01 september 11 15:25 Reageer (40) Leven RSS

Oudere vaders krijgen vaker kinderen met hersenbeschadiging

Autisme, schizofrenie en mogelijk IQ mede-bepaald door leeftijd vader

Mannen die na hun vijftigste vader worden hebben een twee keer zo grote kans dat hun kinderen een hersenaandoening als autisme of schizofrenie hebben, als mannen die in de twintig zijn.

Dat blijkt uit onderzoek aan het Queensland Brain Institute. Het verband was al eerder uitgebreid aangetoond in epidemiologische studies, maar nu is er ook genetisch bewijs gevonden in een studie met muizen. De onderzoekers hebben ontdekt dat variaties in het DNA, waarvan we weten dat ze bij mensen een rol spelen bij de genoemde hersenaandoeningen, vaker voorkomen in het sperma van oudere muizen. De hersenen van het kroost van de muizen met die variatie in hun DNA vertoonde afwijkingen, net als hun gedrag. Volgens de onderzoekers is het daarmee zo goed als zeker dat er ook bij mensen een verband is tussen de leeftijd van de vader en de kans dat zijn kinderen een hersenaandoening hebben. En er zijn ook aanwijzingen dat het van invloed is op het IQ van het kind. Onderzoeker John McGrath:

Vrouwen weten nu al dat er risico's kleven aan het uitstellen van het moederschap. Wellicht dat het zinvol kan zijn om vaders er op tewijzen dat er risico's zijn aan het uitstellen van het vaderschap.

In Nederland is volgens het CBS de gemiddelde leeftijd van vaders de laatste tijd alleen maar gestegen.

Laatste Reacties (40) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Aad Sweep, ma 05 september 2011 01:03 Reageer op Aad

    Aad

    in reactie op Fred:Het menselijk ras uitsterven? Ik ben er heilig van overtuigd dat het niet lang meer zal duren.We zijn in een hoog tempo bezig onze eigen planeet onbewoonbaar te maken, en zeg nou niet dat het niet waar is.Op diverse plaatsen op onze aardbol is de radioactiviteit door ons eigen toedoen al zo hoog dat die plaatsen nog duizenden jaren onbewoonbaar zullen blijven, maar wij gaan gewoon door met kernenergie , met kernwapens en met bewapening die verarmd uranium bevat. Een kernwapen is al lang niet meer nodig,gewoon het verspreiden van betrekkelijk kleine hoeveelheden radioactief materiaal kan hele volksstammen uitroeien.De klimaatverandering die ons bedreigt hebben we zelf veroorzaakt. Overal zijn oorlogen tussen staten en zijn er burgers in opstand tegen hun eigen regering op een schaal die we nooit eerder gekend hebben. Van de pharmaceutische industrie komt het gevaar van vele bijwerkingen van nieuwe medicijnen , die we onvoldoende getest hebben en die het denkniveau aantasten. (zie de beangstigende toename van Alzheimer over vrijwel de hele wereld)Evolutionair gezien is de mens duidelijk een mislukte soort die aan zijn eigen evolutie te gronde zal gaan.

  • Joop Schouten, vr 02 september 2011 11:45 Reageer op Joop

    Joop

    Hier in Hoorn hebben sommige aanstaande 'jongere vaders' al een hersenbeschadiging.

    http://www.dumpert.nl/mediabase/1689531/b133beb8/de_clip_die_u_niet_mag_zien.html

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, vr 02 september 2011 13:40 in reactie op Joop Schouten Reageer op Fred

    Fred

    Ha! U linkt naar geenstijl! Betrapt!

  • Anja Lodewijks, vr 02 september 2011 09:13 Reageer op Anja

    Anja

    Ik heb 7 jaar lang in een instelling voor verstandelijk beperkte mensen gewerkt vanaf 2002. Er waren opvallend veel autistische mensen en combinaties van verschillende soorten verstandelijke beperkingen in alle leeftijdscategorieen vanaf de puberteit.

    Wat mij opviel was dat gehandicapte in alle lagen van de bevolking evenveel geboren worden. Er is geen onderscheid in arm of rijk. Maar dat de gehandicapte mensen vooral oude ouders hadden was absoluut niet zo.
    Oudere mensen hebben altijd een verhoogde kans op een kind met het syndroom van down gehad en dat gebeurde ook bij een bepaald percentage. Nu worden die kinderen vaak geaborteerd.
    Autisme komt opvallend veel meer voor dan vroeger en druk gedrag ook. Dit is ook opvallend in het reguliere onderwijs.
    Ik heb dit nagevraagd bij verschillende leerkrachten.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 02 september 2011 09:44 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    "...Ik heb dit nagevraagd bij verschillende leerkrachten..."

    Dat is natuurlijk ook een vorm van onderzoek...

  • Anja Lodewijks, vr 02 september 2011 18:12 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Anja

    Anja

    Tuurlijk zijn ervaringsdeskundigen niet degene naar wie je moet luisteren.

    Zelfs de ouders van de kinderen hebben geen recht van spreken, stel je voor dat ze denken dat ze verstand van hun eigen kinderen hebben.

    Onderzoekbureaus zijn betrouwbaar, alleen die.

  • Piet de Geus, vr 02 september 2011 20:28 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Piet

    Piet

    "Tuurlijk zijn ervaringsdeskundigen niet degene naar wie je moet luisteren."

    Inderdaad. Ervaringsdeskundigen zijn helemaal geen deskundigen maar gewoon leken. Daarom leveren ze ook slechts anekdotisch bewijs. En iets zegt me dat jouw werk niet op beleidsniveau was.

    Om maar eens wat te noemen: het viel jou niet op dat gehandicapte kinderen vooral oudere ouders hadden. So what? Er zijn relatief weinig oudere ouders, dus het zou wel erg gek zijn wil jij vooral gehandicapte kinderen met oudere ouders zien.

    Het gaat natuurlijk om percentages: hoeveel procent van de jonge ouders krijgt een gehandicapt kind en hoeveel procent van de oudere.

    Beetje analytisch denken, beetje statistiek erop loslaten en je komt iets verder dan die nietszeggende ervaringsdeskundigenpraat.

  • Anja Lodewijks, za 03 september 2011 17:20 in reactie op Piet de Geus Reageer op Anja

    Anja

    Oké Piet, jij bent leek en daarom ervaringsdeskundige dat je zo bijdehand doet?
    Verder.......diepe zucht, uitblazen en verder geen aandacht meer aan geven.

  • Anja Lodewijks, vr 02 september 2011 08:19 Reageer op Anja

    Anja

    Ik ben zelf ervaringsdeskundige, mijn vader was al over de 50 toen ik ze kwam verrassen.
    Mijn vader was erg energiek en sterk en besteedde voldoende tijd aan mij. Hij bleef doorwerken na zijn 65ste jaar, dus echt bejaard en achter de geraniums heb ik hem niet meegemaakt. ik heb veel van mijn vader geleerd en nam mij overal mee naar toe.
    Er zijn uiteraard ook wat nadelen en ik had de angst dat mijn vader vanwege zijn leeftijd een verhoogde kans had om te kunnen sterven.
    Uiteindelijk stierf hij toen ik 19 jaar door een combinatie van medische fouten in het ziekenhuis. Dit was de eerste keer dat hij in het ziekenhuis kwam te liggen.

  • Marc Schouten, do 01 september 2011 22:53 Reageer op Marc

    Marc

    De leeftijd is niet zo belangrijk, het is de tijd die je aan je kinderen kan besteden die meer doorslaggevend is.

  • Aert Willem d'Holbach, do 01 september 2011 23:20 in reactie op Marc Schouten Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Zou kunnen alleen was het onderzoek daar niet op gericht.

    Ik als vijftiger zou overigens nu meer tijd aan mijn kinderen kunnen besteden dan in de tijd dat ik bouwende was, aan carrière en zaak.

  • Marc Schouten, do 01 september 2011 22:49 Reageer op Marc

    Marc

    Moet ik nu gaan opschieten?

    :-/

  • Herman , do 01 september 2011 22:33 Reageer op Herman

    Herman

    test

  • Herman , do 01 september 2011 22:21 Reageer op Herman

    Herman

    Volgens mij was Abraham toch loei oud toen Benjamin in de maak ging.

  • simon lagroht, do 01 september 2011 20:25 Reageer op simon

    simon

    Studie met muizen....en:

    http://www.news-medical.net/news/20110711/643/Dutch.aspx

    Misschien zijn oudere vaders alleen niet zulke goede vaders?

  • Jan van Rongen, do 01 september 2011 18:39 Reageer op Jan

    Jan

    Het onderzoek is bij muizen, en men vindt een mechanisme. De veronderstelling is dat het bij mensen dan ook zo werkt, maar dat is nog niet aangetoond. Er zijn aanwijzingen dat kinderen van oudere vaders eerder afwijkingen vertonen, maar dat wordt in dit onderzoek niet aangetoond, dat is een verwijzing naar ander onderzoek. Dus: zoals gebruikelijk, klopt het persbericht niet met wat er in het onderzoek staat.

  • GJ Huisman, do 01 september 2011 17:53 Reageer op GJ

    GJ

    Je bent ook gek als je op je 50e nog vader wilt worden... Tegen de tijd dat ze beginnen te puberen ga je met pensioen.

  • Marc Schouten, do 01 september 2011 22:50 in reactie op GJ Huisman Reageer op Marc

    Marc

    " Tegen de tijd dat ze beginnen te puberen ga je met pensioen."

    Kan je ze dus alle aandacht geven die ze nodig hebben.

  • GJ Huisman, vr 02 september 2011 05:40 in reactie op Marc Schouten Reageer op GJ

    GJ

    Riiiiight... alsof je op jongere leeftijd daar geen tijd voor hebt. Kwestie van prioriteiten stellen. En voor kinderen ook leuk: opgroeien met een vader die te oud is om een half uurtje te voetballen o.i.d.

  • Anja Lodewijks, vr 02 september 2011 07:56 in reactie op GJ Huisman Reageer op Anja

    Anja

    De puberteit is de periode in het leven van een kind dat de ouders moeilijk beginnen te doen.
    (Kurtzmann)

  • Joop Schouten, do 01 september 2011 17:50 Reageer op Joop

    Joop

    Gelukkig zijn onze kleintjes 'zo normaal als wat'. Verbaal en communicatief zelfs verder in hun ontwikkeling dan gemiddeld (...) volgens de arts op het consultatiebureau.

    Of bevestigt uitzondering de regel?

    : )

  • Marc Schouten, do 01 september 2011 23:19 in reactie op Joop Schouten Reageer op Marc

    Marc

    Fijn ;)

    "Of bevestigt uitzondering de regel?"

    Nee

  • Aert Willem d'Holbach, vr 02 september 2011 09:47 in reactie op Joop Schouten Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Er kan nog van alles gebeuren.

  • Joop Schouten, vr 02 september 2011 13:08 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Joop

    Joop

    Je gedachte is de vader van een zieke wens.

  • dr. Bob, do 01 september 2011 17:48 Reageer op dr.

    dr.

    Tjonge jonge wat verbaasd me dat nou weer. Eerst wordt wetenschappelijk aangetoond dat het misschien toch niet zo goed is om zwanger te raken als je achter in de dertig bent en nou dit.
    Als je ook maar een ietsepietsie geïnteresseerd bent in de natuur , en je beschikt over méér dan 15 hersencellen, dan had je deze uitkomst natuurlijk allang zelf kunnen bedenken.
    Verder is't goed nieuws, als de mens zijn godgegeven superbrein weigert te gebruiken dan grijpt moeder natuur zelf in.
    Dus geniet nog maar even van de carriëre, het geld en de luxe want binnenkort sterft het menselijk ras door eigen toedoen uit. (deo volente)

  • Han van der Horst, vr 02 september 2011 10:58 in reactie op dr. Bob Reageer op Han

    Han

    Bob, 't is gewoon een aanval op de babyboomers.

  • Piet de Geus, vr 02 september 2011 12:11 in reactie op Han van der Horst Reageer op Piet

    Piet

    "'t is gewoon een aanval op de babyboomers"

    Zijn die dan massaal met de derde of vierde leg bezig?

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, vr 02 september 2011 13:42 in reactie op dr. Bob Reageer op Fred

    Fred

    Menselijk ras uitsterven?

    We zijn over de 6 miljard en de verwachting is dat dit aantal alleen maar zal groeien.

    Dus buiten een totale apocalyps reken ik daar niet op.

  • Rob Geurtsen, do 01 september 2011 17:43 Reageer op Rob

    Rob

    Zo goed als zeker.... nee het is een hypothese die nog onderzocht moet worden.

    Het is altijd weer jammer dat hypotheses verondersteld worden waar te zijn.

    Check maar eens de vervolg/falsificatieonderzoeken. Bijvoorbeeld hoe vaak worden in onderzoeken niet aangetoond dat de zwaartekrachtwet van newton niet de voorspellende kracht heeft die wij leken veronderstellen dat die wetten hebben.

  • Reinaert de Vos, do 01 september 2011 17:54 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Ja, maar als je goed leest staat er dat er zo goed als zeker een verband is. En dat dat verband in eerdere studies al aan het licht is gekomen.

  • Klaas Blondeman, do 01 september 2011 17:38 Reageer op Klaas

    Klaas

    Dit is natuurlijk prachtig nieuws voor al die vrouwen wiens man haar in de steek heeft gelaten voor een jong blaadje.

  • Michel Reiziger, do 01 september 2011 17:25 Reageer op Michel

    Michel

    ohh, das niet zo mooi. Hoe oud is de vader van Geert Wilders eigenlijk?

    Ook leuk om eens een onderzoek te doen naar de geestelijke toestand van hele erge jonge vaders

  • Neo- nozem, do 01 september 2011 17:57 in reactie op Michel Reiziger Reageer op Neo-

    Neo-

    Braunau am Inn, 20 april 1889

  • GJ Huisman, do 01 september 2011 18:28 in reactie op Neo- nozem Reageer op GJ

    GJ

    Heeft-ie dan toch knap gedaan, bijna 20 jaar na zijn dood nog een kind verwekken.

  • Hans van der Helm, do 01 september 2011 19:04 in reactie op GJ Huisman Reageer op Hans

    Hans

    Vader 310823
    Hijzelf 060963

    Dus vader was 39 dat hij hem maakte en 40 dat hij kwam.
    Als tenminste de gegevens juist zijn, maar dat geloof ik wel.

  • Semolina Pilchard, do 01 september 2011 17:13 Reageer op Semolina

    Semolina

    Mannen moeten na hun vijftigste ook helemaal geen vader meer worden. Weg mat dat maakbare gedoe.

  • Wim van Delft, do 01 september 2011 17:52 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Wim

    Wim

    Hoezo 'maakbare gedoe' ? De natuur heeft gewoon bepaald dat mannen i.t.t. vrouwen hun hele leven kinderen kunnen verwekken.
    Zo ligt dat natuurlijke feit.

    Overigens geeft dit -overbodige- onderzoek aan dat het niet de leeftijd van vader is, die bepalend is voor gezondheid kind.
    Het is algehele gesteldheid vader, in samenhang met milieufactoren e.d., die de kans op afwijking kind bepalen.
    En die kans ligt uiteraard hoger op hogere leeftijd vader.

  • Hans van der Helm, do 01 september 2011 19:28 in reactie op Wim van Delft Reageer op Hans

    Hans

    ==
    Hoezo 'maakbare gedoe' ? De natuur heeft gewoon bepaald dat mannen i.t.t. vrouwen hun hele leven kinderen kunnen verwekken.
    ===

    Klinkt aardig maar nooit gehoord of gelezen dat je op oudere leeftijd last kan krijgen van je prostaat?
    Afgelopen met kinderen maken zo werkt dat, wacht er maar op.!!

  • Aert Willem d'Holbach, do 01 september 2011 18:52 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Accidents can happen...

    :-)

  • Addy Stoker, do 01 september 2011 16:59 Reageer op Addy

    Addy

    jammer voor ons vijftigers, adopteren is op deze leeftijd ook geen optie meer.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven