17 februari 12 15:36 Reageer (164) Leven RSS

Prins Friso bedolven onder lawine

Update: Prins Friso wordt in coma gehouden... Géén sprake van schedelbasisfractuur... Eerste 24 uur zijn cruciaal

Prins Friso is in het Oostenrijkse Lech bedolven onder een lawine. Hij is in kritieke toestand naar het ziekenhuis overgebracht en vecht voor zijn leven. Dat meldt NOS. Er zouden meerdere mensen zijn bedolven. Na twintig minuten is de prins gered. De toestand van Friso zou stabiel zijn, maar hij is niet buiten levensgevaar.

Update 18.2 09.00

Er is meer duidelijk over de situatie van prins Friso: Hij heeft geen schedelbasisfractuur en geen verwondingen aan de rest van zijn lichaam. Wel wordt hij kunstmatig in coma gehouden om zijn lichaam de tijd te geven zich te herstellen. De reanimatie heeft 'vrij lang' geduurd, aldus de behandelende arts Claudius Thomé in NRC Handelsblad.

Het enige serieuze probleem waar de prins nu mee te kampen heeft is de asfyxie: De ademnood waarin Friso gedurende twintig minuten heeft verkeerd. Het lichaam van de prins was 32 graden toen hij onder de sneeuw vandaan werd gehaald, wat volgens de behandelende arts redelijk gunstig is, omdat het lichaam bij een lage temperatuur met minder zuurstof toe kan. Het zal nog zeker 24 uur duren voordat de artsen kunnen zien of het ongeval schade aan het brein heeft veroorzaakt.

Jannetje Koelewijn schrijft in NRC:

"De vraag is hoe zijn brein zich zal houden. Als het lichaam te weinig zuurstof krijgt, zetten de vaten uit om nog zoveel mogelijk zuurstof naar de organen te brengen. Maar de vaatwanden gaan wel lekken en daardoor zwellen de weefsels. In het brein is dat gevaarlijk, want de zwelling kan nergens heen: de schedel zit eromheen. Dus loopt de druk op, en dat kan dodelijk zijn. Op de ct-scan die ’s middags gemaakt is, hoor ik, zijn geen bijzonderheden te zien. Vandaag zal een mri-scan worden gemaakt."

Eerder:

De prins zou met een gezelschap van de piste af zijn gaan skiën, bij Litzen-Zugertobel, in de buurt van het koninklijke skioord in Lech. De burgemeester van Lech verklaart in een extra uitzending van NOS dat vanwege de hevige sneeuwval een waarschuwing vier (van vijf) geldt in Lech. Men wordt dan ook geadviseerd niet van de piste af te gaan. Die Presse meldt dat het om een lawine gaat van 30 meter breed en veertig meter lang.

NOS sprak met een reanimatiedeskundige over de ernst van de verwondingen die je kunt oplopen wanneer je wordt bedolven door een lawine. Ank van Drenth benadrukt dat vooral de toestand van de longen belangrijk is:

"Het is vooral van belang dat mensen onder de sneeuw weer zo snel mogelijk kunnen ademen. Armen en benen zijn minder belangrijk."

Volgens Oostenrijkse media zou prins Friso een schedelbasisfractuur hebben. De burgemeester van Lech zegt dat Friso naar alle waarschijnlijkheid de lawine zelf heeft veroorzaakt.  De RVD verklaart:

"Naar aanleiding van het ongeval van Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Friso deelt de Rijksvoorlichtingsdienst mee dat volgens de behandelend artsen pas over enkele dagen een prognose kan worden gegeven. Op dit moment is zijn toestand stabiel, maar hij is niet buiten levensgevaar. Hare Majesteit de Koningin en Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Mabel zijn bij Prins Friso."

Volgens onbevestigde Oostenrijkse bronnen zou Friso hersendood zijn.

Bekijk hier de extra live-uitzending van NOS.

Laatste Reacties (164) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Giova Pausini, vr 24 februari 2012 04:37 Reageer op Giova

    Giova

    Ik erger me kapot aan de pers in Oostenrijk. Is er helemaal geen respect meer ? Moet de Koningin elke keer maar weer door een haag van de pers? En waarvoor? Zodat de pers foto's kan schieten van haar verdriet? Kunnen wij niet gewoon wachten op nieuws van de RVD ? Vele ouders in Nederland beseffen dat dit wat zij meemaken door je ziel gaat. Ik kan u verzekeren dat dit afschuwelijk is! En kom niet aan met verhalen dat de pers nieuws moet brengen. Zij staan daar maar te wachten terwijl er geen nieuws is. Laat de hele familie met rust!!!!

  • Peet Van Velzen, zo 19 februari 2012 18:59 Reageer op Peet

    Peet

    We mogen wel dik meebetalen aan de talloze vakanties van de Oranjes, maar informatie over hoe het nu gaat met de Prins die wordt ons onthouden. Beetje vreemd.
    Verder toch nog even over die GroenLinks-kerstoespraken. De Familie vliegt naar Oostenrijk, en rijdt daar met dikke BMW's rond en leest ons de les over het milieu. Ha ha.

  • Tonnie Netten, vr 24 februari 2012 01:34 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Tonnie

    Tonnie

    volgens mij zou je dat ook graag willen. Niet zo gauw oordelen jongeman

  • gerrie de vries, zo 19 februari 2012 09:17 Reageer op gerrie

    gerrie

    Het slaat helemaal door, de hele dag berichtgevingen en eigenlijk over niks. De nos moet even op de vingers getikt worden want dit is niet normaal.

  • Herman , zo 19 februari 2012 12:39 in reactie op gerrie de vries Reageer op Herman

    Herman

    Om 12.30 op nosradio1 laatste nieuws dat Beatrix en Mabel met een zwarte BMW zijn aangekomen bij het ziekenhuis.
    Gaat nu verder met schaatsen en Ireen Wüst doet het lekker en mag vanavond scharen met maar vriendin.
    Dit was het laatste nieuws.

  • Crunchy Frog, zo 19 februari 2012 16:28 in reactie op gerrie de vries Reageer op Crunchy

    Crunchy

    @"De nos moet even op de vingers getikt worden"
    De maakbaarheidsgedachte kent vele vormen.

  • Bernie Whistler, zo 19 februari 2012 09:11 Reageer op Bernie

    Bernie

    Mocht Friso zijn frisse avontuur uiteindelijk niet overleven is elk nieuw artikel hier overbodig dunkt me. Zo lezende lijkt mij dat werkelijk alles al is gezegd. Qua Friso, Mabel en andere lawines, qua koningshuis. qua stoere daredevills binnen koningshuizen, qua stemmingmakerij en media die maar blijven komen met niets, helemaal niets. Cheersz. Ik zoek een bak koffie.

  • Leon van Dijk, zo 19 februari 2012 00:59 Reageer op Leon

    Leon

    Kijk op het net kunnen we allemaal stoer doen , heeft het velen malen mee gemaakt.
    Veel roeptoeteren en niks daar als je er tegenover staat ,dan zijn het gewoon laffe wezens .
    Anoniem stoer doen meer is het niet , verdriet is iets wat je eerst moet mee maken en sommigen hebben dit gewoon niet.
    of ze zijn afgestompt tot zinloze lederen poppen zonder gevoel .
    Moge de goden bij haar zijn , ik zelf ben humanist en denk wel aan ze

  • Johannes Zeilstra, za 18 februari 2012 18:03 Reageer op Johannes

    Johannes

    Weet u, ik heb het op het nieuws gehoord, vind het tamelijk vervelend voor de beste man en zijn familie, maar verder interessert het me geen lor.
    Waarom niet, doodgewoon omdat ik de beste man en zijn familie niet ken, en ik me moeilijk druk kan gaan maken over ieder stukje individueel leed wat er op deze aardbol plaatsvind.

  • Piet de Geus, za 18 februari 2012 19:37 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Piet

    Piet

    Maar vind je het niet ontzettend fijn dat we allemaal tegen wil en dank binnen 24 uur lawinespecialisten zijn geworden?

  • Eline W, za 18 februari 2012 23:21 in reactie op Piet de Geus Reageer op Eline

    Eline

    Ja, dat viel mij vanochtend ook al op. Kan weer een aantal Nederlanders helpen.

  • Bas Grootel, zo 19 februari 2012 12:27 in reactie op Piet de Geus Reageer op Bas

    Bas

    Dat klopt inderdaad. Nu maar hopen dat al die skiende mensen dat ook begrepen hebben.

  • Klaas Slager, za 18 februari 2012 20:27 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Klaas

    Klaas

    Weinig Nederlanders kennen de moeder van Friso niet.

  • Johannes Zeilstra, za 18 februari 2012 22:21 in reactie op Klaas Slager Reageer op Johannes

    Johannes

    Nee ik ken haar niet, ik zie haar wel eens op tv, of in bladen, net zoals je zoveel bekende mensen op tv en in bladen ziet.
    En met die mensen heb ik geen enkele emotionele binding.
    Ik gun ze het beste, maar sta niet stil bij hun individueel leed.

  • Kitty In Nederland, za 18 februari 2012 14:43 Reageer op Kitty

    Kitty

    Sterk staaltje selectieve verontwaardiging van Peter R de Vries in de tweet van de dag. Peter R met zijn hetze gedrag rondom Bruinsma en Mabel.
    Als er iemand geen recht van spreken heeft is het Peter R.
    Sssssttttttt.....

  • Mees ., za 18 februari 2012 15:04 in reactie op Kitty In Nederland Reageer op Mees

    Mees

    Hij heeft net zoveel recht te spreken als ieder ander.

  • Kitty In Nederland, za 18 februari 2012 16:30 in reactie op Mees . Reageer op Kitty

    Kitty

    Wat mij betreft niet op deze wijze.

  • Bas Grootel, za 18 februari 2012 17:26 in reactie op Kitty In Nederland Reageer op Bas

    Bas

    Het maakt niets uit. Hij is nog steeds de zoon van. Echtgenoot en broer. En Oom. En Neef. En Collega. En Vriend.

  • Michel Reiziger, za 18 februari 2012 17:49 in reactie op Mees . Reageer op Michel

    Michel

    Tuurlijk heeft hij dat, je moet er gewoon geen aandacht aan besteden.

  • Bas Grootel, za 18 februari 2012 14:35 Reageer op Bas

    Bas

    Beatrix en Mabel zijn beiden helemaal in het zwart gekleed bij het ziekenhuis aangekomen. Ik hoop dat dit geen signaal was.

  • gerrie de vries, za 18 februari 2012 14:30 Reageer op gerrie

    gerrie

    Dit is het echte Nederland, massahysterie, ramptoerisme. Iedereen duikelt over elkaar heen dit is niet te geloven.

  • Henk Verwoerd, za 18 februari 2012 14:18 Reageer op Henk

    Henk

    Het zal interessant zijn te zien hoe het Koninklijk Huis omgaat met euthanasie in eigen gelederen. Zeker als hoeders van de protestant-christelijke traditie. Uit dit coma komt Prins Friso nooit 100%. Wanneer is een prinselijk leven voltooid?

  • Hassan Derbi, za 18 februari 2012 12:39 Reageer op Hassan

    Hassan

    Wat een kille een ijskoude reacties lees ik hier en daar. Blij soms dat ik geen Nederlander ben.
    Waar komt die afkeer vandaan? Is het jalouzie, omdat deze jongen het van kinds af aan altijd makkelijk heeft mogen hebben t.o.v. de gewone Nederlander? Is het gewoon onbeleefdheid die zo kenmerkend is geworden voor deze tijdgeest?
    Men lijkt een soort van blij te zijn te kunnen natrapen tegen iemand voor wiens leven wordt gevochten.
    Hoe vaak heeft zijn moeder wel niet oprecht meegeleefd met mensen die door het noodlot getroffen waren (Bijlmer, Enschede, Volendam, Portugal/KLM enz..) en nu lijkt zij op geen grijntje medeleven te hoeven rekenen bij sommigen. Ze vinden het juist om hun afkeer nog eens neer te kwakken i.p.v. voor zich te houden.
    Wat zou ze wel niet vinden als ze toevallig die reacties zou lezen? Ze zal heus wel kijken wat er in Nederland gebeurt en gezegd wordt? Hoe gekwetst zal ze wel niet zijn in de uiterst moeilijke tijd voor haar als moeder, grootmoeder en uiteraard Majesteit? Zo laf ook om na te trappen op iemand die zich niet kan of mag verdedigen.
    Zo kill en onbeschoft, enkel omdat het haar zoon betreft die toevallig als prins op de wereld is gekomen.
    Hopenlijk zullen de hartverwarmende reacties overal de overhand hebben. Maar dit is wel wat ze bedoelde in haar kerstoespraak twee jaar terug. Nu ondervindt ze het aan de lijve op een kwetsbaar moment.

    Laat ik hopen op een wonder.

  • Mees ., za 18 februari 2012 14:09 in reactie op Hassan Derbi Reageer op Mees

    Mees

    Mooi gezegd Hassan en zo waar.

    Ik schaam me soms diep als ik vele wanstaltige reacties op het ongeluk op internet lees.
    We zijn verworden tot een volk waar ik me echt voor schaam.

  • ad da, za 18 februari 2012 16:26 in reactie op Hassan Derbi Reageer op ad

    ad

    lees dan nog maar eens goed die kerst toespraak door,
    er is geen licht aan het eind van de tunnel,

  • Peet Van Velzen, za 18 februari 2012 17:11 in reactie op Hassan Derbi Reageer op Peet

    Peet

    Het is geen afkeer. Maar velen hebben wel gezien hoe de Oranjes talloze regels en wetten overtraden. Gewoon omdat ze de Oranjes zijn. Een villa bouwen in een beschermd natuurgebied, schimmige financiele constructies, een formatie naar links willen duwen, elk jaar weer een GroenLinks-kersttoespraak en je jacht laten opknappen op koste van Defensie.
    Als je zo opgroeit denk je dat je de natuurwetten ook kan overtreden. Helaas, dat kan dus niet.

  • Joe Speedboot, za 18 februari 2012 19:57 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Joe

    Joe

    Geen afkeer? Uw afkeer spat aan alle kanten van uw betoog af!

  • Jan B, zo 19 februari 2012 15:31 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Jan

    Jan

    elk jaar weer een GroenLinks-kersttoespraak

    Dat is geen overtreding van wetten en regels. Dat jij dat graag anders zou zien weten we.

  • Hassan Derbi, zo 19 februari 2012 16:49 in reactie op Jan B Reageer op Hassan

    Hassan

    Ik had het over twee jaar terug maar Van Velzen heeft het over vorig jaar. Het zal zijn selectieve geheugen wel zijn. Van zijn zeer zeer matige intelligentie en dito kennis hoeft ie het niet te hebben.

    Beatrix had het over de hardheid, ruwheid en onbeleefdheid in onze samenleving gehad toen.

  • patrick faas, zo 19 februari 2012 09:20 in reactie op Hassan Derbi Reageer op patrick

    patrick

    Het is de overdreven media-aandacht die velen in het verkeerde keelgat schiet. Waarom ingelaste nieuwsuitzendigen? Van de koninklijke familie wordt verwacht dat zij af en toe publieke optredens maken, maar ze hechten zeer aan hun privacy, omdat ze gek worden van al die pottenkijkers. Ramptoerisme is geen medeleven. Je doet er de gewonden of hun familie geen plezier mee.

  • Hassan Derbi, zo 19 februari 2012 12:44 in reactie op patrick faas Reageer op Hassan

    Hassan

    Ik had het meer over de reacties die gericht zijn aan het adres van de prins en zijn familie.
    Daar heb je een punt. Ik denk dat zij deze media-aandacht ook niet willen maar eerder rust op dit moment.
    Dat de media er aandacht aan schenkt is niet meer dan normaal, zelfs buitenlandse media hebben er aandacht aan gschonken.
    Maar dat er vervolgens tientallen deskundigen erbij worden gehaald die dan weer over van alles en nog wat ons gaan informeren is nergens voor nodig. Die doen dat altijd als het een Oranje betreft, geld verdienen heet dat met achtergrond nieuws. Maar dat er één bericht staat op Joop.nl is normaal. Ik begrijp niet dat mensen daarover vallen en met welk bewoordingen nog wel. Moet dat?

  • patrick faas, zo 19 februari 2012 13:51 in reactie op Hassan Derbi Reageer op patrick

    patrick

    "Maar dat er één bericht staat op Joop.nl is normaal."
    Natuurlijk, maar op televisie was geen ander nieuws meer te zien dan dat pottenkijken in de sneeuw. "Tot over drie dagen geen prognose" gaven woordvoerders ons te kennen, want drie dagen wordt de prins onder narcose gehouden. Wacht dan even met de speculaties en laat die mensen met rust.

  • Hassan Derbi, zo 19 februari 2012 14:47 in reactie op patrick faas Reageer op Hassan

    Hassan

    Jij hebt het over de media maar mijn inzending ging in eerste instantie over reaguurders op joop.nl die gericht waren aan de prins en zijn familie.

    Dat de media die drie dagen wil vullen met info over lawines is natuurlijk bullshit maar daarvoor hoeft men nog niet af te geen op een weerrloos persoon om wiens leven wordt gevreesd. Da's gewoon laf en onbeleefd.

  • gerrie de vries, zo 19 februari 2012 18:37 in reactie op Hassan Derbi Reageer op gerrie

    gerrie

    Nee Hassan, het is weer helemaal over de top op het irritante af. De hele dag door ik vind het na een uur wel welletjes.

  • Censuur Joop, zo 19 februari 2012 19:37 in reactie op Hassan Derbi Reageer op Censuur

    Censuur

    Hear hear, Hassan! Mooi geschreven.

  • Bernie Whistler, za 18 februari 2012 12:10 Reageer op Bernie

    Bernie

    Rutte: "Heel Nederland leeft mee." Gekker moet het niet worden. Regeerglibber Rutte meldt Beatrix dat onder meer ik (Bernie) meeleef met Friso en familie. http://bit.ly/ynRHSY

    Blijkbaar heeft de vingerlikkende moron alle Nederlanders gebeld om dit te weten te komen. Welnu Beatrix, ik corrigeer: de ultrarechtse glibber sprak voor zijn beurt en HEEFT mij helemaal niet gebeld. Dat durft-ie niet eens, de lafbek. Desalniettemin leef ik best met je mee Trix.

    Dat wou ik even gezegd hebben.

  • Frans Lenaen, za 18 februari 2012 12:40 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Frans

    Frans

    Ik snal uw woede volkomen.
    Rutte had eerst alle 17 miljoen Nederland persoonlijk moeten bellen en daarna met Beatrix moeten communiceren hoeveel mensen nu zouden meeleven.
    Het is een grof schandaal, maar ik denk dat Wilders erachter zit.

  • Bernie Whistler, za 18 februari 2012 12:46 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Bernie

    Bernie

    Woede is een erg groot woord Frans, maar ik heb erg veel moeite met het grote gemak waarop Rutte namens mij en 16.723.782 medelanders meent te kunnen of moeten spreken. Het is loos en volslagen leeg taalgebruik dat werkelijk nergens op slaat. Dat zou hij beter kunnen.

  • Hassan Derbi, zo 19 februari 2012 13:36 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Hassan

    Hassan

    "Hallo, spreek ik met meneer Derbi? Ja, met wie spreek ik? Dit is Mark Rutte, de premier. Vindt u het goed als ik ook namens u persoon medeleven overbreng aan Hare Majesteit i.v.m. het ongeluk van Prins Friso? Maar natuulijk Excelentie. Veel dank meneer Derbi.
    Nu ik u toch aan de lijn heb Excelentie, kan ik u spreken over de rente-aftrek? Sorry, dat gaat even niet. Ik moet nog 15.744.897 belletjes plegen voor morgen... mail me liever. Tot ziens dan maar Mark, Dag meneer Derbi en fijne dag verder. "

  • Mijn Mening, za 18 februari 2012 11:04 Reageer op Mijn

    Mijn

    "Eén prins die voor Goldman Sachs werkt ligt onder een sneeuw lawine, en dat is wereldniews"

    "Je wordt er inderdaad kotsmisselijk van. Zelfs Pauw & Witteman had vanavond maar 1 onderwerp."

    "Waarom wordt er zoveel aandacht gegeven aan dit item?"

    "Zelfs Joop is gekaapt door het ongeluk."

    --> De media bieden hun lezers/kijkers de mogelijkheid zich emotioneel te verbinden en/of te uiten, juist door zulke items te plaatsen. Het gaat niet om de items, maar wat deze items losmaken. Zie ook hier, toch alweer 100 reacties.

    Het is als met wolkvorming: als de lucht verzadigd is met water, dan nog ontstaan er geen wolken, pas als er condensatiekernen zijn ontstaan er wolken.

    Mijn stelling: Nederland is verzadigd met emoties en de meeste mensen hebben condensatiekernen als Friso's, Mauro's, Geerts en MOEs nodig om zich emotioneel te kunnen uiten/verbinden. Media verzamelen en genereren zulke condensatiekernen.

    Voor dieper geinteresserden: check out chaostheorie en strange-attractors.

  • patrick faas, za 18 februari 2012 11:03 Reageer op patrick

    patrick

    En nou is het genoeg geweest. Houd op met dat nieuws over die prins. Friso is niet eens troonopvolger dus zijn avonturen zijn voor ons net zo weinig interessant als die van willekeurig welke andere sportieve prins, waarvan er vele duizenden zijn. Mocht er een rechtzaak aangespannen worden door de koninklijke familie tegen een commerciële 'zorg'verzekeraar die probeert om kosten niet te vergoeden, wordt het ongeluk van Friso misschien relevant voor politieke discussie, maar daarvoor is het nog te vroeg. Mocht Friso zelfmoord hebben gepleegd, omdat hij de verrechtsing van Nederland niet langer verdraagt, was het gebaar zeker onze aandacht waard, maar dat lijkt niet het geval. Friso steelt ten onrechte de aandacht van Anil Ramdas. Weg met Friso, over Ramdas willen we horen.

  • Thomas Luijben, za 18 februari 2012 10:43 Reageer op Thomas

    Thomas

    Niet erger dan een normaal iemand die onder een lawine komt. Maar blijft erg als je daaronder komt. Of het nu een (ex)lid is van het koninklijk huis of de plaatselijke postbode.

  • Mees ., za 18 februari 2012 10:37 Reageer op Mees

    Mees

    Na het ski-ongeluk van prins Johan Friso onderzoekt de Oostenrijkse politie of sprake is van het toebrengen van lichamelijk letsel door nalatigheid. Dat heeft een woordvoerder van de Oostenrijkse politie vandaag tegen het ANP gezegd.

    De zegsman stelde dat de politie zo'n onderzoek na alle ski-ongevallen uitvoert. De politie wilde niet zeggen of het onderzoek tegen een bepaalde persoon is gericht.

    Ze (de politie) moeten altijd de omstandigheden onderzoeken waaronder een ongeval heeft plaatsgevonden.
    We weten allemaal helemaal nog niet eens wat er precies gebeurd is op die piste..alles is mogelijk en toch zeggen velen al dat hij dit zelf veroorzaakt heeft.
    Het kan net zo goed zijn dat iemand hem daar heeft weggelokt en een verkeerde afslag heeft laten nemen.

    Dus laten we allemaal eens ophouden met de schuldvraag en het allemaal al invullen zonder de precieze feiten te kennen.

  • Klaas Slager, za 18 februari 2012 09:28 Reageer op Klaas

    Klaas

    Gekke Geert zal gister een slechte dag hebben gehad, wij leven mee met ons erfelijk staatshoofd.

  • gerrie de vries, zo 19 februari 2012 18:56 in reactie op Klaas Slager Reageer op gerrie

    gerrie

    Spreekt u a.u.b voor u zelf en laat mij erbuiten.

  • ad da, za 18 februari 2012 07:45 Reageer op ad

    ad

    a waarschuwing voor lawine 4,
    en elke goede skier weet dat naast de geprepareerde pistes het risico groter is wel leuker maar groter,,maar sory hoor bij waarschuwing 4,gaat het het ineens fout,wat heb je er te zoeken dan,
    en dan kun je wel zeggen van oe en aa het is een mens,,euu lezen en niet zo eigewijs zijn,geld niet alleen voor het gewone klootjes volk,
    dit is het zelfde als het trein spoor op lopen met een blindoek,en dan gaan zeggen wat veschrikkelijk voor het slachtoffer,het is verschrikkelijk voor de reddings werkers die weer eens eigewijzen onder de sneeuwkunnen weg halen.

  • Mees ., za 18 februari 2012 10:08 in reactie op ad da Reageer op Mees

    Mees

    Wat doet dat er in vredesnaam allemaal toe?....Ten eerste weet je niet precies waarom ze daar waren ten tweede is het ongeluk geschied en niet meer terug te draaien.
    Hoeveel mensen begeven zich niet dagelijks in hele gevaarlijke situaties zonder er weet van te hebben en komen met goed geluk er zonder kleerscheuren van af.
    In een auto zitten is ook gevaarlijk,de weg op gaan ook....van alle kanten loeren er gevaren.
    Een mens heeft hier een zwaar ongeluk gehad en dat is altijd tragisch.
    Je hebt ook mensen die hun eigen kleine kind buiten bij de boerderij laten spelen en dan het kind met hun eigen tractor of auto doodrijden.
    Je kan zeggen...hoe kun je dat nou doen,dat kind buiten laten?Wat moet je dan?Dat kind zijn hele leven opsluiten?
    Een ongeluk door jezelf veroorzaakt en de consequenties daarvan moeten dragen is heel zwaar,wat heb je aan mensen die dan ook nog eens even met hun wijzende vinger van schuld de ander het nog moeilijker proberen te maken dan die het al heeft.
    Het lijkt me verschrikkelijk om mee te meten leven als er doden vallen door eigen schuld....doet iemand dat bewust?


    Alles dus wat je er verder bij betrekt en met dat nare vingertje wijzen is eigenlijk misselijkmakend...je bent blijkbaar zelf een god die nooit fouten maakt.

  • Crunchy Frog, za 18 februari 2012 11:10 in reactie op Mees . Reageer op Crunchy

    Crunchy

    Laat ze maar, Mees. Mensen in Nederland wijzen nu eenmaal graag met het nare vingertje. Het is een van de weinige manieren die ze hebben om zich nog een beetje zinvol en belangrijk te voelen.

  • Karel Martel, zo 19 februari 2012 05:40 in reactie op Mees . Reageer op Karel

    Karel

    "...zonder er weet van te hebben..."
    Hoezo?
    Al sinds enkele dagen was lawinegevaar 4 (hoogste is 5) van kracht.
    Als zeer ervaren skieer moet hij dit geweten hebben en heeft dus welbewust het risico genomen.

  • Rob Heusdens, za 18 februari 2012 03:09 Reageer op Rob

    Rob

    Eén prins die voor Goldman Sachs werkt ligt onder een sneeuw lawine, en dat is wereldniews; De rest van de wereld ligt onder een schulden lawine als gevolg van de Goldman Sachsen, en daar besteden we geen aandacht aan....

  • Evert van Vliet, za 18 februari 2012 10:29 in reactie op Rob Heusdens Reageer op Evert

    Evert

    Vandaar dat Rutte d'r als de kippen bij was om te komen melden dat heel Nederland meeleeft.

    Ik heb toch zo'n schurfthekel aan mensen die mij dit soort emoties in de klompen schuiven en de daadwerkelijke pijn botweg negeren.

  • Hans Farjon, vr 17 februari 2012 23:57 Reageer op Hans

    Hans

    Het wordt de hoogste tijd dat de Nederlandse media hun zelfgekozen gijzeling te Lech beeindigen. Ik wil ook dat andere nieuws wel eens horen. In het nieuws zit even veel leven als in het lichaam van Friso.

  • Piet de Geus, za 18 februari 2012 02:32 in reactie op Hans Farjon Reageer op Piet

    Piet

    Je wordt er inderdaad kotsmisselijk van. Zelfs Pauw & Witteman had vanavond maar 1 onderwerp. Triest voor Friso en zijn familie, maar het interesseert mij echt niet meer dan wanneer een willekeurig iemand een ski-ongeluk heeft en zeker niet meer dan de vele doden die vandaag in Syrië zijn gevallen. Die Syriërs waren in ieder geval niet roekeloos en hebben geen waarschuwingen genegeerd maar werden thuis opgezocht door de bommen en granaten.

  • Hassan Derbi, vr 17 februari 2012 23:35 Reageer op Hassan

    Hassan

    Ik houd mijn adem in, en ik denk dat velen dit met mij doen. Oooh Allah, laat dit alsjeblieft goed aflopen.

  • jose van leeuwen, za 18 februari 2012 10:36 in reactie op Hassan Derbi Reageer op jose

    jose

    Niet te lang je adem inhouden, heli's zijn spaarzaam in Nederland.

  • Jan B, za 18 februari 2012 13:52 in reactie op jose van leeuwen Reageer op Jan

    Jan

    Wat heet spaarzaam. De aanvliegtijden zijn ongeveer hetzelfde als in Oostenrijk.

  • Piet Monster, vr 17 februari 2012 22:54 Reageer op Piet

    Piet

    De Koningin krijgt het wel flink voor haar kiezen. In niet al te lange tijd overlijden haar 2 ouders, haar man, wordt er een aanslag op koninginnedag gepleegd en nu ligt haar zoon in kritieke toestand. Het noodlot gaat haar paleis zeker niet voorbij, sterkte.

  • Herman , za 18 februari 2012 02:01 in reactie op Piet Monster Reageer op Herman

    Herman

    De Koningin krijgt het wel flink voor haar kiezen. In niet al te lange tijd overlijden haar 2 ouders, haar man, wordt er een aanslag op koninginnedag gepleegd en nu ligt haar zoon in kritieke toestand. Het noodlot gaat haar paleis zeker niet voorbij, sterkte.

    En dan vergeet je nog de waxinegooier en damschreeuwer.
    Inderdaad het gaat snel bergafwaards.
    Ook van mij sterkte.

  • Gerald Thus, vr 17 februari 2012 22:49 Reageer op Gerald

    Gerald

    Heel veel sterkte gewenst.

  • Peet Van Velzen, vr 17 februari 2012 22:04 Reageer op Peet

    Peet

    Niet slim om bij een lawinewaarschuwing buiten de piste te gaan skieen zonder bescherming.

  • Marq Pas, vr 17 februari 2012 22:58 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Marq

    Marq

    Thanks again, Captain Obvious.

  • Joe Speedboot, za 18 februari 2012 00:23 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Joe

    Joe

    Altijd fijn van die nutteloze types die dan als het ongeluk al gebeurd is betweterig gaan lopen vertellen dat je niet slim bezig bent geweest.. Het slachtoffer, familie en heel Nederland zullen dat inmiddels ook wel doorhebben Peet en het nut van zo'n opmerking achteraf is nul komma nul komma nul!

  • Wilbert Boeijen, za 18 februari 2012 02:51 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Wilbert

    Wilbert

    Het valt me dan ook tegen dat Geert Wilders geen tweet over comaskiën de lucht in heeft geslingerd. Had je vast leuk gevonden.

  • Marjolein Stuijfbergen, vr 17 februari 2012 19:50 Reageer op Marjolein

    Marjolein

    Héél erg voor de koninklijke familie; je blijft als moeder altijd een beetje bezorgd, maar als het dan toch ook echt gebeurd....? Vreselijk!

    Ook voor de rest van de familie héél erg veel sterkte gewenst!!

  • Mostafa Mouktafi, vr 17 februari 2012 19:22 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Reanimatie in de kou slaagd altijd, hoe kouder het weer is hoe beter is voor een geslaagde reanomatie, het komt goed met de Prins.
    Sterkte.

  • Mees ., vr 17 februari 2012 20:44 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Mees

    Mees

    Je weet het niet...als hij 20 minuten zonder zuurstof is geweest ziet het er niet best uit

  • Frank En Vrij, vr 17 februari 2012 20:53 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Frank

    Frank

    [ Reanimatie in de kou slaagd altijd, ]

    Ik ben geen arts, maar u zeker niet.
    In een skipak 20 minuten onder de sneeuw kun je niet onderkoeld raken.
    Het gaat om het gebrek aan zuurstof naar de hersenen.

  • Michiel Online, vr 17 februari 2012 21:33 in reactie op Frank En Vrij Reageer op Michiel

    Michiel

    "Ik ben geen arts, maar u zeker niet."

    Dan moet jij ook geen eigen antwoord geven daarna dus die opmerking is niet gepast.

  • Frank En Vrij, vr 17 februari 2012 22:04 in reactie op Michiel Online Reageer op Frank

    Frank

    [ "Ik ben geen arts, maar u zeker niet."
    Dan moet jij ook geen eigen antwoord geven daarna dus die opmerking is niet gepast. ]

    Ik wil geen een autoriteit-drogreden hanteren, maar als ex-EHBO-er heb ik mij nog vóór de ramp met de Herald of Free Enterprise in onderkoeling (ook bij sneeuwlawines) verdiept.

    Als iemand dan stellig beweert dat "reanimatie in de kou altijd slaagd" voel ik mij genoodzaakt dat te de-bunken en tegelijkertijd aan te geven dat ik (als niet-arts) open sta voor tegenbewijs.

    De opmerking was dus terecht en u levert ook geen bijdrage om het tegendeel te bewijzen.

  • Mostafa Mouktafi, vr 17 februari 2012 22:58 in reactie op Frank En Vrij Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Ik ben een goede EHBO-er nu, is mijn vak ook!
    Maar wat ik doe zeg ik niet!

  • Frank En Vrij, vr 17 februari 2012 23:32 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Frank

    Frank

    [ Ik ben een goede EHBO-er nu, is mijn vak ook! ]

    Wil ik best geloven, maar niet over onderkoeling in sneeuw met een skipak aan. U levert geen argumenten.

    [ Maar wat ik doe zeg ik niet! ]

    Ik sta paf... waar heeft u het over?

  • Mostafa Mouktafi, za 18 februari 2012 00:55 in reactie op Frank En Vrij Reageer op Mostafa

    Mostafa

    jij hoeft niet te geloven geachte geen huisarts.

  • Berthold Hohenlowe, za 18 februari 2012 02:09 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Berthold

    Berthold

    Zeg om risico's te vermijden in ieder geval waar of waar ongeveer..

  • Mostafa Mouktafi, vr 17 februari 2012 21:52 in reactie op Frank En Vrij Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Mensen die na een hartstilstand
    gereanimeerd zijn, hebben dus vaak slechte
    vooruitzichten. Velen van sterven alsnog,
    anderen komen niet meer bij bewustzijn.
    Oorzaak is een beschadiging van de
    hersenen, al dan niet in combinatie met
    andere complicaties van de reanimatie en de
    al langer aanwezige ziekten.
    Uit onderzoek is gebleken dat, in sommige
    gevallen, het kunstmatig verlagen van de
    lichaamstemperatuur gunstig kan zijn met
    betrekking tot de herstelmogelijkheid van de
    hersenen. De patiënt wordt daarom 24 uur
    lang gekoeld tot 32-34°C.
    De patiënt wordt op bed tussen rubberen
    matten gelegd waardoor koud water stroomt''

  • Frank En Vrij, vr 17 februari 2012 23:01 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Frank

    Frank

    Dank u, ik heb weer wat geleerd.

    Maar dat doet niets af aan het feit dat u zei dat "Reanimatie in de kou slaagd altijd".

  • Eline W, vr 17 februari 2012 23:27 in reactie op Frank En Vrij Reageer op Eline

    Eline

    Het enige effect waar ik ooit van heb gehoord is dat mensen die verdrinken in koud water veel meer kans hebben dan mensen die verdrinken in warm water. Maar dat is natuurlijk weer totaal iets anders dan een lawine.

  • Censuur Joop, za 18 februari 2012 14:52 in reactie op Eline W Reageer op Censuur

    Censuur

    Sneeuw is niet koud? ;)

    Sneeuw mag dan wel goed isoleren in een iglo met een vuurtje, maar niet als je bewusteloos onder 40 cm. sneeuw ligt.
    Lawinesneeuw is keihard als een samengeperste sneeuwbal door de druk die erop uitgeoefend is. Je komt er zelfstandig niet meer uit. Je krijgt al snel ademnood.

    Een skipak beschermt trouwens goed tegen kou en warmteverlies maar uiteindelijk niet tegen onderkoeling. Uiteindelijk, dus de afkoeling zal wel niet snel genoeg zijn gegaan. Maar er is een gerede zij het kleine kans op volledig herstel. Wat ik trouwens in dit geval niet verwacht, maar je weet nooit.

    Heb ik me laten vertellen, dus niet mijn eigen ervaring. :)

    Ik weet verder niets over het hele gebeuren buiten de roddels en achterklap die je overal hoort, dus ik wacht maar rustig af wat er over enige tijd naar buiten wordt gebracht. Ik houd mijn hart vast.

  • Mostafa Mouktafi, vr 17 februari 2012 23:36 in reactie op Frank En Vrij Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Klopt, moest anders formulieren.
    Bedankt.

  • Frank En Vrij, za 18 februari 2012 00:48 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Frank

    Frank

    Dat waardeer ik. Allebei wat geleerd.

  • jose van leeuwen, za 18 februari 2012 08:57 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op jose

    jose

    reanimeren doe je toch bijatrium fibrillatie, toch niet als je hart stil staat omdat je dood bent?
    Allemaal heel erg, erg voor de familie ,erg voor iedereen die in een lawine terecht komt,ook al was die persoon onvoorzichtig.

    De mediagekte vind ik ook heel erg, is 1 persoon meer waard dan al het nieuws uit de wereld, Syrië, Egypte, eurocrisis, hongerstaking van Palestijnse gevangenen doordat zij in administratieve detentie zitten ( 1 is op sterven na dood)dreigende oorlog tegen Iran en ga maar zo door.
    Meer achtergrondinformatie gekregen en nonnieuws over Friso dan over de crisis of dreigende oorlog tegen Iran.
    Komkommers zijn nog niet rijp.

  • Mostafa Mouktafi, za 18 februari 2012 10:06 in reactie op jose van leeuwen Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Toen ik dat hoorde, schrok ik en heb meteen geschreven: ''de Prins gaat het redden'' ik wilde positieve en optimistische zijn om tegen de negatieve natuur-energie te gaan, door posietief denken, met de andere woorden: ik hoop dat hij gaat redden, ik ken hem heel goed via de media en mag hem zeer als menselijk, aardig en sociaal mensen zoals de rest van zijn familie.
    Lang leven de Prins, u bent nog jong, wij hebben u zeer nodig, alstubleift! bijft bij ons.

  • koning pruts, vr 17 februari 2012 18:47 Reageer op koning

    koning

    Eigen Schuld, Dikke Bult. Sneeuw.

    Waarom wordt er zoveel aandacht gegeven aan dit item?
    Is de heer Friso niet eigenhandig uit alle koninklijke onzin gestapt omdat hij geen media hebbedingetje wilde worden?

    Stond ie dan, op de voorpagina van alle kranten...
    of nouja.. Lag ie dan.

    respectvol hoor, een stervende zijn wensen negeren.

  • Jan B, vr 17 februari 2012 19:26 in reactie op koning pruts Reageer op Jan

    Jan

    Ook rechts. Het is hier wel een openbaring wat dat betreft. En ga je verder schamen (als je wilt weten wat dat is dan pak maar een woordenboek).

  • Joop Schouten, vr 17 februari 2012 18:27 Reageer op Joop

    Joop

    Oostenrijkse media melden dat prins Johan Friso hersendood zou zijn, dat zegt onze verslaggever Koninklijk Huis Pieter Klein Beernink.

    Bron Telegrof-site.

  • gerrie de vries, zo 19 februari 2012 09:18 in reactie op Joop Schouten Reageer op gerrie

    gerrie

    Jeetje joop, dat jij mee doet aan die hysterie.

  • Mees ., vr 17 februari 2012 18:22 Reageer op Mees

    Mees

    onder het sneeuw vandaan is hij gereanimeerd door een arts...als die er niet was geweest was ie dood geweest

  • Maria Spaai, vr 17 februari 2012 18:13 Reageer op Maria

    Maria

    Vooropgesteld: Ik hoop dat Prins Friso het overleeft en spoedig mag herstellen.
    Wel word ik ziek van alle aandacht van de NOS en anderen op de TV. De afgelopen 2 uur heb ik ongeveer 138 x hetzelfde verhaal gehoord op Nederland 1 en nu dan weer in het het Journaal en hierna in Eenvandaag . Tal van deskundigen en pseudodeskundigen, niet gehinderd door enige feitelijke kennis van de feiten en omstandigheden geven speculaties en voorspellingen. Laten we toch gewoon afwachten als er echt iets nieuws is te melden
    Ongeloofelijke hype en hysterie.

  • Jan B, vr 17 februari 2012 19:33 in reactie op Maria Spaai Reageer op Jan

    Jan

    Is inderdaad ook een visie.

  • Mees ., vr 17 februari 2012 20:43 in reactie op Maria Spaai Reageer op Mees

    Mees

    Hype en hysterie?
    Denk je dat alle mensen de hele dag de tijd hebben de televisie aan te hebben?
    Je hebt een knop op de tv en geef andere mensen die niet de hele dag de tv aan kunnen hebben de mogelijkheid ingelicht te worden met beelden.

  • Frank En Vrij, vr 17 februari 2012 21:23 in reactie op Maria Spaai Reageer op Frank

    Frank

    [ Laten we toch gewoon afwachten als er echt iets nieuws is te melden ]

    Helaas laat de wereld van internet, twitter e.d. dat niet meer toe. Dus trekken allerlei (on)deskundigen discutabele conclusies. En later blijkt het verhaal vaak net ietsje anders in de steel te steken.

    [ Ongeloofelijke hype en hysterie. ]

    Kan ik het wel mee eens zijn. Voor een BN'r is buitenproportioneel aandacht. Lijkt me wel eens pijnlijk voor de families wiens kind of ouder in de afgelopen weken door het ijs gezakt en verdronken zijn.

    Volgens mij ook geen item voor een discussie-site als Joop.nl.

    Wel een goed moment om een lijstje van botterikken op deze site te maken die je voortaan moet negeren.

  • Frank En Vrij, vr 17 februari 2012 21:47 in reactie op Frank En Vrij Reageer op Frank

    Frank

    Nog een kleine aanvulling...

    De geilheid om het nieuws zo snel mogelijk te plaatsen had bij GeenStijl tot gevolg dat ze urenlang direct onder het bericht van het ongeluk van Friso een advertentie voor reisverzekeringen vertoonden met een foto van een skiër waarvan alleen nog de benen en skiën boven de sneeuw uitstaken.....

    Dus wel snel een bericht plaatsen om maar de eerste te zijn, maar niet kijken hoe het er "live" op de eigen site uitziet.

  • Marc Schouten, vr 17 februari 2012 18:09 Reageer op Marc

    Marc

    Zelfs Joop is gekaapt door het ongeluk.

    Heel naar voor de familie maar geen reden om alle media te kapen.

  • Bernie Whistler, vr 17 februari 2012 17:57 Reageer op Bernie

    Bernie

    Knap hoe sommigen dit item weten te verzieken. Of je al dan niet fan bent van de Oranjes of überhaupt van het koningshuis doet hier niet ter zake. Een publiek figuur is naar het zich laat aanzien ernstig gewond geraakt en dan past respect lijkt me.

  • Mees ., vr 17 februari 2012 18:20 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Mees

    Mees

    Moet je op twitter lezen...krijg je een inkijkje in wat er allemaal uit monden komt van de zich beschaafd noemende Nederlander....

  • Jan B, vr 17 februari 2012 19:31 in reactie op Mees . Reageer op Jan

    Jan

    Hoef ik niet te zien Mees. Ik krijg zo ook wel een indruk aan de hand van wat sommigen hier op Joop "te melden" hebben. Extrapoleer dat door en je hebt een idee van hoe het er op twitter aan toe gaat. En zeg nou zelf: eigenlijk wisten we toch al dat Nederland (althans voor een groot deel) gewoon niet meer spoort.

  • Bernie Whistler, za 18 februari 2012 12:20 in reactie op Mees . Reageer op Bernie

    Bernie

    Klopt, maar op een klein beetje meer beschaving op dit podium had ik, ondanks het getroll, wel gerekend. Tweets zijn voor solisten, internetfora voor sociaal gedragenden :-)

  • theo gerris, vr 17 februari 2012 18:49 in reactie op Bernie Whistler Reageer op theo

    theo

    Bernie

    Helemaal eens.

  • j. van der linden, vr 17 februari 2012 17:54 Reageer op j.

    j.

    Op Radio 1 al twee uur niets anders gehoord dan allerlei commentaar van elke "deskundige" over deze happening. Wachten tot de laatste jongere die ooit een sneeuwbal tegen zijn/haar hoofd heeft gekregen ook door het journaille gevonden is! Tegelijkertijd zijn minstens drie Nederlanders ergens omgekomen in het verkeer: Géén commentaar!
    Het navelstaren cq het tot nieuws verklaren van mineure kwesties is m.i. het gevolg van het steeds verder dalen van het journalistieke niveau in Nederland: allemaal naar Windesheim geweest, en, vanwege de lage instapkosten bij de publieke omroep aangenomen??
    Nee hoor: de tijd wordt wel volgel.ld, en zolang niemand daar commentaar op levert gaat dit soort gezever vrolijk door. Hoor net weer even" Prinses Mabel"....een gangstermeisje dat Prinses werd... jammer genoeg ontbreekt het ons land aan schrivers die daar een mooie roman over weten te schrijven!

  • Michel Reiziger, za 18 februari 2012 17:52 in reactie op j. van der linden Reageer op Michel

    Michel

    j. van der linden: de een zijn dood (en dat hopen we dan maar niet) is de ander zijn brood...althans meestal

    Vorige week stond er nog een kleine rouw advertentie in de VK van een nederlandse man die door een lawine om het leven was gekomen...ik heb er verder helemaal niks van in de kranten gelezen (en wij hebben er hier 3)

  • Tonnie Netten, vr 24 februari 2012 01:41 in reactie op j. van der linden Reageer op Tonnie

    Tonnie

    Het zou je passen om ook eens foutloos te typen. Dat kan hoor. En niet zo haatdragend zijn joh. Toon eens wat medeleven met deze jongeman. Hij heeft niet om het prinsdom gevraagd hoor.

  • Jan B, vr 17 februari 2012 17:51 Reageer op Jan

    Jan

    Een kort bericht zou op dit moment eigenlijk volstaan.

  • Johannes Zeilstra, vr 17 februari 2012 17:34 Reageer op Johannes

    Johannes

    Ik hoop van harte dat hij hier gezond en wel weer uitkomt, voor hem en zijn gezin.
    Verder kan ik niet zoveel met dit bericht.
    Ik heb met hem net zoveel compassie als met de gemiddelde Nederlander die een verkeersongeluk krijgt.
    Je gunt het niemand en wenst ze het beste.

  • Marc 's Mening in de Marge, vr 17 februari 2012 17:31 Reageer op Marc

    Marc

    Eerst krijg je een lawine over je heen en vervolgens het hele land. Lekker is dat. Friso hou je taai, je dochter hebben een vader nodig.

  • Mees ., vr 17 februari 2012 17:15 Reageer op Mees

    Mees

    Zeer ernstige toestand toch...is in coma en er kan pas over enkele dagen meer uitsluitsel worden gegeven

  • de heer Meijerink, vr 17 februari 2012 17:13 Reageer op de heer

    de heer

    Alle overige nieuws is nu bijzaak geworden. De koningshuis-bashers en de republikeinen kunnen hun lol niet op. Dat is weer eens wat anders dan vlak op de huid van de GBL zitten.

  • Eline W, vr 17 februari 2012 17:24 in reactie op de heer Meijerink Reageer op Eline

    Eline

    Berichtgeving voegt iets toe, dit niet.

  • Florian Lichti, vr 17 februari 2012 17:10 Reageer op Florian

    Florian

    Waarschijnlijk hoeft de familie hier niet op enig mededogen te rekenen maar hoe dan ook is dit naar mijn mening voor elke familie een tragedie.

  • Jan B, vr 17 februari 2012 17:50 in reactie op Florian Lichti Reageer op Jan

    Jan

    Heb je nog onsmakelijkere reacties. Walgelijk wat je hier suggereert maar dat zijn we inmiddels wel van je gewend.

  • Florian Lichti, vr 17 februari 2012 18:15 in reactie op Jan B Reageer op Florian

    Florian

    Ik ben van u ook al het nodige gewend dus mij verbaasd niets meer hier meneer Jan :-)

  • Jan B, vr 17 februari 2012 19:02 in reactie op Florian Lichti Reageer op Jan

    Jan

    Zoiets dacht ik al. Fatsoen kun je niet uitleggen, dat moet je aanvoelen. Verder zeg ik er niets over.

  • Florian Lichti, vr 17 februari 2012 21:27 in reactie op Jan B Reageer op Florian

    Florian

    Wie de schoen past meneer Jan....
    ............wie de schoen past...

  • Hassan Derbi, vr 17 februari 2012 23:33 in reactie op Florian Lichti Reageer op Hassan

    Hassan

    Douw die schoen...

  • Jan B, vr 17 februari 2012 23:56 in reactie op Florian Lichti Reageer op Jan

    Jan

    Hij past me niet.

  • Frank En Vrij, vr 17 februari 2012 22:12 in reactie op Florian Lichti Reageer op Frank

    Frank

    [ Waarschijnlijk hoeft de familie hier niet op enig mededogen te rekenen ]

    Bedoelt u met "hier" de reageerders op Joop.nl?
    Dat moet u dan toch behoorlijk zijn meegevallen gezien de reacties hier.
    Wel prettig te zien dat u maar liefst 3 keer in 1 topic gereageerd heeft.

  • Al Bundy, vr 17 februari 2012 17:09 Reageer op Al

    Al

    Ik hoop dat dit goed afloopt voor Friso. Ik heb van zeer dichtbij meegemaakt hoe een moeder (wat ook dat is Beatrix) haar zoon verloor en moest begraven, dat wens je je ergste vijand niet toe.

  • peter h, vr 17 februari 2012 16:58 Reageer op peter

    peter

    Natuurlijk hoop ik dat dit nog goed afloopt, maar als je bij 'lawinestufe 4' off-piste gaat skiën dan ben je toch dom bezig? Waarschijnlijk had hij ook geen helm op gezien de schedelbasisfractuur waarover gesproken wordt...

    Dat is toch ergens wel vragen om de 'Darwin' award?

  • Isis Maät, vr 17 februari 2012 16:50 Reageer op Isis

    Isis

    Op Radio 1 gaat het er al 2 uur over. De meest onzinnige deskundigen komen voorbij.

    Maar waar verbaas ik mij eigenlijk over. Dit is de Nederland.

  • robert vd heide, vr 17 februari 2012 16:45 Reageer op robert

    robert

    wat een paniekzaaierij door de meeste media ,ik hoop niet dat dit doorgaat de komende dagen ,wordt de koninklijke familie niet gelukkiger van ,,en de burger ook niet
    alleen de kijkcijfers en verkoopaantallen van Bladen ,,,GIEREN zijn het

    sterkte Beatrix en de hele familie

  • robert vd heide, vr 17 februari 2012 16:51 in reactie op robert vd heide Reageer op robert

    robert

    nieuws verslaan is tot daar aan toe

    maar de gedrevenheid en enthousiasme waarmee is stuitend en manipulatief

  • Bas Grootel, vr 17 februari 2012 16:29 Reageer op Bas

    Bas

    Hoogmoed komt ten val.

  • Mees ., vr 17 februari 2012 16:53 in reactie op Bas Grootel Reageer op Mees

    Mees

    huuuuh?

    Walgelijke opmerking

  • Joe Speedboot, vr 17 februari 2012 17:12 in reactie op Bas Grootel Reageer op Joe

    Joe

    Volkomen smakeloze opmerking!

  • Ine Sessink, vr 17 februari 2012 17:17 in reactie op Bas Grootel Reageer op Ine

    Ine

    Wie dit ook overkomt, het is in alle gevallen erg. Volgens de berichten is hij nog niet buiten levensgevaar, en dat maakt je opmerking des te walgelijker.

  • Jan B, vr 17 februari 2012 17:55 in reactie op Bas Grootel Reageer op Jan

    Jan

    Alwwer zo'n proleet. Opvallend dat het wederom iemand aan de rechterzijde van het spectrum betreft.

  • gerrie de vries, zo 19 februari 2012 18:38 in reactie op Jan B Reageer op gerrie

    gerrie

    Je had zo moeten reageren met de kroning van Beatrix. Kwam van links.

  • Huub Geluk, vr 17 februari 2012 18:44 in reactie op Bas Grootel Reageer op Huub

    Huub

    Twee totaal ongepaste, walgelijke, domme opmerkingen op deze pagina diskwalificeren jou definitief als mens. Ga weg en kom niet terug.

    Is de moderator op vakantie?

  • Herman Buls, vr 17 februari 2012 16:28 Reageer op Herman

    Herman

    1. "Men wordt dan ook geadviseerd niet van de piste af te gaan. "
    2. "De prins zou met een gezelschap van de piste af zijn gaan skiën"

    Wat zou Maxima hier van zeggen?

  • Klaas Blondeman, vr 17 februari 2012 16:28 Reageer op Klaas

    Klaas

    Ongetwijfeld zal een warme golf van sympathie en medeleven Joop overspoelen.......

  • Crunchy Frog, vr 17 februari 2012 16:51 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Crunchy

    Crunchy

    En ongetwijfeld zal die botsen op een koude golf van cynisme en gratuite oordelen.

  • Eline W, vr 17 februari 2012 16:04 Reageer op Eline

    Eline

    Oke, hoe erg dit soort ongelukken ook zijn. Waarom een extra uitzending van de NOS?

  • Bas Grootel, vr 17 februari 2012 16:29 in reactie op Eline W Reageer op Bas

    Bas

    Schat. Omdat hij onze tweede prins is.

  • peter h, vr 17 februari 2012 17:23 in reactie op Bas Grootel Reageer op peter

    peter

    Formeel niet meer sinds hij met Mabel getrouwd is...

  • patrick faas, zo 19 februari 2012 09:38 in reactie op peter h Reageer op patrick

    patrick

    "Formeel niet meer sinds hij met Mabel getrouwd is."
    Voor de koningin was het heel vervelend dat Balkenende, tegen beter weten in, wel de leugens van George Bush geloofde en onbestraft liet toen het bedrog uitkwam, maar dat Balkenende niet de leugentjes van Friso door de vingers wilde zien. Gedane zaken nemen echter geen keer en sindsdien is prins Friso geen publiek figuur meer. Als hij voor Goldman Sachs wil werken, kunnen wij niet protesteren met landsbelang als politiek argument. Daarin is hij nu ook vrij. En als hij onverantwoorde risico's neemt op de skipiste, hoeft hij daarvoor geen verantwoording af te leggen aan ons, maar slechts aan zijn naaste omgeving en wellicht aan zijn verzekeraar. Wij moeten hem en zijn vrouw met rust laten.

  • Dr. Strangelove, vr 17 februari 2012 15:58 Reageer op Dr.

    Dr.

    we hopen dat het goed afloopt, maar wat moet dit nou op een opiniesite.

  • Eline W, vr 17 februari 2012 16:26 in reactie op Dr. Strangelove Reageer op Eline

    Eline

    Dat vraag ik me dus ook af, het enige aspect aan deze zaak waar je een mening over kan hebben is de aandacht die het krijgt.

    En dat is, hoewel ik me hierboven toch heb laten verleiden, geen goed idee.

  • Bas Grootel, vr 17 februari 2012 17:16 in reactie op Eline W Reageer op Bas

    Bas

    Eline toch. Jij hebt geen enkel begrip voor de mensen die ook van het Koningshuis genieten. En het heel erg leuke is dat er niet alleen PVV ers zijn die meeleven met het koningshuis. Je reacte is inhumaan. Ben jii van een of andere linksike. En de Zoon van Beatrix kan je geen donder interesseren. Slaap zacht.

  • Jan B, vr 17 februari 2012 17:59 in reactie op Bas Grootel Reageer op Jan

    Jan

    Je bent nauwelijks serieus te nemen na de reactie die je hierboven hebt neergeplempt.

  • Bas Grootel, za 18 februari 2012 00:22 in reactie op Jan B Reageer op Bas

    Bas

    Ja dat klopt. Blijkbaar heeft hij, samen met nog wat mensen, alle waarschuwingen genegeerd.

  • Bas Grootel, za 18 februari 2012 00:23 in reactie op Jan B Reageer op Bas

    Bas

    En daar hebben we een uitdrukking voor. Hoogmoed komt ten val.

  • Jan B, za 18 februari 2012 11:18 in reactie op Bas Grootel Reageer op Jan

    Jan

    Hoe lang heb je op deze smoes zitten broeden?

  • Joe Speedboot, za 18 februari 2012 12:08 in reactie op Bas Grootel Reageer op Joe

    Joe

    Als je hier dan zo graag die uitdrukking gebruikt neem dan tenminste de moeite hem correct te citeren. Het is niet 'ten val' maar 'voor de val' wijsneus.

  • Tonnie Netten, vr 24 februari 2012 01:36 in reactie op Bas Grootel Reageer op Tonnie

    Tonnie

    Goh wees blij dat jij niet op zijn ski,s stond kind. Jaloers op de aandacht?

  • Eline W, vr 17 februari 2012 18:39 in reactie op Bas Grootel Reageer op Eline

    Eline

    Wat is er inhumaan aan het zien van een (ex)lid van het koninklijk huis als mens?

  • Hassan Derbi, vr 17 februari 2012 23:45 in reactie op Eline W Reageer op Hassan

    Hassan

    Hij is nog altijd een prominent lid van de koninklijke familie en de zoon van Beatrix. En vast een heel aardige kerel.

    Jammer dat het sommigen aan enig fatsoen ontbeert.
    Niet omdat het een prins betreft maar gewoon omdat het een mede-Nederlander/mens is die vecht voor zijn leven na een verschikkelijk ongeluk.

  • Evert van Vliet, za 18 februari 2012 10:31 in reactie op Hassan Derbi Reageer op Evert

    Evert

    Nou dan kan de NOS de borst nat maken, d'r liggen ziekenhuizen vol mede-mensen op apengapen.

  • Hassan Derbi, za 18 februari 2012 12:40 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Hassan

    Hassan

    Jammer dat het sommigen aan enig fatsoen ontbeert.

  • gerrie de vries, zo 19 februari 2012 18:39 in reactie op Evert van Vliet Reageer op gerrie

    gerrie

    Inderdaad.

  • Tonnie Netten, vr 24 februari 2012 01:35 in reactie op Hassan Derbi Reageer op Tonnie

    Tonnie

    Helemaal mee eens, Beatrix is nu vooral moeder met een ernstig ziek kind,

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven