-
Dit (marktwerking in de zorg) hebben we met zijn allen gewild omdat we de afgelopen jaren massaal het cda gekozen hebben. Ik werk zelf in de zorg en heel veel collega's van mij kiezen vooor het cda omdat die zo goed op de aftrekbaarheid van de hypotheekrente onbespreekbaar hielden !!! Dit terwijl we als Nederland voor wat dat betreft voor 600 miljard 'op de pof' leven !!!! De kans om eens voor solidariteit te kiezen is nu weer voor bij, omdat we nu weer massaal rechts hebben gekozen, dus blijven een hoop nutteloze managers de mensen die nodig zijn aan het bed wegbezuinigen om vervolgens een bonus te krijgen...........
-
Mijn werkgever, die vele miljoenen moet bezuinigen, zegt dat vooral de personele kosten de verliezen hebben veroorzaakt. Er gaat 20% van het personeel uit. Ja, ook verpleegkundigen. Via natuurlijk verloop. Ook managers, onderzoekers en artsen.
Ik hou mijn hart vast, als ik het concept lees die de bezuinigingen beschrijven! Meer met minder, is het credo. Maar of dat gaat lukken? Toch vind ik dat het best een beetje minder kan, die uitgaven in de zorg. Ik kan dingen noemen waarop gesnoeid kan worden, maar of patienten en artsen dat aandurven? Overbehandeling en overdiagnostiek komt nog steeds veel voor. Dubbele foto's maken, omdat de foto's van een ander zkh niet serieus worden genomen. Bloedafnames te vaak herhalen. Dure medicatie voorschrijven of onnodig bestellen. Kan nog ff doorgaan. Als je je daar als verpl mee bemoeit, wordt dat niet op prijs gesteld, dus ik ben er mee opgehouden.
Tja, dan maar je plakje kaas betalen. Zucht.
-
de zorg is geen markt
riep men al vele jaren geleden bij de SP.
Zelfs in het land waar deze ieder-voorzich-politiek is uitgevonden zeggen nu de amerikaanse economen dat we zijn doorgeschoten,
en dat we recht op een dikke muur afstormen.....
Maar ach , zolang wij nog die steeds in die oude politiek geloven .... verdienen we dit .
-
@Sylvia
Je slaat de spijker op zijn kop, daar zit het probleem en om dat te voorkomen (tenminste als het blijft lukken) zijn wij in een service flat gegaan.
Daar hebben we goede voorzieningen en kunnen het (hopelijk) tot het einde volhouden met behoud van "eigen waarde".
Ook wij hebben een indicatie-stelling (voor huishoudelijke hulp) zoals dat tegenwoordig heet maar het stelt ons in staat om heel lang in onze eigen omgeving te blijven.
Deze service flat (met uitzicht op de duinen) geeft ons in onze laatste levensfase de ondersteuning die noodzakelijk is.
Tegenover een uitgebreid winkelcentrum (met postkantoor) en de Lidl ;-))
Medicijnen worden gebracht, gratis vervoer naar dokter, specialisten en andere hulpverleners.
http://www.uyterton.nl/
Bovendien van 2300 tot 0700 uur nachtverpleging,
Fitness ruimte, internet ruimte.
Conversatie zaal waar alle dagen koffie wordt geschonken en de alleen gaande elkaar ontmoeten.
Mogelijkheid om deel te nemen aan activiteiten.
Lezingen, mode shows ed.
2 tot 3 maal per jaar gezamenlijke Indische of andere maaltijden.
Het enige is dat je dit wel moet kunnen betalen alhoewel de prijs best meevalt.
Hopelijk kunnen we hier nog lang van genieten.
Mocht het tegen gaan zitten dan vinden we wel een mogelijkheid om ons van deze aardkloot te verwijderen. ;-((((
-
Lekker makkelijk om alle schuld bij overbetaalde managers te leggen. Hoofdverantwoordelijke is en blijft de overheid die het beleid uitstippelt en ieder jaar 22 miljard van ons belastinggeld aan de AWBZ uitgeeft, maar dus gewoon simpelweg niet in staat is om te verklaren waaraan dit geld wordt uitgegeven. (http://www.elsevier.nl/web/10224200/Nieuws/Nederland/Overheid-heeft-geen-grip-op-22-miljard-uit-AWBZ.htm)
Bezuinigingen zouden niet nodig zijn als de overheid eerst eens wat beter kijkt naar de uitgaven en corruptie en onzinnige uitgaven worden teruggedrongen.
-
Ik denk dat het te maken heeft met de "zorgzwaartebekostiging".
Voor 2009 kregen AWBZ-instellingen een vast bedrag per patiënt (pardon, client), ongeacht welke zorg de client nodig had.
Sinds 2009 krijgen clienten zorg-etiketjes opgeplakt waar precies op staat welke zorg ze wel en welke ze niet nodig hebben, en AWBZ-instellingen krijgen dan exact die zorg betaald.
Dat gaat natuurlijk sterk ten nadele van instellingen waar mensen zogenaamd geen zorg nodig hebben, terwijl de praktijk er anders uit ziet.
-
waarom zouden we die verpleeghuizen en andere instellingen niet aanklagen voor misdaden tegen de mensheid?
Wat hier gebeurd is gewoon schandalig! kunnen die ouderen er iets aan doen dat de overheid en instellingen zelf er zon potje van hebben gemaakt?
Van fouten moet men leren en dit is gewoon weg echt beschamend. Zelf zien dat het in de soep loopt en dan nog de laatste levensfases van mensen beknotten en er voor zorgen dat ze niet fatsoenlijk verzorgd worden
Hoe durft men!
-
"waarom zouden we die verpleeghuizen en andere instellingen niet aanklagen voor misdaden tegen de mensheid?"
Simpel: als ik jou een tientje geef met de opdracht daar twintig mensen een week van te voeden en op vrijdag blijken er mensen honger te hebben, moet ik jou dan aanklagen?
-
Ja wel als er veel winst wordt gemaakt over het welzijn van ouderen in een verpleeghuis. Ik zie vaak zat dat er dure kantoorgebouwen gebouwd worden aan een verpleeghuis voor de managers van een verpleeghuis en dat daarna helaas geen geld meer is voor de ouderen.
Ik vind het het beschamend. Ik vind dat als ik zo iets doe mag men er inderdaad over aanklagen. Dan heb ik iets fout gedaan.
Ik vind het ook belachelijk dat je dit lacherig afdoet.
Het gaat om ouderen die worden in hun laatste jaren uitgeperst om maar zoveel mogelijk geld te kunnen verdienen!
-
"Ik vind het ook belachelijk dat je dit lacherig afdoet."
Ik doe niets lacherig af: ik maak met een simpele vergelijking duidelijk dan je je pijlen op de verkeerde richt. De uitvoerder in plaats van degene die de beslissingen neemt.
Ook nu weer. Of denk je echt dat het een instelling vrijstaat om het bouwbudget aan zorg te besteden?
-
Jazeker. Men heeft altijd een keuze waar men het geld aan besteed. Het komt toch heel idioot over als men wel geld over heeft voor luxe van een modern kantoorgebouw maar als het op zorg aankomt er geen geld voor is
-
"Het komt toch heel idioot over als men wel geld over heeft voor luxe van een modern kantoorgebouw maar als het op zorg aankomt er geen geld voor is"
Dat komt ook idioot over, maar als je als instelling je bouwbudget opmaakt aan iets anders heb je toch een probleem met de verantwoording aan je geldverstrekker. Het is de geldverstrekker die bepaalt binnen welke marges jij het budget als instelling mag besteden.
Van het bouwbudget moet bovendien nog een procent of twee aan kunst besteed worden. Dat komt de leefbaarheid ten goede, maar je kunt je de commentaren wel voorstellen als er geen geld is voor incontinentieluiers en er verschijnt wel een duur kunstwerk (bij kunstwerken moet je er namelijk altijd bij zeggen dat ze duur zijn).
-
Ik snap je verhaal wel Piet. Maar dat soort verhalen wordt vaak als excuus gebruikt om zich maar niet te hoeven verontschuldigen over dat men dit soort beschamend gedrag vertoont.
-
Dat krijg je ervan als de budgetten alsmaar worden verlaagd. En dat ligt niet alleen aan de politiek maar ook aan de burgers die steeds harder miepen dat de premies te hoog zijn en vooral niet nog hoger mogen, althans niet voor henzelf.
-
YggY ..., zo 18 juli 2010 23:10
in reactie op Piet de Geus
Reageer op YggY
dat de premies te hoog zijn en vooral niet nog hoger mogen, althans niet voor henzelf.
================
Daar heeft het dus vooral niet mee te maken, het heeft te maken met moddervette managers die moddervette salarissen opstrijken en omdat die moddervette managers die moddervette salarissen niet verdienen en daar dus ook eigenlijk geen geld voor is daarom verzinnen die moddervette managers allerlei slinkse en achterbakse manieren om hun moddervette salarissen te kunnen garanderen.
En geld pakken van mensen die zich niet kunnen verdedigen is inmiddels al een nationale sport geworden.
-
Wat er ook mis mag zijn met de salarissen van de managers in de zorg, die betreffen maar een heel beperkt deel van het totale zorgbudget. Dat is uiteraard geen reden om ze niet aan te pakken, maar het is onzin om te denken dat er dan ineens substantiële hoeveelheden geld vrijkomen om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Naar die managers wijzen is dan ook tamelijk goedkoop, want het lost het probleem met de budgetten niet op. Het benodigde geld kan er alleen komen door de premies te verhogen. De vraag is dus: hoeveel wil je extra betalen voor fatsoenlijke zorg?
-
Een heel klein deel? Nog maar een keertje voor de cynici dan:
http://www.scribd.com/doc/34505632
http://www.scribd.com/doc/34505658
en dan, in de zorg, heeft tegenwoordig elke unit van 30 tot 60 patienten een zorgcoordinator, een manager, elke cluster een manager en dan komt de rest nog, de managers van de managers en de clustermanagers en de locatie manager en de dagelijkse directie, de raad van bestuur en dr toezichthouders....en maar beuren jongens!!!!! Naast hun salarisje voor bestuursraadslid van 240.000, een leasebak van 95.000, de onkostenvergoeding van 75.000, een eigen secretaresse ( foutloos schrijven kunnen ze niet) de premies, de bonussen en de handdruk bij vertrek....... een zo'n lidje "krijgt" dus een half miljoen..... middelgrote zorginstelling, je zou dus mogen verwachten dat ze voor dat geld in ieder geval de zaken voor de patiënten in orde hebben.....helaas!
Enne Piet, het wc papier is het enige dat transparant is!
-
Bravo! Duidelijk op zijn plaats gezet! En hou hem daar!
-
YggY ..., ma 19 juli 2010 13:04
in reactie op Fatima Bloodhooft
Reageer op YggY
Ik ben bang dat dat niet gaat lukken want sommigen worden overreden door een bus en blijven beweren dat ze geen bus hebben gezien.
Zo zijn er nog steeds mensen die denken dat de Aarde plat is.
-
Je gooit nu wel erg veel op een hoop, als je een zorgcoördinator ook al tot de duurbetaalde managers rekent. Ik zou zeggen: bekijk de begroting van de instelling waar je werkt eens en zie welk percentage van het geheel naar het management gaat. Het te hoge ziekteverzuim op de werkvloer is doorgaans vele malen duurder.
-
Ha, wat een onzin kraam je uit Yggy. De hoge kosten in de zorg komen door de gigantische bureaucratische druk die de overheid op ziekenhuizen e.d. legt, voor iedere handeling moeten 5 formulieren worden ingevuld en moet 3 keer verantwoording worden afgelegd. Daarnaast krijgen doktoren per consult betaald i.p.v. op resultaat, aka; je patiënt oneindig laten terugkomen levert dikke cash op.
En al die kritiek op marktwerking is werkelijk al helemaal belachelijk. Sinds 2006 hebben we gedeeltelijke marktwerking in de zorg. De wachtlijsten zijn gigaaantisch afgenomen.
bron:
http://www.gezondheidszorgbalans.nl/onderwerpen/toegankelijkheid/tijdigheid-reguliere-zorg/wachttijden-ziekehuiszorg/
Daarnaast stijgen de prijzen voor de medische behandeling waarop marktwerking van toepassing is minder hard dan die waarbij de overheid de prijzen vaststelt.
bron:
http://www.volkskrant.nl/economie/article1353924.ece/Marktwerking_drukt_kosten_in_ziekenhuiszorg
Trouwens yggy, de volgende keer als je weer wat beweerd graag cijfers erbij?! Hoeveel euro zouden al die managers bij elkaar 'graaien' .. 40 miljoen in heel Nederland? Nou het zal me toch een geld opleveren als we daar een paar bijgeschoolde stratenmakers neer zetten....
-
YggY ..., zo 18 juli 2010 23:53
in reactie op Grolschje .
Reageer op YggY
Ha, wat een onzin kraam je uit Yggy.
==========
Het spijt me bijzonder maar als iemand mij beticht van het uitkramen van onzin dan is iedere verdere discussie overbodig.
Ik sluit dan ook deze bijdrage.
-
De wachtlijsten zijn gigaaantisch afgenomen.
bron:
de bron is het ziekenhuis zelf......;-)
en de wachtlijsten nemen af door het natuurlijke "versterf"van de te lang gewacht hebbende patienten......
[De hoge kosten in de zorg komen door de gigantische bureaucratische druk die de overheid op ziekenhuizen e.d. legt,]
Tja, ze moeten wel bonnetjes overleggen dat levert heel veel werk op .al die bonnetjes voor lunches, vergaderingen ed. Schei toch uit, dat voor je in in zo'n giga pc en de papieren rollen er bij de overheid uit,,,,,,,dat is het geld niet..... er is te veel vastgoedfraude en teveel graaieritis ...
FRAUDE ja! Onze zorgpremies verdwijnen in de zakken van degenen die niet curatief bezig zijn.......
-
Hier en daar worden al afsluitkurken uitgedeeld...
Binnenkort gaat de eerste zorginstellling experimenteren met het dichtnaaien van de anus.
-
Ik ben bang dat de bejaarden straks zelf hun luiers moeten gaan borduren.
-
Mijn inziens is het belangrijk dat duidelijk wordt wat er wel en wat er niet onder de AWBZ valt. Welke zorg, maar ook welke faciliteiten bij de verschillende zorg zwaartepakketten horen. De clientenraad van de zorginstelling kijkt daarop toe en bij afwijkingen heeft zij het recht om dit op kosten van de zorgaanbieder voor te leggen aan zowel het zorgkantoor als aan de NZA. Een eventuele gang naar de Rechter behoort ook tot de mogelijkheden en moet gefaciliteerd worden door de zorgaanbieder. De clientenraad dient om dit goed uit te kunnen voeren ondersteund worden door een onafhankelijk clientenraadsondersteuner. Voor extra diensten die buiten de AWBZ vallen en waarvoor de zorgaanbieder geld wilt vragen dient de zorgaanbieder instemming te hebben van de clientenraad.
-
Zorgzwaarte pakket ik krijg het bijna niet uit mijn toetsenbord..
Als wc papier al niet meer tot een basisbehoefte wordt gerekend waar zijn we dan mee bezig????
-
- -, zo 18 juli 2010 23:45
in reactie op Ed Schut
Reageer op -
Niet uit eigen ervaring kennende wat een cliëntenraad precies tot zijn taken rekent en op welk niveau deze raden functioneren. Maar een goed overzicht van een eenvoudig lijstje wat wel en niet door de AWBZ gefinancierd wordt lijkt me een van de meest basale taken die tot het takenpakket van een cliëntenraad behoort. Hoe kan anders door dit orgaan worden bepaald of een zorginstelling de best mogelijke zorg verleent aan haar cliënten. Het wel of niet functioneren van waakhonden, ondernemingsraden, cliëntenraden etc. is altijd afhankelijk van de kwaliteit van de mensen die plaats nemen in zo'n orgaan. Vaak hebben mensen een dubbele agenda en speelt de partij die gecontroleerd dient te worden een geraffineerd machtsspel dat de werking van een controlerend orgaan te niet wordt gedaan. Het is steevast het gebrek aan kwaliteit van de zittende leden die door gebrek aan kennis en het afleggen van verantwoording over concrete zaken, dat organen corrumperen.
Je legt het op een begrijpelijke manier uit hoe het zo moeten verlopen en welke bevoegdheden een cliëntenraad heeft. Dat het toch in de praktijk niet werkt, doet denken aan de mogelijkheid dat de cliëntenraden ook niet naar behoren functioneren en mede verantwoordelijk zijn voor een machtsvacuüm waar het management dankbaar gebruik van maakt.
-
Het lijkt me geheel juist dat vunzige oudjes die vaker dan de statistische 1.4 maal per dag het toilet bezoeken een eigen bijdrage van 0.5 meter in het papier betalen.
-
Ik mag toch hopen dat hier jou cynisme spreekt.
-
Hun overmatige topsalarissen moeten ergens van betaald worden.
We zouden onder het motto: 'een velletje voor een relletje' de villa's van directieleden van dergelijke instellingen met duizenden vellen gebruikt poeppapier moeten dichtplakken, dat is nuttig hergebruik.
Dus uw papier niet doorspoelen maar opsparen.
-
Deze manier van zorgverlenen is al veel langer aan de orde van de dag.
Een familielid van mij kwam 5 jaar geleden in een verzorgingshuis terecht, daar was het zelf aanschaffen van toiletpapier en handschoenen voor de verzorging de normaalste zaak van de wereld.
Hierna volgde de bezuiniging op het rondbrengen van iets te drinken na 18.00 uur s'avonds. Gelukkig waren er vrijwilligers die deze taak op zich namen, anders kregen de bewoners na 18.00 uur niets meer.
Het zorgverlenende personeel werkte zich een slag in de rondte maar kwam altijd tijd tekort. De directie trok zich van klachten hierover niets aan. We konden ook naar een ander verzorgingshuis gaan als we niet tevreden waren werd er gezegd, net of de plaatsen in deze verzorgingshuizen voor het oprapen liggen. We hebben 4 jaar moeten wachten op deze plek, je kunt niet zomaar ergens anders heen, ja dat kan wel als je maar genoeg geld hebt!
Dan is er van alles mogelijk. De tweedeling in de zorg is aan de orde van de dag. Van het Paars+ kabinet verwacht ik geen verandering, eerder meer van hetzelfde dan een echt sociaal beleid.
Onder Staatssecretaris Jet Bussemaker, van de zogenaamde sociale PvdA is de marktwerking alleen maar toegenomen. Van de VVD en D'66 hoeven we op dit punt niets te verwachten.
Waar gaat dit heen, en hoe lang gaan we dit nog accepteren????
-
De managers moeten toch ergens hun vette salarissen mee opkrikken!!!!
-
Zorgcriminaliteit,als woord en begrip dient aldus aan V.Dalen toegevoegd te worden!?
Zorgonthouding is een crimineel vergrijp,indien deze afhankelijke mensen gebruikt worden om op deze manier onrechtmatige kosten te declareren oftewel deze te verhalen op bewoners van zulke instellingen!
Blijkens dat men ook hier ziende blind zijn,gelijk de vraag waarom we allerhande dikverdienende controleinstanties hebben, welk niet enkel verzaken,maar zich dientengevolge mede schuldig maken!
Zo wij allen een colectieve plicht hebben deze mensen een optimale bescherming te verlenen en zeker geen middel om persoonlijk voordeel te ontnemen!
De Hr.Klink is zomede hoofdverantwoordelijke en verwacht dat hier passende maatregelen genomen worden,zo dit geen klinkend muntspel blijft!
jk
-
Goede gedachte van Han van der Horst om via Naming and shaming kwesties aan de orde te stellen in de samenleving die echt niet door de beugel kunnen. Maar eigenlijk zouden ook de verantwoordelijken moeten worden genoemd die de publieke taken via marktwerking delegeren. Een bedrijfskundig wetmatigheid is dat bevoegdheden en taken wel zijn te delegeren, maar verantwoordelijkheid niet. De opdrachtgever blijft verantwoordelijk. In dit geval de overheid. Maar in geval van problemen, vindt de overheid dat de markt het maar moet oplossen. De verantwoordelijkheid wordt gelet bij een waakhond. De NZa in dit geval maar die maakt niet goed wat de overheid aan verantwoordelijkheid systematisch laat vallen. Marktpartijen worden in de gelegenheid gesteld om te mogen graaien en dat doen ze ook. De rekening ligt wordt steevast gelegd bij de groep die part noch deel heeft aan het gegraai en er het slachtoffer van wordt.
-
beste Paul,
je kunt alleen maar schaamte van mensen die instinctief dit gevoel nog bezitten!
Van deze dwaallichten is geen heil te verwachten en zijn gehoorzaam aan de leidband van Mamon en zoeken hun welzijn uit de vergankelijkheid van de materie.
Marktwerking zal mogelijkerwijs op onderdelen van de markt werkzaam kunnen zijn,maar zeker niet de gezondheidszorg;(zie de zich ophopende klachten van velerlij aard)waaruit erkenbaar dat de ingeslagen weg niet de juiste blijkt te zijn!!
Zelfs een fictieve overtuiging dat alles calculeerbaar zou zijn en methodisch aanpasbaar of toepasbaar in onze maatschappelijke ondernemingen.
Temeer het hier om collectieve verworvenheden handeld die uit het verleden stammen en geen bezit van enkelen welk hun vermogen vermeerderen op kosten van het algemeen bezit.
jk
-
- -, ma 19 juli 2010 00:48
in reactie op joop kerver
Reageer op -
Best Joop Kever,
Ik moest denken aan een boekje van een paar jaar terug, toen ik je verhaal las. Een aardig, goed leesbaar boekje over persoonlijkheidsstoornissen, 'Zo ben ik nu eenmaal' van Willem van der Does. Een boekje dat zoals de schrijver meldt niet geschikt is om zelf diagnose te stellen aan het gedrag van jezelf of mensen in je omgeving. Dus een waarschuwing vooraf. Een persoonlijkheidsstoornis sprong er voor mij uit: ?Egoïstisch en meedogenloos; de Antisociale persoonlijkheid (psychopathie)?. Ook uit andere bronnen heb ik er wel iets over gelezen of gehoord op de radio van psychologen. Wat me ondermeer is opgevallen is dat een-op-de-honderd mensen in aanmerking komt voor deze indicatie. Ik ken meer dan 100 mensen, dus ik moet er zeker een paar kennen. Het komt dus redelijk vaak voor in matige vorm. De echte 'monsters' die de TBS-klinieken vullen, daar heb ik het niet over. Wat verder opmerkelijk is, is dat dit de enige persoonlijkheidsstoornis is waar de persoon zelf geen last van hebben. Kenmerken is ook voor antisociale persoonlijkheid is dat deze persoonlijkheidsstoornis mensen anders laat oordelen over situaties. Hun slachtoffers verdienen het om benadeeld te worden omdat ze zwak zijn. Het maakt niet uit of die zwakte voorkomt uit toevalligheid (ziekte, ongeval, ontslag), een zacht karaktereigenschap of door eigen toedoen. Die persoon heeft er dus ook een goed gevoel over zijn daad. Hun slachtoffers vragen er gewoon om. Een presentator van een radioprogramma dat over dit onderwerp handelde, merkte op dat het hem opviel dat er veel overeenkomsten met eigenschappen voor goede managers. De psycholoog zei heel diplomatiek dat dat ook positieve eigenschappen zijn te noemen van psychopaten. En inderdaad om een doel te bereiken wordt een antisociaal niet gehinderd om zijn doel snel en effectief te kunnen bereiken. De maatschappij heeft vaak voordeel aan dit mensentype en dat maakt het zo ingewikkeld.
Nogmaals betrouwbare conclusies trekken in de persoonlijke omgeving is niet aan leken voorbehouden. Aan de andere kant zijn kenmerken van psychopathische eigenschappen heel vaak wel herkenbaar als het gebrek aan empathie, wanneer straffen geen effect heeft, goed kunnen manipuleren en meedogenloos slachtoffers kunnen maken met een ogenschijnlijk goed gevoel van succes hebben. Als dit financieel beloond wordt, is dat de bevestiging voor de rechtvaardiging van hun handelen. Het verraderlijke is dat die eigenschappen ook bij normale mensen voorkomen maar in veel minder sterke mate en zeker niet zeer frequent. Aan de andere kant mag worden veronderstelt dat als een maatschappelijke positie met veel mogelijkheden om slachtoffers te maken, een aanzuigende werking heeft op mensen die lijden aan deze persoonlijkheidsstoornis.
Een remedie is niet om iedere situatie te toetsen op dit fenomeen maar er voor te zorgen dat er geen machtsvacuüm kan ontstaan. Dus mondige patiënten, burgers, medewerkers, consumenten en kwaliteitseisen stellen aan dienstverlening, transparante opsomming van producten dienstverlening en zorgen voor goede structuren voor frequente aflegging van verantwoording in alle geledingen van de maatschappij. Het is zelfs in het voordeel voor antisocialen omdat zij ook slachtoffer kunnen worden van hun eigen soort.
Moraal van het verhaal: wees kritisch en eis afleggen van verantwoordelijkheid en kijk niet opzij. Dat is burgerplicht voor iedereen want ze zijn onder ons en heel vaak nuttig.
Groet!
-
- -, ma 19 juli 2010 01:18
in reactie op joop kerver
Reageer op -
Ja, Joop nog een zin van jou die doel treft, waar ik op wil reageren. Ik denk dat marktwerking per definitie slechts omdat de overheid, taken uitbesteed die des overheids zijn en tot het verantwoordelijkheidsdomein behoren van de overheid. Anders was er geen overheid nodig. Het aanbesteden van muziek doet de overheid niet want dat is geen overheidstaak. Zorg wel, energievoorziening, openbaar vervoer etc. Europese aanbesteding is niets anders dan overheidsverantwoordelijkheid doorschuiven, door periodiek eisen te stellen en slechts op de laagste prijs te loeren om van alle sores af te zijn. Het is voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en vooral wegkijken als het mis gaat. Stel eens voor dat defensie wordt aanbesteed aan marktpartijen of de politie... waarom zorg, OV, energievoorziening etc. dan wel?
Het oude kapitalisme bloeit weer op en heet nu neoliberalisme. Het antwoord op opbloeiende economieën als China en India die in het voordeel zijn van het ontbreken van structuren van fatsoenlijke sociale voorzieningen. Welzijn is voor het systeem van belang en niet voor het individu. Wie maatschappelijk sterk en het systeem helpt wordt beloond met inkomen, bonussen en de mogelijkheid om te graaien. De rest heeft een andere functie dan die van betalen voor bovenstaande beloningsstructuren.
-
We moeten op de kleintjes letten. Met dank aan de marktwerking. Goedzo VVD en D66 ga zo door.
-
Lol classic! Dit bedoel ik dus.
-
Citaat: "Goedzo VVD en D66 ga zo door. "
Ik ben bang dat ze je wens daadwerkelijk ter harte nemen en gewoon doorgaan met de afbraak. Classic, nietwaar?
-
Stel de directies persoonlijk verantwoordelijk en breng ze voor de rechter. Uiteindelijk is het fraude en diefstal.
Met een boete door de NZa schieten de oudjes niets mee op. Ze zijn hun geld kwijt.
Stelen van oudere hulpbehoevende mensen is zo verschrikkelijk laag.
-
He, goed idee. Denk dat ik vanavond op mijn werk voor de koffie lekker geld ga vragen. En de veel gebruikte paracetamol kan ik wel slijten voor een euro'tje.
Wat een armoe! Ben heel blij dat ik dit met mijn ouders niet meer mee hoef te maken!! Je leven lang betalen voor zorg in de toekomst en dan voor die lullige handschoenen en een plakje kaas moeten betalen! Beschamend!
-
Ik ben soms ook blij dat mijn ouders dood zijn. Zodat deze vernederende onmenselijkheid van de laatste jaren ze tenminste bespaard is gebleven.
-
Wie zou ik zijn om zo maar in mijn eentje vraagtekens te zetten bij de heilsboodschap van de marktwerking, die vooral de laatste drie jaar op zoveel terreinen zijn zegenrijke werking heeft laten zien?
-
Hans Wille, zo 18 juli 2010 14:54
in reactie op Han van der Horst
Reageer op Hans
Hallo Han,
maar de heil boodschap van de door de staat gesubsidieerde samenleving blijkt ook enkel armoede te brengen zo leren we uit de geschiedenis.
Dus wat zou dan volgens jou de oplossing zijn?
-
De lijst van trucjes is enorm....hoe inventief sommige instellingen niet zijn in het bijelkaar roven van de exhorbitante salarissen en de bonussen van de zorgbazen.......
[NZa kan een boete opleggen, wanneer blijkt dat de zorginstellingen de regels niet naleven]
Waar wacht de NZa nog op? Tot de zaken over enkele jaren voor de rechter is geweest of hebben ze aan de (ondoorzichtige ) facturen genoeg?
Wat gewetenloosheid al niet doet met de samenleving......
-
Oei ik merk dat opmerkingen over de correlatie tussen uitgaven aan zorg en immigratie uit den boze zijn.
Nou dan zal ik bovenstaande ontwikkelingen ook maar toewijden aan die verdraaide graaicultuur en gewiekste neo liberalen.
-
Laat de zorg eerst zichzelf maar eens verbeteren. Daar valt meer te bezuinigen dan bij ouderen. Ik doel niet op salarissen maar wel op efficiencyverbeteringen.
-
De NZa verzoekt actie te ondernemen als er 'onredelijke hoge bijbetalingen' worden gevraagd. Waarom 'hoge' ? Mogen 'onredelijke lage bijbetalingen' dan weer wel?
De NZa kan optreden als de regels niet worden nageleefd; waarom doet niemand eigenlijk aangifte van diefstal en oplichting? Waarom is dit geen zaak voor het OM?
Een nieuwe stap in de verdere verloedering van Nederland... de honden blaffen en de graai-karavaan trekt verder...
-
Ja, we zijn geweldig bezig in Nederland. Helemaal vergeten dat die ouderen ZELF heel hard hebben meebetaald. Volkomen respectloos hoe we met ouderen omgaan.
Nog een voorbeeld: de mensen in een zorginstelling krijgen wel brood maar zonder beleg. Daar moeten de oudjes zelf voor zorgen.
Ook helemaal vergeten dat die ouderen Nederland hebben opgebouwd en zich vaak kapot hebben gewerkt en niet te vergeten, werk hebben gedaan dat nu niet meer is toegestaan: te zwaar, te vervuilend, te ongezond. Nu die mensen verzorging nodig hebben, worden ze als oud vuil behandeld. We moeten er met z'n allen voor betalen.
Ja, nou en zou ik zeggen. Die ouderen hebben al zoveel voor ons gedaan cq "voor ons betaald". Hoog tijd om in te zien dat het helemaal niet erg is om wat terug te doen. Ook al kost dat wat.
Brood zonder beleg. Geen wc-papier. Hoe bestaat het.
-
Naming and shaming lijkt me in een transparante door de geweldige marktwerking geïnspireerde samenleving een heel goed middel om deze vorm van oplichterij tegen te gaan.
En misschien dat het Openbaar Ministerie ondanks haar drukke werkzaamheden en ondanks de aanhoudende hondenpoepproblematiek misschien toch een stagiair vrij kan maken om eens te kijken, of er heel misschien een zaakje in zou kunnen zitten.
Van kroegbazen die beschonken klanten een al te pittige rekening voorhielden, zeiden ze vroeger altijd dat zij met een vork schreven.
Volgens mij mag dat niet.
-
'....een transparante door de geweldige marktwerking geïnspireerde samenleving' ?
Bedoel je dit letterlijk?