19 juli 11 07:44 Reageer (34) Leven RSS

Identiteitskaart voortaan alleen mét vingerafdrukken

Voorzieningenrechter oordeelt: 'Er worden geen uitzonderingen gemaakt'

Een man die weigert zijn vingerafdrukken af te staan voor de aanvraag van een identiteitskaart, heeft ongelijk gekregen van de Utrechtse voorzieningenrechter. De wet zou geen mogelijkheden bieden om een uitzondering te maken. Vanwege Europese wetgeving is de opslag van vingerafdrukken in de chip van paspoorten en andere reisdocumenten verplicht.

De man diende een kort geding tegen de gemeente in, omdat hij niet wilde dat zijn vingerafdrukken opgeslagen zouden worden. Het opslaan van de vingerafdrukken zou een ongeoorloofde inbreuk op zijn privacy zijn. Ook vreesde hij dat er misbruik van gemaakt zou worden door opsporingsdiensten, waardoor Nederland een politiestaat zou worden.

De opslag van vingerafdrukken in de chip van paspoorten en andere reisdocumenten is vanwege Europese wetgeving verplicht. Gemeenten slaan de afdrukken vervolgens op, om bij de aanvraag van een nieuw paspoort de aanvrager te kunnen herkennen. Eind juli zou hier verandering in moeten komen.

Minister Piet Hein Donner (Binnenlandse Zaken) zegde onlangs toe de opslag eind juli stop te zetten vanwege de onbetrouwbaarheid van de technologie die de afdrukken moet herkennen. Ook werkt Donner aan een wetswijziging.

De rechter oordeelde uiteindelijk dat de angst van de man onterecht is. Veiligheidsdiensten zouden de vingerafdrukken helemaal niet mogen gebruiken.

Trouw: Geen identiteitskaart zonder vingerafdrukken

cc-foto: Exercise Tradewinds

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (34) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Thom Holterman, wo 20 juli 2011 11:07 Reageer op Thom

    Thom

    INTENSIEVE CONTROLE

    Vanochtend lees ik (De Volkskrant, 20 juli 2011) dat de politie toegerust wordt met een apparaat waardoor politieagenten voortaan op straat vingerafdrukken kunnen afnemen. Deze techniek wordt ingezet voor intensieve controle op illegale vreemdelingen. Maar er zou toch geen sprake van ‘jacht’ op hen zijn? Zo ziet men dat voor de zoveelste keer dat met een dubbele tong wordt gesproken.

    Mijn beoordeling van de toestand is de volgende. Zo’n controlemiddel toepassen op ‘illegale vreemdelingen’ kan op een zekere steun uit delen van de bevolking rekenen. Daar ligt dan voor de huidige regering de legitimatie voor de introductie van dit opsporingsmiddel. Onderwijl kan het ‘gezag’ de werking van de apparatuur testen. Later is iedereen aan de beurt. Want na de ‘illegale vreemdeling’ wordt de ‘veiligheid’ het thema om de controleapparatuur toe te passen op straat op iedereen (bijvoorbeeld onder de noemer ‘terrorismebestrijding’). Je kan er op wachten. Doen we dat ook?

    Het is een gang van zaken die reeds voor Frankrijk aan de orde is. Het is zeer gedetailleerd beschreven door de Franse socioloog Mathieu Rigouste in een boek dat ik voor een Nederlands publiek heb besproken; zie:

    http://tijdschriftdeas.wordpress.com/2011/07/03/binnenlandse-vijand-turbo-voor-veiligheidscultuur-en-veiligheidsindustrie/

  • Anja Lodewijks, wo 20 juli 2011 08:42 Reageer op Anja

    Anja

    De politie kan binnenkort met een speciaal apparaatje vingerafdrukken afnemen op straat. Dat moet het politiewerk vergemakkelijken en is in eerste plaats bedoeld voor intensievere controle op illegale vreemdelingen.

    Ja, ja.
    http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/2810740/2011/07/20/Politie-neemt-vingerafdruk-af-op-straat.dhtml

  • Tsjeard Aidoo, di 19 juli 2011 18:12 Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Volgens de Wet op de identificatieplicht Geldend op 19-07-2011 is een identiteitskaart geen geldig identiteitsbewijs.Die wet luidt namelijk als volgt.
    Als documenten waarmee in bij de wet aangewezen gevallen de identiteit van personen kan worden vastgesteld, worden aangewezen:
    1°. een geldig reisdocument als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a, b, c, d, e en g, of tweede lid, van de Paspoortwet;
    2°. de documenten waarover een vreemdeling ingevolge de Vreemdelingenwet 2000 moet beschikken ter vaststelling van zijn identiteit, nationaliteit en verblijfsrechtelijke positie;
    3°. een geldig nationaal, diplomatiek of dienstpaspoort dat is afgegeven door het daartoe bevoegde gezag in een andere lidstaat van de Europese Gemeenschappen of in een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, voor zover de houder de nationaliteit van die andere lidstaat bezit;
    4°. een geldig rijbewijs dat is afgegeven op basis van de Wegenverkeerswet, een geldig rijbewijs als bedoeld in artikel 107 van de Wegenverkeerswet 1994 of een rijbewijs dat is afgegeven door het daartoe bevoegde gezag in een andere lidstaat van de Europese Gemeenschappen of in een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, waarvan de houder in Nederland woonachtig is, zolang de bij de Wegenverkeerswet 1994 vastgestelde termijn van geldigheid in Nederland niet is verstreken, aan de houder geen administratieve maatregel bedoeld in paragraaf 9 van hoofdstuk VI van de Wegenverkeerswet 1994 is opgelegd of aan hem niet de bijkomende straf bedoeld in artikel 179 van die wet is opgelegd en mits het rijbewijs is voorzien van een pasfoto van de houder.

  • Evert van Vliet, di 19 juli 2011 17:00 Reageer op Evert

    Evert

    Op zich is het allemaal best grappig ware het niet dat men met de levens van mensen aan het kloten is.

    De 1 mag er niet in, de ander mag er niet uit en derden mogen zich niet eens op straat ophouden op straffe 'van'.

    Luisteren kreng!

  • Erwin Soup, di 19 juli 2011 16:59 Reageer op Erwin

    Erwin

    Artikel 3 van de paspoortwet geeft ruimte. Algemene Maatregel van Bestuur..IANAL..

    Een AMvB komt tot stand in vier stappen:

    De maatregel wordt voorbereid op het betreffende departement.
    De maatregel wordt besproken in de ministerraad.
    De Raad van State geeft advies, dit advies wordt in het algemeen overgenomen.
    De eventueel aangepaste AMvB wordt ondertekend door betrokken minister(s) en de Koningin, daarna volgt bekendmaking in het Staatsblad, waarna de AMvB met ingang van de eerste dag van de tweede kalendermaand na de datum van bekendmaking van kracht gaat.

    De hele procedure in de Tweede en Eerste Kamer - nodig voor een 'gewone' wet - wordt bij AMvB's in principe overgeslagen. Het komt echter wel voor dat in de betreffende wet een bepaling is opgenomen dat een AMvB pas in werking treedt nadat deze eerst in concept aan de Tweede kamer is voorgelegd en de Kamer geen aanleiding heeft gezien het concept te bespreken. Als de kamer de AMvB wel wil bespreken dan treedt deze pas in werking nadat de kamer met de AMvB heeft ingestemd.

  • Zeer Voornaam, di 19 juli 2011 16:49 Reageer op Zeer

    Een identiteitsbewijs is verplicht.

    En waar dient dit alles toe?
    Weten we niet wie ons in de crisis heeft geduwd?
    Weten we niet wie het cultuur beleid vermoord door het onbetaalbaar te maken?
    Weten we niet wie alle ouders van gehandicapten kinderen het leven weer een stuk ondraaglijker maken? En dat ten behoeven van een paar vliegtuigjes? Hoe gaat vingerafdruk registratie hierbij helpen?
    Moeten we echt zeker weten dat het Bono is die bij ons zijn belasting komt ontduiken? Hoef ik nou mijn schoenen niet meer uit op het vliegveld omdat het vaststaat wie iedereen is?
    Nee nou, die jongen had natuurlijk nooit zijn geweer leeg geschoten in een supermarkt als zijn vingerafdruk in zijn paspoort had gestaan...

    Wat een onzin allemaal. Dient uiteindelijk helemaal nergens toe.
    Ja, behalve dan voor de paspoort makers. Dat duurt anno 2011 nog steeds 5 werkdagen, als je al een afspraak kan maken op het gemeentehuis.

  • Tsjeard Aidoo, di 19 juli 2011 16:43 Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =Vanwege Europese wetgeving is de opslag van vingerafdrukken in de chip van paspoorten en andere reisdocumenten verplicht.=
    Wat raar nu toch weer. Het gaat over identiteitskaarten en dan komen ze met wetgeving over paspoorten en andere reisdocumenten. Dat zijn volgens mij toch twee verschillende zaken. Een identiteitskaart is echt geen reisdocument. De man had een goede advocaat in de arm moeten nemen!

  • Marc 's Mening in de Marge, di 19 juli 2011 15:45 Reageer op Marc

    Marc

    Dus om het simpele feit dat deze man zijn vingerafdrukken niet wil afstaan, wordt hem het bestaansrecht ontnomen. Hij wordt ontrokken aan het economisch verkeer. Buiten de maatschappij gestoten. Dat doen we nog niet eens met moordernaars en kinderverkrachters, maar owee als je je vingerafdrukken niet afstaat.

  • Evert van Vliet, di 19 juli 2011 16:29 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Evert

    Evert

    O je moest eens weten, wanneer je niet aan het winst-jagen meedoet en je krijgt desondanks toch alle rekeningen toegezonden krijg je niet eens paspoort meer...ook niet tegen betaling en verschaffing van vingerprentjes

    Hoe zat dat ook alweer met dat zwarte lijstje dat per ongelijk boven water kwam drijven?
    Nagenoeg allemaal individuen die zich niets aantrekken van de opgelegde 'afrekeningen'.

    Dat je dan helemaal nergens meer aan kunt voldoen wordt niet over geluld.

    Volgens mij heet zoiets afpersing.

  • Tsjeard Aidoo, di 19 juli 2011 18:15 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =Dus om het simpele feit dat deze man zijn vingerafdrukken niet wil afstaan, wordt hem het bestaansrecht ontnomen=
    Welnee, hij kan zich immers identificeren met zijn rijbewijs? Ik heb er ook een, eind vorig jaar gekregen dus kersvers en daar staan echt geen vingerafdrukken op!

  • Evert van Vliet, di 19 juli 2011 22:58 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Evert

    Evert

    Nou nee, ik las elders dat hij ook geen rijbewijs heeft.

    En toen?

  • Tsjeard Aidoo, di 19 juli 2011 23:51 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Het rijbewijs gaan halen? Of gewoon zonder identiteitsbewijs verder leven? Ik ben in mijn hele leven nog nooit gevraagd om me te identificeren dus wat is het probleem eigenlijk? De boete is maar vijftig Euro. Even te hard rijden en je bent al veel duurder uit.

  • Ernst Anepool, di 19 juli 2011 14:16 Reageer op Ernst

    Ernst

    Best wel eng dat je volledig geautomatiseerd gecriminaliseerd word, zonder tussenkomst van enige gerechtelijke controle kunnen je gegevens in verkeerde handen vallen...

    Saillant detail in deze is wel de naam van het verdraag :-(
    http://tinyurl.com/Everybody-Criminalised-by-Law

    Prüm Treaty

    Prüm, waar ligt dat ook alweer, en waar ken ik die naam toch van ???

    Oh natuurlijk nu weet ik het weer, een van de Katholieke Dominees die door de NSDAP naar verschillende KZ gestuurd werd ter "heropvoeding" om uiteindelijk in Dachau als niet op te voeden vermoord werd.

    http://www.rheinische-geschichte.lvr.de/persoenlichkeiten/Z/Seiten/JosefKasparZilliken.aspx

    [quote]
    Josef Kaspar Zilliken war ein katholischer Geistlicher, der in der NS-Zeit treu zu seiner Kirche stand und mutig, ohne die Konsequenzen zu fürchten, den NS-Schergen und ihrer Ideologie die Stirn bot. Er gilt als „Märtyrerpriester“ und unbeugsamer Widerstandskämpfer. Pfarrer Zilliken setzte ein Zeichen, dass es wichtig ist, auch in schweren Zeiten zu seinen Überzeugungen und Idealen zu stehen.
    [/quote]



    Wat een diepzwarte "humor" hebben sommigen bij de EU toch :-(((

    (of zou het een cryptische verwijzing zijn naar Pepijn de vader van Karel de Grote?)

  • Ernst Anepool, di 19 juli 2011 13:24 Reageer op Ernst

    Ernst

    Dat werpt dan de volgende vraag op, mag een rechter *liegen*, want de EU heeft die Database nu juist ingesteld zodat Veiligheidsdiensten kunnen controleren waar we zoal heengaan, stereker nog al in 2008 werden er 75.919 aanvragen gedaan bij die centrale database, de bezwaren van de klager zijn dus volkomen terecht.

    Het is ook niet van niks dat de opslag en verwerking ervan gestopt word, juist omdat er veel te veel misbruik van de database blijkt plaats te vinden.

    http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/09/1357&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en
    [quote]
    The number of searches in the database on the basis of fingerprints of third country nationals found illegally on the territory of the Member States increased by 17,6%, amounting to 75.919 such searches.
    [/quote]


    Misschien moet de rechter vooral eens kijken wat er *nu* vanuit de EU gecommuniceerd word:

    [quote]
    The Council adopted conclusions on the memory of crimes committed by totalitarian regimes in Europe, set out in 11268/11.

    The conclusions reaffirm the importance of raising awareness of the crimes committed by totalitarian regimes, given that this can play a role in preventing a renewed rise of totalitarian ideologies.

    The statement highlights the Europe-wide day of remembrance of the victims of totalitarian regimes (23 August) and invites member states to consider how they might commemorate it in line with their traditions.
    [/quote]

    En wij nederlanders hebben als geen ander ervaring met het opslaan van persoonsgegevens en het misbruik dat totalitaire regimes daarvan hemmen gemaakt, eenieder herinnert zich die nationaal socialistische beweging met die Meeuw als symbool nog wel...

  • Tsjeard Aidoo, di 19 juli 2011 16:49 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =Dat werpt dan de volgende vraag op, mag een rechter *liegen*,=
    Het antwoord daarop is Ja. Wij hebben geen wet waarin staat dat je niet mag liegen.

  • Ernst Anepool, di 19 juli 2011 18:07 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Ernst

    Ernst

    Vandaar dat je je eraan te buiten gaat, nu word alles duidelijk :-)

  • Nihilist #1375, di 19 juli 2011 12:39 Reageer op Nihilist

    Nihilist

    Met andere woorden:

    Gehandicapte mensen die geen handen hebben mogen het huis niet meer uit....

  • Tsjeard Aidoo, di 19 juli 2011 20:09 in reactie op Nihilist #1375 Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =Gehandicapte mensen die geen handen hebben mogen het huis niet meer uit....=
    Die kunnen hun huis niet eens uit, ze hebben immers geen handen meer om de deur te openen.

  • Jager Verzamelaar, di 19 juli 2011 12:39 Reageer op Jager

    Jager

    ach ja

    alsof we nog vertrouwen moeten hebben in de rechtsstaat

    we hebben wel gezien dat die tegenwoordig een wassen neus is

    wie beschermt de burger nog tegen de overheid?

  • Hein van Leeuwen, di 19 juli 2011 12:09 Reageer op Hein

    Hein

    Hoe meer vingerafdrukken hoe beter....

  • Anja Lodewijks, di 19 juli 2011 12:24 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Anja

    Anja

    http://www.vitonen.net/leffa-uutiset-iso/brucealmighty.jpg

  • , di 19 juli 2011 12:26 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op

    Ja, als ze van jou zijn wel.
    Dat helpt bij de opsporing.

  • Albert Hofmann, di 19 juli 2011 11:47 Reageer op Albert

    Albert

    'Veiligheidsdiensten zouden de vingerafdrukken helemaal niet mogen gebruiken'...mooi! dan is het ook niet nodig om ze op te slaan in een database.

  • Azazel semjasa, di 19 juli 2011 11:13 Reageer op Azazel

    Azazel

    ====De rechter oordeelde uiteindelijk dat de angst van de man onterecht is. Veiligheidsdiensten zouden de vingerafdrukken helemaal niet mogen gebruiken. =====

    Wie kan ons dat voor de volle honderd procent garanderen dat 'dat' niet gebeurd?

    Het is op zich natuurlijk al een schande dat we vier vingerafdrukken moeten laten maken als we onze paspoort of ID kaart aanvragen. En dat alleen maar omdat dat oorlogszuchtige volk van Amerika dat wil, om terrorisme tegen te gaan. Maar niemand lijkt er meer stil te blijven staan dat er na die twee vliegtuigen die door de torens heen vlogen er uren later nog een gebouw instorten als een kaartenhuis. Expers zeiden toen ze de beelden zagen dat dat alleen maar kon gebeuren middels dynamiet. En ach ja dat vliegtuig wat door het petagon was heengegaan. Niemand rept er meer over maar als je de inslag ziet dan kan je tot de conclusie komen dat een vliegtuig van dat formaat er nooit doorheen paste. Maar niemand rept erover als ze het over 11-9 hebben. Het zou mij niks verbazen als de Amerikanen zelf de aanslagen hebben gepleegd een mooie opzet om de rest van de wereld hun wil op te leggen. Want stel je voor dat je niet meewerkt aan hun eisen, dan ben je verdacht en kom je gelijk te boek te staan als een boevenstaat.

  • Dehnus Nörder, di 19 juli 2011 10:31 Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Ach meneer de Rechter er mag zoveel niet. Met de Sirene aan van de Patat boer naar het bureau racen.. het mag niet maar het gebeurt wel. Mensen neerschieten zonder een waarschuwingsschot te geven.. het mag niet... maar het gebeurt wel. Mensen uitlokken in een demonstratie groep zodat je leuke relletjes krijgt als ME... het mag niet.. maar het gebeurt wel...


    Er mag zoveel niet ;).

  • Evert van Vliet, di 19 juli 2011 10:12 Reageer op Evert

    Evert

    " De wet zou geen mogelijkheden bieden om een uitzondering te maken."

    Wees zuinig op je handen mensen, je bent een rund als je met de overheid stunt.

  • Evert van Vliet, di 19 juli 2011 10:10 Reageer op Evert

    Evert

    Al die verplicht gestelde documenten worden je zonder pardon botweg geweigerd als je 'slechts' de middelvinger presenteert...

    Je zal d'r maar recht op hebben.

    Wisten jullie overigens dat de planeet ondertussen nog steeds 'gewoon' naar de kloten gaat?

  • R. Hood, di 19 juli 2011 09:02 Reageer op R.

    R.

    Dat mensen nog steeds niet in de gaten hebben dat zij sinds de aanslagen van 11 september 2001 steeds verder worden geschaakt door dit tiranieke systeem is eigenlijk vreemd met zoveel veranderingen allemaal in ons nadeel. Heersers (eliten) zijn 'controlefreaks', die willen dit keer absolute controle over elke wereldburger. Een utopie, de hele wereld onder hun gezag (dit idee gaat ver terug in de geschiedenis)
    Er wordt tegelijkertijd een honderd procents elektronisch controlesysteem rondom ons opgezet, valt ook weer onder die absolutie.
    Wij de slaven en zij (de heersers) die voor God aan spelen zijn, is precies wat gaande is, dit zelfde stuk geschiedenis is al duizenden jaren gaande (Babylon, Egypte, etc), dit keer heeft men onze technologie in handen en alle mogelijkheden. Wij hebben alleen nog onze communicatie, de laatste mogelijkheid om voldoende mensen wakker te schudden. Op de politiek hoef je niet te rekenen.

  • Anja Lodewijks, di 19 juli 2011 10:30 in reactie op R. Hood Reageer op Anja

    Anja

    Bedoel je de tirannie van de piramademacht?
    http://www.youtube.com/watch?v=RyqiKWi0Vic&feature=related

  • Anja Lodewijks, di 19 juli 2011 09:02 Reageer op Anja

    Anja

    Welkom in de wereld van tegenstrijdigheden.

  • , di 19 juli 2011 08:22 Reageer op

    Veiligheidsdiensten mogen die vingerafdrukken niet gebruiken...........
    Waarom moeten die vingerafdrukken dan worden afgegeven als ik vragen mag?
    En verder is daar verder geen enkel zicht op.
    Roept Amerika dat ze alle gegevens inclusief vingerafdrukken willen hebben staat onze regering direct klaar om aan alle VS wensen tegemoet te komen.

  • Ton evertsen, di 19 juli 2011 09:19 in reactie op Reageer op Ton

    Ton

    het antwoord staat er : om de persoon de volgende keer als hij een kaart wi halen, dat is op zich geen slechte reden. Al geloof ik geen hol van dat veiligheidsdiensten er niet bij kunnen.

  • , di 19 juli 2011 09:49 in reactie op Ton evertsen Reageer op

    Precies.
    Die laatste zin doet het hem.
    En verder lijkt me de reden van =onverwisselbare identificatie= net zo'n farce als de = onverwisselbare foto=.

  • Tsjeard Aidoo, di 19 juli 2011 16:47 in reactie op Ton evertsen Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =het antwoord staat er :=
    Nee, staat er niet hoor! Er staat: Gemeenten slaan de afdrukken vervolgens op, om bij de aanvraag van een nieuw paspoort de aanvrager te kunnen herkennen. De man vroeg echter geen paspoort aan maar een identiteitskaart, geen idee wat dat is maar het is in elk geval geen paspoort. Hoor net dat 60% van de Amsterdamse onderwijzers in opleiding gezakt is voor de test begrijpend lezen. Blijkbaar bevinden ze zich in goed gezelschap wat dat betreft.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven