25 februari 11 12:09 Reageer (38) Media RSS

'Geef kijker meer invloed op aanbod tv-zenders'

Ziggo haalt onterecht zenders uit analoog pakket

De kijker gaat als het aan de SP ligt meer invloed krijgen op het aanbod van de tv-zenders. Minister Van Bijsterveldt (Media) moet een onafhankelijke klachteninstantie oprichten om een einde te maken aan de grote monopolie van kabelbedrijven.

SP-Tweede Kamerlid Jasper van Dijk noemt Ziggo als voorbeeld. Het bedrijf wil vijf zenders uit het analoge pakket halen, terwijl het abonnementsgeld gelijk blijft. De consument heeft hier geen invloed op. Van Dijk:

"Of het nu gaat om prijsstijgingen of het schrappen van zenders, de kijker heeft het nakijken. Het wordt hoog tijd voor een volwassen inspraak op het TV-aanbod."

Ziggo wil in 2011 zenders als de BBC, ARD en CNN uit het pakket halen. Dit is in strijd met het uitgangspunt van de regering dat zenders een zo divers mogelijk pakket dienen aan te bieden.

SP: Van Dijk: 'Geef kijker meer invloed op aanbod TV-zenders'

cc-foto: Tm-tm

Laatste Reacties (38) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • ori ben-zeev, di 22 maart 2011 15:18 Reageer op ori

    ori

    De Vara kan weg,het is geen linkse omroep meer ,geen kritische omroep,Pauw en comp zijn beter af bij talpa .wat de vVara groot maakte is verhuisd naar rechts.sluit de deur tot erweer een behoefte onstaat.
    zou het kunnen dat de missie met de heli een mislukte verkiezings stunt was?

  • Piet Paaltjes, vr 25 februari 2011 20:37 Reageer op Piet

    Piet

    Je kunt Ziggo er ook hewoon uitschoppen.
    Er zijn nu alternatieven genoeg (Tele2-Digitenne-KPNinternet-Canal+schotel).

  • André Vermeulen, vr 25 februari 2011 18:07 Reageer op André

    André

    De kabelaar is een monopolist. Hij heeft niets te vrezen van enige concurrentie, hij kan doen wat hij wil. Met de kijker of luisteraar behoeft hij op een enkele wijze rekening te houden. Zij hebben ternauwernood een reëel alternatief. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) zou daarnaar eens serieus moeten kijken. De kijker heeft geen enkele keuze, de luisteraar dient terug te vallen op zijn draagbare radiootje. de kabelaar maakt de dienst uit.

  • André Vermeulen, vr 25 februari 2011 18:07 Reageer op André

    André

    De kabelaar is een monopolist. Hij heeft niets te vrezen van enige concurrentie, hij kan doen wat hij wil. Met de kijker of luisteraar behoeft hij op een enkele wijze rekening te houden. Zij hebben ternauwernood een reëel alternatief. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) zou daarnaar eens serieus moeten kijken. De kijker heeft geen enkele keuze, de luisteraar dient terug te vallen op zijn draagbare radiootje. de kabelaar maakt de dienst uit.

  • , za 26 februari 2011 10:28 in reactie op André Vermeulen Reageer op

    Nee, je kunt altijd overstappen op Canal Digital en/of digitenne.
    Monopolist is geen enkele provider meer.

  • Mike DB, vr 25 februari 2011 15:16 Reageer op Mike

    Mike

    'Geef kijker meer invloed op aanbod tv-zenders'

    Veel reageerders lijken te denken dat dit betekent: geef mij meer invloed op aanbod tv-zenders.

    Dat gaat nog vies tegenvallen als iets dergelijks ooit wordt ingevoerd.

  • dr. Bob, vr 25 februari 2011 15:07 Reageer op dr.

    dr.

    Bij ons in het dorp is UPC de alleenheerser, die doen ook maar net zoals het hun goeddunkt, je hebt geen moer in te brengen.
    Toch bellen ze je evenzo vrolijk op om te vragen of je zin hebt in een uitgebreider en dus duurder pakket.
    Vorige week ook weer zo'n vrolijke Frans aan de telefoon ; ik vertelde hem dat ik noodgedwongen (concessie naar de nieuwe verloofde), sinds 1 jaar weer een beeldbuis in huis heb na 20 jaar zonder te hebben gedaan. Ook vertelde ik hem dat wat mij betreft het enige voordeel was dat ik nu eindelijk een goeie FM radio ontvangst had.
    ( geen tv is namelijk ook géén radio)
    De jongen was verbijsterd : "hoe kun je nou zonder tv leven ! ? "
    En dat meende hij serieus, ik hoorde het aan zijn stem.
    Toen ik hem zei ook geen belangstelling te hebben voor een grotere "neerlaadsnelheid" op de kompu-tor gaf hij de moed op en wenste me nog een fijne dag verder.

  • Jan H., vr 25 februari 2011 13:11 Reageer op Jan

    Jan

    Privatiseren en personen als John de Mol hebben veel voor de ontvangers/kijkers verpest. Immers alles moest achter de decoder.
    Artiesten/programma's (o.a. voetbal) werden op- of weggekocht om de kijker er maar toe te dwingen geld uit te geven om via een duur abonnoment toch naar hun favoriete programma te kunnen kijken.
    Gelukkig zijn veel van deze projecten mislukt en voor een deel weer "gewoon" voor het publiek zichtbaar, maar voor hoe lang?
    Bekend is, dat bijvoorbeeld de Mol inmiddels weer een bod op SBS heeft uitgebracht en zou alle ellende opnieuw kunnen beginnen.

    Kabelaars, zoals Ziggo zijn er enkel om geld te verdienen, niet om de kijker/klant te plezieren.
    Zelf heb ik jarenlang via de schotel gekeken, maar ook een Canal Digitaal weet er raad mee.
    Geen abonnement, dan ook geen ontvangst van Ned 1, 2 of 3.
    Gelukkig is dit inmiddels gewijzigd en kunnen deze zenders gewoon ontvangen worden.
    Toch is het oppassen geblazen, aangezien Canal Digitaal zo nu en dan leuke enquetes houdt bij z'n abonnees.
    "Zijn er nog zenders die u regelmatig bekijkt, maar niet in ons pakket zitten?"
    Tuin je er in en geeft de naam op van een bepaalde zender, dan loop je de kans dat die betreffende zender binnen afzienbare tijd gecodeerd te ontvangen is.
    Wil iemand de zender toch zien, dan is de enige optie uitbreiding van het pakket.

    Er valt, naar mijn mening, nog veel te regelen op dit gebied, maar vrees toch, met deze regering, dat het belang van de kijker niet voorop staat, maar wel die van de kabelaars.

    Money, money, money!!!

  • Rob Geurtsen, vr 25 februari 2011 12:59 Reageer op Rob

    Rob

    Publieke omroepen zijn de enige garantie tot vrije media.

    Maar daar gelooft niemand meer in. De huidige regering vindt dat de markt de vrije informatievoorziening moet garanderen. De vraag is wat is vrije toegang tot informatievoorziening. En het mag bekend verondersteld worden dat de markt niet die vrije toegang geeft.

  • Jan Wijn, vr 25 februari 2011 12:57 Reageer op Jan

    Jan

    En dan moeten de publieke zenders als BCC en ARD plaatsmaken voor de commerciëlepulp.
    Zet een schotel op je gevel dan bepaal je zelf je zenderpakket.

  • Han van der Horst, vr 25 februari 2011 12:51 Reageer op Han

    Han

    Het beste antwoord op Ziggo is een schotel op het balkon. Dan heb je voor aanzienlijk lagere tarieven dan dit bedrijf rekent, honderden radio- en televisiezenders. En zelfs duizenden als je bereid bent een beweegbare schotel te nemen of wat méér schotels.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 25 februari 2011 12:44 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Misschien kan dat dan ook meteen bij bakkers geregeld worden? Ik maak me ook altijd zo boos als ik bij een bakker kom en ze verkopen nèt niet dat brood dat ik wil hebben. Daar moeten we gewoon inspraak in krijgen.

  • Ben Joosten, vr 25 februari 2011 13:01 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Ben

    Ben

    Gaat u toch gewoon bij Japie eten?

  • Aert Willem d'Holbach, vr 25 februari 2011 13:14 in reactie op Ben Joosten Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dat bedoel ik!

    Nergens meer King Corn te krijgen tegenwoordig.

  • Black Francis, vr 25 februari 2011 14:52 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Black

    Black

    Bakkers zijn geen monopolisten.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 25 februari 2011 15:59 in reactie op Black Francis Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik vind het een beetje een waandiscussie. Jan en alleman zeikt dat er teveel pulp op TV is, kijkt volgens eigen zeggen uitsluitend naar de VPRO en VARA maar als er drie kanalen vervallen waar nooit een hond naar kijkt, is de wereld te klein.

    Als er iemand voor een keur aan keuze is, ben ik dat wel als liberaal maar keuze eisen is wel even wat verregaander dan keuze krijgen. Als ik een communist was, zou ik me kapot schamen op het moment dat ik meer invloed zou willen als consument. Als consument nota bene...

    Whatever happened to "consuminderen"?

  • Rouane Rabbit, vr 25 februari 2011 22:26 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[maar als er drie kanalen vervallen waar nooit een hond naar kijkt, is de wereld te klein.]---

    Het gaat om vijf kanalen. En ik kijk ernaar, ik ben dan geen hond, maar betaal wel voor deze zenders.

  • René Vonk, vr 25 februari 2011 12:35 Reageer op René

    René

    Het wordt tijd dat alle televisiezenders, te beginnen met de publieke omroep, gestreamd worden op internet. Dan kun je overal kijken wat en wanneer je maar wil.

  • Diantha Averil Nota, vr 25 februari 2011 13:11 in reactie op René Vonk Reageer op Diantha Averil

    Diantha Averil

    Dat gebeurt al voor grote delen van de dag, afhankelijk van de rechten van de content die wordt uitgezonden.

    Nederland 1 is hier te volgen een aantal uren per dag:
    http://livestreams.omroep.nl/npo/ned1

    De 12 themakanalen zijn altijd live te volgen, maar niet vanuit het buitenland. Omroepen en programma's verzorgen ook vaak livestreams op hun website.

  • Paul Duran, vr 25 februari 2011 12:31 Reageer op Paul

    Paul

    Ik verbaas mij erover dat dit nu voor het eerst wordt aangekaart. Dit had allang door de NMA moeten worden aangepakt.
    Bij overname van casema e.a. door Ziggo kelderde de service omlaag. Voor internet en telefoon zijn er alternatieven. Het is overduidelijk dat Ziggo voor grote gebieden een TV monopoliepositie heeft. Enig alternatief is satelliet of digitenne.
    Wanneer wordt die kabelinfrastructuur waarvoor de burger al betaald heeft opengezet voor elke aanbieder?

  • Ben Joosten, vr 25 februari 2011 12:31 Reageer op Ben

    Ben

    Ziggo was toch die maatschappij die destijds in zijn reclamecampagne een beetje wereldvreemde man opvoerde? "Ik wil Nederlanders leren kennen", zei hij, of zoiets.
    Het is niet alleen wereldvreemd, het is van de pot gerukt dat jouw kabelaar eenzijdig bepaalt waar jij naar mag kijken. Waarom o waarom is deze nutsvoorziening ooit geprivatiseerd?

  • Eline W, vr 25 februari 2011 12:47 in reactie op Ben Joosten Reageer op Eline

    Eline

    Het gaat alleen om het analoge pakket hier, dus deze zenders zijn nog steeds te bekijken.

  • Ben Joosten, vr 25 februari 2011 14:25 in reactie op Eline W Reageer op Ben

    Ben

    Tuurlijk, alles is te bekijken. Als je maar meer betaalt. En daar gaat het nu juist om.

  • Eline W, vr 25 februari 2011 19:03 in reactie op Ben Joosten Reageer op Eline

    Eline

    Bij ziggo hoef je voor het digitale basispakket (waar deze zenders gewoon inzitten) niet extra te betalen. Je moet alleen een decoder en een smartcard aanschaffen, maar dat zijn eenmalige kosten. Maar zoals u ergens anders kan lezen pleit ik ervoor iedereen zo een ding te geven.

  • YggY ..., vr 25 februari 2011 12:29 Reageer op YggY

    YggY

    Ik dacht juist dat de meeste mensen al digitaal keken maar schijnbaar dus niet, echter ik heb een punt van veel grotere zorg.

    Als ik zomaar een willekeurige voordeel-drogist binnenstap dan kan ik uit een stelling van 2 meter lang en 2 meter hoog kiezen uit verschillende soorten shampoos.

    Maar mijn kabelaanbieder kan ik niet kiezen, ik heb behalve de mogelijkheid van een schotel, geen keuze in een kabel-aanbieder.

    Vandaar dat de prijzen ook zo hoog zijn voor een beetje vermaak.

    Het wordt de hoogste tijd voor een keuzemogelijkheid en trouwens over keuze gesproken, kan die commerciële bagger niet gewoon achter de decoder.

    Dan heb je pas wat te kiezen.

  • Eline W, vr 25 februari 2011 12:44 in reactie op YggY ... Reageer op Eline

    Eline

    Probleem is dat dat technisch nogal lastig is. Ik neem niet aan dat uw wilt dat er een mannetje een nieuwe kabel aan komt leggen zodra u overstapt.

    Om verschillende kabelmaatschappijen toe te staan moeten dezelfde zenders meerdere keren over dezelfde kabel worden verzonden. De bandbreedte is beperkt, dus dit zal ten koste van het HD aanbod en de kwaliteit gaan. Als je een constructie bedenkt waarin verschillende partijen hetzelfde signaal gebruiken zou het kunnen werken, als je hetzelfde aanbied is het zo lastig concurreren.

  • YggY ..., vr 25 februari 2011 13:02 in reactie op Eline W Reageer op YggY

    YggY

    Ik kan toch via mijn adsl verbinding toch ook kiezen welke internet=provider ik wil hebben.

    Waarom kan dat dan niet met de kabel.

  • Eline W, vr 25 februari 2011 19:13 in reactie op YggY ... Reageer op Eline

    Eline

    Omdat het een heel ander systeem is. Bij internet vraagt u dingen aan die u ontvangt, en wordt de infrastructuur ook door hetzelfde bedrijf beheerd.

    Op de kabel staat een constant signaal waar geen interactie mee mogelijk is. Het enige wat ik me kan bedenken is dat u aan een andere aanbieder gaat betalen voor hetzelfde signaal, maar dan moeten de concurrenten samen bepalen wat ze uitzenden en hetzelfde coderingssysteem gebruiken. Dan zal dus iedere consument nog steeds hetzelfde krijgen, maar zijn rekening betalen aan verschillende partijen. Concurreren op een identiek product word een beetje lastig. Misschien dat je nog twee aanbieders kan toelaten (dus iedere zender dubbel uitzenden) maar er kunnen echt geen 15 kabelboeren allemaal hun eigen versie van dezelfde zenders door dat lullige coaxkabeltje sturen zonder dat er problemen ontstaan.

  • Truus Beek, vr 25 februari 2011 13:02 in reactie op YggY ... Reageer op Truus

    Truus

    Volgens mij heb je wel een keus
    bv KPN digitaal

    ik woon in een gebied van Ziggo( vh Home) maar heb telefoon, tv en internet bij Concepts.nl

  • , za 26 februari 2011 11:08 in reactie op YggY ... Reageer op

    Die commerciële bagger-decoder zit achter een knopje op de afstandsbediening, Ygg.

  • Eline W, vr 25 februari 2011 12:28 Reageer op Eline

    Eline

    Ziggo wil deze zenders uit het analoge pakket halen om ruimte op de kabel te creëren om nou echt eens te beginnen met HD tv. De analoge staat dit in de weg. Het wordt tijd om de hele analoge kabel uit te zetten (misschien op Ned 1, en 2 na). Pas dan kunnen we technisch verder komen. Dit vereist uiteraard wel dat Ziggo gratis decoders uitdeelt en in ieder geval voor het basispakket meer dan 3 smartcards per huishouden toestaat.

    Ik zou ze hun gang laten gaan, mensen die naar die zenders willen kijken doen dat maar digitaal. Die ruisbak die analoge kabel heet is niet meer van deze tijd en verhindert technische vooruitgang.

  • Jager Verzamelaar, vr 25 februari 2011 12:45 in reactie op Eline W Reageer op Jager

    Jager

    zou het niet beter zijn iedereen een schotel te geven .
    1 mega schotel voor elke buurt ofzo.

    kun je pas echt bepalen wat je wilt zien

  • Eline W, vr 25 februari 2011 19:06 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Eline

    Eline

    Daar ben je ook afhankelijk van aanbieders, en wat die te bieden hebben. Verder vrees ik dat qua bitrate de HDTV die je over de digitale kabel krijg superieur is aan satelliet tv.

  • , za 26 februari 2011 11:10 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op

    Het zou een zegen zijn als Canal digitaal een concurrent had.
    Die rotzooien naar willekeur met het zenderaanbod. Halen er naar lieve lust af en zetten erop wat ze invalt.
    En je kunt ze niet bereiken, ook niet per internet, ook niet per Email.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 25 februari 2011 12:46 in reactie op Eline W Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Gratis decoders bestaan niet.

  • Eline W, vr 25 februari 2011 19:07 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Eline

    Eline

    Nee, natuurlijk niet. Maar voor het geld dat ziggo zal besparen (en extra kan verdienen) door de analoge kabel uit te zetten, kunnen vast die paar mensen die nog analoog kijken wel van de goedkoopste decoder voorzien worden.

  • Ben Joosten, vr 25 februari 2011 12:58 in reactie op Eline W Reageer op Ben

    Ben

    Juist. En de consumentenelectronica kan wel weer een boost gebruiken, bedoelt u dat?
    Op mijn ouderwetse beeldbuis-tv zie ik nagenoeg geen verschil tussen digitale en analoge beelden. Ik ben er al jarenlang zeer tevreden mee. Digitale tv heeft een aantal voordelen, vandaar dat ik wel digitaal kijk (maar niet altijd omdat vreemd genoeg TV5 bij mij wel in het analoge, maar niet in het digitale pakket zit); bij HD tv zie ik die voordelen niet. Ik heb er in elk geval geen behoefte aan.
    Mensen die HD tv willen kijken doen dat maar op eigen kosten, niet op die van de analoge kijkers.

  • Eline W, vr 25 februari 2011 19:05 in reactie op Ben Joosten Reageer op Eline

    Eline

    Het gaat hier niet om kosten, het gaat om de "ruimte" op de kabel. Als we vooruit willen zonder ieder huis van een extra kabel te voorzien moeten we van de analoge kabel af. Analoge zenders nemen belachelijk veel ruimte in beslag op die kabel, hierdoor kan HDTV zich niet doorontwikkelen. Door de analoge kabinet niet langzaam uit te faseren kunnen we gewoon niet vooruit.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven