17 oktober 10 09:40 Reageer (37) Leven RSS

Statenloos in Nederland

In Nederland wonen naar schatting 8000 Roma. Van die groep zijn er 1000 statenloos.

In Nieuwsuur vertelt een Roma-familie wat het betekent dat zij geen paspoort hebben.

Als kind word je automatisch statenloos als je ouders geen paspoort hebben.  Dat heeft nogal wat gevolgen. Legaal werken behoort dan bijvoorbeeld niet tot de mogelijkheden.


Lees meer bij Nieuwsuur

Laatste Reacties (37) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Gesus , ma 18 oktober 2010 09:04 Reageer op Gesus

    Gesus

    anna frank was ook statenloos,niets geleerd dus.

  • dr. Bob, zo 17 oktober 2010 17:08 Reageer op dr.

    dr.

    Ik ben helemaal vóór Statenloosheid. Lang leve de wereldburger. Helaas is de wereld zodanig naar de hand gezet van "the powers that be" dat je tegenwoordig als Statenloze in een nog gevaarlijker en onhandelbaarder categorie valt dan gewone criminelen. Hun ergste misdaad is natuurlijk dat ze bijna niet aangeslagen kunnen worden voor de belasting.

  • Eric Jan Taapken, zo 17 oktober 2010 21:03 in reactie op dr. Bob Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Je kunt er grapjes over maken maar die Roma hebben net als de Joodse Nederlanders ook heel wat meegemaakt en worden nu weer als strond behandeld, ik vind het godsgeklaagd dat dit nog steeds kan in een Verenigd Europa, indien dit gebeurde met de Joden dan was de wereld te klein en terecht natuurlijk maar het gaat maar om de zigeuners en dan kan het gewoon, geef die mensen een paspoort en verdeel dit over de landen van het Verenigde Europa dan zijn de kosten ook verdeeld!

  • Censuur Joop, zo 17 oktober 2010 15:40 Reageer op Censuur

    Censuur

    Het heeft één voordeel: Zij kunnen het land niet uitgezet worden.

    Maar een schande is het en blijft het, hoe men vandaag in deze welvarende en moderne tijd met de medemens omgaat. En dat er dan ook nog een paar mensen zijn die dat verderfelijke gedrag goedpraten en zich keihard opstellen.

    Het had zomaar gekund dat zo'n soort mens dat verhaal daar stond te vertellen en zich niet in (betrekkelijke) rijkdom en superieure status rond kon wentelen.

  • Eline W, zo 17 oktober 2010 15:08 Reageer op Eline

    Eline

    Als ze ouder wordt is criminaliteit de enige manier om aan inkomsten te komen, of iemand moet zo vriendelijk zijn haar op te vangen.

    En als het NS loket is afgeschaft kan je niet eens meer met de trein.

    En je je voorstellen wat er met dat meisje gebeurd als illegaliteit strafbaar wordt. Als ze getuige is van een misdaad kan ze worden opgepakt (identificatieplicht). Na keer op keer gestraft te zijn voor illegaliteit (terwijl ze nergens heen kan) zal ze als recidivist gezien worden. Volgens Wilders en aanhang hoort dit kind de rest van haar leven in de gevangenis.

    Wat een verschrikkelijke situatie. Hier moet echt direct iets aan gebeuren.

  • Jan Bakker, zo 17 oktober 2010 14:30 Reageer op Jan

    Jan

    1000 Roma? Er zijn honderden miljoenen mensen op de wereld die statenloos zijn, gewoon omdat er veel gebieden zijn waar geboortes niet geregistreerd worden, de Roma hebben hun kinderen niet laten registreren in Oost-Europa en daardoor zijn hun kinderen statenloos geworden en behielden ze die status toen ze naar andere landen gingen. Normaal wordt je dan bij de grens aangehouden tot er duidelijkheid is uit welk land je komt, daar is iets misgegaan met deze mensen, in ieder geval bij 1 op de 8, dat zal wel van twee kanten gekomen zijn: de overheid controleerde het generaal pardon niet en sommige Roma hadden geen zin om formulieren in te vullen.

  • Constant Degoutant, zo 17 oktober 2010 17:21 in reactie op Jan Bakker Reageer op Constant

    Constant

    Waar heb jij gehoord of gelezen dat die Roma geen zin hadden om formulieren in te vullen? Uit de reportage blijkt dat niet iig. Heb je die wel gezien?

  • Censuur Joop, zo 17 oktober 2010 19:22 in reactie op Jan Bakker Reageer op Censuur

    Censuur

    Citaat: "[...]de overheid controleerde het generaal pardon niet en sommige Roma hadden geen zin om formulieren in te vullen.

    Daar kun jij vast wel bewijs voor leveren. Je zegt het tenminste met zo'n stelligheid dat het haast wel waar moet zijn. Maar voordat ik iets als waarheid aanneem wil ik een stelling bewezen zien.

    Dus...?

  • Jan Bakker, zo 17 oktober 2010 20:23 in reactie op Censuur Joop Reageer op Jan

    Jan

    Ik weet dat er procedures zijn voor mensen die beweren statenloos te zijn, dat het bij 7 op de 8 wel goed ging en dat geen formulieren invullen de gangbare oorzaak is van statenloosheid in de wereld. Natuurlijk heeft de overheid ook tekort geschoten omdat ze deze mensen lieten gaan zonder paspoort. Het is mijn theorie, als jij een betere hebt mag je het zeggen. In Nederland ben je in ieder geval nooit 18 jaar gedwongen statenloos.

  • Censuur Joop, ma 18 oktober 2010 01:51 in reactie op Jan Bakker Reageer op Censuur

    Censuur

    O, het is slechts een theorie, een theorie van jou alleen, dus geen enkel bewijs te vinden, het is gewoon een ideetje van meneer die het dan logischerwijs direct poneert als een vaststaand feit en niet onderuit te halen stelling. En dan moet ik je maar op je mooie blauwe ogen geloven.

    Ja, ja, zo kan ik ook roddel, achterklap en smerige leugens in de wereld brengen. Verzin maar iets beters om geloofwaardig te zijn, want nu ik dat van jou zo lees, heeft die geloofwaardigheid flink ingeboet.

  • Constant Degoutant, ma 18 oktober 2010 10:56 in reactie op Jan Bakker Reageer op Constant

    Constant

    "en dat geen formulieren invullen de gangbare oorzaak is van statenloosheid in de wereld"

    Dus het "geen zin hebben" neem je iig terug. Dat is al iets. Ooit eens eraan gedacht dat deze Roma weleens analfabeet konden zijn?

  • Pieter Pan, zo 17 oktober 2010 13:40 Reageer op Pieter

    Pieter

    Nou, dan kan in ieder geval je paspoort niet van je worden afgenomen...

  • Eline W, zo 17 oktober 2010 15:09 in reactie op Pieter Pan Reageer op Eline

    Eline

    Is dit grappig?

  • Pieter Pan, zo 17 oktober 2010 15:15 in reactie op Eline W Reageer op Pieter

    Pieter

    Wat denk je zelf?

  • Eline W, zo 17 oktober 2010 20:50 in reactie op Pieter Pan Reageer op Eline

    Eline

    Ik denk het niet.

  • Pieter Pan, zo 17 oktober 2010 23:03 in reactie op Eline W Reageer op Pieter

    Pieter

    Ik ook niet

  • Florian Lichti, zo 17 oktober 2010 11:54 Reageer op Florian

    Florian

    Ik zeg aan alle Roma's een Nederlands paspoort geven!

  • René de Groot, zo 17 oktober 2010 12:42 in reactie op Florian Lichti Reageer op René

    René

    Ik zeg, nooit van mijn leven!

  • Jager Verzamelaar, zo 17 oktober 2010 14:29 in reactie op Florian Lichti Reageer op Jager

    Jager

    Lijkt me ook verstandig ; enige manier om ze te beschermen tegen de Wildershaat

  • ron de boer, zo 17 oktober 2010 17:40 in reactie op Florian Lichti Reageer op ron

    ron

    Alle Roma's? Of die zich in Nederland bevinden?

  • Co Stuifbergen, zo 17 oktober 2010 10:36 Reageer op Co

    Co

    Wat heeft een kind verkeerd gedaan om geen nationaliteit te mogen hebben?

  • Jager Verzamelaar, zo 17 oktober 2010 14:35 in reactie op Co Stuifbergen Reageer op Jager

    Jager

    Verkeerd geboren ; gek hè?!

  • Jan Bakker, zo 17 oktober 2010 16:08 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Jan

    Jan

    Nee, ouders die niet van papierwerk houden, dat is hun probleem. Geloof het of niet maar als jouw ouders je niet hadden aangegeven was jij ook gewoon statenloos geweest, hoe blank je ook bent. Iedereen die hier geboren wordt een paspoort geven leidt tot asielzoekers die er snel even een uitpoepen 3 meter over de grens en dan vanwege het recht op gezinshereniging automatisch mogen blijven. Er is een hele industrie in Mexico rond ouders die hun kind in Amerika willen laten bevallen zodat het kind de nationaliteit krijgt en de ouders dus ook mogen blijven. Er zijn procedures om alsnog een paspoort te krijgen, van Nederland of het land van je ouders, maar daar moet je wel formulieren voor invullen.

  • Constant Degoutant, ma 18 oktober 2010 10:57 in reactie op Jan Bakker Reageer op Constant

    Constant

    "Nee, ouders die niet van papierwerk houden, dat is hun probleem."

    Nogmaals, pure speculatie.

  • Piet Paaltjes, zo 17 oktober 2010 10:11 Reageer op Piet

    Piet

    "Legaal werken behoort dan bijvoorbeeld niet tot de mogelijkheden" Zou bijna schrijven "Dus dat is een excuus voor criminaliteit?" maar dat doe ik niet. Roma hebben ook recht op werk, inkomen, scholing, subsidie, woningen en bijstand.

  • Eline W, zo 17 oktober 2010 15:14 in reactie op Piet Paaltjes Reageer op Eline

    Eline

    Niet legaal kunnen werken en geen studie kunnen volgen zou ik bijna wel als een excuus voor criminaliteit zien. Wat moeten ze anders? Verhongeren?

  • Jan Bakker, zo 17 oktober 2010 16:04 in reactie op Eline W Reageer op Jan

    Jan

    Mensen die nog in een asielprocedure zitten mogen zelfs studeren, dus deze Roma ook.

  • Eline W, zo 17 oktober 2010 16:08 in reactie op Jan Bakker Reageer op Eline

    Eline

    Ook na hun 18e?

  • Jan Bakker, zo 17 oktober 2010 16:10 in reactie op Eline W Reageer op Jan

    Jan

    Ja.

  • Sylvia Stuurman, zo 17 oktober 2010 16:21 in reactie op Jan Bakker Reageer op Sylvia

    Sylvia

    En hoe zouden ze aan geld moeten komen om te kunnen studeren, als ze niet legaal aan werk kunnen komen?

    In de voorwaarden voor studiefinanciering staat:
    "Je moet Nederlander zijn om studiefinanciering te kunnen krijgen. Heb je niet de Nederlandse nationaliteit? Dan kun je toch studiefinanciering krijgen als je een van de volgende verblijfsdocumenten hebt én in Nederland woont:
    Type II Regulier onbepaalde tijd
    Type III Asiel bepaalde tijd
    Type IV Asiel onbepaalde tijd "

  • Jan Bakker, zo 17 oktober 2010 16:32 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Jan

    Jan

    Ja, dan zul je asiel moeten aanvragen (of een andere procedure moeten beginnen om een nationaliteit te krijgen), da's een hoop papierwerk maar dat is het ook als je wel de Nederlandse nationaliteit hebt.

  • Sylvia Stuurman, zo 17 oktober 2010 18:51 in reactie op Jan Bakker Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Asiel aanvragen is nogal lastig als je uit Nederland komt maar geen paspoort hebt. Gedoemd tot mislukken dus.

  • Jan Bakker, zo 17 oktober 2010 16:34 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Jan

    Jan

    De clou is dat je niet hoeft te wachten op toestemming om in Nederland te blijven: je kan dus altijd asiel aanvragen en dan studeren, ook als je weet dat je verzoek uiteindelijk wordt afgewezen (wat bij deze mensen niet zal gebeuren).

  • Samanya Mawusi, zo 17 oktober 2010 17:35 in reactie op Jan Bakker Reageer op Samanya

    Samanya

    ''Mensen die nog in een asielprocedure zitten mogen zelfs studeren, dus deze Roma ook''

    Mógen misschien, maar het is onmogelijk om twee redenen.

    Ten eerste betaald de overheid er niet aan mee. Er is een kleine kans dat een stichting als IOM je een beetje tegemoed wil komen.
    Ten tweede zijn de asielprocedures tegenwoordig kort. Je wordt voortdurend naar een ander (type) azc gebracht (Ik had heel Nederland wel gezien toen ik mijn paspoort kreeg).
    En zo gauw je asielverzoek afgewezen wordt, en die kans is ook voor 'echte vluchtelingen' groot, moet je stoppen met je studie.
    En dan heb ik het nog niet over de enorme stress / angst voor een dreigende uitzetting die studeren voor de meesten onmogelijk maakt.

    (En toch, er wordt heel hard geleerd/gestudeerd in azc's.)

  • Jan Bakker, zo 17 oktober 2010 18:40 in reactie op Samanya Mawusi Reageer op Jan

    Jan

    Er zijn speciale studiefinancieringen voor, maar mijn vraag is: waarom laat je de statenloosheid van je kind 18 jaar aanrommelen? Het zal vast niet in een dag geregeld zijn maar het lijkt me sterk dat de procedure 18 jaar duurt. En hoe kan het in godsnaam dat deze mensen Nederland zijn binnengekomen zonder paspoort, of hebben ze dat illegaal gedaan?

  • Eline W, ma 18 oktober 2010 11:19 in reactie op Jan Bakker Reageer op Eline

    Eline

    In het filmpje vertelt ze toch echt dat haar broer en zus geen verblijfsvergunning krijgen. Blijkbaar is er dus met de huidige gang van zaken niet veel aan te doen.

  • Anne Theuns, ma 18 oktober 2010 12:05 in reactie op Jan Bakker Reageer op Anne

    Anne

    Gek, ik ken toch meerdere asielzoekende jongeren die na hun achttiende verjaardag gewoon mochten ophouden met leren.
    Want studeren -al is het maar een cursus Nederlands- mag niet zolang je nog in procedure zit.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven