24 januari 12 06:42 Reageer (104) Leven RSS

Nederlandse subsidie voor megastallen Russische miljardair Abramovitsj

Steenrijke Chelsea-eigenaar krijgt subsidie van Bleker om megastallen in Rusland te bouwen... 90 miljoen euro was eigenlijk bedoeld voor ontwikkelingshulp aan kleine boeren...

De russische miljardair Abramovitsj en onder andere multinational Nutreco strijken miljoenen euro's subsidie op van het ministerie van Landbouw en uit het potje voor Ontwikkelingssamenwerking. Dat blijkt uit onderzoek van Wakker Dier dat Tros-Radar gisteren presenteerde.

Volgens het rapport subsidieert de Nederlandse overheid al jaren de bouw en uitbreiding van megastallen in het buitenland. Zo droeg Den Haag tussen 2006 en 2011 voor 750.000 euro bij aan de uitbreidingsplannen van Omsky Bacon van 250.000 naar een half miljoen varkens. Omsky Bacon is een dochterbedrijf van miljardair Abramovitsj. En de grootste varkensboer van Nederland, Van Genugten, kreeg 700.000 euro van ontwikkelingshulp voor de bouw van een grote varkensstal in Bosnië.

In Nederland is de megastal controversieel, er bestaat veel weerstand tegen vanwege de omstandigheden waarin de dieren zich bevinden. Volgens Stichting Wakker Dier betaalt de Nederlandse burger zonder het te weten mee aan de bouw van megastallen in het buitenland. De omstandigheden in die megastallen zouden nog slechter zijn.

Morgen discussieert het parlement opnieuw met staatssecretaris Bleeker over megastallen.

Wakker Dier: Overheid subsidieert megastallen

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (104) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Gerwin van Eersel, wo 25 januari 2012 00:39 Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Ik begrijp het wel hoor, in de side-letter van deze deal staat dat Abramovic voortaan met privejets het vervoer van vriendin Bleker naar Blekers dienst-uitjes regelt, heeft Bleker daarover geen gezeur meer, goede deal toch?

  • Bert De Jong, wo 25 januari 2012 00:31 Reageer op Bert

    Bert

    Rusland produceert meer graan dan dat de Russen zelf nodig hebben. Ze produceren echter minder vlees en zuivel dan dat ze nodig hebben. Dit moeten ze dus invoeren uit onder andere Europa en Brazilie.

    Nu zijn Poetin en Medvedev honderden miljoenen aan het investeren in Rusland om de veehouderij te bevorderen. Die 750.000 euro uit Nederland is 'peanuts' vergeleken met de subsidies die Rusland zelf uittrekt voor het stimuleren van de produktie van vlees en zuivel.

    Het is echter wel een mooie 'kruiwagen' voor het Nederlandse bedrijfsleven om een graantje mee te kunnen pikken van deze enorme berg Roebels. De toeleverende bedrijven in de agrarische sector uit Nederland lopen namelijk voorop in kennis en kwaliteit. Hiervoor zijn de Russen erg dankbaar, dit komen ze namelijk nogal te kort. Alles komt uiteindelijk weer ten goede aan de Nederlandse staatskas via belastingen.

    Prima toch? Alleen hadden ze het beter geen ontwikkelingshulp kunnen noemen.

  • Anja Lodewijks, wo 25 januari 2012 09:20 in reactie op Bert De Jong Reageer op Anja

    Anja

    Voor geld dat stom is, praat ik recht wat krom is.

    Niets nieuws.

  • David Beekman, di 24 januari 2012 18:35 Reageer op David

    David

    Dus als ik het goed begrijp is geld wat bedoelt is om arme mensen een menswaardig bestaan te geven, gebruikt om een paar (bevriende?) miljonairs wat extra toe te schuiven, dat ze verkrijgen via grootschalig dierenleed in een vorm waar men in Nederland in meerderheid tegen is.

    Politici zijn wel vaker niet de meest betrouwbare en oprechte mensen, echter de hierbij betrokken politici zijn werkelijk iedere morele grens gepasseerd.

  • Pepijn Nostrinite, di 24 januari 2012 16:36 Reageer op Pepijn

    Pepijn

    Heel normaal, de overheid verkwanselt altijd geld, omdat ambtenaren de waarde ervan nooit hebben geleerd. Het apparaat is zo groot en complex dat controle ook bijna niet meer mogelijk is. Dit is slechts een klein voorbeeld. Mislukte overheidsprojecten en verkwisting zijn aan de orde van de dag. Berust er nou maar in.

  • Mostafa Mouktafi, di 24 januari 2012 15:42 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Heeft hier Blekr eigen belang die wij niet weten?
    Had niets gekregen van die Abraham in het Nederlands?
    Zo nee, Oh wat lief van Bleker! Aaaaaaaaaaa! Lieverdddd!

  • het geweten, di 24 januari 2012 14:55 Reageer op het

    het

    Waarom is héél links Nederland in alle staten???
    Zo gáát het al eeuwen, kijk maar naar het ontwikkelinghulp das ook een uitvinding van links.
    Word ook belastinggeld, opgebracht door u en ik over de grens gegooid ter meerdere glorie van WIE eigenlijk??
    PUNT

  • Dr. Strangelove, di 24 januari 2012 15:45 in reactie op het geweten Reageer op Dr.

    Dr.

    "Waarom is héél links Nederland in alle staten???"

    heel nederland is in alle staten omdat we met ons allen een russische miljardair en zijn nederlandse toeleveranciers blijken te spekken onder het mom van 'ontwikkelingshulp'.

    "Zo gáát het al eeuwen, kijk maar naar het ontwikkelinghulp das ook een uitvinding van links."

    ontwikkelingshulp 1.0, het helpen van anderen om zichzelf te helpen, was inderdaad een sociaal idee. ontwikkelingshulp 2.0, de belastingbetaler verleiden met zielige foto's om de eigen economie van staatssteun te voorzien, is een uitvinding van zogenaamde 'minder overheid' liberalen.

    eerloosheid, de aanhoudende persoonlijkheidsstoornis van leidinggevend nederland.

  • Amarinde Bovendorp, di 24 januari 2012 15:56 in reactie op het geweten Reageer op Amarinde

    Amarinde

    Omdat "Links" Nederland het geweten is?

    Wel wil ik u bedanken voor uw mooie compliment.

    "Ontwikkelingshulp is een linkse uitvinding"

    Hier zegt u feitelijk dat medemenselijkheid alleen onder links georiënteerden voorkomt.

  • het geweten, di 24 januari 2012 20:29 in reactie op Amarinde Bovendorp Reageer op het

    het

    Ontwikkelingshulp is medemenselijkheid?? ;-)
    Door het geven van ontwikkelingshulp ontneem je de bevolking aldaar zijn eigen verantwoordelijkheid.
    Je maakt er een zombie van, zo`n zombie wacht op gezette tijden af tot dat de westerling komt met de grote zak met geld.
    En zodra de zombie het geld binnen heeft gaat deze weer in slaapstand, en komt alleen in actie zodra hij/zij wat nodig heeft.
    Kortom je verwoest mensen levens, en zet dat land honderd jaar terug in de tijd.
    Punt.

  • Joop Schouten, di 24 januari 2012 14:47 Reageer op Joop

    Joop

    Mega-miljardair Abramovitsj kan eigen mega-stallen niet betalen dus springt megallul Blekers bij met mega-bedragen uit onze belastingpot vol mega-schulden teneinde nieuwe mega-virussen te kweken om de pharmaceutische industrie mega-vaccins te laten ontwikkelen die weer mega-ontwikkelingsonkosten met zich meebrengen die ook gesubsidieerd worden met mega-bedragen waardoor de vaccins weer mega-duur worden.

    Poe hee.
    Apart.

  • kees boer, di 24 januari 2012 14:31 Reageer op kees

    kees

    Leveren deze subsidies die gegeven zijn dan ook nog wat op voor de nederlandse staat? En waarom kan dat geld niet gewoon in nederland blijven om onze eigen boeren en tuinders kwekers die door omstandigheden in de problemen zijn gekomen een financieele injectie te geven ?

  • Gerrit Zeilemaker, di 24 januari 2012 14:28 Reageer op Gerrit

    Gerrit

    Duidelijk is dat deze subsidies ongewenst zijn, onmiddelijk stopgezet moeten worden en teruggeeist. Voor vervuilende megastallen en slechte behandeling van dieren is in dit land geen meerderheid. Het is sterk de vraag of uberhaupt aan de subsidiecriteria is voldaan.
    Een andere kant van de zaak is dat dit een typisch staaltje van loserskapitalisme is; klagen over de overheid, maar wel miljoenen opstrijken en waarschijnlijk elders de laagste belasting opzoeken.

  • Anja Lodewijks, di 24 januari 2012 14:22 Reageer op Anja

    Anja

    Wee o wee, gij kwistziek geboefte!

    Ook in Nederland regeert de overheid volgens het penny wise, pound foolish principe.
    Naast het eeuwig moeten terugdringen van het begrotingstekort, met een beetje hier en een beetje daar en waarbij het meest logische juist stuk wordt bezuinigd, wordt het geld als vanouds natuurlijk aan de andere kant met giga bedragen eenvoudig uitgegeven aan zaken die voor de Nederlandse burgers in het algemeen totaal niets toevoegen.

    Dit in tegenstelling tot het rijke doch armzalige geboefte, dat graag van elke gelegenheid gebruik maakt om aan hun hebzuchtig bestaan nog wat extra's te kunnen toevoegen. Wat juiste contacten leggen en voilá.

    Ons belastinggeld wordt goed misbruikt.

  • Jim Davis, di 24 januari 2012 14:15 Reageer op Jim

    Jim

    O, ik hoop toch zo dat het CDA deze man als leider kiest, teneinde voorgoed af te zijn van die lui.

  • Michel Reiziger, di 24 januari 2012 13:51 Reageer op Michel

    Michel

    Ik presenteer u: de nieuwe leider van het nieuwe CDA - Henk Bleker

    Ik citeer alvast zijn personal slogan:

    "Ga er een beetje ontspannen mee om, vrienden!"

  • Heinz Brauswasser, di 24 januari 2012 13:48 Reageer op Heinz

    Heinz

    Laten wij gewoon eerlijk blijven en wie de eer toekomt die krijgt die.
    Dat geldt ook voor Bert koenders (pvda) die als dank een baan bij de VN heeft gekregen. Ik ben geen fan van Boer Henk. Maar dit is wel het bordje van Bert Koenders en de PVDA.

    In 2007 kwam Bert Koenders onder vuur te liggen over de gunning van een opdracht aan het organisatiebureau BKB, geleid door zijn partijgenoten Lennart Booij en Erik van Bruggen.
    Net als het CDA en de VVD, zorgt ook de PVDA goed voor hun kameraden. Is het gek dat PVDA-ers verhuizen naar de SP. Wij zijn niet gek.

  • Gandalf the Grey, di 24 januari 2012 15:38 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Gandalf

    Gandalf

    Ik had je willen complimenteren met je openingszin maar dat mag niet

  • Gandalf the Grey, di 24 januari 2012 15:57 in reactie op Gandalf the Grey Reageer op Gandalf

    Gandalf

    Was bestemd voor Anja Lodewijks

  • snert :, di 24 januari 2012 13:40 Reageer op snert

    snert

    SCHANDE !!

  • Ruud Wiemer, di 24 januari 2012 12:30 Reageer op Ruud

    Ruud

    De maat is vol brekebenen Bleker en Knapen moeten eindelijk eens opstappen. Dit is wanbestuur.

  • Gandalf the Grey, di 24 januari 2012 12:23 Reageer op Gandalf

    Gandalf

    Ik ben de verbazing al wat langer voorbij.

    Zo keek ik gisteren naar een de uitzending van de Slag om Nederland hoe er miljoenen subsidies naar de ROC gaat. De subsidie wordt echter niet gebruikt om het onderwijs beter te maken, wordt ook niet gebruikt om met goede leraren beter onderwijs te geven en wordt al helemaal niet gebruikt om te investeren in leermiddelen.

    Nee de subsidies worden gepot om kekke schoolgebouwen neer te zetten.

    Zie "de school als vastgoedmagnaat".

    http://programma.vpro.nl/deslagomnederland/afleveringen/aflevering2.html

  • Frank Lenssen, di 24 januari 2012 12:48 in reactie op Gandalf the Grey Reageer op Frank

    Frank

    Het drama van onze tijd, goed neergezet. Het is een epidemie: wethouders die liever hun naam aan prestigieuze bouwprojecten verbinden, dan al dat geld ten goede van de samenleving aan te wenden. Amusementsparken die al vóór de opening gedoemd zijn (zie de 'Floriade' bij Venlo). De lijst is lang en diep triest.

    Steden, ook kleine, lijken allemaal wel kosmopolitische koortsdromen te hebben, en de kant van Frankfurt, Londen, of Shanghai op te willen. Zeer hoge, rijkelijk van glas voorziene en uitzinnig verlichte kantoorcomplexen, woontorens waarvan de schandalig dure appartementen bij nader inzien onverkoopbaar blijken, wie zoekt vindt ze op heel veel plaatsen.

    Veel mensen op verantwoordelijke plaatsen zijn de weg helemaal kwijt, door overmoed, ijdelheid, en narcistische wanen.

    Is het toeval dat zulk een situatie perfect past bij het neoliberalisme? Natuurlijk niet. De neoliberaal leeft zelf in illusies, in fata morgana's. Hij/zij denkt dat rijk zijn het belangrijkste is in dit leven, en dat geld hem/haar tegen alle tegenslag zal beschermen, en heeft totaal lak aan andere mensen. Villa, patsersauto (ach, drie auto's is soms niet eens genoeg...), en liefst in een 'gated community' wonen, om de realiteit van het leven te ontlopen, elke dag weer. De neoliberaal is de prototypische proleet van de Miljonair Fair. Men kan hem/haar haten, of beklagen, maar van hem/haar houden, dat kan niet.

  • Piet Monster, di 24 januari 2012 13:44 in reactie op Frank Lenssen Reageer op Piet

    Piet

    De neoliberaal als de nieuwe grote zondebok, de Jood van onze tijd als ik de linkse reageerders mag geloven. Verantwoordelijk voor het kwaad in onze maatschappij en de oplossing is simpel: Haal het neo liberalisme weg en de maatschappij verandert in een paradijs.

  • Frank Lenssen, di 24 januari 2012 14:22 in reactie op Piet Monster Reageer op Frank

    Frank

    Ja, je oplossing, daar ben ik het volkomen mee eens. Goede remedie.

    Dat van die Jood, dat laat ik dan maar even voor jouw rekening. Er is geen enkele parallel tussen de door Hitler vervolgde joden en de neoliberalen van vandaag de dag. Wél toon je ongewild aan dat rechtse mensen last hebben van extreem veel zelfmedelijden, en niet in staat zijn de gevolgen van hun eigen waanzinsideologie onder ogen te zien. Da's eigenlijk ook wel weer een verdienste, vind ik.

  • Piet Monster, di 24 januari 2012 14:32 in reactie op Frank Lenssen Reageer op Piet

    Piet

    die durf ik best onder ogen te zien, durft U dat ook van Uw eigen politieke stroming? En nee, ik geloof niet in zaligmakende systemen, of ze nu liberaal of socialistisch zijn. Het is een uiting van zeer beperkt denken om alles aan 1 verschijnsel toe te schrijven.

  • Anja Lodewijks, di 24 januari 2012 14:38 in reactie op Piet Monster Reageer op Anja

    Anja

    Haal het neo liberalisme weg en de maatschappij verandert in een paradijs.
    Dat paradijs zal nog wel even duren, maar de maatschappij knapt er zeker weten gelijk van, mits ze niet worden vervangen door nieuwe groep onbereikbare houten klazen.

  • Frank Lenssen, di 24 januari 2012 15:27 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Frank

    Frank

    Anja, wil je met me trouwen?

  • Anja Lodewijks, di 24 januari 2012 15:54 in reactie op Frank Lenssen Reageer op Anja

    Anja

    : )))

  • Gandalf the Grey, di 24 januari 2012 15:56 in reactie op Frank Lenssen Reageer op Gandalf

    Gandalf

    Nou, dan kan ik wel inpakken

  • Anja Lodewijks, di 24 januari 2012 17:18 in reactie op Gandalf the Grey Reageer op Anja

    Anja

    Grapjassen : ))) (Ik bloos ervan).

  • Gandalf the Grey, di 24 januari 2012 18:03 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Gandalf

    Gandalf

    Niet blozen Anja, ik denk en ik verwacht dat je hier breed gewaardeerd wordt.

    Beschouw het maar als een verkapt compliment.

  • Wou Ter, di 24 januari 2012 11:54 Reageer op Wou

    Wou

    Die Koenders, wat een boefje! Toont maar weer eens aan dat er prima gesneden kan worden in de ontwikkelingshulp.
    (wat doet Bleker op de foto?)

  • Henk Johan Faber, di 24 januari 2012 12:29 in reactie op Wou Ter Reageer op Henk Johan

    Henk Johan

    Dit kabinet zit er sinds half 2010, dus de subsidie uit het jaar 2011 was "van Bleker". Ben het trouwens wel met je het afkunt leiden naar Koenders.

  • Amarinde Bovendorp, di 24 januari 2012 13:57 in reactie op Henk Johan Faber Reageer op Amarinde

    Amarinde

    Tel daarbij dat dit kabinet 350 miljoen reserveert voor de komende 4 jaar en zij niet kort op deze PSI subsidie aan multi miljardairs.

  • johan n., di 24 januari 2012 13:26 in reactie op Wou Ter Reageer op johan

    johan

    Ja, meent U dat nou?
    Wilt U wel zo vriendelijk en slim zijn even te kijken wie er in al die tijd minister of staatssecretaris van ontwikkeling zijn geweest.
    En , dat gezien hebbende, denkt U dan nog steeds dat de PvdA daaraan helemaal alleen schuldig is?
    Ja??

    I rest my case.

  • MILOW RAMBALDI, di 24 januari 2012 11:38 Reageer op MILOW

    MILOW

    Vandaar die opmerking van Bleker gisteren over de nieuwe Virus:
    Hij gaat persoonlijk naar die landen toe zegt hij om exportverbod te verwijderen. meneer weet waar hij over praat. even een reisje maken met zijn vriendin op kosten van de belastingbetaler en wat subsidie geven aan die landen en het verbod wordt opgelost. god mag het alleen maar weten wat hij in zijn eigen zak steekt. en dan zijn de grieken, de Iraniers, die Italianen, die polen, die Amerikanen, die Spanjaarden, die ............ corrupt, maar what about die Nederlanders....

  • Frans Akkermans, di 24 januari 2012 11:30 Reageer op Frans

    Frans

    Ik reageer op een onjuiste voorstelling van zaken en op pesterij. Als joop.nl de rol van een ministerie verzwijgt dat in handen was van een PvdA'er zeg ik daar iets van.
    Ik vind overigens weinig mis met die subsidieregels. Koenders (PvdA) heeft een verstandig beleid uitgestippeld:

    "Nederlandse bedrijven krijgen meer mogelijkheden om in ontwikkelingslanden te investeren.

    Dat heeft minister Koenders (Ontwikkelingssamenwerking) bekend gemaakt tijdens de viering van het tienjarig bestaan van het Programma Samenwerking Opkomende Markten (PSOM) in Rotterdam. 'Uitbreiding van de samenwerking met het bedrijfsleven is belangrijk om economische ontwikkeling te stimuleren in ontwikkelingslanden en armoede te bestrijden', aldus Koenders.

    De minister roemde de daadkracht en het doorzettingsvermogen van Nederlandse bedrijven in ontwikkelingslanden. Sinds 1998 zijn vijfhonderd projecten gestart in vier regio’s (Afrika, Azië, Latijns-Amerika en Oost Europa) in 49 landen. Zeventig procent van de projecten slaagt. 'PSOM levert een essentiële bijdrage aan de ontwikkeling van de private sector in ontwikkelingslanden en het creëren van werkgelegenheid. Ik ben een fan van PSOM. In alle ontwikkelingslanden waar ik kom is het één van de meest succesvolle programma’s', volgens Koenders.

    Koenders is van mening dat de opkomst van nieuwe landen als India en China en de hoge olie- en voedselprijzen om een verdergaande krachtenbundeling vraagt met het bedrijfsleven. Mede daarom wordt PSOM omgevormd tot het Private Sector Investeringsprogramma (PSI). Het nieuwe programma richt zich op innovatieve investeringen in alle 36 partnerlanden van Nederland, de minst ontwikkelde landen en arme landen waar kansen liggen voor de Nederlandse handel. Het budget voor het huidige programma wordt met 15 miljoen euro verhoogd, waardoor er voor PSI jaarlijks 70 miljoen euro beschikbaar zal zijn."

  • Frans Akkermans, di 24 januari 2012 13:14 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Frans

    Frans

    Een reactie op Alfred Blokhuizen, 9.44 uur.

  • Frank Lenssen, di 24 januari 2012 11:22 Reageer op Frank

    Frank

    'Das, was schon herunterfällt, soll man noch stoßen'

    (Friedrich Nietzsche)

    Dat denk ik eigenlijk best vaak, over ons kabinet, en de partij die dat clubje kneuzen steunt (en welke zelf kneus numero uno is.

  • Michiel Online, di 24 januari 2012 11:15 Reageer op Michiel

    Michiel

    geen andere woorden voor dan corrupt in de lelijkste zin van het woord

    dit is toch wel Neerlands' meest ranzige kabinet uit de geschiedenis

  • Donald Duck, di 24 januari 2012 12:44 in reactie op Michiel Online Reageer op Donald

    Donald

    "geen andere woorden voor dan corrupt in de lelijkste zin van het woord

    dit is toch wel Neerlands' meest ranzige kabinet uit de geschiedenis "

    Die regelingen waren er al veel langer en zijn misschien wel door de PVDA in het leven geroepen.

  • MILOW RAMBALDI, di 24 januari 2012 10:58 Reageer op MILOW

    MILOW

    Ik ben benieuwd hoe en of de kunstenaren die flink ontnomen worden van subsidie hier echt werk van gaan maken.
    laat zien wat ze waard zijn.

  • Jan B, di 24 januari 2012 10:52 Reageer op Jan

    Jan

    Corrupte zooi!

  • MILOW RAMBALDI, di 24 januari 2012 10:52 Reageer op MILOW

    MILOW

    Wij in Nederland zijn er goed in om de vinger naar andere landen te wijzen terwijl ons eigen land vol zit met corrupte politici.

  • Meta Foor, di 24 januari 2012 10:31 Reageer op Meta

    Meta

    *gierend (vd lach)*

    in oktober heeft Rusland de import uit NL van varkensvlees gestopt vanwege dreiging varkenspest;
    in 2009 zijn de Russische grenzen gesloten voor NL eieren;

    Bleekerd doet zijn uiterste best CDA te minimaliseren en de subsidie cultuur als hoogste prio voor de ''radicale middenpartij'' te stellen.

  • Jan Peters, di 24 januari 2012 10:26 Reageer op Jan

    Jan

    Ontwikkelingshulp komt nooit goed terecht. So what’s new? Er kan dus nog veel meer op bezuinigd worden.

  • Heinz Brauswasser, di 24 januari 2012 10:25 Reageer op Heinz

    Heinz

    Hiervoor moeten wij zijn bij BERT KOENDERS (pvda).

  • Dehnus Nörder, di 24 januari 2012 11:54 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Houdt toch eens op man, er is maar een boerenknuffel partij en dat is het CDA, en Bleeker staat er bekend om dat hij het niet zo nauw met ethiek neemt inzake subsidies.

    Kijk dat die man een jonge vrouw had zou mij een worst wezen (Moest hem al lang daarvoor niet en vind het ook een non argument tussen twee volwassenen), die ophef over hem was ook volkomen onzin. Maar dat hij zo vaak subsidie heeft misbruikt... is toch echt iets wat ik veel minder vind. Daar komt bij dat de man super arrogant is en gespeeld kwaad word/gaat janken.

    En dan geef jij weer de schuld aan de PVDA? Wist je dat ze in het buitenland al strontzat zijn van onze boeren en hun megastallen. Vraag in Duitsland maar eens in de kleine dorpjes, of in zweden.

  • Heinz Brauswasser, di 24 januari 2012 13:40 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Heinz

    Heinz

    Dat Bert Koenders van de pvda is, heb ik niet uitgevonden

  • Gaius S. Tranquilles, di 24 januari 2012 12:01 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Gaius S.

    Gaius S.

    Aha..een Minister zonder portefeuille is tandenloos en een soort assistent van de Minister en kan dus niks doen zonder dat de eindverantwoordelijke Minister (in dit geval die van BuZa) zijn fiat heeft gegeven. De Minister zonder portefeuille geeft bijvoorbeeld ook geen leiding aan een departement.
    Koenders' baas indertijd was Maxime Verhagen.
    Gesjoemel met landbouwsubsidies riekt ook een beetje naar het CDA moet ik zeggen. En wie was Minister van Landbouw? CDA'er Verburg!
    In dit geval kunt u echt alleen maar met het vingertje naar CDA'ers wijzen.

  • Heinz Brauswasser, di 24 januari 2012 14:06 in reactie op Gaius S. Tranquilles Reageer op Heinz

    Heinz

    Zullen wij binnen de eerlijkheid dan GEWOON zeggen CDA en PVDA.

    Er is een spreuk en die luidt : "DE HELER IS NET ZO SCHULDIG ALS DE STELER".

  • snert :, di 24 januari 2012 13:46 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op snert

    snert

    Ik bedoel dat ik het over de persoon Koenders met je eens bent, deze transactie komt volledig toe aan de bruine laarzen regering.

  • Frans Akkermans, di 24 januari 2012 10:24 Reageer op Frans

    Frans

    "Ook Nederlandse tuinders krijgen subsidie om bloemenkassen in Afrika op te zetten."

    Het kan geen kwaad als u zich eerst eens in dit onderwerp verdiept.
    http://edepot.wur.nl/176610

    "De Nederlandse overheid ondersteunt op verschillende manieren de ontwikkeling van sierteelt en groenteteelt in Ethiopië.
    De ministeries van Ontwikkelingssamenwerking en van Economische Zaken doen dit door het verstrekken van PSOM
    subsidies. Het Programma Samenwerking Opkomende Markten (PSOM) geeft ondernemers met investeringsplannen
    in opkomende markten financiële ondersteuning. Het gaat om pilot-investeringen van Nederlandse bedrijven die gaan
    samenwerken met een lokaal bedrijf, waarbij ongeveer de helft van de investering gefinancierd wordt door subsidie.
    Het moet gaan om nieuwe, innovatieve, niet marktverstorende activiteiten. Door deze subsidies zijn gestart - of wordt
    momenteel gewerkt aan het starten van – bijvoorbeeld een bedrijf voor de opkweek van young plants (Beekenkamp
    en Maranque Plants), een leliekwekerij (Klaver Heerhugowaard B.V en Tabor Herbs Plc), een freesiakwekerij (bollen en
    bloemen) (Kwekerij M. Hofland en Travel Ethiopia Ltd), een kwekerij voor boeketvullers (ter aanvulling op rozen) (Finflower
    Afrika B.V. en Mekiya Enterprise PLC), een rozenveredelingsbedrijf (Olij Roses Ethiopia) en een weefselkweekbedrijf (VCI
    31
    Nederland B.V en Tsega Asamere & Family International Trading PLC). De projecten leiden tot werkgelegenheid, er worden
    lokaal mensen bij opgeleid (kennisoverdracht), en er moet aandacht worden besteed aan onder andere milieu, keten en
    sociale aspecten (www.evd.nl).
    Ook het ministerie van LNV ondersteunt de ontwikkeling van sierteelt in Ethiopië actief. Het ministerie ziet sierteelt ontwikkeling
    als win-win situatie. Het leidt aan de ene kant tot economische ontwikkeling en geeft locale werkgelegenheid. Dit
    past in het nationale beleid om agro-industriële export te stimuleren. Aan de andere kant geeft het Nederlandse ondernemers
    de mogelijkheid om bloemenbedrijven te vestigen en een continue stroom bloemen te produceren voor afzet op de
    Nederlandse veiling. Zo is er de laatste jaren diverse malen een Nederlandse Tuinbouwhandelsmissie georganiseerd naar
    Ethiopië. Daarnaast gaf het ministerie de sector een flinke impuls door een nieuwe landbouwraad te installeren in Addis
    Abeba (Danse, 2007). In november 2009 heeft minister Verburg (LNV) een bezoek gebracht aan Ethiopië."

  • Frans Akkermans, di 24 januari 2012 11:19 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Frans

    Frans

    Reagerend op Jose van Leeuwen, hieronder om 9.38 uur.

  • Herman , di 24 januari 2012 11:28 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Herman

    Herman

    En met zeer tevreden werknemers.
    http://i.imgur.com/oZA63.jpg

  • Dr. Strangelove, di 24 januari 2012 10:23 Reageer op Dr.

    Dr.

    lobby jij voor ons gasproject, regelen wij een leuke subsidie voor je.

  • Jan Jansen, di 24 januari 2012 10:08 Reageer op Jan

    Jan

    Het cda en vvd staan aan de wieg van de win-win gedachte bij ontwikkelingshulp: niet de ontwikkeling van kansarmen in de 3e wereld staan in de picture, nee: graaiende ondernemers (zij hebben een zevende zintuig voor subsidies).

    Dit krijg je als je gristelijke schijnheiligheid en dubbelzinnigheid mengt met de mentaliteit van 'hale, hebbe, houwe...'.

  • Andy P, di 24 januari 2012 11:50 in reactie op Jan Jansen Reageer op Andy

    Andy

    Ach ja, liever ontwikkelingshulp wat gebruikt wordt om geld te verdienen dan ontwikkelingshulp wat gebruikt wordt om elkaar uit te moorden.

  • Mark Sinops, di 24 januari 2012 09:55 Reageer op Mark

    Mark

    Nu wordt er eens een keer niet bezuinigd en dan is het ook niet goed.

  • King Benzai, di 24 januari 2012 09:46 Reageer op King

    Wat zijn die politici die hieraan hebben meegewerkt een stelletje smeerlappen zeg. Neej jongens, iedereen moet meer betalen... Het gaat economisch zo slecht. Ja fuck als die politici ons belastinggeld aan dit soort bullshit uitgeven, ja, dan gaat het ons steeds slechter.

    Dit is maar het topje van de ijsberg. We betalen belasting voor nog veel meer van dit soort idiote projecten van zakkenvullende politici...

    Het verbaasd me niks dat de Berlusconi van de Nederlandse regering, Bleeker, hierbij betrokken is. Beiden zijn ware maffia figuren.

  • Wobbel van Baalen, di 24 januari 2012 09:46 Reageer op Wobbel

    Wobbel

    Kan zijn dat de vorige regering (ook CDA) hier schuldig aan is. Maar meneer Bleker kan dan nu toch ingrijpen. Mogelijk is hij er helemaal niet van op de hoogte en leest het nu ook pas. De man heeft het veel te druk laten we wat compassie met hem hebben.

  • jose van leeuwen, di 24 januari 2012 09:38 Reageer op jose

    jose

    Ook Nederlandse tuinders krijgen subsidie om bloemenkassen in Afrika op te zetten.Mensen werken voor een grijpstuiver en het milieu wordt verziekt,winsten gaan naar het NL bedrijf.

  • Hein Eken ., di 24 januari 2012 11:22 in reactie op jose van leeuwen Reageer op Hein Eken

    Hein Eken

    + bloemen worden evengoed op Aalsmeer geveild waardoor de prijs gigantisch zakt,nederlandse kwekers zijn de pineut kunnen nooit voor dat soort prijzen rozen kweken.
    In de tijd dat we nog achter de dijken zaten waren de meeste van ons aan het werk,verdienden we geld,nu doen we zelf weinig ,laten alles in het buitenland doen of door buitenlanders doen hebben een werkeloosheid van hier tot tokyo,leve de EU en globasisering.
    We helpen onze eigen midden-en kleinbedrijf naar de klote door alles aan buitenland uit te besteden.

  • jose van leeuwen, di 24 januari 2012 14:24 in reactie op Hein Eken . Reageer op jose

    jose

    Nederland verdient een hoop geld aan de in/uitvoer over de gehele wereld. Bloemen vanuit Afrika naar Aalsmeer en uitvoer naar gehele wereld.

  • Hein Eken ., di 24 januari 2012 17:16 in reactie op jose van leeuwen Reageer op Hein Eken

    Hein Eken

    De staat en een beperkt aantal mensen verdiend geld,de rest kan er met zijn armen over elkaar naar kijken.

  • Truus Beek, di 24 januari 2012 09:25 Reageer op Truus

    Truus

    Ik neem aan dat deze subsidie regeling niet in 2011 is uitgevonden maar zijn wortels in een eerder kabinet heeft.
    Dat zou ik graag willen weten Niet dat Bleker op dit moment politieke verantwoordelkijkheid heeft en dit soort subsidieregels dient aantepassen.

  • Heinz Brauswasser, di 24 januari 2012 09:23 Reageer op Heinz

    Heinz

    Ik denk dat alle ontwikkelingsgelden eens moeten worden bekeken en niet alleen de megastallen. Hetzelfde geldt ook voor de subsidiepotten.
    Ik denk dat wij ons de pleuris gaan schrikken. Ik denk dat er dan miljarden zoek zijn.

  • Bernie Whistler, di 24 januari 2012 09:16 Reageer op Bernie

    Bernie

    Bleker heeft zijn journalistieke 'contact' bij de NRC optimaal gebruikt om zich met een serie artikelen positief in de kijker te spelen. Vast in het zadel van zijn Little Pony ahw. Daar kan geen Jack de Vries tegenop. Die het trouwens zelf op de defensiematras veel te druk had met zijn majoor.

    Desalniettemin wordt mij nergens duidelijk wat het belang van Bleker zou zijn om een schat- en schatrijke Rus van miljoenen euro's aan Nederlands belastinggeld te voorzien. Tenzij een onderhandse deal...

  • Semolina Pilchard, di 24 januari 2012 10:14 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Semolina

    Semolina

    Enfin: 'Zo droeg Den Haag tussen 2006 en 2011....'

    Bleker? Neuh, Gerda Verburg en Cees Veerman.

  • - drammer -, di 24 januari 2012 10:55 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op - drammer

    - drammer

    Bertje Koenders behoort ook tot deze illustere lieden van linkse kunne.

  • Gaius S. Tranquilles, di 24 januari 2012 12:10 in reactie op - drammer - Reageer op Gaius S.

    Gaius S.

    'Bertje' Koenders was Minister zonder portefeuille opererend onder Verhagen. Echter dit subsidiebeleid waar RADAR gewag van maakt, duurt tot op de dag van vandaag voort, en dus zijn er wel wat meer mensen verantwoordelijk en verwijtbaar in dit verhaal.
    De schuld toespitsen op 1 Minister zonder portefeuille (NB!) is wel heel erg kortzichtig.

  • - drammer -, di 24 januari 2012 17:01 in reactie op Gaius S. Tranquilles Reageer op - drammer

    - drammer

    Dan heb jij mijn bijdrage niet goed begrepen. Het is een toevoeging op een voorgaande reaguurder.
    Dus van toespitsen is geen enkele sprake.

  • Frans Akkermans, di 24 januari 2012 20:29 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Frans

    Frans

    Dank voor deze onthullingen. U bent geen journalist van Privé of zo maar hoort zeker tot de welingelichte kringen merk ik.

  • Eline W, di 24 januari 2012 09:10 Reageer op Eline

    Eline

    Waarom doet dit kabinet het ene belachelijke ding na het andere? Dit moet stoppen.

  • peter h, di 24 januari 2012 09:47 in reactie op Eline W Reageer op peter

    peter

    Subsidie is verleend tijdens het vorige kabinet begreep ik...

  • Herman AS, di 24 januari 2012 10:08 in reactie op peter h Reageer op Herman

    Herman

    De aanvankelijke subsidie is verleend in 2006 (Balkende III), en voortgezet in het vorige kabinet.

  • Bert Pieneman, di 24 januari 2012 10:17 in reactie op Eline W Reageer op Bert

    Bert

    even lezen he, dit speelt vanaf 2006, en wie hebben er sindsdien allemaal in het kabinet gezeten > en dan met name op ontwikkelingshulp. ik krijg ineens de naam Koenders door............

  • het geweten, di 24 januari 2012 20:32 in reactie op Bert Pieneman Reageer op het

    het

    Heeft dezelfde voornaam...................Bert.
    Oftewel Sinterklaas Bert Koenders.( zo werd deze wel genoemd op de wandelgangen op het binnenhof ).
    Heeft meer dan een popartiest gevlogen, en zoveel airmiles binnen gehaald dat hij er honderd jaar van kan profiteren.

  • Flop Cohen, di 24 januari 2012 12:21 in reactie op Eline W Reageer op Flop

    Flop

    Lezen!

  • Frans Akkermans, di 24 januari 2012 09:02 Reageer op Frans

    Frans

    Joop.nl kan het niet laten om Bleker te pesten maar over deze zaak moet je toch echt bij het voormalige ministerie van ontwikkelingssamenwerking zijn. Een bolwerk van PvdA-ers.

  • Alfred Blokhuizen, di 24 januari 2012 09:44 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Alfred

    Alfred

    Grappig hoe je reageert. Volgens mij is het Tros Radar en niet Joop.nl die er mee komt en de PvdA krijgt gewoon altijd de schuld. Maakt niet uit wat er fout gaat, het is altijd de schuld van de PvdA. Het lijkt wel een nieuwe Godwin. Wat er ook gebeurt... het is altijd de schuld van de PvdA.

    Even gesteld dat het door de vorige minister was geregeld, dan was het nog een minister van een andere partij en niet een van de PvdA. De vorige minister van LNV was Gerda Verburg..... van het...... daar is ie.... CDA. Toevallig dezelfde partij als die van Bleker. Maar het maakt niet uit, want het is toch de schuld van de PvdA.

  • drs Zen, di 24 januari 2012 09:48 in reactie op Frans Akkermans Reageer op drs

    drs

    Doet de PvdA iets goeds voor de hardwerkende Nederlanders of Russen in dit geval, is het weer niet goed :-)

  • kees van eck, di 24 januari 2012 10:44 in reactie op Frans Akkermans Reageer op kees

    kees

    W8 even ... we hebben het over landbouwsubsidies en landbouwministers... een cda-bolwerk:)

    De hele gedachte dat we private ondernemingen sponsoren om een betaalbaar stukje vlees op ieders bord te krijgen, strookt niet met de liberale principes die dit kabinet op alle overige punten zo nadrukkelijk stipuleert.

  • Hugo Freutel, di 24 januari 2012 09:00 Reageer op Hugo

    Hugo

    Ontwikkelingshulp voor megastallen van rijke boeren, ontwikkelingshulp met afweergeschut in Afghanistan..... mooi er komt een duidelijke post in zicht waar flink op bezuinigt kan worden.

  • Roelf Turksema, di 24 januari 2012 08:57 Reageer op Roelf

    Roelf

    Het is een paardenhandelaar.....wat had je dan verwacht?
    Wheelen en dealen, hij komt er mee weg ook.
    Weet waar je op stemt.
    Zou de SP geld aan Abramovitsj geven?
    Ook een linkse hobby zeker......en dan nog varkensvlees, gatver.

  • Hein Eken ., di 24 januari 2012 11:26 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Hein Eken

    Hein Eken

    LEZEN, heeft helemaal niks met Bleker te maken.

  • Roelf Turksema, wo 25 januari 2012 00:39 in reactie op Hein Eken . Reageer op Roelf

    Roelf

    Poeh, inderdaad, ik ook Brutus, sorry.
    Maar het blijft een onbetrouwbare luie paarden handelaar.

  • Klaas Slager, di 24 januari 2012 08:57 Reageer op Klaas

    Klaas

    Het maakt op mij een krankzinnige indruk.
    Is dit weer een EU zegening ?

  • Jan Jansen, di 24 januari 2012 08:54 Reageer op Jan

    Jan

    Alles waar deze boer zijn klompen inzet gaat stinken.

    Dit is geen voutje, maar bewust beleid.....

  • Rene Janssen, di 24 januari 2012 08:07 Reageer op Rene

    Rene

    Niet te bevatten !!!! Als dit waar is dient Bleeker direct op te stappen.

  • Herman AS, di 24 januari 2012 09:00 in reactie op Rene Janssen Reageer op Herman

    Herman

    Nou, Bert Koenders (minister Ontwikkelingssamenwerking Balkenende IV), Maxime Verhagen (minister Ontwikkelingssamenwerking Balkende IV), Agnes van Ardenne (minister Ontwikkelingssamenwerking Balkenende III), Gerda Verburg (Minister van Landbouw, Balkenende IV) en Cees Veerman (Minister van Landbouw Balkenede III) hebben toch ook wel wat uit te leggen.

  • Klaas Slager, di 24 januari 2012 09:22 in reactie op Herman AS Reageer op Klaas

    Klaas

    Iedereen kan weten dat ontwikkelingshulp voornamelijk het Nederlandse bedrijfsleven dient, goedbetaalde Nederlandse adviseurs die Nederlandse bedrijven aan opdrachten helpen.
    Zo subsidieert de belastingbetaler het bedrijfsleven.

  • drs Zen, di 24 januari 2012 09:33 in reactie op Herman AS Reageer op drs

    drs

    Ontwikkelingshulp allemaal in het kader van ruim baan voor ons bedrijfsleven. Wat maken die achterlijke Afrikanen en toch weer een potje van en wat een weggegooid geld.

  • Tijl Uilenspiegel, di 24 januari 2012 08:05 Reageer op Tijl

    Tijl

    Les: Hoe maak ik vrienden volgens Bleker, CDA prominent?
    Antwoord: Geef bakken geld van een ander, van de belastingbetaler en verkoop dat met een mooi praatje.
    Natuurbehoud, ontwikkelingssamenwerking, innovatie, ieder praatje/antwoord is goed zo lang het maar een trend volgt.
    Les: Hoe verzeker ik mij als CDA prominent van een baantje na mijn politiek carriere?
    Zie opzet Bleker boven.
    Zie ook het hoofdstuk Verhagen en de vredesnmissie.
    Tip: medialessen op Italiaanse leest.

  • Anja Lodewijks, di 24 januari 2012 07:49 Reageer op Anja

    Anja

    En dit is nu onze samenleving! Zeer waarschijnlijk slechts een tipje van de sluier.
    Als Bleker hiermee wegkomt, is het echt heel triest gesteld met Nederland.

  • José Sijstermans, di 24 januari 2012 08:48 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op José

    José

    Het wordt hoog tijd voor een openbare site waarop vermeld staat welke bedrijven welke subsidies en fiscale voordelen krijgen.

  • de heer Meijerink, di 24 januari 2012 07:41 Reageer op de heer

    de heer

    In de politiek dondert het niet wanneer de subsidie is verstrekt maar wie er nu politiek verantwoordelijk voor is. Want die meneer/mevrouw kan de zaak stoppen en of laten voortduren.

  • peter h, di 24 januari 2012 08:32 in reactie op de heer Meijerink Reageer op peter

    peter

    Hoe kan je iets terughalen wat reeds gebouwd is?
    Tenzij hier sprake is van een voortdurende subsidie en niet van een eenmalige bijdrage...

    Weet iemand hoe dat hier precies zit?

  • peter h, di 24 januari 2012 07:24 Reageer op peter

    peter

    Wat ik gemist heb: uit welk jaar stamt deze subsidie? Gezien de staat van de stalen is dat toch alweer een paar jaar geleden?

  • peter h, di 24 januari 2012 07:35 in reactie op peter h Reageer op peter

    peter

    Stalen = stallen

    Autocorrect op een mobiel blijft irritant :-)

  • Alfred Blokhuizen, di 24 januari 2012 09:46 in reactie op peter h Reageer op Alfred

    Alfred

    Als het van een paar jaar geleden is, dan was het afkomstig van Gerda Verburg....... van het... CDA. Uhm .... toevallig een partijgenoot?

  • Ine Sessink, di 24 januari 2012 10:39 in reactie op peter h Reageer op Ine

    Ine

    Als je het hele artikel leest dan weet je wanneer die subsidie gegeven is, nl tussen 2006 en 2011. En zoals anderen al aangaven, dat was allemaal onder ministers van het CDA.

  • drs Zen, di 24 januari 2012 11:34 in reactie op Ine Sessink Reageer op drs

    drs

    Het lijstje onverlaten.

    voor 1965 geen
    1965-1967 Theo Bot (KVP)
    1967-1971 Berend Jan Udink (CHU)
    1971-1973 Kees Boertien (ARP)
    1973-1977 Jan Pronk (PvdA)
    1977-1981 Jan de Koning (CDA)
    1981-1982 Kees van Dijk (CDA)
    1982-1986 Eegje Schoo (VVD)
    1986-1989 Piet Bukman (CDA)
    1989-1998 Jan Pronk (PvdA)
    1998-2002 Eveline Herfkens (PvdA)
    2002-2003 geen (alleen staatssecretaris: Agnes van Ardenne (CDA))
    2003-2007 Agnes van Ardenne (CDA)
    2007-2010 Bert Koenders (PvdA)
    maart 2010-oktober 2010 Maxime Verhagen (CDA)
    vanaf oktober 2010 geen (alleen staatssecretaris: Ben Knapen (CDA))

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven