18 juli 11 22:50 Reageer (49) Media RSS

Sport kijken op tv gevaar voor volksgezondheid

Sportkijker eet het ongezondst

Eten voor tv is het ongezondste tijdens sportwedstrijden. Dat concludeert Isabelle Goossens na onderzoek voor haar studie Communicatiewetenschappen aan de universiteit van Leuven.

Goossens ondervroeg tv-kijkers over hun eetgedrag tijdens het buizen. Dat blijkt over het algemeen niet buitensporig noch erg ongezond. Wel wordt er meer gegeten en gedronken als er met meerdere mensen tegelijk wordt gekeken. En een uitzondering vormen sportprogramma's. Daarbij worden de meeste ongezonde voedingsmiddelen naar binnen gewerkt. Dat is nu wetenschappelijk vastgesteld.

Eten onder het tv-kijken naar sport is onderdeel van de joods-christelijke traditie. Een paar jaar geleden werd zelfs de Stichting Bord Weer op Schoot gelanceerd om dit eeuwenoude ritueel van de ondergang te redden. Ook de veiligheid van het land blijkt er mee gediend omdat de meeste criminelen nog altijd worden gearresteerd terwijl ze met een bord op schoot naar Studio Sport kijken. Die gewoonte blijkt nu dus echter ongezond.

De Morgen: Eten voor tv is ongezondste bij sportwedstrijden

Laatste Reacties (49) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Magic Corona, do 11 augustus 2011 04:17 Reageer op Magic

    Magic

    Hoe gezond is het als je als publiek veel naar sportwedstrijden gaat?

  • Reinaert de Vos, wo 20 juli 2011 10:46 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Als het echt spannend wordt eet ik juist niets, dat kan ik dan niet hebben.

  • Sloot Water, di 19 juli 2011 14:07 Reageer op Sloot

    Sloot

    Hopelijk staat er in het onderzoek ook iets over de context waarin naar sport wordt gekeken. Finale wk voetbal tegen naar studio sport kijken tijdens de avondmaaltijd, is wat anders. Is er weleens onderzocht wat de invloed van het kijken naar sport qua stress is?

    De conclusie vlgs de onderzoekers in dit artikel http://www.sciencedaily.com/releases/2007/10/071014200545.htm is dat tv-kijken tijdens het eten af te raden is, maar als je het dan toch doet, dan wel gezamenlijk.

    Tijd voor een goede meta-analyse, lijkt me!

  • Jan Wijn, di 19 juli 2011 09:48 Reageer op Jan

    Jan

    Ik kijk nooit naar sport: de meest nutteloze bezigheid die er bestaat.

  • Hans van der Helm, di 19 juli 2011 10:46 in reactie op Jan Wijn Reageer op Hans

    Hans

    Zijn we in ieder geval al met z'n tweeën ;-))

  • Wim van Delft, di 19 juli 2011 13:19 in reactie op Jan Wijn Reageer op Wim

    Wim

    Wat voor jouw nutteloos is, is voor een ander nuttig.

  • , di 19 juli 2011 14:10 in reactie op Wim van Delft Reageer op

    Ja.
    Er blijven mensen bestaan die hun levensvervulling zien in sport.
    Wat voor mafketelige sport dan ook.

  • kees van eck, di 19 juli 2011 19:04 in reactie op Jan Wijn Reageer op kees

    kees

    Sport kan best goeie effecten hebben (voetbalwedstrijd Palestijnse team, Noord- tegen Zuid-Korea), dus zo onnuttig is het (er naar kijken) niet per se.

  • p v d, di 19 juli 2011 20:11 in reactie op Jan Wijn Reageer op p

    hear hear

  • Jan Wijn, di 19 juli 2011 09:39 Reageer op Jan

    Jan

    Daar heb ik geen onderzoek voor nodig. De meest fanatieke sportvolgers zijn vaak dikbuikige vatsige mannetjes die met een peuk in hun mond het grootste woord hebben over sport.
    Als ze zelf al aan sport doen komen ze met de auto naar het sportcomplex die ze bijna op het tennisveld parkeren en na een uurtje puffen op de grebbel staat hun klep wagenwijd open voor de snaks en het bier in de sportkantine.

  • Piet Knollema, di 19 juli 2011 09:31 Reageer op Piet

    Piet

    Is komkommers eten tijdens TV-kijken ook ongezond?

  • , di 19 juli 2011 09:50 in reactie op Piet Knollema Reageer op

    Is dat niet datgene wat iets te dikke meiden doen om vlak voor de zomervakantie weer in het bikkeniksje te kunnen passen?

  • Meta Foor, di 19 juli 2011 10:20 in reactie op Piet Knollema Reageer op Meta

    Meta

    het is er wel de tyd voor he....

  • Joe Speedboot, di 19 juli 2011 08:49 Reageer op Joe

    Joe

    Na 456 antwoorden op een online vragenlijstje blijkt bepaald eetgedrag globaal gepaard te gaan met sport kijken. Ongelooflijk dat je na zo'n flutonderzoekje Dr. voor je naam mag zetten..

  • Michiel Online, di 19 juli 2011 10:14 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Michiel

    Michiel

    "Na 456 antwoorden op een online vragenlijstje blijkt bepaald eetgedrag globaal gepaard te gaan met sport kijken. Ongelooflijk dat je na zo'n flutonderzoekje Dr. voor je naam mag zetten.."

    Ik denk dat ze binnenkort bij de verjaardagen als grote boosdoener uitkomen.

    Grappig is dat er nooit naar de producent gekeken wordt, of naar het economische systeem. Oh nee daar komen we niet aan. De burger moet het allemaal zelf aan kunnen. Dat is de vrijheid die we hebben. En in de opvoeding wordt het allemaal geregeld dat we zelfstandig om kunnen gaan met dit soort dingen.

    Jaaa de opvoeding. Weer de burger die de lul is.

    Zolang bedrijven groter worden, wordt de burger kleiner.

  • Piet de Geus, di 19 juli 2011 10:46 in reactie op Michiel Online Reageer op Piet

    Piet

    "Grappig is dat er nooit naar de producent gekeken wordt, of naar het economische systeem. Oh nee daar komen we niet aan. De burger moet het allemaal zelf aan kunnen."

    Zullen we het tv-kijken dan maar verbieden tot het economische systeem is veranderd, om de burger te beschermen die het tv-kijken niet aan kan?

    En meteen maar alcohol verbieden, omdat sommigen dat niet aankunnen. Rookwaren helemaal natuurlijk. Voedsel eigenlijk ook maar in een moeite door, gezien de obesitasplaag. En in water kun je verdrinken, dus alle meren, kanalen en rivieren moeten worden drooggelegd om de burger die het allemaal niet aankan tegen zichzelf te beschermen.

    Zou het eigenlijk niet makkelijker zijn om ons maar te beschermen tegen die burger die geen enkele verantwoordelijkheid aankan en meteen de schuld op een ander of het systeem gooit?

  • robert vd heide, di 19 juli 2011 13:30 in reactie op Piet de Geus Reageer op robert

    robert

    geen reclame bij publieke omroep zou een goed begin zijn

  • Piet de Geus, di 19 juli 2011 15:15 in reactie op robert vd heide Reageer op Piet

    Piet

    Goed idee, geen reclame. Hoeveel ben je bereid daarvoor te betalen?

  • robert vd heide, do 21 juli 2011 18:45 in reactie op Piet de Geus Reageer op robert

    robert

    publiek geld

    de overheid moet het betalen van het geld dat we ze daarvoor betalen (belasting )

    als zij het liever naar griekenland schenken en hier de sociale voorzieningen uitkleden ,is het niet raar als wij straks vergelijkbaar worden met roemenie en polen in de laatste decennia
    kaal uitgekleed en ononderhouden voorzieningen

    met paul witteman en matthijs naar de commercielen zie ik een pvv ook wel inbinden
    die hebben gewoon een hetze tegen onwelgevallige journalisten
    en mbt matthijs kan ik me dat wel voorstellen
    paul witteman is gewoon een redelijke journalist ,te laf om naast francisco v jole of Joris Luyendijk aan de top te staan die wel durfen de waarheid op tafel te leggen

  • Piet de Geus, di 19 juli 2011 10:15 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Piet

    Piet

    Altijd als ik zulke onderzoeken langs zie komen, verlang ik terug naar Jan Blokker.

  • Joe Speedboot, di 19 juli 2011 11:02 in reactie op Piet de Geus Reageer op Joe

    Joe

    Lol :)

  • Piet Knollema, di 19 juli 2011 11:20 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Piet

    Piet

    Heb jij het hele verhaal gelezen of baseer je je alleen maar op die paar regeltjes hierboven?
    En dat durft commentaar te gven op een ander?

  • Joe Speedboot, di 19 juli 2011 12:17 in reactie op Piet Knollema Reageer op Joe

    Joe

    Als je mijn reactie goed zou lezen, kan je zien dat ik me op meer baseer dan het bovenstaande artikel.

  • Piet Knollema, wo 20 juli 2011 10:50 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Piet

    Piet

    Ht enige wat ik lees is dat jij blijkbaar weet dat er 456 vragen zijn gesteld. Over de vragen en wat daarop de anrwoorden waren lees ik niets.

  • , di 19 juli 2011 08:41 Reageer op

    Nou, er moet hier in huis niemand het in zijn hoofd halen tijdens het eten TV te kijken, naar wat dan ook.
    Of er wordt niet gegeten.

  • Piet de Geus, di 19 juli 2011 11:40 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    "Of er wordt niet gegeten."

    Dat eten kan wel even wachten. Als het bier en de pantoffels maar worden aangereikt.

  • , di 19 juli 2011 12:34 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Heb je wat aan je handen?
    Dat doe je maar leuk zelf en het eten wordt lekker koud.

  • Piet de Geus, di 19 juli 2011 12:57 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    "Heb je wat aan je handen?"

    Nee, maar ik ben door ervaring wijs geworden: tijdens het kijken naar sport laten we de AB nimmer alleen, want voor je het weet staat er een programma op met openhartoperaties in close-up.

  • , di 19 juli 2011 13:10 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Getver.LOL

  • Meta Foor, di 19 juli 2011 08:30 Reageer op Meta

    Meta

    veel eten... goed voor de economie,
    gevolg: kortere levensverwachting ... goed voor de economie,

    en t verblijf in ziekenhuizen/bejaardentehuizen is een gruwel zodat er al snel gegrepen wordt naar de laagkwalietit du sgoedkope medicijnen.

    kortom: al dat sport is een complot van dit bruine kabinet.

    nu nog olymische spelen en de begroting si op orde

  • Biff Everwood, di 19 juli 2011 07:06 Reageer op Biff

    Biff

    Je kunt ook zeggen dat onder het eten vaak sport wordt gekeken. Sport wordt wellicht vaker tijdens etens- of snacktijd uitgezonden. Het gaat om causaliteit, niet om correlatie.

  • Berthold Hohenlowe-Langenberg, di 19 juli 2011 01:05 Reageer op Berthold

    Berthold

    'Eten onder het tv-kijken naar sport is onderdeel van de joods-christelijke traditie.' Wie verzint het?

    Ik ben goddomme joods-christelijker als ik ooit had gedacht blijkt nu. En ik kijk niet eens naar sport.

  • Piet de Geus, di 19 juli 2011 00:54 Reageer op Piet

    Piet

    Een Belgisch onderzoek onder 465 willekeurige respondenten op een online vragenlijstje. En daarmee kun je master in de communicatiewetenschappen worden... Typisch zo'n papiertje dat je nog het best tijdens een sportwedstrijd op tv als onderzetter voor je bierglas kunt gebruiken.

  • Semolina Pilchard, di 19 juli 2011 00:47 Reageer op Semolina

    Semolina

    Het niveau is weder om te huilen.

  • Aert Willem d'Holbach, di 19 juli 2011 00:32 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik had een studente met dezelfde naam in Gent. Ik zou zweren dat het dezelfde is. Als dat zo is heb ik het grootste vertrouwen in haar.

  • Rob Geurtsen, di 19 juli 2011 00:24 Reageer op Rob

    Rob

    Beste redactie

    U gaat te ver... en zit hartstikke fout. Uw bericht suggereert dat de bron die u gebruikt van mening is dat sport kijken met het bord op de schoot een joods-christelijke traditie is.

    Wat is dat eigenlijk een JOODS-CHRISTELIJKE TRADITIE? Bestaat die, buiten de gekonkullefoes van PVV en Christenen die het nodig vinden zich in eens pro Joods te tonen, terwijl tot en met het einde van de vorige eeuw absoluut niet het geval was.

    Hoe kan tv kijken met het bord op de schoot wat maximaal vijftig jaar geleden kan zijn ontstaan uit een Joods-christelijke traditie voortkomen. Hebben jullie wel eens in Marokko gekeken en Indonesië, en in Italië, waar joodse cultuur echt niet een grote bijdrage heeft geleverd sinds de tweede wereld oorlog...

    Het is een gotspe... leve Wilders en Bosma ze slagen er in ongeïnofrmeerde redactueren te compromitteren. Geweldig.

  • Grolschje ., di 19 juli 2011 01:12 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Grolschje

    Grolschje

    Ik geloof dat het een grapje was...

  • Aert Willem d'Holbach, di 19 juli 2011 06:44 in reactie op Grolschje . Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dat denk ik ook. Vooral met dat "eeuwenoude" vallen ze een beetje door de mand ;-) Dat in relatie tot de geschiedenis van de TV geeft namelijk te denken.

  • Ine Sessink, di 19 juli 2011 01:17 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Ine

    Ine

    Er was begin deze eeuw nog geen Joods-Christelijke traditie. Dat heeft de PVV er van gemaakt omdat ze in Israel hun grote voorbeeld zien in de strijd tegen de islam en omdat Wilders nog ergens een druppeltje Joods bloed schijnt te hebben.
    Maar de hele PVV mag van mij wel naar Israel vertrekken, want daar schijnt hun loyaliteit meer te liggen dan bij Nederland.

  • Hein van Leeuwen, di 19 juli 2011 08:36 in reactie op Ine Sessink Reageer op Hein

    Hein

    Er is nooit een Joods-Christelijke traditie geweest en die zal er ook niet komen.

  • zorba de griek, di 19 juli 2011 06:20 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op zorba

    zorba

    Uiteraard wast jouw PvdA weer eens zijn handen in onschuld. Maar of dat helemaal terecht is?

    ADO-spelers misdragen zich: We gaan op jodenjacht
    http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Sport/292470/ADOspelers-misdragen-zich-We-gaan-op-jodenjacht.htm

    Raad van Commissarissen

    Drs. H. (Henk) Jagersma
    Is vanaf 1 oktober 2007 lid van de Raad van Commissarissen. Jagersma studeerde internationale economie en was in Den Bosch PvdA-raadslid in de periode tussen 1981 en 1992. Van 1981 tot 1989 was hij medewerker bij de PvdA Tweede Kamerfractie en van 1990 tot 1992 was hij woordvoerder Rijksbegroting bij het ministerie van Financiën toen Wim Kok daar minister was.

    Drs. M.J.W. (Marco) Esser
    Is supporter van ADO Den Haag. Hij begon zijn supportersloopbaan in het Zuiderparkstadion op de West Tribune. Daarna verhuisde hij naar Midden Noord. In het nieuwe stadion volgt hij de wedstrijden vanaf de Haaglanden Tribune. In het dagelijks leven is Esser adjunct-directeur bij Den Haag Marketing, de overkoepelende marketing- en promotieorganisatie van de stad Den Haag. Daarvoor was hij onder meer politiek adviseur en woordvoerder van Jeltje van Nieuwenhoven en Wouter Bos en campagnemanager voor de PvdA bij de verkiezingen voor Europees Parlement, gemeenteraad en Tweede Kamer. Marco Esser studeerde politieke wetenschappen.

    http://www.adodenhaag.nl/adodenhaag/nl/html/algemeen/declub/organisatie/raadvancommissarissen.pshe

  • Piet Knollema, di 19 juli 2011 09:35 in reactie op zorba de griek Reageer op Piet

    Piet

    Wat probeer je nou te betogen?
    Zit je niet bij een totaal verkeerd onderwerp?

  • , di 19 juli 2011 09:41 in reactie op zorba de griek Reageer op

    Kun je er even bij vermelden wat precies de connectie is met het eten tijdens sportuitzendingen?

  • harry jager, di 19 juli 2011 00:13 Reageer op harry

    harry

    Volgens mij is een sportprogramma presenteren nog ongezonder, die Mart Smeets ontploft bijna.

  • Tulay M, di 19 juli 2011 00:08 Reageer op Tulay

    Tulay

    "De grootste criminelen worden nog steeds aangehouden als ze zondagavond voor Studio Sport zitten met een bord stamppot op schoot."
    De grootste criminelen worden opgepakt in de kleine uurtjes. Als ze in rem-slaap verkeren. Alleen bij de mindere, dus die met openstaande boetes, wordt zondagavond aangebeld.

  • Kees de Werker, di 19 juli 2011 00:55 in reactie op Tulay M Reageer op Kees

    Kees

    Er staat 'de meeste' niet 'de grootste', net als in het artikel waar naar gelinkt wordt

  • Tulay M, di 19 juli 2011 02:31 in reactie op Kees de Werker Reageer op Tulay

    Tulay

    Kijk nog eens goed. Er staat in het gelinkte artikel wel degelijk de grootste.

  • Marc 's Mening in de Marge, ma 18 juli 2011 23:47 Reageer op Marc

    Marc

    Wetenschap van de bovenste plank!

    (ergens onder een schuin dak op een stoffig zolderkamertje)

  • Grolschje ., ma 18 juli 2011 23:31 Reageer op Grolschje

    Grolschje

    "Eten onder het tv-kijken naar sport is onderdeel van de joods-christelijke traditie."
    :D hahaha

    Maar wel herkenbaar. Pizzatje besteld, pilsje in de hand, Champions League op de buis :).

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven