-
-zegt weer genoeg over Social Media- hoop dat Occupy #wisen-up!
-
Hier een Twitter reconstructie van de val van de hoofdredactrice: http://bit.ly/rBruzG
-
Een van oorsprong gevluchte Iraanse taxichauffeur zei vorige week in New York tegen ons!!!!!!
De mening van een Moslim heet geloofsovertuiging.
De mening van een blanke heet racisme.
Als je hoort wat sommige niet blanke over blanke allemaal te “zeggen” heeft.............laten we normaal doen.
-
L. Cinq, wo 21 december 2011 15:36
in reactie op Rinze Pluut
Reageer op L.
Zijn er binnenkort nieuwe verkiezingen?
Is het weer tijd voor een campagne?
Mensen bang maken voor de anderen.
-
Dit bedoel ik nu.............de cirkel is rond!!!!!!!!!
-
L. Cinq, wo 21 december 2011 16:29
in reactie op Rinze Pluut
Reageer op L.
Ben je ervan overtuigd, dat hij namens iedere moslim ter wereld sprak?
-
Het bericht heeft ook prominent de Italiaanse krant Repubblica gehaald, compleet met een weergave van de tweets die erover gestuurd zijn. Geen mooie beurt van Olanda.
Nu wordt de moralist in mij wakker.
Het past in een klimaat waarin het 'bon ton' is elkaar te overtroeven met (politiek) incorrecte taal, zowel in de politiek (Proleet Van Venlo), media ('Echte Jannen" "Radiobitch" en reageerders op talloze fora) als in het voetbalstadion (de Kuip en het Ajax-stadion). Daarin vliegt nu een hoofdredactrice uit de bocht.
Laten we normaal doen.
-
Jan B, wo 21 december 2011 19:17
in reactie op Huub Philippens
Reageer op Jan
Ach, Italie heeft nu eenmaal een zwak voor bunga-bunga vlees.
-
De fout die het tijdschrift Jackie heeft gemaakt is dat ze Rihanna een voorbeeld van een "negersletje" noemen waarna al haar fans in opstand komen (terecht) en uiteindelijk zijzelf(nog meer terecht) ook.
verder vraag ik me af of de joopers wel enig idee hebben wie Rihanna is.
-
Ja die stond met een sigaret op een promofoto :)
-
Tomtiedom, eens kijken of dit door de moderatie heenkomt.
Nikker, kachelpijp, roetmop, rifaap, kutmarokkaan, spleetoog, poepchinees, stinkjood, jid, bakra, tatta.
Dit is zeker niet racistisch, maar wel errug lekker om op te schrijven. Bijna therapeutisch..
-
Wat heerlijk politiek correct. Je mag het niet zeggen ook al is het wel zo. Zeker hier in NL kan je zoiets gewoon zeggen. Dat het zangeresje boos is maakt niet zoveel uit. Die zit ver weg. En noemt zichzelf ook bitch en nigger. Kom op zeg. Storm in glas water. Gejank om niks.
-
L. Cinq, wo 21 december 2011 11:16
in reactie op Bert Bachstra
Reageer op L.
Jeuj, Bert. Dat klinkt onsympathiek.
Noem jij een vrouw 'niggabitch'?
Dat is dan veelzeggend over jouw manieren.
Niets over die vrouw, die jij uitscheldt.
-
Waar zeg ik dat dan? Wel goed lezen hoor. En zo'n dreinzinnetje "dat zegt meer over jezelf" is ook niet echt meer van deze tijd. Kom op nou. Het is 2012. Lees de Twitter van het zangeresje eens door. Hoe ze zichzelf noemt. Maar als iemand anders het zegt. Foei. Het is de typisch Amerikaanse manier van pc denken. Maar dat hoeven wij toch niet over te nemen? Dat is de dubbelheid van dat land. Gooien alle zwarten in de gevangenis maar ze nigger noemen mag niet. Alle porno komt uit de USA maar een borst op tv mag niet. Alles mag in de USA vinden ze zelf maar als je er bent blijkt dat er niets mag. Alles is verboden. Nergens zijn zoveel verbodsbordjes.
Laten we elkaar geen mietje noemen. Niet alles is racisme of fascisme. Iemand met rood haar mag je wel een keer rooie noemen. Of iemand die lang is lange. Iemand met een bril een 4oog. Of als je wat ouder ben ouwe. Grijs haar? Hé grijze! Dag schoonheid als je die mooie vriendin ziet in de kroeg. Maar een neger neger noemen is taboe.
Welk probleem lossen we op als woordjes niet meer mogen?
-
L. Cinq, wo 21 december 2011 13:00
in reactie op Bert Bachstra
Reageer op L.
Och jee! Het grote boze Amerika vol misstanden.
Dan mag je elkaar de huid vol schelden.
Je bent vrij om 'niggabitch' te zeggen.
Degene aan wie dat gericht is, mag voor zichzelf opkomen.
-
Ben Joosten, wo 21 december 2011 14:05
in reactie op Bert Bachstra
Reageer op Ben
Daar gaan we weer! "Ze" zeggen het zelf, dus mogen wij het ook.
Hoeveel flauwer wil je een argument nog hebben?
Nog helemaal afgezien van het feit dat een meerderheid (schat ik zo) van de zwarten in Amerika zich helemaal niet zo noemt - maar goed, zij doet het, zegt u, en geeft daarmee een vrijbrief aan iedereen om hetzelfde te doen.
Maar is het de artiest Rihanna of de privépersoon Rihanna die dit soort woorden gebruikt? Of is daar volgens u geen verschil tussen? 't Is maar een vraagje.
"Iemand met rood haar mag je wel een keer rooie noemen", zegt u, bij wijze van verder argument. Nou ja, waarom niet? Maar als die iemand al zijn hele leven lang voor rooie, stoplicht of vuurtoren is uitgemaakt, en die kans is groot, vraag ik me af hij het dan nog wel zo leuk vindt. Moet uw dikke buurvrouw lachen als u haar voor de honderdste keer aanspreekt met "papzak"? Zoja, dan heeft ze, gelukkig voor haarzelf, een dikke huid gekweekt. Zo nee, bent u dan zo iemand die er dan juist een schepje bovenop gooit?
Zwarten hebben lange tenen zegt u. Voor u een reden om er dan maar extra vaak op te gaan staan. Want rekening houden met andermans gevoeligheden is politiek correct, dat doen we hier niet meer.
Tja. Ik zou zeggen: doe eens normaal, dat is vaak al heel wat.
-
Wat leest iedereen hier slecht. Zeg ik iets over lange tenen? Ga ik daar extra op staan? Ik dacht het niet. Kan me vinden in je oproep 'doe eens normaal' Ga dus niet over van alles en nog wat lopen zeuren. Zeker als het zoiets kleins is als dit.
-
Hoezo huis te klein?
http://www.youtube.com/watch?v=5nuBZm0cXe8
-
De term "nigger" werd in de Verenigde Staten oorspronkelijk door slavenhouders gebruikt en na de burgeroorlog door racisten van het type Klu Klux Klan lid.
Het is - kijk hoe politiek correct ik ben op deze woensdagochtend - onder sommige Afro-Amerikanen in gebruik als geuzennaam, maar als een buitenstaander, een Aziaat, een Latino, een blanke dat woord gebruikt, dan is de boot aan.
Van dit gegeven is de hoofdredactrice van de Jacky het slachtoffer geworden. Het gelazer is zo grootschalig dat zij is geofferd.
Ik heb zelf heel lang een tijdschrift geredigeerd en dit bevestigt opnieuw mijn stelling: gelazer krijg je alleen maar om formuleringen waarvan je het nooit had verwacht.
Je schrijft zelf iets of je neemt een artikel van een ander op en je denkt: dat zal me een ophef geven. Je hoort er niets over, geen zuchtje.
Maar ineens staat iedereen over een of twee of drie woorden op zijn strot. Het is nauwelijks voorspelbaar.
Zie je ook bij mijn opiniestukjes op Joop. Soms denk ik: dit zal veel reactie opleveren. Nú klimt rechts in de pen. Maar nauwelijks sjoeche. En als je het niet verwacht staan er 120 reacties.
Heb ik gelijk of niet?
-
U reageert het liefst op de meest onzinnige en abjecte opvattingen van reageerders hier op Joop.nl
Wellicht dat het daar mee te maken heeft.
Maar geeft u eens een voorbeeld van een artikel waarvan u verwachtte dat het een flinke stroom zou opleveren en dat niet deed?
-
Ik sla zijn geleuter liefst over.
-
Waarom ?
-
Eerst een artikel dat wel ophef veroorzaakte: dat ging over een onderzoeker naar de tse tse vlieg en die had mij verteld dat het niet ongevaarlijk was en dat een assistent van hem door een krokodil was opgegeten. Ik publiceerde dat ongeveer zoals ik het hier formulier. Hele instituut woedend. Dit was indiscreet. Dit deed er niet toe. Dit was te pijnlijk om mee te delen. Enzovoorts.
Er schiet me nu iets lokaals te binnen van toch al gauw dertig jaar geleden. Ik schreef een stuk over het feit dat een deel van het boekenbezit van de plaatstelijke bibliotheek op een daarvoor niet geschikte, te vochtige plek was opgeslagen, een leegstaande school meen ik. Er kraaide geen haan naar.
-
Kom op Han . Door een krokodil opgegeten ?
Dat is toch spannend ! En boeken die wat te vochtig worden dat is toch geen mooi verhaal? (sterker nog dat is behoorlijk saai - begrijp me niet verkeerd ik hou van papieren boeken! zeker wanneer het onvervangbare exemplaren zijn)
Maar ik hoopte dat u wat linkjes zou geven naar recente artikelen op deze site.
-
---U reageert het liefst op de meest onzinnige en abjecte opvattingen van reageerders hier op Joop.nl----
Precies, daarom reageert ie ook zo vaak op jou.
-
Nee hoor
-
L. Cinq, wo 21 december 2011 11:10
in reactie op Han van der Horst
Reageer op L.
U gaat er misschien aan voorbij, dat er hier ook een zakelijke afweging kan meespelen bij het vertrek van de hoofdredactrice. En dat niet zozeer de inhoud van het gewraakte stuk doorslaggevend was.
Adverteerders -met name in de VS- huiveren ervoor om geassocieerd te worden met negatieve publiciteit of controversieel bedenkelijke magazines.
-
Mag je dan wel 'spooks' zeggen, zoals Clint Eastwood in Gran Torino?
Rihanna moet niet zo hypocriet zeiken. Dergelijke 'artiesten' hebben met hun gedrag / image (stoer doen met blingbling dingetjes, mannen als macho boys, vrouwen als gewillige snollen van de alfa mannetjes) meer vooroordelen gecreëerd dan de meest fanatieke KKK-er ooit zou kunnen.
-
L. Cinq, wo 21 december 2011 10:43
in reactie op GJ Huisman
Reageer op L.
Je kunt het bagatelliseren, maar dat neemt niet weg, dat de discussie inmiddels een internationale karakter heeft gekregen via de vele miljoenen volgers op de sociale media, zoals twitter en Facebook. In de buitenwereld kijkt men er - in grote getale - met stijgende verbazing heel anders tegenaan.
-
Jan B, wo 21 december 2011 12:45
in reactie op L. Cinq
Reageer op Jan
Buitenwereld? Gewoon fans van dit opgewonden standje. Nauwelijks serieus te nemen.
-
L. Cinq, wo 21 december 2011 12:56
in reactie op Jan B
Reageer op L.
Goede PR voor Nederland.
-
Jan B, wo 21 december 2011 13:30
in reactie op L. Cinq
Reageer op Jan
Precies.
-
L. Cinq, wo 21 december 2011 13:49
in reactie op Jan B
Reageer op L.
Wat zal het een aanzuigende werking hebben.
-
''''''Niggabitch'''' mag niet ''''kut- Marokkaan'''' mag wel?
Stelletje nare mensen.
-
L. Cinq, wo 21 december 2011 10:18
in reactie op Mostafa Mouktafi
Reageer op L.
Allebei mogen. Wees alleen niet verbaasd over de reacties die je losmaakt.
Wie loopt er naar Slotervaart om mensen Kut-Marokkanen te noemen? Of naar Buitenveldert om Kut-Joden te roepen? Of Nikkers in de Bijlmer? Of Kaaskoppen tegen onbekenden?
Wie doet dat om achteraf verrast te zijn?
-
Een blekeling moet een neger gewoon nikker kunnen noemen. Het is NIKKER in het Nederlands, met twee KK's niet niggar. Ik snap niet wat het probleem is. De neger heeft er nu een geuzennaam van gemaakt en dat is prima, maar daarom moet ik als blekeling nog steeds gewoon nikker kunnen zeggen. Ze noemen zichzelf ook de hele tijd NIKKER. Hey Nikker, hoe is tie. Belachelijk dat hier iemand over ontslagen wordt. Nikkers moeten niet zo lichtgevoelig doen. Ik mag geen nikker zeggen, neger vinden ze ook vervelend, zo kan je wel door blijven gaan. Laten we er niet zo moeilijk over doen en elkaar gewoon noemen zoals we zijn.
-
L. Cinq, wo 21 december 2011 10:11
in reactie op eugene nijmann
Reageer op L.
Wijs mij jouw vrienden aan en ik vertel je wie je bent.
Schreeuw jouw longen uit in een Amerikaanse ghetto.
Met een megafoon.
-
Tsja moet je een opletten als je naast ze in de kroeg op een barkruk neerploft en zegt : "heej gekleurde medemens" ;P
-
L. Cinq, wo 21 december 2011 11:39
in reactie op Nieuw!: Veldman
Reageer op L.
Meestal zeg ik: 'Hallo ik heet LC, mag ik weten hoe jij heet?'.
Dat mag je ook proberen. Loopt meestal gezellig af.
-
Ik wordt bij een paar vloeken en zuchten al weggecencureerd bij JOOP, want je moet fatsoenlijk debatteren oid. En anders moet je caberatier worden. Dan mag je wel kwetsen.
En de buurt kijkt idd raar op als ik helemaal los ga in een manische bui.
Dan krijg ik een grunniger op de lachende hand, en een ijdeltuit van een moslemmannetje kan mijn bloed wel drinken. Maar dat was met een "respect-mopje over Bea en religie" afijn iets de historie van het niet handje niet schudden, had met mohemmed zijn opwinding te maken. zou een iman dat ook hebben bij bea, afijn de internetcafe-grunniger fantaseerde met me mee, en dat was niet zo leuk voor de strakke knappe moslem.
Terwijl theo maassen, roodkapje, paul de pauselijke leeuw, of als non gruwelda, of brigitte kaandorp over "het niet met knevel hoef te doen", toch een aardige boterham verdienen.
Maar niggabitch over rhianna slaat gewoon nergens op. dat mens is zo gesophisticated als het maar kan. Under my umbrella is stijlvol, ze ziet er goed uit, goed gekleed.... Is veelzijdig met liedje thema's en die ene gaat nu eenmaal gewoon over wraak in de ghetto-live. Mag dat?
En Sigmund zegt ook wel eens bitch in een stripje. Maar Rhianna heeft wel een imago om oer te waken, goed dat ze dat doet. Trutje van een NL blaadje maar een beetje beter nadenken over wat in welke context en met welk publiek. Ik vind het zo leuk dat er mondiaal gecommuniceerd wordt. Zo even een twittertje terug. Geweldig.
-
L. Cinq, wo 21 december 2011 09:54
in reactie op Monique Willems
Reageer op L.
Waarom wilt persoon of tijdschrift klinken als een ghetto gangster? Welke buitenstaander loopt een ghetto binnen en roept nigga tegen een inwoner?
-
Uhhhh ...... Monty Python in And Now For Something Completely Different toch ?
-
L. Cinq, wo 21 december 2011 13:17
in reactie op Victor van G
Reageer op L.
Juist. Allemaal mogelijk in de entertainment.
En in het dagelijks leven?
-
Mat Salleh, wo 21 december 2011 10:03
in reactie op Monique Willems
Reageer op Mat
"En anders moet je caberatier worden. Dan mag je wel kwetsen."
Of politicus natuurlijk, die mogen het ook.
-
Wat een gedoe over niks.
-
Enkele reacties op de verklaring van Jackie op Facebook wijzen erop, dat niet een behoorlijk aantal afro-Amerikanen de term abnormaal vindt. Kennelijk zijn hun omgangsvormen anders. Rappers vormen een kleine minderheid en representeren niet de zwijgende meerderheid.
--
Umm...I'm from the states, and I have never head anyone say "n***er b***ch, or call anyone that. I'm pretty sure that will end up getting you killed in some places. I can not imagine a more derogatory term. To use either word alone, not ok...
I'm a black girl that lives in the US,and I can say I have never heard NB before. Good riddance! At least America owns up to their racism. Europe should do the same.
The term did not come from America but from her racist views of a people and FYI if you are not hip hop it is forbidden by default, it changes the definition of the word if is not used by people of the hip hop culture and never used as a co...mpound word. The fact that she thought it was a good joke is a piss poor excuse shame on this publication for not FIRING her, now her may views will effect the public's perception of your mag.
No one gives a damn that there was no racist motive. That entire article was racist and degrading. That "writer" should be fired asap. What is wrong with you? For you to even think that it is remotely okay to post something like that in you...r magazine says a lot about your publication which is absolute garbage by the way. You should be ashamed and I pray to God that Rihanna doesn't even respond to your bs. Don't you dare claim ignorance, you knew what you were saying.
https://www.facebook.com/Jackie.Magazine/posts/283082028411358
-
Jan B, wo 21 december 2011 12:55
in reactie op L. Cinq
Reageer op Jan
Gewoon laten lullen. Amerikanen hebben nu eenmaal een tamelijk verwrongen beeld van de realiteit. Dat 20 procent van hun eigen bevolking nauwelijks te vreten heeft daar hoor dit soort lui niet over. Wel zijn ze er als de kippen bij om Europa de les te lezen omdat je hier over een negerteef kunt schrijven zonder dat als gevolg daarvan hele stadswijken in de hens gaan.
-
L. Cinq, wo 21 december 2011 13:15
in reactie op Jan B
Reageer op L.
Ja, maar het verklaart wel waar de heftigheid vandaan komt.
Daar stond Jackie onvoldoende bij stil.
Van negeren werd ze niet wijzer.
-
Niets meer mag tegenwoordig. Het vreemde is dat wij vroeger zilverpapier spaarden voor de arme nikkertjes, zoals de paters zeiden. We wisten dat ze arm waren en zwart. Maar verder wisten we ook dat dit heel lieve kinderen waren. Net zoals wij. Maar wij kregen gewoon te eten en zij niet. En dus spaarden we daarvoor. Nooit gehoord van racisme en zo. Maar tegenwoordig hebben we de goede doelen. Voor maandverband om meisjes naar school te kunnen laten gaan. De termen zijn veranderd. Maar er is blijkbaar nog niet zoveel veranderd.
-
Hahahahahahahahahahahahahahahahahaha!!!! Sorry hoor, maar hoe praten zwarte Amerikanen zelf dan? Zij gebruiken geen woorden als niggah of bitch? Dus 'niggers' zelf mogen wel niggah zeggen, maar zo'n dergelijk woord mag aboluut niet gepubliceerd worden in een blad? Dat is meten mit zwei maten meine damen und herren. ;-)
En ik maar denken dat bitch een algemeen geaccepteerd woord is. Zelfs basisschoolkinderen gebruiken dat woord wel eens.
En ja precies, white trash... trailer trash etc. Daar zou waarschijnlijk niemand zich druk om maken. Waarom wel om zo'n nietszeggend woord als niggah bitch dan wel?
Bij de weg, ik vind Rihanna en haar kledingstijl niet bepaald niggah bitch. Dan denk ik eerder aan Snookie, maar goed die is Italiaans Amerikaans....
En waarom heb ik nog nooit gehoord van het blad de Jackie? Ik werk notabene bij een tijdschriftenhandel!
Wel rigoreuz iemand ontslaan omdat ze voor de grap het woord NIGGAH BITCH heeft gebruikt. Jammer :-( Waar moet dat toch heen met deze samenleving?
P.S. Laatste is retorisch.
-
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=nigga%20bitch
-
Niggabitch in die vorm heeft Jackie echt zelf verzonnen. In het Engels zou dat hooguit Nigga Bitch zijn. Het probleem is ook niet de term maar wie hem bezigt. Als blanke mag dat niet want dan ben je dus een racist. Net zoals Luis Suarez die een iemand van diep Afrikaanse afkomst blijkbaar een neger noemde. Mag ook niet. Want het was namelijk een neger. We weten allemaal dat alleen negers andere negers neger mogen noemen. Blanken mogen wel mensen neger noemen, maar dat mogen geen negers zijn.
Tot zover over hoe het kennelijk is.
Waarom vechten mensen altijd tegen hun eigen spoken? vermeend racisme,vermeend dierenleed, vermeend antisemitisme, vermeende tsunami's van het een of ander. Het drukt je alleen maar verder in een zelfgecreëerd slachtofferpatroon. Het drijft een wig van wantrouwen tussen mensen.
-
Gutgutgut. Is ze nu haar baan kwijt? Mensen moeten eens een beetje leren ontspannen.
Humor. In plaats van verstikkende politieke correctheid.
Vrij mooi gedaan door onderstaand:
http://www.youtube.com/watch?v=KVN_0qvuhhw&feature=related
Humor always works best. Ontspan. Lach een beetje.
-
Je kan wel in een kramp schieten, als je te hard lacht, en dan krijg je een raar hoofd met een wijd openstaande mond.
Ik heb wel eens gehoord van iemand wiens mond chirurgisch moest worden gesloten, er was iets fout gegaan tijdens een harde lach die niet kon stoppen.
-
Alleen negers mogen het hebben over niggabitches (en doen bijna niet anders in het muziekgenre van Rihanna). Die term is dus taboe voor blanke bimbo's, een term die overigens weer taboe is voor zwartjes, ik bedoel gekleurde medelanders:)
-
L. Cinq, wo 21 december 2011 00:05
in reactie op Roland Bruynesteyn
Reageer op L.
Die term 'Niggabitch' wordt dus nauwelijks gebruikt.
Het komt uit de koker van het tijdschrift de Jackie.
Een nieuw export-product. Ghetto gangstertaal.
-
je kletst:
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=nigga%20bitch
en hier de rijk gebloemde poezie van dhr Bootz Durango
http://www.youtube.com/watch?v=U4bdQyMHskY
misschien voortaan even een term googelen voordat je iets met zoveel stelligheid beweert, en bovenstaande resultaten als eerste opduiken.
Het is gewoon simpele: ieder hoort netjes in zijn eigen hypocriete hokjes te blijven zitten. Blanken mogen nu eenmaal geen niggah zeggen, zwarten wel, anders is het namelijk racisme. Dat het onderscheid zelf zo racistisch als de pest is doet er niet toe, in gelijke gevallen hebben zwarte mensen het eerste recht op de slachtofferrol.
-
L. Cinq, wo 21 december 2011 13:12
in reactie op Piet Monster
Reageer op L.
Van de miljoenen afro-Amerikanen vormen rappers een klein deel.
Hoeveel afro-Amerikanen ken jij die het dagelijks gebruiken?
-
je zegt dat het nauwelijks gebruikt wordt en dat is dus niet waar.
Ik ben nog nooit in de VS geweest, dus kan daar niets over zeggen, vanuit mijn werk kom ik wel veelvuldig met de staat cultuur in aanraking en zijn zowel niggah als bitch als hoe, met name onder de donkere clienten, graag en in ruime mate gebezigde termen. Men probeert een heel bizarre uitzonderingspositie voor zichzelf te creeeren, afgebakend langs raciale scheidslijnen. Nogmaals, dat heet racisme.
-
L. Cinq, wo 21 december 2011 14:47
in reactie op Piet Monster
Reageer op L.
Niggabitch wordt nauwelijks gebruikt.
Jij beweert van wel zonder in de VS te leven in die gemeenschap.
Hoeveel afro-Amerikanen ken jij die het regelmatig gebruiken?
-
Ik geloof dat we nog steeds in Nederland zijn en dat het een artikel in een Nederlands blad betrof. U kunt zeggen dat het niet vaak gebezigd wordt, maar op paginas vol zoekresultaten heeft u geen weerwoord behalve een simpele ontkenning. Dat is op zijn zachtst gezegd slapjes en weinig overtuigend
Maar ik begrijp dat U de grote expert bent op het gebied van Afro Anmerikanen, u stelt zelfs hier de mening van de zwijgende meerderheid te representeren. Nu vraag ik me af: bent u door hen gekozen? En hoeveel miljoenen van hen representeert U hier? Volgens mij bent u gewoon een zelfbenoemde vertegenwoordiger, en het zou U dan ook sieren Uw mening Uw mening te laten zijn, en deze niet te extrapoleren naar miljoenen anderen. En mag ik trouwens weten waar die expertise van U dan vandaan komt, ik durf te stellen dat het onmogelijk is voor 1 mens of een cultuur die bestaat uit miljoenen mensen tot in de haarvaten te kennen. U kent wel alle afro amerikanen, van de west tot de oostkust?
-
L. Cinq, wo 21 december 2011 15:33
in reactie op Piet Monster
Reageer op L.
Hier kun je de verklaring van het tijdschrift lezen.
Daaronder staan reacties van veel Amerikanen.
Daarin staat, dat ze het woord vaak niet kennen.
Ga jij ze maar wijsmaken, dat zij het verkeerd zien.
Dat jij beter weet hoe zij leven in de Amerika.
Succes en sterkte daarmee.
https://www.facebook.com/Jackie.Magazine/posts/283082028411358
-
Opmerkelijk. Deze term wordt in de rap en hiphop muziek te pas en te onpas gebezigd. Het lijkt erop dat de verontwaardiging vooral schuilt in het feit dat de schrijfster van het stuk blank is.
Van mijn studietijd in Florida heb ik geleerd dat dit zeer serieus genomen wordt. Grappen over 'blanken' zijn altijd goed, maar bij grappen over Afro-Americans gaat dat principe niet op. Als ik medestudenten wees op het overdadig gebruik van 'n*gger' en 'b**ch' luidde het antwoord altijd "but he/she is black, so he can say it' "
Enfin. De woordkeuze is niet gelukkig, om het voorzichtig uit te drukken. Maar de redacteur in kwestie valt echter ook ten prooi aan onvervalste Amerikaanse hypocrisie.
-
L. Cinq, di 20 december 2011 23:39
in reactie op Martin Quandt
Reageer op L.
Zou jij als vrouw - vrij vertaald - bijvoorbeeld 'Blanke Stoepteef' genoemd willen worden? Ach, er zijn inderdaad belangrijkere zaken.
-
Ik kan mij hier volledig bij aansluiten, mijn vriendin komt uit de VS en in haar vriendenkring is dit exact hetzelfde. Ik heb jaren geleden besloten maar gewoon te knikken en "Oke dan maar" te denken.
-
"Deze term wordt in de rap en hiphop muziek te pas en te onpas gebezigd."
Bitch en nigga in overvloed, maar de combinatie is al minder frequent.
Lil Wayne heeft het ergens over een niggabitch.
Maar hij bedoelt daar Rihanna niet mee.
Hoeke noemt Rihanna het 'ultieme voorbeeld' van een negerslet.
"Grappen over 'blanken' zijn altijd goed, maar bij grappen over Afro-Americans gaat dat principe niet op"
Dat heeft te maken met de verdeling van macht en geld in de maatschappij. Op het moment dat een groep te veel achtergesteld wordt, en bijvoorbeeld systematisch benadeeld raakt in het vinden van werk, kom je op een breed gebied in actie in een poging de stemming die er in de samenleving heerst tegen die groep te corrigeren. Een groep van 90 % van de bevolking, die stevig in het zadel zit, heeft zo een correctie niet snel nodig.
-
Wat betreft je eerste punt; ik ben er an sich totaal geen voorstander van om mensen in kwalificaties te reduceren tot een geslacht of huidskleur. Maar dat gaat kennelijk binnen 'de scene' zelf niet op, om voor hen moverende redenen. Ik vind het best, maar -waarschijnlijk net als de journalist van het blad Jacky- ook zeer verwarrend. In het licht van die verwarring bezien, denk ik de journaliste te kunnen begrijpen. Ergo; ik ga niet zonder meer mee in de veronderstelling dat deze onfortuinlijke slip of the tong niet door verkeerde motieven is ingegeven.
Je tweede punt vond ik wel interessant. Zo had ik er nog niet tegen aan gekeken. Als homo, zeker in deze tijden, kan ik ook niet altijd om elke homograp lachen. Niet dat het uitmaakt of de grappentapper in kwestie homo is of niet. Toch kan ik me, zo bezien, de verontwaariging wel iets beter voorstellen.
Laat onverlet dat termen als nigger (nikker) en bitch (teef) eenvoudigweg onehoorlijke termen zijn. Slaapkamertaalgebruik, zeg maar.
-
Waarom vertaal jij Bitch met Slet?
Slut = Slet.
Niet Bitch.
-
Gekloot op de vierkante millimeter.
-
Waarom reageren die afro-Amerikanen zo fel?
'Further, I don't know what hip hop you listen to, but this is the first time I've heard the term "niggabitch," and I definitely have never heard it used in any kind of joking or endearing manner.'
Kennelijk heeft de Jackie een nieuwe ghetto-term geiintroduceerd.
-
gewoon nigga en bitch aan elkaar geplakt en het huis is te klein ?
moeten die idioten in de VS maar niet zo dom lullen over nigga's en bitches
wie zaait zal oogsten
-
Duidelijk niet kijk maar :
http://www.youtube.com/watch?v=diS9nip66CY
http://www.youtube.com/watch?v=U4bdQyMHskY
http://www.youtube.com/watch?v=38JzJWFWRdo
http://www.youtube.com/watch?v=VoZYbjJ8x8o
http://www.youtube.com/watch?v=5awkLIxhH9w
http://www.youtube.com/watch?v=2_lNUsxRyCg
En dat is maar even een selectie via google van iemand die niks heeft met die muziek
-
L. Cinq, wo 21 december 2011 10:46
in reactie op Nieuw!: Veldman
Reageer op L.
Wat moet je daarmee? Ik ben geen rapper of liefhebber daarvan. Jij wel soms?
Wat een vreemd excuus. Als rappers in het water springen, dan doe jij het dus ook?
-
Zij beweert dat de term niet bestaat en ik geef aan dat ie dus wel bestaat en vaak voorkomt ook .
Ow nee die muziek allemaal vreselijk en ik ben behoorlijk ruimdenkend qua muziek.
Moet niks hebben van die opdringerige rotzooi die je overal verplicht moet beluisteren met dat ge-nigga en ge-bitch
En voor die onvrijwillige onzin ook nog eens buma/stemra betalen.
Maar die Rhianna wordt er schatrijk van .
En kennelijk kunnnen amerikaanse bitches gewoon met een tweet mensen in Nederland ontslaan.
Nu heb ik even op die site van Jackie gekeken ; ook niet bepaald hoog niveau maar doe even normaal .
Als je niet wil dat mensen in Nederland Nigga zeggen val mensen er dan ook niet mee lastig in winkelcentra, kledingwinkels, televisie, radio etc etc etc. Ik heb niet om die nigga-onzin gevraagd . En ook niet om die Bitch onzin ....rare slang uberhaupt Bitch betekend vrouwelijke hond oftewel "teef" . Stel dat wij de amerikanen voortdurend bestookten met dat woord?!
-
L. Cinq, wo 21 december 2011 13:08
in reactie op Nieuw!: Veldman
Reageer op L.
De term 'niggabitch' is obscuur in de VS.
Het had uit de koker kunnen komen van de magazine.
Dus rappers strooien rond met termen als nigga en bitch.
En daarom moet een magazine dat slecht na-apen.
Nota bene met een obscure samentrekking.
-
http://www.believerihanna.com/gallery.htm
En nou die Eva Hoeker.
-
Dat "Rihanna" zich hier zo druk over maakt begrijp ik dan weer niet, omdat dit in NEDERLAND is. "Nigga" is de VS dan wel historisch zeer beladen. Veel negers zijn in Amerika immers gelyncht terwijl spreekkoren met papieren mutsen "nigger nigger" joelden. In Nederland kennen we echter geen negervervolgingen en zien we negers als deel van de multiculti. Een beetje schelden mag. Een contemporain fenomeen is de Braboneger van Powned; een neger met snoeiharde zelfkritiek.
Rihanna vind ik dan weer typisch zo'n dramaqueen die volgens mij zelf racistisch is, omdat ze weer slachtoffertheater gaat maken. Het slachtoffersyndroom vind ik de "beste" manier om je minderheid kwetsbaar en onsuccesvol te houden. Als je wilt dat negers meer gaan emanciperen -- nokken met dat slachtoffergedoe! Dat bespaart je een hoop energie. Die je mooi kunt steken in het ontwikkelen van jezelf. Meer ontwikkelde negers vind ik het beste tegengif voor racisme. Geen negroïde onderklasse betekent geen voedingsbodem voor racisme.
Dan zul je wel zelf uit je comfort zone moeten komen... en dat is wel wat moeilijker dan je wentelen in de slachtofferrol. Als ik naar dat plaatje kijk kan Rihanna zelf alvast veel werk doen door zich niet meer te kleden als "miss Tuigdorp".
-
L. Cinq, di 20 december 2011 21:59
in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl
Reageer op L.
Hoe omschrijf je Lady Gaga? Miss White Trash?
Louter om haar extravagante verschijning.
Ze zijn entertainers. Showbiz. Vermaak.
Geen kandidaten voor een Nobelprijs.
-
Laatst was er een winnares verkozen tot de 'RadioBitch'.
Dolle Mina's zijn volledig voltooid verleden tijd.
-
---Dolle Mina's zijn volledig voltooid verleden tijd. ---
Gelukkig zijn ze overbodig geworden inderdaad.
-
Terecht, ze heeft haar niggabitchbillen gebrand....