16 mei 11 13:29 Reageer (88) Media RSS

Wynia weg wegens weinig reacties

Elsevier-columnist stopt per direct bij het televisieprogramma Buitenhof

Syp Wynia stopt per direct als columnist bij het discussieprogramma Buitenhof. De VPRO, VARA en de AVRO hebben te kennen gegeven in het nieuwe seizoen niet langer door te willen gaan met de columnist. Reden hiervoor is het kleine aantal e-mails dat Buitenhof ontvangt naar aanleiding van zijn voordrachten.

Volgens Buitenhof-eindredacteur Corinne Hegeman trekt de nieuwe columniste Naema Tahir veel meer reacties en moet Wynia daarom het onderspit delven.

De Elsevier-columnist zegt in een reactie: 'Ik had nog nooit van die e-mailtoets gehoord.' Verder geeft hij aan per direct te stoppen, hoewel hij eigenlijk nog een aantal columns zou voordragen: 'Ik vind het niet verstandig voor columnisten om genadebrood te eten.'

Nu.nl: Elsevier-columnist verlaat Buitenhof

cc-foto: Buitenhof

Laatste Reacties (88) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Ernst Anepool, za 21 mei 2011 16:02 Reageer op Ernst

    Ernst

    Geef mij liever Filosofen aan dat katheder, inplaats van die Lobbyisten als Wynia en Naema, die niet beschouwelijk, maar doelgericht manipulerende voorspraak plegen...

  • Leo J Bouwman, di 17 mei 2011 10:58 Reageer op Leo J

    Leo J

    Waar kwaliteitsmedia kwesties van alle kanten belichten heeft Elesvier zich tot eenzijdigheid verplicht. Dat mag, maar Elsevier heeft daarmee de onafhankelijkheid opgegeven. Wat Elsevier schrijft is voorspelbaar en een columnist hoort niet voorspelbaar en belerend te zijn maar juist origineel en prikkelend.
    Dat is Wynia als exponent van de identiteit van Elsevier, conservatief en libertaristisch, per definitie niet.

    Toen Ronald Plasterk de wetenschap verruilde voor de politiek stopte hij met zijn optreden voor Buitenhof, terwijl Plasterk wel alle kwaliteiten had om columnist te zijn. Misschien is het wel zo dat hij een betere denker en schrijver is dan politicus. Maar het was wel zuiver. En die zuiverheid mist Wynia.
    Dan wordt je terecht de laan uitgestuurd.
    Buitenhof vraagt om journalistiek, niet om woordvoerders.

  • Modern liberaal, wo 18 mei 2011 16:01 in reactie op Leo J Bouwman Reageer op Modern

    Modern

    Geheel eens met deze redenering!

  • arjan doorgeest, di 17 mei 2011 01:17 Reageer op arjan

    arjan

    Da's wel en beetje sneu voor Syp, de nogal rechtse vreemde eend in de Buitenhof bijt.
    Vroeger gold iemand die weinig reacties, dus ook tegenspraak uitlokte, als gezaghebbend. Tegenwoordig wordt zo iemand kennelijk afgeserveerd als zijnde een tikkeltje te saai.
    Waarom Wynia bij Buitenhof zijn columns van de autocue mocht voorlezen, zal wel altijd een raadsel blijven. Ik houd het op links masochisme. Hoe rechtser hoe beter denken veel linkse media. Een soort Stockholm-syndroom, vind ik. Het grote onheil op deze wereld komt van rechts. Het op één na grootste onheil trouwens van links, en zie dit laatste maar als een kwinkslag op de late avond...

  • Joey Ramone, di 17 mei 2011 00:07 Reageer op Joey

    Joey

    Ik zou prof. dr. Richard de Mos een kans geven. Puur rechts cabaret! Veel kijkers, veel mails!

    kijk maar es:
    http://goo.gl/wGssV
    http://goo.gl/OTNJA

  • Reinaert de Vos, di 17 mei 2011 12:21 in reactie op Joey Ramone Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Maar die kan de autocue niet bijhouden.

  • Jan de Boer, ma 16 mei 2011 23:35 Reageer op Jan

    Jan

    Naema Tahir is een prima compensatie voor de rechtse redactie van Buitenhof; m.n. de genegenheid waarmee Peter van Ingen de machtigen tegemoet treed is stuitend.

  • Joop Vermaat, ma 16 mei 2011 21:47 Reageer op Joop

    Joop

    In een reactie op het ontslag van Joshua Livestro bij Buitenhof schreef Corinne Hegeman:

    “Buitenhof heeft een lange traditie in het uitnodigen van columnisten die voor kortere of langere tijd aan het programma verbonden waren. Het waren en zijn columnisten ter linker- én ter rechterzijde van het politieke spectrum, die allen hun onderwerpen via een doorwrochte argumentatie, voorzien van een verrassende pointe over het voetlicht wisten en weten te brengen. Bij de aanstelling van Paul Cliteur, Herman Philipse, Ronald Plasterk, Anton Zijderveld en Désanne van Brederode hebben overwegingen van politieke kleur nooit een rol gespeeld”

    Merkwaardig is wel dat columns van de columnisten ter rechterzijde (Paul Cliteur, Joshua Livestro en nu Syp Wynia) allemaal niet aan de gewenste kwaliteitseisen voldeden, reden waarom ze vroegtijdig moesten vertrekken.

    Nu zien we ineens bij Wynia een onverwachte email-toets ingevoerd worden.
    Waarom de AVRO nog zijn medewerking aan dit programma verleent is mij een raadsel?

  • cor mol, ma 16 mei 2011 21:24 Reageer op cor

    cor

    Ik ken een presentatrice die wegens de vele e-mails bij Nieuwsuur moest verdwijnen. Daar hebben we nog dagelijks last van.

  • YggY ..., ma 16 mei 2011 19:59 Reageer op YggY

    YggY

    Oeps hier ging iets mis, even opnieuw dan maar

    Ik heb die Wynia met zijn rechtse populistische onderbuik-retoriek altijd al een vreemde eend in de bijt gevonden maar buiten het inhoudelijke aspect heeft de heer Wynia nog iets zeer vreemds over zich, hij kan namelijk niet voordragen.

    Hij leest zijn bijdrage van de autocue en terwijl hij leest zie je aan zijn gezicht dat hij denkt "heb ik die onzin echt zelf geschreven".

    Wat een columnist goed maakt is ook de manier waarop hij zijn bijdrage voordraagt van autocue, een goede columnist kan niet alleen een goede column schrijven, waar Wynia al sowieso de mist mee ingaat, maar hij of zij kan het ook zo lezen alsof er geen autocue is.

    En dat kan Wynia dus ook al niet.

    Max Pam en Ronald Plasterk konden dat wel en dan nog die lieve aardige dame waarvan me de naam is ontschoten.

  • Eric Jan Taapken, ma 16 mei 2011 21:17 in reactie op YggY ... Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Yggy,
    ik luisterde ook niet echt naar deze man, mijn favoriet zal wel altijd blijven Max Pam, een eigenzinnige man met een duidelijke, humoristische kijk op alles, ook al is hij naar alle waarschijnlijkheid een VVD er, heerlijke spreker!

  • YggY ..., di 17 mei 2011 07:45 in reactie op Eric Jan Taapken Reageer op YggY

    YggY

    heerlijke spreker!
    =================

    Kijk en daar heb je een goed punt, het gaat niet om de politieke kleur van de columnist alhoewel een linkse columnist vaak kritisch is ten opzichte van links en rechts terwijl een rechtse columnist vaak blijft hangen in zijn dogma's dat het links is dat de staatsschuld heeft veroorzaakt en dat links ook nog eens verantwoordelijk is voor de aanwas van allochtonen waarvan iedereen weet dat het de meest grote politieke fabels zijn ooit verzonnen.

    Het gaat dus niet om de politieke kleur, het gaat om de presentatie en de inhoud van de column en die is niet rechts of links georiënteerd, nee het gaat erom hoe je jezelf presenteert, hoe je je eigen column declameert.

    Nog iets vreemds bij Wynia, de man kijkt altijd heel erg zuur, is waarschijnlijk ook heel erg zuur en is totaal gespeend van enig gevoel voor humor, ik kan me tenminste niet herinneren dat ik Wynia ooit eens een keer heb zien lachen.

    Nou is er natuurlijk ook niet echt veel te lachen als je zo extreem-rechts bent als Wynia.

  • Piet Knollema, ma 16 mei 2011 19:57 Reageer op Piet

    Piet

    Er zijn ergere dingen!

  • Archie Bunker, ma 16 mei 2011 19:41 Reageer op Archie

    Archie

    Jammer van die email-toets.
    Had ik (hoewel eentonig) dan toch maar elke keer "Eens" als reactie opgevoerd.

  • YggY ..., ma 16 mei 2011 19:40 Reageer op YggY

    YggY

    Ik heb die Wynia met zijn rechtse populistische onderbuik-retoriek altijd al een vreemde eend in de bijt gevonden maar buiten het inhoudelijke aspect heeft de heer W

  • Censuur Joop, ma 16 mei 2011 19:22 Reageer op Censuur

    Censuur

    Zo, die is weg! Zoek ze voortaan iets zorgvuldiger uit, redactie Buitenhof. Droogkloten hebben we al genoeg ter rechter zijde.

  • Zeer Voornaam, ma 16 mei 2011 19:20 Reageer op Zeer

    Ook buitenhof doet mee aan het misverstand dat de luide roep om verrechtsing van de meerderheid van Nederlanders komt.
    Misverstand omdat de meeste Nederlanders gematigd of sociaal links zijn, ze roepen alleen niet zo hard, daar hebben ze het veel te druk voor om met de armen uit de mouwen aan een beter Nederland te werken ipv er de hele tijd over te zeuren.

  • Mike Peeters, ma 16 mei 2011 17:31 Reageer op Mike

    Mike

    Helemaal terecht. Syp Wynia houdt vaak een zwak voorspelbaar verhaaltje. Die Naema Tahir daarentegen stelt zich veel scherper op.

  • , ma 16 mei 2011 19:21 in reactie op Mike Peeters Reageer op

    En is een stuk aangenamer om naar te kijken.
    Toch?

  • Inter Bella, ma 16 mei 2011 20:35 in reactie op Reageer op Inter

    Inter

    ---[En is een stuk aangenamer om naar te kijken.]---

    Ah, daar gaat het jou weer om. Onderbuik, schijn en uiterlijk. Is het wel eens anders geweest?

  • Henk-Jan Mielke, ma 16 mei 2011 21:53 in reactie op Inter Bella Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Touché!

  • , di 17 mei 2011 11:17 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op

    Ga jij dan maar lekker met Wynia stappen, dan ga ik wel met Nahir uit eten.
    Hoewel ik niet direct op vrouwen val toch een plezierig alternatief dan dat sjaggerijnige hoofd van Syp.

  • , di 17 mei 2011 11:19 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op

    Excuus: Naema Tahir. !

  • Kevin Amsterdam, ma 16 mei 2011 16:52 Reageer op Kevin

    Kevin

    Grappig, ik ben eens even gaan kijken hoe dat nu werkelijk zit met oplages, de Elsevier is sterk dalend (10% in de afgelopen 4 jaar), de Groene het sterksts stijgend (31% in de afgelopen 4 jaar).

    Toch even je feiten checken voordat je wat rondbazuint.

    http://www.siob.nl/bibliotheekmonitor/trends-media-informatie/kranten-en-tijdschriften/oplage-tijdschriften/item100

  • Henk–Jan Mielke, ma 16 mei 2011 17:20 in reactie op Kevin Amsterdam Reageer op Henk–Jan

    Henk–Jan

    Wat zijn eigenlijk de absolute aantallen:
    Oplage Elsevier: 515.753 vs. Groene: 67.601
    Oftewel een factor 7.6 x grotere oplage...

  • Louis Break, ma 16 mei 2011 17:30 in reactie op Kevin Amsterdam Reageer op Louis

    Louis

    Wat je hier doet is cijfermatige zelfbevrediging
    Als je van 1 naar 2 gaat stijg je 100%.

  • Piet de Geus, ma 16 mei 2011 17:38 in reactie op Kevin Amsterdam Reageer op Piet

    Piet

    "Toch even je feiten checken voordat je wat rondbazuint."

    Dat lijkt me ook, want de cijfers waarnaar je verwijst slaan werkelijk nergens op. Bij de Groene springen ze een gat in de lucht als ze de 20.000 halen.

  • Kevin Amsterdam, ma 16 mei 2011 18:11 in reactie op Piet de Geus Reageer op Kevin

    Kevin

    Het slaat absoluut ergens op, m'n post was een reactie op die van Rob van Koot, wat Joop niet goed heeft weergegeven (ik heb zeker de ' reageer' knop gedrukt): "Toch een goeie vent die Vrij Nederland en HP/de TIJD wat gezond tegenwicht geeft. Elsevier is natuurlijk niet voor niets het snelst groeiende weekblad. Net zomin als HP/De Tijd moet vechten voor zijn bestaan. Nederland verrechtst als reactie op de pamperperiode."

    Dat is waarnaar ik verwijs, en dat is dus pertinente onzin.

  • Frank En Vrij, ma 16 mei 2011 19:01 in reactie op Piet de Geus Reageer op Frank

    Frank

    [ Bij de Groene springen ze een gat in de lucht als ze de 20.000 halen. ]

    Correct, die getallen van Siob zijn 4 kwartalen bij elkaar opgeteld.....

    Dus alles door 4 delen, ook Elsevier. www.hoi-online.nl

  • Jan Jansen, ma 16 mei 2011 16:26 Reageer op Jan

    Wie is Syp Wynia?

  • Contra Sinister, ma 16 mei 2011 15:27 Reageer op Contra

    Contra

    "Reden hiervoor is het kleine aantal e-mails dat Buitenhof ontvangt naar aanleiding van zijn voordrachten."

    Het merendeel van de kijkers is het met hem eens misschien?

  • Richard K, ma 16 mei 2011 15:24 Reageer op Richard

    Richard

    Het was wel te verwachten. Paul Cliteur en Joshua Livestro zijn ook weggewerkt omdat ze niet links genoeg waren. Buitenhof blijft nu eenmaal een puur links opinie- en discussieprogramma.

  • Ben Joosten, ma 16 mei 2011 16:41 in reactie op Richard K Reageer op Ben

    Ben

    Paul Cliteur is niet weggewerkt, maar zelf gegaan, weet u nog? Hij kreeg weer teveel reacties, maar daar zaten blijkbaar een paar erg vervelende bij.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 16 mei 2011 17:04 in reactie op Ben Joosten Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ja inderdaad. En dat gold ook voor Bart Jan Spruyt en Afshin Ellian. Is dat niet vreselijk?

  • Ben Joosten, ma 16 mei 2011 19:28 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Ben

    Ben

    Van Bart Jan Spruyt heb ik nooit zo'n hoge pet op gehad, maar Afshin Ellian, hoewel ik het zelden met hem eens ben, mocht ik altijd wel graag horen. Ik vind het in het algemeen wel prettig om mijn eigen standpunten uitgedaagd te zien door iemand die dat scherp en goed geformuleerd weet te doen. Wynia hoorde wat mij betreft niet echt in die categorie thuis, vandaar misschien die weinige reacties.
    Hopelijk vindt men een goede opvolger. Buitenhof is een van de zeldzame programma's waar niet alleen voor eigen parochie wordt gepreekt.

  • Henk–Jan Mielke, ma 16 mei 2011 15:20 Reageer op Henk–Jan

    Henk–Jan

    Als er niks in te brengen is tegen een column en mensen dus niet reageren, moet de columnist maar weg? Hoe minder mensen reageren , hoe juister de columnist de vinger op de gevoelige plek heeft weten te leggen.

  • Matthias Justin, ma 16 mei 2011 15:18 Reageer op Matthias

    Matthias

    Als hij nu ook nog bij Elsevier stopt dan kan ik dat blad weer gaan lezen.

  • Bernie Whistler, ma 16 mei 2011 15:33 in reactie op Matthias Justin Reageer op Bernie

    Bernie

    Zoiets bedacht ik me ook Matthias. Maar dan om het blad weer 's door te bladeren in de kiosk om te snuffelen naar hapklare wetenswaardigheden uit rechts-populistische hoek.

  • , ma 16 mei 2011 15:17 Reageer op

    Wel weer prettig dat Naema Tahir zo naar voren wordt getrokken, die er bepaald geen doekjes om windt en om haar opvattingen door menige Joop-er als islamofobe PVV-er zal worden weggezet. Haar uitspraken zijn dodelijke observaties van de werkelijke gang van zaken mbt allochtonen, zoals dit:

    Jij ziet het dragen van een hoofddoek als een vorm van puberaal verzet. Pubers vinden dingen die verboden zijn extra interessant. Dus maar niet verbieden, die hoofddoek?
    "Je kunt het niet verbieden, maar moet er wel over praten. Het is gewoon een machtsspelletje. Meisjes met een hoofddoek benadrukken dat ze anders zijn. Wij zijn anders, wij zijn beter. Jullie gaan naar de hel, wij gaan naar de hemel. Daar walg ik van. Dit komt in alle groepen voor."

    De hoofddoek als variant op de hanekam?
    "Ja. Het is alleen zo dat de islam gedragsregels bepaalt voor de hele samenleving en daar ook straffen aan verbindt. Dat maakt het politiek."

    Als je er zo over praat, neem je vrouwen met een hoofddoek niet serieus.
    "Ik neem ze ook niet serieus. Als ik een meisje op tv zie dat zegt: 'Ik wil de eerste tv-journalist zijn met een hoofddoek', dan denk ik fuck you . Wil je nou de eerste hoofddoek zijn op tv, of wil je nou de beste journalist zijn?"

  • Des Duivels, ma 16 mei 2011 15:32 in reactie op Reageer op Des

    Des

    Inderdaad. Haar opvattingen staan haaks op het huidige linkse gedachtegoed.

    getuige dit interview met Polak.

    http://www.youtube.com/watch?v=CinLdNRdygI

    het is daarom ook niet verwonderlijk dat zij de PVV adviseert.

  • Biff Everwood, ma 16 mei 2011 15:17 Reageer op Biff

    Biff

    Het aantal reacties per e-mail: een buitenhof-onwaardig argument. Als het doel moet zijn om zoveel mogelijk e-mailtjes binnen te halen moet je aperte onzin verkopen. Genoeg betweters die je terecht zullen wijzen, zeker bij buitenhof :)

    Enfin, op naar het volgende halfjaarcontract van een 'excuus-neo-liberaal'

  • Henk–Jan Mielke, ma 16 mei 2011 15:29 in reactie op Biff Everwood Reageer op Henk–Jan

    Henk–Jan

    "Enfin, op naar het volgende halfjaarcontract van een 'excuus-neo-liberaal'"

    'De neger omdat het moet' maar dan op basis van politieke kleur ipv huidskleur.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, ma 16 mei 2011 14:54 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Verbaast mij weinig eerlijk gezegd. Te vaak vond ik zijn column een soort moralistische, rechtse preek. Te veel van het corrigerende geheven vingertje. Voorheen was er ook al eens zo'n rechtse columnist bij Buitenhof, die vond ook al weinig weerklank. Persoonlijk ben ik blij dat die man stopt.

  • Inter Bella, ma 16 mei 2011 20:38 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Inter

    Inter

    Logisch, als je alleen in de woestijn staat te roepen, denk je niet?

  • Rob van Koot, ma 16 mei 2011 14:49 Reageer op Rob

    Rob

    Toch een goeie vent die Vrij Nederland en HP/de TIJD wat gezond tegenwicht geeft. Elsevier is natuurlijk niet voor niets het snelst groeiende weekblad. Net zomin als HP/De Tijd moet vechten voor zijn bestaan. Nederland verrechtst als reactie op de pamperperiode.

  • Kevin Amsterdam, ma 16 mei 2011 16:37 in reactie op Rob van Koot Reageer op Kevin

    Kevin

    Onzin, dat is de progressief linkse Groene Amsterdammer

  • Hans van der Helm, ma 16 mei 2011 14:31 Reageer op Hans

    Hans

    De naam zal hem wel hebben doen opzeggen./
    --win-niet- ja !!!! ;-))

  • , ma 16 mei 2011 15:05 in reactie op Hans van der Helm Reageer op

    Voor mij was hij altijd een reden om maar even niet te kijken, of naar de WC te gaan, of zoiets.
    Max Pam is een kanjer.
    Haal die er maar wat vaker in.

  • Rob Geurtsen, ma 16 mei 2011 14:26 Reageer op Rob

    Rob

    Mooi zo. Rechtsig geluid als feiten en waarheid brengen, is niet van deze tijd.
    Je moet wel iets te vertellen hebben. Intelligent lijken betekent nog niet zinnige praatjes op TV houden. Je kijkt naar het woord Elsevier en je weet genoeg... er siiit wienig wol in de sak bij ome Syp.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, ma 16 mei 2011 15:28 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Rechts is toch ook gewoon een mening, die mag toch ook gehoord worden? En ja rechtse politici brengen die als waarheid ja. Rutte met zijn noodzakelijk geachte algehele subsidiestop... terwijl villasubsidie overeind blijft.

    Maar dat doen ze bij links toch net zo goed?

  • Abraham de Vink, ma 16 mei 2011 14:23 Reageer op Abraham

    Abraham

    Laat ze proberen Arnon Grunberg binnen te halen (en als hij niet in persoon aanwezig kan zijn is er wel iemand - b.v. Matthijs van Nieuwkerk - die het wil voorlezen.) Met Clairy Polak, Pieter Jan Hagens (wat een top interviewer dit laatste half jaar) en de andere columnisten wordt het gewoon het beste van het beste in NL/EU.

  • Florian Lichti, ma 16 mei 2011 14:39 in reactie op Abraham de Vink Reageer op Florian

    Florian

    Het beste en meest linkse bolwerk van Nederland....is dat de bedoeling?

  • Abraham de Vink, ma 16 mei 2011 15:05 in reactie op Florian Lichti Reageer op Abraham

    Abraham

    Niks links, wel het beste. Tegenover dat uur Buitenhof kan de liefhebber Van een andersoortige journalistiek vijf keer per week genieten van WNL Ochtendspits en nog een paar keer Uitgesproken WNL, met het talent Eerdmans.

  • , ma 16 mei 2011 15:45 in reactie op Abraham de Vink Reageer op

    Vergeet Powned even niet...ook zo'n hoogstandje van intellectueel Nederland.
    Onnavolgbaar, onbegrijpelijk maar wel superdepuper.

  • W.J. v/d Straat, ma 16 mei 2011 14:06 Reageer op W.J.

    W.J.

    Had ik maar geweten van die e-mailtoets.

    Dan zou ik iedere keer gereageerd hebben op de apert-rechtse-flauwekul van deze vertegenwoordiger van het PVV-rechtse partijblaadje. Het was steeds vermakelijk en informatief hoe dogmatisch neo-liberaal dit land naar de verdommenis wenste helpen, en dan nog wel op enigszins welbespraakte wijze.

    Jammer om dat vermaak te moeten missen, ik ben niet zo van "Feind hört mit" maar meer van "Feind hört zu"...., dat is ook veel leerzamer. En dan die naar DrySherry en naar hockey hunkerende ogen...., het foute VVD-kapsel, het denigrerende toontje van onverschilligheid...

  • Julian Haverkamp, ma 16 mei 2011 14:22 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Julian

    Julian

    Hahaha, de frustratie zit hoog of niet?

  • Aert Willem d'Holbach, ma 16 mei 2011 17:05 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dat! zal ze leren!

  • Reinaert de Vos, ma 16 mei 2011 13:58 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Jammer, ik vond het wel een prettig tegenwicht.

  • Des Duivels, ma 16 mei 2011 14:06 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Des

    Des

    Wynia is een buitengewoon scherpe columnist en commentator. Hij kent zijn feiten en prikt met de regelmaat van de klok (linkse) fabeltjes door, altijd voorzien van een indrukwekkende hoeveelheid bewijsmateriaal. Helaas heeft onze Syp zijn kennis en vernuft ingezet voor een verkeerde zaak, namelijk de rechtse. En dat kan natuurlijk niet.

    Buitenhof kreeg enige jaren geleden veel kritiek te verduren. Clairy Polak interviewde PvdA'ers alsof het familievrienden waren en VVD'ers alsof ze van Satan zelf afstamden. Om de kritiek te pareren nam de redactie een aantal excuus-rechtsmensen aan die even snel als ze kwamen, weer moesten verdwijnen.

  • Zjen Zen, ma 16 mei 2011 14:28 in reactie op Des Duivels Reageer op Zjen

    Zjen

    Och, calimero huilt...
    http://images.uncyc.org/nl/thumb/e/e5/Calimerotjeee.jpg/300px-Calimerotjeee.jpg

  • Reinaert de Vos, ma 16 mei 2011 14:29 in reactie op Des Duivels Reageer op Reinaert

    Reinaert

    [Hij kent zijn feiten en prikt met de regelmaat van de klok (linkse) fabeltjes door, altijd voorzien van een indrukwekkende hoeveelheid bewijsmateriaal.]

    Nou, dat vond ik dus nogal tegenvallen. Maar desondanks jammer.

  • Des Duivels, ma 16 mei 2011 15:01 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Des

    Des

    Dat is dan weer een mening. Onderbouw deze mening eens met feiten zoals Syp altijd doet.

  • Reinaert de Vos, ma 16 mei 2011 14:58 in reactie op Des Duivels Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Had je die tekst nou letterlijk gecopypaste van de Dagelijkse standaard Des duivels? Moet je dan even tussen aanhalingstekens zetten.

  • Censuur Joop, ma 16 mei 2011 19:24 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Censuur

    Censuur

    Je weet toch dat PVV-ers geen eigen mening hebben? ;)

  • Reinaert de Vos, ma 16 mei 2011 22:42 in reactie op Censuur Joop Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Ja, maar altijd verbijsterend om weer te ervaren.

  • YggY ..., ma 16 mei 2011 15:26 in reactie op Des Duivels Reageer op YggY

    YggY

    Geplaatst door Willem Jan Hilderink op 13 mei, 2011

  • Zjen Zen, ma 16 mei 2011 17:45 in reactie op YggY ... Reageer op Zjen

    Zjen

    Deze? YggY?
    Willem Jan Hilderink

    Schrijft stukjes en vindt van alles, maar wordt daarvoor behandeld. Studeert in zijn vrije tijd en op therapeutische basis filosofie en geschiedenis aan de VU. Willem Jan heeft een voorliefde voor dingen die andere mensen 'vet stom' vinden en verzamelt in die hoedanigheid de verzameling van de verzamelingen die zichzelf niet bevatten. Voorts is hij van mening dat het tijd is voor een Conservatieve Revolutie, maar is ondertussen lid van D66. Willem Jan schrijft ook voor De Dagelijkse Standaard en is adjunct-hoofdredacteur van JD-blad DEMO.

  • Reinaert de Vos, ma 16 mei 2011 18:42 in reactie op Zjen Zen Reageer op Reinaert

    Reinaert

    [Schrijft stukjes en vindt van alles, maar wordt daarvoor behandeld. ]

    :-)))))

  • , ma 16 mei 2011 13:57 Reageer op

    Lijkt me uitstekend. Ik vind die oosterse dame ook een stuk aardiger om naar te kijken.

  • Reinaert de Vos, ma 16 mei 2011 14:29 in reactie op Reageer op Reinaert

    Reinaert

    :-))))

  • Bijstandskoning van GeenStijl, ma 16 mei 2011 14:55 in reactie op Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    De lol was er voor mij af toen ze een lans ging breken voor ritueel slachten.

  • Zjen Zen, ma 16 mei 2011 13:51 Reageer op Zjen

    Zjen

    Het enige dat ik leuk vind aan de man is zijn naam.

  • Joop Schouten, ma 16 mei 2011 13:42 Reageer op Joop

    Joop

    Mooi. Laat hij zijn dubbelzinnige onzin maar elders verkopen...

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, ma 16 mei 2011 13:54 in reactie op Joop Schouten Reageer op Fred

    Fred

    Kunt u een voorbeeld geven van het moment dat u de heer Wynia heeft betrapt op onzin?

  • Joop Schouten, ma 16 mei 2011 14:55 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op Joop

    Joop

    Iedereen die het neoliberalisme direct of indirect goedpraat is dubbelzinnig.
    En aangezien deze man deze ideologie aanhangt kun je letterlijk alles wat hij zegt met een schep zout nemen...

    Pick your choice. I'll nail him.

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, ma 16 mei 2011 15:48 in reactie op Joop Schouten Reageer op Fred

    Fred

    "Iedereen die het neoliberalisme direct of indirect goedpraat is dubbelzinnig."

    Dus volgens uw woorden "iedereen die X direct of indirect goedpraat is Y".

    Interessante formule maar daarmee is uw bewering over de heer Wynia nog niet waar. Overigens waar maakt u uit op dat de heer Wynia een neo-liberaal is? Regelmatig heeft hij zich kritisch uitgelaten over het bankwezen.

  • Joop Schouten, ma 16 mei 2011 16:48 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op Joop

    Joop

    Opiniemaker Syp Wynia volgde Pim Fortuyn op als columnist bij het rechtse weekblad Elsevier. Net als zijn populistische voorganger zeurt hij voortdurend om belastingverlaging, vermindering van de uitkeringen en een immigratiestop.

    Wynia werd in 1997 binnengehaald bij Elsevier door de toenmalige hoofdredacteur H.J. "Nederland is vol" Schoo.(1) Daarvoor werkte Wynia bij het Nieuwsblad van het Noorden en het Parool. Tegenwoordig schnabbelt hij ook bij Tros Radio bij. Vrijwel al zijn artikelen en columns draaien eigenlijk maar om één ding: de overheid moet de burger minder belasting gaan "aftroggelen". Om dat te compenseren moet flink bezuinigd worden op vooral uitkeringen, subsidies en "ontwikkelingssamenwerking". Wynia vertegenwoordigt de dominerende neo-liberale en conservatieve stromingen die de sociale verworvenheden willen afbreken om de economie van BV Nederland te versterken in de kapitalistische concurrentiestrijd. Dat gaat ten koste van de bestaanszekerheid van miljoenen mensen.

    Shoarmabakker

    Werklozen zouden volgens Wynia slechts "hosselen, zwartwerken of uitvreten". De "riante" wetgeving en "hoge uitkeringen" zouden er namelijk voor gezorgd hebben "dat het hoogst onaantrekkelijk werd een laagbetaalde baan te nemen". Zowat "iedereen is tot zwak of kwetsbaar verklaard", beweert de opiniemaker, en daardoor zou er "massaal verzuim" heersen. Vaak fantaseert hij er uitgebreide voorbeelden bij, zoals over een "Tunesische shoarmabakker" die de Sociale Dienst jarenlang oplicht.

    "Voor echte oplossingen moeten we gewoon terug naar af, naar 1967", schrijft hij. Want volgens hem werd toen, met de invoering van de uitkeringen, "een einde gemaakt aan het principe dat mensen in principe voor zichzelf, hun gezin en eventueel voor andere familieleden zorgen". Rampzalige gevolgen hebben die uitkeringen volgens hem gehad, zoals echtscheidingen. "Tot midden jaren 60 waren er amper echtscheidingen. Niet alleen omdat het voor onfatsoenlijk doorging, maar scheiden was ook duur", schrijft Wynia weemoedig. "Het enige dat helpt, is het inperken van het recht op uitkeringen" en zo een einde maken aan "het levenslang pamperen van de bevolking", weet hij.

    Sacrale miljardenstroom

    Het begrotingstekort komt volgens Wynia mede door "ontwikkelingssamenwerking". De overheid zou namelijk "voor iedereen" willen zorgen, zo overdrijft hij. "Voor de armen in Nederland in het bijzonder. En daarnaast ook nog eens voor de armen in de rest van Europa. En daarbovenop nog eens voor de armen in de rest van de wereld. De Nederlanders van honderd jaar geleden zouden er verbaasd van opkijken. Niet alleen wordt er, anders dan toen, niets meer verdiend aan onze tropische kolonies, nee, de overheid heeft zich om niet verplicht om elk jaar van alles dat we verdienen 0,8 procent in te houden en af te dragen aan de armen in de warme landen." Hij wil die "sacrale miljardenstroom" stopzetten. "Nu dwingen mensen die zeggen mee te leven met anderen die het moeilijk hebben, de staat om geld te geven." Maar Wynia heeft niets met solidariteit. "Als iedereen nou gewoon zijn eigen hobby's betaalt, en anderen daar niet mee opzadelt."

    Wynia is ook weinig gecharmeerd van de EU, dat "kartel van verzorgingsstaten". Hij is wel blij dat "de Haagse spenders" van de EU hooguit drie procent tekort mogen hebben op hun begroting. Van overschrijdingen door Duitsland en Frankrijk gaat hij regelmatig uit zijn dak, en helemaal toen die landen voorstelden de belastingen te gaan verhogen. Die zijn volgens hem "doodsbenauwd dat Slokop Staat niet meer genoeg geld binnenhaalt om zijn legers ambtenaren, uitkeringsgerechtigden, pensionado's en zijn zeeën aan subsidies te kunnen betalen". Wynia bewondert voormalig Eurocommissaris Bolkestein. Net als die racist keert hij zich tegen de toetreding van Turkije tot de EU. Dat zou "de Nederlandse belastingbetaler tussen de 0,8 en 1,6 miljard euro per jaar kosten". Bovendien zou de Turkse immigratie "ons" op extra kosten jagen vanwege "de onevenredig hoge Turkse consumptie in uitkeringenland Nederland". Volgens Wynia sprak de voormalige VVD-leider altijd "heldere taal en hij nam afstand van taboes rond immigratie, integratie, de voortreffelijkheid van de Europese eenwording en de gezegende almacht van polderoverleg".

    238 duizend decision makers

    Veel opiniemakers zijn inmiddels zo ver naar rechts opgeschoven dat vanuit hun positie vrijwel de hele samenleving links lijkt. Met als gevolg dat wat traditioneel tot extreem-rechts gerekend wordt, in hun ogen niet langer extreem, maar gewoon rechts is. Al het andere zou ultra-links zijn. Wynia vergelijkt Nederland zodoende voortdurend met de communistische Sovjet-Unie. "Het land wordt bestuurd door een nomenklatoera van ambtenaren, in overgrote meerderheid met een links partijlidmaatschap", beweert hij. "In Nederland is de dominante ideologie, althans tot voor kort, een naar Nederlandse snit gemodelleerde variant waaraan ook Marx en Lenin hun steentje hebben bijgedragen." Dat zouden ook de media tonen. "Zet de televisie of de radio aan en je hoort alleen maar belanghebbenden of zogenaamd onafhankelijken die dol zijn op de multiculturele samenleving, meer ontwikkelingssamenwerking willen, mensen de auto willen uitjagen en hogere uitkeringen willen." Critici zouden volgens Wynia "niet voor de camera durven" en "rechts" zou "buiten de orde geplaatst" zijn. Universiteiten, uitgevers en boekhandels zouden zich ook schuldig maken aan "discriminatie van onafhankelijke, niet-linkse dan wel conservatieve wetenschappers". Zo doen opiniemakers als Wynia zich graag verongelijkt voor als rebelse underdogs die door het establishment niet gehoord worden. Maar met zijn columns en artikelen in Elsevier bereikt Wynia "wekelijks 549 duizend personen, waarvan 238 duizend zogeheten decision makers". Als men de website van het grootste opinieblad van Nederland mag geloven. Het werkelijke probleem is dat er in de media nauwelijks nog een serieus links geluid te horen valt.

    Schijn-homohuwelijk

    Wynia gaat graag tekeer tegen immigratie. Overdrijving, leugens, regelrecht racisme en het oproepen van angstvisioenen vormen een vast onderdeel van zijn stukken. "Wie asiel wil, een huwelijk, een schijnhuwelijk of zelfs een schijn-homohuwelijk, zijn kinderen, zijn oma of zijn buurjongen uit een Derde Wereld-land wil halen of onder valse voorwendselen een visum wil krijgen, kan beter in Nederland terecht dan waar dan ook", liegt hij. "Nederland laat mensen toe uit landen die in de rest van Europa al bij voorbaat niet als asielzoekers worden erkend." In werkelijkheid is Nederland echter al jaren een van de strengste landen ter wereld.

    In Wynia's wereld figureren vooral "Nigeriaanse fraudeurs", "criminele" illegalen uit Turkije, China en Ghana, werkloze "jonge allochtonen", "asielzoekers" met "verzonnen vluchtverhalen" en "half-opgeleide slungels uit Anatolië". Die leven in zijn fantasiewereld meestal in "etnische enclaves die zich ontwikkelen tot ministaten" waar "de politie zich nauwelijks waagt". Of bijvoorbeeld in kraakpanden, die worden volgens hem namelijk ook "steeds meer gebruikt door 'kraaktoeristen' uit andere Europese landen en door illegalen, soms ook door leden van een terreurbeweging als de Baskische ETA". Volgens hem gaan "grootscheepse bevolkingsstromen" altijd gepaard met "veiligheidsgevaren". Hij probeert zijn lezers voortdurend angst aan te jagen. "Van de 25 duizend Afghanen - die elders in Europa worden geweerd - wordt aangenomen dat ze ieder tientallen familie- en clangenoten naar Nederland zullen meenemen", beweert hij zonder enig spoor van bewijs. Bij hem zijn "asielzoekers" meestal "heel goed in staat om tijdelijk terug te keren" om "hun dochtertje in het herkomstland te laten besnijden". Hij verzint iedere week nieuwe gevaren. Er "zullen vanuit deze gemeenschappen steeds meer rechten worden opgeëist, zoals vrouwenbesnijdenis in het ziekenfondspakket" en misschien wel erger: "een verbod van de sinterklaasviering". Huwelijken met "importbruiden" zouden volgens hem vrijwel altijd leiden tot "ernstig huiselijk geweld, Blijf-van-mijn-lijf en scheidingen". Tegenwoordig zouden vrouwen zelfs speciaal naar Nederland komen om te trouwen, met als doel zich te laten slaan en dan snel een verblijfsvergunning op te halen bij de IND.

    Net als andere rechtse opiniemakers misbruikt Wynia graag zulke feministische thema's om migranten in een kwaad daglicht te stellen. Maar met feminisme wil hij niets te maken hebben. "De Nederlandse variant van emancipatie gaat gepaard met zeurderigheid en het gemakkelijke verval in ziekte en werkloosheid." Feminisme is "nooit eens van huppekee, altijd sneu en tuttig", schampert hij. Net als voor andere conservatieven vormen de jaren 60 voor Wynia het grootste kwaad. Door "naijlende fouten van de sixties" is Nederland volgens hem nu "een land waar het gezag goeddeels is afgeschaft. Een land ook waar kinderen thuis noch op school gezag tegenkomen en waar de jeugd de slechtst opgevoede van Europa is."

    Cohorten immigranten

    De regering Balkenende heeft het keiharde beleid tegen migranten en vluchtelingen enorm aangescherpt. Volgens Wynia worden er echter "nauwelijks" serieuze "maatregelen" genomen. Het beleid kan hem niet repressief genoeg zijn. "Er wordt niet inhoudelijk gepraat over de problematische en voortgaande immigratie. In plaats daarvan is er het gezemel over integratie en inburgering" van "eerdere cohorten immigranten en hun kinderen en kleinkinderen". Verdonk zou de immigratie niet aanpakken, maar lijkt "wel tijd te hebben voor de zoveelste pardonregeling, nu voor al langdurig aanwezige asielzoekers", klaagt Wynia. Hij pleit ervoor "trainerende en liegende 'vluchtelingen' te forceren" en ze "werkelijk" uit te zetten. Volgens hem "kan verblijf in de gevangenis heilzaam zijn" voor afgewezen "asielzoekers". En als zulk keihard beleid tegen de conventie van Genève in zou gaan, dan zeggen we dat verdrag gewoon op, schrijft Wynia.

    Hij ergert zich kapot aan protesten. "Iedere migrant heeft een eigen lobby. Altijd staat er wel een persoon, hulporganisatie, ondernemer, jurist, mensensmokkelaar, zaakwaarnemer, idealist of andere belanghebbende op om de zaak van de migrant te bepleiten." Hoewel veel vluchtelingen leven in oude barakken en bijvoorbeeld nauwelijks medische zorg krijgen, beweert Wynia doodleuk dat "de immigratie een van de grootste en invloedrijkste Nederlandse bedrijfstakken" is, waarin "gigantische geldstromen" omgaan om de "troetelasielzoekers" te helpen. Dat zou allemaal in de hand gewerkt worden door "de obsessie voor racisme", "aangelengd met de exploitatie van post-holocaust en post-koloniaal schuldgevoel". Wynia: "Vooral bij links gedijde ook de verwijzing naar de jodenvervolging als drijfveer om wie zich legaal dan wel illegaal binnen de Nederlandse grenzen wenste te begeven hartelijk welkom te heten en van gratis onderdak, inkomen, onderwijs en gezondheidszorg te voorzien." Nederlanders hebben volgens hem ten onrechte "angst om te discrimineren, om niet-Nederlanders minder rechten te geven dan Nederlanders". Zulke angsten zouden "voortwoekerende aberraties" zijn, "sentimenten" waar de tegenstanders van Verdonk misbruik van zouden maken. Maar volgens Wynia "staat het helemaal niet vast dat er solidariteit met andere wereldburgers zou zijn, op grond waarvan die wereldburgers het recht zouden hebben in een land als Nederland te leven, te wonen en te werken."

    Overzichtelijk probleempje

    Alle "onbeheerste immigratie" moet beëindigd worden, vindt Wynia. Nodig is volgens hem een "strikt rationeel immigratiebeleid. Immigranten worden alleen - en dan nog tijdelijk - toegelaten als ze aantoonbaar welvaart en welzijn in Nederland genereren en moeten weer vertrekken als ze geen positieve bijdrage meer leveren." Wynia: "We weten dat alleen een beperkte toelating van hoog opgeleide immigranten met goede vooruitzichten die moeilijk vervulbare vacatures vervullen, gunstig kan zijn voor de Nederlandse arbeidsmarkt. Verder moeten we er niet aan beginnen." Laagopgeleide migranten mogen er van hem helemaal niet meer in, want "daar zijn er toch werkelijk al meer dan genoeg van". Voor Wynia doen alleen de economische behoeften van de BV Nederland er toe. De behoeften van migranten zijn voor hem irrelevant. Migranten zijn voor hem sowieso niet meer dan objecten om te weren, of om tijdelijk te importeren en dan snel weer te deporteren.

    Volgens Wynia zouden migranten "ons" alleen maar geld kosten. Hij meent dat onder meer het Sociaal Cultureel Planbureau en PvdA-ideoloog Arie van der Zwan (2) dat inmiddels wel hebben bewezen. Als eerste kwam de uiterst rechtse auteur Pieter Lakeman met zulke mensenverachtende berekeningen op de proppen.(3) Die werd her en der flink bekritiseerd, meent Wynia zich te herinneren, want "over mensen mag je niet in termen van kosten praten, in die trant". Onzin, vindt hij dat. Zulke berekeningen zouden juist aan de basis van elk beleid moeten liggen, vindt hij. "Zo rekende de econoom Hans Roodenburg van het Centraal Planbureau twee jaar geleden voor dat een allochtoon gezin met twee ouders van 25 jaar en twee kleine kinderen de samenleving gemiddeld 235 duizend euro zou kosten. Roodenburg maakt de volgende som niet, maar als alle 1,6 miljoen niet-westerse allochtonen nu aan dit beeld zouden voldoen, kosten ze de samenleving samen 94 miljard euro." Wynia wil met zulke onzinnige berekeningen zijn lezers wijs maken dat het de migranten zijn die de verzorgingsstaat om zeep helpen, in plaats van rechtse politici en beleidsmakers. "Zonder de aanhoudende immigratie van kansarmen zou de Nederlandse staatsschuld een overzichtelijk probleempje zijn. Zonder dit type immigratie had ook het royale Nederlandse verzorgingssysteem het met wat ingrepen nog wel even kunnen volhouden."

    Oriëntaalse inteelt

    "Arbeidsmigratie is dus riskant, niet alleen voor de verzorgingsstaat, maar ook voor de ruimte, natuur, milieu en infrastructuur, die door de bevolkingsgroei als gevolg van de immigratie extra worden belast", aldus Wynia die zelf steevast voor meer asfalt pleit. Hij geeft geen donder om het milieu, behalve als hij het kan inzetten tegen immigranten. Die zouden volgens hem bijvoorbeeld de files veroorzaken. Hij stelt daarom voor om “de druk op de infrastructuur te verminderen door de bevolkingsgroei te temperen door het beperken van de immigratie. Maar, hoe paradoxaal, de autohatende en natuurminnende politici zijn doorgaans dezelfden die de voortgaande immigratie heilig hebben verklaard." Vluchtelingen en migranten jagen "ons" in de ogen van Wynia voortdurend op kosten. Bijvoorbeeld door vaak een beroep te doen op rechtshulp, maar ook via hun vermeende "oriëntaalse inteelt". Wynia: "Het trouwen binnen de familie levert hoge risico's op zwakzinnigheid en andere erfelijke afwijkingen op. Vervelend voor de betrokkenen, maar het zadelt de Nederlandse samenleving ook op met veel kosten." Ook cultureel zouden "ze" de BV Nederland benadelen. Want landen moeten volgens hem een "meerderheidscultuur" hebben om welvarend te zijn, en daarbij zouden "culturele tegenstellingen" in plaats van politieke "de belangrijkste bron van geweld in de wereld" vormen.

    Het kernprobleem is volgens Wynia de "West-Europese lamlendigheid van minimumlonen". Daardoor zou veel laag betaald werk blijven liggen. Illegale arbeidsmigranten zouden dat werk oppakken en zo "onze eigen arbeiders" de uitkering in dwingen waar ze verder levenslang "gepamperd" zullen worden. Om die werklozen de arbeidsmarkt op te jagen en de illegale arbeiders te verdrijven wil Wynia het minimumloon afschaffen en de uitkeringen verlagen en tijdelijk maken. "Eigen arbeiders eerst", dat is "heel logisch" vindt hij. Wynia beweert zo op te komen voor "het recht van de eerste ingezetene" en zich te verzetten tegen "opdringerige nieuwkomers". Maar feitelijk stelt hij voor om alle legale en illegale arbeiders gelijk te schakelen, en bloot te stellen aan de gigantische uitbuiting die nu nog voornamelijk illegalen treft.

    Eigen karakter

    Wynia is inmiddels een van de toonaangevende redacteuren van Elsevier. In februari 2000 publiceerde dat weekblad een tienpuntenplan tegen immigratie dat zo overgenomen leek van het Vlaams Blok. Men nam het in die tijd ook regelmatig op voor de Oostenrijkse extreem-rechtse politicus Jörg Haider. "Ja tegen Haider", kopte het blad onder meer. "Een overwinning voor de Oostenrijkse democratie", noemde Wynia het aan de macht komen van Haiders partij. "Het succes van het Vlaams Blok in Antwerpen en het succes van Haiders partij in Oostenrijk kunnen niet zomaar als de terugkeer van het nazisme worden gezien", meende hij. Want de meeste kiezers zouden niet racistisch zijn. Hij juichte de opkomst toe van nieuwe partijen die “de immigratie willen beperken dan wel het eigen karakter van het land een kans geven". Het is volgens hem een schande dat in België "de stem van de Vlaams Blok-kiezers al 10 jaar genegeerd" wordt. In Elsevier nam men het overigens ook regelmatig op voor Janmaat.

    In 2001 nam Wynia de vaste Elsevier-column over die Fortuyn (4) sinds 1994 wekelijks geschreven had. Wynia was erg enthousiast over de voorstellen van zijn rechts-populistische voorganger. "Inperken asielstroom, huursubsidies weg, werkweigeraars niet laten lopen, maar uitkeringen substantieel korten. Het zijn logische, onvermijdelijke ingrepen", kwijlde Wynia. Fortuyn was volgens hem absoluut geen racist. Op 19 februari 2004 was hij een van de belangrijkste sprekers bij de Fortuynherdenking. Ook op internet loopt men op diverse Fortuynistische websites met Wynia weg. En bij het Vlaams Blok, Nieuw Rechts (5) en de libertariërs,(6) bij ultra-rechtse christenen en op extreem-rechtse websites als Heemland en de Graverdammer worden de artikelen en columns van Wynia regelmatig overgenomen in een poging om het eigen extreem-rechtse gelijk te bewijzen.

    Auteur: Eric Krebbers

    Alle citaten zijn afkomstig uit Wynia's artikelen en columns in Elsevier in de periode 2000 - 2004.

    Bron:
    http://www.doorbraak.eu/gebladerte/11064f68.htm

  • Joop Schouten, ma 16 mei 2011 20:48 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op Joop

    Joop

    Ik heb nog geen antwoord gekregen fred.
    Of wil je de economiche onderzoeken naar dat k-neoliberalisme soms ook nog hebben?

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, ma 16 mei 2011 23:15 in reactie op Joop Schouten Reageer op Fred

    Fred

    Excuses maar ik begreep de regels niet.

    Als u doorbraak mag citeren, niet een bijster onafhankelijke bron nietwaar?

    Dan ga ik even terug naar de kern er verwijs ik naar dit artikel.
    http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/174109/Syp-Wynia-132.htm

    In deze column stelt de heer Wynia wel degelijk misstanden in het Nlse bankwezen aan de kaak. Klinkt niet echt als een neo-lid standpunt in mijn oren.

    Bovendien schrijft hij onzin in de artikel? Volgens mij niet. Is hij kritisch over de gang van zaken in de NLse banken wereld, dat wel degelijk. Is hij goedkeurend over de korte lijntjes tussen de NLse politiek en bankwereld. Nee, dat zeker niet.

    Uw beurt. :)

  • Joop Schouten, di 17 mei 2011 11:22 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op Joop

    Joop

    Goedemorgen Fred. Bedankt voor je antwoord.
    Ik beperk me overdag tot eenvoudige antwoorden of bedenksels.
    Vanavond duik ik er even goed in en krijg je antwoord.
    ; )

  • Huub Geluk, ma 16 mei 2011 15:02 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op Huub

    Huub

    Als jij een enkele uitgave van Elsevier van de laatste 10 jaar kan overleggen, waar geen aperte onzin, leugens of onbenullige kwatsch in staat!

  • Aert Willem d'Holbach, ma 16 mei 2011 17:06 in reactie op Huub Geluk Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Te gemakkelijk, die omgekeerde bewijslast.

  • , di 17 mei 2011 12:00 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op

    Nee, ik hield altijd een plaspauze als hij zijn stand-up comedy pleegde van de autocue.

  • Gracchus Babeuf, ma 16 mei 2011 14:02 in reactie op Joop Schouten Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Zijn er nog andere Elsevier 'hoogvliegers' in de aanbieding?
    Genadebrood laat zich heerlijk smaken. Let op de driekleurige staart, oranje, blanje, bleu
    http://www.youtube.com/watch?v=FU71YYl5tTI&feature=related

  • de heer Meijerink, ma 16 mei 2011 14:04 in reactie op Joop Schouten Reageer op de heer

    de heer

    Waarom reageerde jij dan niet op zijn uitspraken?

  • Joop Schouten, ma 16 mei 2011 14:59 in reactie op de heer Meijerink Reageer op Joop

    Joop

    Bedoel je Wynia of Fred?
    Maakt overigens niet uit
    Denk je soms dat er 'geluisterd' wordt ?

  • Kees Gelijkhebber, ma 16 mei 2011 15:08 in reactie op Joop Schouten Reageer op Kees

    Kees

    Syp zou naar Rondom Tien kunnen om daar over pacifisme te praten maar als het erop aankomt dit niet onderbouwen. Niet verder komen dan achterhaalde 1968-praat over stelen van grondstoffen. Zoiets?

  • Joop Schouten, ma 16 mei 2011 15:36 in reactie op Kees Gelijkhebber Reageer op Joop

    Joop

    Ja, dat zou kunnen. Vooropgesteld dat de juiste vragen gesteld zouden worden die een gedetailleerd antwoord vereisen ipv veralgemeniseerde onzin én hij zijn zenuwen in bedwang weet te houden... (Dit laatste zal hem waarschijnlijk goed afgaan.)

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven