-
btw...je moet toch wel van de ratten besnuffeld zijn om zo`n experiment te verzinnen en uit te voeren
-
Piet de Geus, di 30 maart 2010 02:47
in reactie op morgaine Le Fay
Reageer op Piet
Er is een documentairemaker (ben zijn naam even kwijt) die een dergelijk experiment op zichzelf uitvoerde. Met even desastreus resultaat. Hij stond onder continu medisch toezicht en dat bleek meer dan nodig met een fastfood-dieet.
Nou mag iedereen zichzelf natuurlijk aandoen wat hij of zij wil. De vraag is alleen of je de gevolgen ook voor je rekening neemt of die gemakshalve afwentelt op de gezondheidspremie van anderen. In het laatste geval is het wat mij betreft toch echt kiezen of delen: vreetgewoonte stoppen of uit de verzekering.
-
dat bedoel ik, je moet toch wel van de ratten besnuffeld zijn om dit experiment te verzinnen en uit te voeren.
waarom een junkfood-verslaving? noem het gewoon een eetprobleem en ga dat lekker aanpakken, dat kan iedereen toch bedenken?
mijn mening is trouwens dat de verzekering er voor iedereen is en moet blijven, en ik denk ook niet dat daarin iets verandert.
-
hr. arryo, vr 02 april 2010 18:08
in reactie op Piet de Geus
Reageer op hr.
Je bedoelt: 'Super Size Me' van Morgan Spurlock
-
kun je onder het mom van verslaving weer nieuwe behandelingen starten...
vandaag op het menu....sla
-
Eigenlijk is het zo gek nog niet, er sterven zoveel mensen aan hart en vaatziekten, en die worden ook veroorzaakt door fast food, dat nu ook nog verslavend blijkt te zijn.
Toch betaal ik een euro voor een patatje en vijf voor een pakje sigaretten. Als we het eerste nou een beetje gaan belasten, dan kan het tweede iets goedkoper. Iemand voor?
-
Zo en nu eerst even naar de mac voor een lekkere vette hap
-
Nelma, any thoughts?
-
Ik ben tegen vettax an alle andere negeatieve stimulansen. Kijk maar in wat voor bochten men zich wringt voor een bonus. Malus daar gaat niemand hard van rennen. Doomed to fail.
-
een beter argument om eindelijk dat hele drugsgebeuren eens uit het strafrecht te halen kan ik niet bedenken!
-
Alcohol is ook een suiker.
-
Jan Stroomer, ma 29 maart 2010 23:54
in reactie op Yorick Koopman
Reageer op Jan
Nee, want een alcoholmolecuul bevat teveel waterstof.
-
Nu lachen jullie nog, maar al die fastfood-verslaafden houden straks wel de ziekenhuisbedden bezet.
-
Ha, ha, ha, ha, ha.
-
Maar ik ben helemaal niet verslaafd, meneer, echt niet. Ik eet alleen soms een patatje of kroket mee voor de gezelligheid.
-
Aan de andere kant zullen ze veel en veel minder van de toch al zwaar onder vuur liggende AOW en pensioenen gebruiken, ze gaan immers veel eerder dood.
-
ja, en al die mensen die met longkanker in het ziekenhuis liggen wegens hun roken en meeroken, en al die mensen met een geperforeerde lever wegens het zuipen. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. We zijn zo selectief in het aanvallen van de medemens!
-
Toen ik het plaatje zag kreeg ik meteen trek in patat met pindasaus.
....Het was erg lekker.
-
YggY ..., ma 29 maart 2010 14:40
in reactie op Joop Schouten
Reageer op YggY
junkie
-
Psshhhht, pshhht, Ygg....
Ik heb nog wat over.
Zacht praten...
Nee, niet omkijken!
Straks zien ze het nog.
-
YggY ..., ma 29 maart 2010 15:21
in reactie op Joop Schouten
Reageer op YggY
Je geheim is bij mij veilig, ik zal het niet doorvertellen, my lips are sealed.
Maakt een ritssluiting mondgebaar.
-
Water is nat.
-
YggY ..., ma 29 maart 2010 13:54
in reactie op Thayli - Rah
Reageer op YggY
en de Febo is een criminele organisatie
-
Ruikt u die zoete geur van nieuwe belasting ook al mensen? Vettax here we come. Daarna de caffeinetax, Theeiene Tax, cholesterol tax, en duurzaamheids tax. Biologisch kippetje kost 7.5 voor 1 filet? Dan maken we de reguliere filet toch gewoon ook 7.5 in plaats van 2.5? Dat noemen we bewustwordingstax.
Begrotingstekort opgelost! Yay!
Hey, nu hebben we geld voor 3 nieuwe ministeries! Awesome.
-
Gesus , ma 29 maart 2010 13:41
in reactie op Hjalmar Hoort
Reageer op Gesus
geld geld en geld,dit gaat toch niet alleen om geld´
het gaat toch over of je zelf mag uitmaken of je elke dag konijnenvoer eet of niet.
Maar inderdaad het eerste wat bij ze opkomt is hoeveel geld levert het op of kost het? dat is best treurig.
Wat kost een rat tegenwoordig eigenlijk???
-
Wat kost een rat tegenwoordig eigenlijk???
Dat moet je de Belgen vragen, @Gesus? In België staan muskusratten gewoon op het menu, ofschoon ze er eufemistisch 'waterkonijnen' worden genoemd. LOL
-
Gesus , ma 29 maart 2010 14:06
in reactie op Renée Olsthoorn
Reageer op Gesus
maar die worden dan nog opgegeten
-
In veel gevallen is gezond voedsel duurder dan ongezond voedsel dat is natuurlijk niet ideaal.
We moeten toch geld binnenhalen, dan maar liever op ongezonde en milieu onvriendelijke dingen...
-
Dat is inderdaad het probleem dat je het meest pregnant in de VS ziet: junkfood is veel goedkoper dan menswaardig voedsel. Obesitas is dan ook vooral een armoedeziekte: wie moddervet is lijdt aan kwalitatieve ondervoeding. Het is de welvaartsvariant van de hongeroedeembuik.
Het betreft dus niet alleen een gebrek aan karakter en wilskracht (of een verslaving, zo je wilt) maar er speelt ook een armoedecomponent mee.
Er zijn gelukkig veel initiatieven waardoor het makkelijker wordt om aan fatsoenlijk eten te komen: biologische supermarkten als marqt, biologische slagers, boerenmarkten, de slow food-beweging en ga zo maar door. Maar er is wel een financiële drempel: echt eten is duurder dan troep omdat de productiekosten veel hoger zijn.
Het ergste is misschien nog wel dat het kwalitatieve voedselprobleem onoplosbaar is: er is domweg te weinig ruimte om al die miljarden van kwalitatief acceptabel voedsel te voorzien. Scharrelvlees vergt nu eenmaal meer ruimte dan de bioindustietroep van de kiloknaller.
-
Af en toe ga ik me te buiten aan junkfood.
Lekker frietje, kroketje (godweetwaterinzit), smulrol, mayo, chili en dan een lekker vat cola of bier d'r overheen.....
Voor de televisie.
De volgende dag heb ik dan last van constipatie, dat weet ik.
Doe het toch.
MMM, lekker, af en toe...
-
Aha, The War on Junkfood is daar. Het wachten is op de zoveelste tax. Vooral niet de aankoop van gezonde voeding belonen, maar slecht voedsel belasten.....
-
Goed plan. Een miljard of 29 per jaar, zou dat haalbaar zijn? Of maak er maar 20 van, want de rest verdien je terug op de gezondheidszorg.
-
Ze gaven zelfs niet af, toen ze met elektrische schokken moesten afrekenen. Dat toont hoe belangrijk het voor hen was de smulpaap te kunnen uithangen, aldus een wetenschapper. Toen ze groenten en salade kregen voorgeschoteld in de plaats van worst en spek, gingen de ratten liever in hongerstaking.
En je dan afvragen waarom de partij voor de dieren bestaat,echt ziek om zulke experimenten te doen zet jezelf dan lekker onder stroom terwijl je een frikandel aan het eten bent.
-
Zouden ze bij de snackbar dan ook een achterdeur beleid gaan voeren ??
Niet meer dan 5 kilo patat in huis!!!!
-
MEE eENS! eN DE fIRKADEL SPESJaal BEeschouwEn wE voo?RRtaan alS HardDrUGS! ;'-)
-
Uiteraard ga ik mij ook wel eens te buiten aan een broodje hamburger, een bak vette patat met nog vettere mayonaise en wanneer ik een frikandel speciaal neem laat ik het bijna automatisch volgen door nog een frikandel speciaal. Ik zei, wel eens, dus dat is een paar keer per jaar. Ik weet mij niet geremd door allerlei idiote stellingen over gezondheid, ik eet gezond en met mate dus al die bio-yoghurtjes zeggen me ook geen moer. Maar volgens dit onderzoek zou de junkfood zelfs verslavend zijn, tsja als je idiote dingen onderzoekt krijg je idiote uitkomsten.
Maar bij al die keren dat ik me te buiten ging aan junkfood heb ik van alles ervaren behalve een geluksgevoel.
-
Eigenlijk was ik het niet van plan, maar nu moet er iets gebeuren. Ik loop zo meteen de trap af en ik haal 3 van die hele dikke kroketten. Die ga ik daarna eten. En misschien ga ik dan - geïnspireerd door een reageerder in deze thread - actie voeren voor de legalisatie van drugs en in een moeite door voor een verlaging van de accijns op drank en tabak. Al die net zo verslavend zijn als mijn kroketten, dan valt het namelijk met het gevaar daarvan wel mee.
Of - en dat is een andere mogelijkheid - er klopt iets niet met dit onderzoek. Er staan wel meer rare dingen in Nature die later niet zo waar of erg kort door de bocht bleken te zijn.
Hoe dan ook, er is de laatste tijd een demonisering gaande van patat, kroketten en hamburgers. Het lijkt wel of er een nieuwe maatschappelijke kloof wordt geschapen tussen de junkfoodconsumenten en de konijnenvoervreters. Alsof we niet genoeg ellende in dit land hebben.
Deze strijd brengt een belangrijk en onderschat gevaar met zich mee. Namelijk dat mensen waarschuwingen tegen werkelijk gevaarlijke artikelen zoals tabak en de zeer onderschatte alcohol niet meer serieus nemen.
En nou ga ik die kroketten halen. Hmmm. Weg met de salades!
-
Ik zie weer een pleidooi voor een verbod of ontmoediging door belasting aan de horizon.
-
, ma 29 maart 2010 12:14
in reactie op Mike Bernstein
Reageer op
Nee, dat deed Klink, bij elke rapport van een willekeurige wetenschapper schoot hem een algeheel verbod uit de mond.
-
, ma 29 maart 2010 12:16
in reactie op Mike Bernstein
Reageer op
Ik ben - eerlijk!!! - nog nooit bij MacDonalds geweest omdat ik hamburgers gewoon niet lekker vind.
Een patatje echter, héél af en toe, wél.
En volgens mij kan dat helemaal geen kwaad.
Je eet toch thuis ook wel eens gebakken aardappels, of pasta?
-
"Een patatje echter, héél af en toe, wél."
Ik ook, hoor Willemarin. Best lekker, vooral als het uit zojuist ververste frituur komt, maar de weeïge lijkengeur alleen al die uit MacDonald's komt, doet me bijna braken! :(
Ik stel pasta overigens niet gelijk aan patates frites. Nu heb ik een man die fantastisch Italiaans kookt, en zich daarbij niet bedient van Honig pasta's, o.i.d., dus ik ben misschien een beetje erg verwend.
;-)
-
, ma 29 maart 2010 13:22
in reactie op Renée Olsthoorn
Reageer op
Pasta is zeker lekkerder dan een patatje, maar het éét zo onhandig op straat!!!
Qua koolhydraten echter is het minstens even slecht, of ongezond als patat(weet ik van mijn diabetesdietiste)
-
haha, nee dat eet niet echt makkelijk op straat. dat klopt!
Voedingswaarde van beide producten op zich is vast gelijk, maar het verschil is dat patat in frituurvet wordt gebakken, en pasta in water wordt gekookt, waaraan hoogstens een beetje olijfolie is toegevoegd. Maar, een patatje of gebakken aardappel kan uiteraard geen kwaad. Het is het stelselmatig je volproppen met junkfood wat de problemen veroorzaakt. Het is ook allemaal zo binnen ieders bereik en nog goedkoop ook. Alleen die verleidelijke reclames al!
-
Ik heb weleens iemand horen zeggen dat bij de Mc Donalds de verpakking hetzelfde smaakt als de inhoud
-
YggY ..., ma 29 maart 2010 14:02
in reactie op Samanya Mawusi
Reageer op YggY
Dat klopt dus echt niet, de verpakking is veel lekkerder
-
Ik weet het niet Willemarijn, ik denk dat je juist de verkeerde keuze maakt hier. Die micro-frietjes van McD bevatten extreem veel meer olie dan normale frieten. En als je goed nadenkt dan hoef je alleen maar een hamburger of zelfs een Big mac te bestellen zonder saus. Wat je dan overhoudt is een broodje gehakt met wat sla en een stukje tomaat of ui.
Dat lijkt me vele malen gezonder. Brood, rundergehakt en sla eten we tenslotte heel vaak thuis en niemand zal snel beweren dat dat hartstikke ongezond is.
-
, di 30 maart 2010 08:38
in reactie op uitgeschreven uitgeschreven
Reageer op
Wat ZEI ik nou!
Ik ben serieus nog mooit in MacDonald's geweest.
Als ik een patatje neem, doe ik dat bij de tent op de merkt, die in goede olie frituurt!
Mijn dochters hebben me verteld dat je bij MacDonalds met je handen moet eten, en daar hou ik niet van.
Verder lust ik geen hamburgers of kipnuggets.
-
, di 30 maart 2010 08:41
in reactie op uitgeschreven uitgeschreven
Reageer op
Paul: En dan nog wat:
Waarom zou een broodje bal en sla bij McDonalds kopen?
Maak ikzelf thuis véél en véél lekkerder, EN ik weet precies wat er in zit.(Overigens eet ikzelf praktisch nooit vlees, dus dat probleem hebben we ook nog)
-
Iedere keer als ik in de binnenstad al die drommen mensen bij MacDonald, Döner, Burger King, Febo met druipende vingers en dito mond verlekkerd al die smakeloze vette happen zag wegwerken, vroeg ik me af waarom mensen per se hun eigen smaakpappillen zo grondig moeten beledigen. Nu weet ik het dus, het is een verslaving... Misschien moeten er op de verpakkingen dezelfde ontmoedigende teksten komen als op pakjes sigaretten... Nou ja, niet dat die helpen. ;)
-
Is junkfood nou zo erg, of valt drugs wel mee?
-
Het heet ook niet voor niets JUNKfood. Sjonges wat een onderzoek. Persoonlijk heb ik na één frietje weer voor weken, soms maanden genoeg. En met mij velen. Is in de studie ook meegenomen hoe verslavingsgevoelig deze ratten 'gekweekt' zijn?
-
Verbod op aardappelteelt!
De snackbars blijven natuurlijk wel; gedoogbeleid.
-
Mmmm.... ik heb in bepaalde periodes veel junkfood gegeten, maar nooit afkickverschijnselen gekend.
-
Same here. Ik denk dat de behoeftes van ratten anders zijn dan van mensen. Ratten hoeven hun lichaam niet zo'n 30 jaar gezond te houden om zich succesvol voort te planten. En ik geloof niet dat de rat bewust in hongerstaking gaat, als hij echt honger heeft en snapt dat hij geen worst en spek meer krijgt zal hij wel weer groentes eten. Dan ga ik er wel van uit dat die groentes meer energie opleveren dan het kost om ze te verteren.
De conclusie is trouwens omgedraaid. Drugs zijn aantrekkelijk omdat ze hetzelfde systeem stimuleren dat ook gestimuleerd wordt door dingen die goed zijn voor je overlevings- en voortplantingskansen. Misschien is het wel zo dat dit systeem bij sommige mensen anders werkt zodat zij gevoeliger zijn voor verslavingen.