24 oktober 11 17:12 Reageer (36) Media RSS

Etty (60) moet NRC-column afstaan aan 'jongere' Scheffer (57)

Hoofdredacteur liet eerder weten dat de krant 'te veel' columnisten had en dat ze 'te links' waren

NRC-columniste Elsbeth Etty (60) moet na vijftien jaar haar column bij de krant inleveren. Hoofdredacteur Peter Vandermeersch zegt het tijd te vinden voor vernieuwing en dat hij meer ruimte wil geven aan nieuwe columnisten.

Villamedia schrijft dat Vandermeersch op 22 oktober op de Nacht van de Columnist in de Stadsschouwburg van Amsterdam al aankondigde dat Etty zal stoppen. Zelf bevestigt de schrijfster dat ze de boodschap 'per mail' op haar vakantieadres aan de Middellandse Zee te horen heeft gekregen van Vandermeersch.

Etty wordt per 1 januari 2012 vervangen door filosoof, psycholoog en politicoloog Paul Scheffer (57). De PvdA-coryfee en schrijver zal om de week op dinsdag een column in NRC publiceren. Ook krijgen NRC-journalist Margriet Oostveen en schrijver Hassan Bahara binnenkort een wisselcolumn.

Vorig jaar oktober trad Vandermeersch aan als hoofdredacteur bij NRC. In een interview met HP/De Tijd zei hij toen dat er 'te veel' columnisten in de krant stonden en dat ze 'te links' waren.

"Ze schrijven te veel linkse columns met te veel dezelfde thema's."

Kort daarop kreeg PVV'er Martin Bosma ruimte in de krant. In het nieuwsbericht in NRC zegt te hoofdredacteur niet te wijken voor de linkse opvattingen van Etty.

In een reactie zegt Etty: "Het is een voorrecht van de hoofdredacteur om zijn eigen columnisten te kiezen." Wel blijft de bijzonder hoogleraar Literaire kritiek aan de VU als boekrecensent verbonden aan de krant.

Villamedia: Elsbeth Etty weg als columniste NRC

Laatste Reacties (36) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • clara legêne, di 25 oktober 2011 14:53 Reageer op clara

    clara

    Voor mij was de NRC altijd een gezaghebbende krant, een soort wijze oude leraar. Ik las hem vroeger thuis al, mijn ouders hadden een abonnement. Maar op een dag, niet lang na het aantreden van de nieuwe hoofddirecteur, besefte dat ik me ouder en wijzer begon te voelen dan de NRC en me bijna dagelijks begon te ergeren aan de vele luxe-liflafjes, de steeds grotere foto's en het toenemend aantal rectificaties in de rectificatierubriek. Een discussie met de redactie over het platform bieden aan Martin Bosma en zijn PVV maakte dat ik tot de conclusie kwam dat wat ik van de NRC verwacht niet meer is wat de NRC van zichzelf verwacht.

    Ik ken in mijn naaste omgeving drie mensen die hun NRC-abonnement onlangs al hadden opgezegd en met mij erbij zijn dat er vier. Was even best vreemd na een half leven abonnee te zijn geweest, maar heb er geen spijt van. Alleen voor de bezorger vind ik het erg, die ken ik. De vernieuwing die de krant zoekt is voor velen kennelijk geen verbetering. Misschien voor anderen wel, dan moet ik me daarbij neerleggen. Ik had er mijn dure geld niet meer voor over.

    Op twitter kun je het account http://twitter.com/#!/columnisten volgen, voor wie geen opinist wil missen. Dus daarvoor hoef je geen krant meer te hebben.

    Jammer van en voor Etty. Ik was het soms met haar oneens, maar heb haar zelden kunnen betrappen op gebazel en de bronnen die ze gebruikte waren altijd klasse. Kom daar vandaag de dag nog eens om.

    Wat ik tot nog toe van Scheffer heb gelezen - en dat is best veel - was op geen stukken na zo veelzijdig als de onderwerpkeuze van Etty. Dus dat kan de reden van deze opinisten-ruil niet zijn. De leeftijd kan het ook niet zijn, Henk Hofland (1927) is veel ouder. Maar ik denk dat ze die niet durven inruilen.

    Ik wens Scheffer veel succes met even veelzijdig en gedocumenteerd als Etty of Hofland proberen te worden als opinist. Maar misschien hoeft hij dat niet van de NRC, dat sluit ik niet uit. Is hij ook gauwer klaar met zijn stukjes.

  • Reinaert de Vos, ma 24 oktober 2011 21:00 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Prima keuze. Ik lees liever Scheffer dan Etty dus mij hoor je niet klagen. Bovendien is Etty ook al weer lang columnist. Beetje verandering is goed. En ik herken dat hameren op dezelfde thema's wel. Veel rechts onbehagen, Wilders en allerhande vormen van discriminatie. Wel hopen dat Scheffer niet ook zijn immigratie-plaat telkens opzet.

  • Jaap Breekpunt, ma 24 oktober 2011 20:53 Reageer op Jaap

    Jaap

    Joop.nl en koppen, het blijft verwarrend. Waar kan ik in dit stukje iets vinden over wat de leeftijd van Etty te maken heeft met het verliezen van haar plaats als columniste?

  • Kees Gelijkhebber, ma 24 oktober 2011 20:43 Reageer op Kees

    Kees

    Prima actie van de NRC. Etty was wel zo'n beetje uitgecolumnd. De plaat bleef in de groef hangen. Nu van Youp van 't Hek nog. Ook zijn stukjes zijn voorspelbaar. Merk op dat zijn stijl niet veel verschilt van Geenstijl.

  • niek jansen, ma 24 oktober 2011 19:37 Reageer op niek

    niek

    Ik vermoed, dat de reden van het ontslag van Etty niet ligt in het feit dat ze te links was maar in het feit dat ze een nogal rechtse opstelling had in het USrael-Palestina konflikt, dwz. te pro-USrael.
    In dat konflikt heeft de redaktie van de NRC sinds de aanstelling van de nieuwe hoofdredakteur Vandermeersch een meer USrael-kritische houding aangenomen.

  • W.J. v/d Straat, ma 24 oktober 2011 19:08 Reageer op W.J.

    W.J.

    Vandermeersch managet, op moderne wijze, de NRC de afgrond in. Dat is al een tijdje te merken - al helemaal op de website.
    Straks blijft 'Next' nog over en zal moeten concurreren met Metro, Spits en De Pers echter.... die zijn gratis......

  • Tom Meijer, ma 24 oktober 2011 22:51 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Tom

    Tom

    "Vandermeersch managet, op moderne wijze, de NRC de afgrond in. Dat is al een tijdje te merken - al helemaal op de website."

    Ik ben het als NRC abonnee geheel met je eens. De door Vandermeersch ingezette koers en de 'vernieuwingen' kan ik allesbehalve bewonderen. Het is een achteruitgang en ik denk dat dat het voortbestaan in gevaar brengt.

  • Herman , ma 24 oktober 2011 18:51 Reageer op Herman

    Herman

    'jongere' Scheffer (57) inderdaad een jonge adonis.
    Zelf bevestigt de schrijfster dat ze de boodschap 'per mail' op haar vakantieadres aan de Middellandse Zee te horen heeft gekregen van Vandermeersch.
    Ja nrc is kwaliteit.
    Laat ze de tyf. krijgen Elsbeth.

  • Klaas Blondeman, ma 24 oktober 2011 19:24 in reactie op Herman Reageer op Klaas

    Klaas

    Heeft de NRC het argument "jonger" gebruikt? Dat verzint Joop erbij.
    En wat een zure, agressieve reacties hier, alsof columnist een baan voor het leven is. Er is een tijd van komen en van gaan. Als Bosma eruit vliegt is het instemming alom, maar als deze dame, die met haar opvattingen nog steeds in de jaren 70 leeft, is het opeens een schande. Voor al deze mensen is het jammer dat de Waarheid niet meer bestaat. Konden ze lekker alleen hun eigen meningkjes bevestigd zien.

  • Dr. Strangelove, ma 24 oktober 2011 21:50 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Dr.

    Dr.

    "Voor al deze mensen is het jammer dat de Waarheid niet meer bestaat."

    Vooruit dan, omdat je zo aandringt, wat feiten.

    De familie Brenninkmeijer heeft een meerderheids belang in NRC, en de rest van de pluriforme drukpers is vooral in handen van de families Fentener van Vlissingen en van Thillo.

    Misschien is dat de reden waarom 3 botfragmenten (waaronder waarschijnlijk een van een kameel) de wereld overgaan als een massagraf buiten Tripoli met duizenden lijken, terwijl de enige journalist die de moeite nam te gaan kijken, ter plaatste niet eens een kuil kon vinden.

  • , ma 24 oktober 2011 18:36 Reageer op

    Al weer een krant die we af kunnen schrijven.

    En de NRC nog wel.

  • Klaas Blondeman, ma 24 oktober 2011 22:01 in reactie op Reageer op Klaas

    Klaas

    Wat een levenshouding, er wordt een columniste uitgezwaaid en we kunnen de krant als geheel afschrijven? Wat voor krant blijft er voor u dan nog over? Misschien kunt u een eigen knipselkrant met uw eigen mening opzetten en door uw brievenbus gooien.En elke dag lezen hoe u het met uzelf eens bent.

  • Tom Meijer, ma 24 oktober 2011 23:00 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Tom

    Tom

    "Wat voor krant blijft er voor u dan nog over?"

    Niet dat ik de krant op grond van deze beslissing al direct afschrijf maar de kwaliteit is zondermeer achteruit gegaan sinds de komst van Vandermeersch en dat is niet hoopgevend. Desondanks nog steeds de beste krant van Nederland.
    Inderdaad, weet U dan wel een alternatief? De overige kranten komen nog niet in de buurt (Ik bedoel kranten, niet onze nationale WCpapierkrant, maar dat spreekt volkomen vanzelf).

  • Meta Foor, ma 24 oktober 2011 18:11 Reageer op Meta

    Meta

    whoe,
    is me dat schrikken ...

  • cor mol, ma 24 oktober 2011 18:04 Reageer op cor

    cor

    "Etty stopt met column NRC" heette de leugenachtige kop van de media redactie NRC vandaag. Een malafide personeelschef zegt in dat soort gevallen dat betrokkene besloten heeft dat haar toekomst elders ligt. In gewoon Nederlands betekent dat dat Etty er als columnist uit geflikkerd is. Remarque helpt de VK naar de kloten en van Vandermeersch de NRC, gelukkig hebben we de buitenlandse pers nog.

  • Klaas Blondeman, ma 24 oktober 2011 18:44 in reactie op cor mol Reageer op Klaas

    Klaas

    Volgens mij is NRC columnist geen baan voor het leven.

  • Rob Geurtsen, ma 24 oktober 2011 18:03 Reageer op Rob

    Rob

    Scheffer, dat is toch die jonge die vanaf d ekantlijn van alles en nog wat roept?

    Oh ja, verjonging. Nou, hij ziet er echt veel jonger uit, da's waar. Vandermeersch gaat vast vanavond in DWDD weer optreden.

  • Michiel Online, ma 24 oktober 2011 19:28 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Michiel

    Michiel

    en nou wordt ie ouder...

    waarschijnlijk voor de babyboom generatie :P

  • Gerrit vander Horst, ma 24 oktober 2011 18:01 Reageer op Gerrit

    Gerrit

    Maar is het niet juist de bedoeling van Vandermeersch dat NRC met minder intellect (zie Bosman) meer aansluiting bij rechts plebs krijgt?

  • Mike Peeters, ma 24 oktober 2011 17:41 Reageer op Mike

    Mike

    Laat Elsbeth Etty op Joop.nl publiceren! Van mij hoeft Paul Scheffer niet echt.

  • Ton evertsen, ma 24 oktober 2011 17:39 Reageer op Ton

    Ton

    als het te links is waarom dan scheffer (pvda coryfee) inhuren?

  • cor mol, ma 24 oktober 2011 18:46 in reactie op Ton evertsen Reageer op cor

    cor

    Nooit wat van hem gelezen zeker? Scheffer waait altijd met de tijdgeest mee met zijn bevlogen pragmatisme.

    Paul Kalma - Over het pragmatisch tekort
    http://tinyurl.com/3gwcp8f

  • Julius Vold, ma 24 oktober 2011 17:34 Reageer op Julius

    Julius

    Scheffer heeft in ieder geval meet intellectuele baggage dan Etty.
    Ik betreur haar vertrek dan ook niet.

  • sjaak de intellectueel, ma 24 oktober 2011 18:38 in reactie op Julius Vold Reageer op sjaak

    sjaak

    Mee eens.

  • Han van der Horst, ma 24 oktober 2011 19:14 in reactie op Julius Vold Reageer op Han

    Han

    Dit is absoluut onzin. Ik denk dat Elspeth Etty en Paul Scheffer qua intellectuele bagage niet veel voor elkaar onderdoen. Wat rood verleden betreft trouwens ook niet, want ze hebben allebei in de CPN gezeten.

    Zijn er dan verschillen? Ja, het prof. dr Elspeth Etty en prof. drs. Scheffer. Elsbeth Etty is in Utrecht gepromoveerd op Henriette Roland Holst. Cum laude.

    Hm, misschien toch meer verschillen dan ik dacht...

  • sjaak de intellectueel, ma 24 oktober 2011 19:28 in reactie op Han van der Horst Reageer op sjaak

    sjaak

    Ja hoor welkom in de wereld van getallen en cijfertjes. Als je cum laude voor een of andere studie bent geslaagd ben je gelijk een intellectueel. Nou ik zal je vertellen dat dat in het echte leven toch wel even iets anders werkt.

  • Tom Meijer, ma 24 oktober 2011 22:54 in reactie op sjaak de intellectueel Reageer op Tom

    Tom

    "Ja hoor welkom in de wereld van getallen en cijfertjes. Als je cum laude voor een of andere studie bent geslaagd ben je gelijk een intellectueel. Nou ik zal je vertellen dat dat in het echte leven toch wel even iets anders werkt."

    Maar jij laat hier toch wel duidelijk blijken geen kaas gegeten te hebben van de universitaire mores en wat de eigenlijke relevantie van die titels (en de manier waarop verkregen) is.

  • sjaak de intellectueel, di 25 oktober 2011 12:27 in reactie op Tom Meijer Reageer op sjaak

    sjaak

    Juist wel, ik zeg alleen dat het nogal een verschil maakt welke studie je hebt gevolgd. Zwakke studies zoals psychologie of de kunstacademie kun je moeilijk vergelijken met een studie rechten of docterandus medicijnen.

  • , di 25 oktober 2011 13:55 in reactie op sjaak de intellectueel Reageer op

    Kun je me uitleggen hoe jij het verschil denkt te weten tussen diverse soorten van wetenschap?
    En vooral, hoe kom je op de krankzinnige gedachte daarin gradaties te kunnen aanbrengen?
    (Nou ja, dat was een vraag naar de bekende weg, het was volkomen volgens de lijn der verwachtingen)

  • , di 25 oktober 2011 08:36 in reactie op sjaak de intellectueel Reageer op

    Klopt, sommigen noemen zich al zo wanneer ze nog geen enkele studie hebben afgerond.

    Would-be alfamannetjes .

  • sjaak de intellectueel, di 25 oktober 2011 12:28 in reactie op Reageer op sjaak

    sjaak

    Dat probeer ik ook te zeggen katz, dat je niet per se een studie moet hebben afgerond om een intellectueel te zijn en vice versa. Maar jij begrijpt dat nog niet en ik neem jou dat niet kwalijk.

  • , di 25 oktober 2011 13:26 in reactie op sjaak de intellectueel Reageer op

    Nee, nou, daar ben ik dan heel erg blij mee.
    L O L .
    Want zonder jouw goedkeuring kan een volwassene nauwelijks functioneren!

    R O F L M A O .
    Overigens, moet jij niet naar school?

  • sjaak de intellectueel, di 25 oktober 2011 15:07 in reactie op Reageer op sjaak

    sjaak

    -------Want zonder jouw goedkeuring kan een volwassene nauwelijks functioneren!-------
    Het was nooit mijn bedoeling om een goedkeuring over een bepaalde kwestie te geven. Ik gaf enkel aan dat ik dezelfde mening deelde.

    -----Overigens, moet jij niet naar school? -----
    Badinerende en irrelevante opmerking, wat tekenend is voor jouw intellectuele onmacht, maar als je het per se wilt weten zit ik nu in mijn schoolexamen week en ben ik de meeste dagen al vroeg thuis.

  • Marq Pas, di 25 oktober 2011 13:34 in reactie op sjaak de intellectueel Reageer op Marq

    Marq

    "Dat probeer ik ook te zeggen katz, dat je niet per se een studie moet hebben afgerond om een intellectueel te zijn en vice versa."
    ---
    Blijkbaar is het niet volgen van een studie ook geen garantie dat je intellectueel wordt, sjaak.

  • , di 25 oktober 2011 13:53 in reactie op Marq Pas Reageer op

    En niet nodig vinden van het volgen van een studie, of wat voor soort opleiding dan ook, en het daar nog trots op zijn ook, is in ieder geval geen blijk van enige vorm van slimheid.

    Maar goed.


    We weten het nu wel.

  • sjaak de intellectueel, di 25 oktober 2011 16:56 in reactie op Marq Pas Reageer op sjaak

    sjaak

    Klopt daar zijn genoeg voorbeelden van, hoe kom je eigenlijk aan die wijsheid Marq? Heb je toch nog wot geleerd van je carriere als huisvrouw.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven