30 januari 12 09:59 Reageer (181) Leven RSS

Steeds meer Nederlanders hebben een buikje

RIVM maakt zich zorgen over opkomende ziekten ... Veel mensen weten niet aan diabetes te lijden ... Vooral bij vrouwen in het overgewicht toegenomen

Nederlanders worden dikker. Uit onderzoek van het RIVM (Rijksinstituut Volksgezondheid) blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders te dik is. Bij mannen tussen de 30 en 70 jaar in 60 procent te zwaar. Bij 13 procent is er sprake van ernstig overgewicht. Bij vrouwen is 44 procent te zwaar en heeft 14 procent last van ernstig overgewicht.

Het laatste onderzoek naar overgewicht werd door het RIVM 15 jaar geleden afgenomen. Bij een vergelijking van de cijfers is te zien dat met name bij vrouwen het overgewicht toeneemt.

Het onderzoek ‘Nederland de Maat Genomen’ werd uitgevoerd in samenwerking met het UMC Utrecht, Divisie Julius Centrum. Zij deden onderzoek naar de zogenoemde abdominale obesitas, het vet rondom de buik, en het metabool syndroom die het risico op diabetes en hart- en vaatziekten aangeeft. Bij een kwart van de mensen bij wie diabetes werd vastgesteld wist niet aan de ziekte te lijden. Vooral oudere mensen hebben meer kans om diabetes te krijgen.

NOS: Meer dan helft Nederlanders te dik
cc-foto: Roel Wijnants

Laatste Reacties (181) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Anja Lodewijks, di 31 januari 2012 10:17 Reageer op Anja

    Anja

    Het is ook belangrijk jezelf niet te vol te eten, of zelfs met een plofbuik neerknallen op de bank.

    Voor een maaltijd geldt de 80% regel.
    Drinken tijdens het eten is ook een broodje aap verhaal.

  • Mostafa Mouktafi, ma 30 januari 2012 22:12 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Ach mensen, buik, buik en nog eens buik...
    Waarom aait een tevreden eter altijd zijn buik als hij klaar is met het eten?
    Is zie het als puur natuur, u ook?

  • Berthold Hohenlowe, di 31 januari 2012 00:13 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Berthold

    Berthold

    Nee.

  • Deny All, ma 30 januari 2012 21:57 Reageer op Deny

    Deny

    Als je vandaag nog zo'n 1,5 uur voorhanden hebt, kijk dan deze lezing van Prof. Lustig over hoe suiker het grote kwaad is in onze westerse eetgewoonten.

    http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM

  • Donald Duck, ma 30 januari 2012 20:02 Reageer op Donald

    Donald

    Mensen denken altijd dat ze minder vet moeten gaan eten om af te vallen. Een onuitroeibaar misverstand. Je moet juist lekker vet eten. Vooral vette vis, olijfolie, maar ook lekker vet varkensvlees en worst is goed. Alleen moet je van de KOOLHYDRATEN afblijven en dan vooral van SUIKER. Suiker is het grootste gif in ons modern dieet. Ik ben voor het eerst in mijn leven op dieet en mijn buik slinkt met een hoog tempo. Ben in no-time 10 kilo kwijt en bijna op gewicht. Ik stel mijzelf in op deze levenswijze voor de rest van mijn leven. Voor mij geen meelproducten meer, geen suiker, en geen aardappelen. Je gaat ook vanzelf veel minder eten en hebt geen honger meer. Vergeet daarbij niet: welvaartsziekten zoals diabetes, hart en vaatziekten en waarschijnlijk ook kanker worden veroorzaakt door het eten van suiker en koolhydraten.

  • Jan B, ma 30 januari 2012 20:10 in reactie op Donald Duck Reageer op Jan

    Jan

    Je verwijzing naar kanker is discutabel.

  • Donald Duck, ma 30 januari 2012 20:44 in reactie op Jan B Reageer op Donald

    Donald

    "Je verwijzing naar kanker is discutabel. "

    Klopt.

  • jose van leeuwen, ma 30 januari 2012 18:07 Reageer op jose

    jose

    Gelukkig gaat Connexion in bussen ,snacks automaten plaatsen en bij bushaltes.

  • Frits Demeyer, ma 30 januari 2012 17:32 Reageer op Frits

    Frits

    Is dit een foto uit de jaren 50?

  • YggY ..., ma 30 januari 2012 18:07 in reactie op Frits Demeyer Reageer op YggY

    YggY

    Nee de jaren 50 waren een tikkie anders dan op de foto staat.

    http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT8ZihZaMTefJ7EYKrmZMF-zdZ0v7ees1ulHFXRcUNDFU5vjSo111G9TKEY0g

  • Jim Peeters, ma 30 januari 2012 16:39 Reageer op Jim

    Jim

    Ongezond eten is niet altijd duurder dan gezond eten. Sperziebonen, spruitjes, spinazie en broccoli worden voor dumpprijzen op de markt gegooid.

    Dat mensen liever kiezen voor vet is een ander verhaal. Overigens speelt de zuivellobby hierin een kwade rol. Een boterham met kaas is immers ook een caloriebom.

  • patrick faas, ma 30 januari 2012 16:09 Reageer op patrick

    patrick

    Een vetrandje maakt alle vlees lekkerder. Weg met onnatuurlijke mode, weg met anorexia.

  • Joop Schouten, ma 30 januari 2012 16:26 in reactie op patrick faas Reageer op Joop

    Joop

    ... En weg met de slankheidsterreur.

    I need 'a whole lot of woman'.

    http://www.youtube.com/watch?v=nhz825dEFZ0

  • YggY ..., ma 30 januari 2012 16:52 in reactie op Joop Schouten Reageer op YggY

    YggY

    Doe mij dan maar Rosie

    http://www.youtube.com/watch?v=VIe5pkN79rg&feature=related

  • Piet de Geus, ma 30 januari 2012 17:22 in reactie op YggY ... Reageer op Piet

    Piet

    Als we dan toch bezig zijn: http://www.youtube.com/watch?v=zB_DOA2AL7Q

  • Bijstandskoning van GeenStijl, ma 30 januari 2012 17:31 in reactie op patrick faas Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Dat is de valkuil nu juist. Overgewicht is stilzwijgend de norm geworden. Dat vind ik een hellend vlak, want als we nog wat dikker zijn moet dat de norm zijn. Amerikanen vinden zichzelf ook niet dik, maar wij denken daar (nog) wel anders over.

  • Zjen Zen, ma 30 januari 2012 15:47 Reageer op Zjen

    Zjen

    Ja, kom, laat ons alles percentueel veroordelen en belasten en verbieden.

    leuk.

  • Els Kruit, ma 30 januari 2012 15:32 Reageer op Els

    Els

    E26 ofwel mononatriumglutamaat is een additief dat als doel heeft de smaakpapillen te stimuleren. Hierdoor eet je bv. een hele zak chips in een keer leeg. E621 heeft een grote bijdrage geleverd aan de epidemie zwaarlijvigheid die op dit moment heerst. Ik raad iedereen aan het boekje "wat zit er in uw eten" te lezen. Het heeft mijn ogen in ieder geval geopend.

  • Anja Lodewijks, ma 30 januari 2012 16:03 in reactie op Els Kruit Reageer op Anja

    Anja

    En de overheid vindt het best en de smaakversterkers en hun bijwerkingen negeren ze gemakshalve in het hele obesitas verhaal.

    http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?cod=506&id=610&page=9

  • Bijstandskoning van GeenStijl, ma 30 januari 2012 16:08 in reactie op Els Kruit Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Hé over E621 was laatst iets op Canvas van de Belgische tv. Het komt van nature voor in champignons en andere groenten. Wellicht de reden dat champignons zo lekker smaken in veel gerechten, want het completeert het smaakboeket so to speak. Sommige mensen krijgen gas van E621, maar krijgen dit ook als ze een handvol champignons eten. Gevaarlijk is het stofje ook niet maar sommige mensen reageren er niet goed op. Zelfde heb je in principe ook met melk, sommigen krijgen er de schijterij van.

    Wie niet tegen E621 kan: mijd Chinese restaurants. Dat zijn notoire grootverbruikers van E621, net als de pakjes van Conimex.

  • Anja Lodewijks, ma 30 januari 2012 17:02 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Anja

    Anja

    Het zit toch echt anders in elkaar. Het heeft invloed op ons hormoonstelsel.
    http://www.earth-matters.nl/24/3673/e-nummers/gevaren-in-ons-voedsel-msg-smaakversterkers-e621.html

  • Eline W, ma 30 januari 2012 20:19 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Eline

    Eline

    Ik snap niet dat bijvoorbeeld tomaten en al dat zeewier dat die japanners eten er barstensvol mee zit, en als je het uit een potje gaat toevoegen zal er opeens iets mis mee zijn?

    Als je zelf bouillon trekt zit het ook barstensvol MSG, maar omdat de voedselfabriek geen tijd heeft om een pan vlees een dag te laten koken gooien ze het er uit een potje bij. Wat is het verschil, en waarom mag het eerste wel en het tweede niet?

    Weet je waarom mensen overal tomatenpuree doorheen gooien? Juist, MSG. Weet je waarom Britten Marmite eten? En zo kunnen wel nog wel even door gaan.

    Toen ik in de 5e zat heb ik voor biologie een onderzoekje gedaan, ik heb bij een toko een zakje van dat spul gekocht (zijn hele mooie witte kristallen, kost bijna niets) en heb het in verschillende concentraties in bekertjes water met andere stoffen erin (zout, suiker, azijn) gegooid, zo wilde ik de functie van dat spul als smaakversterker testen (ik heb de proefpersonen de opdracht gegeven dit niet door te slikken). Wat vonden mensen van het bekertje met daarin alleen maar MSG opgelost, een groot gedeelte vond dat het naar bouillon smaakte, ik zelf haalde dat er niet uit misschien omdat ik wist wat het was, het was gewoon goor. De conclusie van dat onderzoek was overigens dat het onderzoek fout was, omdat hoewel mensen aangaven dat het bekertje met zout zouter was als er MSG bij zat is het zo dat die MSG van nature al zoutig smaakt, waardoor er geen enkele conclusie te trekken was.

    Begrijp me niet verkeert, er zijn natuurlijk grenzen en je kan niet onbeperkte hoeveelheden van dit spul zomaar overal aan toevoegen, het zal in de grote concentraties vast wel schadelijk zijn. Wat ik me kan herinneren van dat onderzoek in de 5e is dat ik een aantal van die muizenstudies gevonden had, maar dat de hoeveelheden van dat spul dat ze die muizen voerden echt absurd was, omgerekend naar ons lichaamsgewicht was het in ieder geval zoveel dat je wel hele grote moeite moest doen dat binnen te krijgen.

    Ik snap trouwens niet waarom er zoveel opschudding over dat spul is, al jaren lang en niemand zich eens een keer druk maakt (het begint nu langzaam te komen) over die kilo's keukenzout waarmee we onszelf kapot maken.

  • Johan Baas, ma 30 januari 2012 16:08 in reactie op Els Kruit Reageer op Johan

    Johan

    http://www.food-info.net/nl/intol/msg.htm

  • Eline W, ma 30 januari 2012 16:23 in reactie op Els Kruit Reageer op Eline

    Eline

    Ook maar stoppen met het eten van tomaten en Franse kaas?

  • Mostafa Mouktafi, ma 30 januari 2012 15:30 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Hoe de buik bij de man dikker wordt hoe zijn pik gaat krimpen, terwijl de man is per definitie nooit tevreden over zijn pik is, behalve de Afrikanen!

  • kees boer, ma 30 januari 2012 17:00 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op kees

    kees

    ja en die vechten elkaar dood en moorden elkaaruit omdat ze niet kunnen beslissen wie de grootste heeft.

  • Mostafa Mouktafi, ma 30 januari 2012 17:22 in reactie op kees boer Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Maar waarom is de zwarte vobrator hier zo populaire?!

  • Pieter Pan, ma 30 januari 2012 17:12 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Pieter

    Pieter

    Dat is racistisch Mostafa.

    Als een blanke man een grote pik heeft, dan komt het door zijn doorzettingsvermogen en als een donkere man een pik heeft, dan komt het zeker door zijn aanleg,

    Voor straf een hele week de burka aan.

  • Centurio Veritas, ma 30 januari 2012 18:04 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Centurio

    Centurio

    Bewezen onzin. Er is nooit wetenschappelijk een aantoonbaar verschil bewezen in het formaat van de penis van blanke en zwarte mannen. Wel met Aziatische mannen. Deze hebben een beduidend kleiner formaat. ;-)

  • Heinz Brauswasser, ma 30 januari 2012 15:20 Reageer op Heinz

    Heinz

    FF wat anders:
    'Rutte: Europa moet bezuinigen zoals Nederland dat doet'

    Ik heb inmiddels het gevoel dat niemand nog weet wat goed en wat fout is, noch op rechts, noch op links.

  • Jan Peters, ma 30 januari 2012 15:14 Reageer op Jan

    Jan

    Er moet geen vettax komen maar een tax voor dikke mensen. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen gewicht. Ik ben al die smoesjes zet. Dik door een ziekte geldt voor 0,0001% van de gevallen. De rest eet gewoon teveel en te vet. Verder zou boven een bepaald gewicht een burkaplicht moeten worden ingevoerd. Dikke mensen zijn buitengewoon onsmakelijk en verpesten het straatbeeld. Ze moeten zoveel mogelijk aan het oog worden onttrokken.

  • YggY ..., ma 30 januari 2012 15:30 in reactie op Jan Peters Reageer op YggY

    YggY

    Er moet een taks komen op vooroordelen en onbehoorlijk gedrag jegens de medemens.

    Onbeschofte uitingen op internetfora gedaan dienen extra belast te worden.

  • Censuur Joop, ma 30 januari 2012 15:40 in reactie op Jan Peters Reageer op Censuur

    Censuur

    "Er moet geen vettax komen maar een tax voor dikke mensen. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen gewicht. " Lullo.

  • Isis Maät, ma 30 januari 2012 16:13 in reactie op Jan Peters Reageer op Isis

    Isis

    Ik ben voor vrijheid van meningsuiting, maar heel af en toe tegen.

  • Eline W, ma 30 januari 2012 16:25 in reactie op Jan Peters Reageer op Eline

    Eline

    Iedereen is verantwoorlijk voor zijn leefstijl, niet direct voor zijn gewicht.

  • Jan B, ma 30 januari 2012 16:26 in reactie op Jan Peters Reageer op Jan

    Jan

    Laat eerst die vetmassa tussen je eigen oren eens een keer wegzuigen en probeer het dan nog eens een keer zou ik zeggen (hij komt er niet door maar ik wil het toch even ingetypt hebben, lucht op).

  • YggY ..., ma 30 januari 2012 15:04 Reageer op YggY

    YggY

    Dikke mensen zijn gezellig.

  • Peet Van Velzen, ma 30 januari 2012 15:16 in reactie op YggY ... Reageer op Peet

    Peet

    Negers zijn muzikaal.

  • Joop Schouten, ma 30 januari 2012 15:38 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Joop

    Joop

    Negroïde mensen zijn niet muzikaler dan andere mensen.

  • Piet de Geus, ma 30 januari 2012 16:10 in reactie op Joop Schouten Reageer op Piet

    Piet

    Maar ze kunnen toch zeker wel beter dansen?

  • Hein Eken ., ma 30 januari 2012 16:16 in reactie op Joop Schouten Reageer op Hein Eken

    Hein Eken

    kijk hier maar eens naar dan begin ik een klein beetje te twijfelen,dit is toch wel vijf keer beter dan de oorspronkelijke versie:http://youtu.be/225LvclLZog

  • Censuur Joop, ma 30 januari 2012 16:03 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Censuur

    Censuur

    SGP-ers ook. Die gaan altijd vol op het orgel.

  • Peet Van Velzen, ma 30 januari 2012 20:46 in reactie op Censuur Joop Reageer op Peet

    Peet

    Inderdaad.
    En: vooroordelen moet je bevestigen. (Want als je ze ontkend wordt je toch niet geloofd).

  • Piet de Geus, ma 30 januari 2012 15:25 in reactie op YggY ... Reageer op Piet

    Piet

    Compensatiegedrag.

  • YggY ..., ma 30 januari 2012 15:48 in reactie op Piet de Geus Reageer op YggY

    YggY

    Compensatiegedrag.
    ==========

    Geldingsdrang.

  • Anja Lodewijks, ma 30 januari 2012 15:52 in reactie op Piet de Geus Reageer op Anja

    Anja

    Jij bent zeker niet dik, Piet?

  • johan n., ma 30 januari 2012 16:16 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op johan

    johan

    Wil je dat écht weten, Anja?

  • Anja Lodewijks, ma 30 januari 2012 16:41 in reactie op johan n. Reageer op Anja

    Anja

    Nee : ))). Maar ik verwacht daar ook geen antwoord op.

  • Anja Lodewijks, ma 30 januari 2012 16:43 in reactie op johan n. Reageer op Anja

    Anja

    P.s.Of een cynisch antwoord, dat kan ook.

  • snert :, ma 30 januari 2012 16:27 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op snert

    snert

    Vol van zijn eigen gelijk.

    moet ook maar een tax voor komen.

  • Piet de Geus, ma 30 januari 2012 17:00 in reactie op snert : Reageer op Piet

    Piet

    "moet ook maar een tax voor komen"

    Die zal wel weer progressief geheven moeten worden zodat jij wederom de dans ontspringt.

  • Censuur Joop, ma 30 januari 2012 16:40 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Censuur

    Censuur

    Daar geeft hij geen antwoord op want het valt toch niet te bewijzen. Je weet niet of hij de waarheid spreekt net zomin dat hij weet of ieder ander hier de waarheid spreekt. Maar ik denk dat zijn hatelijkheden wel flink vet zijn. En zijn minachting voor anderen.

  • Piet de Geus, ma 30 januari 2012 17:05 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Piet

    Piet

    Ik hoef niks te compenseren. En heb bovendien een hekel aan wat doorgaans voor gezelligheid moet doorgaan. Dus "gezellige dikkerd" is voor mij adding insult to injury.

  • Censuur Joop, ma 30 januari 2012 16:01 in reactie op Piet de Geus Reageer op Censuur

    Censuur

    Lulkoek.

  • Censuur Joop, ma 30 januari 2012 15:55 in reactie op YggY ... Reageer op Censuur

    Censuur

    Niet altijd en niet iedereen. Ik ben een bitch. Maar ik ben dan ook alleen maar dikker dan gemiddeld en niet vet.

  • YggY ..., ma 30 januari 2012 16:18 in reactie op Censuur Joop Reageer op YggY

    YggY

    Ik ben een bitch.
    ===============

    Beg to differ maar ik vind van niet.

    Trouwens iets geheel anders maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit een kwaad woord van je heb ontvangen.

    Misschien ben je dan wel een selectieve bitch.

  • Censuur Joop, ma 30 januari 2012 16:53 in reactie op YggY ... Reageer op Censuur

    Censuur

    Een selectieve bitch. Ik heb een hoge aaibaarheidsfactor voor degene die mijn bitcherij niet verdienen. ;)

  • Peet Van Velzen, ma 30 januari 2012 14:46 Reageer op Peet

    Peet

    Dikke mensen dragen vaak zwarte alles bedekkende kleding.

  • Pieter Pan, ma 30 januari 2012 15:08 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Pieter

    Pieter

    Je doelt nu op monniken toch Peet?

  • Heinz Brauswasser, ma 30 januari 2012 15:22 in reactie op Pieter Pan Reageer op Heinz

    Heinz

    Nee op carnaval-vierders.

  • Peet Van Velzen, ma 30 januari 2012 15:29 in reactie op Pieter Pan Reageer op Peet

    Peet

    :)

  • Mostafa Mouktafi, ma 30 januari 2012 15:44 in reactie op Pieter Pan Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Nee, de christelijke sekten, sorry, maar die dragen witte puntige burka''s!

  • Censuur Joop, ma 30 januari 2012 15:44 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Censuur

    Censuur

    Ja, en dragen ook zwarte kousen en hoedjes.

  • YggY ..., ma 30 januari 2012 16:02 in reactie op Censuur Joop Reageer op YggY

    YggY

    Nou is de ene zwarte kous de andere niet.

    http://nl.dreamstime.com/meisje-in-zwarte-kousen-thumb11528240.jpg

  • Censuur Joop, ma 30 januari 2012 16:34 in reactie op YggY ... Reageer op Censuur

    Censuur

    Maar wel lekkere dikke bovenbenen. :)))

  • YggY ..., ma 30 januari 2012 17:19 in reactie op Censuur Joop Reageer op YggY

    YggY

    Nou zijn er de laatste tijd nogal wat topics geweest waardoor mannen hun voorkeur konden uitspreken voor de vrouwelijke borsten maar ook daar ben ik weer buitenbeentje in.

    Een buitenbeentje ! Ik ben een benen-man.

  • Censuur Joop, ma 30 januari 2012 20:23 in reactie op YggY ... Reageer op Censuur

    Censuur

    Borsten kunnen nep zijn. Benen niet. Niet zo gek dat jij daarom een benenman bent.

  • YggY ..., ma 30 januari 2012 22:14 in reactie op Censuur Joop Reageer op YggY

    YggY

    http://www.youtube.com/watch?v=im9XuJJXylw&feature=related

  • Anja Lodewijks, ma 30 januari 2012 23:09 in reactie op YggY ... Reageer op Anja

    Anja

    Nou benen-mans, deze is nog voor jou:
    http://www.youtube.com/watch?v=AHcjjxYbgNM

  • YggY ..., ma 30 januari 2012 23:58 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op YggY

    YggY

    Nou benen-mans, deze is nog voor jou:
    ================

    Oh oh, ben ik weer te loslippig geweest en blijft me dit nu achtervolgen ?

  • Anja Lodewijks, di 31 januari 2012 09:52 in reactie op YggY ... Reageer op Anja

    Anja

    "Oh oh, ben ik weer te loslippig geweest en blijft me dit nu achtervolgen ?"

    Ow, nu geef je het net die extra aandacht, zodat ik het niet meer vergeet.: ))))

    Denk niet aan een roze olifant, ken je die?

  • YggY ..., di 31 januari 2012 11:59 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op YggY

    YggY

    Ow, nu geef je het net die extra aandacht, zodat ik het niet meer vergeet.: ))))
    =================

    Jij bent een integer mens dus ik vrees jouw commentaren niet, het zijn juist anderen waar ik me zorgen om maak.

    Ik heb nog twee onderwerpen van Joop nodig en dan verdwijnt dit de archieven in.

  • Joop Schouten, ma 30 januari 2012 14:38 Reageer op Joop

    Joop

    FF wat anders:
    'Rutte: Europa moet bezuinigen zoals Nederland dat doet'

    'Rutte is niet bang dat Nederland zich kapot bezuinigt. De premier bestempelde de besparingen als noodzakelijk en wees tegelijkertijd op de hervormingen, zoals die van het pensioenstelsel. Zo zal er in Nederland langer worden doorgewerkt en wordt het onaantrekkelijker gemaakt om een uitkering te krijgen.'

    Bron:
    2/01/30/Rutte-Europa-moet-bezuinigen-zoals-Nederland-dat-doet.dhtml

    Neoliberale eikel, hij gelooft het ook nog ! ! !

  • Julius Vold, ma 30 januari 2012 16:28 in reactie op Joop Schouten Reageer op Julius

    Julius

    Niks even wat anders, meneer de neuroot.
    Het topic gaat hier niet over. Blijkbaar herleid je alles tot het neo-liberalisme.

    Nou ja dan: speciaal voor jou vandaag: leve het neo-liberalisme.
    Dat heeft ervoor gezorgd dat jij achter je compu alle onzin kunt intypen en eigenlijk bestaansrecht hebt.

  • Semolina Pilchard, ma 30 januari 2012 14:32 Reageer op Semolina

    Semolina

    Trouwens, dit onderzoek is een opmaat naar de vettax. Dat u het even weet. Want nadat de laatste babyboomer het licht heeft uit gedaan, kijkt de roverheid door de bodem van de schatkist, dus laat ze nu reeds geen mogelijkheid onbenut om belasting op belasting te heffen.

  • Censuur Joop, ma 30 januari 2012 14:00 Reageer op Censuur

    Censuur

    En dan heb je ook nog het bruin vet, dat er voor zorgt dat zelfs te dikke mensen goed gezond zijn. Ja, lees maar na. En dan heb je ook nog dat zelfs magere mensen te "dik" kunnen zijn door hun onderhuidse zeer ongezonde vet. Ja, lees dat ook maar na. Want van nature dun zijn en alles vreten is veel slechter en dodelijker dan dik zijn en gezond eten en leven.

    Hoe ziet iemand aan een persoon of hij gezond of ongezond dik is? En wat is te dik? Tien kilo te veel, 20, 100 kilo? Wat voor de één geldt hoeft niet voor de ander te gelden.

    En dan is er ook nog de mens die door ziekten en stofwisselingsstoornissen dik zijn, geen suikerziekte hebben, geen verhoogd cholesterol en andere welvaartsziekten, en desondanks het stigma veelvreter door de moreel superieuren opgespeld krijgen, terwijl die "veelvreter" vaak veel gezonder leeft en eet dan iemand die een gemiddeld gewicht heeft. En dat weet ik goddomme uit eigen ervaring.

    Dus waarom maakt iemand zich druk om andermans gewicht? Laten die bemoeials eerst eens kijken of ze zelfs echt wel zo goed bezig zijn. Ik heb de indruk en weet bijna zeker dat het bij het grote gros niet zo is.

    Maak je geen zorgen om je gewicht. Zolang je gezond eet en leef is er niks aan de hand en kan je prettig leven! Mensen die een ander op slechts het uiterlijk beoordelen zijn mijn aandacht niet eens waard!

    Ik heb geleerd dat ik niet moer oordelen voordat er beoordeeld kan worden. Zelf was ik altijd veel te mager. Kreeg vooral als kind zijnde vetmestdiëten. In deze tijd zouden ze van me denken dat ik aan anorexia leed, wat net zomin het geval was als dat ik nu aan suikerziekte zou lijden. Toen ik 20 was woog ik 44 kilo, toen ik 47 was woog ik na een paar kinderen te hebben gekregen, 50 kilo. Toen werd ik ziek, in één jaar tijd kwam ik tenminste 35 kilo aan. Stel je je dat maar eens voor. Drie kilo per maand. Als ik nieuwe kleren kocht kon ik ze een paar weken later al niet meer aan. En als ik dood ga, ga ik in ieder geval niet dood aan mijn te hoge gewicht. Dat geeft nog iets van voldoening tegenover al die vingerwijzers, ook hier!

    Nog steeds hebben mijn hersens niet in de gaten dat ik dikker ben. En willen ze nog steeds door smalle kiertjes waar ik voorheen wel door kon, maar nu niet meer. Het aanpassen aan mijn nieuwe ik gaat moeizaam. Ik voel me ellendig bij mijn nieuwe gewicht, het past niet bij mijn magere ego.

    Maar ik heb veel geleerd van mijn nieuwe ik. Heel veel. In de eerste plaats om mensen niet te veroordelen op hun uiterlijk!! Mijn ziektes hebben mij en mijn leven verdiept en verrijkt.

    Al ben ik dan in mijn dromen en gedachten nog steeds slank en gezond.

  • YggY ..., ma 30 januari 2012 14:17 in reactie op Censuur Joop Reageer op YggY

    YggY

    Al ben ik dan in mijn dromen en gedachten nog steeds slank en gezond.
    =================

    In mijn dromen ook

  • Censuur Joop, ma 30 januari 2012 15:42 in reactie op YggY ... Reageer op Censuur

    Censuur

    Dank je. Maar dat weet ik wel. ;)

  • Gaius S. Tranquilles, ma 30 januari 2012 14:59 in reactie op Censuur Joop Reageer op Gaius S.

    Gaius S.

    Zo, daar maakt er zich eentje druk!! Pas je op, een hoge bloeddruk is nog gevaarlijker dan wat overgewicht hoor. Zoals mijn moeder altijd zei: "Maak je niet dik, dun is de mode."
    ..Of zeg ik nu iets heel erg fouts :)

  • Censuur Joop, ma 30 januari 2012 15:42 in reactie op Gaius S. Tranquilles Reageer op Censuur

    Censuur

    Nee, ik maak me niet druk. Ik zeg alleen maar hoe het is. Meer niet. De enige die zich drukt maakt ben jij met je domme reactie.

  • Eline W, ma 30 januari 2012 15:02 in reactie op Censuur Joop Reageer op Eline

    Eline

    Ik snap je punt, maar het is niet relevant in dit opzicht. In die 15 jaar is de mens niet lichamelijk verandert, dus de effecten die jij aangeeft spelen in gelijke mate. Daarom kan je zeggen dat we ongezonder zijn gaan leven.

  • Censuur Joop, ma 30 januari 2012 15:43 in reactie op Eline W Reageer op Censuur

    Censuur

    "Daarom kan je zeggen dat we ongezonder zijn gaan leven. "

    Wie zijn ongezonder gaan leven? De mensen die gegeneraliseerd worden of jij en hij en zij en jullie?

  • Eline W, ma 30 januari 2012 16:11 in reactie op Censuur Joop Reageer op Eline

    Eline

    De mensen die dikker zijn dan 15 jaar geleden gecorrigeerd voor hun leeftijd.

  • Anja Lodewijks, ma 30 januari 2012 15:03 in reactie op Censuur Joop Reageer op Anja

    Anja

    Ik heb begrip voor elke situatie Fatima. Of iemand nu dik is, dun, of helemaal volgens welke norm dan ook. Ik zie toch ook een mens die zijn eigen leven leidt naar eigen kunnen, omstandigheden en mogelijkheden.

    Ik maak mij wel boos om alle misleidingen en valse voorlichting van grote fabricanten en door overheden. Daarna zeuren en vervolgens alles bij het oude laten.

    Van de RIVM heb ik trouwens sowieso geen hoge pet op. En iedereen die doet of hij het weet, liegt, want er zijn nog heel veel vragen zonder een antwoord over het menselijk lichaam en de stofwisseling. De meeste dieten zijn trouwens niet eens goed, omdat aan belangrijke dingen voorbij wordt gegaan.

  • Censuur Joop, ma 30 januari 2012 15:53 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Censuur

    Censuur

    "De meeste dieten zijn trouwens niet eens goed, omdat aan belangrijke dingen voorbij wordt gegaan. "

    En daar ben ik het dan ook helemaal mee eens. Ik ben uit wanhoop eens naar een diëtiste gegaan. Die zei dat ik meer moest eten want mijn lichaam werd dik doordat het in een staat van voortdurende uithongering verkeerde. Ik vond het kolder want ik eet niet veel maar wel goed en gezond. Ik heb haar raad opgevolgd en haar dieet van o.a. zeven(!) boterhammen per dag gaan volgen en had het gevoel dat ik heel de dag aan het eten was, hopeloos en misselijk makend. Ik werd drie kilo zwaarder. Fijn zo. Terwijl ik juist minder wilde gaan wegen.

    Mijn artsen hebben me trouwens verboden te gaan "lijnen". Er valt niets te lijnen en het is bijzonder ongezond. Het wankele evenwicht dat het lichaam altijd probeert te bereiken en te handhaven wordt dan verstoord met alle gevolgen van dien. Ik moet gewoon doorgaan met hoe ik bezig ben en vooral met mezelf zijn. :) Er is dan ook geen arts die zich zorgen maakt om mijn gewicht. Wel denken anderen zich daar "zorgen" over te moeten maken. Tegenwoordig laat ik ze kletsen. Je wordt er hard van. Mij brengen ze niet meer aan het huilen. ;)

  • Michel Reiziger, ma 30 januari 2012 13:39 Reageer op Michel

    Michel

    F*cking Vet...!

    Het land van Febo en Croma

    Ik raad iedereen aan om het fotoboek "Platter en Dikker" eens in te kijken. Het bestaansrecht van dit boek alleen al zou een reden moeten zijn dat je buitnelanders nooit moet laten integreren, ten minste als je ze lief hebt.

  • Harry Sangers, ma 30 januari 2012 13:33 Reageer op Harry

    Harry

    2 weken witte bonen in tomatensaus eten 5 dagen alleen water drinken en je kan er weer een jaar tegen kreeg ik als advies, maar echt te zwaar was ik niet 97 kilo en 186 lang . Toen mijn hart op hol sloeg ging het beter nu 88 kilo en kan eten wat ik wil dikker worden vergeet het maar. De vraag is hoe kan dat nou tot 56 jaar overal rekening mee houden en dan niet meer. Blijf op dat gewicht moet zelfs aardig eten anders wordt het nog minder. Feit is wel dat er te veel troep in ons eten zit foute vetten en vooral suiker zelfs onze mayonaise is te zoet overal zit suiker en te veel zout in . Taak voor de overheid, maar die heeft zich allamg teruggetrokken en de grote zoals Nestle Coca cola enz enz die mogen de bevolking ziek maken met hun suikers en zout.

  • Thomas Luijben, ma 30 januari 2012 13:30 Reageer op Thomas

    Thomas

    En dan zeggen ze tegen mij dat ik wel wat mag aankomen. Ik ben 1m84 en weeg 82 kilo. Perfect dus. Die opmerkingen komen gewoon door het feit dat iedereen om me heen gewoon dikker en vetter wordt. Dik is de norm blijkbaar.

  • Jan Hooivork, ma 30 januari 2012 13:29 Reageer op Jan

    Jan

    Het is de vraag of men zelf verantwoordelijk is voor het dichtslippen zoals men in de neoliberale discours ons doet vermoeden.

    Wanneer een kind opgevoed wordt met ongezond eten en niet leert wat wel gezond is en wat niet, heeft het een verhoogde kans op obesitas in zijn/haar latere leven. De prognose is vaak erg slecht als een kind al te zwaar is. Is het dan nog een eigen keuze? Eenmaal aanleg gekweekt, is het er nog moeilijk af te krijgen.

    Daarnaast is het zo dat gezond eten duurder is. Dit zal betekenen dat de onderlaag van de maatschappij nog verder dicht zal slippen. De kwalificatie dat we hier in het westen decadent dichtslippen vind ik dus echt niet meer opgaan.

    Frappant om het stuk van Bijnstandkoning te lezen. Ik dacht dat je meestal afvalt als je vegetariër bent/wordt. Dat is in mijn geval in ieder geval niet zo geweest. Mijn gewicht is nog steeds stabiel als voorheen. Ik kan niet schransen wat ik wil en zal dus op moeten letten om op gewicht te blijven, maar dat lukt al jaren goed.

  • emma de voogt, ma 30 januari 2012 13:26 Reageer op emma

    emma

    waarom wordt er dan niets gedaan aan al die toegevoegde suikers en zout en kunstmatige zoetstoffen in veel levensmiddelen?????!!!!!!!!!

  • Diantha Averil Nota, ma 30 januari 2012 14:07 in reactie op emma de voogt Reageer op Diantha Averil

    Diantha Averil

    Ik denk dat het er meer aan ligt dat zoveel mensen het de normaalste zaak van de wereld vinden om een zak chips vlak voor of na het avondeten te legen. Een saucijzenbroodje of gevulde koek als ontbijt. Want tsja, die lunch had men heus een salade met mayo naast dat broodje kroket. Want dat verdienen ze. Ofzo.

    Het zijn vaak ook de mensen die na 1x het vuilnis buiten te hebben gezet lopen te vloeken dat ze 'altijd' opruimen. Of mensen die zichzelf 'hardwerkende' Nederlander durven te noemen. Gewoon een gevalletje van slechte moraal en verwend egoïsme.

  • milow rambaldy, ma 30 januari 2012 13:24 Reageer op milow

    milow

    komt doordat het vlees waar we op ons boordje hebben volgespoten is met groeihormonen. wacht maar, alle rare ziektes zullen pas over een jaar of 20 bekend worden.....

  • rIkus Peters, ma 30 januari 2012 13:06 Reageer op rIkus

    rIkus

    Ik vond dat het op de foto nog al meevalt

  • YggY ..., ma 30 januari 2012 12:49 Reageer op YggY

    YggY

    Hoe de ene mens de andere mens en de maatschappij ziet wordt grotendeels bepaald door de reclame en de reclamejongens hebben de te dikke mens al lang ontdekt en beseffen als geen ander dat juist die te dikke mens potentiële afnemers zijn. Juist daarom zitten er in de diverse commercials vaak veel te dikke mensen want het moet aanvaardbaar gemaakt worden.

    Het meest stuitende voorbeeld van de te dikke mens in de reclame is wel de spot van een supermarktketen waar een nogal jonge maar bovenal veel te dikke actrice de rol van medewerkster vertolkt. Deze actrice nu heeft het formaat "huiskamerolifantje".

    Nou wil het geval dat dit "huiskamerolifantje" een rol vervult in de Nederlandse versie van de film "de loft".

    En daar is het pas echt smakeloos.

  • Anja Lodewijks, ma 30 januari 2012 13:44 in reactie op YggY ... Reageer op Anja

    Anja

    Inderdaad. En we hebben een overheid die het normaal schijnt te vinden dat producten vol suikers en verkeerde vetten met het label "ik kies bewust" mogen worden versierd en zo mensen misleiden.

    En ze laten ouders adviseren hun kinderen gezonde koekjes als liga whateverwhat te geven terwijl die vol koolhydraten zitten.
    Lekker zo'n overheid! Hoe kom je van ze af?

  • YggY ..., ma 30 januari 2012 14:16 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op YggY

    YggY

    Lekker zo'n overheid! Hoe kom je van ze af?
    ================

    Ik zou zeggen "uithongeren".

    Maar als ik dan de Jager zie dan vrees ik dat het nog wel een jaar of tien kan duren.

  • Centurio Veritas, ma 30 januari 2012 17:52 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Centurio

    Centurio

    Ja, maar dat zou je dan eerder moeten zeggen van Light producten, zoals jij zelf ergens anders in dit topic haarfijn uitlegt. Die worden al toegelaten door iedere regering, links of rechts. Uw linkse partij zal dat niet anders doen, dus. Beetje flauw om de VVD de schuld te geven van onze obese landgenoten.

    Aan de andere kant vind ik dat mensen gewoon hun boerenverstand eens wat meer mogen gebruiken. Je hoeft immer niet intelligent te zijn om die materie te begrijpen.

  • Anja Lodewijks, ma 30 januari 2012 20:52 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Anja

    Anja

    Ik bedoel ook elke overheid die hier niets aan doet.

    Ik verlang naar een regering die bestaat uit mensen die ik bewonder om hun wijsheid.

  • Centurio Veritas, ma 30 januari 2012 12:37 Reageer op Centurio

    Centurio

    Niet bepaald een goede foto dan...

    Om nog een beetje in de sfeer te blijven met rondingen die er m.i. nooit voldoende zijn:

    http://netherregion.files.wordpress.com/2012/01/moeisjex.jpg

  • Bijstandskoning van GeenStijl, ma 30 januari 2012 12:31 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Sinds ik vegetariër ben geworden ben ik 10kg aangekomen (?) Vegetariër en slank hoeft dus niet beslist samen te gaan (en nee ik eet niet alleen patat en suikerspinnen). Een lap dierenleed vult goed want het is een grote hoeveelheid eiwit. De verwerking van eiwit in het lichaam kost ook nog eens extra energie.

    Maar als ik moet kiezen tussen mijn eigen spek en grootschalig dierenleed in de vee-industrie ... dan laat ik toch het diertje vrij en blij rondhuppelen :)

  • Nieuw!: Veldman, ma 30 januari 2012 13:12 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    plantaardige producten zijn moeilijker af te breken.
    Daarom hebben koeien zo'n vette pens en 4 magen maarliefst en roofdieren zijn meestal slank .
    Vlees heeft niks met buik te maken .

  • Bijstandskoning van GeenStijl, ma 30 januari 2012 16:04 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Ben ik toch met je oneens. Vlees bevat de notoire dikmaker verzadigd vet, wat ook nog eens de verkeerde van de vetsoorten is. Soms eet ik 3 appels op een dag, dat mag wat minder wellicht.

  • Hank Nozemans, ma 30 januari 2012 12:28 Reageer op Hank

    Hank

    Lekker eten is bij mij thuis meestal ook gezond. En daar hoort dan ook een glas wijn bij. Daarnaast lekker veel sporten met je vrienden en je hebt een gezond leven.

    Als eten met veel vet en suiker de definitie van lekker wordt, dan ontstaat er een probleem.

  • Bart van Oerle, ma 30 januari 2012 12:24 Reageer op Bart

    Bart

    Misschien is ons idee over waar we dik van worden wel helemaal verkeerd:
    http://www.welingelichtekringen.nl/infografiek-carbs-are-killing-you.html

  • Reinaert de Vos, ma 30 januari 2012 12:24 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Jahaa...ik weet dat ik een buikje heb.

  • Joop Schouten, ma 30 januari 2012 12:11 Reageer op Joop

    Joop

    Ik vreet me te barsten en krijg maar geen afdakje.

  • Heinz Brauswasser, ma 30 januari 2012 13:22 in reactie op Joop Schouten Reageer op Heinz

    Heinz

    Dat noemen wiij een "BINNENVETTER".

  • Joop Schouten, ma 30 januari 2012 15:18 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Joop

    Joop

    Ik wordt niet vet van binnen om verschillende redenen. Onze kinderen zijn leuke energievreters en wij gebruiken voornamelijk Kretenzer olijfolie of avocado olie. (Een tikkie prijzig, heel lekker, niet vet makend en supergezond.)

    Ganzenvet is ook heel erg lekker om mee te bakken en zo gezond als visolie !

  • Censuur Joop, ma 30 januari 2012 16:36 in reactie op Joop Schouten Reageer op Censuur

    Censuur

    Kokosolie en -vet is ook reuze gezond en niet dierlijk. :)

  • Anja Lodewijks, ma 30 januari 2012 12:06 Reageer op Anja

    Anja

    Je kunt niet zeggen: "je moet calorieën tellen". Het proces zit veel ingewikkelder in elkaar.

    De overheid kijkt alleen naar de gevolgen en doet niets aan al die reclames die niets anders doen dan mensen te verleiden tot ongezond gedrag. Bovendien moeten zij er iets aan doen dat ongezond voedsel goedkoop is en groente, fruit en gezonde voeding in verhouding duur.
    Vooral om de meest kwetsbare groepen te beschermen en de gezondheidsrisico’s te verlagen i.v.m. de sterk stijgende kosten voor de gezondheidszorg.

    Overal worden koolhydraten in verwerkt en een teveel aan transvetten en LDL. En caloriearm voedsel is zeker niet altijd gezond. Heel belangrijk is de juiste combinatie van voedsel en voldoende vitaminen en mineralen.

    Ook light producten maken dik, naast dat mensen zichzelf in de maling gaan nemen en extra nemen omdat het toch light is, krijgen de hersenen ook bij chemische zoetstoffen de boodschap door om insuline af te geven, zo belast je de alvleesklier, verhoog je de bloedsuikerspiegel en kan insulineresistentie onstaan.
    Zoetstoffen geven dus foute informatie af: het proeft zoet, de alvleesklier gaat aan het werk en maakt insuline, er is echter geen echte glucose en de bloedsuikerspiegel knalt naar beneden.

    Voor het aanmaken van insuline heeft het lichaam veel vitaminen en mineralen nodig. Heb je hier tekorten, dan kan het lichaam sowieso geen insuline maken. Je insuline receptoren hebben zink nodig - zonder zink reageren ze niet op insuline.

    Vetten op zich zijn helemaal niet slecht, het zijn de transvetten die slecht zijn en de grote hoeveelheid, transvetten zitten vooral in de overbodige producten. Eskimo’s leefden altijd heel gezond op vet en dierlijk voedsel. Hoe dichter bij de natuur het voedsel, dus zo min mogelijk bewerkingen, des te gezonder.
    Vertel mensen dat in de meeste supermarkten de grote verleidingen op ooghoogte staan en dat de meest gezonde producten zich aan de buitenzijde bevinden en de middenpaden beter vermeden kunnen worden.
    Leptine is pas in 1994 ontdekt en dit is een hormoon dat ons honger- en dorstgevoel regelt, dit hormoon speelt daarom een heel belangrijke rol . Het is belangrijk naar het lichaam te luisteren en te weten wat gezond voedsel is. Wanneer je luistert naar de reclames of noodgedwongen ongezond voedsel eet en de verkeerde diëten gebruikt, raakt de leptine afgifte verstoord en luisteren de hersenen niet meer goed naar de belangrijke informatie die het lichaam afgeeft door de werking van leptine. Er kan leptineresistentie ontstaan en je kunt dan zowel dik worden van teveel eten als van te weinig eten (dik worden van lucht).

    Obesitas kwam nooit voor in b.v. China, maar sinds Chinezen westers zijn gaan eten steeds meer. Dit zegt genoeg over ons westers eetpatroon.
    Als we goede vetten, goede koolhydraten en voldoende eiwitten gebruiken met daarnaast voldoende lichaamsbeweging en voldoende in de buitenlucht zijn en zonlicht opvangen, gaat het veel beter en zullen mensen een goede weerstand opbouwen.
    http://www.glycemische-index.com/
    http://www.news-medical.net/health/Leptin-Resistance-and-Obesity-(Dutch).aspx

  • emma de voogt, ma 30 januari 2012 12:46 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op emma

    emma

    IDD

  • Mw. Oeverloos, ma 30 januari 2012 11:55 Reageer op Mw.

    Mw.

    Het zal best waar zijn dat mensen wat dikker zijn dan 15 jaar geleden, (de levensverwachting is in die periode trouwens ook weer toegenomen), maar waarom zou dat kwaad kunnen?
    Wat heeft een ander er mee te maken wat ik eet en hoe zwaar ik ben?
    Wie bepaalt mijn ideale gewicht?
    De overheid?
    De wetenschap?
    Dacht het niet!
    Maar ja, de mensheid wenst te leven volgens het schuld en boetesysteem. Nu de religie op zijn retour is springen andere groepen in de leemte, zo ook de overheid.
    Gij zult niet lekker eten is het nieuwe gebod.

  • Pieter Pan, ma 30 januari 2012 12:22 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Pieter

    Pieter

    Wow, we stellen bijna dezelfde vragen, maar krijgen waarschijnlijk geen antwoord..

  • Anja Lodewijks, ma 30 januari 2012 12:38 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Anja

    Anja

    Het gaat om de verhoogde gezondheidsrisico's als hartproblemen, een vette lever, apneu en vooral diabetes. Er is een duidelijke toename.

    http://home.deds.nl/~obesitasinfo.nl/Gevolgen.htm

  • Mw. Oeverloos, ma 30 januari 2012 12:53 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Mw.

    Mw.

    Ja, en? Zo dit al bewezen is (er zijn net zoveel rapporten geschreven die dit weer ontkrachten) dan is dat toch hopelijk mijn eigen keuze of ik dit risico wil nemen.
    Mag ik misschien zelf weten wat ik eet?
    Mijn doel in het leven is absoluut niet om als een kwijlende zombie mijn laatste jaren te moeten doorbrengen om maar zo oud mogelijk te worden, dan leef ik liever Bourgondisch en wat minder lang.

  • Piet de Geus, ma 30 januari 2012 13:14 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Piet

    Piet

    "is dat toch hopelijk mijn eigen keuze of ik dit risico wil nemen"

    Even consequent blijven: zou het dan niet ook je eigen keuze moeten zijn om de gevolgen daarvan te dragen?

  • Mw. Oeverloos, ma 30 januari 2012 13:44 in reactie op Piet de Geus Reageer op Mw.

    Mw.

    Inderdaad. Ik zal wellicht eerder sterven (eerder dan wie/wat overigens) dus dat scheelt de maatschappij weer idem zoveel.
    Maar mensen die in kleine autootjes rijden, op wintersport gaan, roken, drinken, te veel eten, te weinig eten, vliegen, klussen, bergbeklimmen, aan zee wonen, een houtkachel stoken, werken, thuisblijven, ramen lappen, huizen schilderen, veel fruit eten, weinig fruit eten, ademhalen, niet ademhalen, ze lopen allemaal extra risico.

    Ik wordt altijd zo moe van die mensen die, na het lezen van een populair wetenschappelijk schotschriftje, mij gaan vertellen wat ik allemaal moet doen en laten voordat ze solidair met me zijn en bereid zijn om mij op hun kosten ziek te laten zijn.
    Maar goed, wanneer men erop staat zal ik een dagboek bij gaan houden met daarin mijn complete levenswandel inclusief consumptie, stoelgang etc. zodat men makkelijk kan beoordelen wat mijn premies voor de diverse voorzieningen zouden moeten bedragen.

  • Piet de Geus, ma 30 januari 2012 16:21 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Piet

    Piet

    "Ik wordt altijd zo moe van die mensen die, na het lezen van een populair wetenschappelijk schotschriftje, mij gaan vertellen wat ik allemaal moet doen en laten voordat ze solidair met me zijn en bereid zijn om mij op hun kosten ziek te laten zijn."

    En ik word weer heel erg moe als ik lees dat het niet eens zo lang duurt voordat we 40 procent van het nationaal inkomen kwijt zijn aan zorgkosten. Want zijn de mensen die zo makkelijk redeneren dan ook bereid om hun deel in de kosten bij te dragen?

  • Henk Johan Faber, ma 30 januari 2012 13:44 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Henk Johan

    Henk Johan

    Het is de natuur. Ik heb nog nooit een dier gezien (ja huiskatten en honden) met overgewicht, laat staat obesitas.

  • Anja Lodewijks, ma 30 januari 2012 13:59 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Anja

    Anja

    U snijdt hier trouwens wel een punt aan dat zeker heel belangrijk is en dat is "het bewust genieten van eten en drinken".
    Met een schuldgevoel eten is absoluut niet goed.

  • Eline W, ma 30 januari 2012 13:05 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Eline

    Eline

    Wat moet het toch heerlijk zijn te denken dat de waarheid niet bestaat...

  • Mw. Oeverloos, ma 30 januari 2012 13:45 in reactie op Eline W Reageer op Mw.

    Mw.

    Uw waarheid of de mijne?

  • Eline W, ma 30 januari 2012 17:02 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Eline

    Eline

    Er is er maar een.

  • Diantha Averil Nota, ma 30 januari 2012 13:53 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Diantha Averil

    Diantha Averil

    Oh hemel. U bent ook voor de obesitas types-met-cellulitis in de Dove reclame, zodat de vieze dikkertjes onder ons zich minder lelijk voelen?

    En ja; de wetenschap bepaald wèl wanneer iets te dik wordt gevonden. Daar is de wetenschap immers (ook) voor.

  • Mw. Oeverloos, ma 30 januari 2012 14:46 in reactie op Diantha Averil Nota Reageer op Mw.

    Mw.

    Zijn "dikkertjes" nu ook al lelijk? U bent meer van het gratenbordtype?

  • Censuur Joop, ma 30 januari 2012 15:59 in reactie op Diantha Averil Nota Reageer op Censuur

    Censuur

    "zodat de vieze dikkertjes onder ons zich minder lelijk voelen"

    Waarom beweer jij dat dikke mensen vies zijn? En waarom zouden ze lelijker zijn dan jij bent? Wat een eng, bekrompen en vooral minachtend vooroordeel. Ik denk dat mensen met zulke denkwijzen als jij erop nahoudt smeriger en lelijker zijn dan dikke(re) mensen.

  • Pieter Pan, ma 30 januari 2012 11:53 Reageer op Pieter

    Pieter

    Geldt dit dan voor alle bevolkingsgroepen of alleen voor de lagere inkomensgroepen (lager opgeleiden)?

    Is het tekort aan lichaamsbeweging of zitten er zoveel meer calorieen in ons hedendaags voedsel?

    Of is het gewoon zo dat de meeste mensen de gaten in hun ziel proberen te dichten met stoffeljke goederen?

    Hoe zit het toch met het voedsel voor de geest? En zou dat helpen tegen dit groeiende probleem?

    Onze maatschappij in verval?

  • Anja Lodewijks, ma 30 januari 2012 13:02 in reactie op Pieter Pan Reageer op Anja

    Anja

    "Geldt dit dan voor alle bevolkingsgroepen of alleen voor de lagere inkomensgroepen (lager opgeleiden)?"

    Ik heb de percentages gezien van zoveel Nederland als de hele wereld (globesitas), het is nog niet helemaal te verklaren uit de percentages en het verschillende duidelijk per gebied in Nederland en op de wereldkaart per land met de twee grootste uitschieters de V.S. en Mexico, maar er zijn weer veel nieuwe vragen bijgekomen waar men nog geen antwoord op weet. Nederland was overigens op wereldniveau nog redelijk te noemen.

    Twee dingen die duidelijk zijn: het komt meer voor bij laaggeschoolden dan bij hooggeschoolden en het hangt ook af van de cultuurgewoontes want er zijn culturen waar dik zijn schoonheid en welvaart uitdrukken.
    En die zien we ook in Nederland. DIt brengt ook het percentage omhoog.

    "Is het tekort aan lichaamsbeweging of zitten er zoveel meer calorieen in ons hedendaags voedsel?"
    Beide.

    "Of is het gewoon zo dat de meeste mensen de gaten in hun ziel proberen te dichten met stoffeljke goederen?"
    Speelt zeker een rol.

    "Hoe zit het toch met het voedsel voor de geest? En zou dat helpen tegen dit groeiende probleem?"
    Bewustwording is belangrijk.

    "Onze maatschappij in verval?"
    Het mag weleens een update krijgen.

  • Anja Lodewijks, ma 30 januari 2012 13:21 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Anja

    Anja

    het verschillende duidelijk per gebied
    verschillende is verschillend

  • Anja Lodewijks, ma 30 januari 2012 13:44 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Anja

    Anja

    nee, verschilde

  • Kitty In Nederland, ma 30 januari 2012 11:38 Reageer op Kitty

    Kitty

    Ieder pondje komt door het mondje :-)

  • Ine Sessink, ma 30 januari 2012 11:56 in reactie op Kitty In Nederland Reageer op Ine

    Ine

    Dat geldt niet voor iedereen. Er kunnen ook andere oorzaken zijn. Ziekte, medicijnen of aanleg. Waarom kunnen sommigen enorme hoeveelheden eten en toch mager blijven en anderen die veel minder eten toch overgewicht hebben?

  • Piet de Geus, ma 30 januari 2012 17:30 in reactie op Ine Sessink Reageer op Piet

    Piet

    "Waarom kunnen sommigen enorme hoeveelheden eten en toch mager blijven en anderen die veel minder eten toch overgewicht hebben?"

    Niet iedereen beweegt evenveel en niet ieder motortje verbrand even efficiënt. Maar dat neemt niet weg dat ieder pondje door het mondje komt en aankomen doe je echt alleen als je meer eet dan je verbrandt. Uitzondering zijn alleen mensen die vocht vasthouden.

  • Andy P, ma 30 januari 2012 12:00 in reactie op Kitty In Nederland Reageer op Andy

    Andy

    Lol, je kletst uit je nek. Ik woog vroeger veel te zwaar en at relatief gezien weinig. Moest van de diëtiste meer eten, zodat mijn lichaam niet meer agent idee had dat het verhongerde. Als er iemand dik zou moeten zijn, dan is mijn vrouw dat wel, die eet 2 keer zo veel als ik, maar weegt niets en heeft maatje 34/36.

  • Anja Lodewijks, ma 30 januari 2012 12:06 in reactie op Kitty In Nederland Reageer op Anja

    Anja

    Dit is niet helemaal waar, Kitty.

  • Piet de Geus, ma 30 januari 2012 11:33 Reageer op Piet

    Piet

    Het straatbeeld wordt er niet fraaier op en de zorgkosten rijzen de pan uit. Misschien tijd om de zorgpremie eens aan de BMI te koppelen.

  • Pinda Klaas, ma 30 januari 2012 11:49 in reactie op Piet de Geus Reageer op Pinda

    Pinda

    Aan de BMI koppeln zal niet werken.
    Als je veel sport en daardoor meer spieren als vet hebt, zul je zwaarder wegen als iemand die niet sport en meer vet heeft als spieren.
    spieren wegen nu eenmaal zwaarder dan vet. Hoewel ik het wel een probleem vind dat mensen die door eigen doen te zwaar worden hoge zorgkosten met zich meebrengen door dit te zwaar zijn..

  • Piet de Geus, ma 30 januari 2012 13:13 in reactie op Pinda Klaas Reageer op Piet

    Piet

    "Als je veel sport en daardoor meer spieren als vet hebt, zul je zwaarder wegen als iemand die niet sport en meer vet heeft als spieren."

    Maar ik heb toch echt nog nooit gehoord van iemand waarvan de BMI door sporten in de gevarenzone kwam. Aan de hoeveelheid spieren zit namelijk een grens. Tenzij je uit de pillendoos snoept en dan loopt je weer een gezondheidsrisico...

  • Centurio Veritas, ma 30 januari 2012 18:21 in reactie op Piet de Geus Reageer op Centurio

    Centurio

    Maar ik heb toch echt nog nooit gehoord van iemand waarvan de BMI door sporten in de gevarenzone kwam.
    -----------

    Het gebeurt niet vaak maar wat je zegt klopt van geen kant. Een BMI kan niet in de gevarenzone komen, iemands gezondheid wel. BMI geeft slechts aan waar je met je lengte en gewicht staat in een vooraf gedefinieerd lijstje. Het kijkt niet naar de samenstelling van het lichaam en gaat alleen uit van ondergewicht tot overgewicht.

    Wanneer je veel aan gewichttraining doet, daardoor erg zwaar bent, maar - vrijwel altijd - een zeer gezond leefpatroon vasthoudt, dan zul je een heel hoog BMI hebben. Dit BMI geeft dan een volkomen onjuiste weergave van die mogelijke (!) gezondheid. Namelijk een BMI die correspondeert met (ernstig) overgewicht hetgeen ongezond is.

    Eigenlijk geef je zelf ook al aan dat een BMI niet gekoppeld kan worden aan de zorgpremie.

  • Pinda Klaas, ma 30 januari 2012 21:26 in reactie op Piet de Geus Reageer op Pinda

    Pinda

    Toch wel.
    Als je die van mij uitrekend, zou ik ver overgewicht hebben. 190 cm -98 kilo
    Toch heb ik maar een vet percentage van 11%.
    De BMI berekening klopt dus niet op die manier!

  • Eline W, ma 30 januari 2012 12:07 in reactie op Piet de Geus Reageer op Eline

    Eline

    Dat is te simpel, omdat je dan ook mensen met zeer grote aanleg of schildklieraandoenimgen pakt.

    Een toets op leefgewoonten (kan je ook gelijk roken aanpakken) lijkt me eerlijker.

  • Mw. Oeverloos, ma 30 januari 2012 13:01 in reactie op Eline W Reageer op Mw.

    Mw.

    Goed plan, in het plaatsje Framingham in Amerika zijn vijfduizend inwoners 32 jaar gevolgd.
    Mensen waarvan het gewicht sterk fluctueerde, lijners dus, hadden een 30 tot 100 procent groter risico op een dodelijke hartaanval.

  • Eline W, ma 30 januari 2012 17:07 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Eline

    Eline

    Zeg ik dat mensen moeten gaan lijnen? Waar dan? Mensen moeten gezond leven, dus genoeg groente en niet de hele dag snoepen, dat is echt iets anders dan jojoen. Overigens mogen de meeste mensen ook wel wat minder zout gaan eten.

  • Anja Lodewijks, ma 30 januari 2012 12:19 in reactie op Piet de Geus Reageer op Anja

    Anja

    BMI is een houvast, maar men kan zich daar niet blind op staren omdat er veel meer factoren meespelen.

    Een bodybuilder en een dikke man met een zwemband kunnen dezelfde te hoge BMI hebben, terwijl de eerste geen overgewicht en absoluut geen buikvet heeft.

    Het is ook heel belangrijk te kijken naar de hoeveelheid buikvet. Bij mannen zit dat vooral aan de voorkant.
    En let op de zgn. love handles.

  • Reinaert de Vos, ma 30 januari 2012 12:41 in reactie op Piet de Geus Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Ja Piet, dan blijven we aan de gang. Wil je een afrekenmaatschappij? Want dan moeten we dat ook doen bij sporters, mensen die te lang werken, mensen die te gestresst zijn (files) etc.
    Dat zou een geheel nieuwe definitie van vrijheid inluiden. Vrijheid gedefinieerd door verzekerringsmaatschappijen.

  • Piet de Geus, ma 30 januari 2012 13:48 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Piet

    Piet

    "Wil je een afrekenmaatschappij?"

    Niet echt. Maar onbeperkt de rekening over de schutting gooien is het andere uiterste.

    "Dat zou een geheel nieuwe definitie van vrijheid inluiden. Vrijheid gedefinieerd door verzekerringsmaatschappijen."

    De consequenties van je gedrag onvrijheid noemen, vind ik een beetje een malle figuur. Bovendien gaat dat ten koste van de anderen die mee mogen betalen.

    Het gaat om het zoeken van een evenwicht. Waarbij alles wat je met preventie kunt bereiken natuurlijk mooi is meegenomen. Verzekeringsmaatschappijen (hun core business is tenslotte rekenen) hebben dit al lang in de smiezen en bieden bijvoorbeeld gratis hardloopcursussen. Maar ik had begrepen dat dat niet meer mocht van de politiek (waar rekenen een stiefkindje is).

  • Reinaert de Vos, ma 30 januari 2012 15:18 in reactie op Piet de Geus Reageer op Reinaert

    Reinaert

    [De consequenties van je gedrag onvrijheid noemen, vind ik een beetje een malle figuur. Bovendien gaat dat ten koste van de anderen die mee mogen betalen.]

    Nee dat is een denkfout. Vrijheid zal in toenemende mate gedefinieerd worden door wat het kost en dat gaat ten koste (jawel) van de waarde die vrijheid met zich meebrengt. De cruciale vraag hierbij is WIE dat gaat definieren en WAAROM. Vet eten kost een hoop zorgkosten maar dat doet hard werken soms ook. Mogen we ook niet meer hard werken dan? Dat betekent dat ieder van ons pemanent aan de monitor moet. Nou, jij liever dan ik. Dat is voor mij echt een ultiem schrikbeeld. Gemonitored op je gezondheid, op de snelweg, door de OV-kaart, je mobiel. Tis maar wat je vrijheid noemt.

  • Piet de Geus, ma 30 januari 2012 16:18 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Piet

    Piet

    "Vrijheid zal in toenemende mate gedefinieerd worden door wat het kost"

    Dat wordt het nu ook al, alleen komt de rekening vaak elders te liggen omdat niet alle kosten worden meegerekend. Of je je (laten we het voor het overzicht simpel houden) kunt volproppen met taartjes hangt van je budget af. Waarom niet de gevolgen voor de gezondheid meerekenen?

    Of je je een liter benzine kunt permitteren hangt ook al van de kosten af. Ook hier worden de gevolgen niet meegerekend, terwijl er best een extra prijskaartje voor vervuiling en de gezondheidsschade door fijnstof te berekenen valt.

    Wat je vergeet is dat de vrijheid van de een ten koste gaat van de vrijheid van de ander: als jij de vrijheid hebt om een leven van "na ons de zondvloed" te lijden, dan heeft een ander niet de vrijheid om daar niet aan mee te willen betalen en moet verplicht dokken. Dat beïnvloedt de overwegingen die mensen maken en stimuleert onverantwoord gedrag op kosten van degenen die zich er niet schuldig aan maken.

    "Dat betekent dat ieder van ons pemanent aan de monitor moet."

    Ik had al gezegd dat het om een evenwicht gaat. Maar de vrijheid om de rekening bij een ander over de schutting te kieperen is en blijft een merkwaardige opvatting van vrijheid.

  • Andy de Groot, ma 30 januari 2012 12:55 in reactie op Piet de Geus Reageer op Andy

    Andy

    Ja Piet, maar dan omgekeerd. Ongezonde leefstijl belonen. We weten allemaal dat kostenpost nr 1 de vergrijzig zal worden. Hoe eerder men dood gaat hoe goedkoper. Ik rook, drink en ben te dik...mag ik ff vangen?

  • Piet de Geus, ma 30 januari 2012 13:22 in reactie op Andy de Groot Reageer op Piet

    Piet

    "We weten allemaal dat kostenpost nr 1 de vergrijzig zal worden"

    Dat is te algemeen. De grote kostenpost is niet de vergrijzing maar dat het aantal jaren dat mensen ouder worden bij velen alleen maar betekent dat er meer ongezonde jaren bijkomen.

    En dat is niet bepaald evenredig over de bevolking verdeeld, want laagopgeleiden leven ongezonder dan hoogopgeleiden: laagopgeleide mannen hebben slechts 50 gezonde levensjaren, hoogopgeleide mannen 69. Laagopgeleide mannen leven gemiddeld 72 jaar en hoogopgeleide 79.

    Laagopgeleide mannen kwakkelen dus 22 jaar men hun gezondheid, hoogopgeleide 10. Zie hier waar de grootste kosten van de vergrijzing zitten. De voor de hand liggende oplossing is: scholing en voorlichting. Alleen werkt dat niet vanwege de "dat bepaal ik zelf wel"-houding.

  • Andy de Groot, ma 30 januari 2012 16:32 in reactie op Piet de Geus Reageer op Andy

    Andy

    Ok Piet, dat is een goed punt...

    maar pleit je dan indirect voor een extra taks voor laagopgeleide mannen?

  • Piet de Geus, ma 30 januari 2012 16:54 in reactie op Andy de Groot Reageer op Piet

    Piet

    "pleit je dan indirect voor een extra taks voor laagopgeleide mannen"

    Dat lijkt me niet alleen onhaalbaar maar ook sociaal onwenselijk. Ik wilde alleen even met cijfers aangeven dat eerder doodgaan niet goedkoper is wanneer dit evengoed gepaard gaat met meer ongezonde jaren.

    Echte oplossingen heb ik ook niet. Wat de meeste zoden aan de dijk zet is voorlichting, maar daar is niet iedereen gevoelig voor. Dan komen andere vormen van preventie en daarmee bereik je algauw de grenzen van de mogelijkheden. Een vettaks lijkt me bijvoorbeeld lastig, want ook wie op een verantwoorde wijze vet (wat iedereen tenslotte in enige mate nodig heeft) consumeert moet dan betalen.

    Wat me wel een idee lijkt is een extra belasting op ongezonde halfproducten en kant-en-klaarmaaltijden. Hoe meer troep erin zit, des te hoger de taks. Maar meer dan een beginnetje is dat natuurlijk niet.

  • Cees Rotteveel, ma 30 januari 2012 11:21 Reageer op Cees

    Cees

    Veel mensen weten niet aan diabetes te lijden...

    Bedoelt u hoe je zoiets kan bemachtigen?

  • Pinda Klaas, ma 30 januari 2012 11:52 in reactie op Cees Rotteveel Reageer op Pinda

    Pinda

    Nog een probleem is dat veel mensen denken dat je er gezond uitziet als je wat extra vulling hebt.
    Vet wordt gezien als mooie ronde vormen en dergelijke. Tja, en wie mooi wil zijn naar de normen moet de suikerziekte er maar bij nemen.

  • Pinda Klaas, ma 30 januari 2012 11:20 Reageer op Pinda

    Pinda

    Ik heb er geen last van. Ik ben met mijn wasbord een uitstervende soort. X[)

  • Centurio Veritas, ma 30 januari 2012 23:33 in reactie op Pinda Klaas Reageer op Centurio

    Centurio

    En wasbord? Dat is knap.... met een vetpercentage van 11%

    ;-)

  • Semolina Pilchard, ma 30 januari 2012 11:05 Reageer op Semolina

    Semolina

    Gelukkig kon ik een beginnend buikje toen jaar geleden reeds afweren door kei- en keihard te trainen. Maar goed, niet iedereen heeft er tijd voor. Pa en ma moeten beide werken, Mees en Sterre moeten naar hockey, dans- en muziekles en dan is het gemakkelijk het koken aan Unilever over te laten. Maar de geweldige levensmiddelenproducenten proppen alles vol met suiker! Lekker goedkoop en smakelijk. Het lijkt me een opdracht voor de overheid: kijk nu eens op de verpakkingen van producten en ervaar dat aan vrijwel elk pak, pot en blik suiker of dextrose -nog erger, wan alleen aan te bevelen als je de marathon loopt- is toegevoegd. Tot en met de doperwten aan toe. Die troep moet eruit of worden vervangen door fructose of stevia.

  • Crunchy Frog, ma 30 januari 2012 12:27 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Crunchy

    Crunchy

    @"Het lijkt me een opdracht voor de overheid"

    Hoe had je je dat in de huidige politieke verhoudingen voorgesteld, Semolina?
    (Ik bedoel: momenteel wordt elk overheidsingrijpen dat verder gaat dan wegen aanleggen, burka's verbieden en straaljagers kopen als 'Noord-Koreaans' weggezet.)

  • Michel Reiziger, ma 30 januari 2012 13:44 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Michel

    Michel

    Semolina..je kijkt niet zo vaka op verpakkingen is het wel? Suiker...er zit bijna nergens meer ECHTE suiker in, allemaal die kunstatige chemische (kankerverwekkende) troep We proppen ons vol met zout, er is geen land in Europa waar zoveel zout wordt gebruikt als in Nederland.

    Dat is ook eigenlijk geen wonder. Veel Nederlanders houden niet van smaak. Het moet veel, vet, zoet of zout zijn maar vooral goedkoop ...smaak is duur, dus liever niet.

  • Semolina Pilchard, ma 30 januari 2012 14:12 in reactie op Michel Reiziger Reageer op Semolina

    Semolina

    Ik kijk juist continu op verpakkingen en zie toch overal 'suiker' staan. Suiker in nasimix -waarom...in godsnaam...waarom?- suiker in pittige gehaktballetjes, suiker in de ham. Maar je hebt gelijk wat zout betreft, ook met dit goedje wordt te rijkelijk gestrooid.

  • Diantha Averil Nota, ma 30 januari 2012 14:00 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Diantha Averil

    Diantha Averil

    Toch opmerkelijk dat juist de mensen met een 'Mees' en een 'Sterre' op hockey hoogopgeleiden zijn en er een veel gezonder dieet en levensstijl op na houden, en dat terwijl de hoogopgeleide vrouw veel vaker aan het werk is.

    De patatvreters zitten vooral in een andersoortige categorie. Ik raad u aan te kijken wat er in de cafetaria om de hoek hangt..

  • Semolina Pilchard, ma 30 januari 2012 14:34 in reactie op Diantha Averil Nota Reageer op Semolina

    Semolina

    Mwah, de kinderen van een echtpaar met mbo-baantjes, heten tegenwoordig ook al Mees en Sterre. En ze spelen hockey. Bovendien is het een algemene trend. Wellicht groeit het buikje wat minder snel bij hogeropgeleiden, maar het groeit hoe dan ook.

  • kees boer, ma 30 januari 2012 17:03 in reactie op Diantha Averil Nota Reageer op kees

    kees

    Patatjes zijn best lekker mjammie Maar goed even voor de duidelijkheid hoger opgeleiden verdienen natuurlijk ook meestal meer geld en kunnen exclusiever voedsel tot zich nemen wat dus ook gezonder is duh

  • Piet de Geus, ma 30 januari 2012 17:55 in reactie op kees boer Reageer op Piet

    Piet

    "hoger opgeleiden verdienen natuurlijk ook meestal meer geld en kunnen exclusiever voedsel tot zich nemen wat dus ook gezonder"

    Wil je nou beweren dat die mensen met overwicht die je vaak op straat ziet eten niet gezonder konden eten als ze het geld voor die vettigheid bij het budget van het avondmaal zouden doen?

    Zoveel hoeft een gezonde maaltijd niet te kosten als je een beetje rekening houdt met de seizoenen. En anders slaat men maar eens een kratje voordeelbier over, laat de chips in het schap liggen en laat de frituur tijdens het tv-kijken geen overuren draaien.

    Die helft van de Nederlanders die te zwaar is bestaat echt niet alleen uit langdurige echte minima. Het is niet alleen een inkomenskwestie maar ook een kwestie van cultuur.

  • Evert van Vliet, ma 30 januari 2012 10:52 Reageer op Evert

    Evert

    Zet ze maar aan de noeste arbeid, megastallen en scootmobielfabrieken bouwen enzo.

  • Mw. Oeverloos, ma 30 januari 2012 10:50 Reageer op Mw.

    Mw.

    Bangmakerij.

  • Eline W, ma 30 januari 2012 11:03 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Eline

    Eline

    Dus het is niet waar? Bron graag.

  • Andy P, ma 30 januari 2012 11:57 in reactie op Eline W Reageer op Andy

    Andy

    Ach ja Eline, vroeger waren we slank en gingen we vroeg dood. We worden nu steeds dikker en ouder, bewijs genoeg zal ik maar zeggen.

  • Eline W, ma 30 januari 2012 12:40 in reactie op Andy P Reageer op Eline

    Eline

    Er is in die 15 jaar natuurlijk meer gebeurt dan dat we dikker zijn geworden. Ook zijn er onderzoeken waar te dikke mensen en mensen met en gezond gewicht vergeleken worden waar toch echt uit blijkt dat het ongezond is.

  • Andy P, ma 30 januari 2012 13:37 in reactie op Eline W Reageer op Andy

    Andy

    Nee hoor, het gaat nog altijd om de levensstijl. Slanke mensen die niet sporten en slecht eten zijn ongezonder dan dikke mensen die gezond eten heel sporten. Zolang mensen alleen maar zichzelf beperken door op het gewicht te letten zullen ze er ook niet echt veel gezonder door worden.

  • Eline W, ma 30 januari 2012 15:03 in reactie op Andy P Reageer op Eline

    Eline

    Uiteraard, daarom spreken we ook van statistieken.

  • Censuur Joop, ma 30 januari 2012 14:02 in reactie op Eline W Reageer op Censuur

    Censuur

    "Ook zijn er onderzoeken waar te dikke mensen en mensen met en gezond gewicht vergeleken worden waar toch echt uit blijkt dat het ongezond is. "

    Er zijn evenveel onderzoeken die dat tegenspreken. Het is maar welk onderzoek het best je gevoelens weergeven en waar je je het meest superieur of getroost door voelt...

  • Eline W, ma 30 januari 2012 20:29 in reactie op Censuur Joop Reageer op Eline

    Eline

    Wat je nu beweert is wel heel gewaagt, dat zou betekenen dat het wegen van 200 kilo niet ongezond is namelijk. Ow, dat is het wel? Waar leg je de grens dan? Ik weet niet veel van de literatuur op dit gebied, maar ik dacht dat ik eens een keer een levensverwachting tabelletje had gezien van mensen met ernstige obesitas, dat is echt niet ongevaarlijk.

    Waar jij het waarschijnlijk over hebt is mensen die twee of drie kilo te zwaar zijn, ik snap best dat je daar moeite mee hebt. Maar ergens moet een grens liggen, anders snappen de mensen er helemaal niets meer van.

    Daarnaast is er natuurlijk ook het verschil tussen buikvet en vet op andere plaatsen waar je rekening mee moet houden. Eigenlijk moet je je niet wegen maar je taille opmeten.

  • Censuur Joop, ma 30 januari 2012 15:56 in reactie op Eline W Reageer op Censuur

    Censuur

    Stress is ongezonder dan dik.

  • Eline W, ma 30 januari 2012 20:30 in reactie op Censuur Joop Reageer op Eline

    Eline

    Ik weet het, maar ik kan me niet veroorloven te stoppen met stress. Zodra ik dat doe heb ik namelijk geen toekomst meer, en ik vrees dat dat ook stress op gaat leveren.

  • Diantha Averil Nota, ma 30 januari 2012 14:01 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Diantha Averil

    Diantha Averil

    U hebt zelf het nodige buikvet? ;)

  • Mostafa Mouktafi, ma 30 januari 2012 10:47 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Armoede stress en schaamte in een rijke land veroorzaakt te veel vet bij de mensen.

  • Julius Vold, ma 30 januari 2012 11:50 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Julius

    Julius

    Schaamte veroorzaakt te veel vet? Interessante theorie, maar slaat vanzelfsprekend nergens op.

  • Mostafa Mouktafi, ma 30 januari 2012 12:41 in reactie op Julius Vold Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Lees goed: schamte EN strees door armoede, zei ik.

  • kees boer, ma 30 januari 2012 17:11 in reactie op Julius Vold Reageer op kees

    kees

    Door frustraties en schaamte en meerdere dingen kan je je afgaan reageren op eten,te veel of te weinig een soort voedsel zelfmoord

  • Mostafa Mouktafi, ma 30 januari 2012 17:47 in reactie op kees boer Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Juist.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven