06 oktober 11 17:23 Reageer (60) Media RSS

Nina Brink achter nieuwe opiniesite Mootz

Update: Groenhuijsen reageert ... Opiniemakers geschokt, haken af

Voormalig Washington correspondent Charles Groenhuijsen heeft tegenover opiniemakers verzwegen dat zijn deze maand te lanceren website Mootz mede-eigendom is van het omstreden zakenduo Pieter Storms en Nina Brink. Hun betrokkenheid wordt onthuld door Parool-columnist Max Pam.

Mootz moet volgens eigen zeggen een onafhankelijke opiniesite worden.

Hierop krijgen honderden van naam en faam bekende Nederlanders de mogelijkheid van zich te doen spreken. Het initiatief is enthousiast ontvangen door onder andere prominenten als Hans van Baalen, Boris Dittrich, Guusje ter Horst, Leo Beenhakker en inmiddels ruim honderd andere potentiële opinieleiders.

Een steekproef onder reeds bekende deelnemers levert geschokte reacties op als verteld wordt dat Brink en Storms aandeelhouder zijn. "Ik val even stil," zegt Henk Krol geschrokken. De hoofdredacteur van de Gaykrant reageerde op een uitnodiging om mee te doen. Hij prijkt met de quote 'Wat een eer!' op de site. Nu ligt dat anders. "Ik wil weten hoe dit zit." Of hij nog mee wil doen? "Je hoort dat denk ik wel aan m'n reactie wat het antwoord is."

Esther Mirjam Sent, hoogleraar Economie en PvdA senator, reageert al even onthutst. Ze noemt het zorgwekkend en zegt dat van medewerking nu geen sprake meer kan zijn. Het lijkt haar onwaarschijnlijk dat Brink geen invloed uitoefent op de inhoud van de site.

Ook anderen laten weten zich terug te trekken. Een enkeling heeft zelfs al zijn naam laten verwijderen.

De betrokkenheid van Brink en Storms werd onthuld door Parool-columnist Max Pam. "Mootz heeft naast Groenhuijsen de volgende aandeelhouders: Frank Kloppert (uitgever), René Oosterman (oud-directeur RTL), Nina Storms (ondernemer) en Pieter Storms (journalist/TV-maker)." Hij oordeelt snoeihard:

"Wat de dames en heren, opinieleiders van Mootz voor ogen staat, is mij niet helemaal duidelijk, maar zeker is dat je je reputatie te grabbel gooit als je gaat twitteren voor het echtpaar Brink-Storms. Een betere manier om jezelf als opinieleider belachelijk te maken, bestaat er niet."

Volgens de Kamer van Koophandel is de naam Mootz Newscloud eigendom van TriDutch BV te Breda. Die BV is op zijn beurt weer eigendom van een bedrijf op Curacao. Bestuurder is Pieter Storms.

Update 11 oktober 00:02

Joop vroeg Mootz donderdag om een reactie. In een e-mail laat Charles Groenhuijsen nu weten:

Nina heeft in Mootz geen zakelijke rol en/of belangen. Zij is een gewaardeerd mede-initiatiefnemer en we maken graag gebruik van haar internet-expertise. Zij heeft noch aandelen noch redactionele zeggenschap. Mootz krijgt een constructie waarbij een stichting de baas is over de site.

Zonder Nina en Pieter: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (60) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • L. Brusselman, za 22 oktober 2011 23:07 Reageer op L.

    L.

    Over het algemeen haak ik tegenwoordig al af als het woord "bekende" in de zin voorkomt.

  • Jan de Boer, wo 12 oktober 2011 22:16 Reageer op Jan

    Jan

    Groenhuijzen: "we maken graag gebruik van haar internet-expertise"

    Oei, dat belooft niet veel goeds;
    World Online was ook zo'n internet-iets.

  • jozefjacob rachel, di 11 oktober 2011 02:42 Reageer op jozefjacob

    jozefjacob

    Zal Mootz eventueel een succes worden? Niet per se volgens mij. Links Nederland heeft al Joop.nl Vara, De Volkskrant, enz.. Rechts Nederland heeft al Elsevier, De Telegraaf enz.

  • Jan Jansen, di 11 oktober 2011 00:33 Reageer op Jan

    Jan

    Alles waar de naam van Storm Nina opduikt stinkt vreselijk naar 'vult u zelf maar in'.
    Voorts zitten we niet te wachten op de mening van de kudde bekende mensen. Het wordt tijd dat gewone mensen hun mening prominent gaan ventileren naar analogie van occupy.

  • Christiaan Huygens, ma 10 oktober 2011 09:46 Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Wat is nu het resultaat van al deze ongelooflijke intelligente opmerkingen?

    Gaan Nina en Storms hun geld terugtrekken? Lopen al de BN'ers weg?
    Nee, dus.
    En weer is er een dag geleefd, toch. Energie verspild voor wat?

  • Hanz Christian, zo 09 oktober 2011 14:07 Reageer op Hanz

    Hanz

    Volgens Sp!ts is GeenStijl de glorieuze ontdekker van de Brink/Storms-achtergrond :

    http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2011/10/opiniemakers-rennen-weg-bij-nieuwe-site

    En dat terwijl Joop.nl en Max Pam zo nauwgezet in de gaten worden gehouden.

  • Mary de France, zo 09 oktober 2011 16:05 in reactie op Hanz Christian Reageer op Mary

    Mary

    Ja, dat is helemaal om te gillen!

  • Wim Verver, za 08 oktober 2011 17:45 Reageer op Wim

    Wim

    Jammer als het niet doorgaat. Tegengestelde meningen bvorderen het debat en mogelijk verbeterde inzichten.

  • Ernst Anepool, za 08 oktober 2011 17:27 Reageer op Ernst

    Ernst

    De Thee Partij...

    Grappig om te zien hoe aan lager wal geraakte BNners telkens weer proberen de mensen voor de gek te houden :-)

  • jan bakker, za 08 oktober 2011 03:19 Reageer op jan

    jan

    Pardon??? `Hans van Balen, Leo Beenhakker,Guusje Ter Horst ..`opinion-leaders`???? La me niet lachen......

    Van Balen een foute jeugd en vertegenwoordiger van `Europa-light`, Beenhakker gek op geld, Ter Horst uiterst schimmigepraktijken....... tip voor Goenhuizen: Holleder komt bninnenkort vrij ......

  • Archie Bunker, vr 07 oktober 2011 19:09 Reageer op Archie

    Archie

    Ik zie het probleem van de opniemakers niet.

    Waarom wel publiceren op een webside die gefinancieerd wordt met publiek geld, en waarom niet op een site die wordt gefinancierd met privegeld?

    Ik zou zeggen: dames en heren "opiniemakers" doe de proof of the pudding. Er is vast wel een aanknopingpunt te vinden tussen de financiele crisis en world online.

  • Ernst Anepool, za 08 oktober 2011 17:29 in reactie op Archie Bunker Reageer op Ernst

    Ernst

    Ehm volgens mij is al dat geld dat Nina Brink van het publiek gestolen heeft in haar belastingontduikwedstrijd en handel met voorkennis en beursmanipulaties ook gewoon Publiek Geld dat eigenlijk in de schatkist had moeten belanden.

    EN voor die honderden miljoenen, kan Joop denkelijk tot het einde der tijden draaien...

  • Ginger Ted, vr 07 oktober 2011 11:47 Reageer op Ginger

    Ginger

    Vorige week nog kreeg hier, zeer terecht, Martin Bosma van de PVV, een smalend onthaal omdat deze kamervragen stelde over de zijns inziens mogelijke beïnvloeding van de NRC door grootaandeelhouder Derk Sauer, die algemeen bekend staat als SP-symphatisant. Hij kreeg daarop geestige antwoorden van de hem niet serieus nemende minister Bijsterveld, en iedereen lachte hem terecht uit, ik ook.

    Nu er precies hetzelfde aan de hand is met grootaandeelhouders die niet worden verdacht van linkse signatuur presteert dezelfde redactie hier om de rollen om te draaien en zelf dus een Bosmaatje te plegen.

    Ik lach om u en beweer nooit weer, zoals Fransisco van Jole onlangs deed dat slechts de opiniekolom, links op de site, politiek gekleurd is, en dus het redactionele middenkatern, altijd journalistiek onderbouwd en dus ongekleurd en afgewogen is.

  • Mike Peeters, vr 07 oktober 2011 12:22 in reactie op Ginger Ted Reageer op Mike

    Mike

    Er worden hier toch geen Kamervragen over gesteld?

  • Ginger Ted, vr 07 oktober 2011 13:59 in reactie op Mike Peeters Reageer op Ginger

    Ginger

    Nee, maar het ging ook niet om het stellen van de kamervragen maar om de blijkbaar alom als zodanig ervaren paranoïde denkwijze van in dit geval Bosma. Als je als redactie in het ene geval deze suggestie van een schijn van beïnvloeding onzinnig vindt, je daarover vrolijk maakt en daarover publiceert, dan in de andere toch ook? Dus als je je zelf schuldig maakt aan waar je de ander eerder om uitlachte, sta je dus nu zelf voor joker.

  • El Che, vr 07 oktober 2011 14:41 in reactie op Ginger Ted Reageer op El

    El

    Bosma en paranoïde zijn congruent. Dat is een feit.Daar kan noch Fransisco van Jole, noch u iets aan doen. Daarnaast wordt hij regelmatig gebruikt als joker of zet hij zichzelf regelmatig voor joker.
    De vraag is, laat u zich voor de denkbeelden van bosma voor joker zetten.
    http://www.youtube.com/watch?v=PmVusVh4TRQ

  • Ginger Ted, vr 07 oktober 2011 14:52 in reactie op El Che Reageer op Ginger

    Ginger

    Nee? Waarom? Hoezo zou hij mij zich met zijn denkbeelden voor joker zetten? Ikke niet begrijp.

  • El Che, vr 07 oktober 2011 15:06 in reactie op Ginger Ted Reageer op El

    El

    Enerzijds neemt u afstand van de denkbeelden van bosma, anderzijds verdedigt u, op een onderhuidse wijze, bosma. Deze tweespalt, die ik regelmatig in uw betoog zie, zet u voor joker.

    http://www.youtube.com/watch?v=8Ye1bJr0q-0&feature=related

  • El Che, vr 07 oktober 2011 15:32 in reactie op El Che Reageer op El

    El

    In uw reactie:Ginger Ted, vr 07 oktober 2011 14:38 in reactie op Hanz Christian Reageer op Ginger, geeft u een perfect voorbeeld van wat ik bedoel.

  • Ginger Ted, vr 07 oktober 2011 18:56 in reactie op El Che Reageer op Ginger

    Ginger

    Een vergelijking van evenzeer grote paranoïde domheid om de politieke voorkeuren van geldschieters als beïnvloedend te zien op de media waarin ze hun geld stoppen. Van in het ene geval Derk Sauer bij de NRC en in het andere geval van Brink in Mootz? En dat zou een verdediging van Bosma zijn? En onderhuids nog wel?:))) U is wellicht ook een tikje ook paranoïde?

  • Sylvia Stuurman, za 08 oktober 2011 16:17 in reactie op Ginger Ted Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Als je als redactie in het ene geval deze suggestie van een schijn van beïnvloeding onzinnig vindt, je daarover vrolijk maakt en daarover publiceert, dan in de andere toch ook?]

    Zie jij een krant als een opiniesite?

    Vreemd... Een krant bedrijft journalistiek.
    Een opiniesite publiceert opiniestukken.

    Daarbij is het nogal van belang van wie zo'n site is: met een opiniesite wil je iets bereiken. Het zal voor de meesten niet echt een plezierig gevoel zijn om opiniestukken te schrijven voor een oplichtster.

  • El Che, vr 07 oktober 2011 13:46 in reactie op Ginger Ted Reageer op El

    El

    "Ik lach om u"

    Lachen is gezond. Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. Ik lach ook wel eens om uw mening.

  • Arie Roos, vr 07 oktober 2011 14:00 in reactie op Ginger Ted Reageer op Arie

    Arie

    [Ik lach om u en beweer nooit weer, zoals Fransisco van Jole onlangs deed dat slechts de opiniekolom, links op de site, politiek gekleurd is, en dus het redactionele middenkatern, altijd journalistiek onderbouwd en dus ongekleurd en afgewogen is.]

    Hoezo niet ? Dit artikel doet niets anders, dan het weergeven van reacties van mensen. Het is een zuiver nieuwsartikel, geen opinieartikel.

  • Hanz Christian, vr 07 oktober 2011 14:17 in reactie op Ginger Ted Reageer op Hanz

    Hanz

    TIP: als je dan toch nodig appels met peren wil vergelijken; begin dan met de zin: 'Het is natuurlijk een beetje appels met peren vergelijken, maar...'

    Dan heb je je tenminste een beetje ingedekt voor de stompzinnigheid in je tu quoque.

  • Ginger Ted, vr 07 oktober 2011 14:38 in reactie op Hanz Christian Reageer op Ginger

    Ginger

    Zoals appels en peren beide boomvruchten zijn en twee verschillende fouten die in hun aard gelijk zijn ook beide fouten zijn?

  • Dr. Strangelove, za 08 oktober 2011 19:48 in reactie op Ginger Ted Reageer op Dr.

    Dr.

    Jammer dat je niet bekend bent met de feiten. Dirk Sauer is aandeelhouder, via Lux Media, maar geen grootaandeelhouder. Dat is de familie Brenninkmeijer. Die bezitten 80% van de aandelen.

    Zo heeft Martin Bosma, en het gelach in de tweede kamer U een aardig verhaal op de mouw gespeld, en weer is fictie de wereld ingeslingerd als ware het feit.

  • Bernard A. Tikker, vr 07 oktober 2011 10:30 Reageer op Bernard A.

    Bernard A.

    Waarom zou Henk Krol niet willen schrijven voor een site die gefinancieerd is door o.a. Storms en Brink? Heb ik gemist dat ze de homo-gemeenschap iets vreselijks hebben aangedaan?

  • El Che, vr 07 oktober 2011 12:36 in reactie op Bernard A. Tikker Reageer op El

    El

    Brink is het ultieme voorbeeld van iemand die zich scrupuleus en ongelimiteerd verrijkt heeft over de rug van anderen. Een voorbeeld waardoor de financiele wereld nu in de problemen zit waarvoor de belastingbetaler kan opdraaien.

  • Mad Pride, do 06 oktober 2011 21:25 Reageer op Mad

    Mad

    Goh, een opinie-website heeft financiers...
    Echt schokkend vind ik dit verhaal nou echt niet. Alle mensen, die zich nu afwenden van het initiatief lijken me ook wel enig boter op hun hoofd te hebben. Het is namelijk ook met het geld van Brink en Storms zeer wel mogelijk een "onafhankelijke opiniesite", of iets wat daarvoor door kan gaan, te runnen, lijkt me.

  • Arie Roos, do 06 oktober 2011 20:43 Reageer op Arie

    Arie

    Hm ... Op zich spreekt het initiatief me wel aan. Als je kijkt naar de mensen die ze hebben benaderd, dan worden alle politieke stromingen wel zo'n beetje vertegenwoordigd. Het verdient een kans, wat mij betreft. Als blijkt dat Storms of Brink er een propagandaplatform van maken, kunnen de auteurs alsnog stoppen.

  • Erik Does, do 06 oktober 2011 23:31 in reactie op Arie Roos Reageer op Erik

    Erik

    Ben ik met je eens. Ik vond het er wel aardig uitzien en was / ben wel benieuwd. Ik vind Groenhuijsen wel te pruimen in het algemeen. Maar van Storms en Brink moet ik weinig hebben.

  • Joop Schouten, do 06 oktober 2011 20:30 Reageer op Joop

    Joop

    Soort zoekt soort.

  • Rob Geurtsen, do 06 oktober 2011 20:27 Reageer op Rob

    Rob

    Ben ik nou gek? Dit is toch al een paar dagen bekend?

  • Piet de Geus, vr 07 oktober 2011 00:28 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Piet

    Piet

    Je bent niet gek. De column van Pam verscheen 24 september in Het Parool.

  • Dr. Strangelove, do 06 oktober 2011 20:12 Reageer op Dr.

    Dr.

    er zit geld in propaganda.

    toch is het voor de plutiformiteit in de media wel goed. Niet alleen de families Fentener van Vlissingen en van Thillo die het nieuws van de Nederlandstalige vrije pers domineren.

  • Edwin van Duijn, do 06 oktober 2011 19:50 Reageer op Edwin

    Edwin

    Heb ik het bij verkeerde eind als ik zeg dat Charles Groenhuijsen een journalistieke doodzonde heeft begaan door dat te verzwijgen?

  • Marjolein Stuijfbergen, do 06 oktober 2011 19:24 Reageer op Marjolein

    Marjolein

    Nou zo'n verrassing is het ook weer niet; onlangs bij de aankondiging heeft Charles Groenhuizen de namen van Nina Brinks en Pieter Storms genoemd.

    Helaas weet ik niet meer welk tv programma, dacht wel; " Dit is gewaagd ", maar ook geen enkele reactie in de media vernomen. Tot nu dan...

  • Herman , do 06 oktober 2011 18:40 Reageer op Herman

    Herman

    Charles Groenhuijsen verzweeg financiers.

    Die zal wel een paar tepelklemmen krijgen nu dit is uitgekomen.

  • Edwin van Duijn, do 06 oktober 2011 18:38 Reageer op Edwin

    Edwin

    Nou Charles Groenhuijsen, dat heb je echt goed aangepakt...

  • erik van velzen, do 06 oktober 2011 18:28 Reageer op erik

    erik

    " Leo Beenhakker en inmiddels ruim honderd andere potentiële opinieleiders."..................

  • Arnold Vonk, do 06 oktober 2011 18:26 Reageer op Arnold

    Arnold

    Al bekend met Opiniestukken.com? Daar wordt geen onderscheid gemaakt tussen "gewone" auteurs en "bekende Opinieleiders". Ook gaan "belangwekkende opinies" daar niet verloren in een "maalstroom van nutteloze tweets". Het is evenmin rechts of links of al dan niet dubieus gefinancierd.

  • Aert Willem d'Holbach, do 06 oktober 2011 18:14 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Nou Bosma... kamervragen maar weer?

  • Marc 's Mening in de Marge, do 06 oktober 2011 18:05 Reageer op Marc

    Marc

    Een site waar zich prominent achtend Nederland zijn opinie mag geven? Ik kan me niets saaiers voorstellen.

  • -Freaky33 -, do 06 oktober 2011 17:54 Reageer op -Freaky33

    -Freaky33

    Nog zo'n rechts populistisch bolwerk als geenstijl er bij? Zit ik niet op te wachten.

  • Aert Willem d'Holbach, do 06 oktober 2011 18:15 in reactie op -Freaky33 - Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    U moet maar zo denken: er zit ook niemand op u te wachten.

  • Zeer Voornaam, do 06 oktober 2011 18:30 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Zeer

    Dat weet u helemaal niet.

  • Aert Willem d'Holbach, do 06 oktober 2011 18:55 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dat weet u helemaal niet.

  • marietje jansen, do 06 oktober 2011 21:27 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op marietje

    marietje

    Napapegaaien wordt doorgaans in beschaafde kringen op jonge leeftijd afgeleerd.

  • Hassan Derbi, do 06 oktober 2011 21:43 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Hassan

    Hassan

    Op jouw mening zit echt niemand nooit te wachten, kan ik je garanderen. stom gepest van anderen altijd. Jammer dat het geplaatst wordt zulk kinderachtig puberale taal.

  • Aert Willem d'Holbach, do 06 oktober 2011 21:57 in reactie op Hassan Derbi Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Zou zomaar kunnen. Toch is het wel aardig dat ik een goede boterham verdien met het geven van een mening waar niemand op zit te wachten :-)

    En dat gepest van [sic] anderen vind ik ook helemaal niets.

  • marietje jansen, vr 07 oktober 2011 11:05 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op marietje

    marietje

    Dat zegt hoegenaamd niets over de inhoudelijke waarde van je mening. Aan je reacties heb ik visie noch intelligentie kunnen ontdekken. Nawauwelen en antwoorden met wedervragen is wat de klok slaat. Vilein, opgeblazen en ontstellend kinderachtig.
    Dat je een goede boterham in de politiek zegt te verdienen, zegt iets over hoe bruinwerkende corpsjaargenootjes elkaar baantjes toespelen, en het zegt alles over het bedroevend ordinaire gehalte van het zogenaamde 'beschaafde milieu'.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 07 oktober 2011 11:48 in reactie op marietje jansen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik denk van wel. Alle waar is naar zijn geld en wat ik al zei: het is een goede boterham. En de rest van uw reactie is een pure ad hominem. Dat zegt wat over uw kwaliteiten.

    Overigens is het ook een brevet van uw onvermogen dat u concludeert dat ik een goede boterham in de politiek verdien. Dat zult u mij niet zien schrijven. Ik schreef dat ik een goede boterham verdien met het geven van een mening waarop volgens Derbi niemand zit te wachten.

  • Huub Geluk, za 08 oktober 2011 08:06 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Huub

    Huub

    Ik Koop boterhammen altijd bij de bakker, soms bij de supermarkt. Daar betaal ik met geld dat ik verdiend heb door te werken. In het bedrijf van aert wordt kennelijk nog in natura uitbetaald: boterhammen. Werk je in de kantine van de tweede kamer?
    Ik hoef overigens niet betaald te worden voor mijn mening. Dat je voor die van aert moet betalen, zegt veel over zijn klanten. Ik zou ze nog niet hoeven als aert er geld bij gaf.

  • Tom Meijer, do 06 oktober 2011 22:13 in reactie op Hassan Derbi Reageer op Tom

    Tom

    "Jammer dat het geplaatst wordt zulk kinderachtig puberale taal."

    Krek

  • Aert Willem d'Holbach, vr 07 oktober 2011 11:43 in reactie op Tom Meijer Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Oh, kijk aan, nog een voorstander van censuur.

  • Marq Pas, vr 07 oktober 2011 17:23 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Marq

    Marq

    Zoals de juf zich schuldig maakt aan censuur als ze roept: "Stil, kinderen."
    Vergeet niet in uw antwoord minimaal tweemaal 'goede boterham' te vermelden, dan kunt u daarna succesvol de jalouzie-kaart weer spelen. ;-)

  • Lok Rup, za 08 oktober 2011 11:42 in reactie op Marq Pas Reageer op Lok

    Lok

    Hahaha !

    Ik ben het absoluut niet met u eens.
    De heer Holbach pronkt nooit en te nimmer met zichzelf.

    Hij wordt door sommige Jopers "gpronkt" !
    Een goede verstaander .........

  • Aert Willem d'Holbach, za 08 oktober 2011 13:48 in reactie op Lok Rup Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Precies, gepronkt worden is mijn lot ;-)

  • Lok Rup, za 08 oktober 2011 15:10 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Lok

    Lok

    Hahaha !
    Af en toe ben ik wel in voor een "schertsje".
    Wel te rusten (voor straks).

  • Marq Pas, za 08 oktober 2011 15:53 in reactie op Lok Rup Reageer op Marq

    Marq

    "De heer Holbach pronkt nooit en te nimmer met zichzelf."
    ---
    Dat u dat nog durft te schrijven zegt voldoende over uw observerend vermogen en uw oprechtheid. ;-)

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven