21 december 11 12:34 Reageer (21) Leven RSS

Scholieren demonstreren tegen 'ophokuren'

Minister Van Bijsterveldt legt scholen 1040-urennorm op. Scholen en leerlingen zijn er niet blij mee

Scholieren protesteren vandaag op het Museumplein in Den Haag tegen de zogenoemde 'ophokuren' van minister Bijsterveldt (Onderwijs). Ze denkt het onderwijs te verbeteren als leerlingen langer op school zitten. Lesuren die zijn uitgevallen moeten worden ingehaald en ook moeten scholen met maatwerkuren gaan werken die leerlingen extra ondersteuning kunnen bieden.

Als het aan Van Bijsterveldt ligt zitten scholen voortaan vast aan 1040 uur in plaats van 1000 uur. Zij denkt dat leerlingen er juist beter van worden, omdat ze ook meer inspraak krijgen in het onderwijsprogramma.

"Het LAKS drong aan op meer inspraak. Die krijgen leerlingen nu. Dan hebben ze zelf veel meer grip op ophokuren. Het LAKS moet nu deze handschoen oppakken. Scholieren en ouders kun-nen zich uitspreken tegen ophok¬uren in de medezeggenschaps¬raad en zij krijgen instemmingsrecht", zegt de minister in Metro.

Van Bijsterveldt vindt dat het LAKS niet de voordelen van de nieuwe maatregel laat zien. Maar scholen protesteren. De nieuwe regeling betekent voor hun een hogere werkdruk, terwijl docenten niet meer betaald krijgen.

Volgens het LAKS heeft Van Bijsterveldt het mis door te denken dat het onderwijs vanzelf verbetert als kinderen meer lesuren krijgen. In Finland bijvoorbeeld krijgen leerlingen maar 780 uur per jaar les, terwijl de kwaliteit van het onderwijs daar heel hoog is. Toch ziet de minister de leerlingen liever langer in de schoolbanken.

Over het feit dat leerlingen vandaag gaan staken zegt ze:

"Ze moeten het vooral zelf weten, maar ik zou niet naar het Museumplein gaan om te pleiten voor verslechtering. Je moet wel weten waarvoor je staakt."

Metro: Minister van Bijsterveldt: Scholier profiteert

cc-foto: Roel Wijnants

Ga je staken of blijf je thuis?: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (21) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Semolina Pilchard, wo 21 december 2011 16:02 Reageer op Semolina

    Semolina

    Ach, ze demonstreren omdat ze meer uren moeten maken.

  • Hannes Minkema, wo 21 december 2011 21:52 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Hannes

    Hannes

    Goed onderwijs is geen 'uren maken'. Goed onderwijs zijn echte lessen van echte docenten. Dat krijgen Nederlandse leerlingen veel te weinig. Het siert hun dat ze opkomen voor dat recht. LAKS staakt niet omdat leerlingen te lui zijn, maar omdat ze willen krijgen waar ze recht op hebben - en waarvoor in de plaats ze met ophokuren worden afgescheept.

    En dat door een last-minute ideetje van een PVV-Kamerlid, dat door de minister direct werd omarmd en als 'ononderhandelbare package deal' voorgesteld.

    Verpleegster Van Bijsterveldt is een ramp voor het onderwijs. Ze laat kwaliteit schieten in ruil voor goedkope kwantiteit. Terwijl nota bene in Europa een *duidelijk negatief verband* bestaat tussen leerresultaat en het aantal verplichte lesuren. Geen wonder: hoe meer geld besteed wordt aan véél lesuren en véél goedkope docenten, hoe minder geld er overschiet voor kwalitatief goede lessen door echte, gekwalificeerde leraren.

    De leerlingen krijgen nu voor meer dan 30% les van mensen die te weinig of geheel niet gekwalificeerd zijn voor de vakken die ze staan te geven. Dat zouden volwassenen nooit pikken van welke dienstverlener dan ook. Waarom zouden leerlingen dat moeten pikken? Die willen terecht dat Van Bijsterveldt haar prioriteiten anders legt.

  • Semolina Pilchard, wo 21 december 2011 22:31 in reactie op Hannes Minkema Reageer op Semolina

    Semolina

    Prima, helemaal mee eens. Maar is dat werkelijk de reden waarom leerlingen demonstreren? En, belangrijker, is het niet beter om meer middelmatige lessen te krijgen dan helemaal geen lessen?

  • Hannes Minkema, do 22 december 2011 00:47 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Hannes

    Hannes

    Ja, dat is de werkelijke reden waarom leerlingen demonstreren. Lees de website van het LAKS maar eens.

    LAKS is heel duidelijk: liever géén 40 lessen er bij dan 40 middelmatige lessen er bij ('ophokuren' zijn trouwens geen 'middelmatige lessen' maar een soort gedwongen huiswerkmaken onder begeleiding van de conciërge of een andere onbevoegde. Leerlingen zien prima in dat je scholen geen geld moeten laten weggooien aan onzinlessen - die moeten voor dat geld gewoon betere leraren kunnen werven die in kleinere klassen beter werk leveren.

    Waarom zouden we in godsnaam 20% boven het EU-gemiddelde gaan zitten met het verplicht aantal lesuren, terwijl als een paal boven water staat dat meer lesuren eerder afbreuk doen aan de onderwijskwaliteit dan dat zij er een bijdrage aan leveren?

    Het is een teken aan de wand dat Van Bijsterveldt stupide idée-fixes najaagt. En niet voor rede vatbaar is. Minister van Wetenschap? Mijn neus.

  • Stijn van Achter, wo 21 december 2011 14:16 Reageer op Stijn

    Stijn

    Laat de kinderen op school (verplicht) sporten tijdens hun ophokuren! Lost meteen het obesitas-probleem onder de jeugd op..

  • El Che, wo 21 december 2011 16:06 in reactie op Stijn van Achter Reageer op El

    El

    En wat doe je met de leerlingen die op dat moment sport hebben?

  • Stijn van Achter, wo 21 december 2011 17:13 in reactie op El Che Reageer op Stijn

    Stijn

    Ik snap je vraag niet. "Ophokuren zijn lesuren in het voortgezet onderwijs waarin scholieren verplicht op school aanwezig moeten zijn, maar waarin ze geen 'echte' les krijgen."

  • El Che, wo 21 december 2011 17:23 in reactie op Stijn van Achter Reageer op El

    El

    Een heel eenvoudige vraag. Als bepaalde leerlingen ophokplicht hebben, hebben andere leerlingen een gewoon lesrooster, inclusief sport. Met jouw plan moet je er eerst nog een sportzaal bij bouwen + nog een sportdocent extra aannemen. Wie betaalt dat? Deze huidige minister zeker niet. Die bezuinigt het hele onderwijs kapot.

  • Stijn van Achter, wo 21 december 2011 17:58 in reactie op El Che Reageer op Stijn

    Stijn

    Een idee omverwerpen is altijd makkelijk dan er een verzinnen. Maar om je bezwaren te beantwoorden: lichamelijke beweging kan ook gewoon buiten de school uitgeoefend worden, denk aan een bosloop o.i.d.

  • El Che, wo 21 december 2011 19:10 in reactie op Stijn van Achter Reageer op El

    El

    En dat moeten dan onze leerlingen zelfstandig doen, zonder begeleiding. Want deze voor deze extra uren komt er geen cent bij. Het moet met het bestaande docentenkorps gebeuren. Ik krijg de indruk dat jij echt niet weet hoe het er op een school aan toe gaat. Jij denkt dat alle docenten nog zeeen van tijd hebben. Nou dan kan ik je uit die droom helpen. Al het vet is al lang wegbezuinigd. Veel scholen functioneren op het kale bot. Er is geen ruimte meer voor wat dan ook. Overal wordt er noodzakelijk gekeken, hoe men dingen (wat men eigenlijk niet wil of eigenlijk niet kan) nog kan samenvoegen, om noodzakelijke lessen te kunnen uitvoeren.
    Nogmaals dit kabinet bezuinigt het onderwijs kapot. De docenten en de leerlingen zijn de dupe. Dit kan alleen maar slachtoffers opleveren.

  • Stijn van Achter, wo 21 december 2011 20:19 in reactie op El Che Reageer op Stijn

    Stijn

    Ik weet wel degelijk hoe het op scholen aan toe gaat en ben er inmiddels wel achter dat leraren de grootste mopperkonten van Nederland zijn.

  • Hannes Minkema, wo 21 december 2011 21:58 in reactie op Stijn van Achter Reageer op Hannes

    Hannes

    Ja, en ze hebben daartoe alle reden. Want wie zou niet 'mopperen' als je ziet hoe de kwaliteit in het onderwijs stelselmatig wordt ondermijnd, als leraren de grootste achteruitgang in arbeidsvoorwaarden beleven terwijl er nota bene een gigantisch lerarentekort is, dat wordt afgedekt door stiekem allerhande werklozen, zij-instromers en andere on- en ondergekwalificeerden maar voor de klas te zetten?

    Dat hoor jij te weten, want je wéét immers 'hoe het er op de scholen aan toe gaat'.

    OCW onder Van Bijsterveldt en Zijlstra gaat precies de kant op die evident *niet* werkt: sturen op 'output' met wrakke toetsresultaten en leraren via prestatieloon achter de wortel aan rennend, de stok vermijdend. Is in de VS rampzalig uitgepakt. Maar ja, de VS achternalopend zijn wij gedoemd die ramp hier nog eens te herhalen.

    In met afstand het beste onderwijsland van Europa, Finland, met de beste onderwijsresultaten, werken alléén uitstekend opgeleide leraren, die relatief weing maar goede lessen geven, zonder centrale toetsing en zonder onderwijsinspectie. Daar snappen ze dat goede, serieuze, gemotiveerde leraren de grote motor zijn achter Heel Goed Onderwijs. Leraren verdienen er nauwelijks meer dan in Nederland, maar hebben een werkbaar aantal lesuren waarbij ze kwaliteit kunnen leveren. Leerlingen hebben er véél minder verplichte lessen dan in Nederland en een véél langere zomervakantie.

    En ze leren er een stuk méér. Leg dat maar eens uit, met je gemopper over mopperende leraren.

  • El Che, wo 21 december 2011 22:09 in reactie op Stijn van Achter Reageer op El

    El

    http://www.youtube.com/watch?v=pkZfTrF5qvc

  • Jan B, wo 21 december 2011 14:02 Reageer op Jan

    Jan

    De minister heeft er voor te zorgen dat er genoeg docenten voor de klas staan zodat ophokuren niet nodig zijn. Ik was een redelijk makke leerling destijds maar als ik ooit 2 uur had moeten wachten op een laatste uurtje engels dan had ik gewoon de benen genomen.

  • Piet Devries, wo 21 december 2011 13:26 Reageer op Piet

    Piet

    Ik kan niet begrijpen hoe, terwijl de scholen de norm nu al niet halen, die zomaar verhoogd wordt.
    Het lijkt op doorwerken tot je 67e, ook een illusie.

  • Nieuw!: Veldman, wo 21 december 2011 12:51 Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    [In Finland bijvoorbeeld krijgen leerlingen maar 780 uur per jaar les, terwijl de kwaliteit van het onderwijs daar heel hoog is]

    Vaak aangekaart ; in Nederland hebben we de meeste uren ter wereld .
    Kwaliteit verbeter je niet met meer uren middelmaat .
    Laat die kinderen toch eens een keer met rust .
    Leren moet jezelf doen .
    En stop eens met die leerfabrieken.
    Een mens is geen machine

  • Robin Stegge, wo 21 december 2011 13:28 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Robin

    Robin

    Mee eens, misschien is het een idee om eens naar de kwaliteit van het onderwijs te kijken in plaats van het alleen maar langer en, in verhouding, minder productief maken van de dagen.

  • Henk Johan Faber, wo 21 december 2011 13:51 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Henk Johan

    Henk Johan

    Hebben ze in Finland ook 9 weken zomervakantie, herfst- en voorjaarsvakantie?
    Ik ken de cijfers niet maar ik ben in Polen en Duitsland geweest met uitwisselingen van school en zag dat ze daar toch vaak veel uren maakten.

  • Ginger Ted, wo 21 december 2011 14:30 in reactie op Henk Johan Faber Reageer op Ginger

    Ginger

    Waar hebben ze 9 weken zomervakantie dan? In veel landen misschien en nog meer een nog groter aantal, buiten de overige vakantie, maar in Nederland dus niet. Hier zijn het er slechts zeven, weinig in vergelijking met de rest, en is het voorstel nu er 6 van te maken ter verlichting van de werkdruk.... Echt waar.

  • Nieuw!: Veldman, wo 21 december 2011 17:31 in reactie op Ginger Ted Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Summer_vacation#By_country

  • Sjouke Boonstra, wo 21 december 2011 18:11 in reactie op Henk Johan Faber Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == Hebben ze in Finland ook 9 weken zomervakantie, herfst- en voorjaarsvakantie? ==

    10-11 weken zomervakantie.
    http://www.schoolvakanties-europa.nl/schoolvakanties-finland.html

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven