05 februari 12 12:11 Reageer (113) Leven RSS

FREEZE!

Nog geen datum... Weinig ijs bij Balk... Protesten tegen 'vercommercialisering' van 'de tocht der tochten'... Organisatie verwacht twee miljoen bezoekers... Friezen worden gek van Hollandse koorts...

Iedere stap van Wiebe Wieling wordt deze week in de gaten gehouden. Wiebe is ook trending op Twitter. De voorzitter van de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden heeft namelijk tijdens de persconferentie gezegd 'voor de hoofdprijs' te gaan en dus stijgt de elfstedenkoorts tot ongekende hoogte. Tegelijkertijd groeit ook het protest tegen de 'verUnoxisering' van deze Hollandse traditie.

Voorlopig is er nog geen reden voor al teveel ijskoorts; Het rayonhoofd van Balk is op het Slotermeer vandaag door het ijs gezakt. Desondanks zijn de andere 21 rayonhoofden optimistisch, maar een datum kan nog zeker niet worden vastgesteld. Minimaal vijftien centimeter ijs is er nodig op de hele route, terwijl er op sommige plaatsen nog geen twee ligt. Behalve op het Slotermeer is het ijs vooral bij Stavoren en Luts nog veel te slecht. Om ook dat ijs dik genoeg te krijgen, zou het nog een week moeten vriezen. Volgens het KNMI is dat niet onmogelijk, er wordt nog tot zondag matige tot strenge vorst verwacht. De kans dat de vorst ook daarna nog doorzet wordt geschat op zo'n zestig tot zeventig procent.

Commercie

Met de elfstedenkoorts stijgt ook de angst voor de vercommercialisering. Jort Kelder trok vorige week al in De Wereld Draait Door ten strijde tegen de Unox-muts. En op Elfstedentochtsponsorvrij.nl is het mogelijk een petitie tegen de invloed van het bedrijfsleven te tekenen. Mart Smeets denkt ook dat het een plat commercieel circus gaat worden. Maar mocht de tocht er komen, dan zal hij het hele circus wel presenteren.

De organisatie verwacht anderhalf tot twee miljoen bezoekers langs de route. Hotels in de steden worden al 'platgebeld' door mensen die zeker willen zijn van een slaapplaats. 

Kijk op de pagina van Piet Paulusma hoe de Bolswardervaart in Harlingen erbij ligt.


Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.

Laatste Reacties (113) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Mary de France, di 07 februari 2012 17:10 Reageer op Mary

    Mary

    Ik stel voor dat de Nationalisten onder ons een oranje worsten-muts op hun kop zetten en Ú-NÒX roepen

  • de heer Meijerink, di 07 februari 2012 07:51 Reageer op de heer

    de heer

    De weersverwachting: it giet net aon!

  • Klungel de Eerste, ma 06 februari 2012 21:44 Reageer op Klungel

    Klungel

    En? Gaat Heineken zijn Holland House opzetten in Leeuwarden?

  • 'Klaas Jeltsma, ma 06 februari 2012 20:15 Reageer op 'Klaas

    'Klaas

    Friezen worden gek van Hollandse aandacht? Ze vinden het maar overdreven ed?

    Ik las anders ergens anders dat ze met man en macht werken, inclusief vrijwilligers om het door te laten gaan. Volgens mij zijn ze net zo enthousiast als iedereen, maar moet de media iets te schrijven hebben...

  • S. Gaastra, ma 06 februari 2012 19:33 Reageer op S.

    S.

    Even een leuk fimpje over hoe er over Hollanders gedacht wordt.

    http://www.youtube.com/watch?v=dzuD1LkzxZk

  • Archie Bunker, ma 06 februari 2012 22:00 in reactie op S. Gaastra Reageer op Archie

    Archie

    In klaaiklute sa te hearren.

  • Isis Maät, di 07 februari 2012 12:38 in reactie op S. Gaastra Reageer op Isis

    Isis

    En als die (bij het belachelijke af) mediahype weer geluwd is, mag het Noorden weer terug in zijn hok en gaat de media weer over tot zijn randstedelijke orde van de dag.

  • YggY ..., ma 06 februari 2012 18:55 Reageer op YggY

    YggY

    Ik quote even een tekst van onze geachte afgevaardigde Han die zei:

    ik wil dat iedereen die de uitdrukking "tocht der tochten" gebruikt met een boete wordt gestraft.
    =====================

    Ik neem aan dat Han bedoelt dat de Elfstedentocht geen tocht is maar een wedstrijd. Een wedstrijd waarbij zwaar gesponsorde en zwaar betaalde wedstrijdschaatsers de strijd aangaan.

    Het is dus een wedstrijd voor professionals waarbij een paar amateurs de Elfstedentocht het beeld moeten geven van een "tocht".

  • Opinius Media, ma 06 februari 2012 18:14 Reageer op Opinius

    Opinius

    leukal de tocht komt.
    de rest interesseert me niet Joop

  • Archie Bunker, ma 06 februari 2012 17:27 Reageer op Archie

    Archie

    Ik hoop op 24 graden vorst, 12 cm sneeuw en windkracht 6(NO).
    Daarmee wordt de tocht der tochten weer tot de juiste proporties teruggebracht. Brengt gelijk ook de schifting aan tussen nep en echt.

  • Optel Som, ma 06 februari 2012 16:16 Reageer op Optel

    Optel

    Ik was even vergeten dat we het met zijn allen niet meer leuk mogen hebben. Aan alle treurige reactieve, zelfmeelij opwekkende zwartkijkende zure Jopers het volgende advies: het leven mag ook af en toe leuk zijn!
    Leuk Hollandsche traditie, heerlijk, lekker schaatsen!

  • - drammer -, ma 06 februari 2012 16:28 in reactie op Optel Som Reageer op - drammer

    - drammer

    Hear, hear, volledig met deze Tocht der Tochten liefhebber eens.
    Ik zie er naar uit en verheug me weer op de snert, de patat, hamburgers speciaal, de zoopies en "het" broodje karbo.
    Vooral die sfeer, mensen die worden toegejuigd.

    Nederlandser kun een Nederlander niet bezig zien. Heerlijk.

  • Michel Reiziger, ma 06 februari 2012 16:52 in reactie op Optel Som Reageer op Michel

    Michel

    Positief, lache, blij en vooral met z'n allen.

    En dan vooral met Unox...Unox is Nederland...staat voor eensgezindheid en Nederlandse smaak...Unox dat pure, dat eerlijke dat groene met die heerlijke smakelijke worst en stukjes (wat zijn het eigenlijk) ...groente enzo.

    Weg met de zure Kelderij allemaal de Unox muts op en in polonaise langs de water cq ijskant.

    Wedde dat van Buuren ook een Unox muts gaat dragen!

  • - drammer -, ma 06 februari 2012 17:23 in reactie op Michel Reiziger Reageer op - drammer

    - drammer

    Boerenkool dat zijn die lekkere groene stukjes.

    Stampot maus ( in Groningen) met Unoxrookworst en gebakken speklappen en een paar mee getrokken krabbetjes, met een handvol gort. Een beste bult op het bord. Een kuiltje maken en er een "slaifje" jus er in.

    Heerlijk en eerlijk en genieten maar.....lekkere winterkost. Dan om uit te buiken na afloop van deze schranspartij een mooi glaasje kruidenbitter, of een Berenburgertje.

    Wat kan lekker toch lekker zijn.

  • Isis Maät, ma 06 februari 2012 16:57 in reactie op Optel Som Reageer op Isis

    Isis

    "Leuk Hollandsche traditie,"
    ----------------------
    Op de eerste plaats een Friese traditie.
    Op de tweede plaats een NEDERLANDSE traditie.
    Ik woon namelijk in Nederland en niet in Holland.

  • 'Klaas Jeltsma, ma 06 februari 2012 21:57 in reactie op Optel Som Reageer op 'Klaas

    'Klaas

    UNOX? gewoon echte worst bij de slager halen.. kom nou!

  • snert :, ma 06 februari 2012 14:46 Reageer op snert

    snert

    K#t winter.

  • YggY ..., ma 06 februari 2012 14:03 Reageer op YggY

    YggY

    Brood en Spelen - Het Goede Doel.

    Geef de mensen wat ze willen
    Te vreten
    Iets om de honger te stillen
    Een bezigheid... tegen het vervelen
    Geef ze brood en laat ze spelen

    Geef de mensen wat ze willen
    Te vreten, nee, iets lekkers
    Iets om de honger te stillen
    Een bezigheid... tegen het vervelen
    Geef ze brood en laat ze spelen

    Geef ze een huis met een tuin van tien meter diep
    Waarin je koolraap kan verbouwen
    Een vrouw met een lijf van keihard vlees
    Waarop jij alleen mag kauwen
    Geef ze een man met macht, die altijd lacht
    Die je om een boodschap kan sturen
    Tv, pick-up en radio
    En dove bovenburen

    Geef de mensen wat ze willen
    Te vreten, nee, iets lekkers
    Om de honger te stillen
    Een bezigheid... tegen het vervelen
    Geef ze brood en laat ze spelen

    Geef de mensen wat ze willen
    Geef de mensen wat ze willen
    Te vreten, nee, iets lekkers
    Om de honger te stillen
    Een bezigheid... tegen het vervelen
    Geef ze brood en laat ze spelen

    Geef ze een kerk bij gebrek aan werk
    Alle regen komt van boven
    Een paus, prins Claus of Mickey Mouse
    Om in te geloven
    En geef ze geld, maar niet te veel
    Net genoeg om van te leven
    Een neger, jood of homofiel
    Die je de schuld kan geven

    Tegenwoordig Wordt Weer Helemaal Vroeger.

  • Nihilist #1375, ma 06 februari 2012 14:53 in reactie op YggY ... Reageer op Nihilist

    Nihilist

    In Somalië hebben ze dan weer geen brood en spelen.

    Wat een gelukkige mensen moeten dat zijn....

  • Herman , ma 06 februari 2012 13:59 Reageer op Herman

    Herman

    Ik hoor net radio 1 Marnix Koolhaas, schaatshistoricus:
    Zet asielzoekers in om de baan met de hand schoon te maken.
    En dat was serieus bedoeld. ( lees je mee Mauro ).

  • YggY ..., ma 06 februari 2012 13:07 Reageer op YggY

    YggY

    Het wordt ook met de dag gekker.

    Quote:

    Plotseling winterweer overvalt Nederland. In dit bulletin wordt de Hollandse Winter belicht: Waar wordt welke tourtocht geschaatst en waar is het mooiste schaatsijs? Komt er nog meer sneeuw?

    http://www.nederland1.nl/programma/ijsjournaal

  • Isis Maät, ma 06 februari 2012 13:23 in reactie op YggY ... Reageer op Isis

    Isis

    Nog een citaat uit het artikel van Marnix Koolhaas:

    "De calvinisten probeerden de winterse losbandigheid te bestrijden. Schaatsen werd gezien als een godslasterlijke flirt met de dood. Elk jaar gingen de mensen bij bosjes door het ijs."

    De EO heeft zijn calvinistische veren afgeschud.

  • Isis Maät, ma 06 februari 2012 12:44 Reageer op Isis

    Isis

    Marnix Koolhaas, schaatshistoricus:

    IJs, carnaval van het Noorden.

    In de 16e eeuw kwam een antal dingen samen: de schaatsen werden beter, ijzer werd goedkoper en de winters waren streng (kleine ijstijd).
    De reformatie speelde een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de Nederlandse schaatscultuur, gelooft hij. Toen de noordelijke Nederlanders zich tot het protestantisme bekeerden, raakten zij het carnaval kwijt. Ter compensatie werd het ijs een vrijplaats waar gegokt werd en romances opbloeiden, waar dominees niets te vertellen hadden en rang, stand en geloof aan betekenis verloren. "Op het ijs is ieder gemeen, die geen meid heeft doe kiest er één," luidt het spreekwoord uit de 17de eeuw. Het ijs was het carnaval van het Noorden, aldus Koolhaas.

  • Dehnus Nörder, ma 06 februari 2012 14:35 in reactie op Isis Maät Reageer op Dehnus

    Dehnus

    In Fryslân en Grönn hebben ze nog steeds Carnaval hoor. Maar dan met een Noordelijk verstand en soberheid. Ze hebben wel optochten en en prins carnaval in dorpjes die uit traditie nog Carnaval vieren. Maar het is geen korsakov zuip festijn.

    Verder hebben ze ook vaak dorpsfeesten in de zomer, optochten, karbitschieten, etc. Genoeg gefeest dus en is er altijd ook wel al geweest. Alleen minder opborrellen tot 1 moment waarna je je een Korsakov zuipt. Ze genieten vaker en met mate :).

  • Isis Maät, ma 06 februari 2012 15:04 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Isis

    Isis

    "In Fryslân en Grönn hebben ze nog steeds Carnaval hoor."
    -------------------------------
    Ik weet het. Kloosterburen is wereldberoemd in Grönn.

  • Dehnus Nörder, ma 06 februari 2012 12:15 Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Ik kan het me voorstellen dat ze er gek van worden, voor Noorderlingen is het gewoon een tocht. Wel een traditie, maar de push ervoor komt toch echt meer vanuit het zuiden dan vanuit het Noorden. Constante gezeur er om ook, dat terwijl er leuke tochten aankomen, Oldambtrit, Noorder Rond Rit, Marathon of Natuurijs, etc,etc.

    Toch zijn ze alleen maar aan het zeuren over de elfsteden tocht omdat ze daar een filmpje over gemaakt hebben en gek voor worden gemaakt door zuiderlijke/westerlingen media. Ik kan me dus echt wel goed voorstellen dat ze er stront zat van worden.. dat gezeur. Hij gaat door als hij door kan, en gewoon geduld hebben.

  • - drammer -, ma 06 februari 2012 12:05 Reageer op - drammer

    - drammer

    De Tocht der Tochten.

    Mooi en voor de middenstand en de hotels een welkome omzetverhoger. Voor de standhouders ronde het publiek ook.

    Wat raar dat de Tocht der Tochten, geen commercie mag. Unox is de boosdoener. Maar de commercie is altijd al geweest, de kraampjes voor wordt( al of niet Unox) patat en gehaktballen, warme dranken, al of niet alcohol houdend, Berenburger die met speciale binnenzakflesjes ook weer knap meedoet.

    Commercie is er altijd geweest, en dat zal er ook blijven. Men noent dat koorts die deze Tocht der Tochten oproept. Geen krant, geen media die zo dom is om deze schaatswedstrijd uit hun aandachtgebied te laten ontsnappen. Commercie, dit evement kan niet zonder.

    Als de organisatie niet commercieel wil worden, is dat hun zaak( alleen de televisierechten worden duur verkocht) maar de omgeving is dat wel. Dat maakt het mogelijk om deze 2.000.000 mensen van het nodige te voorzien, van een hap tot een drankt tot de toilet. Elfsteden T shirts, trainingspakken, handschoenen, dassen, fotoboeken, het kan niet op.

    Alles tegen betaling, waarom zou er niemand aan deze Tocht der Tochten mogen verdienen?

  • Piet de Geus, ma 06 februari 2012 14:53 in reactie op - drammer - Reageer op Piet

    Piet

    "De Tocht der Tochten [...] de Tocht der Tochten [...] deze Tocht der Tochten [...] deze Tocht der Tochten"

    Wil je even viermaal afrekenen bij Han.

  • - drammer -, ma 06 februari 2012 15:08 in reactie op Piet de Geus Reageer op - drammer

    - drammer

    Die Piet toch,.... hij kan tot en met vier tellen.

  • mevr. Peper, ma 06 februari 2012 18:24 in reactie op Piet de Geus Reageer op mevr.

    mevr.

    Ik vermoed dat er een nieuw lid aan Uw fanclub kan worden toegevoegd.
    De naam is drammer.

    Mag ik u van harte feliciteren en U nog vele plezierige jaren toewensen??

  • Bas Grootel, ma 06 februari 2012 11:56 Reageer op Bas

    Bas

    Bij P&W vorige week een deskundige over ijs en schaatsen. Op het ijs gelden niet de wetten die op het land en water gelden. Althans. Dat was vroeger. Weet iemand of dat nog steeds zo is? Han. Misschien een leuke vraag voor jou.

  • Michiel Online, ma 06 februari 2012 11:49 Reageer op Michiel

    Michiel

    En nu, met het gevaar op de volgende crisis, haalt de klacht tegen vercommercialisering wel het landelijk nieuws.

  • Evert van Vliet, ma 06 februari 2012 11:42 Reageer op Evert

    Evert

    Dat De Friesche Elf Steden al járen aan koninklijke propaganda doet zal iedereen een worst wezen?

  • Heinz Brauswasser, ma 06 februari 2012 12:01 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Heinz

    Heinz

    Dan wel een UNOX-WORST van de HEMA.

  • Herman , ma 06 februari 2012 11:29 Reageer op Herman

    Herman

    Mag dit ja dit mag.
    Mart Smeets moet niet uit zijn nek lullen en zorgen dat hij geen zure boomer gaat worden.
    Hoezo commercieel?
    http://www.nujij.nl/algemeen/nieuw-underwear-by-mart-smeets.15118667.lynkx#axzz1lb18OhNZ

  • Bernie Whistler, ma 06 februari 2012 11:24 Reageer op Bernie

    Bernie

    Gelukkig weten wij koelbloedige Friezen al sinds De Slag om Bonifatius' Kop elke commerciële en emotionele druk van buitenaf dapper te weerstaan, check: http://bit.ly/A3op7f

  • Han van der Horst, ma 06 februari 2012 11:35 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Han

    Han

    Ik zoek medestanders: ik wil dat iedereen die de uitdrukking "tocht der tochten" gebruikt met een boete wordt gestraft. Over de hoogte van de boete kunnen wij hier van gedachten wisselen.

  • Piet de Geus, ma 06 februari 2012 11:56 in reactie op Han van der Horst Reageer op Piet

    Piet

    "Over de hoogte van de boete kunnen wij hier van gedachten wisselen."

    Maak er een taakstraf van: 10 uur sneeuwschuiven. Met een boete tref je de laagste inkomens het meest, met een taakstraf is het omgekeerd.

  • Piet Monster, ma 06 februari 2012 19:04 in reactie op Piet de Geus Reageer op Piet

    Piet

    " Maak er een taakstraf van: 10 uur sneeuwschuiven. Met een boete tref je de laagste inkomens het meest, met een taakstraf is het omgekeerd."

    Gezien Han's vurige betoog over dwangarbeid zal dat voorstel geen steun krijgen. Beter is het de boete te fiscaliseren zodat deze inkomensafhankelijk wordt, waarna een door gemeenten uitgevoerde kwijtscheldingsregeling via de bijzondere bijstand de allerlaagste inkomens kan ontzien.

  • Han van der Horst, ma 06 februari 2012 19:42 in reactie op Piet de Geus Reageer op Han

    Han

    Piet, je hebt gelijk.

  • Bernie Whistler, ma 06 februari 2012 12:24 in reactie op Han van der Horst Reageer op Bernie

    Bernie

    Hah, ik sluit me meteen aan. Met als sportief logo een gekliefde schedel.

  • - drammer -, ma 06 februari 2012 16:44 in reactie op Han van der Horst Reageer op - drammer

    - drammer

    Nee, je moet bij het benoemen van deze schaatswesdstrijd hoodletters gebruiken. DUS Zzzzzzzo . "De Tocht der Tochten. De moeder van alle schaatswedstrijden is ook een leuke.

  • - drammer -, ma 06 februari 2012 17:00 in reactie op Han van der Horst Reageer op - drammer

    - drammer

    Ik denk dat jij geen medestanders zult vinden, Piet, maar die telt niet mee. Het is net als bij de Pvda, lauw, erg lauw.

  • YggY ..., ma 06 februari 2012 11:45 in reactie op Bernie Whistler Reageer op YggY

    YggY

    Friezen zijn kewl.

  • Evert van Vliet, ma 06 februari 2012 11:46 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Evert

    Evert

    Ja en daarom dragen 'wij' koninklijk in 'ons' vaandel.

  • Eline W, ma 06 februari 2012 11:24 Reageer op Eline

    Eline

    Hoe kan er nou over een Elfstedentocht gesproken worden als de KNSB amper tot niet in staat is om toertochten te organiseren? Laten we na zondag verder praten, alles hangt van het weer daar na af. Volgens het KNMI 60 tot 70% kans op voortzetting van dit weer.

  • - drammer -, ma 06 februari 2012 12:17 in reactie op Eline W Reageer op - drammer

    - drammer

    Deze toertochten komen er echt aan. Op alle meren en vaarten. Lees de krant, hou het maar bij. De een na de andere ijsclub komt met uitschrijvingen van tochten en inschrijvingen van deelnemer.

    Maar eerst moeten de windwakken voldoende ijs gemaakt hebben, maar met meer als 10 graden vorst en zonde wind is dat zo bekeken.

    Geweldig deze moeder van alle winters, met mooie luchten en schitternd ijs.

    Met als voordeel dat de "aardeopwarming" ideologie tegelijkertijd in een windwak is gewaaid. Door het dunner worden van de Co2 deken is de uitstraling groter en wordt de temperatuur lager in de winter en in de zomer hoger.

    Wat kan de natuur toch mooi zijn.

    Dan komt misschien de Tocht der Tochten in beeld, en het verheugen , de koorts, de verwachting, de teleurstelling als het niet door gaat. Geweldig, mooi, en zet Friesland weer goed op de kaart. Het is niet alleen gas wat uit het Noorden komt...

    Maar alleen het Slotermeer schijnt nog een probleempje te zijn, maar het blijft vriezen. Het gaat weer naar 10 tot 17 onder nul.

    Woensdag, let maar op, komt de uitschrijving, het wordt weer leuk in Nederland.

  • Eline W, ma 06 februari 2012 15:17 in reactie op - drammer - Reageer op Eline

    Eline

    http://schaatsen.nl/topsport-natuurijs/kalender-toertochten

    Zo hard gaat het niet, behalve als je een Groningen of Overijssel woont.

  • - drammer -, ma 06 februari 2012 15:54 in reactie op Eline W Reageer op - drammer

    - drammer

    Ik denk dat de Tocht der Tochten ( op speciaal verzoek van Piet) dit aankomend weekend zal worden verreden. Nog vier nachten bijna windstil en strenge vorst dat bakt er in. Zelfs overdag nog een 5 tot 7 ondernul. Dat ijs dat groeit als kool.

    Ook in Frieland..

  • Semolina Pilchard, ma 06 februari 2012 11:23 Reageer op Semolina

    Semolina

    Twee miljoen bezoekers... Onnozelaars die onderkoeld raken, miscommunicatie van de NS, geen parkeerplekken, mensen in de verdrukking, vechtpartijtjes. Nederland is inmiddels te vol en te hyper voor zo'n grootschalig evenement.

  • YggY ..., ma 06 februari 2012 11:03 Reageer op YggY

    YggY

    Volgens de rayonhoofden kan er in iedere geval deze week nog geen sprake zijn van een Elfstedentocht.

    Wat dus betekent dat ieder, zichzelf respecterend, actualiteitenprogramma, journaal en wat dies meer zij het de komende week alleen maar gaan hebben over de tocht der tochten.

    Internationale ontwikkelingen, oorlogshandelingen, vredesbesprekingen, natuurrampen, regimes die hun eigen bevolking wensen uit te moorden en het vrije westen dat andere regimes omver wenst te werpen, overstromingen, aardbevingen en dergelijke dienen per direct opgeschort te worden tot de toch der tochten is verreden.

    Deze week is per direct Elfstedentochtweek.

  • Isis Maät, ma 06 februari 2012 11:29 in reactie op YggY ... Reageer op Isis

    Isis

    Het past precies in de tijd waarin we op dit moment leven: kneuterigheid, burgerlijkheid, provincialisme en een in zichzelf gekeerd volk:

    Bij het 8 uur Journaal lijkt het buitenlands nieuws het definitief te hebben afgelegd tegen de lichte thema's in de marge. Dat schrijft Joachim Krapels, promovendus sociologie aan de Universiteit van Cambridge.

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3152481/2012/02/03/Het-Journaal-gaat-ten-onder-aan-leut-en-luchtigheid.dhtml

  • El Che, zo 05 februari 2012 22:46 Reageer op El

    El

    Een ding is zeker. Het kan vriezen of dooien.
    Staat er dadelijk om de 5 meter een unoxkraampje met soep en worst? Of wordt het afzien tegen de stramme, kille, koude, nietsontziende noorderwind? Wordt het een elfstedentocht met bevroren en afgezette oren, vingers en tenen? Zo eentje waar de achterkleinkinderen nog de horrorverhalen over horen. Of is die tijd van grote ontberingen voorbij?

  • peter h, zo 05 februari 2012 18:50 Reageer op peter

    peter

    Is toch alleen maar leuk om weer eens met iets positiefs bezig te zijn in deze tijden van eurocrisis, recessie en verdampende pensioenen?

  • Michel Reiziger, zo 05 februari 2012 22:32 in reactie op peter h Reageer op Michel

    Michel

    Met dank aan de mini ijstijd die ons te wachten staat door de opwarming van de aarde, zie je toch nog een positief puntje.

  • Klaas Slager, ma 06 februari 2012 08:21 in reactie op peter h Reageer op Klaas

    Klaas

    Als twee miljoen mensen zich kunnen permitteren naar Friesland (te willen) reizen voor koukleumen zijn we kennelijk rijk.

  • YggY ..., zo 05 februari 2012 16:20 Reageer op YggY

    YggY

    Normaal gesproken worden allochtonen en asielzoekers door een groot gedeelte van de natie uitgekotst behalve wanneer die asielzoeker een kunstje kan, voetballen of hardlopen bijvoorbeeld. Dan sluit Nederland de asielzoeker massaal in de armen.

    Zo gaat het ook met Friesland, normaal gesproken zien men in de Randstad Friesland in de mist nog niet hangen en worden de Friezen weggezet als simpele boeren.

    Maar owee als er dreigt een Elfstedentocht te komen dan weten de Nederlanders niet hoe snel ze Friesland weer Nederlands moeten maken.

    Als die Elfstedentocht nu doorgaat en de Friezen zijn slim dan laten ze alleen de Friezen zelf als toeschouwer toe.

  • mevr. Peper, zo 05 februari 2012 16:34 in reactie op YggY ... Reageer op mevr.

    mevr.

    Mooi, meneer Yggy.
    Een heldere observatie, lijkt me zo.

  • Reinaert de Vos, zo 05 februari 2012 17:14 in reactie op YggY ... Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Goed idee...dan houden we die provincialen uit Dokkum e.o. ook fijn uit Amsterdam.

  • mevr. Peper, zo 05 februari 2012 18:25 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op mevr.

    mevr.

    Hoe komt U op de merkwaardige gedachte dat die naar Amsterdam zouden willen??
    Over mijn dooie lijk ga ik nog niet naar Amsterdam.

  • Hein Eken ., zo 05 februari 2012 18:59 in reactie op YggY ... Reageer op Hein Eken

    Hein Eken

    piep-piep-hallo,piep-piep-hallo ,calimero.
    Heeft niks met Friesland te maken maar omdat we een walgelijk chauvinistisch klootjesvolk zijn( op mij na dan ;)))) )

  • Pepijn Nostrinite, ma 06 februari 2012 11:21 in reactie op Hein Eken . Reageer op Pepijn

    Pepijn

    Liever walgelijk chauvinistische dat walgelijk Europees. Begrijp goed dat dit soort evenemnten ons meer bindt dan Cohen ooit van plan was.

  • gerrie de vries, zo 05 februari 2012 19:06 in reactie op YggY ... Reageer op gerrie

    gerrie

    Mijnheer YggY het verhaal is precies andersom, de Friezen voelen zich geen Nederlander en die willen een soort Baskenland in Holland. Dus voortaan even uw geschiedenis boeken raadplegen. En dit geldt ook voor mevr Peper.

  • Sjouke Boonstra, zo 05 februari 2012 19:30 in reactie op gerrie de vries Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == Dus voortaan even uw geschiedenis boeken raadplegen. ==

    1498 Bezetting van Fryslân door het leger van hertog Albrecht van Saksen. Bedoel je dat?

  • Niek G, zo 05 februari 2012 20:33 in reactie op gerrie de vries Reageer op Niek

    Niek

    Ik wil niet veel zeggen maar kijk eens naar deze tijd.

    Site van de VVV is, Holland.com
    Op de Engelse site van de Overheid werd overal Holland gebruikt.
    Sinds een aantal jaren niet meer omdat daar klachten over waren (en terecht).
    Ik zie veel mensen nog altijd Holland zeggen, vooral tegen buitenlanders.

    Daar moet eens verandering in komen.
    Wij (niet Hollanders) behoren ook tot Nederland!

    Groeten uit Grunn.

    PS. Holland.com verander je naam eens! En dan niet met dat gelul over de buitenlanders komen, dat die Nederland niet kennen.
    Jullie zijn niet voor niets Tourist "Information"!

  • Kees Swanenberg, ma 06 februari 2012 14:09 in reactie op gerrie de vries Reageer op Kees

    Kees

    [... de Friezen voelen zich geen Nederlander en die willen een soort Baskenland in Holland...]

    Als Brabander kan ik natuurlijk niet voor de Friezen spreken, maar ik vermoed dat de Friezen zich vooral geen Hollander voelen.

    De overheersing van de Friezen door de Hollanders (die de Friezen o.a. verboden hun taal te spreken) dateert al vanaf (eeuwen)lang voordat er ook maar sprake was van zoiets als Nederland.

  • G. aberdeen, zo 05 februari 2012 20:56 in reactie op YggY ... Reageer op G.

    G.

    Nooit gedacht dat ik zulke uitspraken nog is uit iggy's toetsenbord zou gaan lezen. Elfstedentocht alleen voor friezen??
    Op basis van jouw denkbeelden ken ik nog wel een leuke partij voor je. Hier wordt hij ook wel eens GBL genoemd, wat dat ook mag inhouden. Je zal me nu wel tegenspreken maar dat komt omdat je nu nog in de ontkenningsfase zit en je probeert het nog te onderdrukken. Maar gaandeweg zal dit overgaan en zal je als een echte aanhanger van de standvastige blonde leider uit de kast komen.

    verder inhoudelijk slaat het natuurlijk nergens op dat hollanders een hekel aan friezen zouden hebben. We hebben niets met elkaar maar ook niets tegen elkaar. Een beetje gezonde concurrentie tussen de provincies is misschien waar je op doelt. En bovendien interesseert het mij als hollander die hele elfstedentocht geen ene fluit en ik denk dat dat voor drie kwart van Nederland geld. Alleen schaatsfanaten komen op de elfstedentocht af. lekker met -10 koekeloeren naar een rits klunende hobbyisten is niet echt mijn vorm van vermaak.

  • YggY ..., ma 06 februari 2012 11:52 in reactie op G. aberdeen Reageer op YggY

    YggY

    Nooit gedacht dat ik zulke uitspraken nog is uit iggy's toetsenbord zou gaan lezen. Elfstedentocht alleen voor friezen??
    ===============

    Helaas bent u, net als enkele anderen, niet in staat gebleken om de dieper liggende boodschap uit mijn post te halen.

    Dus zal ik het voor u proberen te duiden.

    De besluitvorming vanuit Den Haag geeft normaliter geen ruk om de Noordelijke provincies in het algemeen en Friesland in het bijzonder maar als er een evenement op til staat waar vanuit geheel Nederland mensen op af komen dan hoort Friesland in enen weer bij Nederland.

    Als ik Fries zou zijn, wat ik niet ben want ik ben een Tukker, dan zou ik zeggen, de Elfstedentocht is geen Nederlands feestje, het is een Fries feestje.

  • johan n., ma 06 februari 2012 14:05 in reactie op YggY ... Reageer op johan

    johan

    Yggy, in 1997 bivakkeerde ik de hele dag in Dokkum(daar kan je ze twee keer langs zien komen) en het was er godskolere koud.

    Maar wel leuk om te zien.

    Nu doe ik het af achter mijn Zweedse kachel, de flatscreen op scherp en de op de kachel klaarstaande anijsmelk binnen handbereik.

    Erwtensoep en dennenkoeken staan klaar.

  • Biff Everwood, zo 05 februari 2012 21:24 in reactie op YggY ... Reageer op Biff

    Biff

    goed punt. Wat denkt die walgelijke nederlander wel niet: eerst pvv stemmen, dan die bankengraaiers en al die andere neoliberale grootkapitalisten die het eerlijk verdiende geld voor onze neus wegjatten, en nu ook nog eens lol maken met andermans elfstedentocht? Mooi niet! Occupy!

  • Ginger Ted, zo 05 februari 2012 21:56 in reactie op YggY ... Reageer op Ginger

    Ginger

    "Als die Elfstedentocht nu doorgaat en de Friezen zijn slim"

    Alsof de kans op voldoende vorst en overige weersomstandigheden voor die Elfstedentocht al niet voldoende is om het gebeuren onwaarschijnlijk te maken plak je er een nog een tweede, niet eens weinig waarschijnlijke, maar zelfs onmogelijke voorwaarde aan vast. Die Friezen als enige toeschouwers, dat wil je dus eigenlijk niet eens. Had dat dan gewoon gezegd en heet daarmee dat vreemde volk dus gewoon welkom als ie doorgaat.

    Als het straks gaat dooien ben je er weer voor jaren vanaf en kun je gewoon weer iedere dag fierljeppend naar je werk, naar huis, of waar je in Friesland ook maar heen moet, zonder die vreemden tegen te komen. Die rijden er hooguit op de wegen in hun auto's rond als ze er noodgedwongen eens zaken hebben te regelen en gaan dan zo snel als ze kunnen weer weg.

  • Pepijn Nostrinite, zo 05 februari 2012 22:53 in reactie op YggY ... Reageer op Pepijn

    Pepijn

    Dat lijkt me een uiting van frustratie die op niets is gebaseerd. Hoewel....wellicht bewijst dat dus juist de opvatting over de friezen.

  • Herman , ma 06 februari 2012 11:42 in reactie op YggY ... Reageer op Herman

    Herman

    Als die Elfstedentocht nu doorgaat en de Friezen zijn slim dan laten ze alleen de Friezen zelf als toeschouwer toe.
    Mijn lieve vrouw ( friezin ) zou van je gehouden hebben Yggy na deze verstandige woorden.
    Chapeau.

  • - drammer -, ma 06 februari 2012 11:53 in reactie op YggY ... Reageer op - drammer

    - drammer

    Hoe negatief kun je in het leven staan. Er is alleen maar ellende, geen plezier meer, dag in dag uit. Alle dagen in een appartementje van 2,5 bij 3 m zonder ramen. Zelfs het luchten wordt al als negatief gezien.

    Tjonge iggi, zie de wereld ook eens anders. Je zou er deprie van worden. ( maar dat laten we aan jou over) Hoog Sammie, kijk omhoog Sammie....

  • dr. Bob, zo 05 februari 2012 16:13 Reageer op dr.

    dr.

    Het is ook elke keer weer hetzelfde. Een hoop hysterie en als puntje bij paaltje komt zijn ze wéér te laat. Je kan er op wachten.
    Maar met minimaal 15cm maak je het jezelf ook wel erg moeilijk.
    "Ja maar de veiligheid hè".
    Tjonge gossie, er mocht is iemand door het ijs zakken. Ik zie er nog van komen dat binnenkort helmpjes verplicht worden.
    Vroeger (vroeguh), had je houten schepen en mannen van ijzer, maar tegenswoordigst is't net andersom. Ieder risico moet uitgesloten worden.
    Nou ja, zolang iedereen maar een Unilever muts op heeft.

  • dr. Bob, zo 05 februari 2012 17:03 in reactie op dr. Bob Reageer op dr.

    dr.

    En in de tussentijd wordt er hier achter op de vijver al dagenlang volop geschaatst. Volop ouderwetsche ijspret, je waant je veertig jaar geleden, bizar gewoon. Want terwijl deze wijk al sinds jaren door minimaal 90% wordt bevolkt door "nieuwe Nederlanders", is er bij deze weersomstandigheden niet één te bekennen op het ijs.
    De authentieke gereformeerde bevolking was de afgelopen dagen opeens weer zichtbaar. De vijver werd eerst met vereende krachten sneeuwvrij gemaakt en plotseling waren er van die vrouwen in dikke lange rokken met kinderschaar aan het zwieren en zwaaien.
    Vandaag niet natuurlijk want....dag des heren. Hun plaats werd ingenomen door tientallen "heidense" tot de 10% minderheid behorende kinderen .
    Nog steeds is van de 90% "nieuwe Nederlanders" geen enkele vertegenwoordiger te bekennen.
    Hoezo 2e, 3e generatie ? Hoezo inburgering ?

  • YggY ..., zo 05 februari 2012 18:50 in reactie op dr. Bob Reageer op YggY

    YggY

    Hoezo 2e, 3e generatie ? Hoezo inburgering ?
    ===============

    Ik ga u een verhaaltje vertellen.

    Ik ben zo autochtoon als iemand maar kan zijn, minimaal vijf generaties terug dus beschouw ik me als oer Hollander, let even op wat ik zeg oer Hollander dus.

    Nu hoop ik binnenkort 60 te worden maar de laatste keer dat ik de schaatsen onderbond is alweer 50 jaar gelden.

    Op 10 jarige leeftijd bond ik de ijzers onder en schaatste terstond een wak in, dat kon want er stond maar 10 centimeter water.

    Dat was niet alleen de eerste keer dat ik schaatste maar ook de laatste keer, ik besloot op 10-jarige leeftijd dat schaatsen niet echt mijn ding was. Kortom, ik schaats dus niet, ik kan niet schaatsen en heb nooit de behoefte gehad om het te leren.

    Ben ik nu niet ingeburgerd ?

  • dr. Bob, zo 05 februari 2012 19:20 in reactie op YggY ... Reageer op dr.

    dr.

    Ha, ha, die Yggy. Ik snap wat je bedoeld. Er bestaat geen grotere pro-schaats competitie fanaat/fan dan mijn vriendin, maar ze gaat voor geen prijs het ijs op. Er bestond geen grotere ijssietaai fanaat dan mijn zuster (een levensgevaarlijke bezigheid), maar ook zij gaat voor geen prijs het ijs meer op.
    Maar als jij niet snapt wat ik bedoel, dan WIL je het niet snappen of je snapt het wel degelijk, maar je mág het niet snappen van je therapeut.
    Ik vrees dat het laatste het geval is. Toch lees ik je reacties met veel plezier.(mate)
    P.S. Ik word volgende maand 62 ! (deo volente)

  • - drammer -, ma 06 februari 2012 11:55 in reactie op YggY ... Reageer op - drammer

    - drammer

    Nou iggi dan ben jij weer een slachtoffer, van 10 cm water in een "wak". Het is te merken.
    Veel licht en kracht.

  • Kapitan Laipose, zo 05 februari 2012 19:17 in reactie op dr. Bob Reageer op Kapitan

    Kapitan

    Je bent natuurlijk pas ingeburgerd als je je ook op het ijs begeeft. Zodra ze (de allochtonen, immigranten, asielzoekers) allemaal ook het ijs op gaan dan kunnen wij weer zeggen:

    "Ze pakken ons ijs af. Het is ijs is vol. Eigen volk eerst op het ijs."

  • Sjouke Boonstra, zo 05 februari 2012 17:13 in reactie op dr. Bob Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == Tjonge gossie, er mocht is iemand door het ijs zakken. Ik zie er nog van komen dat binnenkort helmpjes verplicht worden. ==

    Enig idee hoeveel mensen er met zo'n tocht op dat ijs moeten? En dat moet allemaal in de Friese wateren verzuipen? En wie moet die rommel dan allemaal weer opruimen? Mooi niet.

  • josse de haan, zo 05 februari 2012 15:55 Reageer op josse

    josse

    As Fries yn it bûtenlân (Frankryk) folgje ik de berjochten oer de grutte tocht. Dat is net hystearysk, dat is it libben.
    As jo witte wat it is: 200 kilometer reedride yn 'e glûpende kjeld, dan witte je dat net elk dat kin. Ik haw it nea oandoard. 100 km, dat haw ik dien, mar 200? Nee.
    Ien kear yn de 15 jier IT SIL HEVE! Dan is sels de Fryske taal op JOOP tastien. As it trochgiet bin ik dêr, as taskôger.

  • Archie Bunker, zo 05 februari 2012 17:00 in reactie op josse de haan Reageer op Archie

    Archie

    Foaral foar jo halde wy in plakje fry.

  • Sjouke Boonstra, zo 05 februari 2012 17:17 in reactie op josse de haan Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == Ien kear yn de 15 jier IT SIL HEVE! Dan is sels de Fryske taal op JOOP tastien. As it trochgiet bin ik dêr, as taskôger. ==

    Jo binne fan herte wolkom.

  • de heer Meijerink, zo 05 februari 2012 14:23 Reageer op de heer

    de heer

    Wel lachen, al die commotie.

  • drs Zen, zo 05 februari 2012 16:30 in reactie op de heer Meijerink Reageer op drs

    drs

    'Iet giet oan.' Zegt-ie dat het gaat gieten? Da's sneu voor al die Hollanders.

  • gerrie de vries, zo 05 februari 2012 14:13 Reageer op gerrie

    gerrie

    Daar gaan we weer, de massa hysterie duikt weer op.

  • Reinaert de Vos, zo 05 februari 2012 15:47 in reactie op gerrie de vries Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Och, och, och...wat een zuurheid weer. Het is toch heerlijk al die opgewondenheid.

  • drs Zen, zo 05 februari 2012 17:57 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op drs

    drs

    Heerlijk dat Oud-Hollandse gevoel, vooral voor Wim van Delft.

  • YggY ..., zo 05 februari 2012 18:15 in reactie op drs Zen Reageer op YggY

    YggY

    Ik schat zomaar in dat Wim van Delft reeds een paar Friese doorlopers heeft aangeschaft.

    http://neon.pictura-hosting.nl/fsm/fsm_mrx_bld/thumbs/250x250/fsm/03/FSM_JPG_055/FSM_DAT_4702_08/FSM-1988-769.jpg

    Want "Noren" klinkt alweer zo buitenlands.

  • mevr. Peper, ma 06 februari 2012 13:11 in reactie op YggY ... Reageer op mevr.

    mevr.

    Voor jou als benen-liefhebber: ik heb ook even goed gekeken naar de foto........
    De benen van de tweede van rechts vind ik topklasse!!

  • YggY ..., ma 06 februari 2012 14:18 in reactie op mevr. Peper Reageer op YggY

    YggY

    ??????????

  • mevr. Peper, ma 06 februari 2012 14:34 in reactie op YggY ... Reageer op mevr.

    mevr.

    Ja, daar hoef je niet lastig over te doen:
    Mooie gespierde mannenbenen kunnen mijn opperste goedkeuring wegdragen, en gezien de reacties zowel van jou als van anderen de laatste tijd moest ik vaststellen dat jij een zwak hebt voor damesbenen.
    Dat is geen schande hoor!!
    Lijkt me heel normaal.;)

  • - drammer -, ma 06 februari 2012 15:55 in reactie op mevr. Peper Reageer op - drammer

    - drammer

    Je zou er "kattig" van worden..toch?

  • YggY ..., ma 06 februari 2012 15:56 in reactie op mevr. Peper Reageer op YggY

    YggY

    Mijn vraagtekens waren bedoeld als vraag waar je benen ziet ?

    Ik zie er op de foto namelijk geen been in.

  • johan n., ma 06 februari 2012 16:35 in reactie op YggY ... Reageer op johan

    johan

    Ik neem aan dat mevrouw Peper het had over die 5 paar mannenbenen,
    iets anders zie ik niet op de foto.

    Dat U ze niet opwindend vindt begrijp ik daarentegen weer wel. ;)
    Ik ga er van uit dat U beter gewend bent.
    Net als ik.

  • gerrie de vries, zo 05 februari 2012 19:08 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op gerrie

    gerrie

    Nee dit is geen zuurheid, Nederland mag weer een keer georganiseerd feest vieren. Dit is met alles niks, spontaan. Gewoon een lomp volk.

  • drs Zen, zo 05 februari 2012 17:55 in reactie op gerrie de vries Reageer op drs

    drs

    Heeft GW al getwitterd, hij heeft deze hysterie niet veroorzaakt. Gaat het goed met hem?

  • gerrie de vries, zo 05 februari 2012 19:14 in reactie op drs Zen Reageer op gerrie

    gerrie

    Ja perfect hij klaagt niet pakt lekker zijn geld elke maand, dus het gaat goed en koek en sopie lekker Hollands ja hij is zeer tevreden.

  • Frits Demeyer, zo 05 februari 2012 14:00 Reageer op Frits

    Frits

    Ik las net dat de kou de schuld is van "global warming" op deze site.
    Zullen die mensen die in 1963 meegereden hebben wel beseffen hoe erg het toen was?

  • Ginger Ted, zo 05 februari 2012 13:54 Reageer op Ginger

    Ginger

    Hollandse koorts? Kijk uit wat je schrijft Joop. Het is dan tenminste een Nederlandse koorts. Mij maak je er niet boos mee, maar anderen, en Friezen zeker. Van mij mag er vanwege deze gevaarlijke, gekke koeien-achtige koorts die de kuddes, nu nog beperkt, maar met een gerede kans snel toenemend beheerst, preventief geruimd gaan worden.

  • Sjouke Boonstra, zo 05 februari 2012 17:22 in reactie op Ginger Ted Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == Hollandse koorts? Kijk uit wat je schrijft Joop. Het is dan tenminste een Nederlandse koorts. Mij maak je er niet boos mee, maar anderen, en Friezen zeker. ==

    Kijk het filmpje van Gurbe Douwstra even, dan wordt duidelijk dat het echt wel over "Hollandse" koorts gaat. Hier in Fryslân zijn we er vrij relaxed onder: als hij doorgaat dan is het mooi, zo niet dan doen we op die dag wat anders.

    Wij weten donders goed dat er over de hele route een flinke ijsvloer moet liggen en dat er dan nog een ongelooflijke hoop werk verzet moet worden om de tocht door te laten gaan. Dus we kijken die hollandse hysterie geamuseerd aan, maar dat is voorlopig alles.

  • Ginger Ted, zo 05 februari 2012 19:05 in reactie op Sjouke Boonstra Reageer op Ginger

    Ginger

    Beweer jij hier als Fries nou eigenlijk dat wij Drenten, e.a. buiten de twee Hollandse provincies Hollanders zijn? Een bot gebrek aan respect voor de andere dan de eigen provincie. En dan ook nog suggereren dat het niet vooral Friezen zijn die, buiten dat ze altijd al een beetje gek, bij vorst het helemaal op hun heupen krijgen? Verdraaide @!#%-Fries!

  • Piet Monster, ma 06 februari 2012 02:30 in reactie op Ginger Ted Reageer op Piet

    Piet

    Ja, en beweert U nou dat de botteriken des lands slechts in Holland te vinden zijn, maar het in de overiger provincies een paradijs van elegantie en wellevendheid is?

  • Frank Lenssen, zo 05 februari 2012 13:24 Reageer op Frank

    Frank

    Ach, dat énige jaarlijkse ritueel is ook weer begonnen. Dolletjes. Laat die tocht maar komen, om Unox en ook wat Nederlanders een plezier te doen. Waarom eigenlijk niet élk jaar, onder duopresentatie door Mart Smeets en Ria Visser, zijn voormalige maitresse? Is toch mooi?

    Van mij mag de koers Leeuwarden-Leeuwarden, bij ontstentenis van bevroren water, eigenlijk ook wel een gehele kluuntocht worden.

    Voilá: een nieuwe sport is geboren!

    En ik ga dit briljante idee direct patenteren/TM-en.

  • mevr. Peper, zo 05 februari 2012 13:14 Reageer op mevr.

    mevr.

    Spannend.
    Gaan we het toch nog beleven.

  • Eline W, zo 05 februari 2012 12:45 Reageer op Eline

    Eline

    Overigens bestaat er een kans dat het na deze week door gaat met vriezen, volgens het KNMI 60 tot 70%. Je zou dan zeggen dat zelfs die sneeuw dan niet meer kan voorkomen dat de boel echt dicht vriest.

  • Eline W, zo 05 februari 2012 12:36 Reageer op Eline

    Eline

    Probleem is die sneeuw....

  • mevr. Peper, zo 05 februari 2012 13:53 in reactie op Eline W Reageer op mevr.

    mevr.

    Nou, ik kan me er alvast wel op verheugen, hoewel ik wel uitkijk voor ik er, zoals in 1997 weer heen te gaan om te kijken, want wat had ik het koud en wat werd ik daarna ziek..........
    Ik doe de TV wel aan.

  • Amarinde Bovendorp, zo 05 februari 2012 13:55 in reactie op Eline W Reageer op Amarinde

    Amarinde

    Ik hoorde gister van een rayonhoofd dat tegen de verwachting in er op diverse plaatsen, meren voornamelijk, ondanks de dikke sneeuwlaag er toch enkele centimeters in de dag en nacht waren bijgekomen.

    Het water van de meren is redelijk warm te noemen en zo we weten bevriest warm water sneller dan koud water.

    Vandaag zou het harder gaan waaien waardoor de, voornamelijk stuifsneeuw, sneeuwlaag verpulvert door de vorst voor een groot deel gaat verwaaien.

  • Eline W, zo 05 februari 2012 14:32 in reactie op Amarinde Bovendorp Reageer op Eline

    Eline

    De sneeuw ik ook al behoorlijk aan het sublimeren volgens mij.

  • Niek G, zo 05 februari 2012 20:36 in reactie op Eline W Reageer op Niek

    Niek

    En dan hou je zo'n mooi schuurpapierveld over.

  • Eline W, zo 05 februari 2012 21:08 in reactie op Niek G Reageer op Eline

    Eline

    Dat is beter dan een geïsoleerde plas warm water.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven