07 juni 11 10:51 Reageer (34) Media RSS

Wereldomroep niet meer voor Nederlanders

Regeerakkoord dwingt Wereldomroep zich te richten op bevordering van het vrije woord

De Wereldomroep stop met Nederlandse programma's voor onder anderen vakantiegangers en vrachtwagenchauffeurs. Door forse bezuinigingen is de omroep genoodzaakt een andere weg in te slaan. De Wereldomroep blijft alleen actief als calamiteitenzender en zal expats blijven voorzien van informatie.

De Nederlandse afdeling van de Wereldomroep is een actie gestart tegen de bezuinigingen. Ze vinden dat hun programma's juist een unieke waarde hebben. Bijvoorbeeld met de berichtgeving over wonen en werken in het buitenland, emigratie, remigratie, regelgeving, paspoortkwesties, internationaal zakendoen en stemmen in het buitenland.

In het regeerakkoord staat dat de Wereldomroep zich meer moet richten op het vrije woord. Om die reden zal de omroep zich meer concentreren op landen waar geen persvrijheid is.

Algemeen directeur Jan Hoek licht toe: "Dit is een logische stap. Veel van onze activiteiten sluiten naadloos aan op het beleid van het ministerie van Buitenlandse Zaken, zoals het bevorderen van persvrijheid (Free speech) en het uitdragen van Nederlandse waarden (Dutch values). Daarmee is de Wereldomroep een belangrijk journalistiek visitekaartje voor Nederland als handelsnatie en als voorvechter van een internationale rechtsorde."

De Wereldomroep moet ruim 20 procent van haar huidige budget inleveren. Daarmee gaan ze van 46 miljoen euro naar 36 miljoen. In Hilversum en bij zendstations verdwijnen door de plannen ruim honderd arbeidsplaatsen.


RNW: Wereldomroep verzet journalistieke bakens

cc-foto: RNW

Laatste Reacties (34) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Rob van Koot, di 07 juni 2011 15:39 Reageer op Rob

    Rob

    De wereldomroep.... Wat moet ik daarmee als ik alle zenders van de wereld via de computer kan beluisteren en zelfs via de iPhone. Nee ik vind de overheid erg mild door deze club te laten voortbestaan. Zoiets als de stokers in Engeland. Die hebben nog lang meegereden op de elektrisdche treinen omdat de overheid hun baan niet wilde afpakken. De wereldomroep krijgt een vergelijkbare positie. Geen hond heeft er meer wat aan maar we houden ze in de lucht uit nostalgische overwegingen. Veronica en Noordzee moesten destijds verdwijnen en kostten geen cent, maar de dure wereldomroep mag blijven.... Ik begin te twijfelen aan de bezuinigingsdrift van Rutte. Eruit die stekkers!

  • Joop Liefaard, di 07 juni 2011 17:17 in reactie op Rob van Koot Reageer op Joop

    Joop

    [De wereldomroep.... Wat moet ik daarmee als ik alle zenders van de wereld via de computer kan beluisteren en zelfs via de iPhone.]

    Op zich heb je daar gelijk in maar helaas is het zo dat het bekijken van een nieuwsitem van de Nederlandse tv of een aflevering van Uitzending gemist niet altijd een onverdeeld genoegen is. Streaming op je pc betekent in Brazilië nog heel vaak om de 10 seconden 20 seconden bufferen. Dan zijn de uitzendingen van de wereldomroep via de satelliet een redelijk alternatief en in HD kwaliteit.

  • Dehnus Nörder, di 07 juni 2011 15:34 Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Dus we gaan lekker met een bewegwijzerend vingertje andere landen vertellen wat ze moeten doen. Ja dat is goed besteed geld :S.

  • Marjolein Stuijfbergen, di 07 juni 2011 14:59 Reageer op Marjolein

    Marjolein

    ''Veel van onze activiteiten sluiten naadloos aan op het beleid van het ministerie van Buitenlandse Zaken, zoals het bevorderen van persvrijheid (Free speech) en het uitdragen van Nederlandse waarden (Dutch values). ""

    Op welke van de specifieke Nederlandse waarden, die dit kabinet voorstaat, wordt bedoeld?

    Als ik de lijn doortrek en die waarden gericht zijn op de vrijheid van meningsuiting kan ik hieruit de conclusie trekken dat de Wereldomroep het woord van dhr. Wilders en de PVV moet gaan vertegenwoordigen?

  • Pot Blok, di 07 juni 2011 14:08 Reageer op Pot

    Pot

    aaaaah ... verleden tijd ! een hele generatie herinnert zich de franse campings met het geruis van de transistor: Wina Born en Pelleboer ... en de zomer kon niet meer stuk

  • Sankwee Wu, di 07 juni 2011 13:33 Reageer op Sankwee

    Sankwee

    Wat kan de Wereldomroep nu toevoegen aan de BBC, CNN en de Jazeera als het om persvrijheid gaat. Als propagandaorgaan ten dienste van de handelsbelangen (de belangrijkste Nederlandse waarde) is het belangrijk. Maar waar worden die handelsbelangen gehinderd door een gebrekkige persvrijheid ?

    Het belangrijkste land zonder persvrijheid is China. Hoe krijgen Nederlanders meer orders uit dat bijna staatskapitalistische systeem, door de Wereldomroep de persbreidel te laten ontduiken ? Ik gok erop dat het tegendeel gedaan wordt, en dat Nederland de Wereldomroep zich juist zou laten schikken in de Chinese censuur, om de handel niet in gevaar te brengen.

  • Jan B, di 07 juni 2011 13:22 Reageer op Jan

    Jan

    De wereldomroep wordt dus een verlengstuk van het officieuze ministerie van propaganda.

  • Marc 's Mening in de Marge, di 07 juni 2011 13:08 Reageer op Marc

    Marc

    Als het Vrije woord betekent rechts georiënteerde propaganda, zal dat niet goed zijn voor ons als handelsnatie.

  • YggY ..., di 07 juni 2011 12:14 Reageer op YggY

    YggY

    Gezien het feit dat Wilders met zijn trawanten een onderdeel is geworden van de Nederlandse regering en probeert om het vrije woord wat zich tegen hem richt te verbieden dan wel onmogelijk te maken lijkt het mij dat de Wereldomroep zich in het kader van het "vrije woord" zich dan maar op Nederland zelf moet richten.

  • Joop Liefaard, di 07 juni 2011 11:58 Reageer op Joop

    Joop

    [De Wereldomroep blijft alleen actief als calamiteitenzender en zal expats blijven voorzien van informatie.]

    Vooral het laatste van de quote is belangrijk. Ik heb een schotel op mijn dak en kijk regelmatig naar tv-programma´s zoals de wereldomroep die uitzendt. Het is voor mij een belangrijke bron van informatie over Nederland. Dat zou niet weg bezuinigd mogen worden.

  • Marjolein Stuijfbergen, di 07 juni 2011 15:01 in reactie op Joop Liefaard Reageer op Marjolein

    Marjolein

    ""Het is voor mij een belangrijke bron van informatie over Nederland. Dat zou niet weg bezuinigd mogen worden"'

    In de meest negatieve zin zou je het als censuur kunnen beschouwen

  • kees kortekaas, di 07 juni 2011 17:46 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op kees

    kees

    Nee, het is het financieren van propaganda, wat minder propaganda is niet hetzelfde als censuur.

  • Irma Zirkzee, di 07 juni 2011 11:31 Reageer op Irma

    Irma

    Met dank aan Rutger van Santen....50 miljoen voor een hoop links geschreeuw waar een paar duizend mensen naar luisteren.....dit is pas het begin...kun je nu werkelijk verwachten dat Jan met de Pet(waar de ooit, in een ver, vergeten verleden het socialisme voor bedoeld was) blijft betalen voor dergelijke clubjes die tienduizenden salonsocialisten van een riant inkomen voorzien?

  • Marjolein Stuijfbergen, di 07 juni 2011 15:07 in reactie op Irma Zirkzee Reageer op Marjolein

    Marjolein

    "'De Wereldomroep stop met Nederlandse programma's voor onder anderen vakantiegangers en vrachtwagenchauffeurs"

    Is u bovenstaande zin ontgaan?

    De omroep is, was, met name bedoeld voor Jan met de Pet, of beschouwd u de vrachtwagenchauffeur, hoewel hij geen slecht inkomen geniet, als een salonsocialist met een riant inkomen?

  • Hein van Leeuwen, di 07 juni 2011 11:21 Reageer op Hein

    Hein

    Als je dit soort keuzes maakt uit protest moet je ook niet verbaasd zijn als de politiek besluit dat je geen toegevoegde waarde hebt. In dat geval zal ik het van harte toejuichen als de WO niet meer wordt gefinancierd uit publieke middelen.

  • Aert Willem d'Holbach, di 07 juni 2011 11:08 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    "...en zal experts blijven voorzien van informatie..."

    Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar. Dat lijkt me namelijk een verrijking.

  • Aert Willem d'Holbach, di 07 juni 2011 17:28 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Oh, het is inmiddels verbeterd.

  • -Freaky33 -, di 07 juni 2011 11:07 Reageer op -Freaky33

    -Freaky33

    Belachelijk, belachelijk! Waar slaat deze onzin op. En vanaf wanneer gaat dit in? Als vakantieganger moet je toch ten allertijden op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws. Met dat schreeuwend dure mobiele internet in het buitenland is dat niet te doen.

  • Aert Willem d'Holbach, di 07 juni 2011 11:29 in reactie op -Freaky33 - Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Krantje?

  • Hein van Leeuwen, di 07 juni 2011 11:59 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Hein

    Hein

    Wij zijn modern, wij nemen onze Blackberry mee en anders een Laptop:)

  • Aert Willem d'Holbach, di 07 juni 2011 12:11 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    En zelfs in de diepste krochten van bijvoorbeeld de Mexicaanse oerwouden kwam ik 15 jaar geleden al het fenomeen "internetcafé" tegen.

  • Hein van Leeuwen, di 07 juni 2011 13:53 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Hein

    Hein

    Wie heeft de Wereldomroep nog nodig?

  • Aert Willem d'Holbach, di 07 juni 2011 14:28 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Wat is dat eigenlijk?

  • Hein van Leeuwen, di 07 juni 2011 16:07 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Hein

    Hein

    Ik ken het ook alleen maar van horen zeggen...

  • , di 07 juni 2011 11:33 in reactie op -Freaky33 - Reageer op

    Laptopje mee naar de camping nemen is een optie.
    Krantje kopen kan ook nog steeds.(Heeft mijn voorkeur)

  • Peer JaWel, di 07 juni 2011 11:56 in reactie op Reageer op Peer

    Peer

    Wat dacht je van helemaal geen nieuws tijdens je vakantie?
    Geen laptopje, mobieltje uit, geen krantje, geen TV.
    Ja, ik bedoel: VAKANTIE!!!

  • , di 07 juni 2011 19:56 in reactie op Peer JaWel Reageer op

    Ja, dat kan ook, maar wij vinden het nu eenmaal wel lekker om 's morgens, als we toch even een baguette halen, een krantje mee te pikken en daar een beetje in rond te neuzen, zo, in het zonnetje.
    Dar hebben we normaal nooit zo erg de tijd voor.

  • -Freaky33 -, di 07 juni 2011 12:02 in reactie op Reageer op -Freaky33

    -Freaky33

    Tja, maar kom op he, we gaan toch niet terug naar de oertijd met deze onzinnige bezuiniging.
    Dit flut kabinet bezuinigt echt op de dingen waar juist niet op bezuinigt moet worden. Populisten kabinet, bah!

  • Aert Willem d'Holbach, di 07 juni 2011 12:13 in reactie op -Freaky33 - Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik vraag mij in alle ernst af of u wel eens naar de Wereldomroep heeft geluisterd, tijdens uw vakantie.

    Nederland kan echt wel 3 weken zonder Freaky33

  • Kreh Yea, di 07 juni 2011 12:06 in reactie op -Freaky33 - Reageer op Kreh

    Kreh

    Ik ben al op wat uithoeken geweest op de wereld. En verdomd, overal hebben ze tegenwoordig internetcafés! 2 euri's neerleggen en je weet vanuit the middle of nowhere dat in Vlagtwedde een fietser ten val is gekomen.

    Die oorspronkelijke functie van de Wereldomroep lijkt mij redelijk achterhaald.

  • -Freaky33 -, di 07 juni 2011 12:20 in reactie op Kreh Yea Reageer op -Freaky33

    -Freaky33

    Daar ben ik het dus niet mee eens!

  • Kreh Yea, di 07 juni 2011 16:01 in reactie op -Freaky33 - Reageer op Kreh

    Kreh

    Je bent het niet eens met wat? Die fietser die in Vlagtwedde ten val kwam?

  • -Freaky33 -, di 07 juni 2011 17:07 in reactie op Kreh Yea Reageer op -Freaky33

    -Freaky33

    Nee dat de Wereldomroep de Nederlandstalige uitzendingen staakt.

  • Aert Willem d'Holbach, di 07 juni 2011 12:26 in reactie op -Freaky33 - Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    En overigens, door op vakantie te gaan kiest u er zelf voor om van bepaalde communicatiekanalen afgesneden te zijn. Als u dag in dag uit op de hoogte wilt blijven, dan gaat u maar lekker naar Texel... Of naar Vlagtwedde for that matter...

    Of Borssele...

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven