Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Lof en kritiek voor Serious Request van 3FM

  •  
24-12-2014
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
serious_request.jpg
3FM-actie in het Glazen Huis zit erop … ondanks ingezameld recordbedrag niet iedereen positief… critici vinden de actie commerciële egotripperij … ondernemers klaagden over de lage winsten
Een week zaten ze in het inmiddels welbekende Glazen Huis, de drie diskjockeys Coen Swijnenberg, Gerard Ekdom en Domien Verschuuren van 3FM. Zonder eten en met nauwelijks slaap draaiden ze zes dagen lang muziek voor het goede doel, ontvingen ze bekende Nederlanders in hun studio voor het goede doel en probeerden ze zoveel mogelijk geld op te halen voor het goede doel.
Dat is wederom gelukt, een recordbedrag van meer dan twaalf miljoen euro zamelden de dj’s in voor meisjes en vrouwen die slachtoffer zijn van seksueel geweld in conflictgebieden. Het ingezamelde bedrag gaat door het Rode Kruis gebruikt worden om deze vrouwen te helpen.
Ondanks het feit dat er in een week tijd een gigantisch bedrag is binnengehaald, kreeg de benefietactie ook kritiek. Bijvoorbeeld vanwege de tegenstrijdigheid tussen de feestsfeer in en om het Glazen Huis tegenover de ernst van de zaak waarvoor geld wordt ingezameld.
Gerard Ekdom zei daarover in de Volkskrant :
Felle kritiek kwam ook van de website debuitenlandredactie.nl, die zelfs onder het grote aantal bezoekers bezweek na het plaatsen van een opinie over de actie getiteld  ‘De stille ramp die Serious Request heet’. De opinie is inmiddels terug te lezen op de Facebookpagina van debuitenlandredactie.nl.
Een van de kritiekpunten in de opinie is dat het vooral draait om de dj’s in hun Glazen Huis en de gasten die hun werk komen promoten en veel minder om de vrouwen die verkracht worden en wat hun omstandigheden zijn. Zo staat er in het stuk:
Bekende Nederlanders stroomden ondertussen weer het huis binnen om de moedige dj’s een hart onder de riem te steken. Het is geheel toevallig dat veel van hen ook net een boek, muziekhit of televisieprogramma te promoten hebben. Heus, zij doen het in eerste plaats omdat zij zoveel meelijden hebben met de vrouwen in Congo, Syrië, Birma (waar nog meer precies?)… en de dj’s op rantsoen.
Daarnaast werd er teleurgesteld gereageerd door ondernemers uit Haarlem waar het Glazen Huis dit jaar stond. Zij hadden een veel hogere winst verwacht. Volgens een van de geïnterviewde middenstanders had de gemeente gewaarschuwd voor bezoekersaantallen vergelijkbaar met Koningsdag plus Haarlem Jazz-festival. Maar dat was niet zo.
Een van de ondernemers zei eerder deze week tegen NOS :
Ik hoop nog quitte te kunnen draaien. Ik heb speciale menu’s laten drukken, posters, veel extra personeel ingehuurd: het was een behoorlijke investering. Maar goed, het is wel mooie PR.
Toen het eindbedrag woensdag bekend werd gemaakt twitterde Het Rode Kruis:
WOW…. in één woord… WOW. Diepe buiging voor Nederland en we gaan jullie op de hoogte houden van alle goede dingen die we met het geld doen!
Kijk een filmpje van het moment waarop de presentatoren hun sap krijgen, het ‘sapalarm’:
CC foto: Dietmut Teijgeman-Hansen

Meer over:

leven, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.