Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

De farce van de zorgreclames

  •  
26-12-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Laat die reclames gewoon doen wat ze moeten doen: het ene product onderscheiden van de andere
De reclametsunami van zorgverzekeraars overvalt jaarlijks rond de kerst talloze mensen. Uit de tv zweven woorden als: “Menz wat ben je mooi als je liefhebt” en andere pseudo-poëtische uitspraken. In de meest bespottelijke spotjes met vrolijk lachende (gezonde) mensen, wordt ‘even stil gestaan bij je toekomst’. De grote zorgverzekeraars proberen de consument te overtuigen toch vooral voor hún zorgverzekering te kiezen. Maar wat is nu eigenlijk het nut van deze reclamegekte?
Volgens het consultancybureau BS Health zijn de totale uitgaven aan reclames vorig jaar met 25% gestegen tot het bedrag van €72 miljoen. Daarvan werd maar liefst 80% uitgegeven in de laatste twee maanden van het jaar. Wij vinden deze bedragen exorbitant. Van dat geld kan je bijna acht miljoen keer naar de huisarts of kan je ruim 7200 heupprotheses plaatsen. Kortom, er wordt heel veel geld verspild aan reclame. Geld dat niet in ‘handen aan het bed’ wordt gestoken.
Zorgverzekeraars geven de illusie dat je bij hen “de juiste keuze kan maken”. Ze doen hun best zo veel mogelijk nieuwe klanten binnen te halen. Maar op basis van wat? Vaak komen ze niet verder dan wat loze woorden dat bij hen “kwaliteit centraal staat”. Dat mogen wij inderdaad hopen.
Laat die reclames gewoon doen wat ze moeten doen: het ene product onderscheiden van de andere. Op dit moment zijn de verschillen tussen zorgverzekeringen niet duidelijk. Er is amper transparantie. Sterker nog, het is in het belang van de verzekeraar om niet transparant te zijn, want daarmee wordt het lastiger om goede vergelijkingen te maken. Door goed te kunnen vergelijken zie je de sterktes en zwaktes van een polis en dus goede redenen om over te stappen. Dat wil je huidige verzekeraar natuurlijk niet.
Zorgverzekeraars zouden duidelijker en simpeler moeten laten zien wat het verschil is tussen hen en een van die vele andere zorgverzekeringen. Wat maakt hun pakket nu echt beter? Dat moet véél concreter. Bijvoorbeeld met welke zorgverleners ze contracten hebben afgesloten en hoeveel keuzevrijheid de klanten hebben. En dan ook op zo’n manier dat verzekeringen naast elkaar gelegd kunnen worden. Zolang verzekeraars niet daadwerkelijk transparant zijn over hun producten moeten wat ons betreft de reclames verboden worden. Wij vinden dat er een echt onafhankelijke site moet komen waar je pakketten naast elkaar kunt zetten. Een site met strikt vastgestelde informatie, beheerd door een onafhankelijke instantie zonder winstoogmerk.
Zorg en reclames gaan op dit moment echt niet samen. Verzekeraars moeten nu eens serieus open kaart gaan spelen en geen geld pompen in sentimentele en nietszeggende reclames. Tot slot moet er een platform komen waarop je objectief kunt vergelijken. Zo kunnen wij als consument eindelijk meer doen dan appels met peren vergelijken. En ons weer bezighouden met de winterwarmte, de feestdagen en oliebollen. Dit artikel is geschreven door Harm Bult (24), bestuurslid Sociale Zaken en Jochem Vink (19) voorzitter van de commissie Zorg bij DWARS, GroenLinkse Jongeren.

Meer over:

opinie, economie
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.