-
Eén ding levert een universitaire studie in ieder geval op: trotse ouders.
Mijn dochter heeft deze maand met prachtige cijfers haar Master geschiedenis gehaald.
(Wou het gewoon even kwijt)
-
Ahura Mazda, do 09 september 2010 20:29
in reactie op Just Lurking
Reageer op Ahura
Gefeliciteerd leuke vak Geschiedenis....In iedergeval trotse ouders hebben is zeker leuk maar vergeet het niet kennis is net zo belangrijk ;)
Nogmaals Gefeliciteerd :))
-
Just Lurking, do 09 september 2010 22:22
in reactie op Ahura Mazda
Reageer op Just
Bedankt, en natuurlijk heb je helemaal gelijk. Kennis is zo ontzettend belangrijk. Ik ben blij leergierige en nieuwsgierige kinderen te hebben.
:D
-
Dan ben jij inderdaad níet, stiekem, Femke, zoals iemand eerder suggereerde ;-)
Gefeliciteerd!
-
Nederlanders hebben moeite met een prestatiecultuur. Je kop boven het maaiveld uitsteken, beter zijn dan anderen..
Moedig dat aan, en topbanen zullen klaarliggen voor topstudenten.
-
Ik ben het helemaal eens met geplaatste reacties van:
@prins Pils
@J J
@H-J Lays
Zeker H-J Lays duidt op een goed punt. Toevoegen wil ik dat ik vermoed dat de mensen die aan de zesjescultuur ontsnappen vaak naar het buitenland vluchten om de hoger betaalde functies aldaar te bekleden. Ik vraag me af of die mensen ook in ditzelfde onderzoek zijn meegenomen, wat dus nog een ander licht kan werpen op het "terugverdienen" van de studie-investering in het individuele geval.
-
+++ OESO: Studeren in Nederland kost veel, levert weinig op +++
>>> Ik geloof dat we eerst 'opleveren' eens behoorlijk moeten definiëren. Want is dat persoonlijk gewin, maatschappelijk gewin of een combinatie van die twee en in welke verhoudingen dan?
-
Prins Pils, do 09 september 2010 15:20
in reactie op Prins Pils
Reageer op Prins
+++ Prins Pils, do 09 september 2010 12:22 +++
>>> En hetzelfde geldt voor 'kosten'. Kosten wie? De overheid/maatschappij en/of de student?
-
Het is heel erg moeilijk om uit dit soort statistiek conclusies te trekken. Zo wordt er bijvoorbeeld gesteld dat de persoonlijke opbrengst van een hoger opgeleide in Italie het hoogst is. Terwijl die in Nederland het laagst is. Dat kan te maken hebben met het feit dat in Nederland een relatief hoog percentage mensen hoger is opgeleid. Dat betekent automatisch dat het bedrag wat hoger opgeleiden gemiddeld verdienen omlaag gaat. Er is nou eenmaal een beperkte behoefte binnen een economisch systeem aan hoogopgeleidde werknemers.
Wat verder opvalt is dat iedereen zijn persoonlijke draai geeft aan dit soort onderzoeken. Trouw benadrukt het van de negatievere kant, joop.nl van de positievere kant. Naar gelang de politieke voorkeur. Persoonlijk heb ik weinig met dit soort onderzoeken uitgevoerd op basis van veelal statistische gegevens uitgevoerd door instituten als de OESO die mijlenver afstaan van de dagelijkse praktijk in de landen waarover zij oordelen. Het idee dat je vanuit een ivoren toren kan oordelen op basis van veels te algemene statistische gegevens, daar geloof ik helemaal niet in.
-
Heeft het e.e.a. ook niet te maken met de zesjes-cultuur die in Nederland op de universiteiten en scholen heerst? Een diploma is nog geen garantie voor geschiktheid op de arbeidsmarkt, zeker als universiteiten betaald krijgen per afgeleverde diploma binnen een bepaalde termijn en niet noodzakelijkerwijs voor gekwalificeerde toekomstige werknemers...
-
Eline W, do 09 september 2010 15:44
in reactie op Henk-Jan Mielke
Reageer op Eline
Wat er bedoelt wordt met die zesjes cultuur weet ik niet. Het is zeker zo dat er een hele grote groep studenten is die met een zes genoeg neemt en geen niet echt veel doet. Maar is dit in de landen om ons heen dan niet zo?
Ik ben zelf van mening dat we heel snel in het (hoger)onderwijs moeten investeren, maar daarmee zeg ik niet dat het hoger onderwijs nu slecht is. Verder lijkt het me sterk dat (op universiteiten) het niveau omlaag gaat, ik weet niet of er onderzoeken naar gedaan zijn (ik hoor het graag als het zo is), maar aangezien het curriculum van universiteiten voor de meeste studies al jaren hetzelfde is zijn niveaudalingen moeilijk te realiseren. Verder is het niveau van afgestudeerde WO studenten moeilijk te meten. Maar nogmaals, als ik het mis heb hoor ik het graag.
Van het HBO weet ik het niet, daar zou je stelling (voor sommige populaire studies) best wel eens plausibel kunnen zijn.
-
Op het eerste gezicht is de studie gebaseerd op werkloosheidscijfers en levenslang totaalinkomen.
Mensen met 20+ uren banen komen als ik het goed heb niet meer terug in de werkloosheidscijfers.
Het kan dan heel goed zijn dat de Nederlandse hogeropgeleide gewoon wat minder uren werkt voor een comfortabeler leven (minder geld maar meer tijd). In plaats van te stressen voor een topinkomen en dat dan uit te geven aan meer luxe die niet of nauwelijks meer voldoening geeft (zeker niet als het eerst nog de stress moet compenseren).
-
Opvallende politieke kleuring in het Trouw-artikel...
Staat in de eerste versie van het artikel nog: "Wel moet daarbij worden aangetekend dat studiefinanciering niet in alle landen gebruikelijk is." In de huidige versie is deze nuancering verdwenen...
Relatief betalen Nederlandse studenten dus helemaal niet zoveel collegegeld, maar dat wordt nu weer weggelaten!
-
Ja...het is wel waar, maar ik denk dat het loon nog niet het grootste probleem is. De meeste studenten die ik spreek vinden het een best loon. Maar de studie schuld is waar veel bang voor zijn, het is een beetje een raar iets dat we en een lager loon vergeleken met anderre landen, en een studie schuld, en dat ze in hogere belastingschalen vallen. Dat klopt gewoon niet, dus ik ben eigenlijk voor het afschaffen van de leningen (tot zekere hoogte). Maar ik begrijp ook wel dat dat problemen met zich mee brengt, en dat dat louter gedacht is vanuit een utopisch beeld van de maatschapij. Maar er moet toch een andere oplossing zijn dan mensen opzadellen met 10000en euros schuld? Een oplossing die EN ervoor zorgt dat mensen er niet te lang over doen (met redelijk uitstel natuurlijk toegestaan want voor erge ziektes en dergelijke kan je niet voor zijn) en toch mensen niet met een schuld laat opdraaien.
-
Vraag me af welke studierichting dat clubje meiden gekozen heeft : "exotisch dansen op cruise schepen" of zo ?
-
In Nederland hou je zelf relatief weinig over aan een universitaire studie. Maar daar staat volgens het onderzoek wel iets tegenover:
"De Nederlandse overheid investeert, net als de studenten, zelf ook flink. Deze investering wordt er ruimschoots uitgehaald, omdat Nederlandse studenten later veel belasting betalen in vergelijking met andere landen. Nederland zit hier met een nettowinst per student van 81.000 euro juist weer ver boven het Oeso-gemiddelde (67.000 euro)."
De kop had dus ook kunnen luiden: "Opbrengst universitaire studie grotendeels weggenivelleerd"
De VVD-variant: "Universitair geschoolden in Nederland worden beroofd"
Of de SP-variant: "Universitair geschoolden in Nederland zijn buitengewoon solidair"
-
Maar universitair studenten zijn toch allemaal rijkeluiszoontjes die de advocatuur ingaan? de kop zou moeten zijn "nivellatie bijna compleet, maar universitair verdient nog steeds veel teveel. Revolutie!"
Ach, vanaf 30 tot 100K bruto, daar merk je netto niet zo heel veel van met de oplopende schalen. Daarna wordt het weer interessant.
-
Piet de Geus, do 09 september 2010 12:01
in reactie op Hjalmar Hoort
Reageer op Piet
"Ach, vanaf 30 tot 100K bruto, daar merk je netto niet zo heel veel van met de oplopende schalen. Daarna wordt het weer interessant."
Waar baseer je dat op? Boven de 100K zou je toch vooral te maken moeten hebben met vennootschapsbelasting en dividendbelasting en niet met belastingschijven.
-
precies. vandaar dat het dan weer interessant word. dividend is overigens verrekenbaar met inkomens + vennootschap belasting dacht ik. vennoot is 20/22 dacht ik, dividend is 15 oid. Dan nog betaal je veel, maar goed: als starter zie je tussen 30 en 100 je bruto wel hard stijgen, maar je netto niet zo veel: dat is meer waar ik op doel .
-
Piet de Geus, do 09 september 2010 20:04
in reactie op Hjalmar Hoort
Reageer op Piet
"dividend is overigens verrekenbaar met inkomens + vennootschap belasting dacht ik"
Verkeerd gedacht. Je betaalt over de eerste twee ton belastbare winst 20,0% en over de rest 25,5%. Vervolgens over uitgekeerd dividend nog eens 15% dividendbelasting. Bij elkaar dus 35 tot 40,5%, wat wonder boven wonder zo'n beetje overeenkomt met wat iemand in loondienst met een vergelijkbaar inkomen netto aan belasting betaalt (dus na alle aftrekposten en vrijstellingen).
De belastingdienst weet wat ze van je wil hebben en linksom of rechtsom krijgen ze dat ook wel. Het interessante is echter dat je die dividendbelasting pas betaalt als je het geld uit de zaak haalt (het is dus een uitgestelde belasting): zolang je dat niet doet kun je het gebruiken om rendement mee te behalen. Waar je vervolgens uiteraard ook weer belasting over betaalt, dus ook de belastingdienst heeft er belang bij dit geld in de markt te laten.
-
Nou, doe mij die 70.000K bruto er dan maar bij!!! Ga ik toch anders wonen hoor :p
-
Rob Geurtsen, do 09 september 2010 11:42
in reactie op Piet de Geus
Reageer op Rob
Kijk Piet, dank voor die informerende reactie en de conclusie is dat studiefinanciering alleraardigst is ingebed in de Nederlandse context.
Hebben die vaak verguisde politici het toch niet zo slecht gedaan dus.
-
Piet de Geus, do 09 september 2010 12:13
in reactie op Rob Geurtsen
Reageer op Piet
"de conclusie is dat studiefinanciering alleraardigst is ingebed in de Nederlandse context"
Ja, en? Daar staat een opmerkelijk hoog collegegeld tegenover, dus dat geld vloeit deels weer terug.
"Hebben die vaak verguisde politici het toch niet zo slecht gedaan dus."
Wat een rare conclusie. De kosten van het onderwijs zijn in Nederland enorm gestegen, terwijl het niveau is gedaald. Daarbij zijn ook nog eens de kosten van lage opleidingen het sterkst gestegen: een mbo-diploma ongeveer een ton, een universitair diploma slechts een kwart meer. Dan doe je als politiek toch iets verkeerd.
Ben je bekend met de "politieke" invulling van Nederland kennisland? Het streven is dat de EU-bevolking voor de helft hoger opgeleid wordt, terwijl dat op een normale manier (de capaciteiten van de bevolking in aanmerking genomen) slechts een kwart kan zijn. De Nederlandse oplossing: de eisen zodanig laten zakken dat je de 50% haalt. Dat schiet lekker op: voor 100% is het diploma dan waardeloos.
-
We kennen de betekenis van het handgebaar van onze Zweedse studentes?
-
Dehnus Nörder, do 09 september 2010 10:58
in reactie op Heerlijk Helder Hoppe
Reageer op Dehnus
De meesten "throw the horns" metal gebaar, maar sommige doen het upyours gebaar of denken dat ze het peace sign/victory sign/japanse twee vingers omhoog sign doen ;), wat ik denk niet dat ze opzettelijk "UP YOURS!" naar de camera zouden doen hehe :).
-
is dat niet de ultieme droom van de den uyl niveleerders ?
kijk het is natuurlijk vertekend
immers er zijn een hele hoop studies waar gewoon geen geld mee te verdienen is, sterker nog waar geen baan mee te vinden is, iemand die kunstgeschiedenis oid studeert werkt een jaar na afstuderen gewoon op basis van vwo diploma op een kantoor. Neem aan dat het aantal filosofen wat goed geld verdient ook niet zo groot is en ga zo maar door.
-
HOHOHO!(en nee ik ben niet de kerstman), dit gaat ook om rechtse ideeen om het onderwijs duurder te maken. Hierdoor krijgen mensen netto gezien ook minder terug. maar goed, het is zo makkelijk om de anderre partij de schuld te geven een probleem. Iets wat links ook altijd doet met rechts. Gewoon kortzichtig.
-
Ton evertsen, do 09 september 2010 12:33
in reactie op Dehnus Nörder
Reageer op Ton
de netto opbrengst v de bruto opbrengst is een ander probleem, namelijk ene belastingprobleem
-
Opvallend verschil ook, tussen mannen en vrouwen!
Er is nog wel wat te doen.
-
Eline W, do 09 september 2010 10:21
in reactie op Peter van Eck
Reageer op Eline
Dar verschil tussen mannen en vrouwen zal niet alleen uit discriminatie komen hoor. Het grootste gedeelte heeft waarschijnlijk met studiekeuze en ambitie temaken. Ik zit nu in het Ov opweg naar Universiteit, argumentatie volgt vanmiddag.
-
In Nederland ben je als VMBO-er ook al student. Hier verdient een metselaar meer dan een docent en een ontvangt een enkele voetballer evenveel geld voor een balletje trappen als alle kunstenaars van een middelgrote stad bij elkaar verdienen.
-
Die voetballer doet dat tenmiste ongesubsidieerd, maar dat terzijde. Waarom zou een metselaar niet meer mogen verdienen dan een leraar, ik denk dat het in ieder geval lichamelijk een stuk zwaarder is.
-
In Amerika ook hoor, hier voelen de UNI studenten alleen dat ze zich moeten afzetten en dat zij zoveel beter zijn dan anderren. Het is namelijk zo gauw je volwassenen onderwijs volgt dan ben je student. Het niveau zou hier eigenlijk niet op van toepassing moeten zijn omdat het nu niet echt een officieele titel is.
-
Eline W, do 09 september 2010 19:08
in reactie op Dehnus Nörder
Reageer op Eline
Misschien komt dat wel door het belachelijke niveau van het vmbo. Als ik een vmbo basis of kader wiskunde examen bekijk (wat overigens onder groep 8 niveau lijkt te zijn), en dan op internet reacties van mensen lees dat ze het gigantisch moeilijk vonden. Hun kennis en vaardigheden zijn dus achteruit gegaan op het vmbo, ik kan me gewoon niet voorstellen dat die mensen op het MBO wel iets leren.