14 mei 10 09:33 Reageer (134) Media RSS

Telegraaf belt kind dat vliegramp overleefde

[Update 19:20] Familie bedankt 'overgrote deel media' voor respecteren privacy … Krant komt met verklaring over het negeren van oproep getroffenen met rust te laten

Er is grote ophef ontstaan over een telefonisch interview van dagblad De Telegraaf met Ruben, de 9-jarige overlevende van de vliegtuigramp in Libië. Tegen alle verzoeken van de overheid in kreeg een verslaggever het jongetje toch aan de telefoon.

 

Door redactie Joop

Het interview met Ruben is een nieuw dieptepunt in de Nederlandse rampverslaggeving. Telegraaf-verslaggeefster Jolande van der Graaf doet niet eens moeite om in haar artikel de sensatiezucht te verbergen:

"[...] de Tilburgse jongen die de vliegramp in Libië als enige overleefde, stond gisterochtend in een kortstondig en hartverscheurend telefoongesprek vanuit zijn ziekenhuisbed De Telegraaf te woord. Ruben vertelde dat hij zich niets van het ongeval kon herinneren en was nog niet op de hoogte gebracht van het verlies van zijn ouders [...] De arts liet de jongen enkele minuten met de verslaggeefster van deze krant praten. Bij het horen van zijn naam en de woorden 'Hallo Ruben, kun je me horen?' reageerde de jongen aanvankelijk emotioneel. Maar toen Ruben begreep dat hij geen familie aan de telefoon had, werd hij kalmer. [...]"

De Telegraaf gaat lijnrecht in tegen het uitdrukkelijk verzoek van de overheid om getroffenen niet lastig te vallen. Donderdag deed staatssecretaris Ank Bijleveld van Binnenlandse Zaken een dringend beroep op de pers om zich terughoudend op te stellen.

Secretaris-generaal Ed Kronenburg van Buitenlandse Zaken laakt het Telegraaf-gesprek met Ruben. Op Radio 1 zei de topambtenaar vrijdagmorgen:

"Dat zou niet mogelijk moeten zijn. Het is overigens niet zo dat je het ziekenhuis zo maar binnen kunt lopen, dus dit verbaast me wel. In de eerste plaats is het ziekenhuis verantwoordelijk voor de privacy."

Kronenburg, die sinds donderdag in Tripoli is, heeft de Nederlandse ambassadeur in Libië opgedragen de ziekenhuisdirecteur te bellen en hem te vragen alleen nog maar familie en medisch personeel toe te laten bij het bed van Ruben.

Veel mensen tonen op Twitter hun boosheid en verbijstering over de Telegraaf-actie:

Telegraaf die jongetje Ruben belt...ben er stil van! Geloof t gewoon niet! Bah! (Jochem Myjer)

Ongelooflijk, dacht dat de grens nu wel bereikt was. Aasgieren van de emotie. Arm kind. #Telegraaf (Naima Azough, GroenLinks)

Deze dagen zouden zomaar eens het dieptepunt van journalistieke ethiek kunnen blijken, moet niet gekker worden. (Marietje Schaake, D66)

Onbegrijpelijk dat je zo gewetenloos een weerloos jongetje exploiteert dat nog geen idee heeft welke ramp hem is overkomen! #Telegraaf #fail (Sharon Dijksma, PvdA)

De Telegraaf, de krant die km-heffing inbreuk op #privacy vond, belt met 9-jarig slachtoffertje ramp. Gatver! (Ewoud Butter)

RT DIT BERICHT: De snelste manier om uw Telegraaf-abonnement te beëindigen is telefonisch via +31 (0)88 824 824 2 (keuze 4) (Eef Meijerink)

Correctie 10:30: Eerder werd vermeld dat De Telegraaf-verslaggever de jongen het overlijden van zijn ouders had gemeld. Dit is onjuist.

Update 10:50: Andere media zijn terughoudender. Zo meldt NRC.next vrijdag dat het in de krant bewust geen foto van Ruben plaatst. De NOS toonde wel beelden van het zwaargewonden jongetje, maar meldt daarover:

"In de manier waarop we het beeld gebruiken proberen we zo veel mogelijk uit de persoonlijke levenssfeer te blijven. In de montage hebben we de eerste beelden aangepast, omdat ze naar onze smaak aanvankelijk iets te close waren. Maar zijn gezicht blijft te zien. Vandaag kiezen we ervoor om Rubens achternaam niet te noemen, en op gepaste afstand te blijven van zijn familie en andere nabestaanden. Zijn oom en tante, die inmiddels bij hem zijn, slaan de maat. Andere media maken ook zo hun keuzes. Sommige kiezen voor afstand, andere zenders en kranten komen nog dichterbij. Soms met foto’s over acht kolommen. In het buitenland wordt Ruben wonderjongen genoemd. Televisiestations bellen of wij telefoonnummers willen geven van zijn familie. Doen we niet. CNN is al neergestreken in Tilburg."

NOS-hoofdredacteur Hans Laroes voegde daar vrijdag rond het middaguur aan toe:

"Lastig is dat ‘de’ media niet bestaan, maar dat het verwijt van privacyschending een collectief verwijt is aan de media als geheel. Ikzelf vind het ongevraagd publiceren van foto’s van Hyves ongepast. Ik vind het, zoals De Telegraaf deed, bellen van Ruben door een verslaggeefster te onverantwoord voor woorden, Maar ik vind het hypocriet dat de recensent van de Volkskant het beeldgebruik veroordeelt dat hij in zijn eigen krant kan aantreffen. Het jagen op familieleden, telefonisch of anderszins, is ook niet al te sjiek en logisch."

Update 12:20: De Telegraaf heeft een schriftelijke verklaring over alle ophef:

"In de afgelopen uren zijn er veel vragen gesteld over de berichtgeving rond de ramp in Tripoli in De Telegraaf van vanochtend. Het spijt ons dat er onder onze lezers het gevoel is ontstaan dat De Telegraaf onzorgvuldig heeft gehandeld. Het is nooit onze bedoeling geweest om misbruik te maken van de situatie van Ruben. De hoofdredactie van De Telegraaf hecht eraan te benadrukken dat verslaggeefster Van der Graaf in het onverwacht ontstane telefoongesprek met Ruben niets heeft gezegd over het ongeval en de ernstige familieomstandigheden van het slachtoffer. De Telegraaf heeft tot publicatie besloten omdat Ruben symbool van leven is in deze enorme tragedie. De hoofdredactie respecteert de oproep van het kabinet om terughoudendheid te betrachten in de contacten met nabestaanden."

Update 12:40: De Libische autoriteiten hebben maatregelen genomen om de privacy van de 9-jarige Ruben beter te beschermen. Dat zegt een woordvoerder van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken. De politiebewaking in het ziekenhuis waar het Nederlandse jongetje ligt is verdubbeld en het wordt onmogelijk om Ruben nog aan de telefoon te krijgen.

Update 19:20: De familie zegt in een verklaring:  "We willen ook het overgrote deel van de Nederlandse media bedanken voor het respecteren van onze privacy."


 

Laatste Reacties (134) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • martin poos, wo 19 mei 2010 20:11 Reageer op martin

    martin

    erger kan dus niet....

  • yvonne mulder-swart, za 15 mei 2010 16:38 Reageer op yvonne

    yvonne

    een zieke actie van een etisch zieke pulpkrant....bah

  • jaap vos, za 15 mei 2010 10:15 Reageer op jaap

    jaap

    De telegraaf is nooit een waardig medium geweest en zal dat nooit worden. Ik vraag me altijd af of ze gewoon schrijven omdat wij het allemaal willen lezen of zijn ze gewoon echt moreel zulke slechte mensen ?? Het slechtste van alles is dat ze ook nog niet openstaan voor feed back, want als je reageert op een stukje wat over de omgang van de media met de slachtoffers gaat en je bent enigzins kritisch richting telegraaf wordt je reactie niet geplaatst. Het is een geheel ander onderwerp, maar het gaat evenzo met je mening als je iets kritisch bent over geert wilders. Je mening moet van een bepaalde inhoud zijn en aan hun normen voldoen anders wordt hij niet geplaatst. De telegraaf is een heel duur rechts wc-papier en absolutt geen krant te noemen !!!

  • uitgeschreven uitgeschreven, za 15 mei 2010 11:34 in reactie op jaap vos Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Als tiener heb ik in de zomervakantie enkele weken voor hen gewerkt via een uitzendbureau. Ik moest overwerken en dat betekende dat je 's avonds met aanwezige journalisten in een ruimte onderin het gebouw een geprefabriceerde maaltijd mocht nuttigen. Tot tweemaal toe, eens in de lift en een ander maal in de eetruimte, was ik er getuige van dat journalisten of redakteuren met elkaar overlegden hoe ze een telex bericht dat van een persagentschap zo zouden veranderen dat het een sensationeel verhaal op zou leveren. In beide gevallen ging het om een zo totaal verdraaien van de waarheid dat je het niet anders dan als leugens kunt betitelen.
    Ik begreep en begrijp nog niet dat zo'n blad nog serieus genomen wordt als men een overzicht geeft van de nieuwsbladen. Iets wat constant liegt moet je toch gewoon negeren?

  • uitgeschreven uitgeschreven, vr 14 mei 2010 21:25 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Overigens, iets wat me pas na het schrijven van mijn onderstaande bijdrage in gedachten kwam: is het nationalisme, of racisme, dat dit soort opmerkingen over "haar privacy geschonden" door niemand te horen zijn geweest toen in Haïti dat 5-jarige meisje Juliana met haar moeder uit het puin werd getrokken, en gevolgd, van het moment dat haar moeder doodging via haar aanwezigheid in een Russisch veldhospitaal tot en met de op dat moment mislukte poging van haar tante uit Canada om haar en nog wat familieleden het land uit te krijgen. De eerste beelden van Juliana weken feitelijk niet af van die van dit jongetje Ruben, en ze was zeker ook te jong om haar toestemming te geven voor filmen, laat staan interviews.

    Nee, ik denk dat filosofen en sociologen hier nog een hele kluif aan zullen hebben als ze tot een verantwoorde visie willen komen. Voorlopig houd ik het er maar op dat de positie waar ik mee begon, namelijk dat "the human interest story" automatisch tot gluren leidt in plaats van een objectief en eerlijk verslag van het gebeurde, stand houdt. Zelfs al weet men dit met een berg smoezen over "de beste bedoelingen" te omgeven.

  • harry harrysen, vr 14 mei 2010 19:23 Reageer op harry

    harry

    Normaliter kan je op de helft van de artikelen in de Telegraaf reageren...maar sinds vandaag is plotseling het reactieknopje weg bij alle verhalen op hun website....

    Ik wist al dat het een klote krant was, maar dat ze ook bang zijn voor een paar negatieve reacties....tja, dat zegt alles....

  • uitgeschreven uitgeschreven, vr 14 mei 2010 19:05 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Ik hoorde dit zonet pas. Ik heb de afgelopen dagen vrijwel alle Nederlandse media gemeden, gewoon omdat ik doodziek word van al dat gespeculeer en gebabbel. Zodra ze melden wat de oorzaak van het ongeluk was heb ik nog enige interesse en voor de rest nada.

    In Oost-Europa hadden ze voor 1989 een houding ten aanzien van nieuws die mij in elk geval op dit gebied wel aansprak. Ongelukken en misdaad werd in detail nooit gemeld, niet omdat men wilde doen alsof dat niet bestond (onze propaganda-uitleg) maar omdat men dat privé zaken vond die alleen betrokkenen iets aanging. Dat gold dus ook ongelukken in bijvoorbeeld West-Duitsland.

    Wat men wel vermeldde waren dingen die van algemeen belang waren, zoals het feit dat er al een aantal ongelukken op een bepaalde plaats waren gebeurd, of wanneer er bijvoorbeeld een pyromaan ergens actief was. Doel was om mensen te waarschuwen, om verder onheil te voorkomen.

    Met diezelfde houding had je dus ook geen gluurders die achter bosjes belangrijke mensen en hun familie in privé situaties te fotograferen, de zogenaamde paperazzi. Mensonterend zoiets!

    Maar goed, wij leven nu eenmaal in een wereld van gluur en roddel, geen kapperszaak te bedenken zonder die rotzooi in alle kleuren en maten. Van mij mag het vandaag nog verboden worden. In een zaak als dit ongeluk zou je na de informatie over het aantal Nederlanders dat omkwam en het feit dat men alles doet om de lichamen thuis te krijgen gewoon moeten stoppen en pas weer aanvullen als middels de zwarte doos bekend wordt wat de ramp veroorzaakte.

    Dan de andere kant van de medaille, die me in misschien nog veel hogere mate irriteert: we zijn steeds meer een land van dogma's geworden. Dogma's die de plaats innemen van de werkelijkheid. Er wordt over dat jongetje dat door een Telegraaf verslaggever is opgebeld gedaan alsof hij zowat verkracht werd. "Zijn praaifuzzy was geschonden".... Goed, als je feitelijk weet dat die jongen het heel erg gevonden heeft dat iemand hem belde kun je daar misschien nog mee weg komen.

    Maar de werkelijkheid is dat we geen flauw idee hebben. Voor hetzelfde geld vond dat jochie het enorm spannend of boeiend dat een echte verslaggever hem opgebeld heeft omdat hij zich verder het grootste deel van de dag ligt te vervelen. Je weet het niet, ik weet het niet, en al die betweters die vinden dat ze het allemaal wel weten moeten gewoon eens leren zwijgen of eerlijk zijn door te zeggen "dat de kans bestaat dat die jongen het vervelend heeft gevonden" totdat men meer weet.

    Nee, ik ga hier dat Telegraaf-gajes niet verdedigen, ik vind het uiterst onkies en zou het nooit hebben toegestaan als ik er iets over te zeggen had gehad. Maar wat me stoort is de steeds hoger wordende stapel dogma's die door zogenaamde deskundigen op tafel worden gegooid en waartegen daarna niemand meer het recht heeft iets in te brengen. Laten we ons weer eens met de werkelijkheid, met de waarheid bezig gaan houden!

    Ik heb na het zien van Een Vandaag de TV maar weer gauw op een buitenlands net gezet, iets wat ik iedereen kan aanraden die het eindeloos uitmelken van een ramp als deze willen mijden. We zijn duidelijk totaal op het verkeerde pad geraakt, maar dat is al heel lang. het is sinds we doen alsof de Amerikanen met hun "human interest stories" benadering van het nieuws de waarheid in pacht hebben. Bij elke bomaanslag in het Midden Oosten krijg je gillende en wenende vrouwen op straat in plaats van een sobere aanduiding wie en wat waar hebben gedaan. Het duurt steeds langer voordat de precieze plaats van een aardbeving met kaartje wordt getoond omdat het gegil en de puinhopen belangrijker zijn dan het nuchter vertellen van het hoe en wat.

    Ik ben haast bang dat er een of andere dictatuur voor nodig is om de heren en dames journalisten weer tot een beschaafdere manier van omgaan met nieuws te dwingen. Iets wat niemand natuurlijk zo wil, maar is er een vreedzamer manier te bedenken?

  • Martijn ..., vr 14 mei 2010 18:37 Reageer op Martijn

    Martijn

    Mijn excuses. Ik kwam net van geenstijl waar de grote huilpartij ook al bezig was terwijl zij gisteren (of eergisteren) het al nodig vonden om de volledige naam van deze jongen bekend te maken.

    Hypocriet tot de zesde macht. En ik vind het opvallend omdat ik zelf geenstijl zie als verlengstuk van de Telegraaf. Iedere krant heeft nu zijn kinderkrant, nrc heeft de next en de telegraaf heeft geenstijl/spits. Dat het kind dan zit te vitten op de moeder komt een beetje wanhopig over...

  • Aert Willem d'Holbach, vr 14 mei 2010 17:47 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Sensatiezucht, ongetwijfeld maar anderzijds ben ik dolblij dat de regering nog steeds niet kan dicteren wat kranten wel en wat kranten niet mogen doen.

    Ach ja, ik lees die krant toch niet.

  • Joop Schouten, vr 14 mei 2010 18:35 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Joop

    Joop

    Daar heb je helemaal gelijk in Aert.
    Maar dit gaat wel te ver. Toch?

  • Zeer Voornaam, vr 14 mei 2010 22:42 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Zeer

    JIJ niet, maar de jongen mocht wel aan de telefoon van iemand die een Story wil horen dat z'n ouders het niet hadden overleeft.
    Gewoon verbieden die hap. De wet bepaald ook op andere issues wat er niet gepubliceerd mag worden, top secret dingen zoals wanneer de koningin gaat plassen, dit lijkt me een prima toevoeging.

  • Martijn ..., vr 14 mei 2010 17:45 Reageer op Martijn

    Martijn

    Wel opmerkelijk dat het publiek van geenstijl ineens vergeten is dat zij ook op een telegraaf-site ronddwalen...

    Die genereren zo aardig wat hits voor hun moedertje.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 14 mei 2010 18:04 in reactie op Martijn ... Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Wat heeft Geenstijl hier mee te maken, als ik vragen mag?

  • Bert van Leeuwen, vr 14 mei 2010 17:36 Reageer op Bert

    Bert

    Het kan toch geen verbazing wekken dat een krant/redactie die zegt dat ze iets respecteren terwijl ze net hebben getoond dat niet te doen, ook over lijken gaat (letterlijk) om pseudo-nieuws te vergaren en dat af te drukken.
    Het IQ van de redactie overstijgt blijkbaar niet het gemiddelde IQ van de lezers, oftewel de oproep om abonnementen op te zeggen kan niet begrepen worden door degenen die het zou moeten raken.
    He feit dat de T. de grootste krant is, geeft ook een tragisch beeld van Nederland.

  • Hannah Vermeulen, vr 14 mei 2010 17:36 Reageer op Hannah

    Hannah

    Dus verslaggeefster van der Graaf krijgt "onverwacht ontstane telefoongesprek"ken? Hoop dat dit de laatste baan wordt voor Jolande van der Graaf. Het is dat ze van beroep zou moeten veranderen om bij mij te werken, anders kon ik zeggen dat ze er hier nooit in zou komen.

    De ambassade in Tripoli is natuurlijk niet veel drukte gewend, en hebben verzuimd het ziekenhuis in te lichten over de werkwijze van Nederlandse media. Maar goed, die van der Graaf had daar geen misbruik van hoeven maken.

    Moet ik nou een abonnement nemen op de telegraaf om hem gelijk weer op te kunnen zeggen ?

  • Zjen Zen, vr 14 mei 2010 18:19 in reactie op Hannah Vermeulen Reageer op Zjen

    Zjen

    Kijk, dat heeft een humor gehalte waar ik van hou; een abonnement nemen om het op te kunnen zeggen.
    Super.

  • Piet Verdriet, vr 14 mei 2010 16:51 Reageer op Piet

    Piet

    Het kanaal http://twitter.com/telegraafboycot had binnen enkele uren meer dan 6000 volgers. Vervolgens werd het verwijderd. Zouden ze advocaten van de Telegraaf op hun dak hebben gehad?

  • Zjen Zen, vr 14 mei 2010 17:00 in reactie op Piet Verdriet Reageer op Zjen

    Zjen

    @telegraafboycot lijkt me overbelast.

  • Ruud T, vr 14 mei 2010 18:08 in reactie op Piet Verdriet Reageer op Ruud

    Ruud

    Is verder gegaan op telegraafzuigt

  • Paula Pop, vr 14 mei 2010 16:13 Reageer op Paula

    Paula

    Wel heel apart dat de betreffende journaliste, een tijdje geleden in het nieuws kwam met teksten als: Jolande vd Graaf vecht voor haar recht op privacy!

  • Jeroen Kletst, vr 14 mei 2010 16:12 Reageer op Jeroen

    Jeroen

    Just Lurking heeft gelijk; veel media zijn hierin walgelijk bezig, zie idd ook P&W. Die trouwens met hun irritante flinkheid en zelfvoldaanheid vaker negatief opvallen. Hoop dat ze daarom eens afgezeken worden door een gast; dat ge-attaqueer altijd, vreselijk. Maar de geleraaf in deze kwestie is the limit, getver. Maar moeten 'wij' nu gaan roepen 'die rechtse pers altijd; zie je wel!'...dacht ik ook niet. Per geval nuanceren, dat kan ook op internet.

  • M. de Lange, vr 14 mei 2010 16:02 Reageer op M.

    M.

    Wat een intens gemene daad. Een dieptepunt, een waar dieptepunt.

  • YggY ..., vr 14 mei 2010 15:52 Reageer op YggY

    YggY

    We raken nu wel erg opgewonden over een bepaald artikel wat verscheen in de Telegraaf en dat doe ik ook edoch ik vind dit niet echt nieuw want dit soort artikelen is regelmaat bij de Telegraaf. Ik wens mijn open haard nog niet aan te steken met de telegraaf niet alleen vanwege dit artikel maar van al dit soort artikelen die er de afgelopen tientallen jaren al zijn verschenen. Maar wat ik vind vindt een ander weer niet zoals iemand hier fijntjes liet zien door het aantal abonnees te vermelden. De meeste artikelen in de telegraaf zijn van het gehalte zoals nu is verschenen, dus echt nieuw is het allemaal ook weer niet. De telegraaf is ook zo'n beetje de enige krant van Nederland waarbij de kop boven het artikel in de helft van de gevallen niets te maken heeft met de inhoud van het artikel. Ik vind het artikel van de telegraaf wat nu ter discussie staat ook niet zo zorgelijk, ik ben er al aan gewend maar wat ik wel zorgelijk vind is dat de telegraaf met dit soort riooljournalistiek er schijnbaar in slaagt om de grootste krant van Nederland te worden en te blijven.

    Dat ik de telegraaf nu niet en nooit lees daar zal deze krant niet wakker van liggen, er blijven nog zat abonnees over.

  • M. de Lange, vr 14 mei 2010 16:15 in reactie op YggY ... Reageer op M.

    M.

    Jammer dat er geen krant bestaat die een combinatie tussen de Telegraaf en het NRC is. De intelligentie van het NRC en de maatschappelijke thermometer van de Telegraaf.
    Een krant die -naar het zich laat aanzien- niet de neus ophaalt voor ´gewone mensen´ en hun problemen. Zoiets, en dat dan weer fatsoenlijk opgeschreven en vormgegeven. Dat lijkt me wel iets.

  • Zjen Zen, vr 14 mei 2010 16:35 in reactie op M. de Lange Reageer op Zjen

    Zjen

    De meetlat lager leggen verheft het volk niet.

  • karuna waaijer, vr 14 mei 2010 15:32 Reageer op karuna

    karuna

    De beste reactie is natuurlijk degen die aangeeft hoe het je snelst je abonnement op de Telegraaf op kunt zeggen.
    Dat is stomweg de enige en de beste manier om te laten weten dat je dit gewoon niet op prijs stelt.
    Moet je zien hoe snel dat soort gedoe dan over is.

    De Telegraaf is ook altijd zo in de ban van de vrijheid voor meningsuiting.
    Maar niet als het over de Telegraaf zelf gaat. Want op het bericht over Ruben kan je natuurlijk niet reageren.

  • babs haanstra, vr 14 mei 2010 15:08 Reageer op babs

    babs

    'De Telegraaf heeft tot publicatie besloten omdat Ruben symbool van leven is in deze enorme tragedie.'
    In de legitimatie van het artikel schuilt het hele wereldbeeld van de Telegraaf: een non-argument gebruiken om het beeld van media als aasgieren toe te dekken!
    En toch, laten we nou niet zo verbaasd en verontwaardigd doen. Bladen als de Telegraaf kicken op dit soort berichtgeving over personen in het nieuws, en een zekere groep lezers smult ervan.
    Wat een trieste wereld!!

  • karuna waaijer, vr 14 mei 2010 14:54 Reageer op karuna

    karuna

    "Ruben vertelde dat hij zich niets van het ongeval kon herinneren en was nog niet op de hoogte gebracht van het verlies van zijn ouders"

    Moet ik hier nou uit begrijpen dat Ruben dus via de Telegraaf te horen heeft gekregen dat zijn ouders niet meer leven?
    Dat zal toch niet waar zijn!!??

  • karuna waaijer, vr 14 mei 2010 15:13 in reactie op karuna waaijer Reageer op karuna

    karuna

    Ik lees net dat de Telegraaf zegt dat die belachelijke (sorry, maar ik vind het echt volkomen absurd) verslaggeefster niets gezegd heeft over het ongeluk, maar hoe weet ze dan dat hij niets weet.
    En als je van te voren weet dat Ruben het niet weet wat wil je dan van die jongen weten wat niet door een ander gezegd kan worden?

    Hoe hypocriet is de verklaring van de Telegraaf!
    We willen het respecteren, maar doen het niet.

  • Etienne Stekelenburg, vr 14 mei 2010 14:00 Reageer op Etienne

    Etienne

    Volgens Jan Dijkgraaf (hoofdred. HP/DeTijd) moet je om de wreedheid van een oorlog aan te tonen slachtoffers van gaskamers laten zien. Zo verdedigde hij het Telegraaf artikel in Standpunt.nl vandaag. En dus om de gruwelijkheid van een vliegtuigongeluk te laten zien moet je toestaan om de privacy van een negenjarige te schenden.

    Het wachten is nu op een HP/De Tijd dat vol staat met foto's van dode en gewonde bestuurders en passagiers in autowrakken om aan te tonen hoe gevaarlijk autorijden kan zijn.

    Wat een rare kerel.

  • Mees ., vr 14 mei 2010 14:42 in reactie op Etienne Stekelenburg Reageer op Mees

    Mees

    Je raad het niet...die Jan Dijkgraaf gaat per 1 juli als hoofdredacteur werken voor Powned, tv dus.

    Wakker Nederland en Powned bij de publieke omroep,maak je borst maar nat,we krijgen nog veel meer ranzigs te zien van deze twee nieuwkomers op het publieke net.

  • Etienne Stekelenburg, vr 14 mei 2010 15:02 in reactie op Mees . Reageer op Etienne

    Etienne

    Ik had het begrepen inderdaad, zijn nieuwe functie voor Powned.

    We zullen wel heerlijke ranzige reality tv krijgen van die lui... Veel politie-achtervolgingen en waarschijnlijk ook de hele Faces of Death serie. Er is tenslotte een markt voor deze onzin. Misschien wel hetzelfde publiek als de lezers van de Krant voor Wakker Nederland.

  • Rob Poort, vr 14 mei 2010 19:27 in reactie op Etienne Stekelenburg Reageer op Rob

    Rob

    Ik heb Jan Dijkgraaf ook gehoord. Eerst zei hij dat de verslaggeefster niet degene was die het jongetje vertelde dat z'n ouders dood zijn, en dat de verslaggeefster ongevraagd het jongetje aan de lijn kreeg. Beide dingen wil ik nog wel geloven. Blijft natuurlijk waarom de Telegraaf er wel een artikel over publiceerde. Iets nieuws stond er niets in, dus van enige dwang van nieuwsgaring was er niet. En dan het argument van Dijkgraaf: als er een publiek voor is, moet het gepubliceerd worden. Da's fijn. Voor kinderporno is ook een publiek, wil ik hem dat ook wel eens horen verdedigen.

  • Afshin Kamiar, vr 14 mei 2010 13:59 Reageer op Afshin

    Afshin

    Ik geloof inderdaad dat ze niet direct met de jongen wou bellen maar dat de arts heeft gevraagd vraag het hem maar zelf. Misschien heeft de arts gedacht dat de jongen het prettig zou vinden om de stem van een Nederlandse dame te horen niet stilstaand bij het feit dat het om een glossy krant gaat. De kans bestaat dat de arts niet eens het begrip sensatie krant kent wat de beoordeling voor zo een arts nog moeilijker maakt. Je ziet namelijk veel Nederlandse scepsis in de omgang met de Libiers. Zijn ze betrouwbaar, dienstbaar en open? Wat de situatie nu laat zien is dat de Libiers op die fronten goed scoren maar dan blijkt dat de privacy weer vanuit Nederlands oogpunt te wensen over laat. Misschien had de Nederlandse ambassade met de kennis die ze heeft een belangrijkere rol kunnen spelen in het anticiperen op culturele verschillen. Daarbij is er ook het gevaar dat dit soort ongecontroleerde incidenten zou kunnen leiden dat de Libische goodwill omslaat en dat zou heel vervelend zijn voor de betrokkenen.

  • Jo simon, vr 14 mei 2010 14:09 in reactie op Afshin Kamiar Reageer op Jo

    Jo

    Misschien heeft de arts gedacht ......................................

    en

    De Telegraaf,......

    Publiceert.........

    Misschien zie ik dit helemaal verkeerd? :-(

  • Afshin Kamiar, vr 14 mei 2010 14:31 in reactie op Jo simon Reageer op Afshin

    Afshin

    Daar ben ik het met je over eens. De krant had dit niet moeten publiceren. Net zoals andere kranten niet alle informatie publiceren.

    Maar mijn punt is een andere invalshoek. Vanuit Nederland wordt zonder controle Libie met Nederlandse omgangsvormen benaderd zonder rekening te houden met culturele verschillen. De samenleving is daar anders ingericht . Het is dan niet gek als je incidenten krijgt. Het lijkt me een taak voor de ambassade om dit beter te coördineren.

  • Jo simon, vr 14 mei 2010 14:58 in reactie op Afshin Kamiar Reageer op Jo

    Jo

    Beste Afsin, wij zijn het in de kern helemaal eens!!

    Ik vind het nogal arrogant van nederlandse krant om de mores van Lybië als excuus te misbruiken en het nieuws te publiceren.

    Tjah,.. bij de telegraaf geldt alleen integriteit voor maffia-bronnen maar niet voor een 9 jarige slachtoffertje die binnenkort "onze Ruben X" gaat heten?
    Een wonderbaarlijke gang van zaken,... :-|

  • karuna waaijer, vr 14 mei 2010 15:45 in reactie op Afshin Kamiar Reageer op karuna

    karuna

    Dit is altijd zo lachen aan rechts, ze verdedigen zichzelf via een ander.
    Wat helemaal uit het geheel blijft is dat de verslaggeefster gewoon zelf had kunnen besluiten dat je niet belt.
    Nu wordt er blijkbaar zo geredeneerd: ik hoef zelf niet te denken maar moet tegengehouden worden. Word ik niet tegengehouden dan moet ik het wel doen. En dat voor een krant die zogezegd doet aan liberalisme, vrijheid voor het individu, nou behalve dan als je zelf over iets mag denken en mag besluiten dat je iets niet doet.
    Pffff

  • Piet Knollema, vr 14 mei 2010 13:38 Reageer op Piet

    Piet

    ?De Telegraaf hecht eraan te benadrukken dat verslaggeefster Van der Graaf in het onverwacht ontstane telefoongesprek met Ruben niets heeft gezegd over het ongeval en de ernstige familieomstandigheden van het slachtoffer? schrijft de krant van wakker Nederland.
    Maar hoe kan dat als de verslaggeefster ook weet te melden dat ?Ruben vertelde dat hij zich niets van het ongeval kon herinneren en nog niet op de hoogte was gebracht van het verlies van zijn ouders?.

  • Jo simon, vr 14 mei 2010 13:27 Reageer op Jo

    Jo

    Geachte medelanders,....

    Met een oplage van 672.261 exemplaren blijft De Telegraaf overtuigend de grootste krant van Nederland.

    Akkoord,.. naast een tweede handsje of een trekhaakje krijg je de rest er gratis bij.

    Smulluh,.. ;-)

  • Piet Knollema, vr 14 mei 2010 13:59 in reactie op Jo simon Reageer op Piet

    Piet

    Blijft de vraag of de Telegraaf een krant is. In mijn ogen is het meer een pamflet.

  • Anne Vorstenbosch, vr 14 mei 2010 13:02 Reageer op Anne

    Anne

    Je kunt een abonnement ook opzeggen

  • Jan Wijn, vr 14 mei 2010 13:21 in reactie op Anne Vorstenbosch Reageer op Jan

    Jan

    Ik kan het abonnement van Omroep Brabant niet opzeggen: zij zijn net zo goor bezig als de Telegraaf. OB wordt betaald van ons belastinggeld.

  • lia sommer, vr 14 mei 2010 13:02 Reageer op lia

    lia

    we kregen hier in het koopcentrum een gratis krant en dat was de telegraaf. Mijn man heeft geweigerd en leest liever een goede krant.Deze rioolmethodes is te walgelijk en ik vind als je een beetje fatsoen in je donder hebt flik je zo iets niet. Hoe tegenstrijdig het ook allemaal is wat er gesuggereerd wordt ik vind dat de vrijheid van journalisten wel erg ver gaan , alleen maar om een grote aandachtstrekker op je voorpagina te hebben.
    Van mij mogen die een proces aan hun broek krijgen van de familieleden na het verzoek de mensen met rust te laten.

  • jan alleman, vr 14 mei 2010 13:01 Reageer op jan

    jan

    daar word je gewoon stil van, ondenkbaar dat iemand op het idee komt zoiets te doen!

  • Truus Beek, vr 14 mei 2010 12:50 Reageer op Truus

    Truus

    Ik denk dat ze daar een dikke duim hebben waaruit walgelijk nieuws wordt verzonnen.

    Als dit echt waar is dan is dit een dieptepunt voor de journalistiek
    en de journalist die zijn of haar naam er onder heeft gezet uit de vereniging van journalisten worden gegooid

    Laat de politiek de komensd 6 weken dit blad boycotten!!

  • Piet Paaltjes, vr 14 mei 2010 12:42 Reageer op Piet

    Piet

    Schandalig.

  • Florian Lichti, vr 14 mei 2010 12:41 Reageer op Florian

    Florian

    Ik vind dit ook ranzige journalistiek.

    Maar alle reacties hier zijn zoals gebruikelijk weer overdreven.

    Goed beschouwd is JOOP.nl dat zich presenteert als onafhankelijk kritisch medium met haar zeer gekleurde linkse berichtgeving geen haar beter.

  • Tim Tim, vr 14 mei 2010 12:50 in reactie op Florian Lichti Reageer op Tim

    Tim

    Ik geloof dat je bij een ramp waar meer dan 100 doden vallen niet links of rechts kan schrijven, wel beschaafd of onbeschaafd...
    wat een domme reactie!

  • YggY ..., vr 14 mei 2010 12:53 in reactie op Florian Lichti Reageer op YggY

    YggY

    Voort sommige mensen is relativeren een gave maar u heeft zojuist het relativeren tot kunst verheven.

    Sjappo

  • Just Lurking, vr 14 mei 2010 12:59 in reactie op Florian Lichti Reageer op Just

    Just

    Wat heeft links of rechts hier nu in hemelsnaam weer mee te maken?

  • Joop Schouten, vr 14 mei 2010 13:04 in reactie op Florian Lichti Reageer op Joop

    Joop

    En ik maar denken dat 'links' alleen maar 'kritisch' betekent....

  • Florian Lichti, vr 14 mei 2010 13:11 in reactie op Joop Schouten Reageer op Florian

    Florian

    "Links" betekent op een drammerige manier altijd overtuigd zijn van je eigen gelijk :-)

  • - -, vr 14 mei 2010 13:29 in reactie op Florian Lichti Reageer op -

    -

    Wat een kolder wat u hier schrijft. Deze ranzige vorm van journalistiek heeft namelijk niets te maken met links of rechts. Het betreft gewoon een ranzige vorm van journalistiek bedrijven. Niets meer en niets minder.

    U probeert er een polemisch links versus rechts en visa versa thematiek aan vast te knopen met als enige doel reacties te ontlokken. Waarvan akte, maar inhoudelijk is het verder weinig interessant natuurlijk.

  • Schuur (zaam), vr 14 mei 2010 13:31 in reactie op Florian Lichti Reageer op Schuur

    Schuur

    Joop.nl is géén onafhankelijk medium, maar onderdeel van de Vara, dat sowieso.

    Maar als 'links' staat voor drammerig, dan valt 'rechts' onder de noemer ongenuanceerd, oppervlakkig en de illusie overal verstand van te hebben.

    Mvgr - B

  • Just Lurking, vr 14 mei 2010 13:36 in reactie op Florian Lichti Reageer op Just

    Just

    De enige die nu drammerig bezig is, ben jezelf. Je hebt de plank totaal misgeslagen met je opmerking, maar geeft dat uiteraard niet toe.

  • Isis Maät, vr 14 mei 2010 15:15 in reactie op Florian Lichti Reageer op Isis

    Isis

    Volgens mij ben je hartstikke gefrustreerd dat die rechtse krant van je zo'n gigantische blunder heeft begaan, dus moet links het maar weer eens bezuren. Over drammen gesproken.

  • Joop Schouten, vr 14 mei 2010 15:37 in reactie op Florian Lichti Reageer op Joop

    Joop

    Wel 'leuk' dat iedereen hier z'n drammerige gelijk kan wegzetten en beargumenteren.
    Toch?
    Want als er niemand dramt met niemand vallen er klappen i.p.v. kladjes. (Vrij vertaald naar een oude poster-tekst.)
    : )

  • Mees ., vr 14 mei 2010 13:47 in reactie op Florian Lichti Reageer op Mees

    Mees

    Je wilt je punt maken en vóórdat je je punt maakt schrijf je eerst even..."Ik vind dit ook ranzige journalistiek"

    Door dat eerst te noemen denk je voor jezelf goed te kunnen praten daarna zelf net zo ranzig bezig te zijn in wat je daaronder schrijft.
    Wat heeft links of rechts hier mee te maken?
    Goede berichtgeving is niets mis mee het gaat erom dat je hoort weet dat je als journalist geen ethische grenzen mag en kan overschrijden.
    Dat is wat er gebeurd is en daar valt iedereen zeer terecht over.

  • Mostafa Mouktafi, vr 14 mei 2010 12:38 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Ik vergeet het nooit, toen twee journalisten van de Telegraaf in de cel werden gegooid wegens het niet schenden van hun criminele bronnen, terwijl justitie dat van hun eiste, stond de volgende dag in de voorpagina van de Telegraaf met hoofdletters: ''LAAT ZE VRIJ''
    Ik dacht: verdorie, wie is in Nederland de rechter? de Telegraaf of de rechter zelf?!!

  • Ruud T, vr 14 mei 2010 18:17 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Ruud

    Ruud

    Totaal andere zaak die de persvrijheid aan het aantasten was.

  • YggY ..., vr 14 mei 2010 12:19 Reageer op YggY

    YggY

    Ik loop al iets langer op deez aardkloot rond en ben dus ook niet echt verbaasd dat juist de Telegraaf dit flikt.

    Ik ken die krant al zo'n veertig jaar en de krant is al veertig jaar lang ranzig.

  • Een BeetjeNuanceGraag, vr 14 mei 2010 12:17 Reageer op Een

    Een

    De Telegraaf de diepst gezonken krant van Nederland. Bah, bah en nog eens bah! Riooljournalisten!!!!

  • Jo simon, vr 14 mei 2010 12:11 Reageer op Jo

    Jo

    Beste consumenten,.... akkoord u lust er wel pap van. :-)

    Zo dacht ook de telegraaf in tegenstelling tot wat Hugo Barst vond van vlucht XXXXX,........ we gaan eens effe lekker belle.

    Dit is de standaardzin bij het jureren van idols oid.
    "Beste mensen,.. ga maar lekker belle".

    Zulk een emphatisch vermogen vinden wij zo knus en gezellig, 't is gewoon top. "Effe lekker belluh"

    De telegraaf hanteert Top-journalistiek die perfect past in de huidige mentaliteit van onze samenleving.

    De Wig uit Venlo scoorde in zijn topdagen 30 zetels met scanderen.

    Hoeveel melktandjes zou Ruben X nog hebben?
    Welke journalist zou hier achter kunnen komen?
    Jah ik lust er wel pap van,.....
    ;-)

  • Jan L., vr 14 mei 2010 12:10 Reageer op Jan

    Jan

    En een verklaring vanuit de Telegraaf. Kan iemand even een teiltje aangeven, de hypocrisie is onvoorstelbaar.

    "Verklaring Hoofdredactie AMSTERDAM - In de afgelopen uren zijn er veel vragen gesteld over de berichtgeving rond de ramp in Tripoli in De Telegraaf van vanochtend.

    Het spijt ons dat er onder onze lezers het gevoel is ontstaan dat De Telegraaf onzorgvuldig heeft gehandeld. Het is nooit onze bedoeling geweest om misbruik te maken van de situatie van Ruben.

    De hoofdredactie van De Telegraaf hecht eraan te benadrukken dat verslaggeefster Van der Graaf in het onverwacht ontstane telefoongesprek met Ruben niets heeft gezegd over het ongeval en de ernstige familieomstandigheden van het slachtoffer.

    De Telegraaf heeft tot publicatie besloten om dat Ruben symbool van leven is in deze enorme tragedie. De hoofdredactie respecteert de oproep van het kabinet om terughoudendheid te betrachten in de contacten met nabestaanden.

    Hoofdredactie De Telegraaf"

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/6714080/__Verklaring_Hoofdredactie__.html

  • Zjen Zen, vr 14 mei 2010 12:22 in reactie op Jan L. Reageer op Zjen

    Zjen

    ====in het onverwacht ontstane telefoongesprek met Ruben========

    Hoe doe je dat? Onverwacht een telefoongesprek hebben met iemand als je zelf belt?

  • YggY ..., vr 14 mei 2010 12:38 in reactie op Zjen Zen Reageer op YggY

    YggY

    De verslaggeefster belde naar een energiemaatschappij met vragen over de rekening en plots had ze het ziekenhuis in Tripoli aan de lijn en toen ze dat ziekenhuis aan de lijn had toen dacht ze, laat ik maar eens even met die Ruben gaan praten.

    Zo toevallig, je zou het bijna "het lot" gaan noemen

  • Zjen Zen, vr 14 mei 2010 12:52 in reactie op YggY ... Reageer op Zjen

    Zjen

    Het was haar telefoonbedrijf dat het deed..een verkeerde connectie.
    Per ongeluk.
    Stom van mij dat ik dat niet snapte.

  • Just Lurking, vr 14 mei 2010 12:10 Reageer op Just

    Just

    Vooropgesteld dat ik dit een walgelijke manier van journalistiek bedrijven vind, kan ik ook niet veel waardering hebben voor P&W die twee avonden achtereen het ongeval bij de staart hebben gepakt, en twee avonden achtereen de jongen in het ziekenhuis hebben laten zien plus, in de laatste uitzending, allerlei berichtgevingen uit het buitenland hebben getoond waar ook nog eens naam en toenaam van de jongen werden vermeld.

    Eerlijk gezegd word ik een beetje ziek van dit jounalistieke circus. Het is verschrikkelijk wat er is gebeurd, niemand zal dat ontkennen, maar het eindeloos herhalen van dezelfde beelden en het uitmelken van speculaties riekt naar sensatiezucht.

  • Fatima Bloodhooft, vr 14 mei 2010 12:06 Reageer op Fatima

    Fatima

    Schoften!

  • Schuur (zaam), vr 14 mei 2010 11:54 Reageer op Schuur

    Schuur

    "Correctie 10:30: Eerder werd vermeld dat De Telegraaf-verslaggever de jongen het overlijden van zijn ouders had gemeld. Dit is onjuist."

    De Telegraaf meldt:

    "Ruben vertelde dat hij zich niets van het ongeval kon herinneren en was nog niet op de hoogte gebracht van het verlies van zijn ouders Patrick en Trudy en zijn broertje Enzo (11). "

    Hoe kan ik deze twee uitspraken rijmen?????

    De verslaggever heeft dus niet zoiets gezegd als "Je familie is dood", maar eerder dus iets als "Heeft iemand je al verteld dat je familie dood is?"

    Ik weet niet welke van de twee ik erger vind.

    Mvgr - B

  • Jarig Straatsma, vr 14 mei 2010 12:02 in reactie op Schuur (zaam) Reageer op Jarig

    Jarig

    ""Ruben vertelde dat hij zich niets van het ongeval kon herinneren en was nog niet op de hoogte gebracht van het verlies van zijn ouders Patrick en Trudy en zijn broertje Enzo (11). "

    Hoe kan ik deze twee uitspraken rijmen?????"


    Je kunt uit zijn verhaal halen dat hij nog van niets weet, toch? Daar hoef je hem niets over te vertellen eerst. Met een paar simpele vragen kun je er achter komen, zonder de vraag te stellen of hij al weet of zijn ouders zijn overleden of hoe voelt dat nou?

    Vreemd eigenlijk: iedereen weet het, behalve dat arme jong

  • Fréderike Geerdink, vr 14 mei 2010 12:09 in reactie op Schuur (zaam) Reageer op Fréderike

    Fréderike

    Niet erg creatief ben je. Je kunt bijvoorbeeld vragen: 'Weet je wat er allemaal gebeurd is? Hebben de mensen die bij je zijn je verteld wat er is gebeurd?' Als het jongetje dan zegt: 'Nee, ik lig in het ziekenhuis en mijn benen doen pijn', dan kun je daar een conclusie uit trekken. Zo dom om te denken dat een Telegraaf-journalist zo erg zou zijn dat ze zo'n jochie zegt: 'Je ouders zijn dood, he, wist je dat al? Nee? Oh, sorry, nou, eh, tja ze zijn dus dood'. Echt niet.

  • Schuur (zaam), vr 14 mei 2010 12:17 in reactie op Fréderike Geerdink Reageer op Schuur

    Schuur

    Mogelijk, inderdaad, maar het zou me van een krant als de Telegraaf niets verbazen.

    Mvgr - B

  • Paul Verhoeven, vr 14 mei 2010 11:46 Reageer op Paul

    Paul

    Na ruim 25 jaar abbonee te zijn geweest van de telegraaf wordt deze vandaag opgezegt. Dit is de onsmakelijkste manier van een journalist die ik ooit heb meegemaakt.
    In één woord
    "BAGGER".

  • Schuur (zaam), vr 14 mei 2010 11:57 in reactie op Paul Verhoeven Reageer op Schuur

    Schuur

    Beter laat dan nooit.

  • Isis Maät, vr 14 mei 2010 12:07 in reactie op Paul Verhoeven Reageer op Isis

    Isis

    Ik hoop dat velen je zullen volgen.

  • Ruud Wiemer, vr 14 mei 2010 15:40 in reactie op Paul Verhoeven Reageer op Ruud

    Ruud

    Hoe heb je het 25 jaar uitgehouden, dag in dag uit die rotzooi te lezen.

  • Gerald Thus, vr 14 mei 2010 11:36 Reageer op Gerald

    Gerald

    De telegraaf: fout gebleven na de oorlog.

  • Bernie Whistler, vr 14 mei 2010 11:33 Reageer op Bernie

    Bernie

    "We gaan over lijken. Wij klauteren over wel 70 verse lijken als ik het nodig vind." En zo worden wij getuige van misschien wel de eerste natte riooldroom van baggerspecialist Sjuul Paradijs. Waarmee de schrijvende pers alweer een nieuw dieptepunt heeft bereikt.

    Sjuul voert de lijst met deze perverse score aan maar laten we er geen doekjes om winden: vrijwel alle media overschrijden in hun hijggtocht naar vette scoops alle geldende fatsoensgrenzen. Praat- & nieuwsprogramma's en kranten melken elk al dan niet relevant strohalmpje pathetisch uit om het lees- en kijkvee binnenboord te houden. Als nieuwsconsument ben ik twee dagen geleden al afgehaakt. Om fatsoensredenen.

  • babs haanstra, vr 14 mei 2010 15:26 in reactie op Bernie Whistler Reageer op babs

    babs

    Ik heb nog maar eens alle reacties hier nagelezen, Bernie, maar deze van jou kan ik van A tot Z onderschrijven. Ook ik heb als snel afgehaakt bij al die 'nieuwsrubrieken' die teren op de ellende van anderen!

  • Mees ., vr 14 mei 2010 11:23 Reageer op Mees

    Mees

    Onvoorstelbaar!!!
    Heb er geen woorden voor.
    Hoe ver moet je gaan dat je dit soort ramptoerisme door een krant nog moet accepteren.
    Schaam me diep dat waar vroeger journalisten nog op gepaste afstand bleven in dit soort zaken men zoveel grenzen aan het overschrijden is.
    Telegraaf moet zich diepen diep schamen.
    Het is niet een ander,het zit in de kern van het journalisme wat Juul Paradijs voorstaat dat hij dit soort zaken laat gebeuren.
    Ik walg ervan.
    Een jongetje wat het ergste van het ergste heeft meegemaakt dat je als mens kan gebeuren zo te misbruiken ter meerdere glorie van jezelf.
    Juul Paradijs....voor mij heb jij voor eeuwig afgedaan.

  • Christiaan Kramer, vr 14 mei 2010 11:19 Reageer op Christiaan

    Christiaan

    De Telegraaf, de grootste krant van Nederland, richt zich op een dwarsdoorsnede van de Nederlandse samenleving. Door dat zij de grootste zijn, lukt hen dat aardig. Wat zegt dat over de mentaliteit van de gemiddelde Nederlander?

  • Zjen Zen, vr 14 mei 2010 11:29 in reactie op Christiaan Kramer Reageer op Zjen

    Zjen

    Hoeveel klanten van de Telegraaf stemmen VVD?

  • Piet de Geus, vr 14 mei 2010 11:43 in reactie op Zjen Zen Reageer op Piet

    Piet

    "Hoeveel klanten van de Telegraaf stemmen VVD?"

    Google is je vriend: in 2006 was dat 20% volgens een onderzoek van De Hond.

  • Zjen Zen, vr 14 mei 2010 11:51 in reactie op Piet de Geus Reageer op Zjen

    Zjen

    in 2006.
    De Hond.

    Ik kan er niet echt iets mee. Te oude gegevens en een De Hond peiling.

    Maar goed, die 20% is toch wel een richtgetal.

    Bedankt Piet.
    ( en hou nou eens op zo aardig te zijn Ja?!)

    en nee, echt belangrijk is het niet.
    :)

  • Piet de Geus, vr 14 mei 2010 12:14 in reactie op Zjen Zen Reageer op Piet

    Piet

    Iets recenter, maar nog steeds van De Hond, is een onderzoek van maart vorig jaar. Daar is de volgorde onder Telegraaflezers: PVV, CDA, PvdA, VVD.

    Inmiddels zal de PVV gezakt zijn ten gunste van de VVD. Wat betekent dat zoals traditioneel het geval is fatsoenspartij CDA het grootst is onder de Telegraafaanhang. Dat is altijd ruim een derde. Weten we meteen hoe het met de normen en waarden zit.

    Helaas niks kunnen vinden over de SP-stemmer, terwijl je mag verwachten dat die korte teksten en slogans in grote letters wel op prijs weet te stellen. (Genoeg aardig geweest.)

  • Joop Schouten, vr 14 mei 2010 12:58 in reactie op Piet de Geus Reageer op Joop

    Joop

    Hoi Piet. Het viel mij laatst op dat Roemer tijdens een interview in de trein, op tv uitgezonden, een Telegrof voor zich had liggen.
    Zo zie je maar....
    : )

  • Zjen Zen, vr 14 mei 2010 13:17 in reactie op Joop Schouten Reageer op Zjen

    Zjen

    Die kreeg ie in zijn handen gedouwd ook al protesteerde hij. Wedden?

  • Joop Schouten, vr 14 mei 2010 16:58 in reactie op Zjen Zen Reageer op Joop

    Joop

    O.k. om een krat tomaten.

  • Just Lurking, vr 14 mei 2010 13:39 in reactie op Joop Schouten Reageer op Just

    Just

    Volkomen logisch van Roemer, @Joop. Als je je vijand effectief wilt bestrijden, moet je wel weten wat hij doet. Daarom vind ik het zo stom van Wilders dat hij niet naar al die 'verschrikkelijke linkse programma's' kijkt. ;)

  • Piet de Geus, vr 14 mei 2010 13:47 in reactie op Joop Schouten Reageer op Piet

    Piet

    Terwijl je als treinreiziger toch de keuze hebt uit diverse gratis kranten op een formaat dat in de trein veel handiger te lezen is...

  • Christiaan Kramer, vr 14 mei 2010 11:45 in reactie op Zjen Zen Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Is het belangrijk om te weten hoeveel Telegraaf-lezers VVD-stemmers zijn? Het gaat toch om datgene wat sociaal acceptabel is. De Telegraaf heeft een goede sportsectie voor wie geïnteresseerd is in sport en heeft een kundig financiële redactie. VVD-stemmers kunnen de Telegraaf om die redenen lezen en daar is niks mis mee. Zolang ze de rest maar overslaan.

  • Marcello Christiani-Mulder, vr 14 mei 2010 11:30 in reactie op Christiaan Kramer Reageer op Marcello

    Marcello

    Ik weet wel zeker dat die gemiddelde populatie die jij bedoeld het hier ook allemaal niet mee eens is. Het is ook een beetje te makkelijk om weer hele groepen en soorten en kleuren te gaan betrekken bij iets dat daar los van staat.

    Een journalist zou een gedegen opleiding moeten hebben gevolgd en zodoende ook zijn of haar grenzen moeten kennen. En anders zeer zeker de hoofdredactie wel.

  • Christiaan Kramer, vr 14 mei 2010 12:07 in reactie op Marcello Christiani-Mulder Reageer op Christiaan

    Christiaan

    In dit geval is het dus duidelijk dat de betrokken journalist geen gedegen opleiding heeft genoten en/of haar grenzen niet kent en dat de hoofdredacteur daar ook niet mee zit. Het is niet de eerste keer dat De Telegraaf de grenzen opzoekt en overschrijdt. Om nog niet te spreken van de vele malen dat De Telegraaf haar eigen artikelen moet rectificeren omdat ze niet waar zijn of omdat er te haastige conclusies worden getrokken.

    De Telegraaf is op veel punten een foute krant punt
    Lezers die de onzin uit De Telegraaf lezen om te weten zijn fout punt

    De Telegraaf is de grootste krant van Nederland, dus zegt dat iets over de gemiddelde Nederlandse mentaliteit. Daarmee zeg ik niet dat Telegraaf-lezers de gemiddelde Nederlandse mentaliteit vertonen, maar dat het wel iets zegt over de gemiddelde mentaliteit omdat het in de bepaling daarvan een groot aandeel heeft.

  • Lola Travelli, vr 14 mei 2010 11:16 Reageer op Lola

    Lola

    Weg met de Telegraaf, de krant van onbeschoft Nederland, groep op Facebook:
    http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=121097574580490

    Al was het maar om een uitweg te vinden voor de grote woede die ik voel jegens de Telegraaf. Reacties over deze onbeschaafde actie op de 'Wat u zegt' van deze stinkkrant worden verwijderd door de redactie. Zo blijkt maar weer dat de Telegraaf zich geen raad weet met kritiek die de krant zelf krijgt. Wel alles zelf bekritiseren, maar niet tegen kritiek kunnen.

  • Hans van der Helm, vr 14 mei 2010 11:08 Reageer op Hans

    Hans

    De Telegraaf heeft niets geleerd van zijn verleden. Het is dat door geld deze krant weer vervroegd de markt op kon gaan.
    Ik ken de krant nog vanuit de oorlog en zijn foute kant en ook nu weer zoiets onbehoorlijkst.
    Overigens heb ik nog nooit na de 2e WO, 1 letter in de Telegraaf gelezen. Alleen al van het vast houden krijg je uitslag aan je handen van en van de inhoud moet je kotsen.
    Ik noem het nog altijd de"krant van nationalistisch Nederland"
    Ik begrijp niet dat er zoveel mensen zijn die deze pulp krant lezen. Walgelijk !!!!!

  • Isis Maät, vr 14 mei 2010 11:26 in reactie op Hans van der Helm Reageer op Isis

    Isis

    "Ik begrijp niet dat er zoveel mensen zijn die deze pulp krant lezen".

    Ik wil er mijn deurmat zelfs niet door laten bevuilen.

  • Isis Maät, vr 14 mei 2010 11:07 Reageer op Isis

    Isis

    Steeds wordt ik weer bevestigd in het oordeel over deze krant. Je kunt allerlei superlatieven bedenken. Wat een vreselijke krant. Gaan bijna letterlijk over lijken. Schande!!!!!!!!

  • Zjen Zen, vr 14 mei 2010 11:06 Reageer op Zjen

    Zjen

    Het lijkt erop , zoals ik het lees, dat het enige nieuws is dat het de Telegraaf gelukt is het kind aan de telefoon te krijgen maar verder niks.
    Dat is dan het nieuws.
    En daar worden dan weer kranten op verkocht.
    Het nieuws is dat men tegen het dringende verzoek in van nabestaanden via de overheid om met rust gelaten te worden geen gehoor geeft.

    En dat is niks nieuws voor de Telegraaf.
    Het is en blijft een rotkrant.

  • Bor de Wolf, vr 14 mei 2010 10:55 Reageer op Bor

    Bor

    Volgens mij kun je de nabestaanden/overlevende geen grotere dienst bewijzen dan dit voorval volkomen te negeren. Waarom gebeurt dat niet?
    Joop.nl lift gewoon mee.

  • Rob Aker, vr 14 mei 2010 10:44 Reageer op Rob

    Rob

    Getuigt dit artikel niet van eenzelfde sensatiezucht?

  • Eline W, vr 14 mei 2010 10:58 in reactie op Rob Aker Reageer op Eline

    Eline

    Nee, want de telegraaf heeft het al gedaan. Er niet over berichten is negeren wat ze gedaan hebben, en dan zeg je dus eigenlijk dat je er geen moeite mee hebt.

  • Opinius Media, vr 14 mei 2010 11:17 in reactie op Rob Aker Reageer op Opinius

    Opinius

    Nee,m.i. getuigt het als een aanklacht naar de werkwijze van journalisten die m.i. allang eens wat meer hun plek moesten weten m.b.t. hoe je je vak behoort uit te oefenen.
    Het is de hoogste tijd dat de toenemende reinste journalistieke verdwazing eens wat meer aan de kaak gesteld mag .
    Zij het niet in deze, strafrechtelijk vervolgd zou moeten worden.
    Vrijheid van pers,is een te breed begrip geworden dat in de onbegrensdheidlangzaaman in zijn eigen waanzin verzuipt.

    En alles staat erbij en kijkt er naar.
    o het was een wonder.
    Hier ligt m.i. langzaamaan een dringende taak voor de wet die dat eens wat genuanceerder vast mag gaan leggen voor heren /dames verslaggevers in de toekomst.
    de limit.

  • Bor de Wolf, vr 14 mei 2010 11:58 in reactie op Opinius Media Reageer op Bor

    Bor

    Kortom je bedoelt censuur.

  • Opinius Media, vr 14 mei 2010 14:34 in reactie op Bor de Wolf Reageer op Opinius

    Opinius

    nee, ik ben erger in het bedenken ,ik bedoel dat verslagggevers die zich op dusdanige manier te buiten gaan waarin men daadwerkelijke geestelijke schade aangericht wordt ,het handwerk voorgoed genomen moet worden m.b.t. beroep.
    Op andere werkvloeren weten ze daar vanuit de wet (binnen dergl indicatie m.b.t. schade toe brengen binnen ambt uitoefening) in de wet toch ook raad mee.

  • Rob Aker, vr 14 mei 2010 13:44 in reactie op Rob Aker Reageer op Rob

    Rob

    Ik krijg de indruk dat Joop.nl hier een punt denkt te scoren t.o.v. de Telegraaf (ideologisch elkaars lijnrecht tegenover elkaar). Het punt wordt echter behaalt ten kosten van dit vliegrampslachtoffertje, die nu nog weer een keer in het nieuws is. Joop.nl lijkt hier niet mee te zitten.

  • Opinius Media, vr 14 mei 2010 14:40 in reactie op Rob Aker Reageer op Opinius

    Opinius

    ik weet niet of joop hier daarop uit is.
    maar zou mijn mening ook wel zonder ene Joop hebben gehad,
    het aan de kaak stellen van "journalistieke verdwazing die intussen menselijke regelrechte schade aan gaat richten op minderjarigen " moge dat duidelijk zijn .
    Mij interessert namelijk niet welke omroep of krant dit flikt,..het kan niet.basta.

  • Caligula julii, vr 14 mei 2010 10:40 Reageer op Caligula

    Caligula

    Uiteraard is het de walgelijke Telegraaf die de grenzen van het betamelijke overschrijdt. Ik hoop dat dit ze abonnementen gaat kosten. De rest van de media vooral de TV vond ik overigens even hijgerig en slecht. Deze ramp was een absoluut journalistiek dieptepunt voor Nederland. Over een vliegramp valt nu eenmaal weinig te melden. als je dan al die onzinnige extra uitzendingen moet gaan vullen krijg je vanzelf het fenomeen dat de redacteuren op zoek gaan naar emo-tv en onzinnige details die geen nieuwswaarde hebben.

    Vol ongeduld en met kwijl uit de mond wacht de media op de volgende ramp.

  • Rogier S., vr 14 mei 2010 10:40 Reageer op Rogier

    Rogier

    Laat dat kind toch lekker met rust.

  • Eline W, vr 14 mei 2010 10:40 Reageer op Eline

    Eline

    Uhm, en wat denken ze daarmee te bereiken. 80% van hun lezers kan toch niet lezen, die kijken alleen maar plaatjes...

    Maar even serieus, dat jongetje is 9, en is nog steeds niet op de hoogte van het feit dat zijn ouders zijn overleden, een 9 jarige kan toch wel inzien dat als je opeens een krant aan de telefoon hebt, en je nog niets van je ouders gezien of gehoord hebt dat er dan iets heel goed mis is.

    Het is niet alleen ziekelijke sensatiezucht (iets wat geen goede eigenschap is voor iets dat zich krant wil noemen). Het is ook nog eens heel erg gevaarlijk voor dat kind.

  • Piet de Geus, vr 14 mei 2010 10:40 Reageer op Piet

    Piet

    En wat schrijft Jolande van der Graaf: "Ruben vertelde dat hij zich niets van het ongeval kon herinneren en was nog niet op de hoogte gebracht van het verlies van zijn ouders Patrick en Trudy en zijn broertje Enzo (11)."

    Oftewel Jolande van der Graaf heeft hem maar even telefonisch op de hoogte gesteld van het verlies van zijn familie. Jolande van der Graaf, onthouden die naam!

  • Jarig Straatsma, vr 14 mei 2010 10:55 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jarig

    Jarig

    Ho ho , Piet. Dat staat er niet. Je suggereert dat ze dat heeft vertelt, maar door een paar simpele vragen kun je aannemen dat hij nog van niets weet, zonder het er zelf over te hebben.

    Geef die Telegraaf nou niet te veel aandacht. Daar smullen dat soort randdebielen van.

  • Joe Speedboot, vr 14 mei 2010 11:28 in reactie op Piet de Geus Reageer op Joe

    Joe

    Jolande van der Graaf was al eerder in opspraak. De AIVD heeft vorig jaar een inval bij mevrouw thuis gedaan ivm lekken van haar echtgenoot, een ex AIVD-er...

  • Stan B., vr 14 mei 2010 10:26 Reageer op Stan

    Stan

    Mogen we blij zijn dat Wakker Powned van Nederland nog geen programma heeft; die hadden al met de camera aan het bed van het jochie gestaan.

  • Opinius Media, vr 14 mei 2010 10:24 Reageer op Opinius

    Opinius

    Als familie waren deze nog niet klaar met mij.
    aangifte doen naar die krant en vervolging wegens een ernstige overtreding: het ernstig geestelijk letsel op toebrengen op een minderjarige.
    Een stevige "Denkzettel verpassen" zoals dat heet, zodat de media zich weer eens herinnert waar hun plaats is.

  • Etienne Stekelenburg, vr 14 mei 2010 10:19 Reageer op Etienne

    Etienne

    Het wachten is op de Telegraaf foto met opengeriste lijkzakken om de dode slachtoffers te tonen.

    De Krant voor Comateus Nederland.

  • Jan L., vr 14 mei 2010 10:17 Reageer op Jan

    Jan

    Ranzig tuig is het. Voor de debielen die een Telegraaf-abbo hebben. De snelste manier om dit te beëindigen is telefonisch via +31 (0)88 824 824 2 (keuze 4).

    Via Twitter is trouwens @telegraafboycot opgezet als geluid van walging.

  • Piet Puck, vr 14 mei 2010 10:16 Reageer op Piet

    Piet

    Echt onzettend schandalig. De Telegraaf moet zich diep en diep schamen. Wat mij betreft moet de Telegraaf een flinke straf voor krijgen. Ik had al helemaal niks met deze krant en nu al helemaal niet meer.

  • Paula Pop, vr 14 mei 2010 10:13 Reageer op Paula

    Paula

    Blijkbaar zijn er geen regels in het Libische ziekenhuis waar het jongetje ligt. Wij zouden onze patienten NOOIT blootstellen aan de media! Dat mogen en willen we niet. De Telegraaf maakt samen met dat ziekenhuispersoneel misbruik van het feit dat die regels er niet zijn.
    Ik hoop bijna dat de verslaggeefster van de Telegraaf ooit zelf iets meemaakt waarbij haar familie groot op de voorpagina van die rioolkrant komt!

  • Sylvia Stuurman, vr 14 mei 2010 10:26 in reactie op Paula Pop Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Ik denk niet dat die journalist zich als journalist heeft uitgegeven....

  • Paula Pop, vr 14 mei 2010 10:46 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Paula

    Paula

    Maar de foto's van het kind zijn aan zijn bedje gemaakt. Daar moet ziekehuispersoneel bij zijn geweest.
    Ook de telefoontjes van een persoon die in de belangstelling van de media staat, horen door het zkh personeel gescreend te worden.
    Mijn werkgever zorgde zelfs voor volledige privacy van een topcrimineel!!

  • Zeer Voornaam, vr 14 mei 2010 11:15 in reactie op Paula Pop Reageer op Zeer

    "en was nog niet op de hoogte gebracht van het verlies van zijn ouders "

    Dat heeft die "journalist" dan maar even gedaan. Ontslag lijkt mij op z'n plaats. Of minstens verschijning voor de tucht commissie.

  • Zeer Voornaam, vr 14 mei 2010 11:23 in reactie op Paula Pop Reageer op Zeer

    "... stond [...] De Telegraaf te woord. ..."
    Euh... Als ik jou bel, sta jij mij dan te woord? Ik dacht dat dat meer iets is voor als iemand in nieuwspoort z'n nieuwtje naar de journalisten brengt.
    Moet er niet weer eens een cursus Nederlands op die school voor journalistiek komen? Dan kunnen ze misschien gewoon beginnen met:
    " Na misleiding over wie wij waren vertelde het slachtoffer, wiens naam we even zijn vergeten, ons het volgende:... ".
    " Toen wij hem vroegen hoe hij het nou vond dat zijn ouders en broer wel levend zijn verbrand reageerde hij verrast alsof hij dat nog niet wist. "

    De Telegraaf, de krant voor ziek Nederland.

  • Olav L, vr 14 mei 2010 12:50 in reactie op Paula Pop Reageer op Olav

    Olav

    Ik vermoed dat ze in het Libische ziekenhuis nog wat naïef zijn waar het de omgang met de (internationale) pers betreft. In een land met persvrijheid weet iedereen dat je persmuskieten ook gerust van je af mag slaan als ze te hinderlijk worden. In een onvrij land als Libië moet men dat nog leren. Dus dan krijg je dat journalisten òf totaal het werken onmogelijk wordt gemaakt òf dat ze juist met te veel respect worden behandeld. En de Westerse journalisten maken daar natuurlijk gehaaid gebruik van.

  • Rob Poort, vr 14 mei 2010 10:09 Reageer op Rob

    Rob

    Niet te geloven. En ik vond PenW al te ver gaan. Hopelijk hijst Sjuul zijn overmatige lichaam binnenkort in een ultra-light, kunnen wij ook bellen

  • Joop Schouten, vr 14 mei 2010 10:08 Reageer op Joop

    Joop

    Wat een schoften zitten er bij De Telegrof zeg.

    ....Wat voor mens-type leest deze baggerkrant eigenlijk nog?
    Bekakte tokkies?

    De Telegrof.
    Krant van Voyeuristisch Nederland.

  • , vr 14 mei 2010 10:20 in reactie op Joop Schouten Reageer op

    Neen. Krant van 'Walgelijk Nederland'!!

  • Joop Schouten, vr 14 mei 2010 10:57 in reactie op Reageer op Joop

    Joop

    : ) Ook goed....

  • Mostafa Mouktafi, vr 14 mei 2010 12:33 in reactie op Joop Schouten Reageer op Mostafa

    Mostafa

    De Televaag noemt mijn neus hem altijd.

  • Tim Tim, vr 14 mei 2010 12:47 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Tim

    Tim

    Is dat niet hoe de krant op GeenStijl genoemd wordt? Hebben we hier een infiltrant van de roze brigade? :)

  • Mostafa Mouktafi, vr 14 mei 2010 13:01 in reactie op Tim Tim Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Nooit bij GeenStijl over de vloer geweest, geen één keer.
    De Telegraaf werd Televaag genoemd door een discussievriend van mij, 3 jaar geleden bij NRC-Site.

  • Joop Schouten, vr 14 mei 2010 13:02 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Joop

    Joop

    : )

  • Paradox !, vr 14 mei 2010 10:07 Reageer op Paradox

    Paradox

    smakeloos, zonder twijfel.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven