06 juni 11 09:43 Reageer (26) Leven RSS

Vereniging Eigen Huis schiet politie te hulp

De vereniging van huiseigenaren gaat beelden van inbrekers online zetten

De Vereniging Eigen Huis roept iedereen op beelden van inbrekers te mailen. De organisatie zal deze, mits ook een kopie van een aangifte in de bijlage zit, online zetten. Reden hiervoor is volgens de vereniging van huiseigenaren de stijging van het aantal inbraken.

Een woordvoerder van de vereniging verklaart:

"Door nieuwe apparatuur worden steeds vaker beelden van inbrekers gemaakt. Vaak blijven de beelden hangen bij politie en justitie, die maken wij nu openbaar."

Het ministerie van Justitie en het College Bescherming Persoonsgegevens zijn inmiddels op de hoogte gesteld van de plannen.

NRC: Eigen Huis zet beelden inbrekers online

cc-foto: Jan Slangen

Laatste Reacties (26) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Bas Haanstra, di 07 juni 2011 20:07 Reageer op Bas

    Bas

    Idioot idee om private partijen zomaar iedereen aan de schandpaal te laten nagelen. Mag ook helemaal niet.
    De streetart op de foto is trouwens van Banksy. Dat lijkt me belangrijker dan wie het kiekje heeft gemaakt...

  • Erik Does, ma 06 juni 2011 14:04 Reageer op Erik

    Erik

    Zou de politie niet gewoon zelf, bijvoorbeeld per regio of per stad, deze bewakingsbeelden op hun websites kunnen zetten, als onderdeel van de opsporingsactiviteiten? Puur en alleen de bewakingsbeelden?

    Ik hoor net iemand op de radio bezwaar maken tegen dit initiatief vanwege privacy en de kans dat er onschuldige mensen het slachtoffer van kunnen worden, maar het gaat puur om opnames van inbrekers tijdens het uitvoeren van hun daad (dus wat is daar onschuldig aan?), en om het krijgen van hulp van burgers bij het herkennen van de daders.

    Dat het daar mis kan gaan, dus dat er onschuldigen worden getipt bij de politie, ja, dat kan. Maar anders kun je toch überhaupt niet opsporen aan de hand van video of foto opnames? Het is dacht ik niet de bedoeling om vervolgens iedereen die maar getipt wordt ook op de website te zetten.

    Ik zie voorlopig het probleem nog niet zo. Wel dat een particuliere organisatie dit doet, maar daarom zou de politie het ook zelf moeten doen, als hulp bij het opsporen.

  • Bernie Whistler, ma 06 juni 2011 12:35 Reageer op Bernie

    Bernie

    Afijn, vanaf woensdag worden de gezichtloze ikoontjes op de website hieronder dus vervangen door heuse foto's van vermeende boeven.

    http://www.veiligwonencheck.nl/inbrekers/

    Brengt u zelf ook een vermeende boef aan inclusief smaakvolle foto? Dan krijgt u per ommegaande een riotgun thuis geleverd om eventuele belagers uw huis uit te blazen. Natuurlijk met volle steun van zowel Rutte als Opstelten. Want het recht kunnen we -zoals coalitiegijzelnemer Wilders al maandenlang suggereert- niet langer overlaten aan justitie, maar neemt u natuurlijk voortaan in eigen hand. Vooral thuis en in uw winkel, with god on our side.

    Succes.

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, ma 06 juni 2011 14:04 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Fred

    Fred

    Ah, u bent "een crimineel is ook maar een misbegrepen mens" denker?

    Het concept huisvrede is inbrekers vreemd, u ook?

  • Pot Blok, ma 06 juni 2011 12:14 Reageer op Pot

    Pot

    dat wordt een trend ! een olievlek !
    sinds 'blik op de weg'' lichte overtreders op een openbaar Facebook zet, de Google maps herkenbaar de vogelvrije mens op de web mag plaatsen, youtube een speciale pest-maar-raak-en laat-alles-zien afdeling heeft, is het nu de beurt voor (ik zeg t met tegenzin) gesubsidieerde semi-overheidsinstellingen.

    Let op ! eenmaal je smoel op internet , en je krijgt het er nooit meer af; wat je ook wel/niet gedaan hebt...
    D66 stemmen is ook geen optie meer om dat te voorkomen

  • Martino Campos, ma 06 juni 2011 11:05 Reageer op Martino

    Martino

    Ik woon in een dorp waar we net weer een inbraakgolf hebben.
    Cijfertjes zeggen helemaal niets.
    Zelfde onzin met verkeersdoden. Het gaat misschien beter maar elke dode blijft er een teveel.
    Mensen aan de schandpaal nagelen heeft volgens mij weinig nut. Maar het is iets van deze tijd. Elke website maakt zich er dik schuldig aan op de ene of andere wijze. Zie Radar, zie Opgelicht, zie Geenstijl, en zie ook DeJoop.
    Niets nieuws onder de zon dus.
    Maar als het aan mij ligt liever niet. Ook al heb ik een hekel aan inbrekers, pedofielen en foute politici.
    Gewoon veel strenger straffen. Laat ze daar eens mee beginnen. Dat neemt al die onderbuikgevoelens misschien enigszins weg.

  • Mees ., ma 06 juni 2011 11:04 Reageer op Mees

    Mees

    "De consumentenorganisatie informeert het ministerie van Justitie en het College bescherming persoonsgegevens over de actie"

    Het is nog maar de vraag of dit wel mag

  • Semolina Pilchard, ma 06 juni 2011 11:40 in reactie op Mees . Reageer op Semolina

    Semolina

    Inbreken mag niet.

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, ma 06 juni 2011 14:06 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Fred

    Fred

    Ja maar u begrijpt toch wel inbrekers slechts slachtoffers van het systeem zijn. /PVDA modus.

  • Jesse van Oort, ma 06 juni 2011 10:25 Reageer op Jesse

    Jesse

    Grappig, op nu.nl precies onder dit bericht: http://www.nu.nl/binnenland/2532847/criminele-junk-sterft-uit.html

    Ik citeer:
    AMSTERDAM - Door het uitsterven van criminele junks komen auto- en woninginbraken bijna niet meer voor. In 2001 werd nog een op de zeventig Nederlanders slachtoffer van een auto-inbraak, vorig jaar was dat een op de 178.
    © ANP

    Dat concludeert het AD maandag uit de misdaadmeter die de krant heeft opgesteld.

    Het aantal slachtoffers van woninginbraken daalde ook sterk. In 2001 werd nog bij een op de honderdzeventig Nederlanders ingebroken, vorig jaar was dat een op de 270.


    Het kan toch niet allebei tegelijk waar zijn?

  • Semolina Pilchard, ma 06 juni 2011 10:56 in reactie op Jesse van Oort Reageer op Semolina

    Semolina

    Het aantal woninginbraken door junks kan afnemen, maar over het algemeen groeit het aantal -gewelddadige, want met kneveling van complete gezinnen- woninginbraken. http://www.westonline.nl/nieuwsitem/49730

  • Jesse van Oort, ma 06 juni 2011 11:55 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Jesse

    Jesse

    Nee, dat is niet wat er staat. Er staat: het aantal auto- en woninginbraken daalt (al jaren) sterk en dat komt o.a. door het 'uitsterven' van de criminele verslaafden.

  • Semolina Pilchard, ma 06 juni 2011 12:29 in reactie op Jesse van Oort Reageer op Semolina

    Semolina

    U leest toch in mijn bericht over de regio Haaglanden dat het aantal woninginbraken is toegenomen?

  • Jesse van Oort, ma 06 juni 2011 13:00 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Jesse

    Jesse

    U refereert aan regionale cijfers. 'Mijn' bericht refereert aan landelijke cijfers.

    Het kan heel goed zijn dat er sprake is van een regionale stijging, terwijl het landelijk gemiddelde een (zelfs sterke) daling laat zien.

  • Semolina Pilchard, ma 06 juni 2011 13:16 in reactie op Jesse van Oort Reageer op Semolina

    Semolina

    Graag gedaan. http://www.radio1.nl/contents/31116-landelijke-cijfers-woninginbraken-2010

  • Jesse van Oort, ma 06 juni 2011 13:47 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Jesse

    Jesse

    Kijk, dat wordt weer gerefereerd aan andere cijfers dan die het AD blijkbaar heeft. Misschien die van de vereniging van eigenaren?

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, ma 06 juni 2011 14:05 in reactie op Jesse van Oort Reageer op Fred

    Fred

    Overigens zegt het aantal aangiften niets over het werkelijke aantal inbraken.

  • Jesse van Oort, ma 06 juni 2011 14:29 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op Jesse

    Jesse

    Nee, maar zonder cijfers kun je alleen maar speculeren (met cijfers blijkaar ook trouwens).

    Van een gestolen fiets zal niet altijd meer aangifte worden gedaan, maar ik denk dat de meeste slachtoffers van woninginbraak dat overigens wel degelijk doen, al is het maar vanwegen de verzekering (bovendien is een woninginbraak tamelijk ingrijpend).

    't is maar een aanname natuurlijk...

    En wat betreft boeven vangen...tja...iedereen roept nu dat dit prioriteit moet krijgen, totdat er weer ergens een kindje wordt gemolesteerd of iemand met een glas te veel op een dodelijk ongeluk veroorzaakt...dán roept iedereen plots dat de politie dáár weer niet genoeg aan doet.

  • , ma 06 juni 2011 14:54 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op

    Tja, dan zijn die slachtoffers zelf schuld, denk ik.
    Wanneer je geen aangifte doet, geen verzekering, en dan ook niet in de statistieken opgenomen.

  • Semolina Pilchard, ma 06 juni 2011 10:09 Reageer op Semolina

    Semolina

    Als politie adequater zou optreden, was dit niet nodig geweest. Zelfs al presenteer je beelden, naam en adresgegevens van een crimineel, dan nog legt de politie zo'n zaak op de stapel. Aan dat labbekakkerige en bureaucratische gedrag moet maar eens een einde komen.

  • Bernie Whistler, ma 06 juni 2011 09:59 Reageer op Bernie

    Bernie

    Dat gaat lekker. Ik neem aan dat de vereniging van Verongelijkte Moeders met idem argumenten binnenkort de foto's van (vermeende) zedendelinquenten online kan zetten en incassoburo's de smakelijke afbeeldingen van wanbetalers die hen door boze schuldeisers zijn toegezonden? Ik voorzie een nieuw grijs handeltje voor Harry Mens: gratis emmertje pek & veren bij een afgedankte spoorbiels.

  • Nus Deschaux, ma 06 juni 2011 10:52 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Nus

    Nus

    Dan had hij/zij maar geen inbreker moeten worden. Wat willen we nu? Meer privacy? Of willen we dat de politie eindelijk eens echt boeven gaat vangen? Ik snap niet dat men de rechten van criminelen in dit soort zaken schijnbaar belangrijker acht dan die van de gewone burger.

  • Bernie Whistler, ma 06 juni 2011 11:32 in reactie op Nus Deschaux Reageer op Bernie

    Bernie

    Ik heb een broertje dood aan dit soort populistische heksenjachten. Dat doen ze maar in de VS Nus. Vreselijk dat we al iets hebben als Opsporing Verzocht, waar de onderbuikende gastvrouw de items presenteert alsof ze het speurwerk eigenhandig heeft verricht en er niet voor terugdeinst om de kijker te vergiftigen met emotiekreten als "gelukkig" of "jammer genoeg" en meer van dat soort vreemde waarderingen terwijl de politie verdachten opspoort.

    Rechtse hobbies, erg ver van mijn bed. Ik heb liever een kwalitatief goed werkend justitiesysteem. Met alle respect voor de amateurdienders.

  • Kreh Yea, ma 06 juni 2011 12:54 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Kreh

    Kreh

    Dit heeft niks met rechtse hobby's te maken, mochten die überhaupt bestaan. Van nog geen 10 procent van alle woninginbraken worden de daders gepakt. Ik vind het zeer begrijpelijk dat burgers/verenigingen het heft in eigen hand nemen. Ik raad iedereen aan goed na te denken waar je verontwaardigd over wil zijn. Schenden van privacy van de inbreker of het feit dat nog geen 10% gepakt wordt.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 06 juni 2011 14:54 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Slachtoffers zijn niet belangrijk?

  • Bernie Whistler, ma 06 juni 2011 15:49 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Bernie

    Bernie

    Beslist. Een goed werkende justitie- en politieapparaat zijn nóg belangrijker.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven