01 oktober 10 21:24 Reageer (28) Media RSS

Moslimjongere pakt vaker de krant dan leeftijdsgenoot

Moslimjongere leest meer kranten, maakt gebruik van een veelzijdiger media aanbod en kijkt vaker naar Engelstalige televisie

Moslimjongeren zijn meer geïnteresseerd in nieuws en actualiteit dan hun leeftijdsgenootjes in Nederland. Uit een onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam blijkt dat moslimjongeren 15 procent meer de kranten lezen en 8 procent meer naar Engelse televisie kijkt.

De Volkskrant schrijft ook dat moslimjongeren tussen de 13 en 26 jaar oud meer verschillende televisieprogramma's kijken, vaker op actualiteitenwebsites zijn te vinden en meer geïnteresseerd zijn in onderwerpen over politiek en religie dan niet-moslims.

Het onderzochte jongerenpanel bestond voor 40 procent uit moslimjongeren, grotendeels bestaande uit Nederlanders met Turkse en Marokkaanse roots. Zij maken veel meer gebruik van een diverser media aanbod dan hun leeftijdsgenootjes. Met name buitenlands nieuws trekt hun belangstelling omdat ze zich betrokken voelen bij de bevolking in islamitische conflictgebieden.

Ook blijkt dat moslims juist kranten lezen vanwege de sterke behoefte om 'erbij te horen', schrijft de Volkskrant. Ze lezen graag over wat er over hun doelgroep geschreven wordt en wat er over hen gezegd wordt, maar dat is vaak een teleurstelling. De veertig jongeren die meewerkten aan een diepgaander interview vinden de media selectief, oppervlakkig en sensatiebewust. Ondanks dat zijn ze niet verbitterd. Door het eentonige negatieve beeld dat de media over de islam schetsen, hebben ze begrip voor autochtone Nederlanders die negatief over moslims denken.

Lees meer bij de Volkskrant: Moslimjongeren: media zijn oppervlakkig
cc-foto: Petrosimoes7

Laatste Reacties (28) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • frank leo, zo 03 oktober 2010 06:32 Reageer op frank

    frank

    Nog een reden voor PVV stemmers om zich gesterkt te voelen in hun keuze. Die moslims passen zich helemaal niet aan!

  • Wim Streep, za 02 oktober 2010 20:34 Reageer op Wim

    Wim

    -Een 23-jarige islamitische student: 'Als iemand een slechte ervaring heeft met moslims en Wilders bevestigt dit ook steeds, waarom zouden ze dan niet op hem stemmen? Dat zouden moslims ook doen.' Anderen vinden dat de media te veel afgaan op de 'ettertjes'. 'Ze gaan altijd naar ROC's of op straat, dat is wel eenzijdig.' ?

    Blijkbaar loop je daar de grootste kans die ettertjes tegen te komen, waar moet je ze dan anders tegenkomen. De vraag is wel over welke bevolkingsgroep hebben we het?

    -Hinder van groepen jongeren, dronken mensen op straat, drugsoverlast, zich ergeren aan omwonenden of lastiggevallen worden op straat: in 2008 gaf een zesde van de bevolking aan dat ten minste één van deze problemen vaak voorkomt in hun woonbuurt. Groepen jongeren veroorzaken de meeste overlast. Tegelijkertijd zijn het ook jongeren die de meeste overlast ervaren.-

    http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/veiligheid-recht/publicaties/artikelen/archief/2008/2008-2575-wm.htm

    -Hoog percentage verdachten
    Uit de criminaliteitsbeeldanalyse 2008 van de politie Flevoland blijkt dat de sterkste oververtegenwoordiging binnen het totaal aantal verdachten is te zien bij de personen met een Marokkaanse achtergrond. De verdachtenratio (aantal verdachten per 1000 inwoners) ligt op 38,5. De cijfers voor bijvoorbeeld verdachten met een Nederlandse, Surinaams of Antilliaanse achtergrond liggen respectievelijk op 15,4, 19,8 en 37. De Marokkaanse verdachten houden zich veruit het meest bezig met vermogensdelicten zonder geweld gevolgd door geweldsmisdrijven en vernielingen / openbare orde. Het merendeel van de verdachten is tussen de 18 en 34 jaar, waarbij de gemiddelde leeftijd op 25 jaar ligt.-

    http://www.wegwijzerjeugdenveiligheid.nl/doc/overlast_mn_jongeren/lokaal/lelystad_projectplan-mn-jongeren.pdf

  • Aert Willem d'Holbach, za 02 oktober 2010 13:40 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Kranten zijn een beetje uit de tijd, vind ik.

  • Constant Degoutant, zo 03 oktober 2010 10:30 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Constant

    Constant

    Dat verklaart alles.

  • Zeer Voornaam, zo 03 oktober 2010 11:28 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Zeer

    idd.
    "veelzijdiger media aanbod" Krant en buurman vs internet ?

  • Thayli - Rah, za 02 oktober 2010 13:27 Reageer op Thayli

    Thayli

    Niet dat uit dit onderzoek ook maar enige harde conclusie getrokken kan worden. De steekproefpopulatie is veel te klein om de resultaten naar de werkelijke doelgroep te kunnen extrapoleren, zeker als het maar om 960 (=40%) mohammedanen gaat. Dan zijn er nog tig variabelen die ik op voorhand kan verzinnen, maar waar de onderzoekers geen mededelingen over doen.

    Zijn het namelijk Arabische, Berberse, Turkse, Koerdische of Indonesische mohammedanen? Of worden ze, net zoals door Geert WIlders gedaan wordt, gewoon over 1 kam geschoren? Kijken ze naar meer verschillende programma's en meer naar Engelstalige of internationale tv omdat ze een televisieschotel hebben? Gaan ze naar meer en andere actualiteitensites omdat ze Arabisch kunnen lezen? Aangezien hun interesse aangewakkerd wordt door "conflictsituaties in islamitische landen" lijkt me dat zeker geen overbodige vraag.

    En hoe kun je concluderen dat mohammedanen meer kranten lezen en meer programma's kijken als je niet eens van gelijkwaardige populaties in het onderzoek kunt spreken? (40% mohammedanen tegenover 60% 'de rest') Zijn er ook katholieke, joodse of boedhistische jongeren die mee hebben gedaan? Atheisten, doen die ook nog mee? En hoe groot is hun verhouding tegenover de 40% mohammedanen?

    Dit onderzoek roept bij mij kortom meer vragen op dan dat het antwoorden geeft. Nog een vraag: hoeveel heeft dit onderzoek gekost? Met de resultaten kun je namelijk weinig tot niets, lijkt me zonde van het geld.

  • Afshin Kamiar, za 02 oktober 2010 14:22 in reactie op Thayli - Rah Reageer op Afshin

    Afshin

    --- net zoals door Geert WIlders gedaan wordt, gewoon over 1 kam geschoren---

    Wat Wilders doet is geen onderzoek maar geniepig het geloof, de Islam als fascistoïde bestempelt. Die nuance is je ontgaan. Dit laat meteen zien hoe onrealistisch de uitwerking van dit onderscheid tussen islam en moslim in de praktijk is.

  • Rouane Rabbit, za 02 oktober 2010 22:37 in reactie op Thayli - Rah Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Zijn het namelijk Arabische, Berberse, Turkse, Koerdische of Indonesische mohammedanen? Of worden ze, net zoals door Geert WIlders gedaan wordt, gewoon over 1 kam geschoren]---

    Hangt ervan af wat je wilt onderzoeken.

    De meeste moslims in Nederland zijn Berbers of Turks, dus als je je tot die bevolkingsgroepen beperkt dan heb je een aardige dwarsdoorsnede van moslims in Nederland, en daarover ging het onderzoek.

    Als je dat soort zaken precies wilt weten moet je gewoon het rapport lezen, wetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd in opdracht Ministerie van Justitie en NCTb zijn meestal erg goed uitgevoerd.

    Of heb jij andere ervaringen?

  • hans detorenkraai, za 02 oktober 2010 12:31 Reageer op hans

    hans

    klink uitstekend maar ik zie werkelijk geen enkel verband met wat dan ook, sorry maar dit is verloren ruimte.

  • ns reiziger, za 02 oktober 2010 12:20 Reageer op ns

    ns

    Een onderzoek met 40 deelnemers kan natuurlijk niet representatief zijn. Raar dat dit wel op Joop staat aangezien Fransisco van Jole ooit hier heeft gepost dat Joop nauwelijks refereert naar onderzoek. Nu gebeurt het wel, maar hoe betrouwbaar is dit onderzoek?

    Het is altijd positief als jongeren zich interesseren voor politiek en maatschappij of deze nu moslim, katholiek of atheist zijn. Als de ontwikkeling die uit het onderzoek zou blijken klopt, moet de regereing binnenkort een voorkeursbeleid voor autochtonen gaan voeren.

  • ns reiziger, za 02 oktober 2010 13:54 in reactie op ns reiziger Reageer op ns

    ns

    Ik meende in eerste instantie te lezen dat het onderzoek onder 40 jongeren was gehouden. Ik dacht nog, 40% van 40 is maar liefst 15 moslims. Of het artikel is later aangepast of ik heb het verkeerd gelezen..

  • Rouane Rabbit, za 02 oktober 2010 22:38 in reactie op ns reiziger Reageer op Rouane

    Rouane

    Er zijn 2400 jongeren onderzocht, dat is al een paar keer gezegd, lezen is ook een kunst.

  • Rob van Koot, za 02 oktober 2010 09:45 Reageer op Rob

    Rob

    Ja, goed nieuws maar er is geen relatie tot de maatregelen die dit kabinet voorstaat. Maar goed om te horen.

  • cornelis boel, vr 01 oktober 2010 22:48 Reageer op cornelis

    cornelis

    Veel tijd overdag misschien terwijl andere hard werken ??? kan het mis hebben.

  • Rouane Rabbit, vr 01 oktober 2010 22:57 in reactie op cornelis boel Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Veel tijd overdag misschien terwijl andere hard werken ??? kan het mis hebben.]---

    Ik zat er op te wachten dat iemand een positief bericht over allochtonen een negatieve inkleuring probeert te geven.

    Ik denk dat van veel mensen allochtonen het niet goed mogen doen, want met een zondebok die het goed doet kun je niet veel.

    Jij toont dat met jouw reactie uitstekend aan.

    Bedankt hiervoor.

  • pixi swart, vr 01 oktober 2010 23:09 in reactie op cornelis boel Reageer op pixi

    pixi

    vooroordeel, mensen met een islamitische achtergrond werken niet.
    stereotypering, alle moslims werken niet..

    volgens mij is dat ...

  • cor mol, za 02 oktober 2010 00:44 in reactie op cornelis boel Reageer op cor

    cor

    Ik ken heel veel aan de universiteit studerende moslimjongeren die straks al die banen gaan innemen als het ontslagrecht eindelijk wel aangepakt wordt en die disfunctionerende allochtonen plaats moeten maken. Waarom denkt u dat Wilders het ontslagrecht wil handhaven?

  • Mostafa Mouktafi, za 02 oktober 2010 09:34 in reactie op cornelis boel Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Goed dat je ''misschien'' in je tekst had gebruikt.
    Misschien wel misschien niet.
    Nou, zoek X!

  • Henk Jansen, vr 01 oktober 2010 22:39 Reageer op Henk

    Henk

    Zullen wel Arabische kranten online geweest zijn.....

  • Constant Degoutant, vr 01 oktober 2010 22:51 in reactie op Henk Jansen Reageer op Constant

    Constant

    Turken spreken geen Arabisch...

  • Mostafa Mouktafi, vr 01 oktober 2010 23:46 in reactie op Constant Degoutant Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Indoenesianen spreken ook geen Arabisch.
    O! wacht even! meer dan 95 van de Nederlanders van Marokkaanse afkomst spreken absoluut geen Arabisch,laat staan lezen, maar zij spreken Berbers als moedertaal naast hun perfect nederlands , de berberse taal kent geen krant, want wij zijn nog steeds aan het boetseren van de Berbers taal om een echte taal van te maken die je kunt lezen en schrijven. Erg leuk taal, de Berbers.
    Ik lees zelf elk dag: 1 Franse krant, bijna alle Nederlandse kraten en 1 Arabische. Hou je het vol Henk?!!
    Het is niet onlogisch dat de Marokaanse meisjes het goed doen op school dan de rest, zij lezen veel en begrijpen alles. Bravo meiden!
    Trouwens, lees jij ook de kranten?

  • Mostafa Mouktafi, za 02 oktober 2010 00:01 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Nee, de boodschap was naar Henk Jansen bedoelde.
    Correctie, bedankt

  • Thayli - Rah, za 02 oktober 2010 13:37 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Thayli

    Thayli

    Hoe heten de kranten die jij elke dag leest, Mostafa? En hoeveel tijd besteed je er dagelijks dan ongeveer aan?

  • Constant Degoutant, vr 01 oktober 2010 22:01 Reageer op Constant

    Constant

    "Door het eentonige negatieve beeld dat de media over de islam schetsen, hebben ze begrip voor autochtone Nederlanders die negatief over moslims denken."

    Moslim jongeren zijn tolerante en begripvolle Nederlanders. Zoals de autochtone Nederlanders vroeger waren. Ze zijn inmiddels beter geïntegreerd dan 2 miljoen autochtone Nederlanders zelf, die helemaal in de war zijn gebracht door Wilders, en zich daardoor des te meer krampachtig vast blijven houden aan hun verlosser, er ontstaat een vicieuze cirkel.

    Door de holle retoriek van Wilders zijn moslimjongeren bovenmatig geïnteresseerd geraakt in politiek, in de cultuur van hun ouders, lezen daardoor meer kranten en bouwen daardoor een brede algemene kennis op. Ze zijn de Nederlander van de toekomst. Dan is er toch nog hoop...

  • Hugo Freutel, vr 01 oktober 2010 21:55 Reageer op Hugo

    Hugo

    Heel verstandig van de moslimjongeren. Hoe meer bronnen je raadpleegt hoe zuiverder beeld van de werkelijkheid.
    TV journalisten uit Nederland kakelen elkaar nogal vaak na ( over het algemeen ) en zijn vaak opzoek naar een hype.
    Zelden geslaagde moslims op tv en die zijn er zat in Nederland.

    Steekproef uit 2400 jongeren staat in de Volkskrant.

  • Henk-Jan Mielke, vr 01 oktober 2010 22:01 in reactie op Hugo Freutel Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    2400 is inderdaad veel representatiever.

  • Inter Bella, vr 01 oktober 2010 21:41 Reageer op Inter

    Inter

    Daarom zijn allochtone jongeren gemiddeld genomen ook hoger opgeleid dan autochtone jongeren. Dit verklaart alles!

  • Henk-Jan Mielke, vr 01 oktober 2010 21:35 Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Veertig jongeren werken mee, is dat representatief?

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven