24 september 11 15:39 Reageer (44) Leven RSS

Schaamhaar scheren nog steeds een taboe, ook voor Matthijs

Wetenschapper toont relatie aan tussen schaamhaar scheren en seksueel genot

De Vlaamse seksuologe Kaat Bollen zat vrijdagavond in De Wereld Draait Door om te vertellen over haar nieuwe ontdekking. Vrouwen die hun schaamhaar scheren hebben betere seks en zijn enthousiaster tijdens het vrijen wat leuker is voor haar partner. Bollen ontdekte dat er nog altijd een taboe is om over het onderwerp te praten. Zo bleek ook aan tafel toen BNN presentatrice Nicolette Kluiver aan Matthijs van Nieuwkerk vroeg hoe hij 'het' draagt. Daarop kwam een bescheiden antwoord: 'Sportief, maar toch gedekt.'

Van Nieuwkerk wilde niet verder uitweiden over zijn dracht, maar sneed wel de discussie aan dat er in de loop der jaren verschillende trends zijn geweest in het scheren van schaamhaar. Helemaal kaalscheren is volgen Bollen uit. Een beetje schaamhaar behouden is de laatste trend, maar die bereikt via de achterkamertjes de mensen.

"Schaamhaar en reclame. Je merkt aan de reacties daarop dat er nog steeds een taboe op rust."

Bollen ontdekte dat het scheren van schaamhaar een norm is geworden die bijna iedereen hanteert. Ze interviewde maar liefst vijfduizend mensen. Daaruit bleek dat niet alleen mensen die seksueel actief zijn hun zaakje bijhouden, maar ook zeker 70 procent van de vrijgezellen. Kinderen beginnen soms al vanaf hun 14de hun haar eraf te scheren.

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (44) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Isis Maät, ma 26 september 2011 11:10 Reageer op Isis

    Isis

    Wetenschapper toont relatie aan tussen schaamhaar scheren en seksueel genot
    ---------------------------------
    Weer zo'n Diederik Stapeltje?

  • Paul Dekkers, zo 25 september 2011 23:34 Reageer op Paul

    Paul

    Zou het misschien gewoon andersom kunnen zijn?
    Dat als je van sex weet te genieten, dat je dan sneller naar een scheermesje grijpt, dan iemand die minder van sex geniet?
    En wat taboe betreft..... ik denk dat er ook wel een verschil is tussen erover praten in algemene zin en over je eigen schaamstreek praten.
    Dat laatste is nogal intiem, vind ik. En ik vind het erg ver gaan om van een presentator te verwachten dat hij zulke intieme zaken met de rest van het land deelt.

  • Hannes Minkema, ma 26 september 2011 10:57 in reactie op Paul Dekkers Reageer op Hannes

    Hannes

    Natuurlijk Paul, dat is het ook. Seksueel actieven en succesvollen doen meer met de modes mee op dat gebied dan seksueel opgedroogden. Tjonge. Maar dat hebben de Vlaamse mevrouw en haar professor nog niet begrepen. De mevrouw is dan ook niet uitgenodigd in DWDD omdat ze topwetenschapster is, maar omdat het over een sexgerelateerd onderwerp ging. Zoals bekend is sex geen middel om de ratio te bevorderen.

  • Harry Moentezool, zo 25 september 2011 17:11 Reageer op Harry

    Harry

    Dat scheren moet toch wel bovenal een rechtse hobby zijn al is het alleen maar vanwege het uitsterven van het platje:
    http://vroegevogels.vara.nl/Columnist-van-de-Week-item.250.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=344265&tx_ttnews[backPid]=37&cHash=4cd3417286

    Iets dat toch vooral de PvdD zich moet aantrekken.
    Aan de andere kant heb je natuurlijk nog wel die blonde luis in de pels in het schaamteloos platte politieke landschap van vandaag...
    Het wordt er in elk geval niet makkelijker op om nu exact te taxonomeren wat daar nu allemaal krioelt en doet.

  • Hannes Minkema, zo 25 september 2011 17:06 Reageer op Hannes

    Hannes

    Merk op dat het voor de generatie jongeren die zich zo vrijgevochten waant kennelijk reuze belangrijk is om houvast te hebben aan statistieken en normen voor wat 'gangbaar' is.

    Verder is dit een schoolvoorbeeld van nepwetenschap: een zelfverzonnen causaal verband, in de categorie "Nederland telt minder ooievaars EN de gezinnen worden kleiner, DUS...".

    Er zijn altijd al seksueel actieve en minder actieve vrouwen geweest (mannen ook natuurlijk). Net als seksueel tevredener mensen en seksueel minder tevredenen of opgedroogden. Afhankelijk van de seksuele mode tref je bepaalde verschijnselen meer of minder aan bij de seksueel actieven en tevredenen (die vast ook modebewuster zijn). Kwamen tanga's in de mode? Hup, de seksueel actieve en meer tevreden vrouwen droegen meer tanga's. Kwam het aardbeicondoom in de mode? Hup, de vrolijke geilaardjes gebruikten 'gemiddeld per jaar' meer aardbeidcondooms dan de verdroogden. Is anusbleken in de mode? Drie keer raden of dat meer of minder voorkomt onder de seksfans.

    Maar het seksueel genoegen komt natuurlijk helemaal niet *door* die modes. Niet de tanga zorgt voor een prettig orgasme - maar wie goed is in prettige orgasmes en daarnaar op zoek is, trekt eerder een tanga aan/koopt eerder een aardbeicondoom/hanteert eerder het scheermes langs de poes.

    Zouden ze deze wetenschappelijke drogreden in Vlaanderen nog niet door hebben?

  • Wim van Delft, za 24 september 2011 23:39 Reageer op Wim

    Wim

    Kaal scheren niet alleen onnatuurlijk, maar abnormale wijze van 'verzorging' bovendien. Waar leven is groeit haar..

  • Zeer Voornaam, zo 25 september 2011 13:18 in reactie op Wim van Delft Reageer op Zeer

    In huizen wonen is ook onnatuurlijk.

  • Piet de Geus, zo 25 september 2011 13:58 in reactie op Wim van Delft Reageer op Piet

    Piet

    "onnatuurlijk"

    Het gebruik van zeep is ook onnatuurlijk. Er zijn er die beweren dat je door je te wassen feromonen wegspoelt en dan ruiken ze niet meer of iemand zin heeft. Of je ook zin hebt om het met een stinkerd te doen is weer een heel ander verhaal.

  • het geweten, wo 28 september 2011 19:19 in reactie op Piet de Geus Reageer op het

    het

    Klopt helemaal wat je zegt.
    Als student heb ik een keer die proef cq test gedaan.

  • Hein Eken ., zo 25 september 2011 18:20 in reactie op Wim van Delft Reageer op Hein Eken

    Hein Eken

    op een crossbaan groeit ook geen gras

  • Aert Willem d'Holbach, zo 25 september 2011 18:33 in reactie op Hein Eken . Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Oh... nou ja, had ik net iets verder moeten scrollen.

  • Aert Willem d'Holbach, zo 25 september 2011 18:32 in reactie op Wim van Delft Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Op een crossbaan groeit geen gras.

  • Neo- nozem, zo 25 september 2011 19:26 in reactie op Wim van Delft Reageer op Neo-

    Neo-

    u doelt op uw platjes?

  • Aert Willem d'Holbach, ma 26 september 2011 14:07 in reactie op Neo- nozem Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Daderkennis?

  • Anja Lodewijks, za 24 september 2011 23:00 Reageer op Anja

    Anja

    Snoeien doet groeien, geldt niet voor bezuinigen bij crisis maar wel voor schaamhaar.

  • Reinaert de Vos, za 24 september 2011 21:03 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Wat een gedoe om een beetje haar. Who cares? Leven en laten leven.

  • joost klaassen, za 24 september 2011 19:58 Reageer op joost

    joost

    Bij het woord seks weet ik het al ; theorie.
    Sex !!

    Voor mij, als man, maakt de dracht van schaamhaar van de vrouw in kwestie overigens geen fuk uit. Als ik voor een vrouw gevallen ben, en dat gebeurt nogal eens, en het komt ervan, gebeurt bijna even vaak (ahum), is dit volstrekt irrelevant. Dat is mijn wetenschap.

  • Eline W, za 24 september 2011 19:32 Reageer op Eline

    Eline

    Waar gaat dit over?????

  • Mostafa Mouktafi, za 24 september 2011 17:51 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Je moet zich schamen, jij met je schaamhaar!
    Mattijs kan zo openlijk zijn en wil zo over komen ook, bij de kijkers en geeft hij informatie over alles,inclusief ''schaamdingen''. Maar een vraag over de lente van zijn geschlacht, dan gaat hij zeker zeggen: dat is iets Te persoonlijks??

  • Semolina Pilchard, za 24 september 2011 17:39 Reageer op Semolina

    Semolina

    Wel, ik houd van een aangeharkte kruidentuin ofwel een bijgeknipte gevarendriehoek. Compleet kaal is een gruwel. Riekt naar latente pedofilie.

  • patrick faas, za 24 september 2011 18:15 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op patrick

    patrick

    "Riekt naar latente pedofilie."
    Precies, heel letterlijk. Aan schaamhaar (en okselhaar) kun je niet alleen zien of iemand geslachtsrijp is, maar aan de feromonen kun je ook ruiken of iemand zin heeft in sex of niet. Kinderen verspreiden die feromonen niet.

  • Michel Reiziger, za 24 september 2011 19:22 in reactie op patrick faas Reageer op Michel

    Michel

    Oh...goh? die lucht komt dus uit de haartjes en niet uit de poriën? Had altijd al gedacht dat dat biologie boek op school niet zo heel veel waarde had.

    Het compleet wegscheren van schaamhaar kwam over waaien uit de porno industrie in de VS. Daar werd het lustig overgenomen door allerlei bekende 'sterren' en tja dan moet de rest van de wereld er ook aan geloven, wat in de US hot is...

    Oh trouwens die feromoon moleculen blijven ook prima hangen aan en tussen de huid en kleding, dus dat schaamhaar heeft er geen r**t mee te maken, maar dat even terzijde.

    Bijknippen is beter dan scheren, verkleint ook de kans van haar ingroei en huid ontstekingen, waar sinds dat scheren een trend is geworden een enorme toename van schijnt te zijn.

  • patrick faas, za 24 september 2011 22:02 in reactie op Michel Reiziger Reageer op patrick

    patrick

    Nee, zie mijn voorafgaande opmerking op za 24 september 2011 17:16. Apocrine geurkliertjes hebben we niet over ons hele lichaam, zoals we wel zweetklieren over ons hele lichaam hebben. Schaamhaar en okselhaar groeien op de plaatsen waar we zo'n ophoping van apocrine klieren hebben, dat sommige wetenschappers (!) die lokaties 'geurorganen' noemen. Maar we hebben ze ook op ons hoofd zitten. U hoeft dus niet direct in de poes te duiken om te ruiken of een vrouw er zin in heeft. Een kus op de lippen is meestal al genoeg. Een geslaagde kus kun je soms ruiken. Let er maar eens op.

    Mode, waarover Kaat Bollen het heeft, is een heel ander onderwerp. Haar onwetenschappelijke conclusies doen de reputatie van de Katholieke Universiteit Leuven geen goed.

  • Semolina Pilchard, za 24 september 2011 20:06 in reactie op patrick faas Reageer op Semolina

    Semolina

    Juist. Daarom is schaamhaar in bijvoorbeeld Zuid-Korea helemaal de bom. Wie er niet genoeg van heeft, schaft een pubic wig aan.

  • Joop Schouten, za 24 september 2011 17:22 Reageer op Joop

    Joop

    Een 'coupe mangeur de feu' lijkt me de ultime oplossing voor schaamhaarproblemen.

  • Mostafa Mouktafi, zo 25 september 2011 09:37 in reactie op Joop Schouten Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Of een''Coupe cheval'' ?!

  • Johannes Zeilstra, za 24 september 2011 17:20 Reageer op Johannes

    Johannes

    Volgens mij heeft dit topic net zoveel diepgang als de algemene beschouwingen van afgelopen week.

  • Kees Gelijkhebber, za 24 september 2011 18:25 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Kees

    Kees

    Jij hebt die niet gevolgd. Dat is wel duidelijk. Er zijn meer mensen aan het woord geweest dan alleen Wilders. Je moet niet alles uit de media voor zoete koek slikken.

  • Johannes Zeilstra, za 24 september 2011 19:36 in reactie op Kees Gelijkhebber Reageer op Johannes

    Johannes

    Dank je, na kleine oogjes te hebben gekregen van het bekijken van alle uitzendingen, na mijn werk, want overdag geen tijd, krijg ik hier het verwijt dat ik datgene wat de media verkondigen niet voor zoete koek moet slikken.
    Laat ik u gerust stellen, dat doe ik al niet meer sinds 1976

  • YggY ..., za 24 september 2011 17:19 Reageer op YggY

    YggY

    Schaamhaar scheren nog steeds een taboe, ook voor Matthijs
    ==============

    Ook voor de kapper trouwens, want ik zou zo geen kapper weten die adverteert met schaamhaar scheren of desnoods voor het aanbrengen van de permanente waven.

    Met dank aan Paul van Vliet.

  • patrick faas, za 24 september 2011 17:16 Reageer op patrick

    patrick

    Onder schaamhaar en okselhaar zitten apocrine klieren die feromonen uitscheiden. Schaamhaar en okselhaar verspreiden die feromonen. Scheer het weg en je haalt het dierlijke uit de sex. Wie schaamhaar scheert is dus de preutse tut, niet wie het laat staan.

  • Bernie Whistler, za 24 september 2011 17:07 Reageer op Bernie

    Bernie

    Haha, een DWDD-item? Afijn, de kreet "schaamhaar" kan natuurlijk niet meer. De godvruchtige Calvinisten zijn allang links ingehaald. Wat een gênante kreet zeg. Noem het pretplukken ofzo, maar skip ajd. schaamhaar. Nederland is natuurlijk allang de schaamte voorbij.

    Niet letterlijk skippen, want wat mij betreft hoeft de vagina, kut, doos of vagijn (schat, hoe noemen we haar vandaag?) helemaal niet kaal, hooguit beetje bijgewerkt. Ik wil niet de indruk hebben dat mijn vriendin zich graag als jong haarloos kipje voordoet (wat moet ik gvd. met een kind in bed?) om zich te conformeren aan het heersende beeld dat je partner niet jong genoeg kan zijn.

    Wat dat betreft miste ik gisteren wel wat vragen, want hoezo betere seks als de partner is geschoren? Is seks tussen ongeschoren bedpartners zoveel slechter en kan de slag om het erogene pretpark alleen gewonnen worden wanneer de vrouw duchtig aan het snoeien is geslagen? Volslagen nonsens.

    En tenslotte: ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat onderzoekster Bollen zich in een leeftijdsgroep begint die wij gevorderden classificeren als 'beginners.' Als ervaringsdeskundige weet ik dat de kwaliteit van seks alleen maar toeneemt naarmate je ouder wordt omdat andere aspecten dan sekt een grotere rol krijgen. Ik verzeker Bollen dat pretplukken daar niets mee te maken hebben.

  • Bernie Whistler, za 24 september 2011 17:16 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Bernie

    Bernie

    "...andere aspecten dan sekt een grotere rol krijgen..."

    Aardige woordspeling, dat 'sekt', maar ik bedoel hier toch echt seks..!

  • Michel Reiziger, za 24 september 2011 17:31 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Michel

    Michel

    schaamhaar...de schaamte voorbij, nou blijkbaar dus niet. U bedoelt misschien voor de jeugd die opgroeit met 'a complete Brazilian wax' en tattoos en piercings op elke plaats die je liever bedekt houdt, en die onderbroeken tot op hun navel optrekken en hun broek laten zakken beneden hun kruis.

    Historisch gezien schijnt de schaamhaar scheerderij trouwens voor te komen uit de porno industrie van de VS, en u weet die gillen dat het een lieve lust is, dus dat van die betere seks zal natuurlijk totaal waar zijn....het is ten slotte ook nog eens onderzocht (LOL)

    Schaamhaar....voorbips haar dan beter misschien? Nu nog iets voor de mannen. Ik ben trouwens zelf al 30+ dus een ouwe lul (met geknipt haar)

  • Piet de Geus, za 24 september 2011 20:00 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Piet

    Piet

    "Noem het pretplukken ofzo"

    Wat een rare benaming voor flosstouw.

  • Neo- nozem, za 24 september 2011 16:47 Reageer op Neo-

    Neo-

    Ja smakelijk hoor, zit ik net een broodje te eten, gaan jullie me confronteren met het schaamhaar van mathijs van nieuwkerk .

    :-(

  • Joop Schouten, za 24 september 2011 16:38 Reageer op Joop

    Joop

    Matthijs van Preutskerk.

    Het schijnt voor mensen al heel normaal te zijn om anusbleking te bespreken. Dit lijkt me meer iets om de wenkbrouwen bij te fronsen.

  • , za 24 september 2011 16:27 Reageer op

    Als dat een *wetenschapper* is ben ik de paus.

  • Diantha Averil Nota, za 24 september 2011 21:13 in reactie op Reageer op Diantha Averil

    Diantha Averil

    Volgens mij is dat een Joop-fout.

    'Thesis' betekent masterscriptie in België. Ze was wel reeds psychologe voordat ze seksuologie studeerde, staat overal in de media. Al lijkt me dat sterk want ze is midden 20.

    Desalniettemin een interessant project met 5000 interviews(/enquete's?). :)

  • YggY ..., za 24 september 2011 16:27 Reageer op YggY

    YggY

    Geen comentaar

  • , za 24 september 2011 18:22 in reactie op YggY ... Reageer op

    De dame lift mee op het succes van Goedele Liekens, in de hoop ook met haar - eh - ideeën - munt uit haar kruis te slaan.
    Of zich liggend staande te houden.
    Ik weet niet, maar het slaat, wetenschappelijk gezien, totaal nergens op.

    Maar altijd een leuke gimmick voor DWDD, toch?

  • , za 24 september 2011 18:30 in reactie op YggY ... Reageer op

    Niet dan?
    Hallelujah.

  • YggY ..., za 24 september 2011 18:49 in reactie op Reageer op YggY

    YggY

    Laat ze maar lekker lullen Katz.

    Wij blijven ons gewoon "schamen"

  • , ma 26 september 2011 09:02 in reactie op YggY ... Reageer op

    Spreek voor jezelf.
    Ik hou de details graag voor mijn intimi.
    Wel weet ik dat vrouwen bij een bv. curettage worden geschoren, en dat je daarna nog weken last hebt van jeuk en kriebel.
    Een ramp.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven