25 november 11 09:14 Reageer (30) Leven RSS

Te lage cijfers? Geen subsidie

Gemeente Rotterdam voert prestatie-eisen in voor scholen. Cito-score en examencijfers worden bepalend

De gemeente Rotterdam heeft samen met alle schoolbesturen in de stad prestatieafspraken gemaakt voor het huidige leerjaar. Als een school deze niet geheel nakomt, zal het stadhuis aandringen op verbeteringen. Mocht dat geen effect hebben, dan kort de gemeente uiteindelijk de subsidie of zet die stop.

De gemeente gaat een school voornamelijk beoordelen op de resultaten van bestaande toetsen en examens. Vooralsnog beperkt dit zich tot de Cito-toets in het basisonderwijs en het centraal schriftelijk eindexamen in het voorgezet onderwijs. De komende jaren komen er meer wettelijk verplichte toetsen bij.

Wethouder Hugo de Jonge (CDA, onderwijs) zegt dat de noodzaak 'op kwaliteit te sturen' groter is dan ooit. De schoolresultaten in Rotterdam lopen al jaren achter op de rest van het land. Daarnaast wordt de stad geconfronteerd met zeer zware bezuinigingen: ruim een half miljard euro in deze collegeperiode.

We kunnen het ons niet veroorloven euro's uit te geven zonder te weten waar het toe leidt. Het resultaat telt.

De gemiddelde Cito-score in Rotterdam is het afgelopen jaar licht verbeterd, van 531,2 naar 531,9. Dat cijfer moet in 2014 op 534 liggen, een punt onder het landelijk gemiddelde. Leerlingen die in Rotterdam examen in het voortgezet onderwijs doen, scoren gemiddeld voor Nederlands een 6,2 en voor wiskunde een 6,1.

De gemeente wil dat het cijfer voor beide vakken met 0,2 stijgt. De wethouder benadrukt dat de afspraken met schoolbesturen verschillen. In het welgestelde Hillegersberg ligt de lat hoger dan voor een school in een achterstandswijk op Zuid.


Trouw: School moet scoren voor subsidie

Foto cc: Gerard Stolk


Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (30) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Marq Pas, za 26 november 2011 14:22 Reageer op Marq

    Marq

    Geen subsidie dit jaar? Iedereen krijgt een 1 en blijft zitten. Volgend jaar beter.

    Het beleidsniveau is nu zelfs beneden Henk en Ingrid gedaald.
    Eigenlijk moet nu de gemeenten eens cijfermatig beoordeeld worden door scholen, politie, ziekenhuizen, andere gemeenten, en landelijke maatschappelijke organisaties.
    En we stoppen pas als niemand meer tijd heeft om te werken, en dus al onze producten onbetaalbaar zijn geworden, en iedereen de hele dag cijfert en vergadert over hoe de cijfers te verbeteren.

  • Sylvia Stuurman, za 26 november 2011 11:08 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Rotterdam wil ook graag meedoen aan de perverse-prikkel-hype, blijkbaar.

  • arjan doorgeest, za 26 november 2011 02:31 Reageer op arjan

    arjan

    In zijn oneindige onwijsheid vergeet de wethouder in questie één ding: Rotterdam staat op het lijstje van grote Nederlandse steden op de 50ste - dus allerlaatste - plaats. Nogal wat wijken hier bestaan uit nogal wat nieuwkomers - kinderen van immigranten (soms tot 87% zoals in Delfshaven) - die thuis waarschijnlijk niet alle voordelen hebben waar veel Nederlands-geboren kinderen automatisch op kunnen bogen. (Qua inkomen - taalontwikkeling - besteding vrije tijd - buitenruimte - hobbies).
    Het gaat dus om nogal wat achterstandsjeugd, en het is gek deze achterstand op deze manier te willen inlopen c.q. compenseren. Door haar sociale samenstelling scoort de gemiddelde leerling in Rotterdam dus iets lager dan leeftijdsgenootjes uit de rest van Nederland. Zeer verklaarbaar dus. Dat scholen dit sociale gemis kunstmatig en onder financiële dwang moeten goedmaken, is oneigenlijk beleid implementeren.
    Als je kijkt naar de bevolkingssamenstelling in Nederland en die van Rotterdam, zal alras blijken dat de Rotterdamse jeugd het niet slechter doet dan het gemiddelde leeftijdsgenootje, als je met een aantal zuivere en bepalende indicatoren rekening houdt.
    De CDA-wethouder geeft dus vorm aan oneigenlijk beleid, waarbij scholen opdraaien voor dingen die elders in de samenleving scheef zitten. Niet bijster eerlijk en snugger allemaal....

  • Evert van Vliet, vr 25 november 2011 17:59 Reageer op Evert

    Evert

    Wettelijk verplichte toetsen op wettelijk verplicht gesteld 'onderwijs' waarvan ongeveer de helft zo de kliko in kan.

    Het netto resultaat daarvan is namelijk dat we als meute in verplicht gestelde financiële dictaturen van indoctrinaties moeten leven waar vervolgens weer in 'onderwezen' wordt.

    Hele 'volksstammen' ontlenen daar al sind mensenheugenis 'hun' totaal ongefundeerde bestaans'recht' aan.

    Wel vermakelijk om te observeren, dat dan weer wel.

  • rIkus Peters, vr 25 november 2011 16:56 Reageer op rIkus

    rIkus

    Het lijkt mij wel een goed idee
    Ook ook een motivatie voor de ouders

  • Jan Hooivork, vr 25 november 2011 13:16 Reageer op Jan

    Jan

    Wanneer je zodanig gaat aansturen op cijfers, zullen er ook eerder scholen zijn die gaan sjoemelen met cijfers.

    Dat er op bepaalde scholen lage CITO-scores maken heeft niet altijd met de kwaliteit van het onderwijs of het lesgeven te maken, maar ook - en des te meer - met de leerlingpopulatie.

    Ach ja...de targetcultuur die onze maatschappij steeds verder verwoest.

    In plaats van dat ze eerst es de sociale problematiek en armoede gaan aanpakken in Rotterdam, dat zet meer zoden aan de dijk.

  • Nieuw!: Veldman, vr 25 november 2011 14:25 in reactie op Jan Hooivork Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    tuurlijk gaan scholen sjoemelen met cijfers.
    het product : leerling
    verkoop je beter met een leuk stickertje er op

  • jose van leeuwen, vr 25 november 2011 20:00 in reactie op Jan Hooivork Reageer op jose

    jose

    Helemaal mee eens, wat heeft de hoge school Inholland niet met cijfers gerotzooid om aan subsidie te komen? Te gek voor woorden.

  • Bas Grootel, vr 25 november 2011 12:36 Reageer op Bas

    Bas

    Waarom reageert niemand dat die scholen gewoon hun stinkende best moeten doen om hun cijfers op te krikken. Geen excuses. In andere steden lukt dat blijkbaar ook.

  • Han van der Horst, vr 25 november 2011 15:16 in reactie op Bas Grootel Reageer op Han

    Han

    Natuurlijk lukt het om de cijfers op te krikken als je leerlingen uitsluitend traint op het slagen voor cito-toetsen en zo. Dat kan uitstekend. Je leert er verder niks van, behalve van slagen voor Cito-toetsen. De gemeente Rotterdam heeft feilloos voor een perverse prikkel gekozen.

  • Evert van Vliet, za 26 november 2011 10:44 in reactie op Han van der Horst Reageer op Evert

    Evert

    Inderdaad Han, hetgeen met de aangeleerde 'kennis' wordt uitgevreten staat nagenoeg nooit ter discussie.

    Daardoor is het dan ook makkelijk om daarmee selectief aan het 'onderwijzen' te slaan om vooral uit te kunnen blijven vreten.

    Meer dan de helft waar in onderwezen wordt heeft totaal niets maar dan ook niets met onderwijs van doen nb!

  • Hannes Minkema, ma 28 november 2011 02:54 in reactie op Bas Grootel Reageer op Hannes

    Hannes

    Ja, laten we volgend jaar de kinderen allemaal een punt er bij geven. Dan is het onderwijs verbeterd.

  • Reinaert de Vos, vr 25 november 2011 11:57 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Nou, dat betekent dus gewoon dat de cijfers kunstmatig omhooggekrikt worden. Zonder subsidie zal een school uiteindelijk alleen maar slechter presteren met alle gevolgen voor leerlingen. Deze man heeft blijkbaar slechte cijfers gehad op school want anders verzin je zoiets niet.

  • Dehnus Nörder, vr 25 november 2011 11:11 Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Ja.. wat "No Child Left Behind" werkt ook zoooooo goed in de VS. Waardoor sommige scholen geen kinderen meer aannemen omdat ze niet "goed genoeg zijn" dus "That child is left behind":).

    Gewoon accepteren dat niet iedereen even goed kan leren en het best er uit halen door middel van kleine klassen en een goede leraren opleiding die aanzien geniet (Een groot probleem dat Leraar zijn tegenwoordig meer gezien word als wijven baantje).

  • Mazdak Qizilbash, vr 25 november 2011 14:42 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Mazdak

    Mazdak

    Ik wou precies hetzelfde zeggen. Door cijferdruk zullen de scholen moeilijker lerende kinderen niet accepteren en de slecht lerende leerlingen die ze al hebben, sneller in het speciaal onderwijs dumpen of ze moeten gaan sjoemelen met de cijfers. Lijkt me niet de bedoeling dat we hierdoor nog slechter opgeleidde jongeren gaan krijgen. Als je een goed resultaat wilt, moet je gewoon meer investeren in onderwijs.

    Ik vind het te gek voor woorden hoe de keiharde regels van het zakenleven hier op mensen wordt toegepast. Alles moet beter, sneller en goedkoper geproduceerd worden met zo min mogelijk investeringen. Bij een product kan dit soms nog wel eens werken en als het niet werkt of niet verkoopt, gooi je gewoon de betreffende batch producten weg of recycle je de onderdelen en grondstoffen.

    Maar wat ga je dan met mensen doen wanneer door dezelfde manier van werken, mensen onbruikbaar en ongeschikt worden? Deze mensen kun je toch niet weggooien? Door het niet investeren in kinderen betaal je later de prijs in uitkeringen voor werklozen, moedeloosheid en wanhoop resulterend in criminaliteit en onveiligheid op straat. Misschien ziet rechts dan haar kans schoon om, vanwege "het parasiterende uitschot" dat ondertussen door de media helemaal zwartgemaakt is, het sociale opvangstelsel maar helemaal af te schaffen. De "hardwerkende belasting betalende Nederlander" moet natuurlijk niet opdraaien voor de luiheid en gebrek aan ambitie van de onrendabelen.

    Volgens mij is dit hele gedoe allemaal gepland door de grote graaiers. Ze WILLEN de samenleving naar de knoppen helpen. Ze WILLEN chaos, rechteloosheid en afbraak van alle voorzieningen voor de gewone burger. Heel Europa arm, kruipend en smekend voor werk bij de rijke elite die veilig in hun bewaakte enclaves wonen.

  • Eline W, vr 25 november 2011 10:12 Reageer op Eline

    Eline

    Dit gaat er natuurlijk toe leiden dat er kinderen thuis komen te zitten.

    Het speciaal onderwijs wordt uitgekleed en scholen worden gestimuleerd geen zwakke leerlingen aan te nemen. Ben ik de enige die ziet dat dat niet samen gaat?

  • Hannes Minkema, ma 28 november 2011 02:53 in reactie op Eline W Reageer op Hannes

    Hannes

    Nee, je bent niet de enige die dat ziet. Het onderwijs in de VS gaat al tien jaar gebukt onder dit systeem van prestatiebonussen, en daar gaat het heel wat minder zachtzinnig aan toe dan in Nederland het geval zal zijn. Het gevolg is niet dat de scholen zich massaal verbeteren, maar dat het onderwijs verpietert (wordt toetstraining), dat 'goede' scholen drijven op een aannamebeleid dat zwakke leerlingen vermijdt of uitsluit, dat zwakke scholen zwak blijven omdat ze in buurten staan die een hoop ellende veroorzaken (armoede, lage SES, criminaliteit) en het nu met nog minder geld moeten doen, dat scholen zich op grote schaal schuldig maken aan toetsfraude, en dat toetsen niet meer doen waar ze voor bedoeld zijn: de school een eerlijk beeld geven van hoe het staat met het leren van de leerling.

    Dat willen ze in Rotterdam blijkbaar ook allemaal.

  • Bas Grootel, vr 25 november 2011 10:04 Reageer op Bas

    Bas

    Waarom niet gewoon een eis stellen op het gemiddelde van de cito-score.

  • Hannes Minkema, ma 28 november 2011 02:48 in reactie op Bas Grootel Reageer op Hannes

    Hannes

    Bedoel je dat elke school minstens het gemiddelde van de CITO-score moet halen? Dan vrees ik dat jij de eerste bent die je schoolgeld moet terughalen.

  • Marc 's Mening in de Marge, vr 25 november 2011 09:37 Reageer op Marc

    Marc

    En wie heb je daar mee, als je de subsidies stop zet? In de eerste plaats de kinderen, want die school zal nog slechter worden. Dat betaal je uiteindelijk zelf weer terug aan uitkeringen, criminaliteit, armoedebestrijding. Kom met een actieplan zwakke scholen. Laat de pabo's mensen specifiek opleiden als onderwijzer in moeilijke wijken. Zorg dat er goede teams op die scholen komen, betrek de ouders er bij,desnoods verplicht. Grijp het probleem bij de strot en ga niet zitten herderen op een kilometer afstand.

  • Nieuw!: Veldman, vr 25 november 2011 14:06 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Onzin.
    Cijfers zijn belachelijk.

  • Eline W, vr 25 november 2011 16:03 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Eline

    Eline

    Natuurlijk, onderwijs zeker ook.

  • Nieuw!: Veldman, vr 25 november 2011 19:00 in reactie op Eline W Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    inderdaad
    educatie is een recht
    school is kindermishandeling
    een school moet in dienst staan van de leerling en geen martelkamp zijn waar kinderen alleen hetgeen kunnen leren wat een paar idioten bedacht hebben.
    Een leraar dient een aanbieder van kennis te zijn ; de leerling dient zelf te bepalen welke kennis hij/zij wenst te ontvangen.
    Nu is de leraar een verkapte kampbeul en de leerlingen worden dom gemaakt
    Al hun genialiteit en creativiteit worden vakkundig de nek omgedraaid

    En als ze eindelijk sufgebeukt hun diploma halen komt er ook niks zinnigs meer uit .
    Daarom is moderne architectuur geen knip voor de neus waard, daarom stoken we nog steeds op olie en daarom staan we nog steeds niet op mars.
    Om de eenvoudige reden dat we onze kinderen jarenlang brainwashen

    Linkjes die hier bij Passen

    Midas Dekkers zegt waar het op staat:
    [
    Dus opvoeden heeft geen zin?
    ‘Als jij kinderen geen informatie aanbiedt, dan gaan ze zelf wel op onderzoek uit. Een jong poesje gaat ook de gordijnen in om te kijken hoe ze nu zijn opgehangen, of dat nu met haakjes is of met ringen. Een kind is geen hol vat, maar een spons die niets anders wil dan zich volzuigen. Als je kinderen op school maar niet bederft met vreselijke lessystemen, dan gaat het vanzelf goed.’ ]
    http://www.midasdekkers.nl/index.php?id=428

    Sir Ken Robinson vindt het ook allemaal maar niks

    http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U

    En 3 voudig onderwijzer van het jaar in de VS windt er ook geen doekjes om:

    http://www.youtube.com/watch?v=PnC4t8pxmKo

  • Marc 's Mening in de Marge, vr 25 november 2011 20:44 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Marc

    Marc

    Nee dan de vrije school :p

  • Nieuw!: Veldman, vr 25 november 2011 22:19 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    heb ik op gezeten

    behoorlijk fascistoïde bende

  • Marc 's Mening in de Marge, vr 25 november 2011 23:14 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Marc

    Marc

    dat verklaart een hoop... ;)

  • Nieuw!: Veldman, za 26 november 2011 00:19 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Niet alleen daar
    Ik heb relatief mazzel gehad

    maakt ook geen donder uit elke school hanteert een gevangenissysteem
    zoiets als gym dat is het eerste dat afgeschaft moet worden

    dat is een fysieke mishandeling en een ongewenste intimiteit

    mensen een beetje verplichten in hun ondergoed rare fratsen te laten uithalen
    waar halen mensen dat lef vandaan dat te eisen?

    een partij die daar juist helemaal voor is is trouwens de PVV
    Hitler was trouwens ook zo'n figuur die heeft pagina's in sein kampf volgeschreven over jongetjes in korte broekjes die lichamelijke oefeningen moesten doen want dat was heel erg germaans

  • Eline W, za 26 november 2011 07:12 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Eline

    Eline

    Ho kunt u dit beweren als u de methode waarop kennis wordt gemaakt niet erkent. In uw visie kan kennis niet bestaan.

  • Evert van Vliet, za 26 november 2011 10:54 in reactie op Eline W Reageer op Evert

    Evert

    Intersant, volgens mij is het meten van kennis net zoiets als het meten van tijd.
    Ook zonder daar kennis van te nemen bestaat het niet.

    Maar 'goed' zonder al die verplichte kost hadden we nu geen naties gehad die elkaar de loef af steken om uit enig landsbelang het belang van de mens als onderdeel der natuur iedere vorm van daadwerkelijke samenwerking bij voorbaat ontneemt.

    Waarvan akte.....

  • Nieuw!: Veldman, za 26 november 2011 13:56 in reactie op Eline W Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Inderdaad verbaas ik me nogal over de domheid van de mensen.
    Dat heeft inderdaad volgens mij zeer veel te doen met een idioot educatiesysteem.

    Er wordt in ieder geval nagedacht over alternatieven zoals dit bijvoorbeeld:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Unschooling

    Kennis. Op school moet je gehoorzamen.
    Kennis is iets geheel anders en dat leer je niet op school.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven