29 december 11 14:15 Reageer (36) Leven RSS

Uitgeprocedeerden verlaten tentenkamp bij Ter Apel toch

Update: Asielzoekers mogen van IND nieuw asielverzoek indienen

De uitgeprocedeerde Somaliërs die in een tentenkamp bij het asielzoekerscentrum in Ter Apel bivakkeren, weigeren te vertrekken. Dat meldt de NOS. Burgemeester Kompier van Vlagtwedde, waar Ter Apel onder valt, had de asielzoekers tot 14.00 uur donderdagmiddag de tijd gegeven om het tentenkamp af te breken. De asielzoekers protesteren tegen hun uit

De uitgeprocedeerde asielzoekers kamperen sinds Tweede Kerstdag bij de ingang van het aanmeldcentrum in Ter Apel. Ze protesteren tegen hun geplande uitzetting, omdat ze in Somalië niet veilig zouden zijn.

Inmiddels hebben zo'n 40 tot 45 mensen zich op het tentenkamp verzameld. De leider van de groep zei tegen de NOS dat de Somaliërs niet van plan zijn om weg te gaan. Hij is wel bang dat de politie komt, maar zei ook dat ze dan met z'n allen naar de gevangenis gaan. "Daar is het lekker warm, dat is beter dan hier."

Burgemeester Kompier ontkent in het NOS Radio 1 Journaal dat de politie het kamp gaat ontruimen en zegt dat ze geen idee heeft wat er verder gaat gebeuren.

Update 21.45

De veertig Somaliërs die bij asielzoekerscentrum Ter Apel een tentenkamp hadden opgericht, zullen donderdagavond nog vertrekken. Dat meldt NOS.
NOS schrijft:

"De Somaliërs nemen het aanbod van de IND aan om een nieuw asielverzoek in te dienen. Burgemeester Kompier had eerder gezegd het kamp niet te zullen ontruimen. Wel maakte ze zich zorgen over de veiligheid van de Somaliërs en hoopte ze dat de demonstranten uit zichzelf zouden vertrekken."

Lees meer bij de NOS: Somaliërs Ter Apel weigeren te vertrekken

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (36) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Rob Heusdens, vr 30 december 2011 03:15 Reageer op Rob

    Rob

    Alle tentenkampen de wereld uit, te beginnen uit Nederland.
    Maar Rutte doet heel erg zijn best om de sociale huisvesting nog verder te verslechteren, alsof de wachtlijsten nog niet lang genoeg zijn.. 3/4 van de huurder 'mag' de eigen huurwoning kopen, maar dan wel tegen marktwaarde (ruim 30% overgewaardeerd) en niet tegen de boekhoudkundige waarde, die nog weer veel lager is,want met je huur betaal je immers ook de aflossing af op het voorgeschoten kapitaal van de stichtings/renovatie kosten..

  • Heinz Brauswasser, do 29 december 2011 23:54 Reageer op Heinz

    Heinz

    Je neemt een wat luxere boot. Anders vallen ze daar weer over.
    Je vaart met deze groep richting Somalië.
    De marine zoek een piraten-moederschip.
    Zet daar de Somaliërs op. Geen paspoort nodig.
    De piraten brengt deze groep weer naar Somalië.
    WELKOM in SOMALIË. Opgelost.

    Wij hebben ook nog die dure boot van de stad Rotterdam.
    Krijgen de piraten kado. Weer een probleem minder.
    Creatief zijn heet dat. Moet Den Haag nog leren.

  • het geweten, vr 30 december 2011 14:45 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op het

    het

    Wat een gedoe.
    Gewoon met een militair vrachtvliegtuig, boven Somalië gooi je ze er uit.
    Maar wel met een parachute. ;-)
    Simpel en goedkoper.

  • Heinz Brauswasser, vr 30 december 2011 17:30 in reactie op het geweten Reageer op Heinz

    Heinz

    wat RUW.

  • vanessa s., do 29 december 2011 22:01 Reageer op vanessa

    vanessa

    Ik ga me eens heel impopulair maken. Met deze mensen heb ik het vreselijk te doen. Hoe hun verleden ook in elkaar zit, ze hebben hun geluk hier gezocht en dat loopt mis en dat is hoe dan ook een ramp voor ze. Als je terugkijkt waardoor dat veroorzaakt wordt is het voornamelijk ons intern getouwtrek heen en weer in de opzet van ons beleid. We hebben stromingen die zich niet daadwerkelijk uitspreken over wat we willen aan de linkerzijde, afgewisseld met mensen aan de rechtpopulistiche zijde die duidelijk de instroom van welke aard dan ook willen beperken. In dat getouwtrek komen deze mensen in de ellende terecht. Als we als land na een gedegen besluitvorming niet in staat zijn eenduidig beleid te voeren op dit gebied, zijn we naar buiten toe een onduidelijke bananenrepubliek en mag je geen enkele gelukszoeker het meer kwalijk nemen dat ook hij zijn kans hier zoekt. En vervolgens in de problemen komt. Het beleid slingert immers. Dat gehannes tussen links en rechts veroorzaakt dus het ongeluk van deze mensen en daar zijn beide in hoge mate verantwoordelijk voor. Als je consistent beleid wilt opzetten, zul je dus met de racisten en populisten om tafel moeten. Democratie heet dat, ook hun mening laten meetellen, beslissen, en daarmee dit soort slachtoffers voorkomen.

  • Herman , do 29 december 2011 22:15 in reactie op vanessa s. Reageer op Herman

    Herman

    Met deze mensen heb ik het vreselijk te doen.
    Das is erg lief van je.

    Volgens mijn info. kwam deze groep uit Griekenland ( EU ) daarna zijn ze heel wat EU grenzen over gegaan en dan uitgerekend naar dat kleine volle, koude en natte landje.
    Denk eens na Vanessa.

  • Arjan Smit, do 29 december 2011 21:23 Reageer op Arjan

    Arjan

    Mensen die niet uitzetbaar blijken, worden zomaar op straat gezet met de boodschap het maar uit te zoeken. In de administratie komt dan te staan dat ze zijn uitgezet. Zijn ze afhankelijk van medicijnen, dan krijgen ze die voor twee maand mee en - tja, wat dan? Met een beetje geluk worden ze opgepakt omdat ze illegaal zijn, dan kunnen ze weer medicijnen krijgen, en daarna worden ze ongetwijfeld weer op straat geknikkerd.
    Alleen een eng, wreed, kortzichtig en harteloos regime zoals we nu hebben, kan dit verzinnen ...

  • arthur vandebunt, do 29 december 2011 20:29 Reageer op arthur

    arthur

    Rare situatie. Als deze mensen zijn uitgeprocedeerd waarom brengt de IND deze mensen dan niet netjes naar schiphol?

  • Bijstandskoning van GeenStijl, do 29 december 2011 17:33 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Voor mij is het heel makkelijk: uitgeprocedeerd is afgewezen. Zo zijn de regels die we met zijn allen hebben afgesproken in dit land. Als je steeds je eigen regels overboord gooit laat je bewust onduidelijkheid bestaan. Je schept kansen voor misbruik en staat toe dat het draagvlak onder de bevolking voor de asielregeling zo verdwijnt. Harde maatregels en uitzettingen zal niemand onbewogen laten, maar op de lange termijn lijkt strikte naleving der regels mij de enige manier om een effectief asielbeleid te voeren.

    Daarnaast betekent zo'n tentenkamp met bivakkerende illegalen uit verre oorden weer een knauw voor het asielimago. Als mensen te zien krijgen hoe asielzoekers en asielinstanties er een bende van maken kan het draagvlak voor vluchtelingen risico lopen -- en daar is uiteindelijk niemand bij gebaat.

  • El Che, do 29 december 2011 18:01 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op El

    El

    Bij u zijn regels belangrijker dan mensen, bij mij zijn mensen belangrijker dan regels.
    Hulde voor de man die gisteren eten bracht naar deze mensen.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, do 29 december 2011 19:20 in reactie op El Che Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Ik zeg niet dat je die arme stakkers moet laten verhongeren. Wat ik wel zeg is wie na alle procedures ondubbelzinnig is afgewezen als asielkandidaat, ook echt naar zijn eigen land moet. En dat land is veel harder aan ontwikkeling toe dan het onze en iedere mankracht is er 1.

  • Eline W, do 29 december 2011 19:57 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Eline

    Eline

    Het gekke is alleen dat deze mensen zeggen niet terug te kunnen naar eigen land, en de IND geen poging lijkt te doen ze eruit te zetten. Waarschijnlijk omdat de IND dat ook niet voor elkaar krijgt. Is illegaliteit de oplossing? Waarom kan het gegeven dat ze niet terug kunnen niet gebruikt worden als argument hier te blijven. Of moeten we ze op het vliegtuig naar Somalië zetten waar en daar dood laten gaan (als ze al binnenkomen)?

  • Nieuw!: Veldman, do 29 december 2011 19:19 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Volgens de regels moet een voetganger op het zeebrapad oversteken .
    Ik neem aan dat u voetgangers die er net naast stappen vrolijk overhoop rijdt .

  • Herman , do 29 december 2011 19:46 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Herman

    Herman

    Ik neem aan dat u voetgangers die er net naast stappen vrolijk overhoop rijdt .
    Dit slaat nergens op Jolige en dat ben ik ook niet gewend van jou.
    Bijstand heeft gewoon gelijk in zijn reactie volgens mij.
    Onderstaande link.
    Je zult maar in de bijstand zitten en de eindjes moet knopen met kinderen.
    Wat is er godverdomme loos in dit klote land.

    http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/326391/Gemeente-trekt-opnieuw-miljoenen-uit-voor-ADO-Den-Haag.htm?rss=true

  • Martin Quandt, do 29 december 2011 17:25 Reageer op Martin

    Martin

    Hoe tragisch dit ook is, de rechter heeft uitspraak gedaan. Meermaals zelfs.
    Om bij elke -voor wie dan ook- onwelgevallige uitspraak de rechtsgang te saboteren lijkt me geen werkbare optie. De wet moet veranderd worden. Althans, wanneer je van mening bent dat deze mensen niet terug moeten.

    Maar daar lijkt op dit moment geen meerderheid voor in de Kamer te bestaan. Zowel onder een CDA-PVDA-CU als CDA-VVD/PVV kabinet is de wet ongewijzigd uitgevoerd. Zonder deze partijen is er thans geen wetswijziging mogelijk.

    In het midden gelaten wat je daar politiek gezien van kunt vinden, is het uiteraard al járen duidelijk dat de asielprocedure aan álle kanten rammelt.

    De procedure duurt te lang. Asieladvocaten smeren tegen beter weten de zaak soms net zo lang uit, dat kan soms wel tien jaar duren, tot de asielzoeker onterechte hoop krijgt. "Wil je nog langer blijven" vraagt de advocaat. Nou, dat willen ze uiteraard wel. Werkzaam in de forensische geestelijke gezondheidszorg, zie ik ze maar al te vaak voorbij komen.
    Met hun ziel en trauma's onder de arm. Ja, die willen nog wel een paar jaartjes blijven.

    De oplossing ligt in Europa. Niet elk land afzonderlijk, maar de EU zou de asielaanvrager moeten bedienen. Europees regelen of mensen het recht hebben binnen te komen. Een centraal orgaan zou ook veel meer middelen tot haar beschikking hebben om de verhalen te controleren.

    Voorbeeld: (uit de praktijk) Mussa staat op het vliegveld; hij zegt geen ouders meer te hebben, geen documenten en te zijn gevlucht uit Congo.
    Nou, zoek dat maar eens goed uit. Scheidt het koren van het kaf en zie dan maar eens barmhartig voor de hulpbehoevenden en rechtvaardig voor de misbruikers te zijn. Dat kunnen wij helemaal niet goed uitzoeken. Daar hebben we een groter apparaat voor nodig. Nu werken die thans ook samen, maar het zou veel efficiënter alle individuele instanties over te hevelen naar de EU.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, do 29 december 2011 19:30 in reactie op Martin Quandt Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Alle asielzaken op Europees niveau regelen, dat lijkt mij ideaal. Het beste zou zijn om Oost-Europa als asielgebied aan te wijzen, omdat de door velen zo gevreesde economische motieven voor asiel dan uitgesloten kunnen worden. Is wel een beetje makkelijk omdat ik er dan zelf van af zou zijn, dat weet ik.

    Oost-Europa zou per vluchteling dan een premie kunnen krijgen van de EU.

  • R van brummelen, do 29 december 2011 16:27 Reageer op R

    R

    wat doet nederland toch moeilijk. geef die mensen gewoon een verblijfsvergunning, en we zijn van het gezeur af.

  • het geweten, do 29 december 2011 16:55 in reactie op R van brummelen Reageer op het

    het

    Nee, nee, en nog eens nee.
    Ze hebben hun kans gehad, hun zaak is niet 1 maar diverse keren bekeken en telkens afgewezen.
    We hebben met elkaar regels opgesteld, en heel jammer maar helaas voldoen ze niet aan de toelatingseisen die bye the way héél humaan zijn.
    Punt.

  • R van brummelen, vr 30 december 2011 09:13 in reactie op het geweten Reageer op R

    R

    ze kunnen niet uitgezet worden, dus horen deze mensen gewoon welkom te zijn binnen de denkbeeldige lijnen van dit land.
    punt.

  • Flop Cohen, do 29 december 2011 16:13 Reageer op Flop

    Flop

    Occupy Ter Apel? Haha proest

  • Joachim Detailleur, do 29 december 2011 16:12 Reageer op Joachim

    Joachim

    Deze Somaliers protesteren helemaal niet tegen hun 'geplande' uitzetting want de IND kan en mag deze mensen niet eens uitzetten. Deze groep protesteert tegen het feit dat ze niet terug kunnen maar desondanks, en in strijd met de VreemdelingenWet2000, door de IND op straat worden geklinkerd en veroordeeld zijn tot een rechteloos bestaan.

    Ondanks het gegeven dat Somaliers de grootste groep vormen van de individuen die in Nederland asiel zoeken (minder dan 15000 afgelopen jaar), zijn er de afgelopen jaren welgeteld drie(!) Somaliers door de IND naar hun land teruggestuurd middels gebruik van internationaal niet erkende, zogenaamde 'EU-laisser passers'.

    Er is dan ook geen uitzicht op uitzetting op wat voor termijn dan ook! Deze mensen protesteren voor hun recht op een verblijfsvergunning, wat de IND conform de Vreemdelingenwet aan hen zou moeten verlenen maar aan haar laars lapt omdat dat een negatieve balans op de asielcijfertjes zou teweegbrengen. Gevolg: naar schatting zo'n tweeduizend Somaliers leven inmiddels verspreid over Nederland een bestaan waarin hen alle basisrechten worden onthouden.

    Het is niet voor niets dat de IND dit groepje aanbood een tweede asielverzoek in te dienen en beloofde 'nog nauwgezetter naar het asielverhaal te kijken' (kun je je afvragen hoe conscientieus men naar het eerste asielverzoek heeft gekeken). De IND probeert hier met alle macht aan 'damage control' te doen en het structurele lozingbeleid van Somaliers in Nederland uit de media te houden.

    Joop, van een site als jullie verwacht ik niet dat jullie klakkeloos berichten van andere media overnemen.Gaarne de foutieve berichtgeving in deze dan ook aanpassen.

  • het geweten, do 29 december 2011 16:57 in reactie op Joachim Detailleur Reageer op het

    het

    Het IND vermeld eens: 1 op de 500 is een echte vluchteling.
    Dus....................... ;-))

  • Joachim Detailleur, do 29 december 2011 17:28 in reactie op het geweten Reageer op Joachim

    Joachim

    Je hebt het in je reactie op R. van Brummelen over 'regels die nageleefd moeten worden'. Laat dat nou net datgene zijn waar deze Somaliers voor protesteren!

    Zij die niet terug kunnen dienen, in afwachting van uitzicht op terugkeer op korte termijn, een tijdelijke verblijfsvergunning te verkrijgen. Dat is beleid conform de Vreemdelingenwet2000. Dat beleid lapt de IND aan haar laars door deze mensen en masse op straat te klinkeren en in de boekjes als 'met onbekende bestemming vertrokken' te registreren.

  • El Che, do 29 december 2011 15:14 Reageer op El

    El

    Kerstdagen anno 2011 in Nederland: we laten mensen verrekken!

  • Florian Lichti, do 29 december 2011 16:00 in reactie op El Che Reageer op Florian

    Florian

    Gelukkig hebben we dat beleid niet alleen TIJDENS de kerstdagen maar ook de rest van het jaar! :-)

  • YggY ..., do 29 december 2011 17:09 in reactie op Florian Lichti Reageer op YggY

    YggY

    U geeft middels uw boodschap toe dat we in Nederland mensen gewoon laten verrekken.

  • El Che, do 29 december 2011 17:15 in reactie op Florian Lichti Reageer op El

    El

    Nee dat klopt. Nederland is het hele jaar door hardvochtig!

  • het geweten, do 29 december 2011 16:46 in reactie op El Che Reageer op het

    het

    Je hebt gelijk,vertrekken was beter geweest. ;-))

  • El Che, do 29 december 2011 17:55 in reactie op het geweten Reageer op El

    El

    Ga je het "goede" voorbeeld geven? Wanneer ga je?

  • Florian Lichti, do 29 december 2011 14:54 Reageer op Florian

    Florian

    Even de ME bellen lijkt mij....moet toch geen probleem zijn?

  • het geweten, do 29 december 2011 16:46 in reactie op Florian Lichti Reageer op het

    het

    Moet je eerst de stof eraf blazen, ze zijn al tijden niet in actie geweest.

  • Semolina Pilchard, do 29 december 2011 14:47 Reageer op Semolina

    Semolina

    Wie is uitgeprocedeerd dient het land te verlaten. Natuurlijk hebben Mauro en Sahar elke uitgeprocedeerde asielzoeker wat hoop gegeven. Maak een hoop stampij en wellicht word je een mediahype.

  • het geweten, do 29 december 2011 16:45 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op het

    het

    Volledig mee eens.
    Wat het geval Mauro betreft; Mauro heeft een paspoort en had al in 2002 terug naar Angola gemoeten.

  • El Che, do 29 december 2011 17:16 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op El

    El

    Ik zie alleen maar mensen die geen kant op kunnen!

  • Joop Schouten, do 29 december 2011 14:38 Reageer op Joop

    Joop

    Ze kunnen inderdaad beter bij elkaar blijven.

    Anders sterven ze anoniem.

  • Mw. Oeverloos, do 29 december 2011 15:09 in reactie op Joop Schouten Reageer op Mw.

    Mw.

    Net als hun collega's in de tentenkampen in Somalie ...

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven