22 december 11 19:47 Reageer (52) Leven RSS

Suriname schaft Sinterklaas - weer - af

Feest is onwenselijk vanwege racistische elementen

Sinterklaas

In Suriname zijn de oppositie en de regering het volledig eens met elkaar om het Sinterklaasfeest in het land af te schaffen. Oud-president Ronald Venetiaan kreeg bij zijn pleidooi bijval in het parlement, wat volgens de Volkskrant een zeldzaamheid is.

Het is niet de eerste keer dat in Suriname het Sinterklaasfeest wordt afgeschaft. In de jaren tachtig is het kinderfeest al naar de prullenbak verwezen, maar de afgelopen jaren werd het weer gevierd. De racistische elementen van het Sinterklaasfeest (lees: de zwarte pieten), is een reden om het wederom af te schaffen.

De Volkskrant schrijft over de afschaffing:

"Venetiaan wees op de strijd in Zuid-Afrika tegen Apartheid, en op het feit dat Sinterklaas in Suriname juist op het Onafhankelijksplein gevierd werd. Overigens komt er geen straf te staan op het vieren van Sinterklaas in Suriname, het gaat vooral om viering van het feest in gebouwen waar de overheid invloed op heeft, zoals scholen. Voorzitter van de Nationale Assemblee Jennifer Simons, die de plannen steunt: 'Wat mensen in hun huizen doen, daar hebben wij geen invloed op." 

cc-foto: Hans Pama


Laatste Reacties (52) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Hassan Derbi, vr 23 december 2011 17:13 Reageer op Hassan

    Hassan

    Hebben ze in Suriname dan echt geen andere problemen dat het parlement zich bezig gaat houden met dit soort futiliteiten. Of zijn hun problemen iets te moeilijk om op te lossen dat ze er maar voor kiezen hun tijd te besteden aan het bestrijden van de Sint i.p.v. drugs- en mensenhandel, armoede, corruptie enz.. Die lijken mij een stuk schadelijker voor de samenleving dan een kinderfeest.
    Maar wat kan je verwachten van een volk dat voor een pleefiguur als Bouterse die het land in het verleden naar de knoppen heeft geholpen als président kiest. Inderdaad, strijd tegen de Sint. Heel erg zinvol. Ze gaan hun gang maar.

  • , vr 23 december 2011 17:05 Reageer op

    Moeten zij weten.
    Het zal me jodelen wat ze daar al of niet aan Sinterklaas doen.
    Afgezien nog van het feit dat we daar geen ruk mee te maken hebben.

    Ze zien maar.

  • Censuur Joop, vr 23 december 2011 14:35 Reageer op Censuur

    Censuur

    Ze doen maar. Het zal me geen seconde minder nachtrust geven.

  • Rinze Pluut, vr 23 december 2011 12:38 Reageer op Rinze

    Rinze

    Voor wie is nu dat feest..........juist ja.......voor de kinderen en die vinden het allemaal hartstikke leuk en spannend. Mijn kleinkinderen vieren het met hun vriendjes ook met vriendjes met een donker kleurtje. Daar kunnen wij ouderen nog heel veel van leren, als je ziet hoe veel plezier ze hebben. De haat moet al vroeg worden in gepepert volgens sommige oudere..............fijne Feestdagen allemaal ik ga even twee weken naar de zon........ proberen Zwarte Piet te worden.

  • Censuur Joop, vr 23 december 2011 14:43 in reactie op Rinze Pluut Reageer op Censuur

    Censuur

    En het leuke is dat die donker gekleurde kindertjes (ik durf bijna geen neger meer te zeggen) zich heerlijk als Zwarte Piet verkleden. En zo hoort het. Gewoon het feest laten zijn wat het is zonder er iets diepers achter te zoeken. Want als je goed zoekt vind je overal wel een zwart vlekje. :)

  • Mw. Oeverloos, vr 23 december 2011 12:02 Reageer op Mw.

    Mw.

    Laat Erik van Muiswinkel het maar niet horen ...

  • Heinz Brauswasser, vr 23 december 2011 11:51 Reageer op Heinz

    Heinz

    Waarom geen multiculti-pieten. Afspiegeling van de samenleving.

  • Hassan Derbi, vr 23 december 2011 16:08 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Hassan

    Hassan

    Omdat de pieten zwart zijn van het roet. Daarom.

  • Bas Grootel, vr 23 december 2011 09:50 Reageer op Bas

    Bas

    Dat zullen de kindjes in Suriname waarschijnlijk niet leuk vinden. Het is voor de meeste kinderen gewoon een leuk en spannend feest.

  • Wald Shepu, vr 23 december 2011 09:22 Reageer op Wald

    Wald

    Waar maken we ons weer druk over!

  • Piet Devries, vr 23 december 2011 09:13 Reageer op Piet

    Piet

    Sinterklaas zal de december moorden wel gepleegd hebben.

  • Ginger Ted, vr 23 december 2011 08:39 Reageer op Ginger

    Ginger

    Logisch maar om een andere dan de gegeven reden. Concurrentie bij de rol van goedheiligman, die zijn populariteit dankt aan het geven van cadeautjes, en daartegenover bij slecht gedrag kunnen dreigen met de zak, is ongewenst en dus voldoende reden voor Bouterse om Sinterklaas niet naast zich te dulden zoals iedereen die het licht, wat hij in zijn ogen is, verduistert. Dat zal zo blijven zolang het licht in zijn ogen niet gedoofd is.

  • Mostafa Mouktafi, vr 23 december 2011 07:22 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Een ding moeten ook de christen nooit doen en dat hoort ook bij de Nederlandse opvoeding: het spelen met eten.
    Ik zag vaak de zwarte pieten met pepernoten gooien en dat vond ik nooit leuk en dat is ook geen gezicht: het gooien met eten terwijl de Sint: Ha ha ha ha ha...heel raar dus!

  • Hassan Derbi, vr 23 december 2011 16:10 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Hassan

    Hassan

    Maar ze worden wel opgegeten. Dus wat is dan het probleem?

  • Hassan Derbi, vr 23 december 2011 16:23 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Hassan

    Hassan

    En waar is de roe gebleven? Die hebben we wel even stilletjes afgeschaft.
    In mijn indertijd werden kinderen die niet zoet waren geweest, gedreigd met de roe, maar dat is niet meer. Je ziet Pieten er niet meer mee lopen in ieder geval.
    Heeft het te maken dat we die "pak met de roe" of het dreigen ermee als kindermishandeling zijn gaan beschouwen?

  • Piet Monster, vr 23 december 2011 18:35 in reactie op Hassan Derbi Reageer op Piet

    Piet

    klopt, in de vertruttende en overgevoelig rakende samenleving van de jaren 70 kwam de opvoedende tik in het Wetboek van Strafrecht terecht. Piet zou opgepakt worden als ie de roe zou gebruiken, dat kan de bedoeling niet zijn. Aan de dreiging met deportatie in een juten zak richting Spanje werd in die tijd ook een ernstig traumatiserende werking toegedacht, en dit werd als zware mishandeling bestempeld, een zekere PTST tot gevolg hebbend.
    Veel ouders verloren daarmee een mooie periode in het jaar. Vanaf November kon van de kinderen, dankzij die dreiging van deportatie, roede en abstinentie van zoet en lekkers, onberispelijk, gehoorzaam en deugdvol gedrag worden verlangd.

  • Han van der Horst, vr 23 december 2011 05:17 Reageer op Han

    Han

    Wat ze in Suriname doen is hun zaak. Wie de oude black power sympathieën van Venetiaan kent, kan zich wel voorstellen dat hij de fiolen van zijn toorn uitgiet over Zwarte Piet. En het is evenmin wonderlijk dat de aanhangers van Bouterse - die zogenaamd nationalistisch zijn en beweren voor de bevrijding van Suriname op te komen uit de neokoloniale kluisters, kan zich de uitkomst van zo'n debat in het Surinaamse parlement wel voorstellen.

    Iets geheel anders is het Sinterklaasfeest in Nederland. Dat is hier diepgeworteld en het is wel vaker gezegd: racisme maakt er geen onderdeel van uit. Dat racisme wordt er in gelegd door buitenstaanders die een eigen interpretatie van Zwarte Piet geven op grond van hun eigen collectieve ervaringen en tradities. Zij zien er de blackface in en de ridiculisering van de niet-blanke. De sinterklaasvierders zelf niet. Die reageren dan ook voor het merendeel verontwaardigd als hen op hoge toon gevraagd wordt om dat feest van ze af te schaffen, dan wel onherkenbaar te veranderen.

    Op hoge toon dus en zonder dat men respect heeft voor de tegenargumenten van de vierders zelf, die een heel andere interpretatie hebben van de symboliek rond het feest dan de critici die van buiten komen.

    Dit is een heel interessant fenomeen: in de koloniale tijd hebben de Europese overheersers heel vaak bepaalde lokale gebruiken en gewoontes bestreden omdat zij de betekenis en de symboliek verkeerd interpreteerden op grond van hun Europese manier van denken.

    Nu zie je hoe de rollen worden omgedraaid. Het is de Europese kolonisatoren nooit gelukt zulke gebruiken en gewoontes uit te roeien en daarom heb ik heel veel vertrouwen in de onsterfelijkheid van Sinterklaas en Zwarte Piet.

  • Florian Lichti, vr 23 december 2011 01:11 Reageer op Florian

    Florian

    Racisme zit in vooroordelen en uitsluiting.....niet in een jaarlijks kinderfeestje waarbij wat blanke mensen eenmalig zwart geschminkt wat snoep uitdelen aan kinderen.

    Dat achterlijke politiek correcte gewauwel mag hiermee wel eens afgelopen zijn: pfffffff.........

  • Sylvia Stuurman, do 22 december 2011 21:23 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    In Spanje vieren ze Driekoningen (6 jan).
    Er is een optocht waarbij de drie koningen snoep naar de kinderen gooien, kinderen zetten hun schoen, en de kinderen zetten water en eten neer voor de kamelen.

    Bij ons was dat na de 80-jarige oorlog natuurlijk al gewoonte geworden, maar is het van datum veranderd om de connectie met de Spanjaarden te ontkennen.

    In plaats van drie gelijkwaardige koningen (waarvan een een donkere huidskleur heeft) werd het hier een witte sint met een zwarte knecht.

    Die knecht was oorspronkelijk een Moor, maar veranderde in de tijd van de slavernij in de karikatuur van een slaaf.

    Afschaffen of omvormen (pieten van alle kleuren inclusief wit), dat is wat er moet gebeuren.
    Goed dat ze dat in Suriname doen, en achterlijk dat het in Nederland niet al lang is gebeurd.

  • Semolina Pilchard, do 22 december 2011 23:11 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Semolina

    Semolina

    'Afschaffen of omvormen (pieten van alle kleuren inclusief wit), dat is wat er moet gebeuren.'

    Omdat jij het zegt? Het zeurpieten over een kinderfeest staken, dat is wat er moet gebeuren. het politiek correcte geneuzel begint enge vormen aan te nemen.

  • mohammed dareisalaam, vr 23 december 2011 00:02 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op mohammed

    mohammed

    Beste Theo, het is natuurlijk een kinderfeest en de kinderen zoeken er niets achter, en de meeste volwassenen ook niet.

    Maar zoals zoveel onschuldig lijkende dingen zitten ze vol symbolen, en die symbolen hebben wel degelijk betekenis en afkomst en consequenties, en het is interessant om erover na te denken.
    ---
    Wat ik raar vind is dat de zwarte pieten nooit echte zwarten zijn maar altijd geverfde blanken. Dat is toch raar, terwijl wij zoveel zwarten in het land hebben wordt zwarte piet bijna uitsluitend door blanken gespeeld.

    Ook op de tv, waar je toch zou verwachten dat juist tijd noch geld wordt gespaard om het zo goed mogelijk te doen.

    Er is maar een conclusie mogelijk. Het is ongewenst dat zwarte piet door zwarten wordt gespeeld omdat dat pijnlijk is voor blanken en zwarten.

    Ik herinner me een Moluks gezin, een groot gezin, met 10 kinderen. er waren enkele pubers, die zich aanmeldden om Zwarte Piet te spelen. Het waren gewoon nette pubers, bij de voetbalclub, volledige geïntegreerd in de Nederlandse maatschappij, volop vrienden. Sociaal gezien zou je succesvol kunnen noemen, succesvoller dan menig blanke puber.

    Ze werden afgewezen, ieder jaar opnieuw, alle vijf de jongens die op het moment in de puberteit de juiste leeftijd hadden werden afgewezen.
    De enige zwarten in het dorp kwamen niet in aanmerking om zwarte piet te spelen.
    Het werd niet gezegd, maar iedereen wist waarom, het was omdat ze donker waren. Alleen blanke pubers mochten zwarte piet spelen.
    Dat was de enige keer per jaar dat ze met racisme in aanraking kwamen, rond Sinterklaas.

    Men wil niet dat de domme slavenrol, zwarte pieten zijn altijd knechtjes, en vaak ook een beetje dommig, door zwarten wordt gespeeld, dat is stigmatiserend.

    De zwartgeverfde zwarte pieten doen kennelijk minder aan een zwarte denken als er een blanke onder zit.

    de geverfde blanke die zwarte piet speelt is symbool voor onze in de cultuur verankerde ambivalentie ten opzichte van racisme.

    In Suriname hebben ze er geen moeite mee. Sinterklaas zit vol racistische symbolen, dat doen ze niet. Helder en simpel.

    In Nederland echter is het complex. Men heeft er duidelijk moeite mee, en het is een taboe onderwerp. De discussie erover wordt altijd gedempt met het argument: Het is toch voor kinderen.

    Ooit zal dit door antropologen worden opgeschreven als een vreemde bijzonderheid die alleen bij Nederlanders voorkomt, en ik dacht ook nog een stukje België.

    Waar zou dat mee te maken hebben, denk jij?

    Sinterklaas komt wel in veel meer culturen voor, maar dan zonder zwarte pieten in de vorm van de kerstman. Die heet immers Santa Claus, en het is gewoon afkomstig van dezelfde heilige.

    In Nederland moeten er zwarte dommige slaafjes bij, anders is Sinterklaas niet compleet.
    Ik vind dat geweldig interessant, in mijn volgende leven word ik antropoloog.

  • Semolina Pilchard, vr 23 december 2011 15:27 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Semolina

    Semolina

    Verschillende verhalen doen de rondte over de herkomst van Sint en piet. De mooiste vind ik de lezing waarin Sint en Piet goed en slecht, slecht en goed, symboliseren. Piet is echter verworden tot een vriendelijk karakter dat speelgoed en snoepgoed uitdeelt, terwijl Sint nog wel eens knorrig wil zijn.

    Voor mij zijn Sint en Piet als Yin en Yang. Niets is uitsluitend goed of slecht, het gaat om de balans. Sint is vriendelijk, maar ook verstrooid, belerend -met z'n vervelende boek- en chagrijnig. Piet deelt cadeaus en zondig de roede uit.

    Maak Sint zwart en Piet wit, dat interesseert me geen zier, maar de twee-eenheid moet wat mij betreft voortbestaan. Santa Claus in z'n uppie -nu ja, met wat rendieren en vage elfen- is een Anglosaksische travestie.

  • J J, do 22 december 2011 23:31 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op J

    J

    Leuk sttukje etymologie van de koude grond ware het niet dat..
    - Mainz in Duitsland ook een st Nicolaas traditie kent, waarbij heden ten dage nog in hotels chocolade Niklausen op het hoofdkussen worden achtergelaten.
    - Ook de Nederlanden de drie koningen traditie naast de st Nicolaas viering kennen, weliswaar verwaterd maar toch.
    - De St Nicolaas legende op zich al voldoende aanknopingspunten voor de diverse elementen van de traditie kennen, zonder er een gedegradeerde zwarte wijze uit het oosten (aboriginal?) bij te hoeven slepen.
    - Er verscheidene tradities met een duidelijke connectie met de Spaanse tegenstander zijn overgenomen (hutspot bijvoorbeeld) wat er op wijst dat "despanificatie" van tradities in Nederland helemaal geen rol speelt.

  • mohammed dareisalaam, vr 23 december 2011 00:07 in reactie op J J Reageer op mohammed

    mohammed

    "waarbij heden ten dage nog in hotels chocolade Niklausen op het hoofdkussen worden achtergelaten"

    De Kerstman stamt van Sinterklaas af, hij is door de Duitsers naar Amerika gebracht, en door de Engelsen overgenomen en naar de UK gegaan, zoals zoveel uit Amerika naar Europa (terug)kwam.

    Maar de Kerstman heeft geen zwart geverfde slaafjes.

    ""despanificatie" van tradities in Nederland helemaal geen rol speelt. "

    Misschien wel een "dekatholisatie", uiteindelijk, vele jaren later waren sommige katholieke tradities zo leuk dat ze toch weer door de protestanten zijn geadopteerd.

    Sinterklaas is werkelijk 100% Katholiek. Protestanten doen niet aan heiligen verering.

  • Piet Monster, vr 23 december 2011 11:10 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Piet

    Piet

    " Sinterklaas is werkelijk 100% Katholiek. Protestanten doen niet aan heiligen verering"

    volgens mij mis je een elementje. In de protestantse hoek waar ik uit kom is het werkelijk not done om de aandacht van het heilige kerstfeest af te leiden door wereldse commerciele zaken als cadeau's. Cadeautjes onder de kerstboom dus taboe. Het sinterklaasfeest heeft voor de protestanten geen enkele religieuze betekenis, voor hen een echte fantastiefiguur, dat is een gelegenheid om wel cadeaus aan elkaar te geven zonder te zondigen.

    Over de bijdrage over de schaamte voor de suffige domme zwarte knecht: Het feest wordt in Nederland al tientallen jaren gevierd, ook in de tijd dat er in Nederland nog maar nauwelijks zwarte mensen woonden. In mijn dorp (in de randstad) woonde toen ik er begin jaren tachtig opgroeide, welgeteld 1 negroide familie. De reden voor het schminken is een puur praktische.

    Maar de hele zaak is niet racistisch, niet zozeer omdat het een kinderfeest is, maar, zoals jolige rogier hieronder al een keer opmerkte, dat het imago van piet er helemaal niet 1 is van een onderdanige knecht. Nee , als kind was je gefascineerd door Piet, Piet deed de leuke dingen , strooide met snoep. Van die oude klaas met zijn saaie boek moest je het niet hebben. Nee, Piet, met zijn vrolijkheid en capriolen, dat is voor kinderen de echte held van het sinterklaasfeest.

  • mohammed dareisalaam, vr 23 december 2011 15:33 in reactie op Piet Monster Reageer op mohammed

    mohammed

    "De reden voor het schminken is een puur praktische. "

    Dat was zo, maar inmiddels hebben we heel veel donkere mensen, en toch worden er alleen maar zwart geschminkte blanken getoond.

    Het is niet racistisch direct, maar het heeft er wel mee te maken.

  • Piet Monster, vr 23 december 2011 19:13 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Piet

    Piet

    Is het niet meer een kwestie van onbeleefd om dat te vragen? Volgens mij heeft Sinterklaas ook altijd een aangeplakte nepbaard en leent geen enkele echte bisschop zich ervoor om Sinterklaas te spelen.
    Juist door de overdrijving, het feit dat het zo overduidelijk nep is,wordt de onschuld van de folklore duidelijk. Het leuke eraan is dat je de kinderen, onder de verleiding van de cadeaus, een beetje in de maling neemt, terwijl ze later al snel doorhebben dat het wel heel opzichtig doorgestoken kaart is. Er is geen enkele lol aan om mensen die toch al opvallen, bijvoorbeeld door hun donkere huidskleur in een overwegend witte samenleving, nog eens extra te laten opvallen middels die eigenschap. En het werkt zo ook voor heel dikke mensen waar aan iedereen wel kan zien dat ze heel dik zijn. Die vraag je ook bij iets folkloristisch niet om extra aandacht te geven aan hun al in het oog springende eigenschappen. Liever laat je de dunste van het gezelschap die rol spelen en stop je het pak vol met kussens . Het is volgens mij iets waarvan iedereen wel aanvoelt dat het onbeleefd is, maar ook vooral niet leuk is omdat het dan zou kunnen lijken of het iets realistisch wordt. Ik zou als ik donker was trouwens ook passen om zwarte Piet te spelen, en als Bisschop voor Sinterklaas.

  • mohammed dareisalaam, vr 23 december 2011 22:04 in reactie op Piet Monster Reageer op mohammed

    mohammed

    "Is het niet meer een kwestie van onbeleefd om dat te vragen? "

    Het is niet onbeleefd om te vragen, als je een neger nodig hebt in een rol, dan vraag je een neger, en alleen als je die niet vindt ga je een ander schmincken

    Ik denk niet dat bisschoppen voor Sinterklaas willen spelen, dus vragen heeft geen zin, daarbij is bisschop een functie, geen ras.

    Maar dat jij er allerlei uitvluchten loopt te verzinnen voor wat op z'n minst raar is, is typisch voor de Nederlandse Sinterklaas cultuur die meer zegt over Nederlanders dan Nederlanders willen toegeven

  • Piet Monster, vr 23 december 2011 23:48 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Piet

    Piet

    " is typisch voor de Nederlandse Sinterklaas cultuur die meer zegt over Nederlanders dan Nederlanders willen toegeven"

    verklaar je nader, een gebrek aan zelfspot en eerlijke duiding van mijn cultuur laat ik me niet graag aanwrijven.
    Het lijkt dat je naar spoortjes racisme zoekt en erop staat ze te vinden. Het carnaveleske, de rollen zijn juist omgedraaid, lijken mensen die niet met sinterklaas opgevoed zijn niet te kunnen vatten. Het waren geen uitvluchten, maar uitleg,

    " als je een neger nodig hebt in een rol, dan vraag je een neger"
    Natuurlijk, maar alleen niet als je de rolverdeling in het absurde wilt trekken, en sorry, maar ik besef ik dat ik het niet beter met woorden ui kan leggen dan dit. Misschien is het wel zo dat je het als buitenstaander nooit begrijpt, en als je er van jongs af mee bent opgegroeid, dan kun je je gewoon niet voorstellen dat iemand er iets verkeerds of neerbuigends in ziet.
    Maar naar die rare opvattingen van ons Nederlanders ben ik wel benieuwd.

  • Sylvia Stuurman, vr 23 december 2011 11:00 in reactie op J J Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Ik ben niet de enige die de relatie legt.
    Het hoeft geen hekel aan Spanjaarden te zijn; het kan ook een vermenging zijn:
    http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/feestdagen/62328-waarom-de-sint-uit-spanje-komt-en-santa-claus-uit-nederland.html
    (zie onder "Spaanse zeelieden in Nederland" en verder).

    Waar het om gaat is dat:
    - de rol van Zwarte Piet is verschoven van een gelijkwaardige rol (bij de drie koningen in Spanje) via een Moorse knecht naar de karikatuur van een zwarte slaaf,
    - tradities niet vastgebeiteld zijn: ze veranderen voortdurend in de loop der tijd,
    - Zwarte Piet als karikatuur van zwarte slaven niet meer past in deze tijd (al heel lang niet meer,
    - en het dus de hoogste tijd is daar iets aan te doen.

  • patrick faas, vr 23 december 2011 01:20 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op patrick

    patrick

    Sinterklaas en Driekoningen golden in het protestantse Nederland van de 17de en 18de eeuw als katholieke volksfeesten en werden beide even uitbundig door het laagopgeleide proletariaat gevierd. Het kan zijn dat protestantse regenten in Amsterdam toleranter waren naar het 'bijgeloof' van hun katholieke arbeiders, zolang het om Sint Nicolaas ging, aangezien deze heilige patroon is van schippers en van de stad Amsterdam, maar dat de protestantse heren zelf ook Sinterklaasavond gaan vieren stamt pas uit de 19de eeuw, bij mijn weten. Dan ook wordt Sinterklaasavond erkent als typisch Nederlands en begint de viering prominenter te worden dat die van Driekoningen.

  • Jaap Breekpunt, vr 23 december 2011 11:14 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Jaap

    Jaap

    [Afschaffen of omvormen (pieten van alle kleuren inclusief wit), dat is wat er moet gebeuren.}
    Afschaffen zelfs. Moeten er vergunning afgegeven worden voor het organiseren van een familiefeestje? Hoe denk je een dergelijke traditier te kunnen afschaffen?

  • Wouter Roerdink, do 22 december 2011 21:15 Reageer op Wouter

    Wouter

    Goeie zaak.

    Zwarte Piet is definitely rascisme en zóóóó achterhaald. Ik hoop dat het Sinterklaasfeest in NL uiteindelijk ook wordt aangepast, dwz een verbod op Zwarte Piet.. Maak er gewoon Malle Piet van, zoals zangeres Anouk voorstelde.

    Nederland staat internationaal gewoon voor lul met die achterlijke karikatuur.

    Gelukkig is Suriname al meer dan 36 jaar een onafhankelijke republiek.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, do 22 december 2011 20:47 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Wat een onzin zeg. Die Surinamers versterken op deze manier de slachtofferstatus van zwarte mensen alleen nog maar meer. Dan krijg je weer meer segregatie en ga je dus achteruit. Als we straks witte pieten gebruiken worden we ongetwijfeld opnieuw beticht van racisme. "Waarom doen er geen zwarten mee aan het sinterklaasspel?"

    Met dit soort muggenzifterij kun je echt niet de geschiedenis herschrijven en emancipeer je je minderheid al helemaal niet. Zelf sociaal economisch succes creëren is m.i. het enige tegengif tegen racisme.

  • Nieuw!: Veldman, do 22 december 2011 21:08 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Precies

  • L. Cinq, do 22 december 2011 21:34 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op L.

    L.

    Sinterklaas kan in Suriname toch samen met samen met witte en zwarte Pieten. Dat is niet zo vreemd. In het eerste Sinterklaasboek uit 1845 van Jan Schenkman was zijn knecht nog geen Zwarte Piet. Die is later in de traditie erbij gekomen.

    'Op een centsprent uit 1800 wordt Sinterklaas nog vergezeld door een blanke deftige man met pruik. Dat Sinterklaas een zwarte knecht krijgt, is pas van latere tijd. In Duitsland is een aquarel uit 1825 bekend waarop Nikolaus wordt vergezeld door een zwarte helper met roede en zak'

    Als dat het slachtofferschapsprobleem is daar, dan is dat toch simpel op te lossen.

    http://www.historien.nl/jan-schenkman-en-het-eerste-sinterklaasboek/
    http://www.kb.nl/uitgelicht/kinderboeken/sinterklaas
    /sinterklaas.html

  • mohammed dareisalaam, vr 23 december 2011 00:10 in reactie op L. Cinq Reageer op mohammed

    mohammed

    De link was mislukt, ik zet hem even opnieuw
    http://www.kb.nl/uitgelicht/kinderboeken/sinterklaas/sinterklaas.html

  • Sankwee Wu, do 22 december 2011 21:51 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Sankwee

    Sankwee

    Ik vind u voor een deel niet to the point.

    Je hoeft zelf niet per se een racistische interpretatie aan het Sinterklaasgebeuren te geven. Maar in de praktijk zie je wel degelijk dat er mensen zijn die Zwarte Piet als een stereotype van een neger zien.

    Een duidelijk symptoom daarvan is dat je in Nederland anno 2011 nog steeds Zwarte Pieten ziet die niet zwart, maar bruin, geschminkt zijn, en zwarte pieten die een vermeend Antilliaans accent gebruiken. Bovendien zijn er onderzoekjes gedaan onder zgn. allochtone kinderen, waarbij een aanzienlijk percentage zich beroerd zei te voelen in Sinterklaastijd. Er is dus op zijn minst verbetering mogelijk.

  • eugene nijmann, do 22 december 2011 22:09 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op eugene

    eugene

    Suriname is een onafhankelijk land aan de andere kant van de wereld die een feestje uit koloniale tijden afschaft en dit mogen ze niet doen want dan zijn ze slachtofferrol bevestigend bezig. Een feestje in een land met een gekleurde bevolking waarin blanken zich als neger schminken en negerachtig achter een blanke baas aanhuppelen. Ik begrijp je denkwijze. Bwana moet de zwartjes blijven opvoeden en ze blijven wijzen op die slachtofferrol waar ze zich zoals gewoonlijk in rondwentelen als een varken in de stront. Het zijn tenslotte net kinderen. Wat denken ze wel niet en dan heb ik het nog niet eens over al die blanken die zich als neger moeten schminken, ik bedoel, waar haal je die vandaan in Suriname, die moeten weer terugkomen uit Nederland. Daarom vind ik, om dit fantastische feest veilig te stellen en om deze negers tegen zichzelf te beschermen, dat we het land opnieuw moeten kolonialiseren. En dan kunnen die negers van hier ook weer terug.

  • arthur vandebunt, do 22 december 2011 20:30 Reageer op arthur

    arthur

    Sinterklaas stamt uit de 15e eeuw volgens wikipedia : http://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas . Toen was er nog geen sprake van slavenhandel naar Suriname. Schaf dan alleen zwarte piet af.
    Ook is Santa_Claus een afgeleidde van Sinterklaas wat de Nederlanders in 1625 naar New York brachten. Indien gevolge moeten ze dan ook de kerstman in de ban doen.

  • Sjouke Boonstra, do 22 december 2011 21:28 in reactie op arthur vandebunt Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == Ook is Santa_Claus een afgeleidde van Sinterklaas wat de Nederlanders in 1625 naar New York brachten. Indien gevolge moeten ze dan ook de kerstman in de ban doen. ==

    Santa Claus is juist bedacht om iedereen terwille te zijn en niemand te schofferen. In de VS had je natuurlijk immigranten uit diverse landen, met zeer grote groepen uit Groot Brittannie, Duitsland, Nederland, maar ook heel wat andere landen, en, als overblijfsel uit de slaventijd, veel donkere mensen.

    Wat is dan slim om te doen als je wat geld aan het einde van het jaar wilt verdienen? Je bedenkt een soort mengvorm van Father Christmas, Sankt Nikolaus, Sinterklaas en Christkindl of Gesu Bambino in de vorm van een dikke, vriendelijke man met baard in een rood pak, en plan de viering in de aloude joeltijd, (winterzonnewende, kerst) en geef hem in plaats van zwarte Pieten, de man met de zweep of een Krampusduivel, maar een leger elven want daar kan niemand aanstoot aan nemen. Hij rijdt niet op een paard want ook dat kan zielig gevonden worden en hij komt vanaf de Noordpool, niet uit een of ander islamitisch land. Zo. Iedereen blij.

  • Nieuw!: Veldman, do 22 december 2011 22:34 in reactie op Sjouke Boonstra Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Santa Claus in zijn huidige vorm is bedacht door coca cola
    die moeten ze eens een keer verbieden

    laat piet toch eens met rust
    als je er echt problemen mee het presenteer dan de CAO van piet die vele malen beter is dan van zwarten op deze planeet.
    Piet was altijd de coole en de sint de saaie

  • Sjouke Boonstra, vr 23 december 2011 08:54 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == Santa Claus in zijn huidige vorm is bedacht door coca cola =

    Klopt. Maar dat neemt niet weg dat het wel een slimme zet is geweest. Het is in essentie gewoon het oude joelfeest. Of het nou het zonnewendefeest is of het verhaal van Wodan die tijdens de wilde jacht achter die wolf aan zit omdat die de zon opgevreten heeft, het maakt niet uit. Het is gewoon het joelfeest, maak daar een vorm van waar iedereen zich prettig bij voelt en geef elkaar lekker cadeaus zonder dat je je dood hoeft te vallen op details.

    En die Sinterklaas heb ik toch nooit gemogen.

  • Henk De Bree, do 22 december 2011 20:14 Reageer op Henk

    Henk

    En ook hier weer racisme als weerwoord. Kijk de oorzaak ligt in het germaamnse rijk waar er 2 zwarte raven controleerden of de mensen wel welgevallig waren aan wodan. Dat de katholieke kerk er een wende aan heeft gegeven is zoals met alle christenlijke feesten die dus op onzin gebaseerd zijn en niet op de bijbel maar op vrijwel alle germaanse feesten als de zonne wende het oogstfeest enz enz. Dat we dus een biscchop nemen die per boot komt omdat nicolaas ook de beschermheilige is van de varenden en dat hij uit het spaanse komt en de mooren die het dus zijn, zwarte piet is volklore. Het zijn dus GEEN zwarte mensen die vervoert zijn vanuit afrika naar amerika en als slaaf gelden voor sinterklaas maar een vertaling van mooren gezien hun kleding en er idd negroide mensen in afrika woonden, goh. Het zijn dus eigenlijk Marokkanen, Tunesiers of Bedoeinen ed. En het ligt dus in de hulpjes van iemand niet de slaaf.

    Dus racisme? Nee, maar vergeet niet dat een half jaar geleden iemand uit afrika gewoon als zwart met grote ronde ogen en een open rode mond getekent werden, zoals in de kuifje boeken. Is dat Racisme? Nee dat is hoe velen de negers die toen niet zoveel voor kwamen in europa afgeschilderd werden. Was dat Racisme? Nee hooguit een simplistische weergave van mensen die toendertijd als vreemd ervaren werden.

    Maar goed als je geen sinterklaas wilt vieren dan moet je dat zelf weten, net zoals je zelf mag weten of je in sprookjes als de bijbel ed wilt geloven, maar om iets niet te willen omdat het racistisch zou zijn wat het niet is, is een verkeerde voorstelling van zaken. Wat los staat om er een andere mening over te hebben natuurlijk.

  • de heer Meijerink, do 22 december 2011 20:55 in reactie op Henk De Bree Reageer op de heer

    de heer

    Een andere plausibele verklaring van de Zwarte Piet figuur is gelegen in het feit dat in de voorchristelijke tijd in onze omgeving de germaanse oppergod Wodan op zijn schimmel(!) over de daken reed, om rond de kortste dag zijn gelovigen te (laten) controleren. Dat deden zijn blanke knechten voor hem, die door het klauteren door de grote schoorstenen van het roet zwart werden.
    Dat een stelletje hypercorrecte 21e eeuwse kneuzen de Zwarte Pieten als negroïde slaven van de witte sint wil verklaren, is in elk geval jammerlijk fout.

  • Wouter Roerdink, do 22 december 2011 21:21 in reactie op de heer Meijerink Reageer op Wouter

    Wouter

    @hr Meijjerink. Als Zwarte Piet zwart is door het roet van de schoorsteen, waarom heeft ie dan kroeshaar, overdreven gouden oorbellen en praat ie met een achterlijk oelaboela accent? Denk daar maar eens over na!

  • Marq Pas, za 24 december 2011 01:13 in reactie op Wouter Roerdink Reageer op Marq

    Marq

    "Als Zwarte Piet zwart is door het roet van de schoorsteen, waarom heeft ie dan kroeshaar, overdreven gouden oorbellen en praat ie met een achterlijk oelaboela accent?"
    ---
    De meeste Zwarte Pieten hebben de rest van het jaar een rap-carriere, vandaar.

    Om Oelaboela zomaar achterlijk te noemen, vind ik overigens hoogst bedenkelijk.

  • Michel Reiziger, do 22 december 2011 20:13 Reageer op Michel

    Michel

    als suriname zou ik zeggen, we pakken ze terug en doen een 'zwarte' Kerstman....Ho Ho ho Ho

  • Henk De Bree, do 22 december 2011 20:33 in reactie op Michel Reiziger Reageer op Henk

    Henk

    Je bedoelt Yo Yo Yo :)

  • Semolina Pilchard, do 22 december 2011 19:55 Reageer op Semolina

    Semolina

    Wel, als het uiteindelijk weer werd gevierd, dan neem ik aan dat er toch nog verstandige mensen in Suriname wonen. Dit is van het niveau 'niggabitch' in Jackie.

  • Piet Monster, do 22 december 2011 20:43 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Piet

    Piet

    ze rekenen buiten de kinderen, die laten zich echt de jaarlijkse kip met de gouden eieren niet slachten omdat Venetiaan dat politiekhistorischcorrect vindt. Verf dan lekker die klaas zwart en geef piet wat magnesiumpoeder, probleem opgelost, geen jenkende koters en blije Surinamers, prima toch

  • Nieuw!: Veldman, do 22 december 2011 19:53 Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    idioot

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven