21 december 09 14:00 Reageer (14) Media RSS

HP computer weigert zwarte gezichten

Geavanceerd systeem om bewegingen te volgen blijkt racistisch

Computerleverancier HP biedt voor webcam chats een zogeheten face-racking optie waarbij de ingebouwde webcam het gezicht volgt van chatter. Daarmee wordt voorkomen dat iemand half in beeld is.

De geavanceerde techniek blijkt echter niet te werken met zwarte gezichten zo wordt pijnlijk duidelijk in deze video. 

Laatste Reacties (14) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Rob van Koot, vr 25 december 2009 08:42 Reageer op Rob

    Rob

    Een technisch probleem, zo kun je overal wel iets achter zoeken. NIks aan de hand.

  • De VVD, do 24 december 2009 10:23 Reageer op De

    De

    Het is geen racisme maar wel discriminerend in de zuivere en letterlijke zin van het woord. Dat is dan weer het aardige van de techniek, die laat zich niet leiden door semantiek en emotie.

  • Sir Charles, di 22 december 2009 10:46 Reageer op Sir

    Sir

    Met een zwarte jas aan 's avonds in het donker word je ook minder gauw waargenomen, daarmee is het nog niet racistisch.

  • Zeer Voornaam, di 22 december 2009 22:54 in reactie op Sir Charles Reageer op Zeer

    Klopt.
    Dit systeem ziet mensen van een bepaald ras wel en andere van een ander ras niet.

    ( van wikipedia:
    "Zuiver theoretisch racisme geeft geen kwalitatief waardeoordeel over de verschillende mensenrassen. Het erkent hooguit de verschillen, zonder daar een waardeoordeel over te geven." )

  • Arvid Bux, ma 21 december 2009 20:32 Reageer op Arvid

    Arvid

    Gelukkig werkt HP al aan een oplossing; http://ow.ly/Oi1k

  • Fatima Bloodhooft, ma 21 december 2009 19:14 Reageer op Fatima

    Fatima

    Dit is ongetwijfeld een puur technisch probleem. Gezichtsherkenning is in bepaalde gevallen veel moeilijker bij donkere mensen dan bij lichte mensen. En zeker als er ook nog eens van die felle lampen op de achtergrond hangen zodat je een enigszins silhouet-achtig effect krijgt. Het is moeilijker scherp stellen bij donker vlakken omdat diepte-scherpte lastiger in te stellen is.

    Dat is met fotograferen niet veel anders. En wat is dit anders dan een bewegende foto maken?

    Dus het heeft niets met racisme te maken!

    Correct me if I'm wrong.

  • Jeffry van der Goot, ma 21 december 2009 16:36 Reageer op Jeffry

    Jeffry

    Sterke TL-buizen daarachter, waardoor de donkere meneer voor de sensor voor de camera niet meer dan een donkerder vlak is waarschijnlijk.

    Misschien met wat tegenlicht dat het wel zou werken. Ik zou het tenminste in ieder geval in meerdere belichtingen proberen voordat ik dat soort statements zou maken.

    Hoewel het natuurlijk een zeer grappig filmpje is zo.

  • Florian Lichti, ma 21 december 2009 16:31 Reageer op Florian

    Florian

    Dit lijkt mij eerder een technisch probleem dan de (domme) suggestie dat "HP racistisch is'".

    HP is een zeer tolerant bedrijf dat diversiteit en de rechten van minderheden hoog in het vaandel heeft. Dit word in praktijk gebracht doordat er een absoluut gelijkheidsbeginsel heerst in het bedrijf (ook v.w.b rechten van homo's, vrouwen en andere minderheden)

    Dit is dan ook een onnozel artikel, wat research zou hebben geleerd dat een dergelijke opzet (in notabene een multicultureel bedrijf!!!) als HP zo goed als uitgesloten is.

    Eerst research voordat jullie een domme kop zonder onderbouwing plaatsen graag!

  • Zeer Voornaam, ma 21 december 2009 20:31 in reactie op Florian Lichti Reageer op Zeer

    Altijd weer die overdreven reacties bij normale Nederlandse woorden, en dan moet de nieuwe Nederlander zeker al die debiele reacties op die normale Nederlandse woorden ook gaan snappen?

    Racisme betekend onderscheid maken op grond van ras.
    Niet \"bewust\" onderscheid maken.
    In die zin is het systeem dus rasistisch.
    Dat is ook de subkop: \"Geavanceerd systeem om bewegingen te volgen blijkt racistisch \"

    \"Dit is ongetwijfeld een puur technisch probleem.\"
    Misschien is het een marketing/sales probleem, ze wisten wel dat het voor donkere mensen ( of in tegenlicht situaties ) niet werkte maar de marketing afdeling wilde het toch op de markt brengen. De doos was al ontworpen en de schapruimte al geregeld. Deadlines halen is voor een manager vaak belangrijker dan een kwalitatief goed product leveren.

  • Florian Lichti, di 22 december 2009 00:14 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Florian

    Florian

    Hou toch op met dit letterknechten!
    Racisme is een beladen woord....vandaar mijn reactie.

    De gemiddelde bezoeker gaat echt geen analyse van 30 minuten starten over de verschillende verschijningsvormen van het woord "racisme".

  • Melvin Zalmijn, di 22 december 2009 21:17 in reactie op Florian Lichti Reageer op Melvin

    Melvin

    Ik vind het iets te makkelijk om de suggestie als "dom" te kwalificeren en maar te stellen dat het om een "technisch" probleem gaat. Hoe denkbaar is het dat HP een systeem zou introduceren dat enkel donkere gezichten zou volgen en blanke gezichten niet? Voordat je een dergelijk systeem introduceert test je het toch uitgebreid? De vraag is of het testpanel representatief is geweest voor alle HP-geruikers. Ik denk het niet, want dan zou het probleem vóór de introductie aan het licht zijn gekomen en zou HP niet zo een domme fout hebben gemaakt. Da's namelijk pas dom!

  • Fatima Bloodhooft, wo 23 december 2009 01:29 in reactie op Melvin Zalmijn Reageer op Fatima

    Fatima

    Denk je dat nou heus? Kan jij dat bewijzen?

    Het is gewoon een technisch probleem, dat kan bij de beste voorkomen. Soms zien ze bij testen ook wel eens wat over het hoofd of hebben ze ergens geen erg in. Daar steekt niks achter dan misschien een friemeltje nalatigheid en een pietsie domheid.

    Maak er dus geen 'complot' van, joh. Zo ontstaan die namelijk. Van een mug een olifant maken, dan de olifant doodslaan en zeggen dat de mug het heeft gedaan omdat de olifant op de mug z'n tenen ging staan omdat de olifant vond dat de mug toch maar een strontvlieg was die niet gezien hoefde te worden en daarna verweet de mug de olifant dat hij een racist was en toen sloeg jij hem dood. Tja...

  • Melvin Zalmijn, do 24 december 2009 00:07 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Melvin

    Melvin

    Ja, ik denk het echt. Natuurlijk kan ik het niet bewijzen, maar het feit dat het systeem niet bij donkere gezichten werkt zegt toch genoeg over de volledigheid van de test? Ik beweer zeker niet dat HP bewust een systeem heeft ontwikkeld dat niet werkt op zwarte mensen. De conclusie die ik trek na het filmpje te hebben bekeken is dat het niet vooraf is getest door iemand met een donker gezicht a al Desi. Deze "misser" heeft ondertussen ook de aandacht getrokken van CNN.

    Het is zeker geen kwestie van 'er een complot van maken'. Ik begrijp allen niet waarom een bedrijf als HP zo een enorme blunder kan maken. Wellicht heeft het iets te maken met een laag besef van diversititeit in de wereld van pc-gebruikers. In de cosmetica- en healthcare industrie vind je vergelijkbare verschijnselen. Producten worden ontwikkeld en op een bepaalde manier gepositioneerd waarbij de marketeers zich niet of onvoldoende realiseren dat zij sommige gebruikers uitsluiten. Voorbeeld: huidskleurpleisters. Geen slimme positionering. Ik denk dat vergelijkbare mechanismen ten grondslag liggen aan de HP-blunder. Als dat inderdaad zo is (wat ik niet hoop en dan is het zeker geen mug maar wel degelijk een olifant), dan zullen wij het helaas nooit weten.

  • Butje de Reus, ma 21 december 2009 16:19 Reageer op Butje

    Butje

    ik weet niet of dat racistisch is, misschien drukt die man wel op een speciaal knopje?

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven