts als tegen links.

  • Hjalmar Hoort, wo 04 januari 2012 13:32 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Weleens gehoord van Stephen Colbert? of Jon Stewart? Matt Bors? Filibuster? De rijke historie van politieke Cartoons? Daar kunnen de tekenaars hier nog een puntje aan zuigen.

    Probleem is niet dat Amerika die humor niet kent. Het hele Fox netwerk is een bijna niet aflatende stroom cabaret van rechtse ideologen die links afzeiken. Niet mijn humor, maar er kijken een HELE hoop mensen naar.

    Colbert en Stewart zijn satirische persiflages op die Fox gekken.

    Amerikaanse versie van een satire op een vorm van cabaret. Sterker nog, je zou dus kunnen betogen dat het een doorontwikkeling is van Cabaret.

    Amerika heeft ANDERE humor. Ze kennen wel degelijk sociaal en politiek ge-ente humor, alleen in andere vormen dan jij blijkbaar kunt percipieren.

    Hier, een voorbeeld van Amerikaanse sociale humor, en een prefecte illustratie van jouw onvermogen om niet verder te kunnen denken dan 1 dimensionaal links rechts.

    http://www.cartoonstock.com/newscartoons/cartoonists/gfo/lowres/gfon539l.jpg

  • kees kortekaas, wo 04 januari 2012 16:56 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op kees

    kees

    briljante cartoon, dank!

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven