03 augustus 11 11:53 Reageer (28) Leven RSS

Online pesten schadelijker dan traditioneel pesten

Onderzoek wijst uit dat psychologische schade groter is bij cyber-pesten

Uit onderzoek van de Anglia Ruskin Universiteit (ARU) blijkt dat online pesten meer psychologische schade oplevert dan het 'traditionele' pesten. Haatmailtjes, dreigberichten en het plaatsen van vernederende foto's op sociale netwerk-pagina's zijn pijnlijker omdat het slachtoffer zich minder makkelijk kan verweren en minder makkelijk kan ontsnappen aan de pesterijen.

Steve Walker, co-auteur van het onderzoek en docent aan de ARU, legt uit waarom online pesten zo schadelijk is:

"Ze kunnen niet thuis komen van school, de deur sluiten van de slaapkamer en zich veilig voelen, want zodra ze de computer aan zetten of een smsje ontvangen is het mogelijk weer raak. Het is veel moeilijker te voorkomen dan traditionele pesterijen, omdat het vermijden van internet en de mobiele telefooon geen optie is. Deze zijn net zo goed onderdeel van het leven van jongeren als tandenpoetsen."

New Zealand Herald: Cyber bullying more harmful

cc-foto: Thomas Ricker

Laatste Reacties (28) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Wim van Delft, wo 03 augustus 2011 23:44 Reageer op Wim

    Wim

    Ik haal niet uit dit onderzoek dat online pesten schadelijker is dan traditioneel pesten. Hooguit aanname van desbetreffend eonderzoeker.
    Ik denk wel dat online pesten een andere vorm van 'aanleren weerbaarheid' vraagt dan traditionele pesten.

  • hr. arryo, do 04 augustus 2011 06:42 in reactie op Wim van Delft Reageer op hr.

    hr.

    -- Ik haal niet uit dit onderzoek dat... --
    Cursusje begrijpend lezen?
    Lees nog eens het volgende (maar nu met je hoofd erbij):
    "...want zodra ze de computer aan zetten of een smsje ontvangen is het mogelijk weer raak. Het is veel moeilijker te voorkomen dan traditionele pesterijen, omdat het vermijden van internet en de mobiele telefooon geen optie is."
    ...
    Begint er nu iets te dagen?

  • Gerald Thus, do 04 augustus 2011 09:04 in reactie op Wim van Delft Reageer op Gerald

    Gerald

    Het schadelijker van online pesten is, dat de afstand tussen pester en gepeste bij online pesten veel groter is. De online pester kan makkelijker de anonimiteit op zoeken.

  • Sylvia Stuurman, do 04 augustus 2011 09:10 in reactie op Wim van Delft Reageer op Sylvia

    Sylvia

    De respondenten zelf zeiden dat:

    "Most young people thought cyber-bullying was just as harmful as other forms of bullying (74.4%).
    Some thought it was far worse because this bullying is permanent in written or picture format, could get very personal and be transmitted to many more people more quickly."
    http://www.anglia.ac.uk/ruskin/en/home/news/cyber-bullying.html

    Ik vraag me af waarom je dat zo graag wilt dat er iets anders staat?

  • clara legêne, wo 03 augustus 2011 20:49 Reageer op clara

    clara

    ["Onderzoek wijst uit dat psychologische schade groter is bij cyber-pesten"]

    Maak daar maar van: Onderzoek wijst uit dat psychologische schade nog groter is bij cyber-pesten.

    Bij pesten is er een hoofdpester en een gepeste. Maar er zijn altijd meelopers en die worden hier bijna niet genoemd. Het zijn de meelopers die het pesten in stand houden, maar ze wassen hun handen in onschuld. Bij cyberpesten is de groep meelopers voor de gepeste totaal niet te overzien. Het kan letterlijk iedereen ter wereld zijn. En ze zijn bijna allemaal veilig anoniem.

    Het is walgelijk, echt waar. Ik heb van nabij gezien wat het met leerlingen en ook met volwassenen doet en ik heb er geen ander woord voor: walgelijk. En voor degene die het betreft bedreigend en beangstigend.

    En er is bijna niets tegen te doen. Je bent er niet met mensen bannen, was het maar zo simpel. Ik geef ook informatiekunde en neem daarom ruim de tijd voor dit onderwerp. Ook bureau Halt geeft voorlichting over cyberpesten op scholen. In de hoop dat het mensen ervan weerhoudt om anderen zo diep te beschadigen. Voorkomen is het best en genezen is in dit geval soms bijna niet meer te doen.

  • Michiel Online, wo 03 augustus 2011 22:07 in reactie op clara legêne Reageer op Michiel

    Michiel

    "En er is bijna niets tegen te doen."

    Onzin.

  • clara legêne, wo 03 augustus 2011 23:08 in reactie op Michiel Online Reageer op clara

    clara

    Tips zijn welkom.

  • , do 04 augustus 2011 08:28 in reactie op Michiel Online Reageer op

    Ja, vertel eens michiel.
    Ik ben ook erg benieuwd naar manieren dat soort toestanden tegen te gaan.

  • Jan Hooivork, wo 03 augustus 2011 18:51 Reageer op Jan

    Jan

    Een voordeel van cyberpesten blijkt te zijn dat het gemakkelijker is bewijslast te verzamelen.

    Of het echt erger is dan traditioneel pesten vraag ik me af.

    "Het is veel moeilijker te voorkomen dan traditionele pesterijen, omdat het vermijden van internet en de mobiele telefooon geen optie is. Deze zijn net zo goed onderdeel van het leven van jongeren als tandenpoetsen."

    Volgens mij is het nog moeilijker om te vermijden om naar school te gaan, gezien de leerplicht, dat is dus ook geen optie. Dit is vaak een omgeving waar kinderen gepest worden. Als ze in die omgeving zich niet vertrouwt voelen, is een groot deel van hun bestaan dus al onveilig. Ik geloof dat het op een school nog moeilijker kan zijn om jezelf te verweren. Slachtoffers van pesten voelen zich vaak genoeg weerloos. Dit artikel lijkt er vanuit te gaan dat iedere gepeste zich gemakkelijk kan verweren in de fysieke werkelijkheid. Vaak is er sprake van onmacht juist.

    Het pesten op school kan ook ernstige vormen aannemen: geweld, vernieling van spullen enzovoort. Ik zou niet durven stellen of dat minder psychische schade achterlaat. Een computer kan je uit laten staan, of je kan hulp inschakelen van ouders om bepaalde 'zenders' te blokkeren, enzovoort. Niet alle kinderen zijn actief op sociale media, onder verbod van ouders. Kan ik me goed iets bij voorstellen.

    Het leven zonder mobiele telefoon en computer of sociale media is wel degelijk een optie, deze optie wordt echter zelden voor gekozen. We moeten gebruiksmiddelen niet gaan verwarren met bestaansmiddelen. Dit artikel getuigd weer van het feit dat we echt in een mediasamenleving leven, waarin stelselmatig wordt geopperd dat we niet zonder kunnen.

  • Michiel Online, wo 03 augustus 2011 18:46 Reageer op Michiel

    Michiel

    ik raad iedereen aan die word gepest om op thaiboksen te gaan. daar leer je niet alleen wat respect is, mediteren is en wat afstand houden betekent, je leert ook wanneer het genoeg is en iemand lekker zijn sleutelbeen richting ziekenhuis kan trappen. je kan natuurlijk ook geweld gebruiken zonder vechtsport, alleen kan het dan zwaar fout gaan omdat je niet weet wat je doet.

    de samenleving wil het niet oplossen dus ik denk dat dit inderdaad het beste is ja :).

  • Elin Gustavsson, wo 03 augustus 2011 21:00 in reactie op Michiel Online Reageer op Elin

    Elin

    Zo 1995. Mensen die (ook) digitaal gepest worden moeten het (ook) digitaal oplossen. Bovendien zijn de slachtoffers doorgaans slim en/of contactgestoord en zouden dus goed moeten zijn met computers of zich dit makkelijk eigen moeten kunnen maken. Denk aan listig vermomde virussen of keyloggers sturen, "hacken" emailaccount, gevoelige informatie over de pester(s) achterhalen, scandaleus sociale netwerk-nepprofiel aanmaken van pester, emailadres van pester achterlaten op haatsites met de mededeling dat het een pedo is...

  • xxxxx xxxxxxx, wo 03 augustus 2011 15:27 Reageer op xxxxx

    xxxxx

    Duidelijk geschreven door iemand die zelf niet gepest is. Nooit zijn boeken uit het toilet heeft hoeven halen. Nooit met fiets en al in de sloot getrapt. Nooit de gezellige momenten op weg naar huis meegemaakt dat je omsingelt bent door vijf medescholieren die stuk voor stuk groter zijn dan jij en die voorstellen doen, waarvan je vrij zeker bent, dat als ze uitgevoerd worden, je permanente schade of erger zal oplopen.(meestal komt het natuurlijk niet zo ver, maar dat weet je op dat moment niet.)
    De dreiging en gebruik van fysiek geweld is het ergste.

    Daarnaast geeft het internet ook de optie, om contact te maken met gelijk gestemde zielen overal op de planeet. Dus ook al val je in je omgeving sociaal totaal buiten de boot, je kunt op het internet toch ook leuk sociaal contact vinden. Dit in tegenstelling tot de tijd voor het internet waar een kind dat gepest werd zaak in een totale sociale isolatie terecht kwam.

  • Joepie de Poepie, wo 03 augustus 2011 13:57 Reageer op Joepie

    Joepie

    Volgens mij kun je gewoon emails weigeren, hetzelfde geldt voor nummers/sms'jes.

  • Crunchy Frog, wo 03 augustus 2011 16:31 in reactie op Joepie de Poepie Reageer op Crunchy

    Crunchy

    Weet jij wel waar je het over hebt, Joepie?

    Vernederende foto's op sociale netwerkpagina's.
    'Leuke' filmpjes op Youtube.
    Chats en discussies waarin iemand de grond in wordt getrapt.

    Die binnen de kortste keren drie keer de wereld rond zijn gegaan. En die je dus niet meer kunt verwijderen.

  • Dehnus Nörder, wo 03 augustus 2011 12:43 Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Niet helemaal waar, want ik ken gevallen waar het thuis ook gewoon doorging omdat de leraar de gepeste de schuld gaf van alles. Die belde dan weer naar huis waardoor zo'n persoon ook daar nooit veilig was.

    En wie zegt dat Online en Offline niet gecombineerd kunnen worden, Pestkopjes zijn tegenwoordig daar heel goed in, net als vroeger. En ze weten zelfs 1.5 miljoen meelopers te krijgen tegenwoordig.

  • Ernst Anepool, wo 03 augustus 2011 13:20 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Ernst

    Ernst

    Die Leraar komt dan niet verder dan de ouders...
    Dat is een zeer effectief filter.

  • Dehnus Nörder, wo 03 augustus 2011 21:01 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Normaal wel, maar ik ken ook ouders die leraren blind geloven. Nee pestkoppen zijn altijd al een probleem geweest en Internet is gewoon hun laatste middeltje omdat het ook zo lekker anoniem is.

    Ze worden ook nog eens in Nederland "vereerd". "Ik ben zo'n lekker recalcitrant jongetje! Ben ik altijd al geweest" is een voorbeeldje hier van ;).

  • Jan Wijn, wo 03 augustus 2011 12:42 Reageer op Jan

    Jan

    De zegeningen van de sociale media.
    De sameleving wordt er alleen maar enger door.

  • Julian Haverkamp, wo 03 augustus 2011 12:41 Reageer op Julian

    Julian

    Denk dan maar weer eens na voordat je hier smakeloze vergelijkingen gaat maken. Ook een soort van pesten namelijk.

  • Crunchy Frog, wo 03 augustus 2011 12:58 in reactie op Julian Haverkamp Reageer op Crunchy

    Crunchy

    Wiens vergelijkingen van wie met wat?
    Door je gebruik van het woord 'hier' zou ik bijna gaan denken dat je tweets over 'haatpaleizen' en 'insecten verdelgen' buiten de discussie wilt houden.
    Maar dat wil je natuurlijk niet, toch?

  • J J, wo 03 augustus 2011 13:16 in reactie op Crunchy Frog Reageer op J

    J

    Apropos haatpaleizen .. is dat hoe de PVV haar fractiekamers noemt?

  • Jan Jansen, wo 03 augustus 2011 14:06 in reactie op J J Reageer op Jan

    Jan

    Yep,
    Met de grote leider op de troon en aan zijn voeten de Laurence Stassen en Fleurtje Agema.

  • Julian Haverkamp, wo 03 augustus 2011 13:48 in reactie op Crunchy Frog Reageer op Julian

    Julian

    Ik zou niet durven, je hebt natuurlijk volkomen gelijk. Het geldt natuurlijk voor zowel links als rechts.

  • , wo 03 augustus 2011 15:01 in reactie op Julian Haverkamp Reageer op

    Over wie heb je het nu?

  • Marc Schouten, wo 03 augustus 2011 19:33 in reactie op Reageer op Marc

    Marc

    Over jouw, kattige pestkop... ;P

    ....en misschien zelfs over mij... :(

  • , do 04 augustus 2011 08:30 in reactie op Marc Schouten Reageer op

    Het is een rollenspel.
    Ieder heeft zo zijn rol.......

  • Reinaert de Vos, wo 03 augustus 2011 12:27 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Pesters gewoon blokkeren op internet en mobiel. Is een beetje werk maar het kan helpen. Ouders kunnen naar de ouders van de pester gaan en eventueel aangifte doen. Gelijk aanpakken helpt vaak het beste. Niet te lang wachten en gelijk grof geschut inzetten.

  • Marc 's Mening in de Marge, wo 03 augustus 2011 12:12 Reageer op Marc

    Marc

    Cyberpesters offline halen.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven