21 januari 10 23:56 Reageer (38) Media RSS

'Nederland Helpt Haïti' op één na succesvolste actie sinds 1988

Minister Koenders: 'Hulde aan het Nederlandse volk'

De televisie en radio-actie die de publieke omroep in samenwerking met de commerciële zenders heeft gehouden voor hulp aan Haïti heeft ruim 41 miljoen aan giften opgeleverd. Het bedrag wordt door de Nederlandse overheid verdubbeld tot 83.448252 euro.

Aan de actie namen tal van Bekende Nederlanders deel die aan de telefoon de giften noteerden van gevers. Opvallende deelnemers aan het telefoonpanel waren onder meer prinses Margriet, PVV-leider Geert Wilders en voormalig DSB-eigenaar Dirk Scheringa.

Aan de tv-avond 'Nederland helpt Haïti' die werd gepresenteerd door Linda de Mol, Jeroen Pauw en Beau van Erven Dorens werkten tal van artiesten belangeloos mee, vaak in opvallende combinaties. Een van de hoogtepunten was een duet tussen actrice Carice van Houten en Dinand Woesthoff met de band Kane. 

RTL biedt een overzicht van de totaalbedragen aan giften die zijn ingezameld bij acties sinds 1988. De laatste grote tv-actie was die voor de tsunami-slachtoffers in 2005 en leverde 110 miljoen met uiteindelijk een totaalbedrag aan gfiten van 208 miljoen euro. Voor Kosovo werd in 2000 met een tv-uitzending 42 miljoen opgehaald. Naar verwachting zal het bedrag voor Haïti nog verder oplopen en de opbrengst van de Kosovo-actie overstijgen.


 

Laatste Reacties (38) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • - -, vr 22 januari 2010 14:31 Reageer op -

    -

    Yggdrasill a.k.a. GeWeBe schreef: "De schaamteloosheid om te pochen hoeveel je wel niet geeft en schaamteloosheid dat je helemaal niets geeft. Het is de tijdsgeest"

    Grappig, ik heb er nu al "spijt" van dat ik het bedrag aangaf dat ik had overgemaakt aan deze actie :-)
    Zonder dat ik hier enig vorm van bedoeling mee had of heb 'regent' het kwalificaties.

    Wat ik eerder opmerkelijk vind is dat men vrijwel bij elke gelegenheid de haast pathologische neiging voelt hier een kwalificatie aan te verbinden.
    Het is veel minder gecompliceerd dan u hier tracht te verkondigen. Men doneert of men doneert niks. Discussiëren hierover kan alleen inhoudelijk vorm krijgen als iemand naast het wel of niet storten van een bedrag expliciet zijn of haar beweegredenen erbij vermeld.

    Waarom zo spastisch reageren over het wel en wee van een landelijke actie omtrent een rampgebied? Waarom moet hier gelijk opportunistisch en op persoonlijk niveau conclusies aan worden verbonden? De Joodse klaagmuur rijkt wel erg ver, me dunkt.

    Misschien is het wel een vorm van cultuurverschijnsel en staat menig antropoloog in de rij deze brei aan klaaggedrag aan de Nederlander toe te dichten.

    Een storm in een glas jenever, only in Holland!

  • YggY ..., vr 22 januari 2010 13:54 Reageer op YggY

    YggY

    Niet alleen bij dit artikel maar ook bij andere, aan Haiti gerelateerde, artikelen doen mensen uitspraken dat ze geven maar ook dat ze niet geven om de meest idiote redenen. Deze ontboezemingen lijken een beetje op de schaamteloosheid die de huidige maatschappij kenmerken. De schaamteloosheid om te pochen hoeveel je wel niet geeft en schaamteloosheid dat je helemaal niets geeft. Het is de tijdsgeest, denk ik dan maar, hoe dan ook als ik dit lees begin ik me toch te schamen en die schaamte zou collectief gevoeld moeten worden.

    Ik kom nog uit een tijd dat een telefoongesprek privé was en het gesprek op luide toon met anderen voeren was niet echt beleefd. De keuze van een politieke partij was ook privé, je stem die je gaf was van jou en niet van iedereen. Goede doelen bestaan al een eeuwigheid maar ook het wel of niet geven was een eigen keuze. In een enkel geval deed je wel eens een mededeling dat je gegeven had misschien zelfs wel een beetje trots omdat jij iemand had weten te helpen maar echt uit de school klappen dat deed je niet. In diverse radio en TV-uitzendingen worden mensen op de man of vrouw af gevraagd of ze hebben gegeven terwijl automatisch de tweede vraag dan is, hoeveel heb je dan gegeven? Het goed voelen om te geven is niet meer voldoende, je wilt de wereld laten weten dat je je niet alleen goed voelt maar nog meer dat je goed bent.

    Maar ja, dat was vroeger, toen het gras nog groen en de sex nog vies was.

  • Renée Olsthoorn, vr 22 januari 2010 14:27 in reactie op YggY ... Reageer op Renée

    Renée

    [...] De schaamteloosheid om te pochen hoeveel je wel niet geeft... [...]

    Dus die jongeren - schoolkinderen, studenten - bijvoorbeeld waren schaamteloos dat ze met hun positieve acties (statiegeld, fietsen, gewoon langs de deur gaan...) heel veel geld hebben opgehaald en, desgevraagd, lieten zien hoeveel? Mij heeft de onbaatzuchtigheid ervan alleen maar ontroerd.

    Sorry, maar ik vind uw bijdrage een beetje erg moralistisch.

  • YggY ..., vr 22 januari 2010 14:35 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op YggY

    YggY

    Selectief knippen en plakken doet het ook geen recht

  • Renée Olsthoorn, vr 22 januari 2010 14:55 in reactie op YggY ... Reageer op Renée

    Renée

    Het gaf anders de strekking van uw betoog precies weer zoals ik hem heb opgevat. De tijdgeest van nu kenmerkt zich door schaamteloosheid.

    Maar goed, hierbij dan een wat langer citaat van uw bijdrage die m.i. geheel recht doet aan uw moralistische opvatting over de huidige tijdgeest:

    "Deze ontboezemingen lijken een beetje op de schaamteloosheid die de huidige maatschappij kenmerken. De schaamteloosheid om te pochen hoeveel je wel niet geeft en schaamteloosheid dat je helemaal niets geeft. Het is de tijdsgeest, denk ik dan maar, hoe dan ook als ik dit lees begin ik me toch te schamen en die schaamte zou collectief gevoeld moeten worden."

    U kunt toch niet ontkennen dat u hiermee - met name met de laatste zinsnede - uw eigen moraliteit anderen wilt opleggen?

  • YggY ..., vr 22 januari 2010 15:07 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op YggY

    YggY

    Ik zie mijn bijdrage meer als een filosofische overpeinzing maar als u vindt dat ik mijn moraal aan anderen opdring vind ik dat ook goed

  • - -, vr 22 januari 2010 14:41 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op -

    -

    Sluit me geheel aan bij het commentaar van Renée O. Ik was één van die lieden waar Yggdrasill a.k.a. GeWeBe over predikt. Ik kom in zijn relaas voor en loop weg met een aantal labels aan mijn broek. Nu hopen dat het alarm bij het uitgangspoortje niet begint te loeien.

    Ik vind zijn relaas niet alleen moralistisch het is bijna paternalistisch te noemen: "gij zal niet...o.a. een geld bedrag noemen".
    Wat ik dus, ongeluksvogel die ik ben, wel had gedaan.

    Dom, dom, dom natuurlijk. Nu hoop ik dan maar dat ik niet de leden van de VN veiligheidsraad hun weekend vergal omdat zij met spoed opgeroepen worden om dit euvel de wereld uit te werken...
    Ik krijg er rillingen van en het is hier al zo koud waar mijn avatar woonachtig is ;-)

  • - -, vr 22 januari 2010 12:38 Reageer op -

    -

    Dr.Prof. van Wapenhoven schreef: "Sorry, als ppv'er ben ik nogal ongevoelig voor collectieve groeps pshygose. Eerst laten zien waar dat geld heengaat en dat het achteraf ook te controleren is."

    Dan zal het u bevreemden dat uw Bhagwan Sri Rajneesh de tweede daar anders over dacht.

  • Renée Olsthoorn, vr 22 januari 2010 12:09 Reageer op Renée

    Renée

    "Sorry, als ppv'er ben ik nogal ongevoelig voor collectieve groeps pshygose."

    Weet niet precies wat 'pshygose' is, maar je leider was daar in dit geval blijkbaar wél gevoelig voor ondanks zijn weerzin tegen ontwikkelingshulp. Gelukkig maar, het maakte hem meteen een beetje menselijker.

  • - -, vr 22 januari 2010 12:41 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op -

    -

    Ik vermoed dat onze vermeende professor doelt op het woord psychose. En als fervent PVV sympathisant weet hij dus ook wat dit omhelst.

  • Renée Olsthoorn, vr 22 januari 2010 12:53 in reactie op - - Reageer op Renée

    Renée

    Dat weet ik, Mic, ik was een tikje sarcastisch. Maar wat wil je, deze professor weet ook al niet dat het "Prof. Dr." is en geen "Dr. Prof."

  • - -, vr 22 januari 2010 14:18 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op -

    -

    I know :)

  • Dr.Prof. van Wapenhoven, vr 22 januari 2010 11:58 Reageer op Dr.Prof.

    Dr.Prof.

    Ik heb niets gegeven. Laten ze eerst maar eens een overzichtelijk controle systeem opzetten voor ik weer een donatie overweeg. Let maar op, over een maand of zo, begint dat gejammer weer van waar is al dat geld gebleven. Sorry, als ppv'er ben ik nogal ongevoelig voor collectieve groeps pshygose. Eerst laten zien waar dat geld heengaat en dat het achteraf ook te controleren is.

  • John Galt, vr 22 januari 2010 12:36 in reactie op Dr.Prof. van Wapenhoven Reageer op John

    John

    Ook u heeft gedoneerd, meneer van Wapenhoven, sowieso 41 milioen belastinggeld, dat is gemiddeld iets meer dan 2.50 euro per hoofd.
    Komen nog de giften van uw gemeente bij, dus u zit wel goed.

  • Steven Geurts, vr 22 januari 2010 13:08 in reactie op Dr.Prof. van Wapenhoven Reageer op Steven

    Steven

    "Laten ze eerst maar eens een overzichtelijk controle systeem opzetten voor ik weer een donatie overweeg."

    De rekenkamer houdt zich ermee bezig, werd ons gisteren door minister Koenders verzekerd.

    "Sorry, als ppv'er ben ik nogal ongevoelig voor collectieve groeps pshygose."
    Phychose is de correcte speller, Dr. Prof. Net zoals Prof. Dr. de correcte volgorde van uw "titels" is. Mocht u met "ppv" de Partij voor de Vrijheid bedoelen, dan is PVV de afkorting die u zoekt. "ppv" wordt doorgaans gebruikt voor tal van andere zaken. http://en.wikipedia.org/wiki/PPV

    Wat komt u eigenlijk doen op deze website?

  • Renée Olsthoorn, vr 22 januari 2010 13:17 in reactie op Steven Geurts Reageer op Renée

    Renée

    Laten we het er maar op houden, Steven, dat we hier te maken hebben met een verstrooide professor. ;-)

  • John Galt, vr 22 januari 2010 13:40 in reactie op Steven Geurts Reageer op John

    John

    Ja de rekenkamer heeft altijd aangetoond een uiterst betrouwbaar instituut te zijn......
    Wat kom jij hier eigenlijk doen?

  • Dr.Prof. van Wapenhoven, vr 22 januari 2010 13:46 in reactie op Steven Geurts Reageer op Dr.Prof.

    Dr.Prof.

    Op de vraag wat ik hier kom doen?
    Ik zou zeggen, lees mijn bovenstaande bijdrage. Dat is een mening. Als u die mening niet bevalt, heeft u dikke pech! Als u alleen maar gelijkgezinde meningen wilt horen, ga dan maar een privé website opzetten met ieder vriendje van u een eigen inlogcode of zo iets. Gezellig met een kopje thee en een koekje!

  • Zjen Zen, vr 22 januari 2010 13:57 in reactie op Dr.Prof. van Wapenhoven Reageer op Zjen

    Zjen

    Niet iedere mening is even waardevol Professor.

  • Renée Olsthoorn, vr 22 januari 2010 14:00 in reactie op Dr.Prof. van Wapenhoven Reageer op Renée

    Renée

    "Ik zou zeggen, lees mijn bovenstaande bijdrage."

    Zoals u uit de reacties kunt opmaken, ís uw bijdrage gelezen, en wel met een zekere verbijstering over zowel vorm als inhoud.

  • Truus Beek, vr 22 januari 2010 10:55 Reageer op Truus

    Truus

    Ik heb nog steeds het gevoel dat al dat geld maar voor een klein deel goed terecht komt

    las pasgeleden o=ver de tsunami

    waar in een dorp eerst 100 visserboten waren liggen er nu 200 of meer met alle gevolgen van dien
    scholen en huizen die op een verkeerde plek zijn neergezet en daardoor niet gebruikt worden

  • Renée Olsthoorn, vr 22 januari 2010 11:03 in reactie op Truus Beek Reageer op Renée

    Renée

    93 cent van iedere euro komt er terecht. Het is alleen niet altijd gegarandeerd dat alles wat ter plekke komt optimaal wordt aangewend. Maar ik vind dat geen reden om dan maar niets te doen.

  • Truus Beek, vr 22 januari 2010 11:47 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op Truus

    Truus

    U heeft gelijk, doen maar dan anders

    Een echte centrale coordinatie, maar helaas ik heb weinig vertrouwen in VN en al minder in Oxfam

  • Renée Olsthoorn, vr 22 januari 2010 12:14 in reactie op Truus Beek Reageer op Renée

    Renée

    Het feit dat die charitatieve instellingen nu samenwerken, vind ik al een hele verbetering.

  • Sir Charles, vr 22 januari 2010 11:47 in reactie op Truus Beek Reageer op Sir

    Sir

    Voorheen 100 daarna 200 vissersboten, dan hebben de vissers aldaar een reserveboot tot hun beschikking, handig toch. :)

  • H. von Totenhausen, vr 22 januari 2010 10:29 Reageer op H.

    H.

    Als Balkenende zich er niet mee had bemoeid, was de opbrengst veel hoger geweest. Toen ik zijn oproep zag, vertrouwde ik de actie niet meer en heb ik toch maar geen geld gegeven.

  • Censuur Joop, vr 22 januari 2010 11:36 in reactie op H. von Totenhausen Reageer op Censuur

    Censuur

    Onzin! Wat een achterlijkheid. Alsof Balkenende de verpersoonlijking van de ramp is.

    Als hij z'n gezicht niet had laten zien terwijl bijna de voltallige kamer inclusief Wilders achter de telefoon zat, had je ook wat te mekkeren gehad!

    Maar wees gerust, er zijn mensen geweest die zulke reacties verwacht hadden en daardoor des temeer hebben gedoneerd.

  • Renée Olsthoorn, vr 22 januari 2010 11:50 in reactie op Censuur Joop Reageer op Renée

    Renée

    Inderdaad, Nelma. Wat mensen al niet aanvoeren om níét te geven! Om te brullen.

  • Florian Lichti, vr 22 januari 2010 10:25 Reageer op Florian

    Florian

    Bovenal hulde aan onze Minister Koenders die met zoveel naieve overtuiging belastinggeld weggeeft!

    Mensen moeten het recht hebben niet mee te doen aan dit soort onnozele acties. Ook niet via minister Koenders met het gat in zijn hand.

  • Renée Olsthoorn, vr 22 januari 2010 10:30 in reactie op Florian Lichti Reageer op Renée

    Renée

    [...] Mensen moeten het recht hebben niet mee te doen aan dit soort onnozele acties [...]

    Dat recht hebben ze ook niet als er besloten wordt tot een onrechtmatige geldverslindende oorlog in Irak. Dan maar liever besteden aan mensen in nood. Ik vind het geweldig, en heb er én als donateur én als belastingbetaler graag aan bijgedragen.

  • Sir Charles, vr 22 januari 2010 10:52 in reactie op Florian Lichti Reageer op Sir

    Sir

    Klagen en zeuren is ook een recht waar jij graag gebruik van maakt, zo te lezen.

  • Peter Verkenst, vr 22 januari 2010 11:10 in reactie op Florian Lichti Reageer op Peter

    Peter

    Als je werkelijk zo content was met je egoïsme kwam je het hier niet rondbazuinen. Maar wees gerust, je kunt alsnog geven aan giro 555, hoef je het ook niet meer van je af te schreeuwen.

  • Censuur Joop, vr 22 januari 2010 11:28 in reactie op Florian Lichti Reageer op Censuur

    Censuur

    Er is een budget waar zelfs Koenders niet overheen mag of kan. Op = op.

    Dit zal ongetwijfeld binnen het budget vallen zodat alle andere "hobby's" niet in gevaar komen. Of denk je dat ze door deze actie jouw belastingbijdrage verhogen?

  • - -, vr 22 januari 2010 08:21 Reageer op -

    -

    Met Harry de Zomer eens. Zeer respectabel bedrag!

  • Stan B., vr 22 januari 2010 02:16 Reageer op Stan

    Stan

    Scheringa had moeten aanbieden de waarde van zijn hele kunstcollectie ter beschikking van Haiti te stellen. Leuke uitdaging voor abn amro. Is helaas niet gebeurd.

  • Censuur Joop, vr 22 januari 2010 12:09 in reactie op Stan B. Reageer op Censuur

    Censuur

    Scheringa heeft niets meer over zijn kunstcollectie te zeggen.

    Het enige dat hij nu nog kon aanbieden was de moed zijn gezicht te laten zien, het verdriet om zijn vrienden en compassie met de mensen aldaar.

  • Harry de Zomer, vr 22 januari 2010 00:38 Reageer op Harry

    Harry

    Prachtig bedrag bij elkaar verzameld voor een land dat in puin ligt!

  • Renée Olsthoorn, vr 22 januari 2010 10:32 in reactie op Harry de Zomer Reageer op Renée

    Renée

    Harry, onze meningen lopen weleens uiteen, maar nu ben ik het zonder meer en van harte met je eens. :)

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven