06 mei 11 11:19 Reageer (49) Media RSS

Tros en Avro fuseren

Ed Nijpels (TROS) maakt samenwerking bekend

De Tros en de Avro, van oudsher beide rechtse publieke omroepen, gaan mogelijk fuseren. Dat is door oud-VVD-leider Ed Nijpels, thans voorzitter van de Raad van Toezicht van de Tros, bekend gemaakt op een persconferentie.

De omroepen stellen als eis dat de mediawet wordt veranderd zodat de omroepen die fuseren worden beloond voor hun inspanningen. Zo willen ze drie maal zoveel geld krijgen als niet fuserende omroepen. Als die hervorming niet doorgaat blazen Tros en Avro de fusie alsnog af, verklaarde Nijpels.

Volgens Tros-directeur Peter Kuipers mag ook Max zich bij de fusie aansluiten.

Nu.nl meldt:

Minister Marja van Bijsterveldt (Media) kan zich zeer vinden in het voornemen van de omroepen. ''Ik ben heel blij dat de AVRO en TROS elkaar als verwante omroepen hebben gevonden'', liet zij vrijdag in reactie op hun plannen weten.

Het kabinet wil het aantal ledenomroepen terugbrengen naar zes. Nu zijn dat er negen (Avro, Tros, EO, Vara, BNN, KRO, Ncrv, Vpro en Max) plus twee aspirantomroepen van De Telegraaf: WNL en Powned.

Vanwege die Haagse politiek zoeken omroepen naar fusie-mogelijkheden. Zo zijn de Vara en BNN met elkaar in gesprek over een mogelijk samengaan.

De stap van Tros en Avro komt onverwacht omdat er eerder sprake was van fusie tussen Avro en Vpro. Die twee omroepen richten zich beide op cultuur. Die fusie is nu van de baan. De Vpro wijst samenwerking met de Vara vooralsnog af. Volgens Vpro-directeur Lennart van der Meulen wil zijn omroep niet meer te boek staan als 'progressief'.

Tros en Avro werken al intensief samen bij de gezamenlijke actualiteitenrubriek EenVandaag.


Gaan de tijden van weleer herleven? De rechtse boegbeelden uit vervlogen tijden van respectievelijk Tros en Avro: Wibo van der Linde en GBJ Hilterman.

Update 19.30

De VPRO heeft vrijdag aangekondigd verder te willen als zelfstandige omroep. Wel wil ze samenwerkingen aangaan op redactioneel gebied met verwante omroepen.

Laatste Reacties (49) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • dr. Bob, za 07 mei 2011 01:31 Reageer op dr.

    dr.

    Edje Nijpels, Meester GBJ, Wibo v.d.L, het REM eiland, het goede schip Veronica, RTL 34, SBS 75. Fuseren, alleen doorgaan. Wat maakt 't allemaal uit ? Zolang er maar genoeg bagger is, aan klandizie geen gebrek. Het geld ligt op straat !

  • Gerwin van Eersel, vr 06 mei 2011 23:13 Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Als twee volstrekt overbodige omroepen fuseren, worden ze dan minder overbodig?

  • , vr 06 mei 2011 22:27 Reageer op

    Eindelijk, de nieuwe Avro! Voor wie het Simplistisch Verbond nog in een hokje van zijn herinnering heeft...

  • Henk Johan Faber, vr 06 mei 2011 20:14 Reageer op Henk Johan

    Henk Johan

    Ik zie de Tros liever zo snel mogelijk verdwijnen. Jaren geleden was de omroep een leuke gezellig vrijdag en zaterdag avond omroep. Maar nu bestaan hun programma's half uit Volendamste muzikanten en de andere helft is een rip-off van 'populaire' programma's zoals de X-factor etc.
    Nee, ik zie de Tros liever eerder asap vertrekken.

  • Ginger Ted, vr 06 mei 2011 17:56 Reageer op Ginger

    Ginger

    Als het zo ver gezochte naar travestieten verwijzende TRAVO, waar blijkbaar iets lachwekkends aan is, zo leuk is dan is het minder letterverhaspelende en minder lettersmissende VARABIERENÉN dat ook. Die extra R krijgen ze van de TROS en de AVRO, die hadden 'm over. Slap hé?

  • YggY ..., vr 06 mei 2011 18:10 in reactie op Ginger Ted Reageer op YggY

    YggY

    VARABIERENÉN
    ==========

    Hilarisch

  • Ginger Ted, vr 06 mei 2011 18:16 in reactie op YggY ... Reageer op Ginger

    Ginger

    Je bedoelt het hopelijk voor jou sarcastisch. Ik vind hem net zo slap als TRAVO.

  • Joop Schouten, vr 06 mei 2011 18:26 in reactie op YggY ... Reageer op Joop

    Joop

    Ja, Leuk : ))
    ...
    Ik las eerst VARABIEREN als afgeleide van Arabieren.
    Ik vroeg me al af wat daarmee bedoeld werd.

  • Ginger Ted, vr 06 mei 2011 20:33 in reactie op Joop Schouten Reageer op Ginger

    Ginger

    Er wordt net zo weinig mee bedoeld als TRAVO met de afgeleide van travestieten.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 06 mei 2011 18:32 in reactie op Ginger Ted Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik had nog een leuke anagram voor het geval Avro, Tros en Vara zouden fuseren maar die heeft het hier niet gered ;-)

  • Marcus Lucas, vr 06 mei 2011 16:22 Reageer op Marcus

    Marcus

    Ik vind het op zich goed nieuws. Maar ik vind wel dat de jongste omroepen (WNL en Powned) nu ook moeten bewegen. WNL kan best opgaan in MAX. Powned voegt eigenlijk niks toe, houdt zich niet aan het eigen beleidsplan. Powned kan volgens mij het best zelf kiezen om er uit te stappen, en op te gaan in een commerciële omroep. SBS/Veronica bijvoorbeeld. Dan kunnen ze vrij van subsidies doorgaan.

    Verder VARA/BNN, KRO/NCRV. Ligt in de verwachting. Dan houden we inderdaad ongeveer acht grote publieke omroepen over, zoals de bedoeling is.

    Als WNL en Powned niet bewegen, dan zitten we in 2015 weer met hetzelfde probleem, want dan zouden er (mits ze genoeg leden werven en zich aan alle regels houden) weer grote omroepen bij komen. Daarom vind ik het goed dat de huidige grote omroepen vooralsnog in de kern los van elkaar blijven voortbestaan. Dan is er in 2015 nog de mogelijkheid om de complete fusies niet door te zetten.

  • Grolschje ., vr 06 mei 2011 15:33 Reageer op Grolschje

    Grolschje

    De avro en de tros rechtse omroepen :D haha.
    Eenvandaag lang niet gezien?

  • Reinoud Schonhage, vr 06 mei 2011 14:07 Reageer op Reinoud

    Reinoud

    Fuseren, volgens mij is dit geen fuseren, want de namen TROS en AVRO blijven bestaan, volgens mij ook de beiden gidsen etc.. Nee, dit is volgens mij een reorganisatie voor het terugbrengen van de kosten, door bijvoorbeeld het samenvoegen van de administratieve centra, gebouwen verkopen etc.. Dit is ensich een goed idee want zo wordt er efficiënter gewerkt met het zelfde resultaat (als het goed is). Wat ik echter raar vind, is dat men naast de kostenbesparing ook nog een geldelijke beloning daarvoor zien in de vorm. Dit laatste ontgaat me een beetje.

  • Henk-Jan Mielke, vr 06 mei 2011 13:29 Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    De kunstprogramma's van de AVRO kijk ik vaak met veel plezier (4Art, Architecturen, Kunstuur, Opium etc.) maar sinds 'Dit was het nieuws' weg is bij de Tros die zender niet meer gekeken. Ben benieuwd wat dit op gaat leveren.

  • Han van der Horst, vr 06 mei 2011 13:27 Reageer op Han

    Han

    Drie keer zoveel geld willen ze, de gefuseerde omroepen? Dat is dan waarschijnlijk om de managementlagen te betalen die ongetwijfeld zullen worden gevormd om het grote fusiegedrocht "aan te sturen".

  • Wim van Delft, vr 06 mei 2011 12:41 Reageer op Wim

    Wim

    Steeds meer smakeloze eenheidsworst bah..
    Maar het moet de eenheids- en gelijkheidswaanzinnigen goed doen in dit land.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 06 mei 2011 12:51 in reactie op Wim van Delft Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    "Een samenleving die gelijkheid prefereert boven vrijheid zal geen van beiden bereiken."

    ;-)

  • Michiel Online, vr 06 mei 2011 13:31 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Michiel

    Michiel

    ""Een samenleving die gelijkheid prefereert boven vrijheid zal geen van beiden bereiken."

    ;-)"

    Net zo min andersom Aert.

    Het gaat hier namelijk niet om het woord, maar de daad.

  • Wim van Delft, vr 06 mei 2011 13:53 in reactie op Michiel Online Reageer op Wim

    Wim

    Gelijkheid (wat betreft mensen, groepen, culturen e.d.) bestaat niet, alle 'politiek correcte' kletskoek en leugen ten spijt.

  • Sheherazade S, vr 06 mei 2011 14:42 in reactie op Wim van Delft Reageer op Sheherazade

    Sheherazade

    Dat is waar Wim. Mijn tolerante nederlandse cultuur vind ik superieur aan de jouwe. Zijn we het ergens over eens.....

  • Gerwin van Eersel, vr 06 mei 2011 21:10 in reactie op Wim van Delft Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Gelijkwaardigheid bestaat nog wel, al lijkt niet iedereen dat meer te begrijpen.

  • Joop Schouten, vr 06 mei 2011 22:59 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Joop

    Joop

    "Een samenleving die gelijkwaardigheid prefereert boven dwang zal bereikt alles."

    : )

  • YggY ..., vr 06 mei 2011 12:53 in reactie op Wim van Delft Reageer op YggY

    YggY

    Deze twee oer-Hollandse omroepen moeten u toch juist plezier doen, het "volkse" straalt er vanaf.

    Muziekfeest op het plein en Sterren.nl.

    Toch helemaal uw cup of tea ?

  • Wim van Delft, vr 06 mei 2011 13:12 in reactie op YggY ... Reageer op Wim

    Wim

    Niets mis mee, daar straalt tenminste vrolijkheid, gezelligheid en herkenning vanaf..
    Gisteren op late journaal 'samenvatting' gezien van 5 mei-festivals.
    Ik kan je verzekeren dat die ene minuut voor mij lang genoeg was :-)

  • Anja Lodewijks, vr 06 mei 2011 12:40 Reageer op Anja

    Anja

    Lang leve de vrijheid om de t.v. niet aan te hoeven zetten.

  • Nihilist #1375, vr 06 mei 2011 12:30 Reageer op Nihilist

    Nihilist

    De TV programma's van de AVRO hangen als los zand aan elkaar (Tussen Kunst en Kitsch, Blik op de Weg, Op zoek naar Mary Poppins/Zorro/Bin Laden, Wie is de mol).
    Een fusie met de TROS zal wat dat betreft niet echt moeilijk zijn.

    Aan de radiokant timmert de AVRO echter flink aan de weg met klassieke muziek. Ik hoop dat deze kant van de AVRO niet ondergesneeuwd raakt bij deze nieuwe omroep.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 06 mei 2011 12:22 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Wibo van de Linde? Die was toch al van de AVRO?

    De Avro is best wel rechts ja, met programma's als Koefnoen, Opsporing Verzocht, Wie is de mol?, Tussen kunst en kitsch, Blik op de weg, Vinger aan de pols.
    Mies, Jos Brink, Fred Oster... Leo de Haas, Cornald Maas, Anniko van Santen...

    Als er iets "middle of the road" is, is het de AVRO wel.

  • Hans S, vr 06 mei 2011 12:49 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Hans

    Hans

    Zoals wel vaker heeft u het bij het verkeerde eind: Wibo van de Linde was TROS Aktua himself.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 06 mei 2011 13:46 in reactie op Hans S Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ach, da's waar ook. Hoe kon ik zoals gewoonlijk het weer helemaal bij het verkeerde eind hebben? Wat ben ik toch dom.

    Wibo van de Linde is inderdaad niet bij de AVRO begonnen. Heeft er nooit gewerkt zelfs, ook niet bij Televizier. En hij is ook nooit meer bij de AVRO teruggekeerd (als directeur) na zijn periode bij de TROS.

    Vergeef mij mijn domheid.

  • Hans S, vr 06 mei 2011 14:31 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Hans

    Hans

    Het zij u vergeven.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 06 mei 2011 14:48 in reactie op Hans S Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Toch fijn dat ik het nog zo ver geschopt heb...

  • Hans van der Helm, vr 06 mei 2011 14:37 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Hans

    Hans

    Mies kwam van de VARA ;-)))
    Mies haar eigen woorden waren: " als ik bij de VARA werk, des te rechtser word ik en als ik bij de AVRO werk, wordt ik des te linkser word ik ".
    Ze zei, dit, in een radio interview, volgens mij, in de jaren 60.
    Heeft overigen veel langer bij de VARA gewerkt dan bij de AVRO
    Historie !!!!

  • Aert Willem d'Holbach, vr 06 mei 2011 18:36 in reactie op Hans van der Helm Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Zo zie je maar weer: het is een grote familie.

  • Hans S, vr 06 mei 2011 13:04 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Hans

    Hans

    Om voor eens en voor altijd van het gezeur af te zijn: gewoon opzeggen al die kabel- en andere tv zenderabonnementen. Wat een rust is er in mijn huis nedergedaald sinds ik en mijn partner ons de toegang tot het schreeuwerige, opdringerige en waarheid verdraaiende medium televisie heb ontzegd. Scheelt ook weer een paar tientjes in de maand die anders in de zakken van buitenlandse investeringsboeren zoals Warburg New York (Ziggo) en Liberty Global (UPC, Chello) zonder scrupules verdwijnen.

    Ik zie hier vaak door allerlei types roepen: 'Nederland voor de Nederlanders!' maar die dommerds begrijpen niet dat het hele medium televisie die ze o zo Hollands vinden geregeerd wordt door niet Hollanders. En ondertussen maar klakkeloos blijven volgen en geloven wat er in de maag gesplitst wordt.

    Het zou verstandig zijn als men zich eens wat minder laat leiden door reclame en afstompende kijkbuisdraken bij het vormen van een mening van de wereld om ons heen.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 06 mei 2011 13:40 in reactie op Hans S Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Op mijn TV zit een knop...

  • Hans S, vr 06 mei 2011 14:35 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Hans

    Hans

    Aan uw televiesiekennis te zien gebruikt u die echter alleen maar om van de AVRO naar de TROS te zappen en weer terug! ;-)

  • Aert Willem d'Holbach, vr 06 mei 2011 14:50 in reactie op Hans S Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik ben dol op "middle of the roadmovies"

  • YggY ..., vr 06 mei 2011 12:07 Reageer op YggY

    YggY

    TRAVO ?

  • Inter Bella, vr 06 mei 2011 12:39 in reactie op YggY ... Reageer op Inter

    Inter

    Knap hoor, zo uit de tweet van de dag.

  • YggY ..., vr 06 mei 2011 12:58 in reactie op Inter Bella Reageer op YggY

    YggY

    Ik heb nog wel een beklemmende vraag, wie was eer eerder ?

  • Aert Willem d'Holbach, vr 06 mei 2011 14:48 in reactie op YggY ... Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    De AVRO (1927)

  • Marc 's Mening in de Marge, vr 06 mei 2011 12:49 in reactie op YggY ... Reageer op Marc

    Marc

    VROTS

  • YggY ..., vr 06 mei 2011 13:32 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op YggY

    YggY

    op Nederland ?

  • Aert Willem d'Holbach, vr 06 mei 2011 13:59 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Stavoor
    Roots
    Ravot

  • Jager Verzamelaar, vr 06 mei 2011 11:58 Reageer op Jager

    Jager

    De VPRO is zo'n lachertje tegenwoordig

    Vara.2

  • - -, vr 06 mei 2011 11:54 Reageer op -

    -

    Ik vind het best, als de VPRO maar ongemoeid blijft, mijns inziens de beste omroep in Nederland met de hoogste aanbod aangaande kwaliteit.

  • Louis Break, vr 06 mei 2011 12:07 in reactie op - - Reageer op Louis

    Louis

    Ja, dat vindt u en dan is het ook zo? Eenzijdige berichtgeving.

  • Marc 's Mening in de Marge, vr 06 mei 2011 11:53 Reageer op Marc

    Marc

    Op zoek naar Heintje

  • Jager Verzamelaar, vr 06 mei 2011 11:45 Reageer op Jager

    Jager

    NEEEEEEEEEEEE!!!!
    de Tros is cool en de avro zuigt

    de tros is journalistiek nog de enige fatsoenlijke omroep

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven